Lisää katsastusta, passat vm 98

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

tboy1978
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.8.2007 21:17

Lisää katsastusta, passat vm 98

ViestiKirjoittaja tboy1978 » 31.1.2008 10:10

Emäntä käytti autoa Vantaalla katsastuksessa eilen, eikä mennyt ihan mutkitta.
Korjauskehotus akun kiinnityksestä ja toisesta etuvalosta ( näytti liian ylös )
Noilla nyt olisi mennyt läpi kuitenkin, mutta sitten tartuttiin jousiin, joita ei ollut muutoskatsastettu. Tyyppi oli tokaissut että täytyy muutoskatsastaa tai ei mene läpi!!!

Tässä vaiheessa tuli sitten puhelu että mitä tehdään , nieleskelin hetken hintaa jota pyysivät , 90€! Sanoin että hoitaa kaiken pois nyt kerralla sitten. kaivoivat tuf todistuksen hanskalokerosta ja kolme ukkoa oli sitä katsellut ja tokaisivat sitten että tämä ei riitä, ei löydy e tai E merkintää paperista, rahoja eivät sentään ottaneet tästä. Tosin hylsyn antoivat ja pakottavat näin käyttämään samalla asemalla uudestaan , mikä kustantanee nyt sitten tuon 90€ + jälkitarkastus reilu 20€ . Meneeköhän tämä nyt ihan oikein?

Koomista on että he vain silmämääräisesti totesivat että ei tämän näin matala pitäisi olla. Toinen katsastusmiehistä oli sanonut tälle varsinaselle katsastajalle että tee mitä haluat.
Pistää hiukan vituttamaan tuollainen, omasta mielestä oikea tapa olisi ollut laittaa korjauskehotus tuolle alustalle otteeseen. Nyt on sitten pakko mennä tuonne samalle asemalle kun saman olisi saanut hoidettua muualla 50€ edullisemmin. Voiko asialle tehdä mitään vai täytyykö vain todeta että elämä on? Koitin jo soittaa Akelle ja kysellä mikä on heidän näkemys oikeasta toiminnasta mutta en saanut asiasta tietävää hemmoa kiinni.

Aken ohjeistusta katsastajille kun ikävä kyllä voi tulkita monelta kantilta, tosin omalla sisälukutaidolla en tuota jousitusta saanut hylkäysperusteeksi. muutenkin hylkäysperusteen määristyksessä sanotaan että [lyhennetty versio] mikäli puute tai vika aiheuttaa merkittävää haittaa turvallisuudelle tai ympäristölle ja korjauskehotuksessa, helposti korjattavissa oleva vika tai puute

Että tälläistä

mauke
-
Viestit: 41
Liittynyt: 27.7.2003 16:10

ViestiKirjoittaja mauke » 31.1.2008 12:50

Ei se mikään pakko ole mennä samalle asemalle uudestaan, joudut vain maksamaan koko katsastuksen uudestaan, jälkitarkastuksen hinnalla menee vain tuolla samalla asemalla.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 31.1.2008 13:10

alustan muutoskatsastus maksaa useimmilla asemilla 40€ en ole ikinä kuullutkaan että 90€ maksaisi alustan tai vanteiden muutoskatsastus? toi on rosvoamista tai inssin typeryyttä!

eikä alustan katsastamatta jättäminen ole syy hylkäykselle.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 31.1.2008 14:27

tosin omalla sisälukutaidolla en tuota jousitusta saanut hylkäysperusteeksi.


1. Korjauskehotus akun kiinnityksestä
2. toisesta etuvalosta ( näytti liian ylös )
3. jousiin, joita ei ollut muutoskatsastettu

Ja raja napsähti täyteen, 3 tai yli korjauskehoitusta = hylkäys

Auton saa tosiaan katsastaa missä tahansa uudestaan, normaalin katsastuksen hinnalla.

Muutoskatsastuksen hinnat vaihtelevat vaativuuden, paikan ja ketjun mukaan, 90e on normaali taksa tietyissä paikoissa. Ja ei se katsastaja sitä hintaa määrää...

tboy1978
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.8.2007 21:17

ViestiKirjoittaja tboy1978 » 31.1.2008 15:39

Ja raja napsähti täyteen, 3 tai yli korjauskehoitusta = hylkäys


Eli periaatteessa, korjaan tuon akun ja valon suuntauksen -> auto menee läpi.
Käyn muutoskatsastamassa jouset toisella asemalla missä toimenpide tehdään 40€ ja säästän hiukan.

tuo e/E merkintä papereissa hiukan ihmetyttää. Printtailin tuossa tuf papereita H&R sivuilta eikä kyllä omaan silmään satu semmoista. Toiselta asemalta kysyttäessä sanoivat että tuf hyväksyntä paperi riittää... huoh

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 31.1.2008 15:53

Yleensä se e-merkinnän vinkuminen johtuu siitä että inssi EI OSAA LUKEA SAKSAA eikä tajua niistä lapuista muuta kuin juuri sen e-merkinnän. (joku jopa kerran tunnusti tämän päin näköä..)

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 31.1.2008 16:14

Raja on kyllä 4 tai enemmän korjauskehotusta..

ja hylky / jälkitarkastus on tullut madallussarjasta

http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 31.1.2008 18:12

Juu olikin tuo raja 4, eli 3 saa olla ilman että tulee vielä sanktioita.

Jos katsastuksen arvosteluperusteita luetaan niin lasketaanko nuo jouset sitten rakennesäännösten vastaisiksi ellei voida todistaa että ne sopivat autoon, ja tuo puolestaan on hylkäysperuste.

Yleensä se e-merkinnän vinkuminen johtuu siitä että inssi EI OSAA LUKEA SAKSAA eikä tajua niistä lapuista muuta kuin juuri sen e-merkinnän. (joku jopa kerran tunnusti tämän päin näköä..)


No tuo ettei saksaa osaa ei ole kovin suuri häpeä.

Mikä onkaan sen helpompi tapa kuin etsiä TUV-lapusta se ruutu jossa ilmoitetaan tyyppihyväksyntänumero johon autoon nuo on hyväksytty ja verrata sitä rekisteritodistukseen. Numerot natsaa -> alusta ok.

Sen vähän mitä olen joskus lukenut noita tuv-lappuja niin onko niissä edes mitään muuta yksilöintiä kuin tuo tyyppihyväksyntänumeroon perustuva? jos ei ole niin saksankielen taidolla ei ole mitään virkaa kys. asiassa. Se että lapuissa lukee että sarja ok passattiin ei taida riittää alkuunkaan.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 31.1.2008 21:18

Pitääpäs kattoo ens kerran kun konttorilla käy että mitä lippuja kelläkin inssillä on rinnassa. Että tietää että kuka voi Fordit katsastaa. Rinnasta pitää varmaan löytyä enklannin lippu ja sitten saksan, koska kumpaakin kieltä näkyy joissain kohti ajoneuvoa olevan, vai miten?

tboy1978
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.8.2007 21:17

ViestiKirjoittaja tboy1978 » 31.1.2008 22:12

Tulipa tuossa vielä mieleen seuraava seikka, eli nyt kun on kuukausi aikaa korjata viat ja mennä jälkitarkastukseen niin onkohan mahdollista käydä jollain muulla asemalla, missä todistetusti on asiasta enemmän tietäviä ihmisiä töissä, muutoskatsastamassa tuo alusta ja sen jälkeen mennä viemään tuonne murheenkryyni paikkaan kärri korjattuja puutteita näyttämään?

Yritän nyt viimeiseen asti kiertää sen vaihtoehdon että syytäisin yhtään enempää rahaa kuin on pakko tuonne asemalle. Alkaa olla jo harkinnassa sekin että käytän alusta asti jossain muualla, pelkkä ajatus asioimisista kyseisessä A-katsastuksessa saa v*****skäyrän nousemaan aika korkealle!!!

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 31.1.2008 23:14

Jos täysin toisen ketjun asemalle viet, niin joudut katsastamaan alusta asti. Saman ketjun asemilla tilanne vähän vaihtelee, mutta pitäisi jälkitarkastus käydä missä päin maata tahansa, kunhan samasta ketjusta on kyse.

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 31.1.2008 23:16

itse ainaki käytin golffia täällä oulussa ensin leimalla alppilassa->hylkäsivät mm. alustasarjan muutoskatsastus sitten kävin eri asemalla muutoskatsastaan alustan koska se oli työmatkan varrella ja sitten hain leiman jonku viikon päästä taas sieltä alppilasta. muutoskatsastus maksoi 40€

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 31.1.2008 23:17

jjj84, no onhan se hieman naurettavaa että asiakas joutuu itse suomentamaan tuv-lappusia konttorin neideille joilla parta kasvaa, ja näyttämään kohdat missä ko. satsi yksilöidään johonkin automalliin. Tosin, kun harrastelee näitä vanhempia kiuluja niin se on oikeastaan ihan se ja sama mitä alustaan patentoi, kunhan se vain toimii ok.

edit: siis on tullut vastaan lappuja missä ei e-hyväksynnästä puhuta, nimenomaan vanhempien autojen kohdalla. Tällöin pitää sedille näyttää mistä puhutaan, mikä on jousen numero jne jotta voi verrata alle pultattuun satsiin noita. Vaikka ilmeisesti katsuri oletkin, niin ei kannata vetää herneitä nenään piikittelystä, melko monesti kun on vain yksikertaisesti tullut todettua että ei se tietotaito ole joka katsurilla ihan kohdillaan. Tosin, tälläisissä tapauksissa nippu papereita yleensä selvittää tilateen ajantasalle (jokunen jälkiturbokikkare ja ties mitä laiteltuja kiuluja on mahtunut siihen kohta 15 auton läjään mikä käsistä on kiertänyt/rakennettu aikanaan).
Mutta se että ITSE tehdä se työ, joka toisen pitäisi osata jo ammattinsa puolesta ottaa pattiin aina (lakipykälät varsinkin) tai jos ei osaa, niin pitäisi tajuta palveluammatissa ottaa asiasta selvää ettei se jää asiakkaan kontolle. Mutta, kaikesta oppii ja riittävä dokumentaatio muutoskatsastukseen menossa auttaa aina puolittamaan ellei pienentämään vielä siitäkin katsastuskäyntiin käytettyä aikaa.

Meitä on moneen junaan, ja mulla on vakiokonttori missä hommat toimii AINA, ei siis aina asiakkaan mielenmukaan vaan pykälien mukaan REILUSTI ilman ylimääräistä kusettamista.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 1.2.2008 0:09

Eikö tuossa nyt pääsis helpoimmalla ku laittas vaan ne vakiotolpat katsastuksen ajaksi (jos ne vaan vielä tallessa on)? Sitte ku leima on paperissa niin sitte alustasarja takas ja käy jossaki muulla jatkossa autoa vilauttelemassa.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 1.2.2008 7:25

Koko katsastuksen liikeidea on yhtä kiero kuin toimintamalli - Ellei asiakas näe vaivaa, kaupat syntyvät jokatapauksessa ja asiakas tulee uudelleenkin :)

tboy1978
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.8.2007 21:17

ViestiKirjoittaja tboy1978 » 1.2.2008 8:36

itse ainaki käytin golffia täällä oulussa ensin leimalla alppilassa->hylkäsivät mm. alustasarjan muutoskatsastus sitten kävin eri asemalla muutoskatsastaan alustan koska se oli työmatkan varrella ja sitten hain leiman jonku viikon päästä taas sieltä alppilasta. muutoskatsastus maksoi 40€


Juurikin tuota tarkoitin. Estääkö joku pykälä tällä hetkellä pelkän muutoskatsastuksen eri asemalla? Uudella otteella sitten korjaamaan puutteet alkuperäiselle asemalle :)

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 1.2.2008 10:17

40€ maksoi minulla Oulussa kans alustan muutoskatsastus Heinäpään A-katsastus Oy:llä Voudintiellä. Sanoivat "tätit" tiskin takana suoraan, että se on pieni homma toi alustan katsominen niin se on sen 40€. En minä siitä enempää olisi maksanutkaan. Kyllä yrittävät rahastaa sua siellä pahemman kerran.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 1.2.2008 13:19

Eikö tuossa nyt pääsis helpoimmalla ku laittas vaan ne vakiotolpat katsastuksen ajaksi (jos ne vaan vielä tallessa on)? Sitte ku leima on paperissa niin sitte alustasarja takas ja käy jossaki muulla jatkossa autoa vilauttelemassa.


onko tuo nyt sitten helpoin homma? omasta mielestä helpoin on mennä toiselle asemalle missä on asiantunteva inssi joka tajuaa tuv papereista sen mitä tarvii ja leimaa alustan. koska kyseisen passatin tiedän mistä tässä puhutaan niin on se ihme että itsellä on aivan täysin samat paperit kuin tboy1978:lla ja mulla ei ollut ongelmia katsastuksessa! vaan papereista selvisi kaikki olennainen

ei muuta kun alustan muutoskatsastus toisella asemalla ja noi korjauskehotukset näyttää tuolla missä ne määrättiin!

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 1.2.2008 14:09

Vaikka ilmeisesti katsuri oletkin..


En onneksi :) Ja jos olisin niin olisin itsekin huolestunut kun vastasin aluksi väärin tuohon korjauskehotus -> hylkäys lukumäärään.

jate2
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.2.2006 22:35

ViestiKirjoittaja jate2 » 2.2.2008 21:46

Nämähän on vielä helppoja. Sitten kun olet katsastamassa rakenneltua jenkkilahnaa ja paikalle sattuu tojota-urpo katsastusmies, sitten tiedätte mikä on v*ttuilua...
Ja aika usein joutuu ohjeistamaan katsastusmiestä...
Samoin poliiseja tienpäällä, blues-henkisellä cruisingreellä liikkuessa... On ruma ja kulunut, varmasti kiinnittää huomiota.

-Alapallo väljä, vaihdettava...
Koeta kertoa leimapellelle miksi en ole vaihtanut sitä palloa, ja miksi se on taas "tiukka". Alapallo nyt sattui olemaan alkuperäinen, missä oli shimmilevyt. Kas kummaa,säätöä, ja taas toimii... Yritä selittää se näille nykyurpoille.
...kele.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa