Haldex 4-vedon päivitys generaatio 1 => 2?
Valvoja: ffp jäsenet
Haldex 4-vedon päivitys generaatio 1 => 2?
Haldexin sivuilla
http://www.haldex-traction.com/default.htm
on osastolla technical information => performance information => Torgue Transfer Charasterics
juttua perinteisen (ensimmäisen generaation haldexin) ja uuden toisen generaation (PreX) mielenkiintoista jutta.. Onkohan kellään käsitystä siitä voiko ensimmäisen generaation systeemin päivittää toiseen generaatioon? PreX on ilmeisesti kuitenkin vain ohjelmisto lisäys, joka tarvittaessa puristaa kaasupolkimen asennosta riippuen kytkin pakan kiinni?
http://www.haldex-traction.com/default.htm
on osastolla technical information => performance information => Torgue Transfer Charasterics
juttua perinteisen (ensimmäisen generaation haldexin) ja uuden toisen generaation (PreX) mielenkiintoista jutta.. Onkohan kellään käsitystä siitä voiko ensimmäisen generaation systeemin päivittää toiseen generaatioon? PreX on ilmeisesti kuitenkin vain ohjelmisto lisäys, joka tarvittaessa puristaa kaasupolkimen asennosta riippuen kytkin pakan kiinni?
Veikkaisin että se pieni hydraulipumppu jota nyt käytetään paineen muodostamiseen paikaltaan lähdettäessä ei ehkä riitä pitämään painetta jatkuvasti yllä.
Ts. pumppu on mitoitettu vain lyhytaikaiseen käyttöön. Voi olla myös että tarvittaisiin jonkinlainen lauhdutin ettei öljy kuumene liikaa jos painetta pidetään jatkuvasti 'valmiina'.
Mitähän se LMS-n portaaton haldex-voimanjakopaketti sisältää, siitähän saisi viitteitä.
Ts. pumppu on mitoitettu vain lyhytaikaiseen käyttöön. Voi olla myös että tarvittaisiin jonkinlainen lauhdutin ettei öljy kuumene liikaa jos painetta pidetään jatkuvasti 'valmiina'.
Mitähän se LMS-n portaaton haldex-voimanjakopaketti sisältää, siitähän saisi viitteitä.
Tästä on puhuttu täällä aiemminkin. Mut kerrataan perusasiat. Siis jos Haldexi pyrkii pitämään etu ja taka-akselin pyörintänopeuden samana, niin silloinhan jos etupyörät ovat esimerkiksi ilmassa ja takapyörät pitävällä pinnalla, menee kaikki moottorin teho/vääntömomentti takapyörien kautta tiehen. Silloinhan vetosuhde on 0/100, eli siis kyllä se haldexi säätää vetosuhdetta koko 100% alueella. Se mikä vääntömomentti menee kulloinkin taka-akselilta tiehen, riippuu pelkästään renkaiden pidosta ja tietenkin haldexin ohjelmasta kuinka paljon se sallii "jättöä" taka-akselille.
Mutta koska haldexi säätää vain taka-akselille välitettyä vääntömomenttia, se ei voi säätää etuakselilta tiehen välittyvää voimaa, joka on siis aina riippuvainen vain etupyörien pidosta, ja tietysti kaasupedaalin asennosta.
Mutta koska haldexi säätää vain taka-akselille välitettyä vääntömomenttia, se ei voi säätää etuakselilta tiehen välittyvää voimaa, joka on siis aina riippuvainen vain etupyörien pidosta, ja tietysti kaasupedaalin asennosta.
Niin toi että haldexilla etupyörät sutaisee johtuu ilmeisesti pelkästään tuosta haldexin viiveestä. Sitä viivettähän on juuri tuossa uudessa versiossa korjattu siten että tietyissä tilanteissa etu/takapäällä ei tartte olla pyörimisnopeuseroa haldexin kytkimen kytkemiseksi.
Tuo audin guattro systeemi (A4, A6 A8) (ainakin VW-passat) malleissa perustuu Gleason-torsen keskustasauspyörästöön, joka on täysin mekaaninen laite joka jakaa vääntömomenttia etu-taka-akselien välillä. Tuossa Torsen systeemissä ei ole mitään vivettä koska järjestelmä ei sisällä mitään kytkimiä yms. Torsen tasauspyörästö pystyy välittämään kaiken vääntömomentin kummalle akselille tahansa ja kaikkea siltä väliltä, (tosin niin pystyy haldex:kin). Audissakin on A3 ja TT malleissa haldexi vaikka niissä lukee quattro.
Vielä sanoisin tuosta voimanjakosuhteesta että haldex kyllä jakaa vaimaa 0-100% välillä. Pitävällä pinnalla milloin moottorin tehot eivät riitä pidon irrottamiseen etupyöristä, haldex EI SIIRRÄ takapyörille vääntömomenttia ollenkaan. Heti kun etupyörien pito irtoaa, alkaa haldex säätää momenttia taka-akselille, ja jos etupyörät osuvat liukkaalle alustalle, kun takapyörät ovat vielä pitävällä pinnalla, saattaa haldex siirtää siis lähes 100% vääntömomentista takapyörille.
Mitähän "kaahari" tarkoitti sillä kun sanoi että voi olla tilanne missä 50% momentista menee takapyörille ja 100% etupyörille?? Käsittääkseni jos etupyörät välittävät 100% käytössä olevasta momentista, ei takapyörille enää riitä mitään, eli juuri siten miten haldex toimii,,, ;-)
Tuo audin guattro systeemi (A4, A6 A8) (ainakin VW-passat) malleissa perustuu Gleason-torsen keskustasauspyörästöön, joka on täysin mekaaninen laite joka jakaa vääntömomenttia etu-taka-akselien välillä. Tuossa Torsen systeemissä ei ole mitään vivettä koska järjestelmä ei sisällä mitään kytkimiä yms. Torsen tasauspyörästö pystyy välittämään kaiken vääntömomentin kummalle akselille tahansa ja kaikkea siltä väliltä, (tosin niin pystyy haldex:kin). Audissakin on A3 ja TT malleissa haldexi vaikka niissä lukee quattro.
Vielä sanoisin tuosta voimanjakosuhteesta että haldex kyllä jakaa vaimaa 0-100% välillä. Pitävällä pinnalla milloin moottorin tehot eivät riitä pidon irrottamiseen etupyöristä, haldex EI SIIRRÄ takapyörille vääntömomenttia ollenkaan. Heti kun etupyörien pito irtoaa, alkaa haldex säätää momenttia taka-akselille, ja jos etupyörät osuvat liukkaalle alustalle, kun takapyörät ovat vielä pitävällä pinnalla, saattaa haldex siirtää siis lähes 100% vääntömomentista takapyörille.
Mitähän "kaahari" tarkoitti sillä kun sanoi että voi olla tilanne missä 50% momentista menee takapyörille ja 100% etupyörille?? Käsittääkseni jos etupyörät välittävät 100% käytössä olevasta momentista, ei takapyörille enää riitä mitään, eli juuri siten miten haldex toimii,,, ;-)
Vaikkei etuakselilla olisi pitoa lainkaan, karkaa puolet voimasta silti etupyörien kautta harakoille. 0/100 jakosuhde tarkoittaisi että paikallaan sutivan auton etupyörät pysähtyy kokonaan (ääritapaus, kestää vain hetken). Sutivankin akselin pyörittämiseen tarvitaan voimaa...
Haldex on vain monilevykytkin joka ei pysty vähentämään etuakselille menevää voimaa. Sama juttu 2-vetosen lukkoperässä, puolet voimasta karkaa sutivan pyörän kautta ja jäljelle jäävä puoliska vetää auton liikkeelle.
Haldex on vain monilevykytkin joka ei pysty vähentämään etuakselille menevää voimaa. Sama juttu 2-vetosen lukkoperässä, puolet voimasta karkaa sutivan pyörän kautta ja jäljelle jäävä puoliska vetää auton liikkeelle.
Tuohan on ihan väärä periaate ajatella voimanjakoa, että mitä jos toisen pään pyörät onkin ilmassa, niin sillon toisesta päästä menee 100%... Kylhän se tilanne missä pitää voimanjakoa ajatella on se, että kaikki pyörät lepää samanlaisella pinnalla (kun ei sillä, että mitä auto tekee kun toiset pyörät on kuivalla asfaltilla ja toiset on peilijäällä ole paljoa merkitystä voimanjaon kannalta (kuin ehkä liikkeellelähdössä), koska auto lähtee käsistä kuitenkin). Sitä minä vaan, että on siinä haldexilla funtsimista, että jos se meinaa pyörien pyörintänopeuksista laskeskella, että kuinka paljon pitääkään takapyörien pyöriä kovempaa, kuin laskennallisen oikean pyörintänopeuden, että saavutetaan vaikka 40/60 vetosuhde (siinähän kumi laulaa jatkuvasti, jos tuo vetosuhde ajatellaan suoraan pyörien pyörintänopeuksiksi...).
Noh, kerrataan vielä. Mistä pyörien siirtämä vääntömomentti muodostuu?? No se muodostuu pyörän kitkasta tienpintaa vasten. Jos siis etupyörät ovat liukkaalla ja takapyörät pitävällä pinnalla, minne moottorin vääntömomentti menee, no tietenkin takapyörille. Käytännössä tietenkin etupyörätkin kyseisessä tilanteessa välittävät voimaa, koska ei se rataslicksikään peilijäällä ilman voimaa sudi. Mutta jos takapyörät ovat esim kuivalla asvaltilla voi kitkakertoimien ero olla jotain 0.05/0.8 (esimerkiksi) jolloin vetosuhteeksi tulee 6% eteen 94% taakse.
Tuossa on ilmennyt nyt perustavaa laatua oleva väärinkäsitys yleensä noista nelivetosysteemeistä. Ei se että toinen akseli välittää enemmän vääntömomenttia kuin toinen, tarkoita sitä että se pyörii kovempaa. Eli se että joku pyörä ei välitä juurikaan momenttia, ei tarkoita sitä että sen pitäisi pysähtyä, sen pyörän alla vain ei ole kitkaa jolloin neliveto ohjaa voiman jollekin paremmin pitävälle pyörälle. Eikä missään nelivetosysteemissä ole mitään sellaista elintä mikä pystyisi säätämään eri pyörien välistä välityssuhdetta. Se että haldex antaa atupyörien "pyöriä kovempaa" johtuu siitä että auto halutaan pitää hiukan aliohjaavana, perä ei siis pyri niin herkästi sivulle.
Siinä tulikin koko nelivetojen "säädön" perusajatus. Sehän on siis se että kuinka jaetaan käytössäoleva vääntömomentti aina parhaimmin pitävälle pyörälle. Se kun joku väitti että pitää ajatella että kaikki pyörät ovat yhtä pitävällä pinnalla, on aivan p...aa. Silloinhan tultaisiin aina toimeen sellaisella perinteisellä keskustasauspyörästöllä, joka jakaa voiman tasan kaikille pyörille. Mutta jos jokin pyörä osuu liukkaalle, muuttuu koko vekotin yksipyörävetoiseksi ja lisäksi se vetävä pyörä on aina huonoiten pitävällä pinnalla.
Tuossa on ilmennyt nyt perustavaa laatua oleva väärinkäsitys yleensä noista nelivetosysteemeistä. Ei se että toinen akseli välittää enemmän vääntömomenttia kuin toinen, tarkoita sitä että se pyörii kovempaa. Eli se että joku pyörä ei välitä juurikaan momenttia, ei tarkoita sitä että sen pitäisi pysähtyä, sen pyörän alla vain ei ole kitkaa jolloin neliveto ohjaa voiman jollekin paremmin pitävälle pyörälle. Eikä missään nelivetosysteemissä ole mitään sellaista elintä mikä pystyisi säätämään eri pyörien välistä välityssuhdetta. Se että haldex antaa atupyörien "pyöriä kovempaa" johtuu siitä että auto halutaan pitää hiukan aliohjaavana, perä ei siis pyri niin herkästi sivulle.
Siinä tulikin koko nelivetojen "säädön" perusajatus. Sehän on siis se että kuinka jaetaan käytössäoleva vääntömomentti aina parhaimmin pitävälle pyörälle. Se kun joku väitti että pitää ajatella että kaikki pyörät ovat yhtä pitävällä pinnalla, on aivan p...aa. Silloinhan tultaisiin aina toimeen sellaisella perinteisellä keskustasauspyörästöllä, joka jakaa voiman tasan kaikille pyörille. Mutta jos jokin pyörä osuu liukkaalle, muuttuu koko vekotin yksipyörävetoiseksi ja lisäksi se vetävä pyörä on aina huonoiten pitävällä pinnalla.
Sitä vaan, että kyl minusta on yksi lysti millaiset luistonrajoittimen nelivetoisen tasauspyörästöissä on jos auton pyörien alla on erilaiset alustat. Ei nelivedon hienouksista juuri pääse nauttuimaan jos 98% auton senhetkisestä käytöksestä johtuu siitä, että yhden pyörän alla on kuiva asfaltti, toisen alla banaaninkuori, kolmas ei kosketa maata ja neljäs pyörä on puhki. Em. tilanteessa ois varmaan paras että auto olisikin jonkun mainitsema maasturi, jossa saa koko voimansiirron yhdeksi puuksi 100% hammaslukoilla.
Jotakin päivitystä saa näköjään Ruotsin puolelta:
http://ace-competition.com/index.php?pa ... x&lang=eng
Liekö tuo sitten se PreX vain ei?
http://ace-competition.com/index.php?pa ... x&lang=eng
Liekö tuo sitten se PreX vain ei?
Tuli sitten testattua varovaisella kiihdyttelyllä kahta tdi 4motion golfia. Varovainen lähettely tarkoittaa, että kierrokset 1800 pintaan ja menoks. Vaihdot yritettiin tehdä parhaan väännön alueella. Mittalaitteena GPS, läppäri ja OAKgps ohjelma.
Oma viritetty 170hp/414nm ja kaverin vakio 115/285nm.
Mikä oli yllättävää, oli että kaverin heikompi tehoisella kiihdytykset 0-50 sujuivat nopeammin. Kaverilla ei sutinut ollenkaan kun mulla suti vielä kolmosvaihteellakin. Keli oli märkä asfaltti ja alla 195/65R15 nastarankaat.
nopeus vakio (s) viri (s) ero (s)
0-10 0,66 1,07 -0,41
0-20 1,33 1,46 -0,13
0-30 1,99 2,21 -0,22
0-40 3,04 3,13 -0,09
0-50 4,01 4,04 -0,03
0-60 5,61 5,32 0,29
0-70 7,03 6,55 0,48
0-80 8,42 7,68 0,74
0-90 10,44 9,22 1,22
0-100 12,42 11,04 1,38
0-110 15,02 13,06 1,96
0-120 20,25 15,98 4,27
0-130 23,62 19,14 4,48
0-140 na 23,02 na
0-150 na 28,09 na
Aika raakalla tavalla muuten lehdissä tekevät 0-100 kiihdytykset, kun saavat vakio golfinkin kiihtymään 10,6 sekuntiin . Ei sitä omalla autolla kehtaa rääkätä enempää.. tai sitten mittaustavassa on huomattavia heittoja ja epätarkkuuksia, näitä tietysti voisi poistaa lisäämällä toistojen määrää..
Ei tuo ACE competitionin systeemi ihan sika kallis ole 1300€ hintaisena. Vaikutti ihan toimivalta, mutta tuota jarrutusten vakautumista pikkasen epäilen koska haldexhan irtikytkee nelivedon jarrutuksen alkaessa..
Oma viritetty 170hp/414nm ja kaverin vakio 115/285nm.
Mikä oli yllättävää, oli että kaverin heikompi tehoisella kiihdytykset 0-50 sujuivat nopeammin. Kaverilla ei sutinut ollenkaan kun mulla suti vielä kolmosvaihteellakin. Keli oli märkä asfaltti ja alla 195/65R15 nastarankaat.
nopeus vakio (s) viri (s) ero (s)
0-10 0,66 1,07 -0,41
0-20 1,33 1,46 -0,13
0-30 1,99 2,21 -0,22
0-40 3,04 3,13 -0,09
0-50 4,01 4,04 -0,03
0-60 5,61 5,32 0,29
0-70 7,03 6,55 0,48
0-80 8,42 7,68 0,74
0-90 10,44 9,22 1,22
0-100 12,42 11,04 1,38
0-110 15,02 13,06 1,96
0-120 20,25 15,98 4,27
0-130 23,62 19,14 4,48
0-140 na 23,02 na
0-150 na 28,09 na
Aika raakalla tavalla muuten lehdissä tekevät 0-100 kiihdytykset, kun saavat vakio golfinkin kiihtymään 10,6 sekuntiin . Ei sitä omalla autolla kehtaa rääkätä enempää.. tai sitten mittaustavassa on huomattavia heittoja ja epätarkkuuksia, näitä tietysti voisi poistaa lisäämällä toistojen määrää..
Ei tuo ACE competitionin systeemi ihan sika kallis ole 1300€ hintaisena. Vaikutti ihan toimivalta, mutta tuota jarrutusten vakautumista pikkasen epäilen koska haldexhan irtikytkee nelivedon jarrutuksen alkaessa..
Tuli tänään sitten testattua Volvo V50 A AWD:tä. Siinä on uusinta haldex tekniikkaa ja täytyy myöntää, että eroa edellisiin sukupolviin on.
Kelit suosi testaamista oli kuivaa asfalttia, paukkautunuttta lunta ja liukasta jäätä ja missään vaiheessa kiihdytystä millään alustalla en havainnut viivettä takapään vedon kytkeytymisessa.
Ohessa on muuten mielenkintoinen juttu, Haldex performance partista, jolla saisi muutettua viiveen pois.. Eikä edes ole kallis.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1726315
Kelit suosi testaamista oli kuivaa asfalttia, paukkautunuttta lunta ja liukasta jäätä ja missään vaiheessa kiihdytystä millään alustalla en havainnut viivettä takapään vedon kytkeytymisessa.
Ohessa on muuten mielenkintoinen juttu, Haldex performance partista, jolla saisi muutettua viiveen pois.. Eikä edes ole kallis.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1726315
Hieman selvennystä:
Eli tuo EIP:in markkinoima tuote on Haldex gen1:een tarkoitettu. Sisältää uuden ECU:n / softan + pääventtiilin. Sama mitä ACE competition myy ruotsissa. Gen2:een, joka on mm. A3 Spotback:issä ja V Golffeissa, tuo ei käy.
Ilmeisesti Gen2 + PreX on kehitetty Volvo XC90 V8:ia varten. Pieni sekaannus on vain, onko GolfV Haldex nyt sitten Gen3 + PreX, kun 10% siirtyy aina taakse.
Onko kukaan edes miettinyt moisen tilaamista?
Eli tuo EIP:in markkinoima tuote on Haldex gen1:een tarkoitettu. Sisältää uuden ECU:n / softan + pääventtiilin. Sama mitä ACE competition myy ruotsissa. Gen2:een, joka on mm. A3 Spotback:issä ja V Golffeissa, tuo ei käy.
Ilmeisesti Gen2 + PreX on kehitetty Volvo XC90 V8:ia varten. Pieni sekaannus on vain, onko GolfV Haldex nyt sitten Gen3 + PreX, kun 10% siirtyy aina taakse.
Onko kukaan edes miettinyt moisen tilaamista?
Viimeksi muokannut mikmoila, 4.3.2005 9:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 12.1.2005 18:41
Kyllä mekaaninen kytkeytyminen tapahtuu, ainakin Haldexin sivuilla olevan kuvan mukaan(Technical Information->Design info), loppupeleissä mekaaniseen liikkeeseen perustuen. Samaa sanoi Hyötyajoneuvojen talviajokoulutuksessa maahantuojan tekninen asiantuntija, joka piti esitelmän aiheesta.
Omassa T5:ssa perämurikka paukkuu kun antaa vähän leipää liukkaalla. Ei ihan pehmeä tapa kytkeä neliveto päälle, eihän... Itse olen funtsinut tuollaista ohjainboksia, ja paljon muutakin. Saas nähä
Omassa T5:ssa perämurikka paukkuu kun antaa vähän leipää liukkaalla. Ei ihan pehmeä tapa kytkeä neliveto päälle, eihän... Itse olen funtsinut tuollaista ohjainboksia, ja paljon muutakin. Saas nähä
Täälläkin on havaittu T5:ssa tuota kovaa pauketta, todella liukkaalla alustalla (märkä, kurainen ruoho kesärenkailla). Tuntuu, että perä tulee liian myöhään mukaan (etupää kerkee sutata pahasti) ja kytkeytyy pois liian aikaisin... Oliskohan tuota mahdollista säätää ilman sitä MTM:n Haldex-potikan ostoa, vaikkapa huollossa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa