V6 (ACK) Käy rikkaalla ja tyhjäkäynti hakusessa (Ratkaistu)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

V6 (ACK) Käy rikkaalla ja tyhjäkäynti hakusessa (Ratkaistu)

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 25.9.2008 7:18

Passat -98 V6 (ACK) Syncro 183tkm

Oireet:
Auto käy ilmeisesti rikkaalla, sillä bensan kulutus on noussut pari litraa satasella ja tyhjäkäynnillä haiskahtaa auton takana bensa kevyesti. Ajossa auto nykii satunnaisesti jonkin verran ja lisäksi tyhjäkäynti on toisinaan hakusessa.

Autossa on ilmeisesti MAP, jota kevyesti sormella kopauttamalla auto sammahtaa lähes aina. Jos liitintä heiluttelee kevyesti niin se vaikuttaa tyhjäkäyntiin.

VAG-COM:llakin on tullut vikaa etsittyä ja lambdasta on kerran antanut vikakoodin. Antureiden toimintaa en pysty tarkistamaan VAG-COM:lla sillä moottorin oikeaa labelia ei ole saatavilla tuohon 311-versioon. Yleismittarilla en ole vielä kerennyt ECU:lle tulevaa dataa mittaamaan.

Ideoita?
Viimeksi muokannut -SamiH-, 27.10.2008 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JaniV
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.8.2008 4:03

ViestiKirjoittaja JaniV » 25.9.2008 8:36

lamda vaihtoon ja testaa toimivalla Mapilla että onko oma rikki.
Lambdan ja mapin toimintahäiriöt saa nopeasti auton käymään rikkaalla...

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 25.9.2008 23:33

Ei oikein houkuta lähteä kokeilemaan osien vaihdolla. Mieluummin eka selvittäisin mikä komponentti porsii. Tulee muuten tajuttoman kallis proggis, jos alkaa komponenttia vaihtamalla selvittämään vikaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 26.9.2008 9:01

No MAP-anturia tuossa autossa ei ole, että se ei ainakaan ole vialla.
Lambdasta tulleen vikakoodin laatu vois kertoa onko siinä todella vikaa, vai heijastuuko jostain muualta.
Jos vielä on originaali vuoden -98 lambda-anturi, niin sen vaihto olis järkevää joka tapauksessa, oli se syyllinen varsinaiseen vikaan tai ei.

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 26.9.2008 12:02

Onko tuossa sitten imuilman lämpötila-anturi ilmanputsarin pöntön jälkeen ikäänkuin vanhanajan "im-mittarin" paikalla? Vai mikä se anturi siinä on? Anyway, sitä kun heiluttelee niin auto sammuu.

Lambdan vikakoodihan ei kerro mikä seoksen persiillemenon on aiheuttanut. Oma veikkaus on, että vikakoodi on napsahtanut päälle kun auto on ollut sammumassa ja lähtenyt siitä uudestaan käyntiin. Kutoskoneessahan on kaksi lambdaa ja niiden paikkakin on suht hanurista vaihdon kannalta. Kait ne voi sitten vaihtaa vaikka toimivat taitaa ollakin.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 26.9.2008 12:47

Ilmamassamittari.

Mistä tahansa anturista voi tulla helposti kymmentäkin erilaista vikaa. Kyseessä voi olla johdinkatkos, epäselvä signaali, signaalin joku muu häiriö jne. Eli "lambdasta vikakoodi" ei kerro kenellekkään yhtään mitään.

Aika loogista olis, jos jotain osaa heiluttelemalla alkaa häiriöitä tulla, että jossakin sen lähistöllä vikaa on.

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 1.10.2008 20:44

Mitähän mä taas aattelin kun tuli MAP:ia ajateltua... Nyt vasta huomasin =P

Onko VAG-konsernin leluille jotain VAGilaisiin suuntautunutta varaosafirmaa kuten parilla omistamallani muun merkkisellä autolla? Jospa nuo lambdat vaihtaisi mutta eipähän niitä näytä löytyvän varaosalafkojen tarjonnasta edes. Tarkistin tuosta ACK:sta, että lambda(t) on neljällä piuhalla.

Oma veikkaukseni vian aiheuttajaksi on kuitenkin im-mittari...

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 2.10.2008 8:56

Oletko repäissyt siitä imuputkesta sen johdon veks ilmamäärämittarilta? Pitäisi mennä jonkinlaiseen "vakiotilaan" kun tuo on irti.

Siitä pitäisi saada osviittaa onko vika mittarissa.

Merkkihuollossa tietenkin kokeilisivat uutta tilalle, mutta tuskin laskuttavat kuin työn ellei vika siinä (ainakaan minulta eivät aikoinaan Turussa ottaneet kun vika oli muualla; huono käynti alakierroksilla ja nyki niin pirusti osakaasulla < 3000rpm -> suuttimet tukossa).

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 2.10.2008 9:35

Irrotin im-mittarin liittimen ja auto toimi ihan hienosti sen jälkeen ja kaikki ongelmat yms katosivat. Putsasin im-mittarin sisältä varovasti ne langat pirtulla ja vanupuikolla mutta vaikutusta ei oikein ollut. Mittasin myös lankojen resistanssin ja välillä tuntui, että toinen lanka olisi näyttänyt ääretöntä. En tiiä oliko mittavirhe vai mikä...

Vien kohta tuon auton valohoitoon, josko sitten selvisi mikä mättää kun itse ei enää oikein pysty tekemään asialle mitään. Ihme kun tuohon autoon ei löydy edes tietoja mitä dataa mikäkin anturi lähettää...

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 27.10.2008 17:04

Im-mittari oli täysin kypsä ja aiheutti käyntiongelmat. Ja tuli muutenkin kallis remppa => pari tonnia lisää niin olisi saanut samanlaisen pappa-passatin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa