Tuossa kesä-heinäkuussa kirjoittelin 1998 Passatin ohjauksessa olevasta pienestä välyksestä. Hommaan ei löytynyt ratkaisua huollossakaan jossa ravisteltiin kaikki nivelet oikein kunnolla. Yksi raidetangonpää oli hieman väljä mutta sen vaihto ei auttanut. Välys ilmenee kaikkein inhottavimmin kun ajelee kuoppaista soratietä, ratissa tuntuu sellainen ikävä tärinä. Paikallaan rattia heilutellessakin tuntuu pieni välys.
Etsiskelin tuolta ulkomaanpalstoiltakin asiasta juttua ja Bentleyn tech forumissa oli jollain BMW:ssä juuri samanlaista tärinää ratissa huonolla tiellä ja siihen oli auttanut ohjausvaihteen juuressa olevan ristinivelen vaihto. Onko kellään kokemusta B5 Passatin kohdalta tästä nivelestä? Pitäisi olla helpohko tarkistaa ainakin tuon Haynesin kirjan mukaan, mutta mitä siitä pitäisi nähdä? Luulisin että rattia pyörittämällä pitäisi nähdä liikkuuko nivel kunnolla.
Ohjauspylvään ristinivel
Valvoja: ffp jäsenet
Täytyypä tarkistaa, kiitos!
Ohjauksen klappi tuntuu samanlaiselta riippumatta missä asennossa rattaat ovat, tämänkin pitäisi viitata ohjausakselille? Onko kellään räjäytyskuvaa ohjausakselista esim. ETKAsta?
Luulisi että jos välystä olisi ohjausvaihteen hammastangossa niin välys ilmenisi vain esim. keskellä ohjausta! Tietysti sisemmät raidetangonpäät voivat olla mahdollisia myös.
Ohjauksen klappi tuntuu samanlaiselta riippumatta missä asennossa rattaat ovat, tämänkin pitäisi viitata ohjausakselille? Onko kellään räjäytyskuvaa ohjausakselista esim. ETKAsta?
Luulisi että jos välystä olisi ohjausvaihteen hammastangossa niin välys ilmenisi vain esim. keskellä ohjausta! Tietysti sisemmät raidetangonpäät voivat olla mahdollisia myös.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa