VDO Comfort Lock -asennus for dummies (eli apua kaivataan :)
Valvoja: ffp jäsenet
VDO Comfort Lock -asennus for dummies (eli apua kaivataan :)
Idiootti ilmoittautuu :D.
Kyseessä on siis Audi 80 typ89, vm -88 johon tarkoituksena olisi siis asentaa VDO Comfort lock -kauko-ohjaus keskuslukitukseen.
Kytkentä oli tarkoitus tehdä kuljettajan oveen, jossa on siis moottori(?), josta lähtee kolme johtoa, nähtävissä myös täällä: http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/Audi/1988/80/WIRING%20DIAGRAMS/fig08.pdf. Tällöinhän autoon tulee miinusohjattu kytkentä, eli VDO:n sini-keltainen ja harmaa-punainen täytyisi liittää tähän moottoriin? VDO:n si-pu ja pu-ke heitetään maahan yhdessä laitteen käyttömaan kanssa, eikö?
Siis: VDO:n sini-keltainen -> oven puna-musta,
VDO:n harmaa-punainen -> oven vihreä-punainen,
VDO:n si-pu, pu-ke ja maa -> akun maa, eikö?
Herätejännite on ymmärtääkseni viralukolta lähtevä, ohuin punainen johto, pitääkö paikkansa?
VDO:n käyttövirrat akulta ja 5A sulake väliin?
Noniin, tässäpä näitä kysymyksiä noviisilta, oikaiskaa virheet ja kertokaa, kiltit ihmiset, miten se nyt sinne pitäisi asentaa :D.
Kyseessä on siis Audi 80 typ89, vm -88 johon tarkoituksena olisi siis asentaa VDO Comfort lock -kauko-ohjaus keskuslukitukseen.
Kytkentä oli tarkoitus tehdä kuljettajan oveen, jossa on siis moottori(?), josta lähtee kolme johtoa, nähtävissä myös täällä: http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/Audi/1988/80/WIRING%20DIAGRAMS/fig08.pdf. Tällöinhän autoon tulee miinusohjattu kytkentä, eli VDO:n sini-keltainen ja harmaa-punainen täytyisi liittää tähän moottoriin? VDO:n si-pu ja pu-ke heitetään maahan yhdessä laitteen käyttömaan kanssa, eikö?
Siis: VDO:n sini-keltainen -> oven puna-musta,
VDO:n harmaa-punainen -> oven vihreä-punainen,
VDO:n si-pu, pu-ke ja maa -> akun maa, eikö?
Herätejännite on ymmärtääkseni viralukolta lähtevä, ohuin punainen johto, pitääkö paikkansa?
VDO:n käyttövirrat akulta ja 5A sulake väliin?
Noniin, tässäpä näitä kysymyksiä noviisilta, oikaiskaa virheet ja kertokaa, kiltit ihmiset, miten se nyt sinne pitäisi asentaa :D.
eikös tommosessa audissa itse pumppu ole takakontissa?
tuossa taannoin asentelin mökkinaapurille kyseistä kaukkaria kolmos kolopalloon juurikin tuonne konttiin, mutta ongelmaksi jäi ettei sitä saanut pelaan kuin toiseen suuntaan eli joko ovet sai kiinni muttei auki tai toisin päin. ja konttiin alkoin sitä asentaan vain sen takia että entinen kauko-ohjauksen yksikkö oli siellä. viisaammat ja enemmän vag henkiset kaverit vois jelpata.
tuossa taannoin asentelin mökkinaapurille kyseistä kaukkaria kolmos kolopalloon juurikin tuonne konttiin, mutta ongelmaksi jäi ettei sitä saanut pelaan kuin toiseen suuntaan eli joko ovet sai kiinni muttei auki tai toisin päin. ja konttiin alkoin sitä asentaan vain sen takia että entinen kauko-ohjauksen yksikkö oli siellä. viisaammat ja enemmän vag henkiset kaverit vois jelpata.
voin muuten ihan kokemuksesta sanoa että en onnistunut samaista laitetta värkkäämään kovinkaan toimivasti samaiseen autoon. sain ovet lukkoon napilla mut siihen se sitten jäikin. ei ollut se ohje niin yksinkertanen mitä päällepäin näyttää. kannattaa käydä joku viisaampi siihen hommaan kaveriksi. sitten kun se avautuu niin se on äkkiä laitettu. möin oman eteenpäin kaverille ja se sai sen laitettua ventoon. ite palo käämi sen kanssa.
Ite asentelin tuon tuohon omaan golffiin (III) ja sain toimiin just niinku pitää. Pörhöltä ostin ja niiden mekaanikko antoi vinkkejä sen asennukseen. Paljon jäi niitä piuhoja käyttämättä siitä vehkeestä. Asensin sen laitteen kojetaulun sisään ja vetelin peräkonttiin moottorille 2 piuhaa (auki ja kiinni) ovikytkimelle 1, vilkuille 2, sytytysvirtaan 1, maahan 1 ja yhteen virta. Johtimien värejä en just nyt muista, mutta löytynee siitä ohjeesta. Nyt vappu virtaa liikaa suonissa että jaksais lähtiä tutkiin.
Niin ja se antenni niin ylös kuin mahdollista. Itellä kauko säädin ottaa jo n.30m päästä.
En tiiä onko tästä juurikaan apua tuon Audin suhhteen.
Onko siinä alipaine sydeemi?
Niin muuten minulla ei ole sitä "mukavuus toimintoa" Eli ei sähkölaseja (CL)
btw 99€ pörhöllä.
Niin ja se antenni niin ylös kuin mahdollista. Itellä kauko säädin ottaa jo n.30m päästä.
En tiiä onko tästä juurikaan apua tuon Audin suhhteen.
Onko siinä alipaine sydeemi?
Niin muuten minulla ei ole sitä "mukavuus toimintoa" Eli ei sähkölaseja (CL)
btw 99€ pörhöllä.
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
Noniin, takaisin koneen ääressä.
OPC: Kyllä, pumppu on takakontissa, oletin vain että laite olisi asennettavissa kuljettajan oveen, kun siitä ovet saa auki avainta vääntämällä. Vastaukset täällä ja Audifinns -foorumilla tosin viittaisivat siihen, ettei comfort lockia saa pelittämään ilman johtojen vetämistä pumpulle..
hepe: Alipainetoiminen keskuslukitus on tuossa Audissa - on vissiin lähes kaikissa tämänikäisissä VAGineissa.
Taitanee siis olla kuitenkin fiksuinta asentaa tuo mötikkä takakonttiin, ettei tarvitse vedellä johtoja ristiin rastiin.
OPC: Kyllä, pumppu on takakontissa, oletin vain että laite olisi asennettavissa kuljettajan oveen, kun siitä ovet saa auki avainta vääntämällä. Vastaukset täällä ja Audifinns -foorumilla tosin viittaisivat siihen, ettei comfort lockia saa pelittämään ilman johtojen vetämistä pumpulle..
hepe: Alipainetoiminen keskuslukitus on tuossa Audissa - on vissiin lähes kaikissa tämänikäisissä VAGineissa.
Taitanee siis olla kuitenkin fiksuinta asentaa tuo mötikkä takakonttiin, ettei tarvitse vedellä johtoja ristiin rastiin.
keskuslukko
ittellä menee johdot liittimeen mikä menee kuskin oveen ... siihen saa helposti piuhat/piuhan kuha oikeen vaan jaksaa ettiä...
Silmäilin postailuja(en siis lukenut kaikkea) ja jälleen kerran totean, että mun mielestä noi kauko-ohjain-purkit on kätevintä kytkeä kuskinpuolelle A-pilarin juureen ja sijoittaa itse murkula esim. kojelaudan syövereihin. Varsinki tuo VDO, joka haluaa jatkuvan virransyötön lisäksi herätevirtaa jne. Kaikki piuhat löytyy siitä kynnyslistan alta/sulakerasialta eikä tarvii vetää mitää johtoja mihkää takahudlariin. Ja sitten vielä ku muistaa juottaa ne kiinni&auki pulssit siihe auton johtosarjaan eikä tee mitää karvaperse-näppiliitoksia niin säästyy korroosiokontaktihäiriöiltä.
Yksinkertaisimmillaanhan se on 5 piuhaa: auki, kiinni, +12V, heräte ja maa. Niin no se vilkkukuitaus kantsii laittaa myös.
Lueskelet auton kaaviosta vilkkujen ja lukituksen pulssien värit ja sitte siitä VDO:n kaaviosta valkkaat (muistaakseni) sellasen kaavion jossa on moottori joka ovessa. VDO:n piuhoja jää yimääräseks aika paljon, koska siinähän on häly ohjaukset ja vaikka mitä. Voi olla että kauko-ohjaimen ohjainlaitteen jotku ylimääräset piuhat piti yhdistää, mut en oo varma oliko se VDO:ssa vai erään toisen valmistajan laitteessa. Ja se jumpperi pois vaikka kauko-ohjaimien ohjeet monesti väittää että noiss alipainelukituksissa sellasen tarviis. Ja mitään auton johtoja ei tarvii katkoa vaikka joku ohje tais sellastakii ehdotella. En tiedä että onko noissa ihan järestään huonot ohjeet vai mitä, mutta melkein poikkeuksetta joutuu käyttää omaa järkeä ja soveltamaan että nuo saa toimimaan, olipa sitten vag-tyylinen alipanelukko tai japsityylinen solenoidi tai sähkömoottorilukko.
Nykyään on tullut suosittua erään toisen valmistajan kapulaa noihin omiin/kaverien katiskoihin joissa ei ole kaukoa valmiina. Se maksaa puolet vähemmän kuin yllämainittu murkula ja on simppeli kytkeä koska ylimääräsiä piuhoja ei ole...
Lueskelet auton kaaviosta vilkkujen ja lukituksen pulssien värit ja sitte siitä VDO:n kaaviosta valkkaat (muistaakseni) sellasen kaavion jossa on moottori joka ovessa. VDO:n piuhoja jää yimääräseks aika paljon, koska siinähän on häly ohjaukset ja vaikka mitä. Voi olla että kauko-ohjaimen ohjainlaitteen jotku ylimääräset piuhat piti yhdistää, mut en oo varma oliko se VDO:ssa vai erään toisen valmistajan laitteessa. Ja se jumpperi pois vaikka kauko-ohjaimien ohjeet monesti väittää että noiss alipainelukituksissa sellasen tarviis. Ja mitään auton johtoja ei tarvii katkoa vaikka joku ohje tais sellastakii ehdotella. En tiedä että onko noissa ihan järestään huonot ohjeet vai mitä, mutta melkein poikkeuksetta joutuu käyttää omaa järkeä ja soveltamaan että nuo saa toimimaan, olipa sitten vag-tyylinen alipanelukko tai japsityylinen solenoidi tai sähkömoottorilukko.
Nykyään on tullut suosittua erään toisen valmistajan kapulaa noihin omiin/kaverien katiskoihin joissa ei ole kaukoa valmiina. Se maksaa puolet vähemmän kuin yllämainittu murkula ja on simppeli kytkeä koska ylimääräsiä piuhoja ei ole...
Nyt meni yli hilseen..
Noniin, tänään sitten asennus "onnistui", eli tehtiin seuraavanlainen kytkentä:
VDO:lle virrat ja maat akulta,
VDO:n harmaa/punainen ja puna/musta yhteen
VDO:n puna/keltainen maihin,
VDO:n sini/punainen +12V -linjaan (samaan VDO:n käyttövirtojen kanssa)
Sitten kuskin puoleinen vihreä/punainen -piuha lyötiin poikki ja lukolle menevään päähän lyötiin VDO:n harmaa/keltainen ja pumpulle menevään päähän sini/keltainen.
Kytkentä johti tulokseen, jossa napista painamalla ovet lukittuivat/avautuivat, mutta tekivät samantein vastakkaisen toiminnon. Eli jos avausnappia painoi, aukesivat ovet, mutta nupin noustua ylös hyppäsi se jo samantein takaisin. Sama myös siis toisinpäin.
Poikkeus oli tosin pelkääjän puolelta avainta väännettäessä: jos lukituksen avasi pelkääjän puolelta avaimella, menivät ovet lukkoon kiltisti nappia painamalla, eivätkä temppuilleet. Avaaminen taas tämän jälkeen tuotti tutun tuloksen, eli ovet aukesivat ja menivät samantein takaisin lukkoon.
Mistä ihmeestä tämä johtuu? Herätevirrat jäivät kokeiluvaiheessa kytkemättä, mutta niillä ei kuitenkaan pitäisi kaiketi olla ratkaisevaa vaikutusta, vai? Itseltä meni tuo lukituksen käyttäytyminen yli hilseen..
VDO:lle virrat ja maat akulta,
VDO:n harmaa/punainen ja puna/musta yhteen
VDO:n puna/keltainen maihin,
VDO:n sini/punainen +12V -linjaan (samaan VDO:n käyttövirtojen kanssa)
Sitten kuskin puoleinen vihreä/punainen -piuha lyötiin poikki ja lukolle menevään päähän lyötiin VDO:n harmaa/keltainen ja pumpulle menevään päähän sini/keltainen.
Kytkentä johti tulokseen, jossa napista painamalla ovet lukittuivat/avautuivat, mutta tekivät samantein vastakkaisen toiminnon. Eli jos avausnappia painoi, aukesivat ovet, mutta nupin noustua ylös hyppäsi se jo samantein takaisin. Sama myös siis toisinpäin.
Poikkeus oli tosin pelkääjän puolelta avainta väännettäessä: jos lukituksen avasi pelkääjän puolelta avaimella, menivät ovet lukkoon kiltisti nappia painamalla, eivätkä temppuilleet. Avaaminen taas tämän jälkeen tuotti tutun tuloksen, eli ovet aukesivat ja menivät samantein takaisin lukkoon.
Mistä ihmeestä tämä johtuu? Herätevirrat jäivät kokeiluvaiheessa kytkemättä, mutta niillä ei kuitenkaan pitäisi kaiketi olla ratkaisevaa vaikutusta, vai? Itseltä meni tuo lukituksen käyttäytyminen yli hilseen..
Itse itseäni lainaten:
Mie oon kytkytelly noita sillai, että auton johtosarjan oikeista piuhoista kuorin eristettä pois noin 10mm ja juotin kaukolaitteen piuhat niihin. Olisko se sitte niinku rinnankytkennän nimellä.
Tuohan toimii siten, että ovet menee lukkoon 30s kuluttua jos herätevirtaa ei ole kytketty. Kaiketi sen pitäis toimia vaikka sulla olis heräte ja syöttö samassa, mutta en muista varmaksi. Lähtisin kuitenkina arvaamaan, että kertomasi ominaisuus johtuu väärästä kytkennästä/kytkennöistä....
mitään auton johtoja ei tarvii katkoa
Mie oon kytkytelly noita sillai, että auton johtosarjan oikeista piuhoista kuorin eristettä pois noin 10mm ja juotin kaukolaitteen piuhat niihin. Olisko se sitte niinku rinnankytkennän nimellä.
Tuohan toimii siten, että ovet menee lukkoon 30s kuluttua jos herätevirtaa ei ole kytketty. Kaiketi sen pitäis toimia vaikka sulla olis heräte ja syöttö samassa, mutta en muista varmaksi. Lähtisin kuitenkina arvaamaan, että kertomasi ominaisuus johtuu väärästä kytkennästä/kytkennöistä....
Tiedä sitten, ohjeet vaihtelevat melkoisesti - pitänee vaan kokeilla semmonen, joka toimii.
Sitten kysymys Audi kasikymppisen omistajille, eli mitenkäs on sulakerasian laita, jos sinne vetää suoraan sähköt: millä se lähtee irti? Kaksi mutteria oli ainakin siinä ylhäällä, mutta onko se vielä sen lisäksi jollain kiinni? Vai saisiko Comfort lockin sinne kytkettyä irroittamatta - tila vain näyttää kovin ahtaalta.
Kiitosta taas vastauksista etukäteen!
Sitten kysymys Audi kasikymppisen omistajille, eli mitenkäs on sulakerasian laita, jos sinne vetää suoraan sähköt: millä se lähtee irti? Kaksi mutteria oli ainakin siinä ylhäällä, mutta onko se vielä sen lisäksi jollain kiinni? Vai saisiko Comfort lockin sinne kytkettyä irroittamatta - tila vain näyttää kovin ahtaalta.
Kiitosta taas vastauksista etukäteen!
Noniin, onnistuihan tuo, turkanen. Tuo automaattinen lukittuminen/avautuminen johtui yksinkertaisesti rikkinäisestä lukon moottorista - moottori ei jaksanut toimia saadessaan virtaa, alipaineella kyllä jaksaa toimia. Asennus siis onnistui pelkääjän oveen tuolla johtimen katkaisemisella, eli aiemmin mainitulla kytkennällä!
Kiitos kaikille vastauksista, homma paketissa!
Kiitos kaikille vastauksista, homma paketissa!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa