Katsastus
Valvoja: ffp jäsenet
Katsastus
kävinmpä tässä päivällä katsastaan auton. VW Golf III -92 tuloksena hylätty
syyt: alustavalot, oviverhoilut uupuu, ajovaloissa ei oikeaa kuvioa, rekisterikilven valot ei e-hyväksytyt.
onko kokemuksia alustavaloilla katsastamisesta, niille olis kuulemma pitänyt keksiä joku tarkoitus.
ajovalojen kuvion vääryys johtuu varmaan kirkkaasta lasista? valot mk4-look. rekisterikilven valoista kommentti oli että "katsastuken ajaks sun pitää laittaa e-hyv. rek.valot". valot mitkä paikalla on nyt on semmoset pultinkanta-valot ledeillä. (huomattavasti paremmat ku vakiot)
ja eihän nyt ovipahvit tarvi katsastuksessa olla paikalla ku ei se ajamista kerran hankaloita.
pitäkääpä kommentia etenkin alustavaloista.
syyt: alustavalot, oviverhoilut uupuu, ajovaloissa ei oikeaa kuvioa, rekisterikilven valot ei e-hyväksytyt.
onko kokemuksia alustavaloilla katsastamisesta, niille olis kuulemma pitänyt keksiä joku tarkoitus.
ajovalojen kuvion vääryys johtuu varmaan kirkkaasta lasista? valot mk4-look. rekisterikilven valoista kommentti oli että "katsastuken ajaks sun pitää laittaa e-hyv. rek.valot". valot mitkä paikalla on nyt on semmoset pultinkanta-valot ledeillä. (huomattavasti paremmat ku vakiot)
ja eihän nyt ovipahvit tarvi katsastuksessa olla paikalla ku ei se ajamista kerran hankaloita.
pitäkääpä kommentia etenkin alustavaloista.
AKEn sivuilta joskus poimittua:
13. Saako auton alle laittaa minkäänlaisia valoja, kun näin niitä yhdessä liikkeessä myynnissä? Olen kuullut, että ajon aikana niitä ei saisi käyttää, mutta entä parkissa? Tai jos kytkisi ne sillein, että ne toimivat vain kun käsijarru on päällä? Esson baarissa kuulin myös, että ovien tulisi olla auki, mikäli valot palaa.
Direktiivissä 76/757/ETY ja E-säännössä n 48 määrätään autossa pakolliset ja sallitut valaisimet. Näiden valaisinten joukosta ei kyseisiä koristevaloja löydy, joten niiden asentaminen yleisessä tieliikenteessä käytettävään autoon ei ole sallittua, riippumatta siitä, että milloin ne ovat kytkettyinä ja milloin eivät.
13. Saako auton alle laittaa minkäänlaisia valoja, kun näin niitä yhdessä liikkeessä myynnissä? Olen kuullut, että ajon aikana niitä ei saisi käyttää, mutta entä parkissa? Tai jos kytkisi ne sillein, että ne toimivat vain kun käsijarru on päällä? Esson baarissa kuulin myös, että ovien tulisi olla auki, mikäli valot palaa.
Direktiivissä 76/757/ETY ja E-säännössä n 48 määrätään autossa pakolliset ja sallitut valaisimet. Näiden valaisinten joukosta ei kyseisiä koristevaloja löydy, joten niiden asentaminen yleisessä tieliikenteessä käytettävään autoon ei ole sallittua, riippumatta siitä, että milloin ne ovat kytkettyinä ja milloin eivät.
Kunnon nipottamista. En nyt lähde Akea vastaan väittämään, niiden sanahan on tässä maassa sama kuin laki, mutta mitä ne alustavalot haittaa? Poliisin tehtävä on sitten sakottaa jos niitä pidetään liikenteessä päällä. Jos muu ei auta niin nappaa valot pois ja jätä johdot paikoilleen, valot voi sit pultata takaisin kun leima on saatu.
Ovipahvit paikoilleen tai väliaiksesti vaikka vaneripalat tai parikerroksinen aaltopahvikin luulis kelpaavan. :)
Ajovalojen kuvion on varmaan oltava oikein, tosin jos valot on E-hyväksytty ja sulla on mielellään niistä valmistajan paperit niin luulis kelpaavan.
Rekisterikilven lamput voi vaikka ottaa kokonaan pois (miksi rekkarin pitäis näkyä? :) Katsastuksessa riittää vaikka yksi rekkarivalo, ei ne siitä hylkyä kuitenkaan anna vaan korjauskehoituksen vaan.
Ovipahvit paikoilleen tai väliaiksesti vaikka vaneripalat tai parikerroksinen aaltopahvikin luulis kelpaavan. :)
Ajovalojen kuvion on varmaan oltava oikein, tosin jos valot on E-hyväksytty ja sulla on mielellään niistä valmistajan paperit niin luulis kelpaavan.
Rekisterikilven lamput voi vaikka ottaa kokonaan pois (miksi rekkarin pitäis näkyä? :) Katsastuksessa riittää vaikka yksi rekkarivalo, ei ne siitä hylkyä kuitenkaan anna vaan korjauskehoituksen vaan.
Sisko kävi pari viikkoa sitten katsastamassa oman patongin mihin olen joskus alustavalot laittanut eikä ne niistä sanonut muuta kuin että "ai täällä on tälläset". Lisäksi sumuvaloa ei ole kun takaluukku on tasoitettu, mutta sekään ei haitannut. Ja leima tuli. Pistä joku blondi vastakkaisesta sukupuolesta katsastamaan niin saatta se leima irtoa...)
Viimeksi muokannut Kurdi, 19.5.2006 19:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Usea korjauskehotus kun tulee niin lopputuloksena saattaa olla hylätty.
E: Eikös ovipahveista mee prosentit jos ne vaihtaa, että johtuisko siitä se että ne pitäis löytyä?
E: Eikös ovipahveista mee prosentit jos ne vaihtaa, että johtuisko siitä se että ne pitäis löytyä?
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 19.5.2006 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse en haluais olla osallisena kylkikolarissa ilman oviverhoiluja, eli ihan aiheesta niitä sinne vaaditaan. Ja päin persettä näyttävät valot (valokuvio mitä sattuu) ottaa aivoon hämärässä vastaan tullessaan, taas siis ihan aiheesta huomautus.
Alustavalot ja rekisterikilven valot on sitten vähän ehkä nipottamista, mutta lakipykälät on niidenkin takana.
Alustavalot ja rekisterikilven valot on sitten vähän ehkä nipottamista, mutta lakipykälät on niidenkin takana.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En nyt mitenkään haluaisi mollata katsastus immeisiä,mutta mielestäni heille pitäisi olla samanlaisia testejä mitä he pitivät aikanaan korjaamoille.Meinaan järjestäin autotohtori tarkastuksista tulleista autoista,kuten juuri katsastuksessa olleista autoista joihin iskee määräaikaishuolto löytyy käsittämättömiä vikoja.On niveliä väljinä molemmilla puolilla,valoja pimeänä suuntaukset päin per....sikkaa,vuotoja jne.
Viimeksi tänään tein autoa joka oli ollut viikko sitten katsastuksessa.Ainoa merkinnät tuli liian korkeasta lambda arvosta kierroksilla ja palaneesta rek.kilven valosta.
Pienen pyörimisen jälkeen toinen alapallo nivel niin väljä,että renkaassa tuntui monen sentin välys.Toinen takapyörä ei pyörinyt käsin,aivan jumissa ja takapuolelta näki selvästi,että jarrusylinteri vuotaa.Käsijarruvaijerit aivan jumissa.
Toinen vetarin stefa oli roiskinut öljyä pitkin alustaa.siis reilusti ei mitään hikoilua.
Ja lopuksi ajattelin nuo päästöt tarkistaa,kun lapussa lambda oli 1.06 ja jäännöshappi 3,5%.Ja katsos vaan ne oli kohdallaan.Pakoputken ulostulo vuosi hiukan saumastaan ja jos pakokaasu letkun laitto siihen oli mittaus tulos tuo mikä oli konttorilla mitattu.Sitä en tiedä kuinka tuohan asiaan sitten suhtaudutaan,että tungetaan letkua hivenen syvemmälle.
Ja juuri siitä syystä tuollaiset asiat ottaa kupoliin,kun ajat sitten jonkun esim. vaikka nyt tuon oman corron leimaan,niin kaikkeen epäolennaiseen kiinnitetään huomiota,mutta nuo normi jututkaan ei ole edes hanskassa.
Sen verran ehkä nyt pitää kuitenkin puolustaa heitä noista välyksistä,ttä noilla nykyajan ravistuskoneilla voisi nakata vaikka...no ihan sama mitä.Sillä ne ei todellakaan näytä noita välyksiä kaikista autoista.
Viimeksi tänään tein autoa joka oli ollut viikko sitten katsastuksessa.Ainoa merkinnät tuli liian korkeasta lambda arvosta kierroksilla ja palaneesta rek.kilven valosta.
Pienen pyörimisen jälkeen toinen alapallo nivel niin väljä,että renkaassa tuntui monen sentin välys.Toinen takapyörä ei pyörinyt käsin,aivan jumissa ja takapuolelta näki selvästi,että jarrusylinteri vuotaa.Käsijarruvaijerit aivan jumissa.
Toinen vetarin stefa oli roiskinut öljyä pitkin alustaa.siis reilusti ei mitään hikoilua.
Ja lopuksi ajattelin nuo päästöt tarkistaa,kun lapussa lambda oli 1.06 ja jäännöshappi 3,5%.Ja katsos vaan ne oli kohdallaan.Pakoputken ulostulo vuosi hiukan saumastaan ja jos pakokaasu letkun laitto siihen oli mittaus tulos tuo mikä oli konttorilla mitattu.Sitä en tiedä kuinka tuohan asiaan sitten suhtaudutaan,että tungetaan letkua hivenen syvemmälle.
Ja juuri siitä syystä tuollaiset asiat ottaa kupoliin,kun ajat sitten jonkun esim. vaikka nyt tuon oman corron leimaan,niin kaikkeen epäolennaiseen kiinnitetään huomiota,mutta nuo normi jututkaan ei ole edes hanskassa.
Sen verran ehkä nyt pitää kuitenkin puolustaa heitä noista välyksistä,ttä noilla nykyajan ravistuskoneilla voisi nakata vaikka...no ihan sama mitä.Sillä ne ei todellakaan näytä noita välyksiä kaikista autoista.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
ex keltaisen Golffin katsastus oli aina suhteellisen mielenkiintoinen juttu.
Teknisesti auto oli kuin uusi (osittain mielestäni parempi), mutta aina löytyi jotain. Jos se ei ollut liian matala, niin sitten jotain muuta. Hiukan v***tti kun viereisellä paikalla tutkittiin jotain jo elinkaarensa ohittanutta Cherryä ja se sai leiman. Itse piti mennä esim. Nostamaan alustaa 5mm, tai vaihtamaan renkaat kun pintaa oli tasan 1,6mm. Muistaakseni ei kertaakaan läpi ensimmäisellä yrityksellä.
Auto oli kuitenkin vähintään 99% ruosteeton, aina ehjät nivelet, Tüv -hyväksytyt valot, muutoskatsastettu alusta jne... Huvinsa kullakin :-D
Teknisesti auto oli kuin uusi (osittain mielestäni parempi), mutta aina löytyi jotain. Jos se ei ollut liian matala, niin sitten jotain muuta. Hiukan v***tti kun viereisellä paikalla tutkittiin jotain jo elinkaarensa ohittanutta Cherryä ja se sai leiman. Itse piti mennä esim. Nostamaan alustaa 5mm, tai vaihtamaan renkaat kun pintaa oli tasan 1,6mm. Muistaakseni ei kertaakaan läpi ensimmäisellä yrityksellä.
Auto oli kuitenkin vähintään 99% ruosteeton, aina ehjät nivelet, Tüv -hyväksytyt valot, muutoskatsastettu alusta jne... Huvinsa kullakin :-D
Vanhemmat katsastus miehet ei oo omasta mielestä niin pikkutarkkoja. Oon kerran kuullu ku työkaveri oli katsastanu vanhaa 323 mazdaa ja oli joku parikymppinen inssi ollu ja oli hakannu väkisin sinne auton pohjaan reijän ja sanonu vaan että nää pohjat on näis aina heikkoja. Oli autoon tullu noin 1cmx1cm kokoinen reikä ja hylky siitä:) No se oli hitsattu umpeen ja leima lappuun. Mun mielestä oli jo vähä turhan pilkun nussintaa..
pitää katsastuksen ajaks laittaa semmonen rekisterikilven valo jossa on se e-merkki, ovipahvit paikalle, alusta valot veks. mutta miten ne etuvalot. on e-hyväksytyt. mutta mitenpä niihin viilaa semmoset kuviot että kelpaa. polttimot ja kaikki on oikein asennettu. jos ois entiset lamput vielä tallessa niin laittaisin ne.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
http://www.freewebs.com/anttipal/CIMG3113.jpg
kuvan lamput, ja luulis että jos e-hyväksytyt kerran ovat niin ei pitäis ongelmaa olla. äkkiseltä katsottuna kaverin 4-golffin lamppujen heijastin pinnat on perjaatteessa juuri samat paitsi tietysti vilkku ja parkki.
kuvan lamput, ja luulis että jos e-hyväksytyt kerran ovat niin ei pitäis ongelmaa olla. äkkiseltä katsottuna kaverin 4-golffin lamppujen heijastin pinnat on perjaatteessa juuri samat paitsi tietysti vilkku ja parkki.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Optiikka on yllätyksiä täynnä... Näyttäähän ne kameran linssitkin kaikki samalta.
Tuo kuvio jos on niin huono että siitä maininta tulee niin olis parasta vaihtaa parempiin noi umpiot. A) Itse näkee paremmin, B) vastaantulijatkin näkee paremmin.
Muistatko/tiedätkö minkä merkkiset ne on niin muutkin osaa varoa kyseistä tuotetta?
E: Semmonen tuli mieleen että onhan sulla laadukkaat polttimot ja varmasti oikeassa asennossa noissa kiinni?
Kiinalaiset polttimot on pikkusen väljemmillä toleransseilla valmistettu kun saksalaiset ja se näkyy joillain umpioilla yllättävän selvästi kuviossa.
Tuo kuvio jos on niin huono että siitä maininta tulee niin olis parasta vaihtaa parempiin noi umpiot. A) Itse näkee paremmin, B) vastaantulijatkin näkee paremmin.
Muistatko/tiedätkö minkä merkkiset ne on niin muutkin osaa varoa kyseistä tuotetta?
E: Semmonen tuli mieleen että onhan sulla laadukkaat polttimot ja varmasti oikeassa asennossa noissa kiinni?
Kiinalaiset polttimot on pikkusen väljemmillä toleransseilla valmistettu kun saksalaiset ja se näkyy joillain umpioilla yllättävän selvästi kuviossa.
mä en oo kyllä ikään vielä ajanu näin hyvillä valoilla, eikä vastaan tulijatkaan oo räpytelly.
taitaapa autovaruste.net kaupitella samoja lyhtyjä: JM1H641100-S 285€
mutta minäpä kipasen paikallisesta huoltamossa "matolaatikolla" katsomassa että millanen kuva sieltä oikein tulee.
taitaa olla että se e-hyväksyntä on sama homma ku sähkölaitteessa CE-merkki.
taitaapa autovaruste.net kaupitella samoja lyhtyjä: JM1H641100-S 285€
mutta minäpä kipasen paikallisesta huoltamossa "matolaatikolla" katsomassa että millanen kuva sieltä oikein tulee.
taitaa olla että se e-hyväksyntä on sama homma ku sähkölaitteessa CE-merkki.
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Käsijarrulle muistelen kyllä löytyvän ihan saadöksen missä rajoissa sen liike pitää olla, mut mites töi pyöränpultit - irrottiko arvuuttaja renkaan ja mittasi asian vai oliko se "mutu"?
Omaa gorillaa käytin roissa aikoinaan leimalla pelkästään kuskin penkki paikallaan (muu sisusta puuttui kokonaan), ei ollut puskureita, puuttui ovenkahvat yms. pientä. Auto oli tullut juuri maalauksesta ja leima menossa pitkäksi, joten rypistin valot paikallaan, pyyhkijät toimimaan, kilvet ikkunalle ja ei kuin konttorille. Mainitsi asiasta, mutta huomattuaan, että selitykseni maalauksesta piti paikkansa ja auto näytti siten hieman projektilta, niin meni läpi. Teknisesti ei sanomista ollut, joten leima tuli.
Vaihteluahan tuolla konttorilla on arvuuttajissa älyttömästi. Joku motkottaa kaikesta pikkuvirheestä, jolla ei ole käytännön kanssa paskankaan väliä. Sitten jollain menee läpi katkenneet jouset, väljät alapallot/yläpallot, raidepäät (nivelet oikeesti älyttömän väljät, n. 1 cm klapilla), vituilleen suunnatut valot, toimimaton töötti, -nopeusmittari, toimimaton konepellin tuulihaka, käsijarrun otto liian ylhäältä, värjätyt takavalot, ns. tyyppiruosteviat, listaa olis paljon. Kuten tuossa joku jo aiemmin sanoi, riippuu päivän asenne varmaanki siitä onko aamulla saanut piparia vai ei ja kuinka tiukkaan pukukopilla sen lippiksen on päähän laittanut. Paljonhan mukana on hyviäkin tyyppejä jotka osaavat oikeesti hommansa, mutta harmi vaan että sitä asiaa ei näe kaverista päältäpäin.
nm. työkseen vierestä katsastusta n. 80 kertaa katsoneena...
käpälöintiä: Näyttikin se selitys tulleen tässä välissä pyöränpulteille.
Omaa gorillaa käytin roissa aikoinaan leimalla pelkästään kuskin penkki paikallaan (muu sisusta puuttui kokonaan), ei ollut puskureita, puuttui ovenkahvat yms. pientä. Auto oli tullut juuri maalauksesta ja leima menossa pitkäksi, joten rypistin valot paikallaan, pyyhkijät toimimaan, kilvet ikkunalle ja ei kuin konttorille. Mainitsi asiasta, mutta huomattuaan, että selitykseni maalauksesta piti paikkansa ja auto näytti siten hieman projektilta, niin meni läpi. Teknisesti ei sanomista ollut, joten leima tuli.
Vaihteluahan tuolla konttorilla on arvuuttajissa älyttömästi. Joku motkottaa kaikesta pikkuvirheestä, jolla ei ole käytännön kanssa paskankaan väliä. Sitten jollain menee läpi katkenneet jouset, väljät alapallot/yläpallot, raidepäät (nivelet oikeesti älyttömän väljät, n. 1 cm klapilla), vituilleen suunnatut valot, toimimaton töötti, -nopeusmittari, toimimaton konepellin tuulihaka, käsijarrun otto liian ylhäältä, värjätyt takavalot, ns. tyyppiruosteviat, listaa olis paljon. Kuten tuossa joku jo aiemmin sanoi, riippuu päivän asenne varmaanki siitä onko aamulla saanut piparia vai ei ja kuinka tiukkaan pukukopilla sen lippiksen on päähän laittanut. Paljonhan mukana on hyviäkin tyyppejä jotka osaavat oikeesti hommansa, mutta harmi vaan että sitä asiaa ei näe kaverista päältäpäin.
nm. työkseen vierestä katsastusta n. 80 kertaa katsoneena...
käpälöintiä: Näyttikin se selitys tulleen tässä välissä pyöränpulteille.
Nii joo, mutterithan ne tietenki on, ajatus ja kirjoitus menee eri tahtia, kun siinä otteessa luki että pyöränpultit, mutta siis korjauksena että mutterit ne on.
Musta oikeesti toi katsastus on aika turhaa touhua, kun se taso on oikeesti tällästä että niuhotetaan jostain oikeesti kunnolla laitetun auton pikku detaileista, kun taas sitte aapo-ammattikoululaisen (ei pahalla aapoja eikä amiksia kohtaan) patenttikorjaama asiakkaan auto menee läpi vaikka alapallot on väljät ja ohjauksessakin löytyy klappia ja kantavien kohtien ruostevauriot on peitetty lasikuidulla ja pakkelilla. Just tällänen touhu mitätöi koko katsastuksen tarkoituksen poistaa liikenteestä oikeesti vaaralliset kulkuneuvot. Tuntuu välillä, että koko katsastus on sitä varten olemassa että autoilijoilta viedään rahat ja annetaan vaan vittuiluja tilalle.
Musta oikeesti toi katsastus on aika turhaa touhua, kun se taso on oikeesti tällästä että niuhotetaan jostain oikeesti kunnolla laitetun auton pikku detaileista, kun taas sitte aapo-ammattikoululaisen (ei pahalla aapoja eikä amiksia kohtaan) patenttikorjaama asiakkaan auto menee läpi vaikka alapallot on väljät ja ohjauksessakin löytyy klappia ja kantavien kohtien ruostevauriot on peitetty lasikuidulla ja pakkelilla. Just tällänen touhu mitätöi koko katsastuksen tarkoituksen poistaa liikenteestä oikeesti vaaralliset kulkuneuvot. Tuntuu välillä, että koko katsastus on sitä varten olemassa että autoilijoilta viedään rahat ja annetaan vaan vittuiluja tilalle.
Kyllä katsastus mun mielestä ihan järkevä juttu on. Kertaakaan en tähän ikään ole sieltä päässyt huomautuksetta pois ja aina on kiroiluttanut mutta parin päivän päästä sen jo jaksaa ymmärtää että hyvä oli kun asiasta huomauttavat. Viimeksi paku seisoi syksyllä kuukauden koska päästöarvot oli liian korkeat ja katsastus oli mennyt vanhaksi enkä siksi saanut ajoaikaa.. Kyllä vitutti :)
http://www.freewebs.com/anttipal/CIMG3113.jpg
kuvan lamput, ja luulis että jos e-hyväksytyt kerran ovat niin ei pitäis ongelmaa olla. äkkiseltä katsottuna kaverin 4-golffin lamppujen heijastin pinnat on perjaatteessa juuri samat paitsi tietysti vilkku ja parkki.
Tuota.. ettei siitä valokuviosta vittuilis tuon konepellinjatkeen takia? jos inssin mielestä menee umpion päälle kun umpioita ei sais peittää?
Tulipa vielä mieleeni eräs hyväksi havaittu kikka, jos mielii vähän epämääräisen katiskan katsastaa: laittaa tyttöystävän/vaimon/naispuolisen kaverin tms. asialle. Mitä pitempi ja vaaleampi tukka, isommat rinnat ja niukemmat vaatteet, sen varmemmin leima paperiin heilahtaa.
Käytännössä todettu toimivaksi, suosittelen ;)
Käytännössä todettu toimivaksi, suosittelen ;)
^Vaikka vakiovaloilla olisi kuvio ok jatkeen kassa ei se tarkoita sitä ettei se voisi vaikuttaa toisilla umpiolla koska ne ovat ihan erilaiset. Et siellä konttorilla viitsinyt kysyä, että mikä siinä kuviossa oli hämminki?
Edit: Pitipä katsoa tuo kuva. Onhan tuossa tuo pelti aika paljon umpion päällä, mutta ei kuitenkaan lähivaloilla.
Edit: Pitipä katsoa tuo kuva. Onhan tuossa tuo pelti aika paljon umpion päällä, mutta ei kuitenkaan lähivaloilla.
Sedällä oli Astro vanissa vilkkujen päällä mustat kapeat teipit jotka ei vilkkujen näkyvyyksiin yms vaikuttanu, inssi vaati että ne poistetaan koska valoja ei saa peittää.
Sama voi olla tuossakin että inssin mielestä se peittää valot ja kuvio muuttuu toisenlaiseks. Tosin taitaa pitkillä sitten ennemminkin viedä reunasta ja lähimmältä alueelta pois mikä tuskin haittaa jos tarkotus ois kauas saada valoa.
Sama voi olla tuossakin että inssin mielestä se peittää valot ja kuvio muuttuu toisenlaiseks. Tosin taitaa pitkillä sitten ennemminkin viedä reunasta ja lähimmältä alueelta pois mikä tuskin haittaa jos tarkotus ois kauas saada valoa.
niin mää olin vieressä ku se niitä kuvioita tähysti ja pointti oli se että kummastakaan lähi/kaukovalosta ei tule sille mieleistä kuvioa. ei puhunu pellistä mitään vaikka varmasti ties että ei se vakio oo. tuo kaukovalon peittävä pellin pala ei oo kyllä niin radikaalissa kulmassa että mä alan sille koloa leikkaamaan. suoraa edestä päin katsottuna hyvä jos ollenkaan edessä.
no pitihän sitä käydä hämärässä katsomassa että miltä ne nyt tallin seinään näyttää ja tässä kaks kuvaa siitä.
lähivaloilla: http://www.freewebs.com/anttipal/photo%2D0280.jpg
kaukovaloilla: http://www.freewebs.com/anttipal/photo%2D0281.jpg
lähivaloilla: http://www.freewebs.com/anttipal/photo%2D0280.jpg
kaukovaloilla: http://www.freewebs.com/anttipal/photo%2D0281.jpg
Ei maininta valokuviosta sentään ihan hatusta vedetty ollut. Suuntaushan on päin p...ttä sekä esim lähivaloilla "terve" kuvio pitäisi olla vaakasuora josta lähtee kuvion keskeltä noin kello 2:en viiva. Sama molemmilla puolin. Kakovaloista tuskin on mitään iloa? Ainakin kuvasta päätellen näyttävät valaisevan aivan auton eteen.
No eipähän tohon jää kun että noissa heijastinpinnoissa on nyt jotain mätää jos kerta lyhyet ja pitkät on noin paljon hakusessa kun niille kummallekkin on omat polttimot, jos toi aikaisemmin otettu kuva on sun umpiosta. Toisilla polttimoilla oot jo kokeillu vai? Kokeile nyt vaikka naapurin autosta lainaa yhtä H7 ja vertaa siihen tallin seinään uudestaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mä en näe nois valois edes mitään eroa:) Melkein vois sanoa että lähivalot näyttää paremmin. Mä voin ottaa jossakin vaiheessa omasta 3 koppasesta kuvat lähi ja kaukovaloilla. Ne on ainakin oikein ku on just katsastettu..
Niin ja eikös noille valon kuvioille oo ihan oma säätöruuvi sielä umpion takana?
Niin ja eikös noille valon kuvioille oo ihan oma säätöruuvi sielä umpion takana?
Tuossa kuvatukset passatin valoista. Nuita ei ole sitten sunnattu sen jälkeen kun talvella vaihdoin parkit ja jouduin käyttään umpiot pois. Oikea näyttää mettään ja sen kaukovalo alas - sille ei taida tosin voida tehdä mitään.
lähivalot
kaukovalot
lähivalot
kaukovalot
Juu ei se pelti ainakaan näytä kuviota sotkevan. En oo muuten omissa autoissa koskaan nähny tuollasia kuvioita, aina ollu vasemmalle suora ja oikealle nousu.
Halvimmilla ja paremmillakin polttimoilla (ne halvimmat ollu jotain "perus" polttimomerkkejä, mitä lie osram/airam/jotain sellasia).
Niin ja alkuperäset umpiot...
Halvimmilla ja paremmillakin polttimoilla (ne halvimmat ollu jotain "perus" polttimomerkkejä, mitä lie osram/airam/jotain sellasia).
Niin ja alkuperäset umpiot...
Pitäis varmaan joku teksti kasata noista päästörajoista kun niistä tunnutaan kerran viikossa kysyttävän.
Bensalaitteista päästöjä alettiin mitata '78 alusta, dieseleissä '80 alusta. Seuraavan kerran rajat tiukentuivat 7/87, sitten '93 alusta (tämä taitaa olla ns. Euro 1 -normi). Tai itseasiassa tuo Euro 1 -normi taisi tulla jo '90, mutta '93 alusta lähtien kaikkien(?) myytävien autojen piti se täyttää. Tuon jälkeen rajat on aina välillä pikkuhiljaa kiristyneet, nyt mennään Euro 4 -normien mukaan, Euro 5 tulee muutaman vuoden päästä.
Eli Joni88, kyllä sunkin autoa päästörajoitukset koskee, ei se ihan bensaa saa putkesta sylkeä.
Bensalaitteista päästöjä alettiin mitata '78 alusta, dieseleissä '80 alusta. Seuraavan kerran rajat tiukentuivat 7/87, sitten '93 alusta (tämä taitaa olla ns. Euro 1 -normi). Tai itseasiassa tuo Euro 1 -normi taisi tulla jo '90, mutta '93 alusta lähtien kaikkien(?) myytävien autojen piti se täyttää. Tuon jälkeen rajat on aina välillä pikkuhiljaa kiristyneet, nyt mennään Euro 4 -normien mukaan, Euro 5 tulee muutaman vuoden päästä.
Eli Joni88, kyllä sunkin autoa päästörajoitukset koskee, ei se ihan bensaa saa putkesta sylkeä.
Mitenkäs muuten kun mun kaveri on armeijas eikä kerkee viikolla viedä autoa katsastukseen niin se pyysi jos mä veisin,mutta samalla pitäis muutoskatsastaa kesäpyörät. Ite ku kävin oman auton katsastamas ja muutoskatsastin vanteet niin se katsastus mies pyysi multa henkkarit ku sieltä tuli uus ilmoitusosakin. Eli kysymys kuuluu että pystynkö muutoskatsastamaan niitä kaverin vanteita just ton ilmoitusosan takia?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
noniin tänään sitte kävin näyttämässä autoa uudestaan ja läpihän se meni.
-ajovalojen kuviot parani kun vaihtoi uudet polttimot. kävin vielä paikallisella korjaamolla tarkistamassa kuvion ja korkeuden.
- oviverhoilut paikalle
- ja alustavaloille piti keksiä hyvä tarkoitus. koska katsastusmies sanoi että: "missään ei lue että siellä PITÄÄ olla sellaiset. eli niitä ei silloin SAA olla sielä." syyksi miksi ne ovat siellä kelpasi että ne on remonttivalot jos ajaa montulle niin näkee tehdä töitä. ja miksi ne ovat siniset, niin narkkarit ei käy piikittämässä itteään meidän tallissa.
- rekisterikilvenvaloksi laitoin katsastuksen ajaksi siinä aseman pihalla c-kadetin rek. valon väärin päin. kyllähän se sille nauro mutta sanoin että se on väliaikainen. ja taas pihalla irti ja kaaressa lähimpään lepikköön.
osasta ihan syystäkin se sillon pomppautti mutta sinänsä tyhmää, että pitää käydä näyttään uudestaan ja maksaa siitä ku ei voi uskoa että mä laitan oviverhoilut paikalle ja vaihdan polttimot.
-ajovalojen kuviot parani kun vaihtoi uudet polttimot. kävin vielä paikallisella korjaamolla tarkistamassa kuvion ja korkeuden.
- oviverhoilut paikalle
- ja alustavaloille piti keksiä hyvä tarkoitus. koska katsastusmies sanoi että: "missään ei lue että siellä PITÄÄ olla sellaiset. eli niitä ei silloin SAA olla sielä." syyksi miksi ne ovat siellä kelpasi että ne on remonttivalot jos ajaa montulle niin näkee tehdä töitä. ja miksi ne ovat siniset, niin narkkarit ei käy piikittämässä itteään meidän tallissa.
- rekisterikilvenvaloksi laitoin katsastuksen ajaksi siinä aseman pihalla c-kadetin rek. valon väärin päin. kyllähän se sille nauro mutta sanoin että se on väliaikainen. ja taas pihalla irti ja kaaressa lähimpään lepikköön.
osasta ihan syystäkin se sillon pomppautti mutta sinänsä tyhmää, että pitää käydä näyttään uudestaan ja maksaa siitä ku ei voi uskoa että mä laitan oviverhoilut paikalle ja vaihdan polttimot.
ja alustavaloille piti keksiä hyvä tarkoitus. koska katsastusmies sanoi että: "missään ei lue että siellä PITÄÄ olla sellaiset. eli niitä ei silloin SAA olla sielä." syyksi miksi ne ovat siellä kelpasi että ne on remonttivalot jos ajaa montulle niin näkee tehdä töitä. ja miksi ne ovat siniset, niin narkkarit ei käy piikittämässä itteään meidän tallissa.
roflmao, nyt mä kyl putosin :D Toi oli kyl ehdottomasti päivän paras oikeesti.
No kyllähän ne taatusti pehmentävät iskua, siellä takana kun on jos minkälaista metallireunaa vastassa. Ihan asiallinen huomautus siis, minkä ihmeen takia puoliksi purettuja autoja täytyy yrittää katsastaa? :) <--Ja mitäköhän ovipahvit auttaa kolarissa? jos se ovi tulee sieltä sisään ni kyllä ne pahvitkin sattuu aika pahasti.
Osittain ehkä turhaa nipottamista, mutta olihan tuossa jos jonkinlaista oikeaakin vikaa. Auto kuntoon ja uudestaan konttorille!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Auto kannattaa pitää mahdollisimman alkuperäisenä ja teknisesti kunnossa, jos haluaa katsastuksen sujuvan moitteetta.
Viime viikolla kävin tutulla asemalla kysymässä aseman pomon mielipidettä kolmosen tuulilasin katsastuskelpoisuuteen: lasissa on viilto, joka alkaa n 10 cm matkustajan puolen reunasta kulkien n. 10 cm lasin alaosasta päättyen kuskin puolella hieman lasin reunan alapuolell. Ei siis pääty lasin reunoihin, eikä katsastajan mielestä ole näkökentässä, joten en vaihda hyvää lasia tuon takia -vielä.
Useamman kerran olen kysynyt asiaa asemalta ennen isomman projektin suorittamista ja katsastukseen viemistä -on perin ikävää, jos saa hylyn ja vain kuukauden ajoaikaa. Korjauskehoitus otteessa ei myöskään lämmitä.
Puskurien puuttumisessa taitaa olla yhtä monta mieltä kuin on katsastajaa. Edellisessä ajokissani ei sellaisia ollut, ei myöskään takaheijastimia. Kumpikaan ei koitunut ongelmaksi.
Neljännesvuosisadan autoilukokemuksellani olen huomannut niinkin vähäpätöiseltä tuntuvan asian kuin rekisterikilven valon olevan hyvin tarkkaan syynätty aihe - ja lähes yhtä usein jää kuljettajalta huomaamatta.
Auton valoista: hyväksyttyjen, autoon asennettujen valojen on toimittava. Hyväksymättömiä ei saa käyttää. Esim autossa olevia sumareita ei voi pitää vain koristeina.
Itse noita JOMin valoja parit kappaleet autoon asentaneena voin todeta, että yhtä surkeaa laatua ovat kuin mitkä tahansa muut kaukoidän autovalotuotteet. Omituisia valokuvioita jopa ihan tavallisessa 7" H4 umpiossa laadukkaalla polttimolla.
Ovipahvien olemassaololle on tosiaan tarkoitus, aivan kuten jo vuosikymmeniä autoissa pakollisena olevalla kokoonpainuvalla ohjausakselilla. Viimeksimainittu tuli mieleen viikonlopun Hitchcock Esittää -jaksosta, missä kuljettaja kolarissa mursi niskansa, kun ratti taittui leuan alle.
Viime viikolla kävin tutulla asemalla kysymässä aseman pomon mielipidettä kolmosen tuulilasin katsastuskelpoisuuteen: lasissa on viilto, joka alkaa n 10 cm matkustajan puolen reunasta kulkien n. 10 cm lasin alaosasta päättyen kuskin puolella hieman lasin reunan alapuolell. Ei siis pääty lasin reunoihin, eikä katsastajan mielestä ole näkökentässä, joten en vaihda hyvää lasia tuon takia -vielä.
Useamman kerran olen kysynyt asiaa asemalta ennen isomman projektin suorittamista ja katsastukseen viemistä -on perin ikävää, jos saa hylyn ja vain kuukauden ajoaikaa. Korjauskehoitus otteessa ei myöskään lämmitä.
Puskurien puuttumisessa taitaa olla yhtä monta mieltä kuin on katsastajaa. Edellisessä ajokissani ei sellaisia ollut, ei myöskään takaheijastimia. Kumpikaan ei koitunut ongelmaksi.
Neljännesvuosisadan autoilukokemuksellani olen huomannut niinkin vähäpätöiseltä tuntuvan asian kuin rekisterikilven valon olevan hyvin tarkkaan syynätty aihe - ja lähes yhtä usein jää kuljettajalta huomaamatta.
Auton valoista: hyväksyttyjen, autoon asennettujen valojen on toimittava. Hyväksymättömiä ei saa käyttää. Esim autossa olevia sumareita ei voi pitää vain koristeina.
Itse noita JOMin valoja parit kappaleet autoon asentaneena voin todeta, että yhtä surkeaa laatua ovat kuin mitkä tahansa muut kaukoidän autovalotuotteet. Omituisia valokuvioita jopa ihan tavallisessa 7" H4 umpiossa laadukkaalla polttimolla.
Ovipahvien olemassaololle on tosiaan tarkoitus, aivan kuten jo vuosikymmeniä autoissa pakollisena olevalla kokoonpainuvalla ohjausakselilla. Viimeksimainittu tuli mieleen viikonlopun Hitchcock Esittää -jaksosta, missä kuljettaja kolarissa mursi niskansa, kun ratti taittui leuan alle.
kumma homma ku about puolivuotta sitten katsastin saman auton ja ei ollu sillon vielä takarekisterikilpi paikalla (lasin takana teipillä), kysy vaan että "mihin sä oot tuon aatellu laittaa" eikä mitään rek.valojen perään kaipaillu.
niin ja tässä eilisessä katsastuksessa vitutus oli suurin siinä kohtaa ku katsastusmies kaahaa mun autolla siitä dynamon yli yhtään hiljentämättä. Niin tai vauhtihan kyllä hiljeni sitte isoon paukaukseen, ku etupuskuri osu siihen lattiaan. ja ympärillä olevilla tyypeillä suu pyöreään muotoon, niska kyyryyn ja silmät kiinni. (mulla käsi otsaan). Katsastajan onneksi ei mitään isompaa damagea tullu mutta sais se opetella ajamaan vähä varovaisemmine toisten autoilla. Edellinen katsastusmies tajusi hiljentää, pitihän sen toki käyttää sitä dynamoa. eikä mitään ongelmaa. lisäks miks pitää ajaa autolla silleen että kaasupojaan ja kytkimellä säätää nopeuden?
(jos nyt kysein äijä lukee tämän ... niin tai no joo meneepähän viesti perille, ei mitään)
niin ja tässä eilisessä katsastuksessa vitutus oli suurin siinä kohtaa ku katsastusmies kaahaa mun autolla siitä dynamon yli yhtään hiljentämättä. Niin tai vauhtihan kyllä hiljeni sitte isoon paukaukseen, ku etupuskuri osu siihen lattiaan. ja ympärillä olevilla tyypeillä suu pyöreään muotoon, niska kyyryyn ja silmät kiinni. (mulla käsi otsaan). Katsastajan onneksi ei mitään isompaa damagea tullu mutta sais se opetella ajamaan vähä varovaisemmine toisten autoilla. Edellinen katsastusmies tajusi hiljentää, pitihän sen toki käyttää sitä dynamoa. eikä mitään ongelmaa. lisäks miks pitää ajaa autolla silleen että kaasupojaan ja kytkimellä säätää nopeuden?
(jos nyt kysein äijä lukee tämän ... niin tai no joo meneepähän viesti perille, ei mitään)
No pitäähän se täysillä ajaa että huomaa onko se liian matala, ja jos irtoaa niin huonosti kiinnitetty ja jos hajoaa niin "voi voi"...
Mulla muuten aikanaan ku fiestaa kävin katsastamassa talvella, noin -25 sano lämpömittari, katsastaja tempas reippaasti käsijarrukahvasta ja totta kai käsijarruvaijeri lähti paikaltaan. Totes sitte vaan että käsijarru ei toimi, tuu näyttämään uudestaan ku oot korjannu... Seuraavan kerran jos samaa tapahtuu niin katsastaja konttaa auton alle (eikä käytä monttua) ja laittaa vaijerin paikalleen tai lopettaa työnsä välittömästi ko. konttorilla.
Mulla muuten aikanaan ku fiestaa kävin katsastamassa talvella, noin -25 sano lämpömittari, katsastaja tempas reippaasti käsijarrukahvasta ja totta kai käsijarruvaijeri lähti paikaltaan. Totes sitte vaan että käsijarru ei toimi, tuu näyttämään uudestaan ku oot korjannu... Seuraavan kerran jos samaa tapahtuu niin katsastaja konttaa auton alle (eikä käytä monttua) ja laittaa vaijerin paikalleen tai lopettaa työnsä välittömästi ko. konttorilla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hä? Tottahan toki käsijarruvaijerin nyt paikallaan täytyy pysyä, tuossa tapauksessahan käsijarru oli aivan selvästi rikki! Varmaan mukavaa jos se oikeasti pettää hätätilanteessa...Mulla muuten aikanaan ku fiestaa kävin katsastamassa talvella, noin -25 sano lämpömittari, katsastaja tempas reippaasti käsijarrukahvasta ja totta kai käsijarruvaijeri lähti paikaltaan. Totes sitte vaan että käsijarru ei toimi, tuu näyttämään uudestaan ku oot korjannu... Seuraavan kerran jos samaa tapahtuu niin katsastaja konttaa auton alle (eikä käytä monttua) ja laittaa vaijerin paikalleen tai lopettaa työnsä välittömästi ko. konttorilla.
Edit: Kun näitä juttuja lueskelee, niin tuntuu vähän siltä että minkä tahansa risan ja katsastuskelvottoman auton kuuluisi mennä läpi katsastuksesta. Vika on aina katsastusmiehessä :/
Juu, sen pitää pysäyttää auto käyttöjarrun pettäessä.
On pari kertaa käynyt itselle niin, että olen herkistellyt jarruja renkaanvaihdon yhteydessä. Palat ovat jääneet etäs levyistä enkä ole muistanut pumpata niitä takaisin paikoilleen. Olen sitten lähtenyt liikkeelle. Kun tulee jarrutuksen aika, mitään ei tapahdu eikä pumppaamiseen ole aikaa. Paniikkijarrutus käsärillä pistää adrenaliinit virtaamaan!
Kädistä katsastusmies polkaisi jarruputken takaa puhki. Onneksi on kaksipiirijarrut ja varovasti ajaen sai siirtää auton korjaamolle. Hyvä, ettei sattunut tien päällä.
On pari kertaa käynyt itselle niin, että olen herkistellyt jarruja renkaanvaihdon yhteydessä. Palat ovat jääneet etäs levyistä enkä ole muistanut pumpata niitä takaisin paikoilleen. Olen sitten lähtenyt liikkeelle. Kun tulee jarrutuksen aika, mitään ei tapahdu eikä pumppaamiseen ole aikaa. Paniikkijarrutus käsärillä pistää adrenaliinit virtaamaan!
Kädistä katsastusmies polkaisi jarruputken takaa puhki. Onneksi on kaksipiirijarrut ja varovasti ajaen sai siirtää auton korjaamolle. Hyvä, ettei sattunut tien päällä.
no on kyllä tullu huomattua. ex audista katastus setä kiskas käpärin kepin melkein kattoon raa'alla voimalla ja vittuili päälle: " taitaa tuo käppäri vähän jumittaa". yksi hylsy kiitos ja lähimmälle huoltsikan pihalle rengasta irti ja paloja vääntämään irti levystä. vähäsen vitutti vaikka aiheesta tulikin, olis sen tosin voinu vähän hienovaraisemminkin hoitaa kun särkemällä vehkeet voimalla. eipä silti kyllä sen vehkeen takajarruja sai ollakin rassaamassa joka saakelin kesä jos halusi että ne edes välttävästi toimi jonkun aikaa.
toiseel akertaa tuli kyllä aivan aiheeton hylsy kun ukkeli ei ollut ihan selvillä takajarrujen kuorman tunnistimen toiminnasta vaan sörkki sitä sormella pohjan puolelta. iskä hoiti seuraavana päivänä homman kotiin ja vissiin antoi tyypin kuulla kunniansa.
toiseel akertaa tuli kyllä aivan aiheeton hylsy kun ukkeli ei ollut ihan selvillä takajarrujen kuorman tunnistimen toiminnasta vaan sörkki sitä sormella pohjan puolelta. iskä hoiti seuraavana päivänä homman kotiin ja vissiin antoi tyypin kuulla kunniansa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei se käsäri kovin jäykkä ole, jos vaijeri on kunnossa ja tiivis. Uutena siellä on aika hyvät rasvat sisässä. Ajan mittaan noista hajoaa kuori sekä kuoren päätytiivisteet ja vesi menee sisälle. Senhän arvaa, miten siinä käy.
GT -passattiin uusin toisen puolen vaijerin -olisin uusinut molemmat, mutta 70€ kappalehinta pisti hirvittämään. Eipä ollut sen puolen kässärissä ongelmia vaijerin uusimisen ja rempan jälkeen -pakkasellakaan.
GT -passattiin uusin toisen puolen vaijerin -olisin uusinut molemmat, mutta 70€ kappalehinta pisti hirvittämään. Eipä ollut sen puolen kässärissä ongelmia vaijerin uusimisen ja rempan jälkeen -pakkasellakaan.
Olen kokeillut, ihan samanlailla toimii oli lämmitä +30 tai -30. Aina mulla on myös käsijarru päällä auton seistessä parkkipaikalla, oli kesä tai talvi. Jossain on vikaa jos käsijarru ei kestä käyttöä pakkasessa.Koittakaas nykästä pari päivää -25 ja alle lämmöissä olleen auton käsijarru täysillä.
On meinaan vaijeri hieman jäykkä.
Ette oo vain koskaan huomannu moista?
no siis eihän siinä audissa tosiaan mikään aiheeton hylsy ollu se käppärin jumittaminen, mutta se taka-akselin jarrupaineensäädin oli koska ite kokeiltiin vielä ja se toimi aivan hyvin. ja kun käytiin näyttämässä seuraavana päivänä sitä niin sillon kelpasi aivan hyvin vaikkei muuta sille tehty kun katottiin että kyllähän se pelaa.
mutta siis ihmisiähän nekin on eikä nekään kaikkee voi aina tietää kaikista automerkeistä, mutta jos virheen takia pitää pulittaa tuo katsastus summa uudelleen niin se ei kyllä ihan reilua ole.
mutta siis ihmisiähän nekin on eikä nekään kaikkee voi aina tietää kaikista automerkeistä, mutta jos virheen takia pitää pulittaa tuo katsastus summa uudelleen niin se ei kyllä ihan reilua ole.
Jatketaanpa tästä,kun ei muuta sopivaa paikkaa löytynyt... eli käytin oman corron leimassa ja leima tuli,mutta tuli myös reikä etupuskuriin. Auto ei todellakaan ole liian matala,joka kulmasta 11cm ja pakoputki matalin 9,5 cm,mutta taisi olla hiukan innokas ja varomaton tarkastaja,kun sellaista vauhtia ajoi iskaritestiin menevälle rampille.Ei se olisi mieltä muuten kaivellut,mutta se näkyy edestä,joten häiritsee.
Konttuurin päällikkö oli jo juhannuksen vietossa,joten asia jäi pöydälle,mutta onko jollain kokemuksia kuinka vahinkoja on korjattu/korvattu?
Itsellä ei aikaa ole nyt aikaa korjailla.
Konttuurin päällikkö oli jo juhannuksen vietossa,joten asia jäi pöydälle,mutta onko jollain kokemuksia kuinka vahinkoja on korjattu/korvattu?
Itsellä ei aikaa ole nyt aikaa korjailla.
No huh huh, ovipahvien puuttumisesta merkintä!? Ei saat..a, on ollu taas yks kusipää katsastamassa. Mä oon katsastuttanu auton ilman toista puskuriakin ja läpi on menny. :)
Puskurit eivät ole henkilöautossa pakollinen varuste.
Lopettakaa arvuuttelu ja tutkikaa katsastuksen arvorvosteluperusteita.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/59595D42 ... rjattu.pdf
Ovipahveista ei kyllä suoranaisesti sanota muuta kuin:
Korin sisustus:
"Vaarallisia teräviä osia. Rakennetta muutettu siten että se haittaa auton turvallista käyttöä."
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa