1.8 (ruisku) Golf mk2 -90 ei pidä pakkasesta...
Valvoja: ffp jäsenet
1.8 (ruisku) Golf mk2 -90 ei pidä pakkasesta...
Ongelmana on että kylmänä röpöttää ja puskee mustaa savua pakarista, kunnes käy kuin unelma lämmettyään. Kestää vain 20 minsaa lämmetä -10 pakkasessa...
Auto on siis -90 golf mk2, mono-jetronic suihkulla. Vikaa on pikkuhiljaa karsimalla etsitty, virranjakassa, tulpanjohtimissa yms ei mitään vikaa. Lamda-anturi, termari ja suodattimet uusittu.
Saa siis selkeesti liikaa bensaa(?) kylmänä, koska kone ei jaksa pysyä käynnissä ilman kaasupolkilla auttamista. Käynti on kolmen pytyn kaltaista. Kone kyllä lämpenee normaalisti, mutta röpötys lakkaa vasta ikävän pitkän ajan päästä.
Heti kun kone alkaa käydä kunnolla nousee lämpömittarin neula, en tiedä sitten onko yhteyttä... ihmettelisin jos ei olisi, mutta paljoa en tiedä asiasta.
Ja tosiaan kun on kerran saanut käymään kunnolla, ei tarvitse samana päivänä toistaa toimenpidettä vaan käynnistyy hyvin. Aamuisin joutuu taistelemaan.
Auto on siis -90 golf mk2, mono-jetronic suihkulla. Vikaa on pikkuhiljaa karsimalla etsitty, virranjakassa, tulpanjohtimissa yms ei mitään vikaa. Lamda-anturi, termari ja suodattimet uusittu.
Saa siis selkeesti liikaa bensaa(?) kylmänä, koska kone ei jaksa pysyä käynnissä ilman kaasupolkilla auttamista. Käynti on kolmen pytyn kaltaista. Kone kyllä lämpenee normaalisti, mutta röpötys lakkaa vasta ikävän pitkän ajan päästä.
Heti kun kone alkaa käydä kunnolla nousee lämpömittarin neula, en tiedä sitten onko yhteyttä... ihmettelisin jos ei olisi, mutta paljoa en tiedä asiasta.
Ja tosiaan kun on kerran saanut käymään kunnolla, ei tarvitse samana päivänä toistaa toimenpidettä vaan käynnistyy hyvin. Aamuisin joutuu taistelemaan.
se anturi maksaa about 10 euroa... Et ei se suuri uhraus ole. Enempi se pistelee ku käyttää korjaamolla, maksaa siitä ja ne sit sanoo et vika on siinä anturissa.
Tosin ei sitä nyt voi olla sata varma et se vika on siinä anturissa, mut silti se on vain 10 euroa.
Ne vikakoodithan on ihan helppo lukea itsekkin ledillä, ohjeet löytyy ku käyttää söörtsiä.
Tosin ei sitä nyt voi olla sata varma et se vika on siinä anturissa, mut silti se on vain 10 euroa.
Ne vikakoodithan on ihan helppo lukea itsekkin ledillä, ohjeet löytyy ku käyttää söörtsiä.
Mono-motronicista voi vikakoodit lukea itsekin, tässä ohje PDF-muodossa.
Paineensäädin kannattaa muuten avata ja puhdistaa. Noissa on esiintynyt ongelmia sen kanssa, kerää vettä & hapettumaa ja siitä johtuen käy rikkaalla - etenkin kylmänä kun säätimessä oleva vesi on jäässä. Paineensäätimen vika ei tartu ECUun vikakoodiksi.
Tässä kuvassa paineensäädin (Drückregler).
Paineensäädin kannattaa muuten avata ja puhdistaa. Noissa on esiintynyt ongelmia sen kanssa, kerää vettä & hapettumaa ja siitä johtuen käy rikkaalla - etenkin kylmänä kun säätimessä oleva vesi on jäässä. Paineensäätimen vika ei tartu ECUun vikakoodiksi.
Tässä kuvassa paineensäädin (Drückregler).
niil tulpanjohtojen merkil ei ole väliä kuhan on jakajan päässä 1k ja tulpan päässä 5k vastukset. noi siis kuparijohdoilla, hiilijohtoihin pitää laittaa erilaiset vastukset riippuen pituudesta. puolan johdossa kans 1k molemmissa päissä, eikä minkään tulpanjohdon ja puolan johdon yhteen laskettu resistanssi saa olla yli 20k...
vastukset lähtee pyörittämällä irti johdoista, ne saa sitte mitattuu...
vastukset lähtee pyörittämällä irti johdoista, ne saa sitte mitattuu...
Omassa Golfissa (mk2 1.8i -91) oli vastaavaa ongelmaa kuin threadin aloittajalla. Kovasta tulpanjohto-virranjakajankansi-tarkastelusta huolimatta ongelma ei poistunut. Vian oireet oli aika selvät; bensaa menee aivan liikaa pyttyyn ja siksi ei sytytä. Oireet alkoivat ensin hieman heikompina, mutta pahimpina kylmästartteina piti autoa lämmitellä parkkipaikalla 10-15min huudattaen mottia 2-3krpm kierroksilla ja bensaa haistellen. Tosin 2-4h lohkolämmitys auttoi ongelmaan vielä noin -15C pakkasilla, mutta lämpötolppaa ei ollut aina saatavilla.
Ongelmaan löytyi kuitenkin vastaus tältä hienolta forumilta! Kiitokset jo tässä vaiheessa Wollelle, jonka postauksista löytyi vihje paineensäätimen tarkistamiseen. Eräs krap..kaunis sunnuntaiaamu nostin nokkapellin mystisen Taunus-fanin kanssa ja rupesimma availeen kaasuttimen suojamuoveja. Sinänsä positiivisena yllätyksenä huomasimme, että kaasutimessa oli reippaasti bensansekaista vettä jäätyneenä. Tämä vahvisti teoriaa paineensäätimen jäätymisestä. Kohmeisilla käsillä meni piiiitkä tovi, että saimme L-muotoisella torxilla auki tarvittavat ruuvit. Ruiskun mustaa muoviosaakin piti nostaa, että saimme kauluksen pois paineensäätimen peltikorkin päältä. Bensajäätä löytyi sieltäkin varsin runsaasti.
Peltikorkki oli kuin valettu kiinni kaasuttimeen ja siinähän rupesi armoton piirosten tulkitsiminen, että kyllähän tämän pitäisi irrota. Lopuksi päätimmä puhaltaa korkin sulaksi, jos vaikkapa se olisi jäässä, kuten sen pitäisi oireden mukaan olla. Ja kappas.. 15min lämpöpuhallinhoidon jälkeen kuului iloinen plopsahdus ja korkki, jousi ja kasa bensavesikuraa lensi ilmaan. (Onneksi siellä ei ollut kourallista pieniä teräshelmiä, kuten vitsailimma projektin alussa, vaan kyseessä oli vain peltikorkki ja jousi... muutenhan ne helmet olisi koristamassa venttiileitä.)
Tämän jälkeen putsasimme kaiken, mitä rätillä pystyi putsata ja laitoimme osat paikalleen. Virta-avaimesta vääntö kylmällä moottorilla todisti, että operaatio oli onnistunut ja golf elää jälleen. o/
Kiitokset vielä Wollelle ja mystiselle Taunus-fanille v*mäisen vian korjaamisavikkeista.
Ongelmaan löytyi kuitenkin vastaus tältä hienolta forumilta! Kiitokset jo tässä vaiheessa Wollelle, jonka postauksista löytyi vihje paineensäätimen tarkistamiseen. Eräs krap..kaunis sunnuntaiaamu nostin nokkapellin mystisen Taunus-fanin kanssa ja rupesimma availeen kaasuttimen suojamuoveja. Sinänsä positiivisena yllätyksenä huomasimme, että kaasutimessa oli reippaasti bensansekaista vettä jäätyneenä. Tämä vahvisti teoriaa paineensäätimen jäätymisestä. Kohmeisilla käsillä meni piiiitkä tovi, että saimme L-muotoisella torxilla auki tarvittavat ruuvit. Ruiskun mustaa muoviosaakin piti nostaa, että saimme kauluksen pois paineensäätimen peltikorkin päältä. Bensajäätä löytyi sieltäkin varsin runsaasti.
Peltikorkki oli kuin valettu kiinni kaasuttimeen ja siinähän rupesi armoton piirosten tulkitsiminen, että kyllähän tämän pitäisi irrota. Lopuksi päätimmä puhaltaa korkin sulaksi, jos vaikkapa se olisi jäässä, kuten sen pitäisi oireden mukaan olla. Ja kappas.. 15min lämpöpuhallinhoidon jälkeen kuului iloinen plopsahdus ja korkki, jousi ja kasa bensavesikuraa lensi ilmaan. (Onneksi siellä ei ollut kourallista pieniä teräshelmiä, kuten vitsailimma projektin alussa, vaan kyseessä oli vain peltikorkki ja jousi... muutenhan ne helmet olisi koristamassa venttiileitä.)
Tämän jälkeen putsasimme kaiken, mitä rätillä pystyi putsata ja laitoimme osat paikalleen. Virta-avaimesta vääntö kylmällä moottorilla todisti, että operaatio oli onnistunut ja golf elää jälleen. o/
Kiitokset vielä Wollelle ja mystiselle Taunus-fanille v*mäisen vian korjaamisavikkeista.
Tuossa ittellä oli aikanaan 1.8i (RP), ja siihen heti alkuun eräs tuttu VW-mies porasi pienen reiän sinne jonnekin ruiskupakan yläosaan, sinne sisälle. Kertoili juuri samoista jutuista mitä olivat havainneen RP-koneissa niiden saavuttua. Tämän reiän ansiosta ei kuulema tuota jäätä pääse muodostumaan ja homma toimii.
Itellä ainakaan sen kuuden vuoden aikana ei kertaakaan temppuilen em. syyn takia.
Ko. korjaamo löytyypi Joensuun lähettyviltä...
Itellä ainakaan sen kuuden vuoden aikana ei kertaakaan temppuilen em. syyn takia.
Ko. korjaamo löytyypi Joensuun lähettyviltä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa