ID3

Sähköautoihin, Hybrideihin ja vastaaviin aiheeseen liittyvät tarinoinnit

Valvoja: ffp jäsenet

Styroks
-
Viestit: 391
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

ID3

ViestiKirjoittaja Styroks » 13.9.2020 23:28

Ensimmäiset ID3:t on luovutettu omistajille, onko täällä ketään sellaisen omistajaa/kuljettajaa? Olisi mielenkiintoista kuulla käyttökokemuksia. Koeajolle menossa kunhan tässä omat aikataulut saa sopimaan. On siihen ainakin muutamia todella hienoja värejä saatavilla jos ei muuta.

Daatta
-
Viestit: 181
Liittynyt: 10.4.2004 14:16

Re: ID3

ViestiKirjoittaja Daatta » 24.9.2020 11:29

Eilen tuli käytyä ajamassa. Kirjoitin VAGinaArenalle kokemuksia:

Tuli käytyä koeajolla, yksilö oli harmaa 1st "jotain". Jännittvä laite, vaikka olinkin ajanut sähköautoista Leaf 2:sta ja Audi e-tronia aikaisemmin. Ketteryys ja nopea liikkeellelähtö oli ensivaikutelma. Mukava, hiljainen, vaivaton... Pieni kulutus 19" renkaista huolimatta. Suorastaan rentouttava laite, yliyrittävien ja motarilla kaahaavien autoilijoiden käytös lähinnä nauratti. ;D ACC nopeustunnistimella toimi pääsääntöisesti hyvin, mitä nyt välillä keksi olemattomia nopeusrajoituksia. Kaistavahti oli pieni pettymys, se lähinnä vahtii ajolinjoja (piippailee kovaan ääneen) eikä korjaa niitä. Molemmissa Cuprissa on ollut kaistavahti aktiivisilla ohjausliikkeillä, jolloin se oikeasti pyrkii pitämään auton keskellä kaistaa. ID.3:ssa Travel Assist on saatavilla vasta huippumallissa. :(

Asun maalla rinnetontilla, pihaan johtaa jyrkähkö mäki johon ei päätieltä saa juuri vauhtia (90 mutka). Tuo on talvella jäätyessään melko jännittävä, syy miksi hommasin neliveto-Cupran. Nyt ID.3 nousi mäen hyvin, kunhan vauhtia oli pikkasen. Kokeilin happotestiä, pysähdyin mäkeen ja lähdin peruuttamaan ylöspäin. Ei edes yrittänyt nousta vaan alkoi kaivautua soratiehen saman tien. Etuperin testi onnistui paremmin, pysähdyin keskelle mäkeä, liikkeelle lähdettäessä auto suti koko matkan ylös mutta nousi kuitenkin! Kaksi ruovittua vanaa jäi taakse eli tasauspyörästön lukko toimi hyvin, miten sitten on toteutettukaan. Syytä onkin koska luistonestoa saati ajovakautusta ei saa pois päältä. Tuon perusteella ei ole tarvettakaan. Talvi voi olla sitten eri asia, pitänee varautua 30 metrin jatkojohdolla jos auto jääkin alaparkkiin.

Kulkupuoli on kunnossa, voisi sanoa riittävä. Seisova lähtö ei ole kovin vakuuttava, vääntö toki tuntuu ja imee penkkiin mutta "kaasu" on tutkitusti epälineaarinen. Kulkee tosi vaivattomasti (sanoin sen jo), vaikka vertaa tuohon DSG-Cupraan. Ei DSG:n viivettä, arpomista ylämäessä, suoranaista hyytymistä pienellä kaasulla, start-stop murheita nykimisineen... Kaikissa normaaleissa ajotilanteissa sähköinen voimalinja on vaan parempi. Isoa kovaa en edes kokeillut ajaa, hyvin tuo kuitenkin kiihtyy sataseen asti. Cupra on pelottava laite kovaa ajaessa, kaasu pohjassa ei voi ajaa juuri koskaan. Olen tullut toki vanhaksi, ei tule juuri enää kaahattua. Silti ajoin ID.3:lla kovempaa kuin Cupralla kyläteillä, mukavampi alusta ja vaivattomampi kulku. Tarkkana saa olla kortin kanssa ID:lläkin.

Sisusta on vähän kaksipiippuinen, Cuprassa on kiistatta paremmat penkit (erikoisurheiluistuimet) ja ajoasento. Harmi kun esim. Businekseen ei saa ergo-penkkejä. Riittävän hyvät nuo vakiopenkitkin ovat, kaipa selkä tottuu. Kulku ohjaamoon on kiistatta vaivattomampaa, kun ei tarvitse pujotella ratin ja penkin välistä. Ajoasentoon vaikuttaa myös keskikonsolin puute, kun on tottunut lepuuttamaan jalkaa sitä vasten. Tavaratila on ok, esittelymallissa ei ollut välipohjaa, kuten ei ole Busineksessakaan. Normaalit Ikea-ostokset mahtuu, isompiin joutuu vuokraamaan pakettiauton.

Tietoviihde on ok, mittaristo on vähän kuli jos navigointi ei ole käytössä. Ratin hipaisukytkimiin varmasti tottuu, vaikka etenkin äänenvoimakkuuden säätäminen oli kömpelöä. Audio soi yllättävän hyvin, ei paljon häviä Beatsille, subbarin puute toki tuntuu. Ei tullut tarkistettua oliko esittelyautossa takakaiuttimet vai ei. Jahka päivitys tulee vuodenvaihteen jälkeen niin systeemien kanssa pärjäillee. Päivityksiin liittyykin suuri kysymysmerkki, tuoko VW uusia ominaisuuksia "vanhoihin" autoihin vai jatketaanko tuttua vuosimallitematiikkaa. Veikkaan jälkimmäistä.

Sitten on enää kysymys siitä, mitä sanon automyyjälle. Pakko sanoa että olen odottanut sopivaa sähköautoa monta vuotta, onko siis syytä olla sanomatta kyllä. Huomenna tulee parempi malli, mutta onhan tuo ID.3 jo riittävän hyvä.


Palaa sivulle “Sähköautot”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija