2E2 kaasarin piuhat ja päästöt ?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

epeli64
-
Viestit: 17
Liittynyt: 1.10.2008 16:36

2E2 kaasarin piuhat ja päästöt ?

ViestiKirjoittaja epeli64 » 1.10.2008 16:48

Ostin pojalle otsikossa mainitulla kaasuttimella varustetun mk2 Golfin. Katsastuksessa pomppasi liian suuren CO pitoisuuden vuoksi ( vähän alle 6 ) Bensa haisee jakuluttaa reilummin bensaa, siksipä epäilenkin joko kohokammion tulvivan tai vastaavasti ryypyn makaavan päällä.

Edellinen omistaja oli nokkelana keksinyt irroittaa ryypylle menvän sähköjohdon, jottei olis ryyppy päällä.

Sen verran olen ehtinyt pähkäilemään, että käsittääkseni ryypyn saa nimenomaan pois sillä sähköllä ja jos piuha on pois on ryyppykin takuulla päällä, vai olenko ihan väärässä ?

Moottorin kannessa ( vaihdelaatikon puoleisessa päässä ) on joku lämpötilaanturi ja sen yläpuolella joku toinen pienempi anturi , jossa ei ole piuhaa ( vieressä on irrallinen piuha keltaruskea, josta puuttuu liitin ) mikä anturi se on ?

Kaasuttimen liepeilla on parikin piuhaa irrallaan , ja jos ne yhdistää, lähtee jäähdyttimen flekti pyörimään eli ei ole se irroitettu ryypyn johto .

Onko kenelläkään kaasuttimen sähköjen johtokaaviota tai linkkiä sivulkle, josta löytyvät ?

Mikä on ryypyn sulakkeen numero ? Jostain luin , että jos sulake on kärähtänyt, käyttäytyy em. tavoin.

T: Epeli

epeli64
-
Viestit: 17
Liittynyt: 1.10.2008 16:36

ViestiKirjoittaja epeli64 » 4.10.2008 22:08

sori uppaus, mutta kohta on todella hätä kädessä. Pitäis saada leima kinneriin ja päästöt on vieläkin hanurista.

Se ryypyn sulake nro ja pienemmälle anturille menevä piuha olis kiva saada tietoon ( kuvittelisin tuon ohjaavan ryyppyä ) Ja jos vielä riittää mielenkiintoa, se punaisella liittimellä oleva uros / naaras lattaliitin pari , onko sillä joku tarkoitus. Ne kun laittaa yhteen alkaa flekti pyörimään, vaikka olis virrat pois.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 5.10.2008 8:52

No eikai se ole muuta kuin säätää seosta laihemmalle?? Muovitulppa auki kaasarin päältä ja sieltä sohimaan seosruuvia pienellä ruuvarilla.

Omassa oli kerran päälle 7 mutta seosruuvista sen sai säädettyä jopa alle 0,50 ilman että pirssi edes sammui niin pelivaraa kyllä löytyy.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 5.10.2008 9:04

Joko tuota keskustelua katselit? http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=46486

epeli64
-
Viestit: 17
Liittynyt: 1.10.2008 16:36

ViestiKirjoittaja epeli64 » 5.10.2008 10:25

Täytyy lueskella tuo topic läpi. Mulla on vain sellainen fiilis, että se on ryyppy, joka kiukuttelee. Jää päälle jostain syystä tai sitten kaasarin koho on jumissa ja siksi tulvii.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 5.10.2008 12:20

sen nyt näkee silmällä ihan kaasarin päältä onko ryyppy päällä/läppä kiinni.

epeli64
-
Viestit: 17
Liittynyt: 1.10.2008 16:36

ViestiKirjoittaja epeli64 » 5.10.2008 12:32

eli onko tuo ryyppy solenoidilla toteutettu ts. kun kone on lämmin, niin solenoidi vetää ryypyn pois ? edelleen sitä pikkuanturin piuhaa ihmettelen , tarjolla olis samassa suojakuoressa toinen irtopiuha , toinen niistä menee isommalle anturille ( ja se pienempi alempi on ilman piuhaa )

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 5.10.2008 13:38

eli onko tuo ryyppy solenoidilla toteutettu ts. kun kone on lämmin, niin solenoidi vetää ryypyn pois ?

Ei ole. Ymmärtääkseni rikastin toimii pitkälti jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan:
Kuva
Jäähdytysneste lämmittää paketin 28 sisällä olevaa bi-metallijousta joka kääntää rikastinläppää pois päältä. Jäähdytysnesteen apuna jousta lämmittää myös sähkövastus.
Toinen rikastimeen vaikuttava tekijä on vahatermostatti 41 joka myös toimii jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan. Olikohan niin että termostaatti rajoittaa toisen kurkun liikerataa: Kylmänä jättää sen hieman auki (aiheuttaen kylmänä rikkaamman seoksen), lämmetessään päästää kurkun sulkeutumaan kokonaan.

Jos olen miettinyt em. asiat pienessä päässäni väärin, korjatkaa olkaa hyvät.

Laita tänne kuva johdoista/ mistä päin konehuonetta ne ovat niin eiköhän asia selviä.

epeli64
-
Viestit: 17
Liittynyt: 1.10.2008 16:36

ViestiKirjoittaja epeli64 » 6.10.2008 16:40

Kamera pöllittiin duunissa ja ei ole uutta raaskinut ostaa. Sen pikkuanturin löytää sieltä konehuoneesta jäähdytysvesiletkun lähdöstä kannen likeltä. Se isompi anturi taitaa olla kannen öljynpaineanturi ? sininen piuha keltaisella viivalla olisi ylimääräisenä melko lähellä tuota orpoa anturia. Lisä tuntomerkkinä on se, että latta-abiko tulee tuohon kiinni 90asteen kulmassa ( kelen linux ku ei astetta osaa )

epeli64
-
Viestit: 17
Liittynyt: 1.10.2008 16:36

ViestiKirjoittaja epeli64 » 13.10.2008 20:21

tänään irroittelin sen bi-metallijousikotelon puhdistusta varten, kun avasin rasian, niin se jousen lärpäke putosi käsiin. Onko kenelläkään kuvaa sen oikeasta asennosta esin. niiden letkulähtöjen suhteen, jotta saisi asemoitua sen kohdilleen.

Sen sähköjohdon perässä ( kotelo jossa bi-metalli jousi luuraa ) oli vain pienen pieni nokare vastus tms. pitäisikö olla muuta ? Mihin se kotelon piuha tulee ? piuha ja väri ?

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 15.10.2008 13:15

Mulla oli sama ongelma ja tulin siihen tulokseen että kaasarissa oli vanhan bensan takia sontaa. Lisää keskustelusta alla olevasta linkistä. Vaihdoin lähes kaikki sähköosat tuloksetta. Putsasin kaasarin ja homma oli hetken ok, mutta palasi melkeen heti. Sitten auto seisoi pari vuotta ja kun siirsin sen tallille 200 km päähän trailerilla, niin homma oli korjaantunut matkalla. Nyt toimii kuin unelma hetken rökimisen jälkeen. Otappa siitä sitten selvää. Käykö se tyhjäkäyntiä normaalisti??

Niin ja muuten korkea tyhjäkäynti nostaa myös päästöjä!

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=67263&highlight=

Freeman
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.2.2008 19:09

ViestiKirjoittaja Freeman » 17.10.2008 18:24

Kyllähän tuo korkea CO-pitoisuus johtuu monesti polttoainepuolen viasta eli kaasarin putsausta ja bensapinnan säätö kohdalleen yms.
Pelkkään bensapuoleen ei kannata kumminkaan luottaa. Tuo CO:han tarkoittaa häkää ja korkea arvo saattaa johtua myös huonosta palamisesta. Jokunen vuosi takaperin oli vanha corolla joka ei menny päästöistä läpi samasta syystä ja kaasaria ihmeteltiin viikko kunnes vaihdettiin tulpat ja tulpan johdot ja säädettiin ennakko kohdalleen. Rupesi päästöt paranemaan.

epeli64
-
Viestit: 17
Liittynyt: 1.10.2008 16:36

ViestiKirjoittaja epeli64 » 20.10.2008 22:39

Hattelmalan autosähkössä säädätin seokset kohdilleen ja nyt on leima lapussa. Bi-metalli jousen kotelossa olevalle piuhalle ei ole vieläkään löytynyt vastapeluria, joten roikkukoon irrallaan toistaiseksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 75 vierailijaa