Porterin etupää paukkaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

Porterin etupää paukkaa

ViestiKirjoittaja Petteri » 17.10.2005 16:47

Käytin potterin vas. ylä- ja alapallojen vaihdossa ja sen jälkeen alkoi pauke. Nyt kun käännän rattia ja peruutan tai ajan eteenpäin, niin auton vas. eturenkaan suunnilta kuuluu varsin kova pamaus. Vedon ei tarvitse olla päällä, kunhan vaan auto liikkuu. Samoin näihin "herätemaalauksiin" (esim. ennen vaarallista risteystä) ajettaessa kuuluu helinää, aivan kuin jokin olisi irti.

Noh, liikkeessä vekotin käytettiin auki tuon kulman osalta ja sinne vaihdettiin väljäksi todettu kallistuksen vakaajan pystytanko. Mekaanikko oli käynyt ajamassa ja todennut ettei kolahtele. Vaan kylläpä kolahtelee.

Tuntuu siltä, että kolahdus kuuluu kun ko. kulmaan tuleva paine lisääntyy tai vähenee. Välillä tuntuu, kuin pamaus kuuluisi taempaa kuin eturengas ja sen tuenta. Voiko kyse olla jostain vääntösauvajousitukseen liittyvästä jutusta?

Vai mkä ihme kumma siinä voi olla?

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 17.10.2005 18:07

No jestas, mulla on samaa vikaa omassa kopissa oikeella puolella ja olen miettinyt että tarvis kattoo iskarin yläpää josko löytyis vika...

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 17.10.2005 18:29

eikös tää kuulus tonne tekniikka osastolle :)

Ari K
-
Viestit: 58
Liittynyt: 13.10.2005 12:11

ViestiKirjoittaja Ari K » 18.10.2005 0:09

Ainakin sen kallistuksenvakaajan kiinnitykset runkoon siellä keskempänä, siis ei koiranluut, pitävät lotinaa/kolahtelua jos ovat väljiä. Tosin sulla taitaa olla jotain pientä eroa siinä kallistuksenvakaajahässäkässä verrattuna tuohon meikäläisen koirankoppiin.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 18.10.2005 8:37

Jep juu... nyt sitten ehdottelevat vetoniveliä ja jarruja ja mitäs muuta kallista ja aikaa vievää sinne saisikaan vaihdettua vaikka järjellä ajatellen nuo osat eivät sitä pauketta aiheuta. Kyrsii kantaa liikkeeseen satasia harva se päivä kun jannut ei jaksa paneutua asiaan muuten kuin arpomalla uusia osia autoon :-(

Ari K = veli cettu?

Ari K
-
Viestit: 58
Liittynyt: 13.10.2005 12:11

ViestiKirjoittaja Ari K » 18.10.2005 12:07

Jeps, Cetun koirankoppihan tuo Caravelle on... (niin ja sen parrattoman viitapirun)

Ilmeneekös muuten se kolahtelu/paukahtelu vain silloin kun ratti on lähellä ääriasentoa? Entäs jos ajat kuoppaan/möykkyyn siten, että vain toisen puolen rengas osuu siihen kun rattia on käännetty vain hiukan tai ei ollenkaan?

Pirullisia nuo kolinat joita ei saa paikallisettua. Mites ne jarrut nyt noin kolisis?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 18.10.2005 20:28

Niin kun tämä sisko-Selman koppi on menossa nyt sisko-Vinhalle kopiksi, niin ei viittis jättää kapiaiselle kolinoita. Tulee vielä gonahtelemaan... Noh...

Ari K
-
Viestit: 58
Liittynyt: 13.10.2005 12:11

ViestiKirjoittaja Ari K » 18.10.2005 23:38

Katos perhana... Pysyy sitten melkein niin kuin perheessä. Onkos sulla se syncro jo pihassa?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 19.10.2005 8:38

Niin se kolahtelu. Tunnustaisi, että ilmenee sitä voimakkaammin mitä lähempänä ääriasentoa ratti on. Ja kun on kerran kolahtanut, niin ei kolahda enää toista kertaa kun hankaa eteen ja taakse samaa uraa. Kuoppaan ajettaessa ei kuulu sen kummempaa ääntä, muuta kuin se normaali moksahdus. Se kilinä mitä luulin kuuluvan tuolta etupäästä hiekkatiellä ja hidastusmaalauksissa, kuuluikin tyhjistä kaljapulloista kuskin penkin takana :-D se oli helppo korjata ostamalla täysiä tilalle. Pelkään kyllä että tämä vika uusiintuu piakkoin :-D

Syncro Caravelle on kyllä pihassa, mutta ei meidän pihassa. Kaupat on sovittu kyllä. Onhan se vähän huonokin että auto pysyy "perheessä". Jos sinne nyt iskee piakkoin myynnin jälkeen jokin ennakoimaton vika, niin kattelee pian haulikon kiskoa pitkin meikäläisen suuntaan...

Ari K
-
Viestit: 58
Liittynyt: 13.10.2005 12:11

ViestiKirjoittaja Ari K » 19.10.2005 10:03

Mielenkiintoista, vaikuttaa olevan se uusiutuva kilinä tyyppivika näissä vehkeissä. Joskus ilmennyt myös helinää johon syyksi paljastuivat tyhjentyneet tölkit.

Tuo kolahtelu kuulostaa kyllä oudolta. Joskus vastaavaa ilmennyt hetken aikaa iskarin vaihdon jälkeen sellaisessa vehkeessä missä oli kierrejouset (hakivat kai paikaansa), mutta kun näissä tosiaan on ne vääntösauvajouset niin tiedä häntä. Mutta vaikuttaa kieltämättä siltä, että sieltä joku jännitys aina purkaantuisi.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 9.11.2005 16:13

Ari... Taas muuten kilisi samalla tavalla viikonlopun jälkeen. Nyt siellä oli kaks viskipulloa... Outoa, kuka niitä sinne laittaa?

Ari K
-
Viestit: 58
Liittynyt: 13.10.2005 12:11

ViestiKirjoittaja Ari K » 9.11.2005 20:31

No tarttuvaahan se varmaankin on. Portterithan olivat lähekkäin parkissa viikonloppuna ja tuossa omassakin on ollut sen jälkeen samaa vikaa (en ole ees saanut vielä korjattua). En ole tosin edes tarkistanut onko omassa vika tuota kalliimpaa laatua kuten sulla, vai ovatko kyseessä vain kaljapullot.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 9.11.2005 20:47

Jatkan nyt tähän topicciin vaikka onkin eri auto, mutta mulla tuli sama vika golffiin alapallojen vaihdon jälkeen?! Kolahtaa niinku vasaralla löis johki ku jarruttaa kovemmin tai kun kääntää ääriasentoon. Mikähän piru siellä on vikana? Ja kilinääkin ilmeni mutta se oli tosiaan joku helen kaljatuoppi joka jollain on jääny baarista käteen. Ärsyttävä ääni kyllä ja haluaa korjata tuon.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 9.11.2005 22:22

Juuri noin on Golvi_mk2 asianlaita täälläkin. Noh, viikonlopppuna montun päälle ja itse tutkimaan. Josko ne nuo ammattilaiset ei vaan osaa...

Mutta onhan tuo 3 tkm kestänyt ja kolkkanut. Siinäpähän kolkkaa jos ei tokene, prkele...

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 10.11.2005 7:47

Jos löydät vian niin kerro tännekkin. On todella rasittava ääni. Täytyy olla jarruttelematta ja käännellä pikkasen vaan..

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 10.11.2005 10:37

Kääntölaakereista voisi lähteä tuollainen ääni, tai sitten jousen päät eivät ole ihan kunnolla jousilautasissa.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 10.11.2005 16:47

itsellä jousen päät ovat kohdallaan koska lauataset ovat suorat/tasaiset tossa FKn sarjassa yllättävää että vika ilmeni juuri alapallojen vaihdon jälkeen niin jossain siellä se vika on. Näin maalaisjärjellä ajateltuna, mutta äsken vilkastua en ainakaan mitää "vikaa" havainnu. Täytyy huomenissa katsoa valosassa paremmin.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 10.11.2005 16:51

Jaaha, enpä usko, että porterissa se vika ainakaan siellä jousien päissä on ;-)

Eikös kääntölaakerien pitäis paukkaa myös kun kääntelee rattia?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa