E-Up!

Sähköautoihin, Hybrideihin ja vastaaviin aiheeseen liittyvät tarinoinnit

Valvoja: ffp jäsenet

Axi
-
Viestit: 1320
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

E-Up!

ViestiKirjoittaja Axi » 1.8.2021 18:10

Tuli uusi auto pihaan.

Pikkuinen kirppu ulkomitoiltaan, mutta niin vain 4 sopii sisälle eikä edes pahasti ahdista.
Peräkontissa on latausjohdot, eikä sinne paljon muuta sovikaan.

252 km pitäisi akuilla päästä. Eilen tuli 157 km, joista 135 km maantiellä eikä edes tientukkona.
Yllättävästi löytyy vääntöä, satkun vauhdista ohitus onnistui helposti.

Varusteita ihan kohtuudella; kaistavahtia ei ole mulla ennen autossa ollut. Enkä tykännyt, tykkään ajella sileää asfalttia enkä kulumisuria. Kaistavahti kääntää keskemmäs tietä.

Mittaristosta ei löydy suomen kieltä, soittimesta kyllä.

Kun on kymmeniä volkkareita ollut, ovat kaikki hallintalaitteet omilla paikoillaan.

Kojetaulun päällä on paikka kännykälle ja joku app pitää asentaa ominaisuuksien hyödyntämiseksi. Mulla vaan taitaa olla aika päivittää puhelin uudempaan samalla. Siitä sitten myöhemmin lisää.

Perunankylväjä
-
Viestit: 22
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

Re: E-Up!

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 4.6.2024 14:26

Reilu kuukausi autosta kokemusta alla ja varmaan noin 3000 km.

Vannoutuneesta manuaalivaihde & dieselkuskista sähköautomieheksi muuttumiseen ei mennyt montaa ajokertaa, eikä katumus ole vieläkään iskenyt. Pihaan kyllä jäi 2 dieseliäkin (kakkosauto ja vetoauto), mutta niillä en nyt aja ellei ole erityistä tarvetta.

Mittojen puolesta auto on yllättävän tilava. Taakse mahtuu 2 aikuista, kolmannelle ei olisi juuri tilaa mutta eipä ole virallista paikkaakaan. Peräkontti on välipohjalla yllättävän kätevä. Helposti avattavan ja poistettavan välilevyn alla on vähän paremmin kuormaa kantava oikea pohja, jonka alla oli yllätyksekseni vielä vararengaskotelo. Kotelo on varapyörän muotoinen, mutta varustuksena on ea-laukku, tunkki, avain, hinauskoukku, 12 V kompura ja paikka-ainepanos. Itselläni kaikki renkaan puhkeamiset on johtuneet naulasta tms., johon en usko paikka-aineen tehoavan ja ostinkin jo vararenkaan. joskus sitten voi modailla vararengaskotelon sisältöä että saan sen mahtumaan.

Ajoasento ja penkki on itselleni (185 cm 75 kg) todella mukavat, vaikka ristiseläntuen tai pääntuen säätöä ei ole. Etuosan puhelinteline on myös kätevä, joskaan sitä ei saa käännettyä kuljettajaa kohti ollenkaan, vaan kulma on kiinteä.

Ajotuntuma on minusta todella hyvä, akusto takapenkin alla tekee painopisteestä optimaalisen ja autolla voikin ajaa mutkiin halutessaan aika kovaa. Regeneroinnin ollessa maksimilla autoa onnistuu hyvin ajamaan mukavan pehmeästi yhdellä polkimella (regenerointi toimii vain yli 5 km/h vauhdissa, jottei jarrut jää vallan käyttämättä ja ruostu kiinni). Akseliväli on likimain sama kuin Polo 6R, mutta ulkomitoissa on napsaistu 0,5 m pois vrt. Polo, lähinnä konetilasta. Valot on hyvät, joskin huomasin että ajovalot näyttäisi olevan jälkiasenteiset ledit, laillisuus punnitaan ensi syksynä ensimmäisellä leimalla.

Autolla on ajettu 135 tkm, on vm 2021 ja isommalla akulla siis. Akun SOH nyt 87,5 %, akkutakuu 160 000 km / 6v kohdalla väh. 70%. Olen (ja 1.omistaja myös) pyrkinyt pitämään latauksen maks. 80 % ja min. 30 % akun kunnon varmistamiseksi. Kulutus on näin kesäkelillä 10-14 kWh/100 km riippuen kaasujalasta. Valoissa on mukava jätättää polttomoottoriautoja tällä pikku sardiinipurkilla, 61 kW tehosta huolimatta on näin kevyellä sähköautolla nopea lähtö paikaltaan väännön ja voimansiirron ansiosta. Omassa ajossani 70 km työmatkaan kuluu yleensä karvan alle 30 % varausta eli siitä laskettuna 230-240 km olisi range täydestä nollille. SOH:n perusteella laskettuna alkuperäinen WLTP 260 km olisi nyt 228 km.

Laskin että omilla ajoillani säästän tällä hetkellä 200-300 € kuussa verrattuna pienikulutteiseen dieseliin, ja kustannuskysymys tämän hankinta minulle olikin. Nyt ei huvittaisi yhtään enää palata pelkkään polttomoottoriin muidenkaan etujen ja mukavuuden takia.

Huollosta on pientä kokemusta, hommasin kitkoilla ikänsä ajettuun autoon kesärenkaat ja samalla vaihdoin etujarrulevyt ja takajarrukengät. Kengät oli kairanneet itselleen vähän uraa rumpuun ja ensimmäistä rumpua irrottaessa särjinkin jarrusylinterin. Toisessa hajosi vain kenkää pitävien jousten pidätinlevyt, sisältyy tarvikepakettiin joka maksaa 9 € (sylinteri oli 18 €). Edellinen omistaja oli pelännyt käkkärin jäätymistä ja talvella ajanut lopussa aina vähän käsijarru päällä, liekö se syy kulumiseen. Kengissä oli puolet pinnasta jäljellä, mutta huonon pyörimisen takia rupesin alunperin rumpuja avaamaan ja vaihdoin kengät. Vanhoissa oli käsijarrun vipu aika jumissa ja rummut täynnä pölyä/ruostetta, näköjään rummun takana on tulppa josta olettaisin että kuuluu välillä antaa paineilmaa pölyn poistamiseksi. Vähän rälläkkää rumpujen reunaan tulleeseen olakkeeseen ja maalia, tuli hyvä. Etujarrulevyjen vaihto oli todella helppo ja rasvasin samalla kuivahtaneet liukutapit. Positiivisena yllätyksenä auto oli täysin äänetön remontin jälkeen. Siis jäljellä tietysti rengasmelu ja muut huminat. Mutta aiemmin oli varsinkin moottorijarrulla ja muutenkin yli 60 vauhdeissa kevyttä "ulinaa" joka ei kauheasti kuulunut radio päällä. Luulin sen olevan vain sähkömoottorin ominaisääntä :D

Huolloissa en usko muutenkaan olevan juuri hommaa, auto vaikuttaa yksinkertaiselta ja tilavalta huoltaa. Huoltoa auto pyytää 15 000 km päästä, saa nähdä vienkö kun se sisältää vain tarkistuksia ja takuukin on jo loppu, mutta kai sitä voisi ainakin kerran käydä kun hinta vastannee reilua tankillista dieseliä Passattiin. Normaalisti autoni olen jousen vaihtoja ja ilmastointitöitä lukuun ottamatta huoltanut aina itse, sekä löytyy SFS6002 joka vaaditaan sähköautojen huoltamiseen.

Ilmastointi tässä on todella taloudellinen, noin 0,1-0,3 kW kesäkuumalla. Lämmitys taasen ottaa huipputehoa 9 kW, joten talvella kannattaa panostaa pitkää rangea kaivatessa esilämmitykseen, vaatetukseen ja huomattavasti ilmanlämmitystä vähemmän sähköä syöviin penkin ja tuulilasin lämmityksiin. Nyrkkisääntö on, että kulutus talvella tuplaantuu, mutta itse moottorihan ei vie sen enempää kuin kesällä eli kulutuksen nousu riippuu käytetystä lämmitystehosta. Akun latautuminen ainakin pikalaturissa on kuulemma kylmänä hidasta, kun ei ole esilämmitystä, mutta tästä on käyttöikää ajatellen vain hyötyä.

Tästä mallista ei kauheasti käyttökokemuksia ole saatavilla, niin teinpä jatkon tähän viestiin ja kannustan kyllä harkitsemaan tätä e-uppia reilumminkin ajettuna. 36 kWh akku ei ole isoimmasta päästä hintaa ajatellen ja siihen taisi pystyä vaihtamaan moduuleita yksittäinkin, eikä sen käyttöikä takuuseen lopu. Mahdollisimman pitkää ikää tavoitellessa on syytä pitää arkikäytössä varaus alle 80 %:ssa ja välttää DC-latausta. Maksullisessa kännykkäsovelluksessa saa myös pienennettyä AC-latausvirtaa ja erittäin kätevästi asetettua lähtöaikoja ajastetulle lataukselle/ilmastoinnille. Lataukselle saa sovelluksella määritettyä myös maksimiarvon, jolloin lataus loppuu esim. 80% kohdalla automaattisesti.


Palaa sivulle “Sähköautot”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija