Korjauskehotuksen ja jälkitarkastuksen ero?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

_kekkula_
-
Viestit: 27
Liittynyt: 2.11.2006 9:47

Korjauskehotuksen ja jälkitarkastuksen ero?

ViestiKirjoittaja _kekkula_ » 15.5.2008 16:52

Kävin tuossa katsastamassa muijan 626 mazdaa ja hylkyhän sieltä tuli että pamahti. Mutta yks juttu ihmetyttää, korjauskehotuksia tuli 4kpl jälkitarkastukseen kaks.
Jälkitarkastus on selvä peli, takajarrut ja sekarenkaat(kaks nastaa vielä löyty) mutta sitte noi korjauskehotukset.
Niitä tuli:
1.Jarrukilpi puuttuu (ruostunu pois melkein kokonaan)
2.Jarruletkun tuenta (klipu pudonnut)
3.Valojen suuntaus ylös
4.Tuulilasi halkeama

Siinä lista, ei ihan mahdoton 365000 ajetulle romulle mutta kuitenkin ihan riittävästi.
JA itse kysymys, mitä on pakko korjata leimalle? Ja mitä vitt.. noimkorjauskehotukset oikeasti tarkoittaa?

Kiitos vastanneille.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 15.5.2008 17:07

Korjauskehotus on katsastuksessa löydetty vika/puute joka ei vaikuta leiman saantiin. Toisinsanoen kehotetaan korjaamaan kun sellaiset on löytyny.

Leimalle siis korjattava jälkitarkastuksen vaativat kohteet.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 15.5.2008 17:15

Ei kai noita korjauskehotuksiakaan kovin monesta kohdasta saa olla ennenkuin menee niistä hylkyyn.

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 15.5.2008 18:29

Niin, eikös se ole (yli)3 vai 4 korjauskehoitusta = Jälkitarkastus. Pari korjauskehoituksen kohdettakin pitäisi siis laittaa kuntoon?

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 15.5.2008 21:11

Oiskohan se katsastusingenjööri osannu vastata ko. kymysykseen? ;)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 15.5.2008 21:39

Oma kokemus on että kaikki lappuun merkatut viat piti olla korjattu jälkitarkastuksessa.

Jouduin sitten vaihtaa takarekisterikilven toisen polttimon joka oli ollut kuusi vuotta pimeänä.

Jälkkäriin meni kun jarruvalot syttyi vaan joka toisella polkaisulla :d

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 15.5.2008 21:49

Jouduin sitten vaihtaa takarekisterikilven toisen polttimon joka oli ollut kuusi vuotta pimeänä.


Itse kun en vaihtanut, niin nihilistisuikkalakki pisti oikein rekisteriotteeseen merkinnän, että polttimo vaihdettava. Lienee ollut setällä menkat.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.5.2008 22:09

Itse kun en vaihtanut, niin nihilistisuikkalakki pisti oikein rekisteriotteeseen merkinnän, että polttimo vaihdettava. Lienee ollut setällä menkat.
Merkintä tullee nykyään kaikista korjauskehotuksista uuden rekisteriotesysteemin mukana. On noita polttimoiden vaihtoja mullekin merkkailtu.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 16.5.2008 7:35

Miksei niitä polttimoja sitten samalla voi vaihtaa? :D

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 16.5.2008 7:40

Siksi niitä polttimoita ei voi vaihtaa, koska se on katsastus konttori eikä korjaamo. Tuo puuteiden merkitseminen otteelle on ollut aina AKE:n "ohjeistue/määräys", mutta nyt se on otettu varsinaisesti käyttöön uuden rekisteriote käytännön mukana.

3 korjauskehotusta-hylky ja olisi korjattava kaikki kohteet seuraavaan näyttöön

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.5.2008 8:05

Luulen että Jetman tarkoitti, että minkä ihmeen takia sitä polttimoa ei voi korjauskehoituksen jälkeen sitten vaihtaa ennen uusintanäyttöä. Hieman kuin tahallaan koittais verta kaivaa nekustaan. No kukin tyylillään, kait sitä itse on sen verta vanhanaikainen, että käy vielä varmuuden vuoksi ennen katsastusta kaikkien polttimoiden toiminnan läpi. Olen ainakin ollut siinä uskomuksessa, että puhdas auto, jossa valot toimii niinkuin pitää, vähentää ylimääräistä väkisin tapahtuvaa vian etsintää.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.5.2008 8:39

Itse kun en vaihtanut, niin nihilistisuikkalakki pisti oikein rekisteriotteeseen merkinnän, että polttimo vaihdettava. Lienee ollut setällä menkat.


Voi hitto mitä itkemistä, on se tosiaan niin väärin kun katsatusmies tekee työtään...

Ette voi uskoa, kassaneiti vaati mua maksamaan eilen ostokset!!! Hitto mikä idiootti!!!

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 16.5.2008 10:48

Itselläni oli neljänä vuotena sama rekisterikilven valo takaa pimeänä, joka toisena vuonna oli korjauskehotus.
Miksikö en vaihtanut sitä? no vittu, ei ollut koko kantaa paikallaan kun se oli edellisen omistajan toimesta hajonnut :D uusi maksoi kuitenkin jotain 50€ tietämillä ja tuosta syystä pelkästään autoa ei voi hylätä.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 16.5.2008 10:52

Itse kun en vaihtanut, niin nihilistisuikkalakki pisti oikein rekisteriotteeseen merkinnän, että polttimo vaihdettava. Lienee ollut setällä menkat


Lienee ne menkat jollain ihan muulla jos tuollaisesta pitää valittaa? :P

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 16.5.2008 11:32

2 kehotusta saa olla myös jälkinäytössä... kolmesta tulee hylsy.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 16.5.2008 11:54

Mites kun nykyään niihin tulee se päivämäärä, johon mennessä se tulisi olla korjattu. Mulla esim. ei Jetassa pakkivalot toiminut, ja syylliseksi paljastui rikkinäinen katkaisija vaihdelaatikossa. Ei meinaa mistään tuollaista osaa löytyä, kun sitä on ilmeisesti ollut vain noissa vaijerilaatikkosyncroissa, perhealbumin mukaan Rallyeissä ja Passateissa.

No, en siis ole vieläkään vaihtanut, vaikka deadline meni umpeen jo helmikuussa. Lähteekö kilvet, jos nyt syynätään tien päällä mun pakkivalon toimivuus?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 16.5.2008 13:16

[lavastettu tilanne, kertojan nimi muutettu]

Mitä jos inssi on kirjoittanut otteeseen, että vasen takavalo palanut ja vaihdettava uusi polttimo..
Vaihdat polttimon ja parin kuukauden päästä se palaa uudelleen. Virkavaltahan tietysti olettaa ettei koko polttimoa ole koskaan vaihdettukaan ja raapii autosta kilvet irti?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.5.2008 13:31

^ Varmaankin kilvet lähtee, jos kysyy virkavallan edustajalta, että mistähän saisi polttimoita jotka eivät paukkuisi rikki... Eli oma käytös vaikuttaa kyllä tuossa varmaan enemmän kuin se merkintä siellä otteessa. Alkaisin kyllä epäilemään jotain vikaa autossa, jos parin kuukauden välein täytyisi polttimoita uusia.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 16.5.2008 14:18

Kaverille tuli myös kehotus nelosgolfin liian vähän oransseista sivuvilkuista (orggikset). Taitaa sekin olla sitten tien päällä katsojan silmästä kiinni, onko ne riittävän oranssit vai ei, eli tulkitaanko vaihdetuiksi, vai ei. Pitää varmaan pitää lamppukuitteja mukana autossa :)

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 16.5.2008 17:47

Itse kun en vaihtanut, niin nihilistisuikkalakki pisti oikein rekisteriotteeseen merkinnän, että polttimo vaihdettava. Lienee ollut setällä menkat


Lienee ne menkat jollain ihan muulla jos tuollaisesta pitää valittaa? :P


Itseasiassa en ole edes valittanut, todennut vain. Konttorillakin vaan nauratti setän virkainto. Mutta enpä olisi uskonut että täällä näin monta suikkalakin poikaa on palstalla... :-D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.5.2008 22:29

Luulen että Jetman tarkoitti, että minkä ihmeen takia sitä polttimoa ei voi korjauskehoituksen jälkeen sitten vaihtaa ennen uusintanäyttöä. Hieman kuin tahallaan koittais verta kaivaa nekustaan. No kukin tyylillään, kait sitä itse on sen verta vanhanaikainen, että käy vielä varmuuden vuoksi ennen katsastusta kaikkien polttimoiden toiminnan läpi. Olen ainakin ollut siinä uskomuksessa, että puhdas auto, jossa valot toimii niinkuin pitää, vähentää ylimääräistä väkisin tapahtuvaa vian etsintää.
Niin jos joutuu uusintatarkastukseen. Mutta noita merkintöjä kun voi tulla ekallakin kertaa vaikka auto menee läpi. Noin ainakin mulla on käynyt, vaikkei noilla nyt sen suurempaa merkitystä olekaan.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 17.5.2008 7:19

Kaverille tuli myös kehotus nelosgolfin liian vähän oransseista sivuvilkuista (orggikset).


joskus pari kolme vuotta sitten mulla ei inssin mielestä ollu tarpeeksi oranssit vilkut. onko niillä ihan sävykartta noita vilkkuja varten vai olikohan sillä vaan vähän liikaa aikaa... muusta se ei sanottavaa löytänytkään sillonkaan.

Wisa
-
Viestit: 51
Liittynyt: 5.3.2005 20:45

ViestiKirjoittaja Wisa » 19.5.2008 16:47

Mulla myöskin toissa vuonna nuorempi katsastushenkilö totesi sivuvilkkujen olevan liian vaaleat ja toisen ajovalon näyttävän taivaisiin. Näistä korjauskehoitus, jälkitarkastukseen lötkö meni käsijarrusta (oho, älä ny).

Jokin katsarin kehonkielessä kertoi, että näissä vioissa kyse on ihan silkasta p*llunsaamattomuudesta, paitsi siis siinä käsijarrussa, joten en vaivautunut vaihtamaan sivuvilkkuja oranssisempiin enkä kääntämään valoja enää yhtään alemmas. Käsijarrun toki elvytin.

Vein turpokuatron heti samalla viikolla näytille, jossa sama nuori jaNppa syynäsi käsijarrun, ja nyt selvästi saaneempana totesi myös vilkkujen kellertävän voimakkaammin, samoin kuin valojen suuntauksen parantuneen. Hän siis tarkasti nämä "viat", vaikka ne olivatkin vain korjauskehoituksen arvoisia ensimmäiselä yrityksellä.

Korjauskehoitettujakin vikoja toki siis syynätään, mutta enpä uskalla mennä julistamaan, voiko niistä pompsahtaa uusintakatsastuksessa, jos niitä ei liikaa ole.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 19.5.2008 17:51

Mulle tuli kans joskus korjauskehotus kun ei vanhassa junakeulassa ollut 80-tarraa persiissä, vaikka olis pitänyt. Pomppas jarruista, ja uusinnassa sitten inssi tarkasti takaluukun ja tuumas, että et ole sitten tarraa pistänyt. Totesin vaan, että en ole en. Enkä laittanut senkään jälkeen.

blacktek
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.3.2007 16:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja blacktek » 30.5.2008 11:40

Itellä kanssa herättää ihmetystä katsastuksessa tuulilasin korjauskehotus.

Passatti pomppas oikeasta takaiskarista ja takajarrujen jarrutusvoiman liiallisesta erosta (yli 30 % vai kuinka se oli). Siinä samassa kulmassa oli se huonompi takajarru, josta se iskarikin oli mennyt. Korjauskehotus tuli tuulilasista, siinä on oikealla halkeama, joka oli samanlaisena viime vuoden katsastuksessa, eikä siitä silloin edes sanottu mitään.

Eilen vaihdoin iskarin ja katsoin, että iskarin öljyt oli hiukan sotkenut sitä jarrulevyä ja paloja. Paloissa oli monta milliä pintaa, joten en niitä viitsinyt vaihtaa, vaan putsasin jarruosat puhdistusspraylla ja testasin, että jarru toimii.

Muija kävi sitä tänään näyttämäs ja takajarruissa oli vieläkin liikaa eroa, ilmeisesti se jarrusatula on sit jumissa, vaik kyl se mun mielestä hyvin jarruttaa... No se äijä oli alkanu keuhkoomaan siitä tuulilasista, et olis pitäny vaihtaa kanssa, vaikka edellisellä kerralla kysyin siltä katsastusinssiltä, et edellyttääkö toi kehotus se vaihtamista ja se sano et ei. No miten tää nyt sitten oikein menee? En kyl aatellu laittaa muuta kun sen takajarrun, tai mitäpä sillekään voi enää itse tehdä, kun ei ole jarrupenkkiä, niin vähän vaikea testata, mutta eihän sitä tuulilasia ole pakko laittaa, vai mitä luulette?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.5.2008 14:34

Katsastaja voi uusintakatsastuksessa sitten merkitä jälkitarkastuksen tuulilasista, liimalasissa ei varsinaisesti saisi olla mitään halkeamaa. Siirtyy sitten vaan vaikka kävelyyn jos ei kiinnosta korjata autoa tieliikennekuntoon.

blacktek
-
Viestit: 14
Liittynyt: 18.3.2007 16:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja blacktek » 30.5.2008 16:29

No eikös se pitäisi sitten merkata suoraan hylätyksi "kohteeksi", jos se kerran täytyy vaihtaa, eikä sanoa ettei sitä tarvitse vaihtaa (riippuu näköjään miehestä, mitä sanoo).

On se kyllä vaarallista nykyään ku ajellaan ympäriinsä vaikkei autot ole tieliikennekunnossa, hyvä pointti!!

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 17.7.2008 14:25

Kävin tuos katsastaas kans auton ja tuli korjauskehoitus etusivulaseissa olevista kalvoista. Voiko tuosta hakea uuden rekisteriotteen sen jälkeen kun ne on poistanut että pyyhkiytyis niiden tietokannasta se merkintä? Jälkitarkastusta ei tullut.

Vai pitääkö odottaa ens vuoteen uuteen määräaikaiskatsastukseen jossa todetaan että niitä ei enää ole?

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 17.7.2008 15:25

Periaatteessa(käytännössäkin varmaan) ratsiassa voivat ottaa kilvet, jos on selvästi edellleen korjaamatta merkityt viat. Luulisi tietenkin konstaapelin ottavan huomioon vian laadun ja uusiutuvuuden (polttimot).
Tossa kuitenkin sen verran ajatellaan käyttäjiä, että merkataan korjauskehoitus palaneesta polttimosta eikä hylkyä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.7.2008 17:27

Voiko tuosta hakea uuden rekisteriotteen sen jälkeen kun ne on poistanut että pyyhkiytyis niiden tietokannasta se merkintä?
Ei voi, koska merkinnät tulostuvat myös uudelle rekisteriotteelle. Siitäpaitsi mitä se merkintä haittaa, jos viat on korjannut?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 17.7.2008 18:08

Betamax -> kävitkö lännellä vai a-katsastuksessa ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.7.2008 22:01

Onko ne kaikki otteeseen merkittävät korjattavat hamaan tulevaisuuteen asti sitten otteessa? Aika ärsyttävää...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 18.7.2008 0:08

eiks joka leimalla tuu uus ote?

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 18.7.2008 11:59

eiks joka leimalla tuu uus ote?


Tuleehan se paperi uus joka katastuksessa, mutta "sähköiseen järjestelmään" kirjatut merkinnät säilyvät kunnes ne sieltä "sähköisesti" poistetaan. Siihen ei paljon uuden paperin tulostaminen auta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.7.2008 14:00

No saakos niitä pyytämällä pois kun on katsastettu huomautuksetta?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.7.2008 18:51

Mlelestäni merkinnät poistuvat seuraavan katsastuksen yhteydessä, eli eivät ne sinne ikuisesti jää. Vaaditaan kuitenkin uusi katsastus tai jälkitarkastus että ne saa pois.

Golffimake
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.10.2006 11:06

ViestiKirjoittaja Golffimake » 19.7.2008 1:18

Kuten kokemuksesta viisastuneena voin todeta: kannattaa tarkistaa polttimot kotoota konttoorille lähtiessä, konttorin pihassa, sekä vielä hallissa katsastuksen aikana. Itsellä jäi tarkastamatta viimeisimpänä ja sen takia otteeseen töhry toimimattomista ajovaloista sekä rekisterikilvenvaloista, vaikka vain vasen etuparkki ja toinen kilpivaloista oli pimeä.
Kaiken huipuksi tekniikan vaihdoksesta ei informoida otteessa muuten kuin vaihdettujen osien prosenttimäärällä(14%) vaikka autoon on kuitenkin vaihdettu yhtä sun toista lippulappua vaativa välijäähdytetty turbomoottori.

JanneE
-
Viestit: 10
Liittynyt: 17.2.2005 22:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja JanneE » 1.8.2008 7:59

Hylkäykseen johtaa vasta NELJÄS korjauskehoitusvika, eli niitä voi olla max 3kpl, että katsastus voidaan hyväksyä.
Korjauskehoituksia saa jäädä myös jälkitarkastuksen jälkeenkin ylläoleva määrä.


Korjauskehoitusviat todellakin tulostuvat AINA rekisteriotteelle, tällä uudella otekäytännöllä.
Niitä ei saa pois siitä otteelta, kuin tekemällä kokonaan uuden määräaikaiskatsastuksen.

Tuulilasi ei ole jälkitarkastusvika (2-vika) milloinkaan muulloin, kuin silloin että se puuttuu!
Halkeamasta ei hylätä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.8.2008 8:41

Halkeamasta ei hylätä.
Tuo on monesti niitä vikoja, jotka ovat hieman katsurin mielipiteestä kiinni, meneekö läpi ilman merkintöjä vai ei. Olen joskus käynyt etukäteen konttorilla kysymässä katsurin mielipidettä liimalasin halkeamasta. Hänen kehotuksestaan kävin lasin vaihdattamassa ennen vuosikatsastusta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.8.2008 10:30

Olen kuullut yhden tulkinnan että kantava lasi olis halkeamasta hylättävä ja kantamaton jos halkeama on näkökentässä?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.8.2008 11:04

Näistä kai on mustaa valkoisellakin, mutta käsittääkseni vaurio ei saa olla näkökentässä eikä kantavan lasin halkeama ulottua lasin reunaan saakka.

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 1.8.2008 14:36

A4:ssa on ollut halkeama jo yli kolme vuotta, joskus on katsastuksessa huomattu ja joskus ei, nykyisessä rekkarissa lukee että korjattava 11.2.2008 mennessä. Lasia en ole vaihtanut joten onko ratsiassa mahdollista saada jotain sanktioita tuon takia?

Dieselman
-
Viestit: 9
Liittynyt: 23.8.2007 12:42

ViestiKirjoittaja Dieselman » 1.8.2008 15:11

Kyllä siitä melko varmaan ainakin sakot räpsähtää...

poffi
-
Viestit: 86
Liittynyt: 21.9.2007 21:30

ViestiKirjoittaja poffi » 1.8.2008 15:27

jos siinä lukee korjattava siihen ja siihen mennessä etkä lasia ole vaihtanut niin kilvet lähtee saman tien ja poliisi toimittaa kilvet konttorille.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 2.9.2008 12:55

Onkohan kuitenkaan noin?
Millä poliisi todistaa että lasi on korjattu?? Kaverille tuli korjauskehotus lasista, korjattava 2.10 mennessä. Jos poliisi pysäyttää ennen sitä, sanoo että korjaa lasin ennen 2.10. Jos poliisi pysäyttää tuon pvm jälkeen, sanoo että korjattu jo kk sitten, mutta uudet lasit halkeaa helposti ja meni uudestaan. Vaikka poliisisetä ei uskoisi, niin eihän tuota pysty todistaa. Ja kaverin lasi on vuoden vanha, joten ei ole edes kiven hakkaumilla.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.9.2008 12:59

Tuossa tapauksessa kannattaa olla mukana kuitti suoritetusta lasinkorjauksesta/vaihdosta, päivätty ennen 2.10.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 2.9.2008 13:19

Hehe, eli ei voi sitten tehdä ilman kuittia tota vaihtoa? :)

Huvittavaahan tuossa lasinvaihdossa on se että mitäs jos uudesta autosta menee lasi heti ensimmäisellä viikolla? Hemmo voi sitten ajaa 3 vuotta rikkinäisellä lasilla, mut vanhoissa vessoissa ne on korjattava heti... Ei mene taas oikein mun kaaliin...

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 2.9.2008 13:48

Huvittavaahan tuossa lasinvaihdossa on se että mitäs jos uudesta autosta menee lasi heti ensimmäisellä viikolla? Hemmo voi sitten ajaa 3 vuotta rikkinäisellä lasilla, mut vanhoissa vessoissa ne on korjattava heti... Ei mene taas oikein mun kaaliin...

Kyllä se poliisikin voi sanoa, että vaihdas kloppi tuulilasi kuukauden sisään. Sen on sitten parasta mennä kaaliin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.9.2008 13:49

Kyllä on ihan auton käyttäjän vastuulla että auto on tieliikennekunnossa, vaikka sen ensimmäisen 3vuotta. Poliisi voi sakottaa kyllä ihan ilman rekisteriotemerkintääkin puutteista, ihan oikeasti...

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 2.9.2008 14:39

Naurettavaa toimintaa koko rekisteriote juhla, ei voi muuta sanoa.

JanneE
-
Viestit: 10
Liittynyt: 17.2.2005 22:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja JanneE » 3.9.2008 12:54

Tuulilasista ei hylätä MISSÄÄN TAPAUKSESSA, pois lukien seuraavat;
Se puuttuu, Se on neljäs korjauskehoitusvika tai siitä ei näe ollenkaan läpi.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.9.2008 13:33

Paskapuhetta... Tuulilasin arvosteluperusteena ensisijaisesti korjauskehoitus ohjeustuksen mukaan, mutta tarpeen mukaan hylkäys. Mielestäni ihan perusteltua hylkäykselle jos esim liimalasi on reunasta reunaan halki.

Mikäli tuulilasi puuttuu, tai sen kiinnitys on puutteellinen, silloin pitää tulla automaattisesti hylky, tulkinnanvaraa ei ole.

[edit]Lisätään vielä tähän nyt ihan aken antamat arvosteluperusteet tuulilasista, kaikista näistä asioista voidaan hylätä:
Puuttuu tai kiinnitys puutteellinen. Halkeamia tai säröjä kuljettajan näkökentässä (direktiivin 77/649/ETY mukainen näkökenttä myös auton keskilinjan oikealta puolelta). Liimattavassa tuulilasissa halkeama reunasta reunaan. Naarmuinen, hankautunut. Liian voimakas tummennus, valonläpäisykyky alle 75%. Tuulilasiin kiinnitetty kalvo, tarra tai esine. Näkökenttää rajoittava esine. Hyväksymismerkintä puuttuu tai säännöstenvastainen. [/edit]
Viimeksi muokannut MikaJ, 3.9.2008 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 3.9.2008 13:40

Mikan samoilla linjoilla. Kyllä hylätään, jos esim. näkökentässä riittävä halkeama.

Dieselman
-
Viestit: 9
Liittynyt: 23.8.2007 12:42

ViestiKirjoittaja Dieselman » 4.9.2008 0:27

Kaverin passatti hylättiin viime kesänä (-07), koska tuulilasissa oli halkeama ylhäältä alas, mitään muita vikoja ei ollut. Olin itse mukana.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 14.5.2009 20:24

Nostetaan hieman vanhaa aihetta :

Sain rekisteriotteeseen merkinnän kalvoista etusivulaseista. Oletetaan että poliisit eivät pysäytä yms. minua ennen seuraavaa katsastusta, enkä poista kalvoja. Tuleeko kalvoista automaattinen hylky katsastuksessa, vai säilyykö tilanne samana ?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 14.5.2009 20:57

Hylky taitaa tulla kun ei ole korjattu "vikaa" määräajan kuluessa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 14.5.2009 21:20

No eihän tule. Ei sen vian vakavuus siitä suurene vaikka ei olisikaan korjattu edellisestä vuodesta. Mutta miksi helpottaa inssin työtä ja antaa sille ns. 'ilmaiseksi' korjauskehotuksia seuraavaan katsastukseen, kyllä se sen vanhan otteen kuitenkin läpi lukee.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 14.5.2009 21:49

Niin, auto meni kyllä katsastuksesta lävitse. Ei vain huvittaisi poistaa noita kalvoja, varsinkaan kun en koe niitä mitenkään vaarallisiksi.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 14.5.2009 22:03

EI tule hylkyä seuraavassa katsastuksessa, mutta tosiaan jos poliisit pysäyttää, nii rapsut tulee....näin olen ainakin itse asian käsittänyt, eli jos ei kuukauden kuluessa otteeseen merkittyä korjauskehdoitusta ole korjattu, niin poliisilla on oikeus sakoittaa...

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 14.5.2009 22:05

Aika jännä että päästi läpi. Kuitenkin laitonta tuo kalvottaminen.
Sama se.. ei täällä ole kuin mielipiteitä. Kysy akelta tai konttorilta niin kertovat =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.5.2009 22:20

Eikö tuo ole hylkäysperuste ja nyt sut jostain syystä päästettiin liian helpolla?

Järjellä ajatellen ens kerralla tulee hylky kun et ole silti asialle mitään tehnyt?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 15.5.2009 8:34

Järjellä ajatellen ens kerralla tulee hylky kun et ole silti asialle mitään tehnyt?

Oman käyttiksen rekisteriotteessa oli viime syksynä autoa ostaessani merkintä raidetangon suojakumista (korjauskehotus)...olin katselevinani, että kumi on vaihdettu kun tänä keväänä piti käyttää leimalla, mutta rikkihän se silti oli kun ratin käänsi ääriasentoon...katsari merkkasi uudestaan vain korjauskehotuksen asiasta otteeseen...tuokin voi tietenkin olla konttori/katsastusmieskohtainen, että tuleeko hylky vai ei...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.5.2009 10:09

Raidetangon suojakumin rikkinäisyys on vain korjauskehoituksen arvoinen vika, joten hylkyä siitä ei voi antaa, vaikka olisi kymmenettä vuotta rikki. Etulasien kalvot sensijaan on katsastusmiehen harkinnan mukaan joko korjauskehoitus, tai hylky. Alkaa nykypäivänä järjestelmien merkintöjen takia varmaan olemaan vähissä katsastusmiehet ketkä päästää korjauskehoituksella kalvotetut etulasit jos järjestelmässä on jo olemassa merkintä niiden olemassaolosta. Isoveli valvoo ja vetää kuivana kakkoseen "virheiden" sattuessa...

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 20.5.2009 8:00



Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa