vetonivel
Valvoja: ffp jäsenet
ei se hajalla ole,mutta oiskohan kulunut/kuiva koska ajossa kuuluu jokin ihme ääni sieltä suunnalta ja se nivel on enää ainut vaihtoehto tohon kolinaan.ajaessa tekee myös niin että esim tasasella tiellä täryttää ja sitten jos tien kaltevuus muuttuu niin tärinä vähenee tai loppuu.Ajattelin vaan että kun autolla oli ajettu n.100tkm niin laitoin alustasarjan ja nyt on alkanut täryttään ja pitämään ääntä,nyt mittaris 170tkm.jospa tuo nivelen kulma on muuttunut.-arvailuahan tämä on-
Mikäli nelosessa on yhtään sama tekniikka kuin kakkosessa niin nivelet on tuollaset ja vaihtaminen on kohtuu suoraviivaista. Helpointa on ottaa akselit irti, eli molemmat vetonivelet (6 kpl 6 mm kuusiokoloa) ja sitten pihdeillä jotka levittät tuo prikka auki.
Kuvia kun katsoo niin pitäisi päätellä onnistuuko. Tarvitaan myös pirun pitkä jatkovarsi eli kaksi vartta räikkäavaimeen.
P.S Nippusiteen tilalle jotain ihan muuta...
Kuvia kun katsoo niin pitäisi päätellä onnistuuko. Tarvitaan myös pirun pitkä jatkovarsi eli kaksi vartta räikkäavaimeen.


P.S Nippusiteen tilalle jotain ihan muuta...
Varsin saman näköiseltä kuulaniveleltähän tuo näyttää.
Jatkovarsi ei ole ongelma. Toisaalta, ehkä tuo pulttipyssy on helpompi jos sillä sais auki. Ilmeisesti tarkoitit napamutterin avausta? Mistäs muuten saisi näppärästi sen hylsyn (jonkun kokoinen xzn?), jolla tuo mutteri avataan?
Siitä vain varoittelivat tuossa Haynesin suomennoksessa, että voipi olla tuo sisempi nivel tukala irrottaa tuosta akselista. Täytyy katsella millaisen prässin värkkäilee jos on tarvis.
Nippusiteen tilalle sitten tietenkin roudarinteippiä ;-)
Jatkovarsi ei ole ongelma. Toisaalta, ehkä tuo pulttipyssy on helpompi jos sillä sais auki. Ilmeisesti tarkoitit napamutterin avausta? Mistäs muuten saisi näppärästi sen hylsyn (jonkun kokoinen xzn?), jolla tuo mutteri avataan?
Siitä vain varoittelivat tuossa Haynesin suomennoksessa, että voipi olla tuo sisempi nivel tukala irrottaa tuosta akselista. Täytyy katsella millaisen prässin värkkäilee jos on tarvis.
Nippusiteen tilalle sitten tietenkin roudarinteippiä ;-)
Näyttäisi kyllä itse asiassa tarvitsevan 30mm kun tein vähän nettihakua: http://www.raxles.com/volkswagen_mk4_ax ... ation.aspx
...ellei sitten jätä tuota napaa kiinni vetariin. Tai sitten olen käsittänyt jotain pahasti väärin.
...ellei sitten jätä tuota napaa kiinni vetariin. Tai sitten olen käsittänyt jotain pahasti väärin.
Siis tuikitavallinen, ei kuitenkaan 6-kulmainen, 30mm hylsy jolla saa tuollaisen auki? -> http://www.raxles.com/ContentManagedImages/matt6.jpg
Menee kyllä nyt yli niin, että viuhahtaa.
Arvasin SS:n tarkoittavan niitä xzn (tai joissain kai 6-kulma) pultteja.
Menee kyllä nyt yli niin, että viuhahtaa.
Arvasin SS:n tarkoittavan niitä xzn (tai joissain kai 6-kulma) pultteja.
Onhan varma ettei tuo 12 kulma ole joku suojakuppi varsinaisen mutterin päällä, kyllä se kakkosessa ihan tavallinen iso hylsyavain kävi, varreksi tosin tarvittiin 2 metrinen antennimasto, joten työkalujen laadussa ei kannata säästellä, ja ämmä pitämään jarrulla vastaan vaikka auto olisikin maata vasten.
Mikään muu ei ole tiukassa paitsi juuri se napamutteri,
Pitkää vartta tarvittiin noiden pikkupulttien irroittamiseen, ei vääntövartena vaan jotta iso räikkä ylettyy ulos sieltä auton alta, on helpompi pyöritellä. Pakkohan se akseli oli siitä irroittaa kun nivelen vaihtaa vai mitä ?
Aiii'ii niin se ulompi nivel on tiukassa juu. Siellä on sellainen prikka, joka lukittuu uraan, eli akseli pitäisi saadan kiinni jonnekin ja sitten vetovasaralla tjms kunno rykäisi niin se nivel lentää helvettihin siitä.
Mikään muu ei ole tiukassa paitsi juuri se napamutteri,
Pitkää vartta tarvittiin noiden pikkupulttien irroittamiseen, ei vääntövartena vaan jotta iso räikkä ylettyy ulos sieltä auton alta, on helpompi pyöritellä. Pakkohan se akseli oli siitä irroittaa kun nivelen vaihtaa vai mitä ?


Aiii'ii niin se ulompi nivel on tiukassa juu. Siellä on sellainen prikka, joka lukittuu uraan, eli akseli pitäisi saadan kiinni jonnekin ja sitten vetovasaralla tjms kunno rykäisi niin se nivel lentää helvettihin siitä.
^^^ Tuikitavallinen, ei kuitenkaan 6-kulmainen, 30mm hylsy, kun tuolla edellä herätti ihmetystä.
Ulompi nivel lähtee irti yhdellä ison vasaran kopautuksella, se ei ole kovin lujassa VWAudi-vehkeissä.
Hondassa / nissanissa / Toyotassa saattaa olla.
sms, mikäs tuossa nyt yli menee ? Linkissäsikin lukee:
"30 mm 12 point socket for removing axle nut ...Remove 30 mm axle nuts."
Tuollainen ihan tavallinen hylsy kuten Jed kuvasi, eikä tarvitse olla pitkää malliakaan.
Semmoinen mikä käy tavalliseen 30 mm mutteriin.
Kuusikulmainen ei käy koska - kuten kuvasta näet - napamutteri on 12 - kulmainen :)
Hondassa / nissanissa / Toyotassa saattaa olla.
sms, mikäs tuossa nyt yli menee ? Linkissäsikin lukee:
"30 mm 12 point socket for removing axle nut ...Remove 30 mm axle nuts."
Tuollainen ihan tavallinen hylsy kuten Jed kuvasi, eikä tarvitse olla pitkää malliakaan.
Semmoinen mikä käy tavalliseen 30 mm mutteriin.
Kuusikulmainen ei käy koska - kuten kuvasta näet - napamutteri on 12 - kulmainen :)
Turha sitä mutteria tässä on arpoa, ottaa pölykuoin pois ja katsoo onko se 12 kulmainen vai 6 kulmainen kuten minulle :-)
12 kulmainen sopii onneksi hyvin 6 kulmaiseen, mutta biltemassa :-() ei tainnut olla 12 kulmaista.
Eikös tuo ole porchen kuva ? Onko ne laittanu prchen jarru nelosgolffiin, hullut :-)
Ne 6 vetonivelen pikkupulttia, vaikka olisivat 12 kulmaisella aukolla irtoavat kyllä tavallisella kuusiokolohylsyllä, kunhan varovasti vääntää. Uuden nivelen mukana saattaa tulla 6 kulmainen versio pulteista.
12 kulmainen sopii onneksi hyvin 6 kulmaiseen, mutta biltemassa :-() ei tainnut olla 12 kulmaista.
Eikös tuo ole porchen kuva ? Onko ne laittanu prchen jarru nelosgolffiin, hullut :-)
Ne 6 vetonivelen pikkupulttia, vaikka olisivat 12 kulmaisella aukolla irtoavat kyllä tavallisella kuusiokolohylsyllä, kunhan varovasti vääntää. Uuden nivelen mukana saattaa tulla 6 kulmainen versio pulteista.
OT: Mutta kuuluuko etuakselin napoihin joku pölykuppi? Ainakaan tuossa kakkosgolfissa ei moisia ole. Mielessä on kyllä käynyt, että joku suoja tuossa olisi hyvä varsinkin sellaisilla pöläreillä jotka eivät suojaa keskiötä. Nythän se laakeri on siellä vain oman suojansa varassa...ottaa pölykuoin pois ja katsoo onko se 12 kulmainen vai 6 kulmainen kuten minulle :-)
En jaksanut lukea kaikkia tekstejä mutta neloskorisen sisäpään vetarin nivelen vaihto on helppoa. Ei muutakuin kolme alapallon pulttia auki. Ei tarvitse edes rengasta irroittaa. Jo ennen tätä pulttien irroitusta olisi 6 vetarissa olevaa torxia hyvä irroittaa. Sitten kun on alapallon pultit auki ja vetarin. Niin kerran tönäsee rengasta niin vetari tulee kupistaan poies. Sitten kumia sisemmästä päästä. (pienempi pääkumista) Pikkurukarilla pyöräyttää niin lähtee irti. Ja vetämällä nivel poies. Ja kumi vaihtoon ja uusi tilalle. Siellä on 2 prikkaa kannattaa kattoa tarkasti kumpi menee kumpaan päähän. En kuolemaksenikaan muista onko niissä mitään eroja :)
Pahoittelen mahdollisia kirj. virheitä :D
Pahoittelen mahdollisia kirj. virheitä :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa