Haldex 4-vedon päivitys generaatio 1 => 2?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

MME
-
Viestit: 85
Liittynyt: 22.12.2003 16:38

Haldex 4-vedon päivitys generaatio 1 => 2?

ViestiKirjoittaja MME » 19.12.2004 11:00

Haldexin sivuilla

http://www.haldex-traction.com/default.htm

on osastolla technical information => performance information => Torgue Transfer Charasterics

juttua perinteisen (ensimmäisen generaation haldexin) ja uuden toisen generaation (PreX) mielenkiintoista jutta.. Onkohan kellään käsitystä siitä voiko ensimmäisen generaation systeemin päivittää toiseen generaatioon? PreX on ilmeisesti kuitenkin vain ohjelmisto lisäys, joka tarvittaessa puristaa kaasupolkimen asennosta riippuen kytkin pakan kiinni?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.12.2004 12:21

Vielä kun tuohon saisi manuaalisen lukituksen tai lukitusasteen säädön niin avot. Pelkällä softallahan tuo olisi tehtävissä.

rehto
-
Viestit: 143
Liittynyt: 26.9.2003 21:00

ViestiKirjoittaja rehto » 19.12.2004 14:30

Oisko niin että vanhassa haldexissa tuo levyjä puristava voima syntyisi akseleiden pyörintäerosta mutta uudessa se pakka voidaan puristaa yhteen vaikka pyörintäeroa ei ole. Tuo ei liene pelkällä softalla toteutettavissa.

MME
-
Viestit: 85
Liittynyt: 22.12.2003 16:38

ViestiKirjoittaja MME » 19.12.2004 16:01

Eikös nyttenkin ole niin, että pyörintä nopeuksien ero tunnistataan abs-antureilla joka antaa impulssin puristaa pakka kiinni. => joten PreX pitäisi olla mahdollista päivittää vanhaankin. Laitoin asiasta kyselyn suoraan Haldexille.. Ilmoittelen asiasta tännepäin kun tiedän asiasta enemmän..

Parkker
-
Viestit: 312
Liittynyt: 20.9.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Parkker » 19.12.2004 18:57

Eikös tuohon olekkin saatavilla sitä boxia, jolla voi säätää voimanjakoa. Tai muistaakseni LMS:n sivuilla on semmonen ainakin IV Golffin kohdalla.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.12.2004 17:28

On saatavana.

MME
-
Viestit: 85
Liittynyt: 22.12.2003 16:38

ViestiKirjoittaja MME » 21.12.2004 18:14

Unfortunately it do require some hardware changes as well and it is at this
moment not any intention from the vehicle manufacturer that there will be a possibility for upgrade to PreX on the couplings.

Best Regards, Mats J. fron Haldex

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 22.12.2004 12:26

Veikkaisin että se pieni hydraulipumppu jota nyt käytetään paineen muodostamiseen paikaltaan lähdettäessä ei ehkä riitä pitämään painetta jatkuvasti yllä.
Ts. pumppu on mitoitettu vain lyhytaikaiseen käyttöön. Voi olla myös että tarvittaisiin jonkinlainen lauhdutin ettei öljy kuumene liikaa jos painetta pidetään jatkuvasti 'valmiina'.
Mitähän se LMS-n portaaton haldex-voimanjakopaketti sisältää, siitähän saisi viitteitä.

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 22.12.2004 15:54

Tuotanoinnn, jos se haldex ei tiedä kuin pyörien pyörintänopeudet, niin sehän ei kykene tavoittelemaan kuin 50/50 vetosuhdetta sillä, että pyrkii pitämään pyörien pyörintänopeudet laskennallisesti oikeina (takapyörien suhteessa etupyöriin).

Autonkäyttäjä

ViestiKirjoittaja Autonkäyttäjä » 22.12.2004 17:21

Tästä on puhuttu täällä aiemminkin. Mut kerrataan perusasiat. Siis jos Haldexi pyrkii pitämään etu ja taka-akselin pyörintänopeuden samana, niin silloinhan jos etupyörät ovat esimerkiksi ilmassa ja takapyörät pitävällä pinnalla, menee kaikki moottorin teho/vääntömomentti takapyörien kautta tiehen. Silloinhan vetosuhde on 0/100, eli siis kyllä se haldexi säätää vetosuhdetta koko 100% alueella. Se mikä vääntömomentti menee kulloinkin taka-akselilta tiehen, riippuu pelkästään renkaiden pidosta ja tietenkin haldexin ohjelmasta kuinka paljon se sallii "jättöä" taka-akselille.

Mutta koska haldexi säätää vain taka-akselille välitettyä vääntömomenttia, se ei voi säätää etuakselilta tiehen välittyvää voimaa, joka on siis aina riippuvainen vain etupyörien pidosta, ja tietysti kaasupedaalin asennosta.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 22.12.2004 17:40

Senhän voi sanoa miten haluaa, eli niinkuin äsken todettiin etuperään välittyvää voimaa ei haldex kontrolloi. Pitävällä pinnalla tällaisessa järjestelmässä maksimissaan menee taakse 50% voimasta ja eteen voi mennä 100%. Kyseessä ei siis ole "aito" 0/100 säätö.

MME
-
Viestit: 85
Liittynyt: 22.12.2003 16:38

ViestiKirjoittaja MME » 22.12.2004 20:04

Vähän off topic alkuperäiseen otsikkoon, mutta..
Onko kukaan 4motionisti huomannut tai ollut aistivinaan, että oikein sika liukkaalla jos äkäisesti runttaa ei takapää ollenkaan saa voimaa ja eturenkaat sutaisevat holtittomasti?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 22.12.2004 20:23

No oikeastaanhan tossa voi käydä niin, että jos vaikka kesärenkailla jäällä sutaset niin molemmat etupyörät sutasee niin lähelle samaa nopeutta. Että silloin ei absin anturit ymmärrää että pyörät sutii. Ne vaan luulee: "Vittu tää auto kiihtyy!".

Lape
-
Viestit: 1500
Liittynyt: 19.9.2004 2:41

ViestiKirjoittaja Lape » 22.12.2004 20:39

^^Audissa vissiin toimii aika erilailla. Liukkaalla ei ees huomaa että etupäässäkin tapahtuu jotain. Peräluikkarit on holtittoman kivoja.

Autonkäyttäjä

ViestiKirjoittaja Autonkäyttäjä » 22.12.2004 21:21

Niin toi että haldexilla etupyörät sutaisee johtuu ilmeisesti pelkästään tuosta haldexin viiveestä. Sitä viivettähän on juuri tuossa uudessa versiossa korjattu siten että tietyissä tilanteissa etu/takapäällä ei tartte olla pyörimisnopeuseroa haldexin kytkimen kytkemiseksi.

Tuo audin guattro systeemi (A4, A6 A8) (ainakin VW-passat) malleissa perustuu Gleason-torsen keskustasauspyörästöön, joka on täysin mekaaninen laite joka jakaa vääntömomenttia etu-taka-akselien välillä. Tuossa Torsen systeemissä ei ole mitään vivettä koska järjestelmä ei sisällä mitään kytkimiä yms. Torsen tasauspyörästö pystyy välittämään kaiken vääntömomentin kummalle akselille tahansa ja kaikkea siltä väliltä, (tosin niin pystyy haldex:kin). Audissakin on A3 ja TT malleissa haldexi vaikka niissä lukee quattro.

Vielä sanoisin tuosta voimanjakosuhteesta että haldex kyllä jakaa vaimaa 0-100% välillä. Pitävällä pinnalla milloin moottorin tehot eivät riitä pidon irrottamiseen etupyöristä, haldex EI SIIRRÄ takapyörille vääntömomenttia ollenkaan. Heti kun etupyörien pito irtoaa, alkaa haldex säätää momenttia taka-akselille, ja jos etupyörät osuvat liukkaalle alustalle, kun takapyörät ovat vielä pitävällä pinnalla, saattaa haldex siirtää siis lähes 100% vääntömomentista takapyörille.

Mitähän "kaahari" tarkoitti sillä kun sanoi että voi olla tilanne missä 50% momentista menee takapyörille ja 100% etupyörille?? Käsittääkseni jos etupyörät välittävät 100% käytössä olevasta momentista, ei takapyörille enää riitä mitään, eli juuri siten miten haldex toimii,,, ;-)

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 22.12.2004 21:44

Kaahari tais tarkottaa kahta eri tilannetta; 50/50 ja 100/0 (etu/taka)

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 22.12.2004 23:18

Niin. 150% on aika vaikea saada voimansiirrosta ulos...Tai se on helvetin hyvä ikiliikkuja.

Tekstissähän luki maksimissaan, ei yhtäaikaa.

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 23.12.2004 0:33

Vaikkei etuakselilla olisi pitoa lainkaan, karkaa puolet voimasta silti etupyörien kautta harakoille. 0/100 jakosuhde tarkoittaisi että paikallaan sutivan auton etupyörät pysähtyy kokonaan (ääritapaus, kestää vain hetken). Sutivankin akselin pyörittämiseen tarvitaan voimaa...

Haldex on vain monilevykytkin joka ei pysty vähentämään etuakselille menevää voimaa. Sama juttu 2-vetosen lukkoperässä, puolet voimasta karkaa sutivan pyörän kautta ja jäljelle jäävä puoliska vetää auton liikkeelle.

Joksa
-
Viestit: 389
Liittynyt: 15.8.2003 14:57

ViestiKirjoittaja Joksa » 23.12.2004 0:34

Audissakin on A3 ja TT malleissa haldexi vaikka niissä lukee quattro.


Tottakai audin nelareissa lukee quattro, joka on audin tavaramerkki - ei se lätkä kerro tekniikasta mitään. VAG-kulkineen peräpeilissä voi lukea syncro, 4motion tahi quattro ja tekniikka kaikissa sama (tai sitten jokaisessa eri).

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 23.12.2004 8:05

Tuohan on ihan väärä periaate ajatella voimanjakoa, että mitä jos toisen pään pyörät onkin ilmassa, niin sillon toisesta päästä menee 100%... Kylhän se tilanne missä pitää voimanjakoa ajatella on se, että kaikki pyörät lepää samanlaisella pinnalla (kun ei sillä, että mitä auto tekee kun toiset pyörät on kuivalla asfaltilla ja toiset on peilijäällä ole paljoa merkitystä voimanjaon kannalta (kuin ehkä liikkeellelähdössä), koska auto lähtee käsistä kuitenkin). Sitä minä vaan, että on siinä haldexilla funtsimista, että jos se meinaa pyörien pyörintänopeuksista laskeskella, että kuinka paljon pitääkään takapyörien pyöriä kovempaa, kuin laskennallisen oikean pyörintänopeuden, että saavutetaan vaikka 40/60 vetosuhde (siinähän kumi laulaa jatkuvasti, jos tuo vetosuhde ajatellaan suoraan pyörien pyörintänopeuksiksi...).

Autonkäyttäjä

ViestiKirjoittaja Autonkäyttäjä » 23.12.2004 11:27

Noh, kerrataan vielä. Mistä pyörien siirtämä vääntömomentti muodostuu?? No se muodostuu pyörän kitkasta tienpintaa vasten. Jos siis etupyörät ovat liukkaalla ja takapyörät pitävällä pinnalla, minne moottorin vääntömomentti menee, no tietenkin takapyörille. Käytännössä tietenkin etupyörätkin kyseisessä tilanteessa välittävät voimaa, koska ei se rataslicksikään peilijäällä ilman voimaa sudi. Mutta jos takapyörät ovat esim kuivalla asvaltilla voi kitkakertoimien ero olla jotain 0.05/0.8 (esimerkiksi) jolloin vetosuhteeksi tulee 6% eteen 94% taakse.

Tuossa on ilmennyt nyt perustavaa laatua oleva väärinkäsitys yleensä noista nelivetosysteemeistä. Ei se että toinen akseli välittää enemmän vääntömomenttia kuin toinen, tarkoita sitä että se pyörii kovempaa. Eli se että joku pyörä ei välitä juurikaan momenttia, ei tarkoita sitä että sen pitäisi pysähtyä, sen pyörän alla vain ei ole kitkaa jolloin neliveto ohjaa voiman jollekin paremmin pitävälle pyörälle. Eikä missään nelivetosysteemissä ole mitään sellaista elintä mikä pystyisi säätämään eri pyörien välistä välityssuhdetta. Se että haldex antaa atupyörien "pyöriä kovempaa" johtuu siitä että auto halutaan pitää hiukan aliohjaavana, perä ei siis pyri niin herkästi sivulle.

Siinä tulikin koko nelivetojen "säädön" perusajatus. Sehän on siis se että kuinka jaetaan käytössäoleva vääntömomentti aina parhaimmin pitävälle pyörälle. Se kun joku väitti että pitää ajatella että kaikki pyörät ovat yhtä pitävällä pinnalla, on aivan p...aa. Silloinhan tultaisiin aina toimeen sellaisella perinteisellä keskustasauspyörästöllä, joka jakaa voiman tasan kaikille pyörille. Mutta jos jokin pyörä osuu liukkaalle, muuttuu koko vekotin yksipyörävetoiseksi ja lisäksi se vetävä pyörä on aina huonoiten pitävällä pinnalla.

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 23.12.2004 12:01

Sitä vaan, että kyl minusta on yksi lysti millaiset luistonrajoittimen nelivetoisen tasauspyörästöissä on jos auton pyörien alla on erilaiset alustat. Ei nelivedon hienouksista juuri pääse nauttuimaan jos 98% auton senhetkisestä käytöksestä johtuu siitä, että yhden pyörän alla on kuiva asfaltti, toisen alla banaaninkuori, kolmas ei kosketa maata ja neljäs pyörä on puhki. Em. tilanteessa ois varmaan paras että auto olisikin jonkun mainitsema maasturi, jossa saa koko voimansiirron yhdeksi puuksi 100% hammaslukoilla.

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 31.12.2004 14:00

Jotakin päivitystä saa näköjään Ruotsin puolelta:

http://ace-competition.com/index.php?pa ... x&lang=eng

Liekö tuo sitten se PreX vain ei?

MME
-
Viestit: 85
Liittynyt: 22.12.2003 16:38

ViestiKirjoittaja MME » 1.1.2005 13:41

Tuli sitten testattua varovaisella kiihdyttelyllä kahta tdi 4motion golfia. Varovainen lähettely tarkoittaa, että kierrokset 1800 pintaan ja menoks. Vaihdot yritettiin tehdä parhaan väännön alueella. Mittalaitteena GPS, läppäri ja OAKgps ohjelma.
Oma viritetty 170hp/414nm ja kaverin vakio 115/285nm.

Mikä oli yllättävää, oli että kaverin heikompi tehoisella kiihdytykset 0-50 sujuivat nopeammin. Kaverilla ei sutinut ollenkaan kun mulla suti vielä kolmosvaihteellakin. Keli oli märkä asfaltti ja alla 195/65R15 nastarankaat.

nopeus vakio (s) viri (s) ero (s)
0-10 0,66 1,07 -0,41
0-20 1,33 1,46 -0,13
0-30 1,99 2,21 -0,22
0-40 3,04 3,13 -0,09
0-50 4,01 4,04 -0,03
0-60 5,61 5,32 0,29
0-70 7,03 6,55 0,48
0-80 8,42 7,68 0,74
0-90 10,44 9,22 1,22
0-100 12,42 11,04 1,38
0-110 15,02 13,06 1,96
0-120 20,25 15,98 4,27
0-130 23,62 19,14 4,48
0-140 na 23,02 na
0-150 na 28,09 na

Aika raakalla tavalla muuten lehdissä tekevät 0-100 kiihdytykset, kun saavat vakio golfinkin kiihtymään 10,6 sekuntiin . Ei sitä omalla autolla kehtaa rääkätä enempää.. tai sitten mittaustavassa on huomattavia heittoja ja epätarkkuuksia, näitä tietysti voisi poistaa lisäämällä toistojen määrää..

Ei tuo ACE competitionin systeemi ihan sika kallis ole 1300€ hintaisena. Vaikutti ihan toimivalta, mutta tuota jarrutusten vakautumista pikkasen epäilen koska haldexhan irtikytkee nelivedon jarrutuksen alkaessa..

MME
-
Viestit: 85
Liittynyt: 22.12.2003 16:38

ViestiKirjoittaja MME » 29.1.2005 20:23

Tuli tänään sitten testattua Volvo V50 A AWD:tä. Siinä on uusinta haldex tekniikkaa ja täytyy myöntää, että eroa edellisiin sukupolviin on.

Kelit suosi testaamista oli kuivaa asfalttia, paukkautunuttta lunta ja liukasta jäätä ja missään vaiheessa kiihdytystä millään alustalla en havainnut viivettä takapään vedon kytkeytymisessa.

Ohessa on muuten mielenkintoinen juttu, Haldex performance partista, jolla saisi muutettua viiveen pois.. Eikä edes ole kallis.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1726315

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 3.3.2005 11:01

Hieman selvennystä:

Eli tuo EIP:in markkinoima tuote on Haldex gen1:een tarkoitettu. Sisältää uuden ECU:n / softan + pääventtiilin. Sama mitä ACE competition myy ruotsissa. Gen2:een, joka on mm. A3 Spotback:issä ja V Golffeissa, tuo ei käy.

Ilmeisesti Gen2 + PreX on kehitetty Volvo XC90 V8:ia varten. Pieni sekaannus on vain, onko GolfV Haldex nyt sitten Gen3 + PreX, kun 10% siirtyy aina taakse.

Onko kukaan edes miettinyt moisen tilaamista?
Viimeksi muokannut mikmoila, 4.3.2005 9:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 3.3.2005 16:17

Ja sitten kun tuota vielä pystys itse mulkkaamaan miten itse haluais. Kannettava vaan autoon ja usb kiinni. "Uusi laite löydetty: VW T5 4Motion"

Oisko timmi kun sais itse napata vaan takavedon päälle jos siltä tuntuu.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.3.2005 17:30

^ OT: Tuosta tuli mieleen se pilakuva, jossa matkustaja käyttää koneessa läppäriä ja ruutuun ilmestyy teksti "Uusi laite löydetty: Airbus A340" :)

Niinpä niin, säätö jollain VAG-comilla kuulostaisi hienolta. Voisi lukita nelivedon kiinteäksi tai säädellä voimanjakoa manuaalisesti.

Slowmotion
-
Viestit: 46
Liittynyt: 12.1.2005 18:41

ViestiKirjoittaja Slowmotion » 3.3.2005 21:13

Niin onkohan nyt viitoskoppakoppa kuoriaisessa nyt sitten toi Haldex PreX:llä
kun en saanut äkkiseltään selvää.
Haldexin sivut ovat vähän.. tai sitten olen itse vähän enemmän..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.3.2005 21:43

^ Pitäisi olla, jossain hiljattain mainostettiin uutta Haldexia kun V-Golffin tekniikkaa esiteltiin. Oiskohan ollut edellisessä Etumatkaa-lehdessä jos en ihan väärin muista?

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 4.3.2005 9:41

Niin, tais mennä näin: Gen1, ei-synteettinen öljy, vaatii vaihtoa. Gen2: Synteettinen öljy, huoltovapaa. Gen3: Uusi rakenne mm. uusi esipumppu.

Tuo Gen3 on ainoa versio, joka mahdollistaa PreX:n. 1&2:een saa vain tuon virityksen.

mpuhak
-
Viestit: 11
Liittynyt: 12.8.2005 17:20

ViestiKirjoittaja mpuhak » 30.10.2005 20:33

Nyt kun talvi on tulollaan, niin kiinnostais tietää, onkohan kukaan laittanut haldexiaan virimpään kuntoon noilla palikoilla? käyttökokemuksia? =)

antonmies
-
Viestit: 68
Liittynyt: 29.7.2004 22:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja antonmies » 3.11.2005 2:54

Kyllä mekaaninen kytkeytyminen tapahtuu, ainakin Haldexin sivuilla olevan kuvan mukaan(Technical Information->Design info), loppupeleissä mekaaniseen liikkeeseen perustuen. Samaa sanoi Hyötyajoneuvojen talviajokoulutuksessa maahantuojan tekninen asiantuntija, joka piti esitelmän aiheesta.
Omassa T5:ssa perämurikka paukkuu kun antaa vähän leipää liukkaalla. Ei ihan pehmeä tapa kytkeä neliveto päälle, eihän... Itse olen funtsinut tuollaista ohjainboksia, ja paljon muutakin. Saas nähä

TH
-
Viestit: 253
Liittynyt: 24.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja TH » 3.11.2005 14:50

Se pauke mikä kuuluu, niin on tod.näk. abs-pumppu joka rajottaa sutivaa pyörää liikkeelle lähdettäessä, näin ainakin borassa. Vauhdista kun lähtee sudittelemaan niin ei kyseistä pauketta kuulu. Siitä en sit tiedä kuinka erilaiset systeemit T5:ssa on verrattuna 4M boraraan tai kolffiin.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 3.11.2005 15:01

Juu sitä pauketta kyllä kuuluu omassakin kikottimessa, mutta se ei tule tietenkään haldexilta vaan jarruista.

antonmies
-
Viestit: 68
Liittynyt: 29.7.2004 22:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja antonmies » 3.11.2005 17:59

joo, itse en tarkoita mitään ABS kruk-kruk -pauketta, vaan perästä kuuluvaa pamahdusta, joka kuuluu kun perä tulee "jouheasti mukaan"

mpuhak
-
Viestit: 11
Liittynyt: 12.8.2005 17:20

ViestiKirjoittaja mpuhak » 5.11.2005 11:12

Mun kaara kyllä paukkumisen sijaan "surahtaa"... :)

jmtillo
-
Viestit: 58
Liittynyt: 23.7.2003 11:48

ViestiKirjoittaja jmtillo » 6.11.2005 19:28

...ja mulla se kuullostaa "narahtamiselta", vähän ninkun joku vanha ruostunut sarana... ;)

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 6.11.2005 23:18

Täälläkin on havaittu T5:ssa tuota kovaa pauketta, todella liukkaalla alustalla (märkä, kurainen ruoho kesärenkailla). Tuntuu, että perä tulee liian myöhään mukaan (etupää kerkee sutata pahasti) ja kytkeytyy pois liian aikaisin... Oliskohan tuota mahdollista säätää ilman sitä MTM:n Haldex-potikan ostoa, vaikkapa huollossa?

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 7.11.2005 10:21

Ei.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa