Moro!
Kyseessä on Passat 1.9TDi vm -02, Autom.
Ensimmäinen ongelma on ollut pakkasista saakka, eli huomasin sen noin pari-kolme viikkoa sitten: Ilmastoinnin puhallin toimii sykäyksittäin sekä automaatilla ollessa, että käsikäytöllä. Puhaltaa normaalisti ehkä sekunnin kaksi, laskee kierrokset lähes nollaan, ja kiihdyttää taas. Kummallinen juttu, olen veikkaillut pakkasten ja kostean tallin yhteisvaikutusta, pakkasten aikaan tallissa oli ovet kiinni ja erittäin kostea ilma parina päivänä, ennen kuin tehostin ilmanvaihtoa.
Toinen ongelma alkoi letkulämmittimen (DEFA) asennuksen jälkeen: Varmaankin lämmönvaihtimesta tai jostain muovien alta konsolin takaa kuuluu lorinaa kun tyhjäkäynnnin jälkeen nostaa kierroksia. Lorahdus kuuluu hyvin paikallaan ollessa, mutta ei niinkään ajaessa. Asentajaliike (ei merkkiliike) ei osannut sanoa lorinasta mitään, kuulemma kyseisessä mallissa ei ole mitään ilmaustarvetta. Onko tällainen ilmausruuvi jossain?
Kyseinen asentaja ei myöskään löytänyt järkevää läpiviennin paikkaa sisäpistokkeelle, ja tähän kaipaisin myös vinkkiä, ajattelin haaroittaa johdon itse (...jupinaa...kaikki pitäis itte tehdä...).
Ilmastoinnin ongelmat, Passat 3BG
Valvoja: ffp jäsenet
Letkulämmittimen asennus luonnollisesti vaatii työn yhteydessä nesteiden lisäämisen (ja ilmaamisen), koska letkut joudutaan katkomaan ja näin ollen nestettä poistuu vähän niinkun väkisinkin ;) Ainakin mulla silloin käyttivät sellasta alipainehärveliä jolla varmistettiin järjestelmän ilmautuminen lopputäytön yhteydessä. Pelkkä nesteen lisäys ei välttämättä poista ilmalukkoja kaikista sopukoista. Ainiin ja täytön jälkeen autoa vielä käytettiin kierroksilla lämmityslaite täysillä muutama minuutti niin että varmasti nesteet kiertää.
Sisähaaralle ei tosiaan ole mitään järkevää ja ainakaan valmista reittiä rintapellin läpi. Itse tungin johdon siitä ilmastoinnin putkituksen aukosta. V-mäinen homma eikä mikään paras mahdollinen ratkaisu, mutta loppujen lopuksi kuitenkin suht siisti, eikä tarvii porata peltejä tms. Johdon reititys sinänsä on tuosta aika yksinkertainen, koska tuo aukko on nähtävissä ja käsikin mahtuu kojelaudan alta apukuskin jalkatilassa työskennellen (hanskalokero irrotettuna). Mutta tuo läpivientikumi hieman ahdistaa johdon reititystä ja siinä kannattaa vähän pähkäillä miltä puolelta ja missä asennossa johdon ottaa ulos, ettei mahdollinen valumavesi/roiskevesi suoraan lorise sisäpuolelle!
Sisähaaralle ei tosiaan ole mitään järkevää ja ainakaan valmista reittiä rintapellin läpi. Itse tungin johdon siitä ilmastoinnin putkituksen aukosta. V-mäinen homma eikä mikään paras mahdollinen ratkaisu, mutta loppujen lopuksi kuitenkin suht siisti, eikä tarvii porata peltejä tms. Johdon reititys sinänsä on tuosta aika yksinkertainen, koska tuo aukko on nähtävissä ja käsikin mahtuu kojelaudan alta apukuskin jalkatilassa työskennellen (hanskalokero irrotettuna). Mutta tuo läpivientikumi hieman ahdistaa johdon reititystä ja siinä kannattaa vähän pähkäillä miltä puolelta ja missä asennossa johdon ottaa ulos, ettei mahdollinen valumavesi/roiskevesi suoraan lorise sisäpuolelle!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”