Ohjauspylvään ristinivel

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

Ohjauspylvään ristinivel

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 4.9.2005 22:33

Tuossa kesä-heinäkuussa kirjoittelin 1998 Passatin ohjauksessa olevasta pienestä välyksestä. Hommaan ei löytynyt ratkaisua huollossakaan jossa ravisteltiin kaikki nivelet oikein kunnolla. Yksi raidetangonpää oli hieman väljä mutta sen vaihto ei auttanut. Välys ilmenee kaikkein inhottavimmin kun ajelee kuoppaista soratietä, ratissa tuntuu sellainen ikävä tärinä. Paikallaan rattia heilutellessakin tuntuu pieni välys.

Etsiskelin tuolta ulkomaanpalstoiltakin asiasta juttua ja Bentleyn tech forumissa oli jollain BMW:ssä juuri samanlaista tärinää ratissa huonolla tiellä ja siihen oli auttanut ohjausvaihteen juuressa olevan ristinivelen vaihto. Onko kellään kokemusta B5 Passatin kohdalta tästä nivelestä? Pitäisi olla helpohko tarkistaa ainakin tuon Haynesin kirjan mukaan, mutta mitä siitä pitäisi nähdä? Luulisin että rattia pyörittämällä pitäisi nähdä liikkuuko nivel kunnolla.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 5.9.2005 15:21

Kerran on tullut vastaan sellanen auto missä nivel oli löysällä ohjausvaihteen akseliin. Kiristys riitti siinä tapauksessa.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 5.9.2005 16:29

Olisi kyllä kiva tietää. Minä huomasin omassa saman ongelman, kun tuli koeajettua yhtä toista passattia jossa tuota klappia ei ollut.
Minun passatissa joku paikka lonksuu kun rattia vispaa nopeasti.

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 6.9.2005 9:14

Olisiko vinkkiä kuinka tuon voisi nopeasti tarkistaa? Mitä pitää purkaa ja missä järjestyksessä?

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 6.9.2005 9:18

Näkyy polkimien yläpuolella, jonkun muovilipareen joutuu ehkä iroittamaan.

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 6.9.2005 12:19

Täytyypä tarkistaa, kiitos!

Ohjauksen klappi tuntuu samanlaiselta riippumatta missä asennossa rattaat ovat, tämänkin pitäisi viitata ohjausakselille? Onko kellään räjäytyskuvaa ohjausakselista esim. ETKAsta?

Luulisi että jos välystä olisi ohjausvaihteen hammastangossa niin välys ilmenisi vain esim. keskellä ohjausta! Tietysti sisemmät raidetangonpäät voivat olla mahdollisia myös.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa