ongelmia tyhjäkäynnillä vw golf mk2

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jonski
-

ongelmia tyhjäkäynnillä vw golf mk2

ViestiKirjoittaja jonski » 10.11.2005 21:53

Minkälainen vaikutus tuolla imusarjassa kiinni olevalla anturilla on auton käyntiin? Tyhjäkäynnillä auto meinaa sammua ja ajossa välillä tuntuu tahmealta. Varsinkin kylmänä todella tuskallista ja tuntuu kuin auto kävisi kolmella. Ennen vika oli vain kylmänä mutta nyt myös lämpimänä. Yhtenä päivänänä tyhjäkäyntikierrokset nousi lähelle 3000r/min.. Oireiluun on auttanut tuon imusarjaan tulevan anturin johtojen ronkkiminen. Jossain ilmeisesti katkos..Onko tuo jokin ilmamäärä anturi? Ja auto oli vw golf mk2 1.6 -91 surullisen kuuluisalla pierupurkilla.

Jarkko T
-

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 10.11.2005 22:13

Itse suosittelisin vaihtamaan suoraan sen pierupurkin toimivaan, tuloo vaan itku ja hampaihen kiristys jos sitä rupeaa fiksailemaan, tämä siis oma kokemukseni, mutta kyllä varmaan joku osaa neuvoa että mistä etsiä vikaa tuosta vanhastakin kaasaristas..

Alexf
-

ViestiKirjoittaja Alexf » 10.11.2005 22:23

ei siihen imusarjaan ainakaan mun mielestä oo mitää anturia laitettu.... se johto mikä sinne taakse menee on imusarjan lämmityssiilille. Eli kosketushäikkää siellä suunnalla jos sitä heiluttelemalla korjaantuu, tai siili sökönä... toisin sanoen imusarja ei lämpene sähköisesti, kuten tehtaan nerot on sen suunnitellu.

Toi tyhjäkäynnin huuto taas ei liity samaan vikaan mitenkään. Se voi olla ihan mistä vaan, ja kuten edellinenkin kommentaattori totesi, kannattaa luovuttaa suosiolla ja hankkii joku korvauskaasari, ruisku tms. jos ei ole asiantutemusta tai palavaa halua hankkia sellaista. Voihan siinä imusarjassa tosin olla joku anturikin, en mä sitä sano (ei oo koskaan ollu noin uutta kakkakoppaa), jolloi kaikki edellämainittu kumoutuu. Onnea vianetsintään!

Goljat
-

ViestiKirjoittaja Goljat » 11.11.2005 8:11

eipä tossa pierburgis oo mitään ihmeellistä. ei se weber oo sen parempi jos sekin on paskana. se on imusarjan lämmitykselle se piuha, eli aika tärkee ettei rupee jäätämään. suosiolla uusit ne muutkin piuhat. se kierrosten nousu johtuu siit et ryyppy menee kokonaan päälle. sulla sit ilmeisesti jumii se jotenkin.

tuol; http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=46486 on juttuu lisää samasta vehkeestä

http://www.gowerlee.dircon.co.uk/spares.html#pierburg tääl kuvia

kerros viel tarkemmin mikä malli pierburgista? jos kuvia saisit? 1.6 konees ollu 2E-E ja 2E2 ja viel 2E3.

ite oon just menossa räpläämään ton ryypyn kuntoon kun ei mee iteksee päälle vaan pitää käsil kääntää. millastas kulutusta sulla on ollu tos vehkees

jonski
-

ViestiKirjoittaja jonski » 11.11.2005 16:22

Joo, ei se menny imusarjalle. Katoin väärin pimeässä. Mutta jokatapauksessa liittyy varmaan tuohon imusarjan lämmitykseen. Automaattiryyppy jumitti ilmeisesti mutta nyt näyttää toimivan.. En oo ihan varma mutta olisko se toi 2E-E .. Kuluttaa maantieajossa 80-100 km/h semmoset 6.5-7 l/100km. Kaupunkiajossa kuluttaa 8-9l/100km

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 11.11.2005 19:17

Oireiluun on auttanut tuon imusarjaan tulevan anturin johtojen ronkkiminen. Jossain ilmeisesti katkos..Onko tuo jokin ilmamäärä anturi?
ei siihen imusarjaan ainakaan mun mielestä oo mitää anturia laitettu
Jos se on 2e-e sähkökaasari kuten -91-vuosimallisessa saattaa olla, niin imusarjassa on tosiaankin lämpöanturi.

Silloin siinä on myös lambda-anturi jonka johdon välipistoke on kiinniventtiilikopan kulmassa. Tarkista, ettei lambdan johto ole hangannut imusarjan anturin johtoja puhki. Mulla johdoissa oli kupari vastakkain, mikä aiheutti tyhjäkäynnin satunnaisen katoamisen.

Samalla kannattaa käydä läpi muutkin hankaumat, itse hiljattain pujottelin kaikki konehuoneen johdot suojaputkiin.

Ja jos siinä siis on sähkökaasari, niin rekisteriotteessa lienee maininta vähäpäästöisyydestä eikä tuolloin kaasarin korvaaminen tavallisella versiolla onnistu. Mulla tuo kulutus pyörii 6...6,7 litran välillä, viimeksi taisi olla 6,2l.

Edit: Imusarjan lämmitykselle menee punainen johto kaasarin taakse. Lämpöaturille taas 2 johtoa ja anturi on siinä kaasuvaijerin alapuolella.

Edit2: Myös mulla tyhjäkäynti jää joskus 3000r/min tienoolle, mutta syy ei ole selvinnyt. Joskus oireet saattavat hävitä jopa vuodeksi ja palata taas.

Edit3: Kerran unohdin sen imusarjan anturin piuhan irti, ihan normaalisti auto silloinkin kulki. Anturin vaikutus siis kiinnostaa suunnattomasti.

Goljat
-

ViestiKirjoittaja Goljat » 11.11.2005 19:36

henkimaailman juttuja.. itellä n.10l/100 kaupungis
oks sul golfis 4v loota? tuntu tolle soppa lahden reissullakin kelpaavan. pitää viikonlopun aikaan ottaa tulppa irti ja kattoo onko miten musta

jonski
-

ViestiKirjoittaja jonski » 12.11.2005 15:32

Nyt löyty toi anturi. Eli luultavasti kyseessä on juuri tuo 2e-e.

Ennen kaasarin ja imusarjan välisen kumilaipan vaihtoa tyhjäkäynti oli samantapainen; Eka käy hyvin sitten meinaa sammua. Ja just sammumaisillaan ni taas rupee käymään hyvin. Oli lämmin tai ei. Ja veto tuntuu muutenkin olevan hieman poissa. Voisiko saada ilmaa jostain? Huohotinletkussa ainakin valtaisa reikä... huomasin nyt. Voiko se aiheuttaa tuommoista?

Ilmastointiteippiä etsimään..

Laatikko on 5v

Goljat
-

ViestiKirjoittaja Goljat » 12.11.2005 17:52

vaikuttas vähän et saa ilmaa.. tulihan kaikki pultit kiinni kunnolla? mulla tekee välil sillein et tyhjäkäynnillä sammuu.. eikoin tiiä mis vika on mut luulen et yhes magneettiventtiilis+sen sähköissä. outoo vaan et se tekee yleensä tietynlämpösellä koneel sitä..

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 12.11.2005 18:26

oks sul golfis 4v loota?
Ei kait 91-vuosimallisessa nelivaihteista laatikkoa voi edes olla, ainakaan alunperin. Vai voiko?

Goljat
-

ViestiKirjoittaja Goljat » 12.11.2005 20:04

katos en oo ite yhtään peril näistä, mut luulisin et ei =) kysyin vaa kun ei mitään tolkkua itel

jonski
-

ViestiKirjoittaja jonski » 12.11.2005 23:15

Kyllä ne kiinni on. Laippa on vaihdettu jo puoltoista vuotta sitten. Tyhjäkäynti näköjään alkaa toimia kunnolla kun auto seisoo vähän aikaa, mutta ajolenkin jälkeen jos pysähtyy esim. liikennevaloihin niin kierrokset tippuu ja meinaa sammua. Tapahtuu yhden kerran pysähtymisen jälkeen. Seuraava pysähdys ja sama juttu. Välillä tuntuu myös ajossa että veto olisi hieman poissa..

Kaikki johdot näyttäis ainakin olevan ehjät. Alipaineletkutkin on vaihdettu.
Voisko sytytyksessä olla tuollaista oireilua? Tulpat ja tulpanjohdot noin vuoden vanhat. Irrotin tulpanjohdon niin sieltä tipahteli jotan ruskeeta mönjää.. Myös tulpanpäässä samaa.. Onkos noissa tulpanjohdoissa suuria eroja? Mitä tohon virranjakajaan kannattais vaihtaa? Luulen että siihen ei oo vaihdettu mitään osia vuosiin.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 12.11.2005 23:36

Saako se kone lämmintä ilmaa pakosarjalta ja toimiiko se läppä siinä imuilmaputkessa? Kaasari alkaa muulloin jäätyä kun lämpötila laskeen noin +5 asteeseen.

jonski
-

ViestiKirjoittaja jonski » 12.11.2005 23:56

Saa lämmintä ilmaa. Mutta läpän toimintaa en oo kattonu. Täytyypä vilkaista.

Goljat
-

ViestiKirjoittaja Goljat » 13.11.2005 15:35

öö vaikuttaako kaasarin pulldownrasia?? ss saa korjata kun itelle ei oo sen palikan toimintatarkotus selvillä, mullakin tekee sitä et tyhjäkäynti katoo ja sit sammuu jos ei pole kierroksia. yks asentaja veikkas et se tyhjäkäyntiä säätävä mangeettiventtiili (cuttoff valve) ois jotenkin sökö?

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”