Kaasari+turbo

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Suikkari
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.8.2003 14:53

Kaasari+turbo

ViestiKirjoittaja Suikkari » 20.9.2005 14:44

varmaankin moottoriguruille naurettava kysymys mutta mites kaasarikoneen ahtaminen eroaa ruiskukoneesta.. muistan nähneeni kaverin c kadetissa jonkun turboräpellyksen jossa kaasari oli melkein suoraan turbon jälkeen tai jotain.. kaasareita on ilmeisesti jotain paineistetuja malleja??! valaiskaa eksynyttä.
Ps. En aio turbottaa oksettavaa jettaani.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 20.9.2005 19:06

Eipä sillä suurta merkitystä, miten pian kaasari on turbon jälkeen..

Paineistettuja pitää kaasareiden olla, ettei tulvi ahtopaineesta.
Kuulemma jotkut kaasarit kestävät paineistamatta pieniä ahtoja (n. 0.5bar)

Ainakin yleisimmillä korvauskaasutinmerkeillä (Weber, Dellorto ym.) on joihinkin malleihinsa paineistussarjaa tarjolla.

Myös jostain alkuperäisestä turboautosta otettu kaasari toimii, mutta markkinahinta vanhoilla/väljillä on suht kova suuren kysynnän vuoksi.

Tavallisia Webereitä, Solexeja sun muita on romuttamot väärällään..
Jos tuuri käy, niin voi löytää jostain turbo-rellusta tai vastaavasta puretun kaasarin kohtuuhintaan.

--

Jos laittaa kaasuttimen ahtimen impuolelle, niin silloin käy mikä tahansa kaasutin. Tällöin kaasuttimeen ei kohdistu ylipainetta, vaan ihan normaaliin tapaan alipaine.
Tällaiseen setuppiin EI suositella välijäähdytintä, koska ahtoputkistossa/välijäähdyttimessä liikkuu tällöin valmis ja erittäin räjähdysherkkä polttoaine/ilma-seos.
Jos moottori jostain syystä potkaisee takaisin, niin on suuri vaara, että ahtoputkisto sekä välijäähy räjähtävät taivaan tuuliin.

P e T e
-
Viestit: 116
Liittynyt: 20.8.2003 15:57

ViestiKirjoittaja P e T e » 20.9.2005 20:05

mites kaasarikoneen ahtaminen eroaa ruiskukoneesta..

Ei mitenkään,peruskonstruktio on sama.Ei se kone tiedä onko ruisku vai kaasutin.
muistan nähneeni kaverin c kadetissa jonkun turboräpellyksen jossa kaasari oli melkein suoraan turbon jälkeen tai jotain..

Oiskohan ollu muuttuvakurkkuinen kaasutin jolloin polttoaine\ilmaseos paineistetaan?
En aio turbottaa oksettavaa jettaani.

Älä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 20.9.2005 21:05

Paineistushan ei ole periaatteessa muuta kuin paineen johtaminen kohokammioon.

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 21.9.2005 7:59

turbokaasuttimessa on tosi agressiiviset kilkkeet: kurkku, hajoitinputki ja suutin. Esim. kurkku/venturikurkku on sellainen, että ajattelis, että tuosta ei ilmaa mene riittävästi läpi (kurkku näyttää erittäin turvonneelta). Jos pääsuutinta muuttamalla yrittää normaali kaasuttimen saada toimimaan turbon kanssa, niin seurauksena on joko tosi paksu pintakaasu seos tai laiha seos paineilla.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.9.2005 22:37

Corky bellin kirja maximum boost on hyvä opus mitä kannattaa lukasta esim kirjastossa.

Suikkari
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.8.2003 14:53

ViestiKirjoittaja Suikkari » 24.9.2005 12:53

jepedi jep.. ei siltikään jettaan turboa.. ainakaan vielä.
jos suomenmaassa sais rakentaa viriviriautoja niin jetassa ois jo vr6 :))

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 24.9.2005 20:53

^ ja tietty tuplaturbolla. Eihän siinä muuten mitään järkeä olis..oikeesti..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 11 vierailijaa