Pysäköintilainsäädäntö
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 156
- Liittynyt: 15.5.2004 17:04
Pysäköintilainsäädäntö
26 §
Pysäyttäminen ja pysäköinti
Ajoneuvon saa tiellä pysäyttää tai pysäköidä vain oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu.
Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman kauas ajoradan keskeltä.
-----
Aina oppii jotain uutta. Kyyseessä oleva kadunpätkä on n. 30m pitkä sivukatu, joka on umpikuja. Nohevana olin pysäköinyt autoni tien oikeaan laitaan kadun päähän siten, että keula osoitti takaisin kadun avoimeen suuntaan. Eli käytännössä autoni oli "väärinpäin" ruudussa. Tarkoituksena tässä oli välttää se helvetillinen leipominen, minkä saa aina suorittaa kun ko. kadulta alkaa peruuttelemaan pois, kun ympäri ei mahdu kääntymään kadun ollessa täynnä autoja. Eiköhän tästäkin napsahtanut muistutus ikkunaan.
Tuleeko tuota " tien suuntaisesti" -kohtaa tulkita siten, että ajoneuvon pitää olla ns. keula menosuuntaan? Senhän tuosta lukee idioottikin, ettei pysäköintiä voi suorittaa niin, että auto on poikittain, vaan sen pitää olla nimen omaan tien suuntaisesti. Sitä en kyllä käsitä minkä takia ajoneuvon "suunnalla" on väliä, niin kauan, kun se vain on ruudussa tai vastaavassa.
Kukaan hullu tietenkään ala autoaan leipomaan vilkkaalla kadulla ruutuun menosuunta väärinpäin, mutta esim. yllä mainitussa tapauksessa on mielestäni perusteltua, että auto on ns. valmiiksi käännetty.
Kiinnostaisi kuulla muiden mielipiteitä, vai olenko itse vain jotenkin ahdasmielinen, että en tätä pykälää osaa oikein tulkita, toisaalta ei olisi ensimmäinen kerta kun tieliikennelaki yllättää ihmeellisyydellään..
Pysäyttäminen ja pysäköinti
Ajoneuvon saa tiellä pysäyttää tai pysäköidä vain oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu.
Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman kauas ajoradan keskeltä.
-----
Aina oppii jotain uutta. Kyyseessä oleva kadunpätkä on n. 30m pitkä sivukatu, joka on umpikuja. Nohevana olin pysäköinyt autoni tien oikeaan laitaan kadun päähän siten, että keula osoitti takaisin kadun avoimeen suuntaan. Eli käytännössä autoni oli "väärinpäin" ruudussa. Tarkoituksena tässä oli välttää se helvetillinen leipominen, minkä saa aina suorittaa kun ko. kadulta alkaa peruuttelemaan pois, kun ympäri ei mahdu kääntymään kadun ollessa täynnä autoja. Eiköhän tästäkin napsahtanut muistutus ikkunaan.
Tuleeko tuota " tien suuntaisesti" -kohtaa tulkita siten, että ajoneuvon pitää olla ns. keula menosuuntaan? Senhän tuosta lukee idioottikin, ettei pysäköintiä voi suorittaa niin, että auto on poikittain, vaan sen pitää olla nimen omaan tien suuntaisesti. Sitä en kyllä käsitä minkä takia ajoneuvon "suunnalla" on väliä, niin kauan, kun se vain on ruudussa tai vastaavassa.
Kukaan hullu tietenkään ala autoaan leipomaan vilkkaalla kadulla ruutuun menosuunta väärinpäin, mutta esim. yllä mainitussa tapauksessa on mielestäni perusteltua, että auto on ns. valmiiksi käännetty.
Kiinnostaisi kuulla muiden mielipiteitä, vai olenko itse vain jotenkin ahdasmielinen, että en tätä pykälää osaa oikein tulkita, toisaalta ei olisi ensimmäinen kerta kun tieliikennelaki yllättää ihmeellisyydellään..
-
- -
- Viestit: 156
- Liittynyt: 15.5.2004 17:04
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 156
- Liittynyt: 15.5.2004 17:04
Toi tiensuuntaisesti parkkeeraaminen ainakin Suomessa estää esim. Smart autojen pysäköimisen poikittain, kuten muualla maailmassa tehdään. Toi on kyllä ihan hyvä sääntö, että pitää pysäköidä myös keula menosuuntaan, sillä Saksassa saa parkkeerata ihan miten lystää ja välillä oli hieman hukassa kun meinasi kääntyä ja huomasi, että molemmin puolin oli autot parkkeerattu kuin yksisuuntaiselle. Siinä sitten teki jonkun äkkiliikkeen kun luuli, että se olisi ollut yksisuuntainen, mutta eipäs ollutkaan, autot vain oli päin vittua näin suomalasittain ajatellen. Tohon tekniikanihmelapsen tilanteeseen en ota sen kummemmin kantaa kuin sen, etää olisi Liisa voinut antaa huomautuksen pysäköinnistä eikä sakkoja (vai tarkoititko muistuksella sakkoja vai pelkkää huomautusta?).
-
- -
- Viestit: 156
- Liittynyt: 15.5.2004 17:04
Naiset, autot ja liikennesäännöt. Joko sääntöjä noudatetaan pilkuntarkkaan tai sitten niitä ei ymmärretä itsekäänOmasta mielestä just tommosilla päättyvillä kadunpätkillä maalaisjärkeä vois lappuliisat käyttää. Niissä liikenne on niin mitätöntä ettei sakkojen antamisessa juurikaan ole järkeä. Varsinkin jos katu on niin kapea ettei kaistaviivoja ole edes piirretty.
Väärinhän tuollainen pysäköinti on. Sinällään sakon paikka. Mut joustavuutta saisi kyllä parkkipirkoilla olla, ja -mateilla.. Esimerkkinä pysäköinti maksulliseen ruutuun ja hakemaan ruudun edessä olevasta pikkuliikkeestä (auton keulasta 4m ja olin liikkeen sisällä) kolikot parkkilappuautomaattiin ei ole sallittua..
Sakothan siitä tietenkin tuli. Tuon Smart tilanteen tiesinkin, mutta mitenkäs nuo mopoautot luetaan? Tämä siis ihan uteliaisuudesta, olen jo alistunut siihen tulokseen, että omaa tyhmyyttäni sakot sain. (Tuli melkein intti mieleen, että kyllä kerrotaan, kun saa alkaa soveltamaan.)
Kyllähän toi pykälä koskee mopoautojakin. Tuossahan puhutan ajoneuvosta ja ajoneuvohan se mopoautokin on.
Ja noihin sakkoihin. Kyllähän toi on selvä tilanne. Auto on pysäköity tien vasempaan reunaan tiellä joka ei ole yksisuuntainen.
Järkevyyteen en sitten ota kantaa.
minä selvisin tuosta samanlaisesta tilanteesta huomautuksella. muta ihan vaan siitä syystä kun olin juuri parkkeeraamassa autoa taskuun "väärinpäin", kävi parkkipirkko -setä koputtamassa ikkunaan ja huomautti että jos tekisin homman ihan oikein niin ei tarviis sakkoja antaa=). oli muuten juurikin tuo kerta kun ekaa kertaa kuulin tuosta.
siinä on sitten myöhemmin muuttunut sillä kujalla se pysäköinti aika ihmeelliseksi. se kun on kaksi suuntainen pihakadun pätkä. jostain syystä toiselle puolelle pysäköidessä saa nykyään sakot, vaikkei sitä kielletä millään kyltillä ja kesällä näkyy ne pihakivillä tehdyt ruudutkin mihin autot laittaa. juuri sama puoli katua mihin se parkkipirkko vuosi sitten käski kääntämään auton ruutuun toistepäin. siinähän on vielä niin että toisella puolella ei ole aika rajoitusta ja toisella on. se kuja on noin 100 mertiä pitkä.
siinä on sitten myöhemmin muuttunut sillä kujalla se pysäköinti aika ihmeelliseksi. se kun on kaksi suuntainen pihakadun pätkä. jostain syystä toiselle puolelle pysäköidessä saa nykyään sakot, vaikkei sitä kielletä millään kyltillä ja kesällä näkyy ne pihakivillä tehdyt ruudutkin mihin autot laittaa. juuri sama puoli katua mihin se parkkipirkko vuosi sitten käski kääntämään auton ruutuun toistepäin. siinähän on vielä niin että toisella puolella ei ole aika rajoitusta ja toisella on. se kuja on noin 100 mertiä pitkä.
-
- -
- Viestit: 156
- Liittynyt: 15.5.2004 17:04
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 156
- Liittynyt: 15.5.2004 17:04
27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä ja pyörätiellä sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä tai risteävää pyörätietä;
2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;
Eli saisi sakot myös viimeinen auto.
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä ja pyörätiellä sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä tai risteävää pyörätietä;
2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;
Eli saisi sakot myös viimeinen auto.
Tulipahan saatua tänään ensimmäinen pysäköintisakko ja kyllä muuten jurppii. Syynä oli kiekon puuttuminen. Olin kyllä katsovinani, että alueella johon pysäköin ei ollut mitään mittaripaikkaa tai kiekko kylttiä. Vai onko se niin, että kiekko pitää laittaa vaikka kylttiä ei ole? Vähän kaipais selvennystä tuohon, että onko edes järkeä valittaa? Paikkana toimi Jyväskylässä pavilijongin lähellä satamassa sijaitseva p-alue.
http://g.co/maps/nc7j9
Tuossa linkki paikkaan. Tosin kuvinen oton jälkeen näköjään kokenut alue muodonmuutoksen. Rakennustyömaata koko seutu ja tuohon oikealle on ilmestynyt p-alue, jossa ei mielestäni kyllä ollut mitään mainintaa kiekon käytöstä. Pääsen maanantai aamuna tarkistaan paikan uudestaan, mutta jos joku paikallinen sattuu lukeemaan tämän niin info on enemmänkin kuin tervetullutta.
Tuossa linkki paikkaan. Tosin kuvinen oton jälkeen näköjään kokenut alue muodonmuutoksen. Rakennustyömaata koko seutu ja tuohon oikealle on ilmestynyt p-alue, jossa ei mielestäni kyllä ollut mitään mainintaa kiekon käytöstä. Pääsen maanantai aamuna tarkistaan paikan uudestaan, mutta jos joku paikallinen sattuu lukeemaan tämän niin info on enemmänkin kuin tervetullutta.
Viimeksi muokannut T1mo, 9.9.2011 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko sakottajalla velvollisuus todistaa se kiekon puute vai miten tämä menee? itse sain sakot kiekottomuudesta vaikka kiekko oli paikallaan. Hieman vaan syrjässä eli pelkääjän puolen kojelaudan poterossa, mutta näkyi hyvin matkustajan puolen sivu ja -tuulilasista kun yläviistosta katsoi. 150 senttinen ei tuota kyllä Sprinteristä näe mutta se tuskin on minun vika jos pirkko on lyhyt.
Ja meinasi hieman vituttaa kun tosiaan jättää auton pikaista pysähdystä varten. Tsekkaa kiekon että aikaa riittää edellisestä pysäköinnistä ja käy todellakin 2 minuuttia pois autolta ja lappu lasissa eikä pirkkoa missään. Puhelu loppui aikaan X kun poistuin autolta, minuuttia myöhemmin oli sakon aika ja 2 minuuttia myöhemmin olin jo takaisin autolla. Siinä sitten huutaa isoon ääneen keskellä kaupunkia että "missä se sakottaja nyt on!!!" että sais heti mitätöityä lapun. Ei löytynyt ja turhapa tuota on kiistää. Ei mene ikinä läpi.
Onko tuo kiekon-puuttumisesta sakottamisessa kyse "mahdollisesta liian pitkästä pysäköintiajasta" vai ihan vaan sen sinisen lätkän puuttumisesta. Tuli vaan mieleen kun työautossa on aika lahjomaton "parkkikiekko" kun alkolukko mittaa aikaa 45 minuutista alaspäin suoraan tuulilasissa. Toisaalta saahan sen sakon vaikka kirjoittaa tuulilasiin tussilla saapumisajan tai jopa käyttämällä vihreää parkkikiekkoa.
Ja meinasi hieman vituttaa kun tosiaan jättää auton pikaista pysähdystä varten. Tsekkaa kiekon että aikaa riittää edellisestä pysäköinnistä ja käy todellakin 2 minuuttia pois autolta ja lappu lasissa eikä pirkkoa missään. Puhelu loppui aikaan X kun poistuin autolta, minuuttia myöhemmin oli sakon aika ja 2 minuuttia myöhemmin olin jo takaisin autolla. Siinä sitten huutaa isoon ääneen keskellä kaupunkia että "missä se sakottaja nyt on!!!" että sais heti mitätöityä lapun. Ei löytynyt ja turhapa tuota on kiistää. Ei mene ikinä läpi.
Onko tuo kiekon-puuttumisesta sakottamisessa kyse "mahdollisesta liian pitkästä pysäköintiajasta" vai ihan vaan sen sinisen lätkän puuttumisesta. Tuli vaan mieleen kun työautossa on aika lahjomaton "parkkikiekko" kun alkolukko mittaa aikaa 45 minuutista alaspäin suoraan tuulilasissa. Toisaalta saahan sen sakon vaikka kirjoittaa tuulilasiin tussilla saapumisajan tai jopa käyttämällä vihreää parkkikiekkoa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa