Raidevälin levitys olka-akseleita siirtämällä
Valvoja: ffp jäsenet
Raidevälin levitys olka-akseleita siirtämällä
Meinasin levittää raideväliä siirtämällä alapalloniveliä tukivarsissa kauemmaksi. Mahtuu vetarit paremmin. Noin 10 mm puoleltaan.
Onkos tässä mitään ihmeellisyyksiä mitä pitäisi ottaa huomioon?
Raidetangonpäitä siirtää vastaavasti, iskarin kulma ei muutu sanottavasti.
Tukivarren päätä joutuu modifoimaan että saa palloniveltä siirrettyä, taikka täytyy etsiä sopivat pallonivelet missä on kiinnityspisteet kauempana.
Potilaana tietysti Golf I
Onkos tässä mitään ihmeellisyyksiä mitä pitäisi ottaa huomioon?
Raidetangonpäitä siirtää vastaavasti, iskarin kulma ei muutu sanottavasti.
Tukivarren päätä joutuu modifoimaan että saa palloniveltä siirrettyä, taikka täytyy etsiä sopivat pallonivelet missä on kiinnityspisteet kauempana.
Potilaana tietysti Golf I
Kuulostaa todellakin hurjalle. Oman muistin mukaan noita varsia ei saa mennä muuttelemaan. Pitäs siis löytyy jostain pidemmät varret, jotka käy ilman muutoksia. Kerran sain vanhempaan autoon kats. inssiltä myönnytyksen, että voin hitsata uudet alapallonivelet vanhojen grympättyjen tilalle. Tais inssi mutista, että menee sekin jo säännösten rajoilla ja on vähän tulkinta kysymys. Vanhaan ei kuitenkaan enää suosiolla uusia tukivarsia saanut, jonka inssi hyvin ymmärsi.
Tuo jousitusgeometria kävi mullakin mielessä, mutta olisiko kellään asiantuntevaa kommenttia millaisia vaikutuksia sillä olisi? Iskarin yläpään kiinnitystä voi myös siirtää vastaavasti jolloin iskarin kulma pysyy samana.
Täytyy katella sopivaa palloniveltä niin ei tarviis koskea noihin alatukivarsiin
Täytyy katella sopivaa palloniveltä niin ei tarviis koskea noihin alatukivarsiin
kilpureihin on tullut levitettyä ja ei kylä vielä oo kertaakaan katkennut tukivarsi.luulisi siis geometrian kestävän siviili autossakin. tosin kyllä tässä tapauksessa toteutus tulisi mielestäni toteuttaa niin että ei tarvisi mennä hitsaamaan/katkomaan noita varsia. eli etsiä semmonen nivel joka levittää...
Jatketaanpa taas, lopulta Audi 80 alapallot on sopivat.
Mutta muistaakseni jossakin Rallye keskustelussa oli puhetta alapallonivelen kiinnityksen siirtämisestä tukivarren päälle.
Kiinnitys on helpompi ja tukivarren kulma on parempi. Onkos tässä taas jotakin syvällisempää mitä pitää ottaa huomioon? Tukivarren sisään tulee sovitepala tukemaan kiinnitystä.
Mutta muistaakseni jossakin Rallye keskustelussa oli puhetta alapallonivelen kiinnityksen siirtämisestä tukivarren päälle.
Kiinnitys on helpompi ja tukivarren kulma on parempi. Onkos tässä taas jotakin syvällisempää mitä pitää ottaa huomioon? Tukivarren sisään tulee sovitepala tukemaan kiinnitystä.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Aika vähän on tullut alustageometriaa opiskeltua, mutta näkisin että jos iskarin yläpäätä ja alapalloniveltä siirretään saman verran ulospäin, ja raidetankoa vastaavasti jatketaan, pitäisi alustageometrian pysyä melkolailla muuttumattomana. Ainoa muutos tulee tuohon alatukivarren kulmaan, mutta sen voi kompensoida autoa madaltamalla.
Toisaalta taas, alatukivarren kulman muuttuminen saattaa olla jopa toivottavaa, jos halutaan saada enemmän "dynaamista" camber-kulmaa
Käsittääkseni raidevälin kasvattamisella on ajovakautta lisäävä ominaisuus.
10mm pituuden lisäys on alatukivarren mitassa niin pieni (prosentuaalisestikin), että jos liitokset tehdään kunnolla, ei lujuuden kanssa uskoakseni ole ongelmaa.
Toisaalta taas, alatukivarren kulman muuttuminen saattaa olla jopa toivottavaa, jos halutaan saada enemmän "dynaamista" camber-kulmaa
Käsittääkseni raidevälin kasvattamisella on ajovakautta lisäävä ominaisuus.
10mm pituuden lisäys on alatukivarren mitassa niin pieni (prosentuaalisestikin), että jos liitokset tehdään kunnolla, ei lujuuden kanssa uskoakseni ole ongelmaa.
Tuolla jotain perustietoutta http://www.roversd1.nl/sd1web/suspension.html
Mutta muistaakseni jossakin Rallye keskustelussa oli puhetta alapallonivelen kiinnityksen siirtämisestä tukivarren päälle.
Kiinnitys on helpompi ja tukivarren kulma on parempi
Vaikka tukivarsi näyttäisi olevan paremmassa kulmassa, niin ei se geometria siitä mihinkään muutu, jos nivelpisteet pysyvät ennallaan.
Legendaarista bumsteri-keskustelua ei taida enää löytyä tältä voorumilta?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa