Vesipumppu
Valvoja: ffp jäsenet
Vesipumppu
Pitäis hommata uus pumppu coolerin vesikierrolle. Joku vastaava hakusessa mitä tuossa linkissä. Onko tietoa mistä löytyykö lähempää jotain vastaavia? Onko jossain autossa alkuperäisenä jotain tuollaista vesikiertopumppua?
http://www.frozenboost.com/product_info ... d7b5441c85
http://www.frozenboost.com/product_info ... d7b5441c85
Onhan tuon tyylisiä pumppuja vakiona autoissa, mutta lähestulkoon aina olla vähän pieniä. Samoin lisälämmittimien pumput on pienituottoisia.
Tuon pierburgin esitteen mukaan 50-100w olisi hyvä koko henkilöauton vesipumpulle, epäilen että tässä tapauksessa 100w olisi lähempänä oikeeta. Ihan suoraanhan tuo ei kerro sitä tarpeellisinta, eli vedensiirtokykyä, mutta aika käsikädessähän ne menee.
http://www.kspg-ag.de/pdfdoc/kspg_produktbroschueren/2007/pb04_elec_coolant_pump.pdf
Toi Boschin pumppu on about 40w. Kokeilemalla tietty selviää mikä on riittävän kokoinen, valitettavasti ei oo isompaa kokemusta ja tutkimustuloksia itsellä. Moottorin jäähdytyspumppuja noilla on korvattu tälläseudulla muutamia, kaikki on toiminut.
Tuon pierburgin esitteen mukaan 50-100w olisi hyvä koko henkilöauton vesipumpulle, epäilen että tässä tapauksessa 100w olisi lähempänä oikeeta. Ihan suoraanhan tuo ei kerro sitä tarpeellisinta, eli vedensiirtokykyä, mutta aika käsikädessähän ne menee.
http://www.kspg-ag.de/pdfdoc/kspg_produktbroschueren/2007/pb04_elec_coolant_pump.pdf
Toi Boschin pumppu on about 40w. Kokeilemalla tietty selviää mikä on riittävän kokoinen, valitettavasti ei oo isompaa kokemusta ja tutkimustuloksia itsellä. Moottorin jäähdytyspumppuja noilla on korvattu tälläseudulla muutamia, kaikki on toiminut.
Tiedätkö Mika et myydäänkö noita Pierburgin pumppuja jossain suomessa?
Se on tosiaan vähän vaikea verrata noita pumppuja kun ei tiedä sitä miten paljon niitten tuotto putoaa kun on vastapainetta. Ebayssakin on monenlaista pumppua mut ei noissakaan paljon muusta puhuta kuin litramäärästä paljonko ne tuottaa.
Tuossa on noita Boschin eri pumppuja. Tuo minkä linkkasin ekassa postissa on tuo viimeinen PCA12V pumpuista.
http://www.boschmotorsandcontrols.co.uk ... /index.htm
Omassa on tällä hetkellä veneen pilssipumppu säiliössä sisällä ja sekin tyhjentää säiliön tosi nopsaan, mutta heti kun laittaa putket auton takaa eteen ja putken päähän vielä coolerin ja jäähdytyskennon, niin eipä sieltä enää menekkään vettä paljon läpi. Ja nyt on tarkoitus múuttaa säiliö sellaiseksi ettei pumppu mahdu enää sen sisälle.
Se on tosiaan vähän vaikea verrata noita pumppuja kun ei tiedä sitä miten paljon niitten tuotto putoaa kun on vastapainetta. Ebayssakin on monenlaista pumppua mut ei noissakaan paljon muusta puhuta kuin litramäärästä paljonko ne tuottaa.
Tuossa on noita Boschin eri pumppuja. Tuo minkä linkkasin ekassa postissa on tuo viimeinen PCA12V pumpuista.
http://www.boschmotorsandcontrols.co.uk ... /index.htm
Omassa on tällä hetkellä veneen pilssipumppu säiliössä sisällä ja sekin tyhjentää säiliön tosi nopsaan, mutta heti kun laittaa putket auton takaa eteen ja putken päähän vielä coolerin ja jäähdytyskennon, niin eipä sieltä enää menekkään vettä paljon läpi. Ja nyt on tarkoitus múuttaa säiliö sellaiseksi ettei pumppu mahdu enää sen sisälle.
En tiedä mistä noita Pierburgin pumppuja saisi, Koivunen käsittääkseni on maahantuoja, eli lähes miltä varaosaliikkeeltä vain niitä voisi kysellä.
Tommoisessa kumisiipirataspumpussa kyllä riittäisi tuottoa myöskin mikäli välijäähystä muodostuu iso vastapaine, ihan suoraanhan niitä ei jatkuvaan käyttöön suositella, mutta kestää kyllä aika hyvin pitkääkin käyttöä.
Esim Biltemasta tollainen, löytyy myös vastaavia jokaisesta veneliikkeestä
Tommoisessa kumisiipirataspumpussa kyllä riittäisi tuottoa myöskin mikäli välijäähystä muodostuu iso vastapaine, ihan suoraanhan niitä ei jatkuvaan käyttöön suositella, mutta kestää kyllä aika hyvin pitkääkin käyttöä.
Esim Biltemasta tollainen, löytyy myös vastaavia jokaisesta veneliikkeestä
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Entä Audi S2:sen jälkijäähdytyksen pumppu ? Vastaava löytyy motonetistä :
Koodi: Valitse kaikki
Kiertovesipumppu 12V Ø19mm 38-6750 64.90 ?
Jenkkien ebaysta löytyy melko paljon noitten ameriikanrautojen välijäähdyttimen pumppuja. Siellä on noita ekan linkin Mustangissa käytettyjä pumppuja ja sitten Ford Lightningin pumppuja, jotka on vähän halvempia. Eli taidan sitte kuitenkin tilata sieltä vaikka taala onkin kallistunut.
En lähtis noihinkaan vielä, vaikka väittävätkin että ovatten käytössä jossain fordissa coolerin pumppuna. Ei riitä tuotto.
Toi biltsun pumppu on samassa hinnassa ja veikkaisin että tehokkaampi?
Jos ei periaate (nykyään:) anna myöden hakea biltsusta niin hae veneliikkeestä..
Sitäpaitsi noi Lightningin pumput näyttää justihinsa erehdyttävästi boschin/vastaavilta pumpuilta, olisinkohan sen 40€ maksanut suomessa..
Toi biltsun pumppu on samassa hinnassa ja veikkaisin että tehokkaampi?
Jos ei periaate (nykyään:) anna myöden hakea biltsusta niin hae veneliikkeestä..
Sitäpaitsi noi Lightningin pumput näyttää justihinsa erehdyttävästi boschin/vastaavilta pumpuilta, olisinkohan sen 40€ maksanut suomessa..
Joo onhan tossa Biltsun pumpussa tupla tuotto ja paine tuohon Boschin tehokkaampaan verrattuna. Mut mitä toi "Ei sovellu jatkuvaan käyttöön" sit ikinä tarkoittaakaan. Eipä tässä vielä koskaan ole yli tuntia kone kerrallaan käyny, että ehkä se ei sitte jatkuvaa käyttöä ole tässäkään.
Sen verran Google kertoi et toi Mustangin pumppu on se tehokkain noista Boshin sivuilla olevista 12V pumpuista ja tuo Lightningin on joku tehottomampi.
Sen verran Google kertoi et toi Mustangin pumppu on se tehokkain noista Boshin sivuilla olevista 12V pumpuista ja tuo Lightningin on joku tehottomampi.
Mikäli vielä olisi mahdollista, niin kannattaa mitata tosta sun nykyisestä järjestelmästä vastapaine ja tuotto nykyisellä pumpulla. Jos lisäksi olisi vielä faktaa miten hyvin tuo välijäähdytin on noilla palikoilla jäähdyttänyt ilmaa, niin pystyisi hyvin spekuloimaan mikä olisi riittävä pumppu.
Noissa "vakioauto" ratkaisuissahan yleensä välijäähdytin toimii moottorin jäähdytinnestellä. Eli yksinkertaisimmillaan toisen jäähdyttäjän kautta jäähdytettään vielä uusiksi jäähdytinneste, ja sitten ajetaan se välijäähyn kautta moottorille. En noista Mersuista/Musseista tiedä onko niissä niin toteutettu, mutta raskaammalla puolella ainakin pääsääntöisesti noin.
Jos meinaan oikeesti tarvii saada suurempituottoista virallisesti jatkuvaa käyttöä kestävä pumppu kuin tuo Boschin isoin on, niin silloin taitaa olla tuo Pierburgin mallisto ainut mun tietääkseni saatavilla oleva. Muilla valmistajilla tuppaa menemään rataspumppuihin sitten, ja niissä on painoa/sähkönsyöntiä niin paljon että menee kokonaishyöty pakkasen puolelle ;)
Noissa "vakioauto" ratkaisuissahan yleensä välijäähdytin toimii moottorin jäähdytinnestellä. Eli yksinkertaisimmillaan toisen jäähdyttäjän kautta jäähdytettään vielä uusiksi jäähdytinneste, ja sitten ajetaan se välijäähyn kautta moottorille. En noista Mersuista/Musseista tiedä onko niissä niin toteutettu, mutta raskaammalla puolella ainakin pääsääntöisesti noin.
Jos meinaan oikeesti tarvii saada suurempituottoista virallisesti jatkuvaa käyttöä kestävä pumppu kuin tuo Boschin isoin on, niin silloin taitaa olla tuo Pierburgin mallisto ainut mun tietääkseni saatavilla oleva. Muilla valmistajilla tuppaa menemään rataspumppuihin sitten, ja niissä on painoa/sähkönsyöntiä niin paljon että menee kokonaishyöty pakkasen puolelle ;)
Tein tossa muutamat kokeet ja tollaisia arvoja sieltä tuli.
Normaalivastus (Cooleri-kenno + jäähdytinkenno + n. 6m letkua)
5,1l/min = 309l/h
Pieni vastus (n. 3m letkua)
8.16l/min = 490 l/h
Vastapaineen mittaamiseen ei löytyny välineitä.
Biltema lupasi tuolle pilssipumpulle 4500l/h, eli tästä saatiin jopa kymmenesosa pumpattua. Pohjaan meni tuo vene.
Jos toi Bilteman siipipyöräpumpulle lupaama 35l/min pitäisi edes puoliksi paikkaansa, niin sillä saataisin moninkertainen virtaus nykyiseen verrattuna. No se ei selviä kuin testaamalla. Sitten senkin puolesta tuleva paketti on parempi, koska tarkoitus on laittaa vesisäiliö konehuoneen puolelle, niin letkut lyhenee reilusti.
Normaalivastus (Cooleri-kenno + jäähdytinkenno + n. 6m letkua)
5,1l/min = 309l/h
Pieni vastus (n. 3m letkua)
8.16l/min = 490 l/h
Vastapaineen mittaamiseen ei löytyny välineitä.
Biltema lupasi tuolle pilssipumpulle 4500l/h, eli tästä saatiin jopa kymmenesosa pumpattua. Pohjaan meni tuo vene.
Jos toi Bilteman siipipyöräpumpulle lupaama 35l/min pitäisi edes puoliksi paikkaansa, niin sillä saataisin moninkertainen virtaus nykyiseen verrattuna. No se ei selviä kuin testaamalla. Sitten senkin puolesta tuleva paketti on parempi, koska tarkoitus on laittaa vesisäiliö konehuoneen puolelle, niin letkut lyhenee reilusti.
Harmi kun ei itsellä ole yhtään tuon kokoluokan ehjää pumppua jemmassa, olisi voinut antaa lainaan testiin. Siipirataspumppu kestää huomattavasti paremmin vastapainetta kuin keskipakopumppu, eli kyllä se Bilteman pumppu varmaan paljon enempi siirtää kuin nykyinen.
Itse oon kanssa noitten pilssipumppujen tuottoja ihmetellyt, että miten ihmeessä niistä voidaan saada noin isoja lukuja ulos.
Itse oon kanssa noitten pilssipumppujen tuottoja ihmetellyt, että miten ihmeessä niistä voidaan saada noin isoja lukuja ulos.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 79 vierailijaa