A-Katsastus ja oikeudenmukaisuus
Valvoja: ffp jäsenet
A-Katsastus ja oikeudenmukaisuus
Kävin tuossa päivemmällä katsastuttamassa G2 GT:ni. Kaikki meni siihen asti hyvin kun katsastusmies sattui vilkaisemaan auton keulaa ja huomasi tummat etuvilkut joista minulla ei ole papereita esittää, mutta voin sanoa näin lähemmin tutkittuani että on E-hyväksytyt (kuorissa on E merkinnät ja yritettiin rapsutella maaleja pois huonoin tuloksin). Vielä ilkesi katsastusmies virnuilla "On joku tainnu kävellä liian läheltä maalipurkin kanssa". Kyseiset vilkut ovat olleet paikallaan ainakin vuodesta 2000 lähtien. Paperiin tuli merkintä että suuntavalot määräysten vastaiset. Vielä mainitsi jousista että olisi lyhennetty, mutta mitä muistelen niin GT:n alusta on normaalia CL:ä matalampi joita oman paikkakuntani liikenteessä on. Vai muistelenko väärin? Valoluomen otin pois aamulla, koska tiesin että siitä tulisi muuten sanomista.
Kysyisin että onko olemassa jonkinlaista valitusoikeutta? Tekisi mieli tehdä jonnekin ylemmälle taholle ilmoitus kyseisestä ukkelista. Ennenkin hylännyt auton johon joka muutetulle osalle on löytynyt E-paperit esittää.
Kysyisin että onko olemassa jonkinlaista valitusoikeutta? Tekisi mieli tehdä jonnekin ylemmälle taholle ilmoitus kyseisestä ukkelista. Ennenkin hylännyt auton johon joka muutetulle osalle on löytynyt E-paperit esittää.
Itsellä oli jetassa aikoinaan e-hyväksyt tummat etu ja sivuvilkut. Takavalot oli sitten tummennettu kilikali purkilla. Hyvin kelpasi rekisteröinti katsastuksessa eikä kysellyt mitään.
Viime viikolla sitten eukko oli käyttänyt nissaniaan samalla konttorilla niin sama kaveri oli kirjoitellut joka lisävalon laittomuudesta, väärästä suuntauksesta ja sijoituksesta. Näytti vikalista pitkältä. :D
Viime viikolla sitten eukko oli käyttänyt nissaniaan samalla konttorilla niin sama kaveri oli kirjoitellut joka lisävalon laittomuudesta, väärästä suuntauksesta ja sijoituksesta. Näytti vikalista pitkältä. :D
Mikähän säätäjä jätkälle on sattunu tulee. Koulussa kun noita valoasiaoita ollaan läpikäyty. Niin se riittää et on ne E- hyväksynnät niissä vilkuissa oli väri mikä tahansa. Ja kyl maalatut versiot erottaa oikeista sokea Erkkikin.
Mataluuteen en ota kantaa, kun en tiedä onko nissä malleissa eroja. Mutta mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta jokin 2cm ero "vanhassa" autossa pätkääkään, kunhan ovat muuten kunnossa.
Terveisin tuleva kyylä;) eli ingenjöörare.
Mataluuteen en ota kantaa, kun en tiedä onko nissä malleissa eroja. Mutta mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta jokin 2cm ero "vanhassa" autossa pätkääkään, kunhan ovat muuten kunnossa.
Terveisin tuleva kyylä;) eli ingenjöörare.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Miksi se aina menee autohommissa niin, että auton omistajalla on se velvollisuus todistaa. Voidaan syyttää vaikka varastetuksi autoksi, ilman sen kummempia todisteita. Voidaan sanoa että oot vaihtanu liikaa osia, todista tai maksa veroa, jne... Perkele.
Mulla kävi aikoinaan saman suuntainen homma sinisten takavalojen kanssa, vaikka mulla oli kaikki paperit niistä mukana. Ottivat rekisteriotteesta kopion jonka antoivat mukaan ja pitivät alkuperäisen konttorilla. Viikon verran kesti että sain otteen takaisin, tosin siihen oli lisätty maininta tyyppihyväksytyistä sinisistä valoista :-D Piti kuulemma AKElta pyytää neuvoja siitä miten ne otteeseen pitää merkitä.
Pelkoista pilkunnussintaa, etten sanoisi.
Jos tuon Golfin nykyinen omistaja lukee tätä, niin voisit laittaa sanatarkasti tähän sen tekstin mikä otteessa lukee. Sen keksiminen vei tosissaan viikon :-D
Mulla kävi aikoinaan saman suuntainen homma sinisten takavalojen kanssa, vaikka mulla oli kaikki paperit niistä mukana. Ottivat rekisteriotteesta kopion jonka antoivat mukaan ja pitivät alkuperäisen konttorilla. Viikon verran kesti että sain otteen takaisin, tosin siihen oli lisätty maininta tyyppihyväksytyistä sinisistä valoista :-D Piti kuulemma AKElta pyytää neuvoja siitä miten ne otteeseen pitää merkitä.
Pelkoista pilkunnussintaa, etten sanoisi.
Jos tuon Golfin nykyinen omistaja lukee tätä, niin voisit laittaa sanatarkasti tähän sen tekstin mikä otteessa lukee. Sen keksiminen vei tosissaan viikon :-D
Yks tuttu juristi sano kerran tästä tullin hässäkästä että aika mielenkiintoista kun auton tuojalla on todistusvelvollisuus ettei hän huijaa kilometreissä, tullille kun pitää pyydettäessä olla joku dokumentti kilometrien paikkansapitävyydestä.
Eli tulli olettaa että kaikki huijaa kunnes toisin todistetaan, mielenkiintoinen näkökulma...
Eli tulli olettaa että kaikki huijaa kunnes toisin todistetaan, mielenkiintoinen näkökulma...
^cancerman
Ne on ollu siellä konttorilla vähän pihalla kun laki sanoo seuraavaa.
Autossa pitää olla kaksi taaksepäin suunnattua punaista valoa lähettävää takavalaisinta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on korkeintaan 400 mm. Takavalaisinten välisen etäisyyden on oltava ainakin 600 mm, kuitenkin 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Takavalaisin ei saa olla alem-pana kuin 350 mm eikä korkeammalla kuin 1500 mm, paitsi korin muodon niin vaaties-sa 2100 mm. Takavalaisimen tulee näkyä vaakatasossa vähintään 45° sisäänpäin ja 80° ulospäin sekä vaakatasosta 15° ylös- ja alaspäin. Sellaisen valaisimen osalta, joka sijaitsee enintään 750 mm korkeudella, voidaan näkyvyyskulmaksi vaakatasosta alas-päin sallia minimissään 5°.
Muuten oliko sulla sellaset punaset heijjastin pinnat siellä perässä lisäks. Kun sellatteet laki vaatis. V***u kun ne on vaan rumat.
Ne on ollu siellä konttorilla vähän pihalla kun laki sanoo seuraavaa.
Autossa pitää olla kaksi taaksepäin suunnattua punaista valoa lähettävää takavalaisinta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on korkeintaan 400 mm. Takavalaisinten välisen etäisyyden on oltava ainakin 600 mm, kuitenkin 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Takavalaisin ei saa olla alem-pana kuin 350 mm eikä korkeammalla kuin 1500 mm, paitsi korin muodon niin vaaties-sa 2100 mm. Takavalaisimen tulee näkyä vaakatasossa vähintään 45° sisäänpäin ja 80° ulospäin sekä vaakatasosta 15° ylös- ja alaspäin. Sellaisen valaisimen osalta, joka sijaitsee enintään 750 mm korkeudella, voidaan näkyvyyskulmaksi vaakatasosta alas-päin sallia minimissään 5°.
Muuten oliko sulla sellaset punaset heijjastin pinnat siellä perässä lisäks. Kun sellatteet laki vaatis. V***u kun ne on vaan rumat.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla rupes katsari kerran päivittelemään että kun on tämmöset tummat valot niin pitäis heijastin olla. Siihen mää että koskas sellanen on sitten tullu kun sitä juuri nyt aletaan vaatimaan. Katsari siihen että kyllä se on aina niin ollu johon mää taas että no sitten niissä luonnollisesti on heijastin kun se on aina vaadittu.
Kyseessä auton alkuperäiset valot.
Aikansa se taskulampulla tutkaili ja mutisi jotain puuttuvasta merkinnästä johon mä taasen menin samaa valaisinta katsomaan ja kysyin että mitä siinä sitten pitää lukea. Katsari sano jotain muistaakseni "W" johon mä taas vastasin pyyhkimällä pölyt pois ja osoittamalla sormella vaadittua kirjainta valaisimesta...
Että niitä katsareita on moneen lähtöön ja usea jää asemalle.
Mutta että jotain asiaakin olis, niin kysytään että jos katsari huomaa jonkin epäkohdan niin onko sillä velvollisuus osoittaa että mihin säännökseen tms. kyseinen epäkohta kuuluu?
Muistan että joku valitteli kun oli liian paljon poljinpinnassa kumia ja tuli huomautus, niin mihin "katsastusssäännösten" kohtaan siinä sitten vedotaan?
Kyseessä auton alkuperäiset valot.
Aikansa se taskulampulla tutkaili ja mutisi jotain puuttuvasta merkinnästä johon mä taasen menin samaa valaisinta katsomaan ja kysyin että mitä siinä sitten pitää lukea. Katsari sano jotain muistaakseni "W" johon mä taas vastasin pyyhkimällä pölyt pois ja osoittamalla sormella vaadittua kirjainta valaisimesta...
Että niitä katsareita on moneen lähtöön ja usea jää asemalle.
Mutta että jotain asiaakin olis, niin kysytään että jos katsari huomaa jonkin epäkohdan niin onko sillä velvollisuus osoittaa että mihin säännökseen tms. kyseinen epäkohta kuuluu?
Muistan että joku valitteli kun oli liian paljon poljinpinnassa kumia ja tuli huomautus, niin mihin "katsastusssäännösten" kohtaan siinä sitten vedotaan?
Keksivät tuossa paikallisessa konttorissa(muistaakseni A-katsastus), että se MKII golffin takahelma pelti on kantava rakenne...juuri niin, kantava rakenne, niin hylsy siitä katsastuksesta tuli. Tästä yksilöstä kun on tämä kyseinen pelti korvattu jo reilu vuosi sitten pakkelilla, kanaverkolla ja askartelumielellä johtuen siitä, ettei siihen viitsinyt kukaan laittaa tarvittavia satasia sen koko perän vaihtamiseen kun tollai se kelpäsi käyttöautona siskolle vallan mainosti(oikeastaan muuta arvoa tolla ei enää ole).
Ihan hyvä että ne puuttuu näihin puuhamassaihmeisiin, mutta tässä tapauksessa ihan epäolennaisessa paikassa kun ei toi ollut edes mitenkään rujossa kunnossa(ainakaan ollut ennen kuin katsaastaja tökki kankensa siitä läpi), tai edes mikään kriittinen kohta autossa niin silti hylkyyn meni(tuon takia, helmassa oli reikä ja takajarru laahaa vähän). Mutta siis en vaan käsitä miten toi on hänen mielestä kantava rakenne kun ei siinä ole mitään kiinni/se vaan roikkuu siinä turhana Unoni oli kyllä semmoinen keksintöjen mekka, että tämä golffi on vielä kaukana siitä ja aina se meni laakista läpi :D
Ihan hyvä että ne puuttuu näihin puuhamassaihmeisiin, mutta tässä tapauksessa ihan epäolennaisessa paikassa kun ei toi ollut edes mitenkään rujossa kunnossa(ainakaan ollut ennen kuin katsaastaja tökki kankensa siitä läpi), tai edes mikään kriittinen kohta autossa niin silti hylkyyn meni(tuon takia, helmassa oli reikä ja takajarru laahaa vähän). Mutta siis en vaan käsitä miten toi on hänen mielestä kantava rakenne kun ei siinä ole mitään kiinni/se vaan roikkuu siinä turhana Unoni oli kyllä semmoinen keksintöjen mekka, että tämä golffi on vielä kaukana siitä ja aina se meni laakista läpi :D
Mikähän säätäjä jätkälle on sattunu tulee. Koulussa kun noita valoasiaoita ollaan läpikäyty. Niin se riittää et on ne E- hyväksynnät niissä vilkuissa oli väri mikä tahansa. Ja kyl maalatut versiot erottaa oikeista sokea Erkkikin.
Mataluuteen en ota kantaa, kun en tiedä onko nissä malleissa eroja. Mutta mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta jokin 2cm ero "vanhassa" autossa pätkääkään, kunhan ovat muuten kunnossa.
Toi tyyppi joka katsasti ton minun auton on ollut pitempäänkin töissä ja voin sanoa että se ei tiedä autoista pätkääkään. Tekee töitä vaan asenteella "tapetaan aikaa nostetaan palkkaa". Ei sillä hyvähän se on että tutkitaan kunnolla, mutta tuollanen pikkujuttuihin takertuminen on jo selvää v****ilua. Katotaan mitä sanoo ku huomenna kävellään asemalle vilkunlasi kourassa ja käsketään siitä tutkimaan onko maalattu ja jos tämä ei auta niin mennään toiselle katsastusmiehelle juttelee jolla on enemmän valtuuksia. Se on varmaa että ajan vaikka sen 100km mitä on toiselle asemalle matkaa jos vain saan parempaa palvelua.
Eikös tuota asiaa olis voinu hoitaa ko tilaisuudessa? Vaikea se on mennä jälkikäteen itkemään... Ei ne mitään jumalia ole, vaan kyllä siinä on asiakkaallakin mahollisuus avata sanainen arkkunsa jos kokee sen tarpeelliseksi.
En tiedä onko mulla vaan ollut hyvää tuuria vai mitä, mutta yli 10 vuotta on tullu autoja käytettyä leimalla ja koskaan ei ole mitään aiheetonta tapahtunut. Kuitenkin 2-3 autoa on alla kokoajan ja vaihtuvuus on paikoin kohillaan joten leimauskäyntejä tulee ~4/vuosi... Jos on ollut epäselvää niin on otettu kirja kouraan tai suurennuslasi käteen ja katotttu tilanne kuntoon. Hylyt (kaikki 3kpl) on tullu aiheesta mutta yleensä ns järkevät rajatapaukset on menny läpi. Ja ei todellakaan ole ollut mitään uusia/priimoja vehkeitä vaan pääosin 10-15v vanhoja linttoja. Jo useamman vuoden olen käyttänyt tiettyä A-katsastus asemaa kaikissa katsastuksissani (muutos tai vuosikatsastus) ja homma toimii...
En tiedä onko mulla vaan ollut hyvää tuuria vai mitä, mutta yli 10 vuotta on tullu autoja käytettyä leimalla ja koskaan ei ole mitään aiheetonta tapahtunut. Kuitenkin 2-3 autoa on alla kokoajan ja vaihtuvuus on paikoin kohillaan joten leimauskäyntejä tulee ~4/vuosi... Jos on ollut epäselvää niin on otettu kirja kouraan tai suurennuslasi käteen ja katotttu tilanne kuntoon. Hylyt (kaikki 3kpl) on tullu aiheesta mutta yleensä ns järkevät rajatapaukset on menny läpi. Ja ei todellakaan ole ollut mitään uusia/priimoja vehkeitä vaan pääosin 10-15v vanhoja linttoja. Jo useamman vuoden olen käyttänyt tiettyä A-katsastus asemaa kaikissa katsastuksissani (muutos tai vuosikatsastus) ja homma toimii...
Eikös tuota asiaa olis voinu hoitaa ko tilaisuudessa? Vaikea se on mennä jälkikäteen itkemään... Ei ne mitään jumalia ole, vaan kyllä siinä on asiakkaallakin mahollisuus avata sanainen arkkunsa jos kokee sen tarpeelliseksi.
Juu mutta ensimmäinen katsastuskerta oli eläissään ja en tiennyt oliko E-hyväksytyt ennen kuin kotona rupes tarkemmin tutkimaan.
Ikinä en ole saanut autoa ekalla katsastuksesta läpi. Yleensä ei edes ole ollut mitään vikaa. Eli ilmeisesti ns. nuori ikä vaikuttaa?
Mutta olen vihdoinkin löytänyt ratkaisun pulmaan. Siihen auttaa emäntä ja mahdollisimman avonainen paita! Viime vuonna kun autossa oli oikeasti vikaa ja emäntä kävi sen näyttämässä niin leima tuli kymmenessä minuutissa :) Pakoputki roikku, yks liitos oli halki pakoputkesta, toinen etu ja taka parkki pimee...
Eli elämä on.
Mutta olen vihdoinkin löytänyt ratkaisun pulmaan. Siihen auttaa emäntä ja mahdollisimman avonainen paita! Viime vuonna kun autossa oli oikeasti vikaa ja emäntä kävi sen näyttämässä niin leima tuli kymmenessä minuutissa :) Pakoputki roikku, yks liitos oli halki pakoputkesta, toinen etu ja taka parkki pimee...
Eli elämä on.
Ikinä en ole saanut autoa ekalla katsastuksesta läpi. Yleensä ei edes ole ollut mitään vikaa. Eli ilmeisesti ns. nuori ikä vaikuttaa?
Mutta olen vihdoinkin löytänyt ratkaisun pulmaan. Siihen auttaa emäntä ja mahdollisimman avonainen paita! Viime vuonna kun autossa oli oikeasti vikaa ja emäntä kävi sen näyttämässä niin leima tuli kymmenessä minuutissa :) Pakoputki roikku, yks liitos oli halki pakoputkesta, toinen etu ja taka parkki pimee...
Ja nyt oli sitten ensimmäistä kertaa autossakin vikaa?? Hyvä kuitenkin että keksit miten niitä vikoja ei tarvi korjata, vaan voit jatkaa ajelua vijallisella autolla...
Eli elämä on.
Miks ette katsasta autojanne sellaisissa paikoissa, missä ei harrasteta pilkun nussintaa? Pakkoko se on viedä auto sellaiseen paikkaan, missä tiedetään olevan kaupungin kyrv..mät katsastajat? Mä en ainakaan asioisi hetkeäkään sellaisessa paikassa, missä meininki on tuollaista.
En sattunu pääsemään toisella asemalle ku matkaa oli se ~100km. Toivoin kun menin asemalle että olisi sattunut se mukavampi katsastusmies.
Täällä asiantuntijat puhuvat samaanaikaan e- ja E-hyväksynnästä vaikka niiden voimaantulossa on yli 30 vuoden ero.Tiedättekö edes mitä kirjoitatte?
Suoraan sanoen en tiennyt kirjoitusasun tekevän eroa. Kiitos kun valaisit asiaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
E-hyväksyntä kuuluu tuonne Geneven sopimukseen 1958 ja e kuuluu EY-tyyppihyväksyttyihin.Tuntuu vaan useammalla olevan se käsitys, että E tai e merkittyä valaisinta voidaan käyttää missä tahansa autossa ja millä puolella autoa tahansa.Väitetään, että punaisia E-merkittyjä nappivaloja vaidaan käyttää jarru-, taka- ja sumuvaloina ja väittipä joku jossain foorumissa etuvalonkin olevan laillinen suuntavalona, kun vaihtaa siihen oranssin polttimon ja muuttaa kytkennän.Ei ne nyt ihan näin mene.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 41 vierailijaa