corrado g60 jakopää

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

corrado g60 jakopää

ViestiKirjoittaja ilu » 29.1.2006 11:20

Onkos kukaan saanut siimapyörää irti kampiakselin päästä ilman pulttipyssyä? millä keinolla sais koneen sillain jumiin että ei pyörähtäisi kun yrittää vääntää auki? jarru ja vaihde silmässä ei auta.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.1.2006 11:36

käsittääkseni se on vaan nillä neljällä kuusiokololla kiinni. Ite en ole ottanut juuri kyseisestä koneesta, mutta muista VAG koneista sillai et apulaitehihnalla kirraa hihnapyörää ja sit vaan kuusiokololla vääntää auki. kampuran pultti sit sillä pulttimopolla auki.

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 29.1.2006 12:23

pitkävartinen räikkä tms.väännin maatavasten ja starttaa..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.1.2006 22:42

Kyllä se omasta aukesi ilman mitään pulttipyssyjä. Jarrua ja vaihde päälle. Ja kuusiokoloilla se tosiaan on kiinni. Sitä kampuran keskipulttia ei kannata turhaan avata, se on ilmeisen tiukassa ja vaatii uuden pultin.

Kuva
Tuollaisen avaimen tein, mutta en sitten viitsinyt pulttia ja stefaa vaihtaakaan. Kuulema sen verran tiukkaan pitää vääntääkin pulttia asentaessa ja en uskaltanut tallin lattialla sitä alkaa väsäämään, kun alta päin ei päässyt kirraamaan.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 30.1.2006 8:15

kuusiokolohylsy paikoilleen vaan ja naputtelee pienellä vasaralla vähän...

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 30.1.2006 10:27

jep.. sehän riitti kun kuusiokolot otti pois. mutta ehtiinhän minä sen kampiakselinki pultin ottaa pois. enkä kyllä uutta pulttia ala hommaamaan ja saa luvan pysyä kiinni pitää kurkata vaan mihin momenttiin se pitäisi vääntää

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.1.2006 10:34

Turha sitten itkeä kun matka katkeaa ja kampiakselin kiilaura on sökönä, järjetöntä 2euron säästämistä...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 30.1.2006 12:37

Tuo pultti taitaa olla se viimeinen paikka mistä näissä peruskoneissa kannattaa säästää, jos sen pultin irrottaa. Kannattaa hetimiten hakea se uusi ja laittaa kasaan sillä, itse sain aikani tapella noiden kuusioiden kanssa, mutta irtosihan ne.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 30.1.2006 13:01

MikaJ: 2e taitaa olla vähän alakanttiin... mulla nuo maksavat muistaakseni 5e kpl ja löytyy hyllystä. Samapa tuo vaikka maksais 20e mutta minä en siinä säästäis... tosiaan jos tuo pettää, mikä nyt ei niin tavattoman mahdotonta ole, niin menee hammaspyörä uusiks (60e) ja tuo pultti (5e) ja lisäksi mahdollisesti kampura joka tarkoittaa että saa nostaa moottorin ja vaihdelaatikon pöydälle... Momentti tuolle pultille tais olla aika raju 90 N + 180 astetta...

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 30.1.2006 14:12

Suosittelen uuden pultin hankintaa. Tulee melko kalliiksi tuo säästö, kun se vanha pultti ei kuitenkaan siellä pysy.

Jarkko T
-
Viestit: 231
Liittynyt: 15.2.2004 8:21

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 30.1.2006 23:12

hmm.. Hyvinhän tuo itselläni pysyi 70 000km ajan paikallaan, kun en moista vaihto hommaa edes tiennyt, ja taisinpa vielä piikata vain bilteman pulttimopolla kiinni... :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.1.2006 11:49

2e tosiaan oli vaan heitto hinnasta... Moni vaan ajattelee että vaikka se sieltä pettäisi niin PG-koneessa ei mitään vahinkoa tapahdu kun on vapaastipyörivä kone, mutta Dopi kertoikin jo miten voi todennäköisesti käydä.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 31.1.2006 12:59

no vaihdetaan vaihdetaan. saa nähä saako sitä väännettyä siihen momenttiin ku tuo vit*n kone pyörähtää kuitenki. pitää pieksää pulttikoneella jos ei momentti avaimella onnistu.

ps. kyl minä vaan epäilen että vanhakin olisi kestäny ihan samallalailla.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 31.1.2006 13:37

^Kokeile miten käy sen vanhan pultin kanssa. 90Nm tosiaan ja viel puol kierrosta päälle. Tiukka on ja pultti ku on jo kerran venynyt ni voi vaikka katketa.

MXU:lla tais mennä alakerta pasaksi ku pultti aukes? Jos en nyt taas ihan väärin muista. Noille pulteilla on ilmeisesti kahta kiristys tyyliä olemassa ja laittoi sitten sillä kevyemmällä tavalla.

Tuo avain tuossa mun kuvassa on tehty just tota pultin kirimistä varten ja sen toinen pää nojaa koneen tukirautaa vasten. Tuli vaan roikan piuha just kuvassa sen eteen.

Mä muistelisin, että tuo pultti maksoi jotain 3€, mutta mun muisti onkin susi. Tuli ostettua se ja stefa "turhaan".

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 31.1.2006 14:26

Juu.. kyllä se kannattaa tiukalle laittaa... Onhan siinä oma vaivansa sitä pää punasena vääntää kiinni mut helpompaa kuin kampuran korjaus/ alakerran vaihto... Eikä sitä pulttia edes tarvi aukaista jos sen jakoremmin vaihtaa...

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 1.2.2006 10:41

korjataan tuo dopin momentti se oli 90nm ja vartti pyörähys tuolle 12 kulmaselle pultille. mä kyllä löin sen pultti koneella kiinni. pitäsköhän sitä sitten itselläki tehä joku erikois avain että sais väännettyä sen oikeeseen momenttiin.
auto ois kasassa mutta ei käyny oikeen.. ei kiva =(

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 1.2.2006 12:33

ettei sulla vaan olis päässy apuakseli hampaalla pieleen

Jusu
-
Viestit: 136
Liittynyt: 25.7.2003 11:25

ViestiKirjoittaja Jusu » 2.2.2006 7:59

Kaverin td passatin tota kyseistä pulttia kun kiristeltiin, niin vaihdelaatikon kurkistusreiästä iso talttameisseli vauhtipyörän hammaskehän hampaiden väliin.
Toinen painoi ruuvarilla ja toinen väänsi minkä kykeni.
Ekalla kerralla jäi muutamaa astetta vaille oikean asteluvun, niin noin tuhat kilometriä ja pultti löysty -> jako sekasin ->muutama venttiili uusiks sekä hihnapyörä, pultti, nostajia...
Toisella kertaa saatiin tarpeeks asteita ja siitä lähtien on pysyny.
Ei kai ole kuitenkaan noissa bensakoneissa ihan yhtä herkkä löystyyn toi pultti.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.2.2006 10:31

Miksi ei olisi yhtä herkkä löystymään? Enempi vääntöähän tuossa G60 koneessa on kuin 1.9 TDI:ssä? Ei taida kovin montaa vakiota Gaylaaderia olla. Vai olikos jokin muu idea tuossa löystymisessä?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 2.2.2006 12:07

Syöttöpumppu kyllä lisää rasitusta jonkin verran("hakkaa" vastaan).

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.2.2006 14:34

Luulisin että dieselissä tuo ravistaminen ja tärinä aiheuttaisi herkemmin tuota pultin löystymistä.

Jusu
-
Viestit: 136
Liittynyt: 25.7.2003 11:25

ViestiKirjoittaja Jusu » 2.2.2006 19:53

Joo, ei se löystyminen tuosta väännöstä johdu vaan juuri tuosta ravistamisesta.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 4.2.2006 20:02

Miten vitussa te katotta tuon sytkän kohalleen. eli miten saan esim ennakon siihen 12 asteeseen. Eli sitä kampiakselin siimapyörän merkkiä ja apulaitteiden siimapyörän merkkiä kai sillä pyssyllä pitää välkyttää? mutta mistä tiedän milloin minulla olisi tuo 12 astetta kohdallaan?.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 4.2.2006 20:03

Onko sulla ajoituslamppu jossa on asteet?

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 4.2.2006 20:08

ei siinä oo mitään asteita.. se vaa vilkuttaa.. made by biltema. http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=141
tai en vaan sitten osaa.
Viimeksi muokannut ilu, 4.2.2006 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 4.2.2006 20:08

Sytkän säätö:

1. öljynlämpötila tulee olla vähintää 80 ast.
2. kytke sytytystesteri
3. käynnistä moottori ja anna käydä joutokäyntiä
4. irroita sininen lämpötila-anturin liitin
5. tarkasta sytytys 2000-2500 rpm alueella
6. säädä sytystä virranjakajaa kääntämällä, säätöarvo: 6 +-1 ast. e.ykk(tässä tapauksessa 12 ast.)
7. kiinnitä lämpöanturin pistoke
8. paina kaasua kolmasti
9. korjaa tyhjäkäynti tarpeen mukaan

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 4.2.2006 20:12

"6. säädä sytystä virranjakajaa kääntämällä, säätöarvo: 6 +-1 ast. e.ykk(tässä tapauksessa 12 ast.) "???
Mistä nään tämän 12 astetta on kohdallaan??
ps.prkl.. niitä neuvoja. kalliin 30e lampunko turhaa ostin
Viimeksi muokannut ilu, 4.2.2006 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 4.2.2006 20:41

Mistä nään tämän 12 astetta on kohdallaan??


jaa-a, yleensä niissä lampuissa on jonkunlainen aste homma mistä näkee milloin on kohdallaan.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 4.2.2006 20:44

jep. niihän tuo netti näytti että kalliimmissa tussareissa ois asteet ollu.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 4.2.2006 21:08

Siellä pitäis olla nollamerkki, 6 asteen ennakkomerkki ja niistä voi päätellä missä on noin 12 astetta, eli 2x sen matkaa kun noiden kahden merkin ero on.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa