Eli siis soitin juuri varaosa liikkeeseen ja sieltä tuli kysymys, että montako johtoa autoni lambdoissa on. Mahdollisuuksia on kuulemma 1-4 johtoa ja mitä vähemmän johtoja sitä halvempi... Lambdoja on kuitenkin kaksi, mutta onko kellään tietoa montako johtoa v6 2.6 vm -93 autossa on? Ei tarvis lähtee autolle pyllisteleen.
Mitkä on muuten lamdojen viereen menevät kumitulpatut putket, jotka nousee koneen etuosaan? Molemmilla puolilla on samanlaiset... Kaasujen virtaussuunnassa lähtevät ennen lambdaa.
Audi 2.6 lambdat
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
Entäs sitten kun pakokaasumittauksen perusteella lambda arvot OK? Voiko anturit silti olla rikki? Korjaajan mukaan lambdat ok tällä perusteella. Silti kaasu soutaa... Vikakoodien luku ei onnistunut, kun tuossa on ilmeisesti väärän (vanhan) mallinen johdon pää.
Edit: Ainiin, tulpat ja johdot on vaihdettu. Auttoi kyllä enimpään nykimiseen, johdot oli melko haperoa.
Edit: Ainiin, tulpat ja johdot on vaihdettu. Auttoi kyllä enimpään nykimiseen, johdot oli melko haperoa.
Kannattaa varmaan ottaa lämpöanturit ja tyhjäkäynnintasaus venttiili syyniin. Myös johdoissa voi olla vikoja. Tyhjäkäynnintasausventtiili voi olla ihan likainenkin, vaikka toi seilaus ei tietääkseni yleensä siitä johdu.
Ei varmaan ois ollenkaan huono idea käydä VAG liikkeessä lukemassa vikakoodit. Kyllä niillä on oltava päät tohon vanhaankin systeemiin. Muistaakseni sen sai myös VAG-COM:iin jollain vippaksella, mutta omasta lötköstä ku ei noita diagnostiikka ihmeitä löydy niin ei yks-kaks tuu mieleen miten.
Jäähdytysnesteen lämpöanturi:
10°C 3750ohm
20°C 2500ohm
40°C 1050ohm
60°C 650ohm
80°C 350ohm
Sisäänottoilman lämpöanturi:
0°C 15850ohm
10°C 10000ohm
20°C 6300ohm
40°C 3000ohm
60°C 1350ohm
80°C 635ohm
Tyhjäkäynnin tasausventtiili, liitin 1-4 ja 2-3 45-60ohm.
Ei varmaan ois ollenkaan huono idea käydä VAG liikkeessä lukemassa vikakoodit. Kyllä niillä on oltava päät tohon vanhaankin systeemiin. Muistaakseni sen sai myös VAG-COM:iin jollain vippaksella, mutta omasta lötköstä ku ei noita diagnostiikka ihmeitä löydy niin ei yks-kaks tuu mieleen miten.
Jäähdytysnesteen lämpöanturi:
10°C 3750ohm
20°C 2500ohm
40°C 1050ohm
60°C 650ohm
80°C 350ohm
Sisäänottoilman lämpöanturi:
0°C 15850ohm
10°C 10000ohm
20°C 6300ohm
40°C 3000ohm
60°C 1350ohm
80°C 635ohm
Tyhjäkäynnin tasausventtiili, liitin 1-4 ja 2-3 45-60ohm.
Johtuuko se aaltoileva tyhjäkäynti kylmänä lambdasta? Mun mielestä koko lambdaa ei käytetä ihan heti käynnistyksen jälkeen. Menee parista sekunnista pariin kymmeneen sekuntiin ennen kuin se lämpiää, vaikka oiskin lämmitetty anturi. Lambdoja monesti syytetään viasta, jota ne ei aiheuta ja tarvikelambdat sitten on mitä ne on. Lambdahan antaa sen singnaalin, mitä se pakokaasuista lukee. Eli lambda voi vaikuttaa vialliselta, jos sen signaali on vääränlainen, vaikka tosiasiassa vika on ennen lambdaa ja anturi kertoo vain pakokaasujen olevan vääränlaiset. Voiha niitä antureita tietty kokeilla vaihtaa, mutta mielestäni aika kallis kokeilukohde. Paras tarkistaa kaikki muut paikat eka, ei oo paha nakki ku yleismittarilla ja öögalla selviää enimmistä. Noita lambdoja vaikuttas tossa olevan kaks. Lambdat on myös lämmitetty ja siinäkin voi olla johdotuksessa vikaa. Jos se lämmitys ei toimi niin ei toimi myöskään anturi kunnolla.
Lambda anturin testauskohteet:
Anturin vastus navasta (se yksinäinen liitin) maahan ääretön
Lambdan syöttöjännite (virrat päällä) 0,35V - 0,45V
Lämmityksen vastus, anturin puoli, isompi musta liitin 3-15ohm
Lämmityksen jännite, ohjainlaitteen puoli, sama liitin akkujännite
Lämmityksellä on oma rele, se kannattaa tarkistaa, jos ei tule kunnolla tai ei ollenkaan virtaa.
Myös bensahöyryjenkierrätys voi temppuilla, sen aktiivihiilikanisterin tyhjennysventtiilin vastus 20-28ohm.
Lambda anturin testauskohteet:
Anturin vastus navasta (se yksinäinen liitin) maahan ääretön
Lambdan syöttöjännite (virrat päällä) 0,35V - 0,45V
Lämmityksen vastus, anturin puoli, isompi musta liitin 3-15ohm
Lämmityksen jännite, ohjainlaitteen puoli, sama liitin akkujännite
Lämmityksellä on oma rele, se kannattaa tarkistaa, jos ei tule kunnolla tai ei ollenkaan virtaa.
Myös bensahöyryjenkierrätys voi temppuilla, sen aktiivihiilikanisterin tyhjennysventtiilin vastus 20-28ohm.
Audi V6 lambda
Hei
Siellä on 2kpl 3-johtoista lambdaa. Mikä vain 3 johtoinen bosch käy jos osaat tehdä signaalijohdolle abikoholkilla jatkoksen ja käytät liittimet vanhasta lambdan johdosta.
Myös 4 johtoinen käy jos kytket ylimääräisen signaalimaan auton maadoituspisteeseen.
Kokemuksesta puhun, hommaa hyvä lambdanaukaisuholkki, perin vittumaisessa paikassa nuo lambdat.
Käytä bosch tuotetta.
Jos ajettu 200tkm ja yli 10 vuotta niin toimivakin lambda jo hidastunut niin että soppaa kuluu litran verran enempi ja tehoa on kadonnut (kuuma kone jossa lambdasäätö mukana moottorinohjauksessa) -> kannattaa vaihtaa näillä bensanhinnoilla.
Siellä on 2kpl 3-johtoista lambdaa. Mikä vain 3 johtoinen bosch käy jos osaat tehdä signaalijohdolle abikoholkilla jatkoksen ja käytät liittimet vanhasta lambdan johdosta.
Myös 4 johtoinen käy jos kytket ylimääräisen signaalimaan auton maadoituspisteeseen.
Kokemuksesta puhun, hommaa hyvä lambdanaukaisuholkki, perin vittumaisessa paikassa nuo lambdat.
Käytä bosch tuotetta.
Jos ajettu 200tkm ja yli 10 vuotta niin toimivakin lambda jo hidastunut niin että soppaa kuluu litran verran enempi ja tehoa on kadonnut (kuuma kone jossa lambdasäätö mukana moottorinohjauksessa) -> kannattaa vaihtaa näillä bensanhinnoilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa