Lisää katsastusta, passat vm 98
Valvoja: ffp jäsenet
Lisää katsastusta, passat vm 98
Emäntä käytti autoa Vantaalla katsastuksessa eilen, eikä mennyt ihan mutkitta.
Korjauskehotus akun kiinnityksestä ja toisesta etuvalosta ( näytti liian ylös )
Noilla nyt olisi mennyt läpi kuitenkin, mutta sitten tartuttiin jousiin, joita ei ollut muutoskatsastettu. Tyyppi oli tokaissut että täytyy muutoskatsastaa tai ei mene läpi!!!
Tässä vaiheessa tuli sitten puhelu että mitä tehdään , nieleskelin hetken hintaa jota pyysivät , 90€! Sanoin että hoitaa kaiken pois nyt kerralla sitten. kaivoivat tuf todistuksen hanskalokerosta ja kolme ukkoa oli sitä katsellut ja tokaisivat sitten että tämä ei riitä, ei löydy e tai E merkintää paperista, rahoja eivät sentään ottaneet tästä. Tosin hylsyn antoivat ja pakottavat näin käyttämään samalla asemalla uudestaan , mikä kustantanee nyt sitten tuon 90€ + jälkitarkastus reilu 20€ . Meneeköhän tämä nyt ihan oikein?
Koomista on että he vain silmämääräisesti totesivat että ei tämän näin matala pitäisi olla. Toinen katsastusmiehistä oli sanonut tälle varsinaselle katsastajalle että tee mitä haluat.
Pistää hiukan vituttamaan tuollainen, omasta mielestä oikea tapa olisi ollut laittaa korjauskehotus tuolle alustalle otteeseen. Nyt on sitten pakko mennä tuonne samalle asemalle kun saman olisi saanut hoidettua muualla 50€ edullisemmin. Voiko asialle tehdä mitään vai täytyykö vain todeta että elämä on? Koitin jo soittaa Akelle ja kysellä mikä on heidän näkemys oikeasta toiminnasta mutta en saanut asiasta tietävää hemmoa kiinni.
Aken ohjeistusta katsastajille kun ikävä kyllä voi tulkita monelta kantilta, tosin omalla sisälukutaidolla en tuota jousitusta saanut hylkäysperusteeksi. muutenkin hylkäysperusteen määristyksessä sanotaan että [lyhennetty versio] mikäli puute tai vika aiheuttaa merkittävää haittaa turvallisuudelle tai ympäristölle ja korjauskehotuksessa, helposti korjattavissa oleva vika tai puute
Että tälläistä
Korjauskehotus akun kiinnityksestä ja toisesta etuvalosta ( näytti liian ylös )
Noilla nyt olisi mennyt läpi kuitenkin, mutta sitten tartuttiin jousiin, joita ei ollut muutoskatsastettu. Tyyppi oli tokaissut että täytyy muutoskatsastaa tai ei mene läpi!!!
Tässä vaiheessa tuli sitten puhelu että mitä tehdään , nieleskelin hetken hintaa jota pyysivät , 90€! Sanoin että hoitaa kaiken pois nyt kerralla sitten. kaivoivat tuf todistuksen hanskalokerosta ja kolme ukkoa oli sitä katsellut ja tokaisivat sitten että tämä ei riitä, ei löydy e tai E merkintää paperista, rahoja eivät sentään ottaneet tästä. Tosin hylsyn antoivat ja pakottavat näin käyttämään samalla asemalla uudestaan , mikä kustantanee nyt sitten tuon 90€ + jälkitarkastus reilu 20€ . Meneeköhän tämä nyt ihan oikein?
Koomista on että he vain silmämääräisesti totesivat että ei tämän näin matala pitäisi olla. Toinen katsastusmiehistä oli sanonut tälle varsinaselle katsastajalle että tee mitä haluat.
Pistää hiukan vituttamaan tuollainen, omasta mielestä oikea tapa olisi ollut laittaa korjauskehotus tuolle alustalle otteeseen. Nyt on sitten pakko mennä tuonne samalle asemalle kun saman olisi saanut hoidettua muualla 50€ edullisemmin. Voiko asialle tehdä mitään vai täytyykö vain todeta että elämä on? Koitin jo soittaa Akelle ja kysellä mikä on heidän näkemys oikeasta toiminnasta mutta en saanut asiasta tietävää hemmoa kiinni.
Aken ohjeistusta katsastajille kun ikävä kyllä voi tulkita monelta kantilta, tosin omalla sisälukutaidolla en tuota jousitusta saanut hylkäysperusteeksi. muutenkin hylkäysperusteen määristyksessä sanotaan että [lyhennetty versio] mikäli puute tai vika aiheuttaa merkittävää haittaa turvallisuudelle tai ympäristölle ja korjauskehotuksessa, helposti korjattavissa oleva vika tai puute
Että tälläistä
tosin omalla sisälukutaidolla en tuota jousitusta saanut hylkäysperusteeksi.
1. Korjauskehotus akun kiinnityksestä
2. toisesta etuvalosta ( näytti liian ylös )
3. jousiin, joita ei ollut muutoskatsastettu
Ja raja napsähti täyteen, 3 tai yli korjauskehoitusta = hylkäys
Auton saa tosiaan katsastaa missä tahansa uudestaan, normaalin katsastuksen hinnalla.
Muutoskatsastuksen hinnat vaihtelevat vaativuuden, paikan ja ketjun mukaan, 90e on normaali taksa tietyissä paikoissa. Ja ei se katsastaja sitä hintaa määrää...
Ja raja napsähti täyteen, 3 tai yli korjauskehoitusta = hylkäys
Eli periaatteessa, korjaan tuon akun ja valon suuntauksen -> auto menee läpi.
Käyn muutoskatsastamassa jouset toisella asemalla missä toimenpide tehdään 40€ ja säästän hiukan.
tuo e/E merkintä papereissa hiukan ihmetyttää. Printtailin tuossa tuf papereita H&R sivuilta eikä kyllä omaan silmään satu semmoista. Toiselta asemalta kysyttäessä sanoivat että tuf hyväksyntä paperi riittää... huoh
Raja on kyllä 4 tai enemmän korjauskehotusta..
ja hylky / jälkitarkastus on tullut madallussarjasta
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf
ja hylky / jälkitarkastus on tullut madallussarjasta
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf
Juu olikin tuo raja 4, eli 3 saa olla ilman että tulee vielä sanktioita.
Jos katsastuksen arvosteluperusteita luetaan niin lasketaanko nuo jouset sitten rakennesäännösten vastaisiksi ellei voida todistaa että ne sopivat autoon, ja tuo puolestaan on hylkäysperuste.
No tuo ettei saksaa osaa ei ole kovin suuri häpeä.
Mikä onkaan sen helpompi tapa kuin etsiä TUV-lapusta se ruutu jossa ilmoitetaan tyyppihyväksyntänumero johon autoon nuo on hyväksytty ja verrata sitä rekisteritodistukseen. Numerot natsaa -> alusta ok.
Sen vähän mitä olen joskus lukenut noita tuv-lappuja niin onko niissä edes mitään muuta yksilöintiä kuin tuo tyyppihyväksyntänumeroon perustuva? jos ei ole niin saksankielen taidolla ei ole mitään virkaa kys. asiassa. Se että lapuissa lukee että sarja ok passattiin ei taida riittää alkuunkaan.
Jos katsastuksen arvosteluperusteita luetaan niin lasketaanko nuo jouset sitten rakennesäännösten vastaisiksi ellei voida todistaa että ne sopivat autoon, ja tuo puolestaan on hylkäysperuste.
Yleensä se e-merkinnän vinkuminen johtuu siitä että inssi EI OSAA LUKEA SAKSAA eikä tajua niistä lapuista muuta kuin juuri sen e-merkinnän. (joku jopa kerran tunnusti tämän päin näköä..)
No tuo ettei saksaa osaa ei ole kovin suuri häpeä.
Mikä onkaan sen helpompi tapa kuin etsiä TUV-lapusta se ruutu jossa ilmoitetaan tyyppihyväksyntänumero johon autoon nuo on hyväksytty ja verrata sitä rekisteritodistukseen. Numerot natsaa -> alusta ok.
Sen vähän mitä olen joskus lukenut noita tuv-lappuja niin onko niissä edes mitään muuta yksilöintiä kuin tuo tyyppihyväksyntänumeroon perustuva? jos ei ole niin saksankielen taidolla ei ole mitään virkaa kys. asiassa. Se että lapuissa lukee että sarja ok passattiin ei taida riittää alkuunkaan.
Tulipa tuossa vielä mieleen seuraava seikka, eli nyt kun on kuukausi aikaa korjata viat ja mennä jälkitarkastukseen niin onkohan mahdollista käydä jollain muulla asemalla, missä todistetusti on asiasta enemmän tietäviä ihmisiä töissä, muutoskatsastamassa tuo alusta ja sen jälkeen mennä viemään tuonne murheenkryyni paikkaan kärri korjattuja puutteita näyttämään?
Yritän nyt viimeiseen asti kiertää sen vaihtoehdon että syytäisin yhtään enempää rahaa kuin on pakko tuonne asemalle. Alkaa olla jo harkinnassa sekin että käytän alusta asti jossain muualla, pelkkä ajatus asioimisista kyseisessä A-katsastuksessa saa v*****skäyrän nousemaan aika korkealle!!!
Yritän nyt viimeiseen asti kiertää sen vaihtoehdon että syytäisin yhtään enempää rahaa kuin on pakko tuonne asemalle. Alkaa olla jo harkinnassa sekin että käytän alusta asti jossain muualla, pelkkä ajatus asioimisista kyseisessä A-katsastuksessa saa v*****skäyrän nousemaan aika korkealle!!!
jjj84, no onhan se hieman naurettavaa että asiakas joutuu itse suomentamaan tuv-lappusia konttorin neideille joilla parta kasvaa, ja näyttämään kohdat missä ko. satsi yksilöidään johonkin automalliin. Tosin, kun harrastelee näitä vanhempia kiuluja niin se on oikeastaan ihan se ja sama mitä alustaan patentoi, kunhan se vain toimii ok.
edit: siis on tullut vastaan lappuja missä ei e-hyväksynnästä puhuta, nimenomaan vanhempien autojen kohdalla. Tällöin pitää sedille näyttää mistä puhutaan, mikä on jousen numero jne jotta voi verrata alle pultattuun satsiin noita. Vaikka ilmeisesti katsuri oletkin, niin ei kannata vetää herneitä nenään piikittelystä, melko monesti kun on vain yksikertaisesti tullut todettua että ei se tietotaito ole joka katsurilla ihan kohdillaan. Tosin, tälläisissä tapauksissa nippu papereita yleensä selvittää tilateen ajantasalle (jokunen jälkiturbokikkare ja ties mitä laiteltuja kiuluja on mahtunut siihen kohta 15 auton läjään mikä käsistä on kiertänyt/rakennettu aikanaan).
Mutta se että ITSE tehdä se työ, joka toisen pitäisi osata jo ammattinsa puolesta ottaa pattiin aina (lakipykälät varsinkin) tai jos ei osaa, niin pitäisi tajuta palveluammatissa ottaa asiasta selvää ettei se jää asiakkaan kontolle. Mutta, kaikesta oppii ja riittävä dokumentaatio muutoskatsastukseen menossa auttaa aina puolittamaan ellei pienentämään vielä siitäkin katsastuskäyntiin käytettyä aikaa.
Meitä on moneen junaan, ja mulla on vakiokonttori missä hommat toimii AINA, ei siis aina asiakkaan mielenmukaan vaan pykälien mukaan REILUSTI ilman ylimääräistä kusettamista.
edit: siis on tullut vastaan lappuja missä ei e-hyväksynnästä puhuta, nimenomaan vanhempien autojen kohdalla. Tällöin pitää sedille näyttää mistä puhutaan, mikä on jousen numero jne jotta voi verrata alle pultattuun satsiin noita. Vaikka ilmeisesti katsuri oletkin, niin ei kannata vetää herneitä nenään piikittelystä, melko monesti kun on vain yksikertaisesti tullut todettua että ei se tietotaito ole joka katsurilla ihan kohdillaan. Tosin, tälläisissä tapauksissa nippu papereita yleensä selvittää tilateen ajantasalle (jokunen jälkiturbokikkare ja ties mitä laiteltuja kiuluja on mahtunut siihen kohta 15 auton läjään mikä käsistä on kiertänyt/rakennettu aikanaan).
Mutta se että ITSE tehdä se työ, joka toisen pitäisi osata jo ammattinsa puolesta ottaa pattiin aina (lakipykälät varsinkin) tai jos ei osaa, niin pitäisi tajuta palveluammatissa ottaa asiasta selvää ettei se jää asiakkaan kontolle. Mutta, kaikesta oppii ja riittävä dokumentaatio muutoskatsastukseen menossa auttaa aina puolittamaan ellei pienentämään vielä siitäkin katsastuskäyntiin käytettyä aikaa.
Meitä on moneen junaan, ja mulla on vakiokonttori missä hommat toimii AINA, ei siis aina asiakkaan mielenmukaan vaan pykälien mukaan REILUSTI ilman ylimääräistä kusettamista.
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
itse ainaki käytin golffia täällä oulussa ensin leimalla alppilassa->hylkäsivät mm. alustasarjan muutoskatsastus sitten kävin eri asemalla muutoskatsastaan alustan koska se oli työmatkan varrella ja sitten hain leiman jonku viikon päästä taas sieltä alppilasta. muutoskatsastus maksoi 40€
Juurikin tuota tarkoitin. Estääkö joku pykälä tällä hetkellä pelkän muutoskatsastuksen eri asemalla? Uudella otteella sitten korjaamaan puutteet alkuperäiselle asemalle :)
Eikö tuossa nyt pääsis helpoimmalla ku laittas vaan ne vakiotolpat katsastuksen ajaksi (jos ne vaan vielä tallessa on)? Sitte ku leima on paperissa niin sitte alustasarja takas ja käy jossaki muulla jatkossa autoa vilauttelemassa.
onko tuo nyt sitten helpoin homma? omasta mielestä helpoin on mennä toiselle asemalle missä on asiantunteva inssi joka tajuaa tuv papereista sen mitä tarvii ja leimaa alustan. koska kyseisen passatin tiedän mistä tässä puhutaan niin on se ihme että itsellä on aivan täysin samat paperit kuin tboy1978:lla ja mulla ei ollut ongelmia katsastuksessa! vaan papereista selvisi kaikki olennainen
ei muuta kun alustan muutoskatsastus toisella asemalla ja noi korjauskehotukset näyttää tuolla missä ne määrättiin!
Nämähän on vielä helppoja. Sitten kun olet katsastamassa rakenneltua jenkkilahnaa ja paikalle sattuu tojota-urpo katsastusmies, sitten tiedätte mikä on v*ttuilua...
Ja aika usein joutuu ohjeistamaan katsastusmiestä...
Samoin poliiseja tienpäällä, blues-henkisellä cruisingreellä liikkuessa... On ruma ja kulunut, varmasti kiinnittää huomiota.
-Alapallo väljä, vaihdettava...
Koeta kertoa leimapellelle miksi en ole vaihtanut sitä palloa, ja miksi se on taas "tiukka". Alapallo nyt sattui olemaan alkuperäinen, missä oli shimmilevyt. Kas kummaa,säätöä, ja taas toimii... Yritä selittää se näille nykyurpoille.
...kele.
Ja aika usein joutuu ohjeistamaan katsastusmiestä...
Samoin poliiseja tienpäällä, blues-henkisellä cruisingreellä liikkuessa... On ruma ja kulunut, varmasti kiinnittää huomiota.
-Alapallo väljä, vaihdettava...
Koeta kertoa leimapellelle miksi en ole vaihtanut sitä palloa, ja miksi se on taas "tiukka". Alapallo nyt sattui olemaan alkuperäinen, missä oli shimmilevyt. Kas kummaa,säätöä, ja taas toimii... Yritä selittää se näille nykyurpoille.
...kele.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa