Eli ongelma on kaasun omituinen käyttäytyminen, käynnistettäessä kone kiertää välillä n.3000 ittekseen ja sen jälkeen putoo tyhjäkäynnille.
Kun yrittää pitää kierroksia 2000 niin kierrokset heiluu 2000-tyhjäkäynnin väliä ja samalla tuntuu kaasupolkimessa pieni liike, Eli on aika vaikea ajaa hidasta ajoa.
Mittaisin moottorin imuilman lämpötilan anturin -> OK.
Samassa mutikassa on vissiin myös paine-anturi, voiko sen mitenkään mitata kotikonstein? (Anturi yli 200€ VW-liikkeessä). Vai tarvitaanko tässä VAG-COM purkkia? (on tilauksessa)
-98 Polo 1.6 Käynti ongelmat
Valvoja: ffp jäsenet
Koitapa testata seuraavat:
Kaasuläpän asentotunnistin:
pinni järjestys on ->
------------
| 5 4 2 1 |
------------
mittaat seuraavien pinnien resistanssit:
- 1 ja 5 pinnien välistä, resistanssi 520-1300 ohm
- 1 ja 2 pinnien välistä, kaasuläppä 0-25% auki, resistanssi muuttuu
- 1 ja 2 pinnien välistä, kaasuläppä 25-100% auki, resistanssi vakio
- 1 ja 4 pinnien välistä, kaasuläppä 0-25% auki, resistanssi vakio
- 1 ja 4 pinnien välistä, kaasuläppä 25-100% auki, resistanssi muuttuu
katso nyt onko tuosta mitään apua.
Kaasuläpän asentotunnistin:
pinni järjestys on ->
------------
| 5 4 2 1 |
------------
mittaat seuraavien pinnien resistanssit:
- 1 ja 5 pinnien välistä, resistanssi 520-1300 ohm
- 1 ja 2 pinnien välistä, kaasuläppä 0-25% auki, resistanssi muuttuu
- 1 ja 2 pinnien välistä, kaasuläppä 25-100% auki, resistanssi vakio
- 1 ja 4 pinnien välistä, kaasuläppä 0-25% auki, resistanssi vakio
- 1 ja 4 pinnien välistä, kaasuläppä 25-100% auki, resistanssi muuttuu
katso nyt onko tuosta mitään apua.
Kiitos vastauksesta mutta mulla taitaa olla erillainen kaasuläpän anturi,
siinä on 8 pinnaa kahdessa rivissä.
2-4-6-8
1-3-5-7
Sain vianhaku ohjeita myös muualta:
- Throttle position sensor - Liitin auki ja johto sarjan puolelta pinnat 4&7
5V (min 4,5v)
- Idle speed sensor 1&2 2,7Ohm (3-200 Ohm)
- Closed throttle position switch 3&7 kaasu kiinni=ääretön 0 Ohm heti kun
läppää avataan--> OK
- Johtosarjan puolelta 3&7 10,5V (9V min)
On siellä potikkatietokin välillä 5&7 läppä kiinni n 1,2k läppää avattaessa vastus kasvaa epämääräisesti pomppien n yli 2k sen jälkeen lähtee laskemaan läppä auki 500 ohm (pitäis olla vanha analoginen mittari ;-D)
Onko nämä oikeat pinnat mitata läpän asento ja mitkä pitäis olla oikeat arvot?
t.jt
siinä on 8 pinnaa kahdessa rivissä.
2-4-6-8
1-3-5-7
Sain vianhaku ohjeita myös muualta:
- Throttle position sensor - Liitin auki ja johto sarjan puolelta pinnat 4&7
5V (min 4,5v)
- Idle speed sensor 1&2 2,7Ohm (3-200 Ohm)
- Closed throttle position switch 3&7 kaasu kiinni=ääretön 0 Ohm heti kun
läppää avataan--> OK
- Johtosarjan puolelta 3&7 10,5V (9V min)
On siellä potikkatietokin välillä 5&7 läppä kiinni n 1,2k läppää avattaessa vastus kasvaa epämääräisesti pomppien n yli 2k sen jälkeen lähtee laskemaan läppä auki 500 ohm (pitäis olla vanha analoginen mittari ;-D)
Onko nämä oikeat pinnat mitata läpän asento ja mitkä pitäis olla oikeat arvot?
t.jt
No nyt vian oire muuttui. Nyt kaasun alue ->2000 toimii ok, mutta tyhjäkäynti hävisi tyystin. Eli vahvasti haiskahtaa että tyhjäkäynti aktuaattori sanoi työsuhteensa irti (sähkömoottori "kaasarilla"). Vian hakuohje käskee mittaamaan pinnoista 1-2 ohmit, pitäisi olla 3-200ohm mulla 3 ohm.
Löysin lisäksi potikoiden oikeat pinnat: Kaasuläpän asento poljinta painettaessa 5-7 ja 5-4. Tyhjäkäynti aktuaattorin käyttäessä 8-7 ja 8-4
Lisäksi mikro joka avautuu heti läpän alkaessa avautua 3-7.
Onko kellään mitään tietoa miten saisi mitattua testattua ton tyhjäkäynti aktuaattorin 1-2? vai voisiko olla vika ECU:ssa? (ei kylläkään kirjaa mitään vikamuistiin)
Eli kertokaa jos ymmärsin oikein tämän toiminnan. Kylmänä tämä tyhjäkäynti aktuaattori hoitelee tyhjäkäynnin kovemmalle myös lämpimänä säätää tyhjäkäyntiä (nyt lämpimänä kestää käynnissä mutta meinaa ensin sammua kun päästää kaasun nopeasti pois, kierrokset menee tosi alas ja nousee sitten norm tasolle)
t.jt
Löysin lisäksi potikoiden oikeat pinnat: Kaasuläpän asento poljinta painettaessa 5-7 ja 5-4. Tyhjäkäynti aktuaattorin käyttäessä 8-7 ja 8-4
Lisäksi mikro joka avautuu heti läpän alkaessa avautua 3-7.
Onko kellään mitään tietoa miten saisi mitattua testattua ton tyhjäkäynti aktuaattorin 1-2? vai voisiko olla vika ECU:ssa? (ei kylläkään kirjaa mitään vikamuistiin)
Eli kertokaa jos ymmärsin oikein tämän toiminnan. Kylmänä tämä tyhjäkäynti aktuaattori hoitelee tyhjäkäynnin kovemmalle myös lämpimänä säätää tyhjäkäyntiä (nyt lämpimänä kestää käynnissä mutta meinaa ensin sammua kun päästää kaasun nopeasti pois, kierrokset menee tosi alas ja nousee sitten norm tasolle)
t.jt
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa