Octavia tärisee, 3. rengassarja korjasi tärinän pois
Valvoja: ffp jäsenet
Joo kävin kysymässä tänään paikallisesta varaosa liikkeesta laakerin hintaa ja tähän kommentti elämä on.... Hintaa olis 57,45e että onko tuo nyt halpa vai kallis tiedä häntä.
Samalla reissulla myyjältä tuli vain kommentti että ei nuo volkkarin laakerit kestä leveitä renkaita/isoja vanteita tiedä sitä sitten, itseä ainakin vähän epäilyttää tuo kommentti.
Mutta täytynee tuo summa silti jossain vaiheessa sijoittaa ennen kuin tuo romu hajoaa tien päälle.
Samalla reissulla myyjältä tuli vain kommentti että ei nuo volkkarin laakerit kestä leveitä renkaita/isoja vanteita tiedä sitä sitten, itseä ainakin vähän epäilyttää tuo kommentti.
Mutta täytynee tuo summa silti jossain vaiheessa sijoittaa ennen kuin tuo romu hajoaa tien päälle.
Tapahtuipa tänään:
- ottivat renkaat pois ja pistivät ne tasapainoituskoneeseen.
- renkaat tasapainossa, mutta toisessa eturenkaassa hivenen pystyheittoa.
- laittoivat "lainasetin" alle ja sain tämän kokoonpanon (orkkis pellit + uniroyal gummit) testiin huomiselle työmatkalle.
- ajelin kotio, jurinan taso kuulosti pienemmältä, mutta mielestäni kyllä se vielä jurisee, samaten olin havaitsevinani pienoista värinää, tosin ajelin ihan kaupunkinopeuksilla, eli alta 70km/h.
- huominen kertoo sitten enemmän, kun losotan 130 taulussa kohti hämeenlinnaa.
Sitten pohdintaa:
- renkaat vaihdettiin viime kesänä, näihin aikoihin, eli nyt on ajettu noin 25tkm niillä. Mikä voi synnyttää pystyheiton? Vai onko vaan materiaalivirhe renkaassa?
- mikä on todennäköisyys, että olis gumien kanssa näin huonoa säkää???
Huomenna tiedämma enemmän.
- ottivat renkaat pois ja pistivät ne tasapainoituskoneeseen.
- renkaat tasapainossa, mutta toisessa eturenkaassa hivenen pystyheittoa.
- laittoivat "lainasetin" alle ja sain tämän kokoonpanon (orkkis pellit + uniroyal gummit) testiin huomiselle työmatkalle.
- ajelin kotio, jurinan taso kuulosti pienemmältä, mutta mielestäni kyllä se vielä jurisee, samaten olin havaitsevinani pienoista värinää, tosin ajelin ihan kaupunkinopeuksilla, eli alta 70km/h.
- huominen kertoo sitten enemmän, kun losotan 130 taulussa kohti hämeenlinnaa.
Sitten pohdintaa:
- renkaat vaihdettiin viime kesänä, näihin aikoihin, eli nyt on ajettu noin 25tkm niillä. Mikä voi synnyttää pystyheiton? Vai onko vaan materiaalivirhe renkaassa?
- mikä on todennäköisyys, että olis gumien kanssa näin huonoa säkää???
Huomenna tiedämma enemmän.
Eipä täryytelly aamulla, tosin jurinan olen vielä havaitsevinani. Noiden uniroyalien (rallye 540) pintakuviointi on kyllä paljon pienempi kuin alla olleiden goodyearin hydragrippien.
TeppoS, kyllähän me voidaan vielä tommonenkin swappi tehdä. Jos nyt iltapäivällä (kun on vähän lämpöisempää) ei tunnu täryytystä, niin kait se on vaan uskottava, että renkaissa se vika on. Ihmetyttää vaan pientä kulkijaa moinen. Vai käykö niinkuin viime kesänäkin, että vika ilmaantuu parin viikon ajon jälkeen uudestaan......Jotenkin vaan tuntuu niin mahdottomalta, no kait se on kuitenkin mahdollista. Ikuna vaan ei ole joutunut näiden rengasongelmien kanssa painimaan, aina on kumit toiminu niinkuin pitäis. :|
TeppoS, kyllähän me voidaan vielä tommonenkin swappi tehdä. Jos nyt iltapäivällä (kun on vähän lämpöisempää) ei tunnu täryytystä, niin kait se on vaan uskottava, että renkaissa se vika on. Ihmetyttää vaan pientä kulkijaa moinen. Vai käykö niinkuin viime kesänäkin, että vika ilmaantuu parin viikon ajon jälkeen uudestaan......Jotenkin vaan tuntuu niin mahdottomalta, no kait se on kuitenkin mahdollista. Ikuna vaan ei ole joutunut näiden rengasongelmien kanssa painimaan, aina on kumit toiminu niinkuin pitäis. :|
Onko pystyheitto halkaisijan vaihtelua? Jos on, niin mitäs tapahtuisi jos renkaan tiettyjen kohtien ollessa maassa olisi enemmän vetoa kuin niissä toisissa kohdissa? Eikös tällöin tulisi heittoa? Jäljet johtaisivat sitten johonkin renkaan kanssa samalla nopeaudella (tai jollain sopivalla tasakerrannaisella, epätodennäköistä) pyörivään osaan -> jarrut, vetarit. Näin siis jos renkaissa ei laatuongelmaa (otos jo sen verran iso kilpijoella, etten tähän usko).
Huh, mikä ero rengasäänissä, toiset kulkee kuin sukkasillaan ja toiset taas kuin olis banzerwagen alla. Jos vielä kokeiltais niitä gummeja, eli täytynee ottaa tuolta varastosta noi orggispellit ja kietasta niiden päälle uudet kesägummit.
Stockan huoltopäällikön kanssa juttelin myös mahdollisuudesta testata renkaita Tampereen Ammattikorkeakoululla, josta löytyy kuormittava tasapainoituskone. Täytynee kuskata noi ihan mielenkiinnosta sinne. Voivat oppilaat pähkäillä labrassa.
Kait se on vaan todettava, että on hivenen paska säkä ollut gumien kanssa. Nyt kyllä vaihtuu merkki, kolmatta kiertoa saman merkkisiä ei tuu. Aikaisemmin en ole vastaavaan törmänny ja GY:n renkailla oon aina päästelly.
Vielä täytyy kiittää Stockalta Esaa, jolla on riittänyt halua tutkata tätä asiaa.
Kerron kyllä miten homma etenee uudella rengaskierrolla, kunhan nyt kuunvaihteessa ne vaihdatan. Back to steelies, jee :)
Stockan huoltopäällikön kanssa juttelin myös mahdollisuudesta testata renkaita Tampereen Ammattikorkeakoululla, josta löytyy kuormittava tasapainoituskone. Täytynee kuskata noi ihan mielenkiinnosta sinne. Voivat oppilaat pähkäillä labrassa.
Kait se on vaan todettava, että on hivenen paska säkä ollut gumien kanssa. Nyt kyllä vaihtuu merkki, kolmatta kiertoa saman merkkisiä ei tuu. Aikaisemmin en ole vastaavaan törmänny ja GY:n renkailla oon aina päästelly.
Vielä täytyy kiittää Stockalta Esaa, jolla on riittänyt halua tutkata tätä asiaa.
Kerron kyllä miten homma etenee uudella rengaskierrolla, kunhan nyt kuunvaihteessa ne vaihdatan. Back to steelies, jee :)
Puhuin just appiukon kanssa ja se totes että
A:jos vanne ei ole kunnolla keskittynyt napaan.
B:vanne kiero?
C:tai se että renkaassa on rakenteellista vikaa.
Mutta totes kans että nähdä se tarttis ja päästä kans tutkimaan että onko se vika sit loppujen lopuksi missä.
Eli eipä taas tultu juuri hullua hurskaammaksi.
A:jos vanne ei ole kunnolla keskittynyt napaan.
B:vanne kiero?
C:tai se että renkaassa on rakenteellista vikaa.
Mutta totes kans että nähdä se tarttis ja päästä kans tutkimaan että onko se vika sit loppujen lopuksi missä.
Eli eipä taas tultu juuri hullua hurskaammaksi.
ajattelinpa nyt minäkin kommentoida etten siis olekaan ainoa joka on ton tärinän kanssa tapellut. jarrulevyt vaihdettiin 20tkm kohdalla ja taas pitäisi varmaan vaihdattaa kun on alkanut täristä. tuo jarrulevyjen vaihto auttoi jonkun 10tk mutta nyt kun on 47tkm mittarissa niin alkaa olla valmista kauraa. Eikun takuuseen taas. Auto on -04 Tdi 110hv Octavia HB.
Pahimmoillaan tuo tärinä on mulla juuri jarrutettaessa ja varsinkin jos motarilla ajelee 110kmh lasissa ja sitten jarruttaa hieman äkkinäisemmin rampille tultaessa niin jo alkaa vatkaamaan. ja muutenkin tuntuu kun sillai pehmeästi jarruttaa liikennevaloihin niin nykii melko selkeästi eli mulla taitaa vika olla taas jarrulevyissä! Soitellaampa taas aikaa huoltoon...
edit: renkaina mulla on 205/55/16 michelin pilot premacyt alkuperäisillä RS:n vanteilla.
Pahimmoillaan tuo tärinä on mulla juuri jarrutettaessa ja varsinkin jos motarilla ajelee 110kmh lasissa ja sitten jarruttaa hieman äkkinäisemmin rampille tultaessa niin jo alkaa vatkaamaan. ja muutenkin tuntuu kun sillai pehmeästi jarruttaa liikennevaloihin niin nykii melko selkeästi eli mulla taitaa vika olla taas jarrulevyissä! Soitellaampa taas aikaa huoltoon...
edit: renkaina mulla on 205/55/16 michelin pilot premacyt alkuperäisillä RS:n vanteilla.
Ei mitään, ei kait se pystyheitto tyhjästä tule, sillä käytänkin renkaat tuolla tekulla tutkattavana. Saadaan niistä mahdolliset runkoviat selville.
Katsotaan nyt mitä tuleman pitää, tänään vien orggispellit nahkoitettavaksi. Vielä kerkee tänä kesänä ottamaan tärinät ulos jos on tullakseen.
Täytyy varmaan liimata pari piiskaa katolle, kun en ajatellu laittavani etes pölykapseleita :)
Katsotaan nyt mitä tuleman pitää, tänään vien orggispellit nahkoitettavaksi. Vielä kerkee tänä kesänä ottamaan tärinät ulos jos on tullakseen.
Täytyy varmaan liimata pari piiskaa katolle, kun en ajatellu laittavani etes pölykapseleita :)
niin... mitäs jos tässä tosiaan haukutaankin ihan väärää puuta? Jos vika onkin oikeasti rengasvalmistajien huononevasta laaduntarkistuksesta?
Tähän asti ongelmat ovat koskeneet autoja, joissa rengastus on ollut:
205/55ZR16 Y91 Pirelli Pzero Nero alu
205/55ZR16 Y?? Michelin Pilot Premacy alu
205/55R16 V91 Nokian RRVi alu
225/45ZR17 Y?? Nokian NRY alu
195/65R15 V?? Michelin Energy pelti
195/65R15 V?? Nokian NRVi pelti
195/65R15 V?? GoodYear HydraGrip alu
Kiinnostaiskohan sitä Nokian testiporukkaa nämä renkaat markkinatutkimuksen nimissä ;)
Tähän asti ongelmat ovat koskeneet autoja, joissa rengastus on ollut:
205/55ZR16 Y91 Pirelli Pzero Nero alu
205/55ZR16 Y?? Michelin Pilot Premacy alu
205/55R16 V91 Nokian RRVi alu
225/45ZR17 Y?? Nokian NRY alu
195/65R15 V?? Michelin Energy pelti
195/65R15 V?? Nokian NRVi pelti
195/65R15 V?? GoodYear HydraGrip alu
Kiinnostaiskohan sitä Nokian testiporukkaa nämä renkaat markkinatutkimuksen nimissä ;)
Minulla on Golf Variant -03 ja sama ongelma. Nyt ajettu noin 120 tkm ja kolme kertaa levyt vaihdettu. Renkaat on ollu Nokian HP 4 (talvi), alkuperäiset Dunlopit ja nyt Michelin Energy ja kaikille sama ongelma... ei se mitään rengasvika voi olla.
Navat ja laakerit viimeksi vaihdettu muttei autanut mitään. Epäilen vetoakselit tai murrokset... ensi viikolla huolto taas.
Navat ja laakerit viimeksi vaihdettu muttei autanut mitään. Epäilen vetoakselit tai murrokset... ensi viikolla huolto taas.
Volkari,
onko aina laitettu orkkis levyt ja onko kaikki levyt kerralla vai vaan etulevyt?
Kerrohan miten kävi kun saat auton taas huollosta.
Ongelmahan tässä on tietenkin se, että jos ongelma aiheuttaa renkaaseen pystyheiton niin renkaiden vaihto muun korjauksen ohessa peittää ongelman hetkellisesti ja jos väärää asiaa korjattu niin tärinä palaa. Mikäli renkaita ei vaihdeta mutta muuta korjataan niin täryytys jatkuu jo susiksi menneiden renkaiden takia vaikka ongelman aiheuttaja on korjattu.
onko aina laitettu orkkis levyt ja onko kaikki levyt kerralla vai vaan etulevyt?
Kerrohan miten kävi kun saat auton taas huollosta.
Ongelmahan tässä on tietenkin se, että jos ongelma aiheuttaa renkaaseen pystyheiton niin renkaiden vaihto muun korjauksen ohessa peittää ongelman hetkellisesti ja jos väärää asiaa korjattu niin tärinä palaa. Mikäli renkaita ei vaihdeta mutta muuta korjataan niin täryytys jatkuu jo susiksi menneiden renkaiden takia vaikka ongelman aiheuttaja on korjattu.
Herää kysymys oikeasti että minkäs laatusta tavaraa vag konsernin tehtaat mahtaakaan loppujen lopuksi käyttää.
Se on nyt ainakin todettu että levyt on melkein joka jampalla kierot mutta entäs just ne vetoakselit?
Voiko ne aiheuttaa kyseisen ongelman??
Siis jos ne ei ole syystä tai toisesta tasapainossa niin eikö sen sitten luulisi rikkovan sitten jotain ihan muuta kuin laakereita tai aiheuttavan heittoa jarrulevyihin.
Ei ymmärrä ei....... Joku viisaampi kun osaisi valaista meitä kaikkia.
Se on nyt ainakin todettu että levyt on melkein joka jampalla kierot mutta entäs just ne vetoakselit?
Voiko ne aiheuttaa kyseisen ongelman??
Siis jos ne ei ole syystä tai toisesta tasapainossa niin eikö sen sitten luulisi rikkovan sitten jotain ihan muuta kuin laakereita tai aiheuttavan heittoa jarrulevyihin.
Ei ymmärrä ei....... Joku viisaampi kun osaisi valaista meitä kaikkia.
Onko tässä nyt loppupelissä VAG:llä menossa samanlainen paha kuin Foortilla oli/on ollut vetareiden kanssa, niissähän juurikin sisemmät murrokset ovat olleet murheen aiheuttajia.
Nyt on alla Firestonen Firehawk TZ200 (195/65/15/91H) ja orggispeltivanteet. Pyysin rengasliikkeen kavereita vielä varmuuden välttämiseksi tutkaamaan myös noi peltivanteet hitusen paremmalla syynillä ja otin vielä rengaskuittiin maininnan, että vanteet ovat kunnossa.
Eihän toi laatu nyt kovin kummosta voi olla jos normaalin auton materiaalikustannukset tekee 5000-7000€ ja toiset 5000 tulee suunnittelun/ympäristövaatimusten/turvalaitteiden osaksi. Muistakaamme, että suomessa autojen hinnan nostaa sitten verokarhu autoveron+alv muodossa.
Mutta katsotaan nyt kuinka pian noi tulikivet ottaa nokkiinsa. Aion vaatia tuolloin jo renkaista sitten korvauksen. Mielestäni kuitenkin rengassarjalla tulisi pystyä ajamaan pari kesää (n.50tkm), eikä suinkaan vain kesä ja kierto periaatteella. Millään ei normaaliin maalaisjärkeen kyllä mahdu, että 3 satsia kumeja sattuisi osumaan saman kaverin kohdalle viallisina.
Niinkuin aiemmin kirjoitin, niin edellinen satsi alkoi täryyttä muistaakseni muutaman tuhannen ajon jälkeen, eli tänä kesänä vielä ehditään siihen. Tarkoitus olisi nyt viedä noi alumiinivanteet goodyeareineen tonne tekulle ja saavat siellä tutkata ne paremmin. Josko niistä löydettäisiin jotain, jollei niin vahvistuupa vain epäilys nykyauton laadun suhteen.
Jotain on mielestäni pahasti vialla, jos kerta näinkin moni on kokenut ongelmia tärinöiden suhteen.
jive: mulla noi hydragripit on olleet 91H ja sekä tarvikepeltivanteilla, että alumiineilla.
Nyt on alla Firestonen Firehawk TZ200 (195/65/15/91H) ja orggispeltivanteet. Pyysin rengasliikkeen kavereita vielä varmuuden välttämiseksi tutkaamaan myös noi peltivanteet hitusen paremmalla syynillä ja otin vielä rengaskuittiin maininnan, että vanteet ovat kunnossa.
Eihän toi laatu nyt kovin kummosta voi olla jos normaalin auton materiaalikustannukset tekee 5000-7000€ ja toiset 5000 tulee suunnittelun/ympäristövaatimusten/turvalaitteiden osaksi. Muistakaamme, että suomessa autojen hinnan nostaa sitten verokarhu autoveron+alv muodossa.
Mutta katsotaan nyt kuinka pian noi tulikivet ottaa nokkiinsa. Aion vaatia tuolloin jo renkaista sitten korvauksen. Mielestäni kuitenkin rengassarjalla tulisi pystyä ajamaan pari kesää (n.50tkm), eikä suinkaan vain kesä ja kierto periaatteella. Millään ei normaaliin maalaisjärkeen kyllä mahdu, että 3 satsia kumeja sattuisi osumaan saman kaverin kohdalle viallisina.
Niinkuin aiemmin kirjoitin, niin edellinen satsi alkoi täryyttä muistaakseni muutaman tuhannen ajon jälkeen, eli tänä kesänä vielä ehditään siihen. Tarkoitus olisi nyt viedä noi alumiinivanteet goodyeareineen tonne tekulle ja saavat siellä tutkata ne paremmin. Josko niistä löydettäisiin jotain, jollei niin vahvistuupa vain epäilys nykyauton laadun suhteen.
Jotain on mielestäni pahasti vialla, jos kerta näinkin moni on kokenut ongelmia tärinöiden suhteen.
jive: mulla noi hydragripit on olleet 91H ja sekä tarvikepeltivanteilla, että alumiineilla.
Auto on kuin eri planeetalta. Siitä tuli taas hiljainen, poislukien tietenkin moottoriäänet ja turbon suhinan ;)
Yhdessä köykämiini vanteessa on pieni heitto sisäreunassa, siis aivan todella pieni, juuri ja juuri saattaa silmin nähdä, mutta rengas teki ainakin 2-3mm heittoa.
Vanne asiaa pohditaan tekun mittauksien jälkeen, ajatuksena on poiketa Sunilan juttusilla.
Yhdessä köykämiini vanteessa on pieni heitto sisäreunassa, siis aivan todella pieni, juuri ja juuri saattaa silmin nähdä, mutta rengas teki ainakin 2-3mm heittoa.
Vanne asiaa pohditaan tekun mittauksien jälkeen, ajatuksena on poiketa Sunilan juttusilla.
heipä hei, sotketaan vähän teijän topicia..
teppos: samaa romua sieltä vag tehtaalta tulee kun muiltakin tehtailta.
hyvä että muillakin merkeillä tärisee, alkaa olemaan jo uskomuksia näitten autojen tärinöitten suhteen sellaset että ei niille voi mitään=).
entinen bmw alko täristämään ja vaihtoin siihen etupäähän vaikka mitä osaa ja kokeilin eri rengas seteillä yms yms, tärinä ei poistunut kokonaan vieläkään ja jäi luulot että levyt ois pitäny vaihtaa.
bmwssä on muuten raskaan keulan ansiosta aika paljon näitä täristyksiä varsinkin e34, e32 ja e39 malleissa. tästä syystä olen alkanut erinäisten tapausten johdosta karttamaan alumiinivanteita, näitä epäkäytännölisyyden ihmeitä (nytkin on 18"kesä,17" vanteet) nykyjään kun on tarjolla vaikka millasta vipravannetta jolla ei tee kyllä mitään.
uskomukseeni liittyen=) : renkaissa ei oo mitään merkitystä ostaako niitä misukoita vai ostaako kumhot, yhtälailla siellä tulee sitä paskaa maanantai mallia ja me kuluttajat ei kyllä varmasti tunneta perseen alla mitään merkitystä laadussa(märällä pito yms.) kun on kyse noin pienistä asioista, eli mitä sitä hulluutta laittamaan kaiken maailman misukoita (paitsi voihan sitä kavereille kehua että on kalliit renkaat)
kun lukee noita tekstejänne niin tulee väistämättä mieleen että mihinkä tämä autonvalmistus on menossa jos jokainen uudempi auto alkaa tärisemään,tuleeko autoistakin samalaisia kun kännyköistä että elinkaari on parivuotta.
hyvä esimerkki taas esim. enoni alle 10tkm ajettu uusi mersu joka myös täristää ja tähän on vaihdettu nyt tietääkseni myös puoli etupäätä. ja omani uudempi bmw alkoi täristämään heti kun vaihtoin uudet vanteet mutta tämän syynä toivon mukaan nyt on se että keskitysrenkaat on vielä postissa mutta pelottaa silti että mikä show tässä on taas tulossa jos ei ala tärinä loppua niillä.
teppos: samaa romua sieltä vag tehtaalta tulee kun muiltakin tehtailta.
hyvä että muillakin merkeillä tärisee, alkaa olemaan jo uskomuksia näitten autojen tärinöitten suhteen sellaset että ei niille voi mitään=).
entinen bmw alko täristämään ja vaihtoin siihen etupäähän vaikka mitä osaa ja kokeilin eri rengas seteillä yms yms, tärinä ei poistunut kokonaan vieläkään ja jäi luulot että levyt ois pitäny vaihtaa.
bmwssä on muuten raskaan keulan ansiosta aika paljon näitä täristyksiä varsinkin e34, e32 ja e39 malleissa. tästä syystä olen alkanut erinäisten tapausten johdosta karttamaan alumiinivanteita, näitä epäkäytännölisyyden ihmeitä (nytkin on 18"kesä,17" vanteet) nykyjään kun on tarjolla vaikka millasta vipravannetta jolla ei tee kyllä mitään.
uskomukseeni liittyen=) : renkaissa ei oo mitään merkitystä ostaako niitä misukoita vai ostaako kumhot, yhtälailla siellä tulee sitä paskaa maanantai mallia ja me kuluttajat ei kyllä varmasti tunneta perseen alla mitään merkitystä laadussa(märällä pito yms.) kun on kyse noin pienistä asioista, eli mitä sitä hulluutta laittamaan kaiken maailman misukoita (paitsi voihan sitä kavereille kehua että on kalliit renkaat)
kun lukee noita tekstejänne niin tulee väistämättä mieleen että mihinkä tämä autonvalmistus on menossa jos jokainen uudempi auto alkaa tärisemään,tuleeko autoistakin samalaisia kun kännyköistä että elinkaari on parivuotta.
hyvä esimerkki taas esim. enoni alle 10tkm ajettu uusi mersu joka myös täristää ja tähän on vaihdettu nyt tietääkseni myös puoli etupäätä. ja omani uudempi bmw alkoi täristämään heti kun vaihtoin uudet vanteet mutta tämän syynä toivon mukaan nyt on se että keskitysrenkaat on vielä postissa mutta pelottaa silti että mikä show tässä on taas tulossa jos ei ala tärinä loppua niillä.
kilpijoki,
kohta ei varmaan enää ole hiljaista ja pieni tärinä muuttuu suuremmaksi. Veikkaus vaan.
Tällä viikolla omat, muistaakseni 60 tai 65 sarjalaiset vaihtavat paikkoja edestä taakse. Katsellaan mitä tapahtuu ravistukselle. Samalla pitänee kellottaa nuo levyt kun kerran on gummit pois paikoiltaan. Ja jos viitsin niin tutkiskelen samalla nuo vetarit sillä epäilys kalvaa mieltä...
kohta ei varmaan enää ole hiljaista ja pieni tärinä muuttuu suuremmaksi. Veikkaus vaan.
Tällä viikolla omat, muistaakseni 60 tai 65 sarjalaiset vaihtavat paikkoja edestä taakse. Katsellaan mitä tapahtuu ravistukselle. Samalla pitänee kellottaa nuo levyt kun kerran on gummit pois paikoiltaan. Ja jos viitsin niin tutkiskelen samalla nuo vetarit sillä epäilys kalvaa mieltä...
Joo no itsellä (kilpijoki varmaan yhtyy tähän) tärisee kuitenkin sen verran vähän että en siihen kuole jos se tuollaiseks jää.
Ottaa se tietty päähän mutta sais nyt edes sen laakeristä johtuvan hurinan pois niin katsotaan sit mitä tehdään.
Ja niistä matalaprofiili kumeista appiukolla on 4 farkku golffissa 225/45 17 eikä mitään ongelmia ja itsellä oli ysikymppi audissa aikoinaan 215/45 16 eikä ongelmia että..
Ottaa se tietty päähän mutta sais nyt edes sen laakeristä johtuvan hurinan pois niin katsotaan sit mitä tehdään.
Ja niistä matalaprofiili kumeista appiukolla on 4 farkku golffissa 225/45 17 eikä mitään ongelmia ja itsellä oli ysikymppi audissa aikoinaan 215/45 16 eikä ongelmia että..
No, profiilin kotterosta (nyt ~170tkm) otin apparin puoleisen etupyörän irti kun piti ihmetellä mikä siellä koputtelee. Ei ollu jäniksiä mutta raidetangon pää väljä.
Pyörä takas kiinni ja kohti parempia asennuspaikkoja. Motarilla sitten huomasin että kylläpäs ravistaa. Mitään muuta en tehnyt kun irrotin pyörän ja laitoin takas. Ja pultit tuli (tällä kertaa) kiinni.
No sitten raidetangon pään vaihdon yhteydessä harjasin vanteesta hiekka- yms. pölyt pois ja sitä olikin ihan parin millin kerros siellä täällä. Ajattelin että tästä se paranee. Tsekkasin vielä että vanteen keskireikä on suht tiukka napaan ja kiristelin pultit ristiin hieman kerrallaan.
Ja paskat, paheni vaan. Ilmeisesti se hiekka oli toiminut tasapainona vaikka luulis että se on päinvastoin. Nyt siis ratti vipottaa 100-120km/h nopeuksissa, pahenee jos painaa kaasua (sisempi murros!?) ja >130 km/h menee taas tasasesti.
Muistan kyllä ihmetelleeni aikanaan kun auton hankin (100tkm ajettuna 3v sitten) että perkule kun kulkeekin tasaisesti niin sakkopintaisilla originaalikesäkumeilla kuin puolikuntoisilla HP1:lläkin. Jotain on siis tapahtunut :( No ainakin kulkee suorempaan eikä kolise enää.
Edit: jarruissa ei tunnu olevan heittoa, jarrupoljin tai kemppainen ei "vemputa" niitä käytettäessä
Edit2: no hemmetti olis kai voinu mainita että kyseessä 10/99 valmistettu 1.6 8V koneinen koppi, eli tässä taitaa olla ne pienemmät etulevyt.
Pyörä takas kiinni ja kohti parempia asennuspaikkoja. Motarilla sitten huomasin että kylläpäs ravistaa. Mitään muuta en tehnyt kun irrotin pyörän ja laitoin takas. Ja pultit tuli (tällä kertaa) kiinni.
No sitten raidetangon pään vaihdon yhteydessä harjasin vanteesta hiekka- yms. pölyt pois ja sitä olikin ihan parin millin kerros siellä täällä. Ajattelin että tästä se paranee. Tsekkasin vielä että vanteen keskireikä on suht tiukka napaan ja kiristelin pultit ristiin hieman kerrallaan.
Ja paskat, paheni vaan. Ilmeisesti se hiekka oli toiminut tasapainona vaikka luulis että se on päinvastoin. Nyt siis ratti vipottaa 100-120km/h nopeuksissa, pahenee jos painaa kaasua (sisempi murros!?) ja >130 km/h menee taas tasasesti.
Muistan kyllä ihmetelleeni aikanaan kun auton hankin (100tkm ajettuna 3v sitten) että perkule kun kulkeekin tasaisesti niin sakkopintaisilla originaalikesäkumeilla kuin puolikuntoisilla HP1:lläkin. Jotain on siis tapahtunut :( No ainakin kulkee suorempaan eikä kolise enää.
Edit: jarruissa ei tunnu olevan heittoa, jarrupoljin tai kemppainen ei "vemputa" niitä käytettäessä
Edit2: no hemmetti olis kai voinu mainita että kyseessä 10/99 valmistettu 1.6 8V koneinen koppi, eli tässä taitaa olla ne pienemmät etulevyt.
no nih. Nyt tuli kaara neuvolasta. Rohinalle ei tehty mitään. Kosteuseristeet vaihdettiin etuoviin, lootaan lisättiin öljyä, ja jarrut putsattiin. Mitään ihmeellisempää eivät löytäneet, eikä mitään etupäästä vaihdettu.
Nyt vaihdeloota toimii ...hhmm... erilailla. Kuulemma ajovalon korkeudensäätö on jumissa, joten tarttee varata huomenna uus aika.
Appiukko muuten kuulemma tappeli aikoinaan yhdistelmän vw bora + continental kanssa.
Tämän hetkinen henkilökohtainen hypoteesi on seuraava:
Kyseisen pohjalevyn etupään geometria on poikkeuksellisen herkkä huonosti tasapainoitetuille renkaille. Jos hommaa ei heti alussa ota haltuun seuraa etupään ravistuksesta vaurioita renkaan ja/tai ripustuksen/akseliston rakenteeseen. Tästä taasen seuraa loputon korjaus ja tasapainoituskierre.
Jäi muuten ihme kyllä vallan positiivinen maku Stockkan huollon toiminnasta :)
Nyt vaihdeloota toimii ...hhmm... erilailla. Kuulemma ajovalon korkeudensäätö on jumissa, joten tarttee varata huomenna uus aika.
Appiukko muuten kuulemma tappeli aikoinaan yhdistelmän vw bora + continental kanssa.
Tämän hetkinen henkilökohtainen hypoteesi on seuraava:
Kyseisen pohjalevyn etupään geometria on poikkeuksellisen herkkä huonosti tasapainoitetuille renkaille. Jos hommaa ei heti alussa ota haltuun seuraa etupään ravistuksesta vaurioita renkaan ja/tai ripustuksen/akseliston rakenteeseen. Tästä taasen seuraa loputon korjaus ja tasapainoituskierre.
Jäi muuten ihme kyllä vallan positiivinen maku Stockkan huollon toiminnasta :)
Ei oikeastaan :( Neljäs kertaa nyt levyn vaihto ja kyllä se ei enää tärisee jarrutaessa.
Odotan että pari viikon päästä on samma juttu taas alkamassa...
Jos seuran tarkkasti, ratti tärisee pikkasen kuin kiihtyn esim. 100-140 elika minä epäilen vetoakselit.
JOTAIN aiheuttaa tämä jatkuva levynkiertaminen. Kierot levyt ovat symptoomi, sairaus on jossain muualle.
Odotan että pari viikon päästä on samma juttu taas alkamassa...
Jos seuran tarkkasti, ratti tärisee pikkasen kuin kiihtyn esim. 100-140 elika minä epäilen vetoakselit.
JOTAIN aiheuttaa tämä jatkuva levynkiertaminen. Kierot levyt ovat symptoomi, sairaus on jossain muualle.
Jepulis joo eli viime perjantaina vaihdettiin kuskin puolen pyöränlaakeri.
No johan tuli autosta kerta laakilla taas hiljainen mutta sitä odotellaan että koska menee toinen puoli.
Asentaja vaan totesi että oli se laakeri sen verran RUOSTEESSA että se on vain ajan kysymys että koska menee toinen puoli.
Jarrutettaessa ravistaa edelleen mutta menee palat ja sit samalla levyt melko pian vaihtoon kun ovat sen verran loppu, renkaita ei ole vielä tarkistettu että ovatko tasapainossa kun tärinä on nyt niin pientä että se ei häiritse.
Mutta jatkoa seuraa.....
No johan tuli autosta kerta laakilla taas hiljainen mutta sitä odotellaan että koska menee toinen puoli.
Asentaja vaan totesi että oli se laakeri sen verran RUOSTEESSA että se on vain ajan kysymys että koska menee toinen puoli.
Jarrutettaessa ravistaa edelleen mutta menee palat ja sit samalla levyt melko pian vaihtoon kun ovat sen verran loppu, renkaita ei ole vielä tarkistettu että ovatko tasapainossa kun tärinä on nyt niin pientä että se ei häiritse.
Mutta jatkoa seuraa.....
Piti jo perjantaina kirjoitella, mutten sitten ehtinyt.
Torstaina tutkasivat tuolla tampereen tekulla autolabrassa noi GY:t ja vanteet. Ilmeisesti yhdessä renkaassa on rungossa jotain vikaa ja jokaisessa renkaassa on kuviointi sisäreunasta mennyt portaille, joka aiheuttaa sen "jurina" äänen. Vanteet oli suorat. Laitan mahdollisesti dokumenttia tänne, kunhan tänään haen settini pois ja saan hieman raporttia mukaani.
Ehdotuksia, mikä voi vetää kuvion portaalle sisäreunasta? Alustan säädöt vai jokin muu? Autohan on kertaalleen nelipyöräsuunnattu, mutta tulisiko suorittaa uudestaan, ennenkuin noi nyt alla olevat alkaa syöpymään...
Torstaina tutkasivat tuolla tampereen tekulla autolabrassa noi GY:t ja vanteet. Ilmeisesti yhdessä renkaassa on rungossa jotain vikaa ja jokaisessa renkaassa on kuviointi sisäreunasta mennyt portaille, joka aiheuttaa sen "jurina" äänen. Vanteet oli suorat. Laitan mahdollisesti dokumenttia tänne, kunhan tänään haen settini pois ja saan hieman raporttia mukaani.
Ehdotuksia, mikä voi vetää kuvion portaalle sisäreunasta? Alustan säädöt vai jokin muu? Autohan on kertaalleen nelipyöräsuunnattu, mutta tulisiko suorittaa uudestaan, ennenkuin noi nyt alla olevat alkaa syöpymään...
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Jonkun aikaa oli mulla nypyttämättä, kun levyt sorvattiin.. nyt nypyttää taas ja harmittaa rikkoa uudet nastarenkaat.
Onko farmarin ja sedanin jarruissa eroja?
Olen katsellut brembon ja ebcn yms listoilta eikä kellään ole mitenkään eriteltynä korityyppejä.
Saksassa olisi "kohtuu edulliset" levyt skodaan.. siis verrattuna esim brembon hintoihin:
http://www.webteile24.de/bremsscheiben/skoda.php
Tuote: 100.1234.50
Jostain syystä levyt löytyvät ainoastaan TDI Combi osiosta..
Onko farmarin ja sedanin jarruissa eroja?
Olen katsellut brembon ja ebcn yms listoilta eikä kellään ole mitenkään eriteltynä korityyppejä.
Saksassa olisi "kohtuu edulliset" levyt skodaan.. siis verrattuna esim brembon hintoihin:
http://www.webteile24.de/bremsscheiben/skoda.php
Tuote: 100.1234.50
Jostain syystä levyt löytyvät ainoastaan TDI Combi osiosta..
Näin sitä alkoi aamulla uusi satku:
http://img.photobucket.com/albums/v370/kilpijoki/IMG_4179.jpg
vajaa 2 kuukautta vielä uuteen kiesiin
http://img.photobucket.com/albums/v370/kilpijoki/IMG_4179.jpg
vajaa 2 kuukautta vielä uuteen kiesiin
No perskules kun ton Tampere - Hämeenlinna välin osaa jo vaikka unissaan :)
e: kuvatus : http://photobucket.com/albums/v370/kilpijoki/18576862.jpg
e: kuvatus : http://photobucket.com/albums/v370/kilpijoki/18576862.jpg
Piti jo perjantaina kirjoitella, mutten sitten ehtinyt.
Torstaina tutkasivat tuolla tampereen tekulla autolabrassa noi GY:t ja vanteet. Ilmeisesti yhdessä renkaassa on rungossa jotain vikaa ja jokaisessa renkaassa on kuviointi sisäreunasta mennyt portaille, joka aiheuttaa sen "jurina" äänen. Vanteet oli suorat. Laitan mahdollisesti dokumenttia tänne, kunhan tänään haen settini pois ja saan hieman raporttia mukaani.
Ehdotuksia, mikä voi vetää kuvion portaalle sisäreunasta? Alustan säädöt vai jokin muu? Autohan on kertaalleen nelipyöräsuunnattu, mutta tulisiko suorittaa uudestaan, ennenkuin noi nyt alla olevat alkaa syöpymään...
Tuossa meitin Poloisessa samaa vikaa. Eli kahteen otteeseen viime kesänä kävin nelipyöräsuuntaamassa sillä tuloksella, että renkaat alkoi kulumaan juurikin sisäreunasta vastaavanlaisesti "portaalle". Autossa vieläpä vakio alusta ja kesäkumit kokoa 195/45-16 (ET37) Saas nyt nähdä sitten mitä tuo noille Nokialaisen talvikumeille tekee.
Mysteeri...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa