RE85 konversio Boraan
Valvoja: ffp jäsenet
RE85 konversio Boraan
Tein RE85 konversion BCB koneiseen boraan tällä viikolla. Aattelin kertoa tässä topicissa kokemuksia mitä tuo touhu tuo tullessaan ja miten konversio vaikuttaa autoon. Konversio jonka tein on StepOne Techin suuttimien väliin kytkettävällä boksilla tehty konversio. Pakettiin kuuluu myös polttoaine linjaan asennettava viina-anturi joka kertoo boksille paljonko polttoaineessa on viinaa mukana. Korvasin konehuoneessa polttoaine kiskoon menevät kumiset letkut etanolin kestävällä letkulla johon myös laitoin viina-anturin kiinni. Eilen tankkasin ensimmäisen kerran RE85 polttoainetta ja moottorin käytöksestä ei ole kuin positiivista kerrottavaa, johtunee isommasta oktaanista joka on 104-106 RE85:lla. Viina-anturin mukaan puhelin softalla katsottuma etanolipitoisuus on nyt 52 % mutta muuttunee viikonlopun aikana vielä äkäsemmäksi kun tankkaan ainetta lisää. Pakokaasuthan haisevat nyt jo varsin "jännälle".
Sitten se ikuisuus kysymys että riittävätkö suuttimet? Ainakin tähän asti. Tuo ruiskutusta ohjaava boksi kertoo puhelimen softalle bluetoothin välityksellä lämpötilaa, suuttimien käyttöastetta ja etanolipitoisuuden. Suurin saavutettu suuttimien käyttöaste on tällä hetkellä 90 prosenttia kunnon ärrimurri kiihdytyksessä. Aika näyttää, tähän asti kokemukset vain positiivisia.
Sitten se ikuisuus kysymys että riittävätkö suuttimet? Ainakin tähän asti. Tuo ruiskutusta ohjaava boksi kertoo puhelimen softalle bluetoothin välityksellä lämpötilaa, suuttimien käyttöastetta ja etanolipitoisuuden. Suurin saavutettu suuttimien käyttöaste on tällä hetkellä 90 prosenttia kunnon ärrimurri kiihdytyksessä. Aika näyttää, tähän asti kokemukset vain positiivisia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tässä hintaa tuosta.
http://eflexfuel.fi/e85_muutossarja
Itsekin kyselin tuolta miten voisi toimia vakio 1.8t 180hv moottorissa.
Tässä koko vastaus. Sanoisin erittäin tyhjentävä vastaus omaan makuun.
Vielä on jäänyt hommaamatta sarja, mutta jäi kyllä kutkuttamaan takaraivoon.
http://eflexfuel.fi/e85_muutossarja
Itsekin kyselin tuolta miten voisi toimia vakio 1.8t 180hv moottorissa.
Tässä koko vastaus. Sanoisin erittäin tyhjentävä vastaus omaan makuun.
Näissä VAG:n 180 heppaisissa 1.8 turbomoottoreissa on hivenen pienet suuttimet E85-käyttöön.
Laskennallisesti ne jäävät hiukan pieneksi. Android-laitteilla toimivan eFlexFuel Commander-ohjelman kanssa voi seurata suuttimien käyttöastetta.
Kerroimme eräälle asiakkaalle suuttimien jäävän pieneksi vastaavassa moottorissa ja hän siitä huolimatta halusi asentaa muutossarjan, niin kehotimme häntä vaihtamaan paineensäätimen. Koska virtaus kasvaa paineen neliöjuuressa, niin 4 barin paineensäätimellä suuttimet saadaan virtaamaan noin 15% lisää. Muutos on vielä sen verran pieni, että auton ECU:n fuel trimmit kompensoivat eron hetken totutteluajolla, jonka jälkeen muutossarja hoitaa loput etanolipitoisuuden mukaan.
Sopivaa 4 barin paineensäädintä löytyisi esim AEB-moottorista, osanumero Bosch 0280160575 / 078133534C.
Suutinliittimet ovat mallia EV1.
Vielä on jäänyt hommaamatta sarja, mutta jäi kyllä kutkuttamaan takaraivoon.
Päivitys tilanteeseen
Kilometrejä 527 km ja tankki potkimalla täyteen viinaa. Kulutuksen laskin 9,6 l/100km. Nämä edellä mainitut kilometrit sisältää melko raskaalla kaasujalalla ajettuja kilometrejä kaupunkia ja matkaa. Vikakoodejakin lueskelin tänään niin ei mitään löytyny moottorin puolelta. Etanolipitoisuus nyt 70 % anturin tietojen mukaan ja suuttimien käyttöaste 98 % parhaimmillaan. Eli toistaiseksi kaikki hyvin.
H. Jormalaiselle vastaan että konversio rokotti lompakkoa 336,90 € mikäli oikein muistan kotiin toimitettuna.
H. Jormalaiselle vastaan että konversio rokotti lompakkoa 336,90 € mikäli oikein muistan kotiin toimitettuna.
Kolmas tankkaus
Tänään kolmas tankkaus ja kulutus tasan 9 l/100km, eli ei paha. Edelleenkään ei vikakoodeja, auto toiminut lähes normaalisti. Yhden kerran tuli outo parin sekunnin katko vetoihin aivan kuin oltais menty moottorijarrutuksella jonka jälkeen auto toimi täysin normaalisti. En tiedä että laskiko bensan paine jostain syystä jolloin ei kone saanu soppaa vai "tilttasko" boksi hetkellisesti. Bensan määrä viimeisellä valkoisella viivalla ennen punarajaa. Normi ysivitosella tai kasilla tämmöstä ei ole kertaakaan tapahtunu. Polttoaine pumppukaan ei äännä mitenkään erikoisesti. Tankissa oleva etanolipitoisuus tällä hetkellä 75 %.
Itselläni oli 1M Leon:ssa APR softa, K001 ahdin ja S3 suuttimet, näiden lisäksi oli ecobox RE85 käytössä. Hyvin toimi noilla S3:n suuttimilla, ainoa ongelma joka tuli vastaa oli bensapumpun antautuminen joka korvattiin Walbron pumpulla.
Tällaisenaan autolla ajettiin yli kaksi vuotta ja 50tkm. Muutamaan kertaan jopa tarkastin persereikäkameralla sylinteritkin, karstasta ei ollut tietoakaan.
Tällaisenaan autolla ajettiin yli kaksi vuotta ja 50tkm. Muutamaan kertaan jopa tarkastin persereikäkameralla sylinteritkin, karstasta ei ollut tietoakaan.
Kilometrejä 527 km ja tankki potkimalla täyteen viinaa. Kulutuksen laskin 9,6 l/100km. Nämä edellä mainitut kilometrit sisältää melko raskaalla kaasujalalla ajettuja kilometrejä kaupunkia ja matkaa. Vikakoodejakin lueskelin tänään niin ei mitään löytyny moottorin puolelta. Etanolipitoisuus nyt 70 % anturin tietojen mukaan ja suuttimien käyttöaste 98 % parhaimmillaan. Eli toistaiseksi kaikki hyvin.
H. Jormalaiselle vastaan että konversio rokotti lompakkoa 336,90 € mikäli oikein muistan kotiin toimitettuna.
Tämä projekti lienee tehty ns. mielenkiinnon vuoksi? Vai ympäristösyistä?
Olet varmaan seurannut polttoaineen kulutusta aiemminkin; paljonko kulutus kasvoi litroissa, entä prosenteissa? Paljonko tulee säästöä per 100 km? Vai tuleeko?
Sitten, millä aikataululla projekti maksaa itsensä (olettaen, että muutoksista ei aiheudu osien rikkoutumisia)?
Noniin, se bensapumppu keksi sitten antautua mullakin, alko pitämään sen verran pelottavaa meteliä että päätin jättää nyt viinahommat sikseen. :D Varaosakeskuksesta löyty onneks koko tankkilaite hyllystä ja vaihtohan tuohon boraan on yks maailman helepoimpia operaatioita. Tankki potkimalla 98 täyteen ja viinaprosentti tippu 54 %, 2T öljyä hiukan perään parantaan uuden pumpun voitelua ettei sekin porsi heti välittömästi. Viinahommiin saattaa joskus tulla paluu mikäli tuohon vanhaan tankkilaitteeseen saa etanolin kestävän pumpun suoraan. Pumpun vaihto tuohon tankkilaitteeseenkaan ei oo paha koska sehän on yllättävän yksinkertanen kapistus purkaa ja kasata.
Eli yhteenvetona voin sanoa että jos teet konversion niin varaudu ainakin bensapumpun uusintaan.
Eli yhteenvetona voin sanoa että jos teet konversion niin varaudu ainakin bensapumpun uusintaan.
Omassa autossa pitkään pohtisin miten saisi Saab:n tai Ford:n etanolipumppuja paikoilleen sovitettua, näissä pumpuissa olisi ollut suoraan myös uimurisäiliö valmiina. Homma jäi kesken kun myin auton pois eikä näitä etsimiäni pumppu ja ollut millään lähipurkaamolla että olisi voinut käydä paremmin niihin tutustumassa.
Olin jo entteriä vaille kirjoittamassa, että mites se polttoainepumppu... Kun ei nämä vakiopumput tunnetusti kestä tenttua. Ja riittääkö niissä tuottokaan?
Itsellä luiskahti DW65V rikki menneen pumpun tilalle, tulevaisuuden kokeiluja silmälläpitäen. Eiköhän noita ole vajaavetoonkin saatavilla vastaavia.
Itsellä luiskahti DW65V rikki menneen pumpun tilalle, tulevaisuuden kokeiluja silmälläpitäen. Eiköhän noita ole vajaavetoonkin saatavilla vastaavia.
Re: RE85 konversio Boraan
Noniin nyt on sitten palattu taas tämänkin asian osalta tulille. Eli Boraan on nyt vaihdettu Boschin (0 986 580 824) polttoainepumppu joka kestää kuulemma paljon paremmin tenttua kuin orkkis VDO:n paska sekä eFlexfuel etanoli boksin uusin versio asennettu ja auto muutoskatsastettu. Viitisen tankkia ajettu etanolilla eikä tähän mennessä ongelmia havaittu. Polttoaineena E85 on todella loistavaa litkua ja pelaa hienosti tuon korkeapuristeisen BCB:n kanssa.
Re: RE85 konversio Boraan
Mulla on 1.6 BFQ kone ja siinä pelkästään paineensäädin vaihdettu 4 bar malliin. Tällöin polttoaineentuotto hieman kasvaa, eikä sytyttele heti vikakoodeja/valoja. Samaan kiskoon on saatavana myös säädettäviä paineensäätimiä (olikohan 60-70e), mutta toi kiinteä 4 bar tuntuu toimivan melkein asiallisesti flexfluel-käytössä. Näitä 4bar säätimiä löytyy monesta autosta, oma on 2.8 AAH moottorista. Ei tarvitse muuta kuin painaa paikoilleen, täysin bolt-on. Osanumeron helposti kaivaa vaikka oemepc:stä.
Konehuoneen kumiletkut vaihdoin re85 kestäviin, ne olivat aika kypsän näköiset vm03 autossa jo ennen re85 ajelua (ehkä e10 tehny tehtävänsä). Muu bensalinjahan on re85 kestävää tankille asti.
Fuel trimmit on rajoissa molemmilla polttoaineilla, sekä päästöistä menee läpi täydellä re85 sekä täydellä e10, mutta kertaheitolla koko tankillisen polttoaineen tyyppiä ei voinut vaihtaa, siitä meni vikatilaan josta sai takaisin vikakoodit nollaamalla. Vähän pienempiä tankkauksia siis kerralla jos ajellaan vaihdellen re85<->e10.
Konehuoneen kumiletkut vaihdoin re85 kestäviin, ne olivat aika kypsän näköiset vm03 autossa jo ennen re85 ajelua (ehkä e10 tehny tehtävänsä). Muu bensalinjahan on re85 kestävää tankille asti.
Fuel trimmit on rajoissa molemmilla polttoaineilla, sekä päästöistä menee läpi täydellä re85 sekä täydellä e10, mutta kertaheitolla koko tankillisen polttoaineen tyyppiä ei voinut vaihtaa, siitä meni vikatilaan josta sai takaisin vikakoodit nollaamalla. Vähän pienempiä tankkauksia siis kerralla jos ajellaan vaihdellen re85<->e10.
Re: RE85 konversio Boraan
Syksy painaa päälle sekä käynnistysvaikeudet ku kelit kylmenee, eli eilen lorahti 98 tankkiin ja talvi mennään sillä. Teknisiä ongelmia ei ole vastaan tullut eli ainoat miinukset on nyt kelien kylmettyä huono kylmäkäynnistyvyys, joka vaatii muutaman starttauksen sekä venailua puolisen minuuttia että lambda lähtee säätään jonka jälkeen koneelle voi alkaa tarjota auton liikuttamiseen vaadittua kuormaa. Taloudellisuus kysymykset nostavat myös päätään tällä hetkellä koska RE85:n hinta 1.10 € ja 98 1.54 niin alkaa miettimään että onko järkeä vai ei.
Tuon Teknon mainitsema paineensäätimen vaihto ja ajelu ilman boksia on myös käyny mielessä jota vois kokeilla koska ainahan se olis parempi ettei siihen mitään kytketä väliin signaalia sotkemaan. Miten lähti kylmänä käyntiin pelkällä kasivitosella?
Tuon Teknon mainitsema paineensäätimen vaihto ja ajelu ilman boksia on myös käyny mielessä jota vois kokeilla koska ainahan se olis parempi ettei siihen mitään kytketä väliin signaalia sotkemaan. Miten lähti kylmänä käyntiin pelkällä kasivitosella?
Re:
Juzu84 kirjoitti:Noniin, se bensapumppu keksi sitten antautua mullakin, alko pitämään sen verran pelottavaa meteliä että päätin jättää nyt viinahommat sikseen. :D Varaosakeskuksesta löyty onneks koko tankkilaite hyllystä ja vaihtohan tuohon boraan on yks maailman helepoimpia operaatioita. Tankki potkimalla 98 täyteen ja viinaprosentti tippu 54 %, 2T öljyä hiukan perään parantaan uuden pumpun voitelua ettei sekin porsi heti välittömästi. Viinahommiin saattaa joskus tulla paluu mikäli tuohon vanhaan tankkilaitteeseen saa etanolin kestävän pumpun suoraan. Pumpun vaihto tuohon tankkilaitteeseenkaan ei oo paha koska sehän on yllättävän yksinkertanen kapistus purkaa ja kasata.
Eli yhteenvetona voin sanoa että jos teet konversion niin varaudu ainakin bensapumpun uusintaan.
Tutkitko sitä pumppua, mikä siitä meni?
Re: RE85 konversio Boraan
En ku rupes ihan helvetillistä meteliä pitämään. Mutta tuo Boschilainen on kestäny, tieten eri materiaalit käytössä.
Re: RE85 konversio Boraan
Juzu84 kirjoitti:
Tuon Teknon mainitsema paineensäätimen vaihto ja ajelu ilman boksia on myös käyny mielessä jota vois kokeilla koska ainahan se olis parempi ettei siihen mitään kytketä väliin signaalia sotkemaan. Miten lähti kylmänä käyntiin pelkällä kasivitosella?
Starttaus, sammuminen, toinen starttaus, pysyy käynnissä, odottelua että lämpenee, hetken päästä voi lähteä ajelemaan. Pakkasista ei kokemusta 100% Re85:llä.
Re: RE85 konversio Boraan
Nythän noita pikkupakkasia on jo ollut, vieläkö toimii?
Re: RE85 konversio Boraan
Kuplat kirjoitti:Nythän noita pikkupakkasia on jo ollut, vieläkö toimii?
Kyllä on vielä pelannu ilman ongelmia, starttauttaa vaan muutaman kerran ja pari minuuttia ku kone käy paikallaan niin kovaa ajoa vaan. Kannattavuus on vaan tällä hetkellä +-0 niin 98:lla oon nyt pari viime tankillista ajanu.
Re: RE85 konversio Boraan
Noniin päivitystä tähänkin... Etanoliboksi on nyt poistettu autosta ja auto rullaakin tällä hetkellä nyt täysin oman ECU:n ohjaamana silti melkein puhdas RE85 tankissa. Trimmit asettunu 22 % hujakoille kuormalla sekä idle pyörii 20-24 %. Pumppu joka meni paikalleen viime kesäkuussa toimii vieläkin kilsoja tullu päälle 20 tkm, ajotietokone näyttää kulutuksen nyt oikein koska boksia ei ole sotkemassa signaalia. Muut havaitut muutokset on kaasupolkimesta vittumaisen latenssin poistuminen ja moottorin huomattavasti terhakampi reagointi kaasuun. 4 bar säädin on myös tilattu Finjectorilta ja menee paikalleen heti jos meinaa alkaa käymään laihalla.
Re: RE85 konversio Boraan
Ei kuitenkaan toimi hyvin (menee laihalle) puhtaalla RE85:llä?
Re: RE85 konversio Boraan
Juzu84 kirjoitti:Muut havaitut muutokset on kaasupolkimesta vittumaisen latenssin poistuminen ja moottorin huomattavasti terhakampi reagointi kaasuun.
Mites tuo etanoliboksi on vaikuttanut kaasupolkimeen? Omaan bse-Jettaan hankin etanolimuutoksen viime syksynä ja tässä viime aikoina ihmetellyt kun kaasu jää satunnaisesti päälle muutamaksi sekunniksi kun nostaa jalan kaasulta. Huomaa myös auton omassa kulutusmittarissa että kulutus jää noin neljään litraan. Näkyy myöskin vaikkapa torquella katsoessa että throttle% jää jonnekin kahdekaan kun normaalisti tyhjäkäynnillä joku 3-4. Vakkarilla ajaessa loivassa alamäessä saattaa vauhti nousta kymmenenkin kilometriä yli asetetun ennenkun siirrytään moottorijarrutukseen nykäisyn kera. Mutta eikai tuon etanoliboksin pitäisi näkyä auton omassa elektroniikassa millään lailla?
Re: RE85 konversio Boraan
^^
Lukase ekana koodit VCDS:llä ja kokeile napata boksi irti. Miten pelaa pelkällä bensalla? Tuo auto saattas pelata ilman boksiakin kasivitosella pelkällä säätimen vaihdolla.
Lukase ekana koodit VCDS:llä ja kokeile napata boksi irti. Miten pelaa pelkällä bensalla? Tuo auto saattas pelata ilman boksiakin kasivitosella pelkällä säätimen vaihdolla.
Re: RE85 konversio Boraan
Vikakoodit luettu vcds:llä, ei koodejeja eikä pala vikavalot. Pelkällä bensalla ei ole tullut testattua, mutta talvella pari kertaa auto teki sen että lähti kyllä käyntiin mutta kävi todella huonosti tyhjäkäyntiä ja tehot kateissa. sammutti ja käynnisti uudelleen niin toimi taas ok. Oletettavasti etanoliboksi ei herännyt ja pelkällä re85:llä kävi sitten todella huonosti. Käytin autoa steponella ja korjasivat asennussarjan liittimiä ja sen jälkeen tuo vaiva poistui. Pitäs varmaan kokeilla nyt että tankkaa pelkkää bensaa jonkun tankillisen ja ottaa ohjainyksikön sitten irti.
Eihän toi nyt iso vaiva ole, lähinnä häiritsevä.
Eihän toi nyt iso vaiva ole, lähinnä häiritsevä.
Re: RE85 konversio Boraan
Nyt kun oli tämä Corona-alennus polttoaineissa niin tuli ajettua pidempi siivu ihan 98:lla. Eilen oli Pyhännällä todella halpaa kasivitosta niin nappasin 50 litraa kerrallaan tankkiin eli käytännössä lähes koko polttoaineen vaihto kerrallaan.. Ei vikatilaa. Ja autossa tällä hetkellä olevat muutokset siis pari letkun pätkää ja vakio 3 bar säädin. Keskikulutus pomppas, reippaasti.
Re: RE85 konversio Boraan
Jaksoin vähän perehtyä tuohon kaasun päällejääntiin ja näyttäisi ettei liity etanolimuutossarjaan. Otin kaasuläppäkotelolta imuputken irti ja suihkuttelin kotelon täyteen motonetin puhdistusainetta ja annoin kuivua. jää vieläkin vähän päälle mutta ei enää nykäise samalla tavalla. Samalla tuli huomattua että öljykorkilta imuputkeen tuleva huohottimen haitarikumi rikki. vaikuttanee osaltaan kun imee siitä ilmaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 29 vierailijaa