Penkitys
Valvoja: ffp jäsenet
Auto :octavia rs combi.Oudot tulokset penkityksestä.Kävin paikallisen ford klubin penkissä ja tulokset olivat 169hv ja 314nm.Mulla on kiinni bsr:n ohjelman vaihdos lastussa ja vapaavirtaus ilman suodatin.Normaalisti pitäis olla 180hv ja 235nm.Hallissa oli noin 20 astetta lämpöä.Voiko se olla syynä hevosvoimien kadotukseen???Puhallin oli kyllä auton edessä,mutta ei mielestäni puhaltanut mitenkään erityisen kylmää ilmaa.
Auto :octavia rs combi.Oudot tulokset penkityksestä.Kävin paikallisen ford klubin penkissä ja tulokset olivat 169hv ja 314nm.Mulla on kiinni bsr:n ohjelman vaihdos lastussa ja vapaavirtaus ilman suodatin.Normaalisti pitäis olla 180hv ja 235nm.Hallissa oli noin 20 astetta lämpöä.Voiko se olla syynä hevosvoimien kadotukseen?Puhallin oli kyllä auton edessä,mutta ei mielestäni puhaltanut mitenkään erityisen kylmää ilmaa.
Kaverilla Seat Leon 1.8t, 180hp tehtaan ilmoitusten mukaan. Käytti tuossa Lappeenrannassa AM-Worksillä. Tulos: 170hp ja vääntöäkin kateissa. AM-Worksillä näkee myös seoksen mikä vaeltelikin aihan ihmeellisesti. Ennen turbon tuloa mukaan auto kävi reippaasti rikkaalla. Lopun ajan se sitten seilasikin kuin känniläinen kotimatkalla.
Reseptinä ilmeisesti ilmamäärämittarin uusiminen.
Täällähän noista dynoista puhuttiin http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=16836&highlight=dyno
Ei ole tuning world:in penkki missä on käyty penkittänässä,se taas on 10km lohjalle päin. Tuo penkki on ilmeisesti kaverin broidin penkki (VHL ja nesteen välissä hanko tiellä). Ovat vertailleet tuota penkkiä tuning world:in penkkiin ja pitäisi näyttää samoja lukuja.
Kävin tuolla penkittämässä oman edellisen sierran ja jotain siltä budjetti koneesta saatiin paperille näkyviin. Hitto jos sulla oli vain 169hv niin mitähän mulla oli...
Tuo paikallinen "ford klubi" taitaa tarkoittaa paikallisia foordisteja jotka tuntevat toisensa,on siellä joitain mielenkiintoisia lukuja kyläläisillä pirsseissä peltien alla,joskus nimetty Nummela->cossucity:si taisi jopa lukea jossain tie opasteessakin hetken.
Kävin tuolla penkittämässä oman edellisen sierran ja jotain siltä budjetti koneesta saatiin paperille näkyviin. Hitto jos sulla oli vain 169hv niin mitähän mulla oli...
Tuo paikallinen "ford klubi" taitaa tarkoittaa paikallisia foordisteja jotka tuntevat toisensa,on siellä joitain mielenkiintoisia lukuja kyläläisillä pirsseissä peltien alla,joskus nimetty Nummela->cossucity:si taisi jopa lukea jossain tie opasteessakin hetken.
Olen tässä miettinyt Corradon penkittämistä ja Tuning World olisi aika hyvin ulottuvissa, mutta onko kellään kokemusta ko. paikan tuloksista ja pääseekö rullille matalallakin laitteella? Tuo keskustelu dynoista on jo kadonnut historiaan, koten sitä ei sitten enää voinutkaan lukea...
Jos vielä saisi pari mutkaa oijottua ahtoputkista ja filtterin kuntoon, niin sitten vois käydä testaamassa ihan onko tuolla kaikki kotosalla.
Jos vielä saisi pari mutkaa oijottua ahtoputkista ja filtterin kuntoon, niin sitten vois käydä testaamassa ihan onko tuolla kaikki kotosalla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No prkl, painoahan se lisää. Lisää jousittamatonta massaa ja yleensä renkaan + vanteen kokonaishalkaisija kasvaa, ainakin mulla näin on. Vai ettekö ole kuullut lausetta että sama auto kulkee ihan eri tavalla kevyillä 16" kuin painavilla 19".....? Ja siinä voi tosiaan olla isokin ero. Nim. kokemusta on. Mullekin Karala sano että hanki jostain pienemmät ja kevyemmät vanteet ja tuu sit penkkiin uusiks niin saat "todellisemmat" tehot.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tosiaan mikään vannekoko tai paino ei vaikuta tehomittaukseen, kiihtyvyys on kumminkin niin hidasta siinä vaiheessa. Mutta jos on jotkut vanhat talvikumit mitkä hukkaa tehoa enemmän kuin vanha taunus, niin silloin tuppaa menemään laskelmat pieleen. Joskus penkitettiin vanhoilla Hakkapelita kympeillä kun muuta ei ollut siihen hätään saatavilla, ja vetopyörähäviöt nousivat niin isoiksi/omituisiksi ettei kone enää pystynyt niitä poistamaan täysin.
Oma auto kun penkitettiin, ni käskettiin pistää ylipainetta (3.5bar) renkaisiin kun kuulemma muuten tulokset ei ole niin tarkkoja. Sen paineen se myös näppäili siihen koneeseen...
Pystyykö muuten noi koneet jotenkin laskemaan vetopyörähäviön, vai onko siinä vaan aina joku vakioarvo etu- ja taka- ja nelivetoisille erikseen? Aattelin vaan, kun oon jostain lukenu, et Haldexilla ois pienemmät hävikit mitä torsenilla...
Pystyykö muuten noi koneet jotenkin laskemaan vetopyörähäviön, vai onko siinä vaan aina joku vakioarvo etu- ja taka- ja nelivetoisille erikseen? Aattelin vaan, kun oon jostain lukenu, et Haldexilla ois pienemmät hävikit mitä torsenilla...
Olen tässä miettinyt Corradon penkittämistä ja Tuning World olisi aika hyvin ulottuvissa, mutta onko kellään kokemusta ko. paikan tuloksista ja pääseekö rullille matalallakin laitteella?
Tuning worldin tulokset on tarkkoja ja paikan pyörittäjä tietää mitä tekee.En ole nyt vähään aikaan kaynyt paikassa,mutta tarkoitus olisi taas mennä. Ainoa miinus oli että syvälle painui auto noilla rullilla,joten omasta oli ainankin etupuskuri irti ja helma oli 2mm päässä maasta.
tässä kun oli näitä foorti heppujakin,niin kuis toi oli toi S:n penkki vihdissä? pääseekö siihen matalammalla pirssillä?
No kuitenkin,molemmissa on pätevät sällit,joten ei muuta kun Helakammo rullille,niin nähdään 2 corron arvot samassa penkissä.
^^Seinäjoella taitaa olla penkki AMK:lla, näin ainakin muistaisin. Ja sitte autosähkö Matalamäellä on penkki mut se tosin sijaitsee Ilmajoen Koskenkorvalla heidän vanhalla korjaamolla. Itse kävin sielä penkissä 2003 ja silloon penkitys maksoo 50 euroa.
Kannattaa käyrä kysääsemäs mitä nykyään kustantaa.
Kannattaa käyrä kysääsemäs mitä nykyään kustantaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Paska dyno, jossei tule tarpeeksi isoja lukuja... niimpä.
Dyno mittaa voimaa ja nopeutta, millä rullia pyöritetään. Se näyttää sen todellisen tehon millä rullaa pyöritetään, ei mitään jossittelu tehoja, jos olis kevyemmät vanteet, jos olis hennompi laatikko, jos olis kevyempi vauhtipyörä... Ei se tosielämä liikennevaloissakaan kompensoi isompaa tehonhukkaa pienemmäksi.
Renkaan kuvio ja ilmanpaine vaikuttaa ilman muuta. Toisilla renkailla on isompi pyörintävastus, kuin toisilla. Leveys vaikuttaa myös. Esim. vrt. suola-aavikko kilpureiden sirkkelinterät/ F1 mutka-ajorenkaat. Mun koslan dynottanu heppu turisi, että aina tasasin välein tulee rallimiehiä sorarenkailla dynolle ihmettelemään, kun ei ole tehoa. Sano lähettävänsä hakemaan asfalttikumit.
Tää massahomma nyt pitäis ainakin olla jokaiselle ihan selvä. Se ei rullilla vaikuta onko jousitettua vai jousittamatonta. Kaikki pyörivä massa tarvii pyöriäkseen voimaa, muuten ollaan taas ikiliikkujaa keksimässä. Mitä enemmän massaa sen enemmän tarvii voimaa. Lisäksi massan kiihtyvyyteen vaikuttaa kuinka isolla kehällä massa on(vipuvarsi). Kaikille vauhtipyörää sorvanneille tuttu juttu. Ainetta ulkokehältä pois, sisäkehä ei ihmeemmin mihinkään vaikuta. Vanteista puhuttaessa sama asia käänteisesti. Mistä päästään vanhaan totuuteen, että vanteen suurentaminen ratkaisee pito-ongelmat. Ei enää jaksa sutia.
Dyno mittaa voimaa ja nopeutta, millä rullia pyöritetään. Se näyttää sen todellisen tehon millä rullaa pyöritetään, ei mitään jossittelu tehoja, jos olis kevyemmät vanteet, jos olis hennompi laatikko, jos olis kevyempi vauhtipyörä... Ei se tosielämä liikennevaloissakaan kompensoi isompaa tehonhukkaa pienemmäksi.
Renkaan kuvio ja ilmanpaine vaikuttaa ilman muuta. Toisilla renkailla on isompi pyörintävastus, kuin toisilla. Leveys vaikuttaa myös. Esim. vrt. suola-aavikko kilpureiden sirkkelinterät/ F1 mutka-ajorenkaat. Mun koslan dynottanu heppu turisi, että aina tasasin välein tulee rallimiehiä sorarenkailla dynolle ihmettelemään, kun ei ole tehoa. Sano lähettävänsä hakemaan asfalttikumit.
Tää massahomma nyt pitäis ainakin olla jokaiselle ihan selvä. Se ei rullilla vaikuta onko jousitettua vai jousittamatonta. Kaikki pyörivä massa tarvii pyöriäkseen voimaa, muuten ollaan taas ikiliikkujaa keksimässä. Mitä enemmän massaa sen enemmän tarvii voimaa. Lisäksi massan kiihtyvyyteen vaikuttaa kuinka isolla kehällä massa on(vipuvarsi). Kaikille vauhtipyörää sorvanneille tuttu juttu. Ainetta ulkokehältä pois, sisäkehä ei ihmeemmin mihinkään vaikuta. Vanteista puhuttaessa sama asia käänteisesti. Mistä päästään vanhaan totuuteen, että vanteen suurentaminen ratkaisee pito-ongelmat. Ei enää jaksa sutia.
Peke: Paljos se Karalan penkki sulle näytti lukemia, muistelen että jossain kirjoittelit, oisko ollu SCF puolella 160hp lukemista mutta oliko tuo ennen Karalan ohjelmointia. On vaan useampi tutun 1.8T Karalalla käynyt 18-20" vanteilla ja kyllä noi mitatut arvot ihan samoissa lukemissa kun pienemmillä vanteilla varustetuissa.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Noista vetopyörästön häviöistä mulla on tällänen kokemus.Oltiin Tupalassa köyliössä penkittämässä samalla reissulla kahta B-Asconaa,eli mun ja kaverin.Autoissa oli taysin samat vaihteistot ja perät välityksiä myöden.Ainoat erot löytyi moottorista ja renkaista.Kaverilla 225/40/16 ja mulla 205/50/15.Vetopyörästö häviö oli mulla 24heppaa ja kaverilla 43heppaa.Mistä lie ero johtui,ehkä öljyistä,kulumista ym.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kun tehonmittaus perustuu inertiamittaukseen, ajoneuvon inertiaa ei voi tietää tarkasti. Tehopenkin pyörivä massa on tiedossa mutta ajoneuvon inertialle annetaan arviolta korjauskerrroin.
Renkaan/vanteen suurempi paino lisää kiihdytysmassaa ja pienentää mitattua tehoarvoa. samalla se vaikuttaa hidastuvuuteen joka pitenee kun penkki laskee häviötehoa. Yhteisvaikutus voi olla 10kW kevyen ja raskaan pyörän välillä 4-vetoisessa tuplaten.
Sama probleemi on kevyellä kisamoottorilla ja painavalla dieselillä. Inertia
-arvon määrittely pitää tehdä arviolla, mikään penkki ei voi laskea sitä.
Suurin yksittäinen mittausvirhe tulee kuitenkin renkaan kulutuspinnan muodonmuutios häviöistä. Häviö on enimmäkseen X%-siirretystä momentista. Tämänkään häviön osuutta ei voida mitata.
Ainoa luotettava keino käyttää alustadynamometriä on tehdä vertailevaa mittausta, eli paljonko teho muuttuu viriteltäessä. Jos autoa pitää mitata eri aikoina samassa penkissä pitää ainakin renkaat olla samat joka kerralla.
Renkaan/vanteen suurempi paino lisää kiihdytysmassaa ja pienentää mitattua tehoarvoa. samalla se vaikuttaa hidastuvuuteen joka pitenee kun penkki laskee häviötehoa. Yhteisvaikutus voi olla 10kW kevyen ja raskaan pyörän välillä 4-vetoisessa tuplaten.
Sama probleemi on kevyellä kisamoottorilla ja painavalla dieselillä. Inertia
-arvon määrittely pitää tehdä arviolla, mikään penkki ei voi laskea sitä.
Suurin yksittäinen mittausvirhe tulee kuitenkin renkaan kulutuspinnan muodonmuutios häviöistä. Häviö on enimmäkseen X%-siirretystä momentista. Tämänkään häviön osuutta ei voida mitata.
Ainoa luotettava keino käyttää alustadynamometriä on tehdä vertailevaa mittausta, eli paljonko teho muuttuu viriteltäessä. Jos autoa pitää mitata eri aikoina samassa penkissä pitää ainakin renkaat olla samat joka kerralla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ensimmäinen oli sellainen että ajettiin kaikki vaihteet läpi rajoittimeen
Oliko paikkana ST-motors ? Tuolta suunalta kuullut huonoa palautetta että repivät jokin aika sitten aivan turhaan kaikki pykälät läpi.
Kyllä kaikki omat penkitykset tehty siten että 1-3 nätisti kelaten läpi ja 4:lla lappu lattiaan n.2000 kohdalta ja veto lopetettu kun käyrä lähtee laskuun.
Pääsääntöisestihän tehon määritystapoja pyörädynamometrissa on kaksi:
Dynaaminen: eli jollain vaihteella (yleensä suurin) kiihdytetään kierrolukualueen läpi ja penkki mittaa inertiaan perustuen (kuten mk tuossa selvitti) moottoritehon.
Staattinen: Moottoria ajetaan täydellä kuormalla eri kierroslukualueilla siten, että penkki jarruttaa kierrosluvun määrättyyn arvoon.
Eli kaasu pohjassa ajetaan jarrua vasten esim 1500 rpm, 2000 rpm, 2500 rpm jne
Tästä penkki määrittää jokaisen pisteen tehoarvot ja piirtää käyrästön koko kierroslukualueesta.
Dynaaminen: eli jollain vaihteella (yleensä suurin) kiihdytetään kierrolukualueen läpi ja penkki mittaa inertiaan perustuen (kuten mk tuossa selvitti) moottoritehon.
Staattinen: Moottoria ajetaan täydellä kuormalla eri kierroslukualueilla siten, että penkki jarruttaa kierrosluvun määrättyyn arvoon.
Eli kaasu pohjassa ajetaan jarrua vasten esim 1500 rpm, 2000 rpm, 2500 rpm jne
Tästä penkki määrittää jokaisen pisteen tehoarvot ja piirtää käyrästön koko kierroslukualueesta.
^ Mitäs niiden sivuilla oleva teksti:
käytännössä tarkoittaa? Pitää itse ilmeisesti tehokäyrästä laskea vääntö ja mittari ei loggaa ollenkaan edes kierroslukua vaan sekin pitää arvioida mittaristosta luetusta arvosta?
Testeri piirtää tehokäyrän josta saa laskettua väännöt (jos autossa on kierrolukumittari ja manuaalivaihteet), asteikko riittää 370hp asti ja nopeus max 210km/h
käytännössä tarkoittaa? Pitää itse ilmeisesti tehokäyrästä laskea vääntö ja mittari ei loggaa ollenkaan edes kierroslukua vaan sekin pitää arvioida mittaristosta luetusta arvosta?
Pikkusen kyseenalaistan tuon klaukkalan penkin arvoja...taitaa olla hieman yläkanttiin ne. Itse kävin klaukkalan dieselissä ja sen jälkeen Stadian penkissä ja moottoritehon ero oli 14kW...aikas paljon!!! Eli klaukkalan penkki näytti moottoritehoksi 14kW enemmän kuin Stadian penkki. Autolle ei tehty mitään mittausten välillä ja mittausolosuhteet oli aikalailla samanlaiset ja kummassakin mitattiin 4-vaihteella huipputeho.
Kyllä mulla oli Klaukkalassakin auto sidottu kiinni. Mutta halpahan se toki on ja saahan sitä "kivat" arvot konetehoksi :)
Kyllä mulla oli Klaukkalassakin auto sidottu kiinni. Mutta halpahan se toki on ja saahan sitä "kivat" arvot konetehoksi :)
Klaukkalassa renkaat ohjataan rullilla suoraan erillisillä teräksisillä ohjausrullilla. Yleensä autoa ei juuri sidota, koska penkissä ei ole jarrua.
Klaukkalan penkki näyttää lähempänä totta ku stadian. Stadian penkki näyttää liian vähän. Johtuu huonosta ilmasta hallissa, kun pitää penkittää ovet kiinni.
Klaukkalan penkki näyttää lähempänä totta ku stadian. Stadian penkki näyttää liian vähän. Johtuu huonosta ilmasta hallissa, kun pitää penkittää ovet kiinni.
Viritys on ilmeisen onnistunut, kaverilla on samanmoinen bemu vakiona. Siitä penkitettiin Boschin juuri kalibroidulla penkillä vähän päälle 200hp ulos. Juurikin ennen lastun asennusta miltä luvattiin ummet ja lammet, yllättäen mitään muuta ei tapahtunut kuin se haluttu, eli keskialueen vääntökuoppa pois (saastehommia).
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa