MOT 28.11.2005 --> Autovero poistuu --> Oletko valmis
Valvoja: ffp jäsenet
MOT 28.11.2005 --> Autovero poistuu --> Oletko valmis
Jos asiasta on keskustelua muualla, niin modet poistakaa !!
Tossa muutama juttu siitä autoverosta, joka tulee jollakin viiveellä poistumaan myös Suomesta. Autovero on todettu EU:n taholta Suomessa käytetyn auton ostajia syrjiväksi/laittomaksi, joten se tulee joka tapauksessa jossakin vaiheessa poistumaan --> mitä aikaisemmin sen parempi. Kaveri, joka on automyyjä sanoi: Älä missään nimessä osta käytettyä/uutta autoa nyt vaan odota vuotta 2006 eli odotellaan.
http://www.yle.fi/mot/mv051128/kasikirjoitus.htm
Faktaa vai fiktiota --> ei tietoa :(
Tossa muutama juttu siitä autoverosta, joka tulee jollakin viiveellä poistumaan myös Suomesta. Autovero on todettu EU:n taholta Suomessa käytetyn auton ostajia syrjiväksi/laittomaksi, joten se tulee joka tapauksessa jossakin vaiheessa poistumaan --> mitä aikaisemmin sen parempi. Kaveri, joka on automyyjä sanoi: Älä missään nimessä osta käytettyä/uutta autoa nyt vaan odota vuotta 2006 eli odotellaan.
http://www.yle.fi/mot/mv051128/kasikirjoitus.htm
Faktaa vai fiktiota --> ei tietoa :(
No autoilijoilta se raha peritään tavalla tai toisella, eli lisätään kaiken maailman väliaikaisen käyttömaksun lisäveroja sun muita maksuja :)
Jos taas autojen hinta putoaa, niin putoaa myös sen vaihdossa annettavan kulkineen hinta :(
Edit: Jahas, olin hieman hidas jälkimäisen kommenttini kanssa. En tosin tarkoittanut omaa kulkinettani, vaan käytettyjen autojen hintaa yleensä. Lopputulos näissä muutoksissa on aina se, että tavallinen autoilija kärsii...
Jos taas autojen hinta putoaa, niin putoaa myös sen vaihdossa annettavan kulkineen hinta :(
Edit: Jahas, olin hieman hidas jälkimäisen kommenttini kanssa. En tosin tarkoittanut omaa kulkinettani, vaan käytettyjen autojen hintaa yleensä. Lopputulos näissä muutoksissa on aina se, että tavallinen autoilija kärsii...
Jep, eli ennakoivat että käytettyjen autojen hinta autoliikkeissä tippuu 40-50 %. Nyt "kaveri" sanoi, että he hyvittävät käytetyistä autoista merkkiliikkeessä hintahaarukkana "0" - xxxxx €. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa, sillä on pelkästään kuulopuhetta ;)
Joo eli autoilijoilta se menetetty raha otetaan. Voi tulla esim. 5000 €:n käyttömaksuja tai yms. kivaa :(
Joo eli autoilijoilta se menetetty raha otetaan. Voi tulla esim. 5000 €:n käyttömaksuja tai yms. kivaa :(
voisivat kyllä jotenkin kompensoida tuota. Arvo tippuu taatusti sen ~20% mutta esim että wanhan mallin mukaan verotetut saisivat jotain helpotusta sitten siihen käyttömaksuun....
noh. pitänee pitää oma auto sitten loppuun asti. Helpottuupahan tuo harrastaminen ainkin kun on varaa ostaa toinen siihen viereen odottelemaan...
Mitens meneekö verot vaikka auto olisi ilmoitettu seisontaan? (muistelen että menee mutta varmistetaan ;)
noh. pitänee pitää oma auto sitten loppuun asti. Helpottuupahan tuo harrastaminen ainkin kun on varaa ostaa toinen siihen viereen odottelemaan...
Mitens meneekö verot vaikka auto olisi ilmoitettu seisontaan? (muistelen että menee mutta varmistetaan ;)
Tästä tulee vielä monelle autoilijalle tukalat oltavat lähiaikoina,puhumattakaan autoliikkeistä.Ainakin niille,jotka on rahoittanut autonsa kipurajoille asti.Kuvitellaan,että olet ostanut 20 000 euron auton vaikka 18 000 euron rahoituksella ja auton arvo tippuu vaikka 20-30%,mutta lainaosuus pysyy silti samana.Samaan syssyyn laitetaan muutaman tonnin autovero päälle jokavuosi maksettavaksi.Ja ei tässä vielä kaikki,korkokin on lähdössä kohta nousuun aika rajusti,mitä ennustuksiin on luottamista.
Tässä on taas monipoika ihmeissään.Luottotappioita tulee taas enemmän kuin laki sallii ja pankit alkaa tuottamaan tappiota,mutta ei hätää veronmaksajat maksaa mielellään.
Alkaa taas uusi pankkikriisi -90 alun tapaan. :-)
Tässä on taas monipoika ihmeissään.Luottotappioita tulee taas enemmän kuin laki sallii ja pankit alkaa tuottamaan tappiota,mutta ei hätää veronmaksajat maksaa mielellään.
Alkaa taas uusi pankkikriisi -90 alun tapaan. :-)
Aivan, mitä tässä stressaamaan. Ihan sama miten käy niin kyllä valtio omansa ottaa ja yleensähän nuo _autorahoitukset_ ovat kiinteällä korolla niin ei tietääkseni ole kyllä mitään korkoriskiä sen suhteen.
Toisaalta äkkiä ykshailee, taas kun autokuume iskee niin väliraha todnäk on samaa luokkaa on verotukselle käynyt mitä tahansa ;)
Toisaalta äkkiä ykshailee, taas kun autokuume iskee niin väliraha todnäk on samaa luokkaa on verotukselle käynyt mitä tahansa ;)
Minun mielestäni voisi tuon saksan systeemin kopioida suoraan.
Veromuutos voisi tulla vaikka yhdessä yössä mutta niin että tämän jälkeen verotetut autot maksavat korkeamman vuotuisen käyttömaksun ja ennen uudistusta verotetut autot eivät sitä saa. Eli autot kahteen ryhmään.
100% toimivaa vain sillä erotuksella että kun on jo se vuotuinen käyttömaksu joka on bensakoneilla suomessa yli 120e. Saksassahan se voi olla paljon tuon alle tai yli. 1.8 litraisen bensakoneen(euro3) käyttömaksu on suunnilleen sama suomessa ja saksassa.
Veromuutos voisi tulla vaikka yhdessä yössä mutta niin että tämän jälkeen verotetut autot maksavat korkeamman vuotuisen käyttömaksun ja ennen uudistusta verotetut autot eivät sitä saa. Eli autot kahteen ryhmään.
100% toimivaa vain sillä erotuksella että kun on jo se vuotuinen käyttömaksu joka on bensakoneilla suomessa yli 120e. Saksassahan se voi olla paljon tuon alle tai yli. 1.8 litraisen bensakoneen(euro3) käyttömaksu on suunnilleen sama suomessa ja saksassa.
Toisaalta äkkiä ykshailee, taas kun autokuume iskee niin väliraha todnäk on samaa luokkaa on verotukselle käynyt mitä tahansa ;)
Toi pitää täysin paikkansa.Ihan sama jatkon kannalta miten tässä käy.Väliraha Audi RS4:seen pysyy jatkossa täysin samana.:-)
Siinämielessä vain "mielenkiintoinen" asia autoliikkeiden kannalta,esim.vaikka Rinta-Jouppi,jonka liikkeissä on tuhansia vaihtoautoja.Lasket vaikka 1000 erihintaisesta autosta 25% hinnasta pois.Hyvitettyhän niistä on kuitenkin "vanhan hyvän ajan mukaan"
Ei mitenkään mukava seikka tuottavan liiketoiminnan kannalta...
Juuh, ei kannata panikoida. tuskin autoilijoita täysin yliverotetaan, koska tietyn pisteen jälkeen autoja ruvetaan poistamaan kilvistä ja valtion lypsylehmä sakkaa.
Vuotuisella autoihin kohdistuneilla veroilla kerätään Saksassa 51Mrd euroa (josta muuten palautuu tiehoitoon 17mrd) ja autoja on jokseekin enemmän kuin Suomessa eli tuskin tuolla suoralla Saksan systeemillä päästäisiin samaan tuottoon kuin nykyisellä autoverolla (en jaksa syynätä budjettia paljonko tarvitaan vuosittain). Autoja lienee kilvissä n. 2miljoonaa.
Kuten todettu välirahat pysyy samana, vaikka se 100% autolainoittaja kärsiikin alussa toisia enemmän.
Pari faktaa Saksan systeemistä:
-Autoverolla on kaupallinen vaikutus eli auto pyritään päivitämään, että veroa ei tarvitsisi ylenmäärin maksaa (esim. mun Audi oli verovapaa viime vuoden, mutta nyt maksan 308e /vuosi). Parhaimmat uudet verovapaita KAT-luokan takia jopa muutamia vuosia (3ltr autot, hiukkassuodattimella varustetut Dieselit jne.)
-Auto kaupataan kilvettömänä eli uusi omistaja rekisteröi auton pikkurahaan ja autovero tietysti lasketaan päiväkohtaisesti (katkeaa kun kilvet palautaan, halpaa jälleen) eli Autoveron vuotuista tuottoa vaikea arvioida, koska ihmiset seisottavat esim. 2 autoa talven yli. Monilla eri auto talvella kuin kesällä.
-Autovero lasketaan 100m3 kohti, kokonaisveroon vaikuttaa lisäksi auton schlüsselnro, joka määritetään kulutuksen ja KATin perusteella. Lisäksi veroa nostaa tai laskee käytettävä polttoaine
-Moottoteille kaavaillaan veroa (~100e), vaikka kuluttajien mielestä veroa kerätään jo riittävästi.
Vuotuisella autoihin kohdistuneilla veroilla kerätään Saksassa 51Mrd euroa (josta muuten palautuu tiehoitoon 17mrd) ja autoja on jokseekin enemmän kuin Suomessa eli tuskin tuolla suoralla Saksan systeemillä päästäisiin samaan tuottoon kuin nykyisellä autoverolla (en jaksa syynätä budjettia paljonko tarvitaan vuosittain). Autoja lienee kilvissä n. 2miljoonaa.
Kuten todettu välirahat pysyy samana, vaikka se 100% autolainoittaja kärsiikin alussa toisia enemmän.
Pari faktaa Saksan systeemistä:
-Autoverolla on kaupallinen vaikutus eli auto pyritään päivitämään, että veroa ei tarvitsisi ylenmäärin maksaa (esim. mun Audi oli verovapaa viime vuoden, mutta nyt maksan 308e /vuosi). Parhaimmat uudet verovapaita KAT-luokan takia jopa muutamia vuosia (3ltr autot, hiukkassuodattimella varustetut Dieselit jne.)
-Auto kaupataan kilvettömänä eli uusi omistaja rekisteröi auton pikkurahaan ja autovero tietysti lasketaan päiväkohtaisesti (katkeaa kun kilvet palautaan, halpaa jälleen) eli Autoveron vuotuista tuottoa vaikea arvioida, koska ihmiset seisottavat esim. 2 autoa talven yli. Monilla eri auto talvella kuin kesällä.
-Autovero lasketaan 100m3 kohti, kokonaisveroon vaikuttaa lisäksi auton schlüsselnro, joka määritetään kulutuksen ja KATin perusteella. Lisäksi veroa nostaa tai laskee käytettävä polttoaine
-Moottoteille kaavaillaan veroa (~100e), vaikka kuluttajien mielestä veroa kerätään jo riittävästi.
Uudessa tuulilasissa oli taulukko mitä autot maksaisivat ja kuinka suuri käyttömaksu olisi.
Esim:
Audi A4 2.0 T FSI
Hinta nyt: 41 650 €
Uusi hinta: 28 904 €
Vuosivero: 701 €
VW Golf 1.6 Trebdline
Hinta nyt: 20 710 €
Uusi hinta: 14 882 €
Vuosivero: 635 €
Jeep Gr. Cherokee 5.7 V8 A
Hinta nyt: 89 800 €
Uusi hinta: 61 283 €
Vuosivero: 3422 €
Siinä nyt muutama esimerkki.
Esim:
Audi A4 2.0 T FSI
Hinta nyt: 41 650 €
Uusi hinta: 28 904 €
Vuosivero: 701 €
VW Golf 1.6 Trebdline
Hinta nyt: 20 710 €
Uusi hinta: 14 882 €
Vuosivero: 635 €
Jeep Gr. Cherokee 5.7 V8 A
Hinta nyt: 89 800 €
Uusi hinta: 61 283 €
Vuosivero: 3422 €
Siinä nyt muutama esimerkki.
Oletus: Jos kerran autojen hinta laskee, ja vuotuisten käyttömaksujen osuus kasvaa, niin eikö kaskon hinta tulisi laskea hiukan koska korvaussummatkin ovat matalammat?
Liikennevakuutusmaksuihin tuskin tulee muutosta, koska henkilövahinkojen korvaussummat ovat suuret, mutta kaskossa kun korvataan vaan peltiä, niin muutosta luulisi tulevan.
Liikennevakuutusmaksuihin tuskin tulee muutosta, koska henkilövahinkojen korvaussummat ovat suuret, mutta kaskossa kun korvataan vaan peltiä, niin muutosta luulisi tulevan.
^Ei kai auton korjauskostannukset laske auton halvetessa, työ ja osat pysynevät edelleen kutakuinkn saman hintaisina. Toki auto mennee halpuutensa vuoksi lunastukseen helpommin, mikä voisi teoriassa alentaa vakuutusmaksuja. Mutta tokkopa vaan, eiköhän vakuutusyhtiöt vedä mahdolliset säästöt omaan kassaansa :(
Korotettu käyttömaksu tulee aivan varmasti myös vanhoille autoille.
Nimittäin Suomen vanheneva autokanta ei pahemmin uudistu, jos vanhoja autoja saa jatkossa ostettua puolet halvemmalla, ja kaiken lisäksi käyttömaksukin olisi murto-osa uudesta! Vähän ajava ostaisi erittäin suurella todennäköisyydellä vanhan auton. Uuden auton käyttömaksu on vähän ajavalle kohtuuton rangaistus.
Uuden rahastusjärjestelmän vaikutus harrasteautoiluun tulee olemaan raju. Kenellä on varaa maksaa tonni vuodessa autosta, joka seisoo 6-8kk vuodessa? Siihen sitten katsastusmaksut päälle - nekin on kohta satasen luokkaa.
Seisonta-aika pitää saada maksuttomaksi!
Tuli mieleen, että eikös sitä joukkoliikenteen käyttöäkin yritetä lisätä? Tässä maassa ei tule toimeen ilman omaa autoa muualla kuin kaupungissa, joten jos joutuu ihan vaan omistamisen ilosta maksamaan itsensä kipeäksi, niin tuskin sitä autoa jättää kotiin sen takia, että pääsisi maksamaan itsensä kipeäksi bussikyydistä, jolla joutuu lähtemään töihin vähintään tuntia aiemmin ja sen päälle vielä kävelemään kilometrin.
Nimittäin Suomen vanheneva autokanta ei pahemmin uudistu, jos vanhoja autoja saa jatkossa ostettua puolet halvemmalla, ja kaiken lisäksi käyttömaksukin olisi murto-osa uudesta! Vähän ajava ostaisi erittäin suurella todennäköisyydellä vanhan auton. Uuden auton käyttömaksu on vähän ajavalle kohtuuton rangaistus.
Uuden rahastusjärjestelmän vaikutus harrasteautoiluun tulee olemaan raju. Kenellä on varaa maksaa tonni vuodessa autosta, joka seisoo 6-8kk vuodessa? Siihen sitten katsastusmaksut päälle - nekin on kohta satasen luokkaa.
Seisonta-aika pitää saada maksuttomaksi!
Tuli mieleen, että eikös sitä joukkoliikenteen käyttöäkin yritetä lisätä? Tässä maassa ei tule toimeen ilman omaa autoa muualla kuin kaupungissa, joten jos joutuu ihan vaan omistamisen ilosta maksamaan itsensä kipeäksi, niin tuskin sitä autoa jättää kotiin sen takia, että pääsisi maksamaan itsensä kipeäksi bussikyydistä, jolla joutuu lähtemään töihin vähintään tuntia aiemmin ja sen päälle vielä kävelemään kilometrin.
Nimittäin Suomen vanheneva autokanta ei pahemmin uudistu, jos vanhoja autoja saa jatkossa ostettua puolet halvemmalla
Tätä en oikein ymmärtänyt. Eikös vanhojen hinta pysy korkealla, jos niillä on vapautus vuosittaisesta verosta?
Mun mielestä seurauksena olis se hassu tilanne, että esim. 2005 mallin auto olisi paljon kalliimpi kuin 2006 mallin auto (jos siis uusi laki tulisi ensi vuonna voimaan).
Vaikka vanhan lain mukaan verotetut saisivatkin vapautuksen noista vuosittaisista isommista maksuista, laskisi niiden hinta silti huomattavasti... kuka sitä nyt haluaisi ostaa 5v ja 150tkm ajetun vanhan auton kun samaan rahaan saisi uuden, joskin isommalla vuosittaisella verolla (no, ehkä joku todella vähän ajava).
SS: Jäi tosiaan miettimättä tuo, että eipä se kuitenkaan varaosien hintaa laske, vaikka autoverotus muuten laskisi. Mutta ilmeisestikin sitten lunastukseen laitettaisiin entistä useammin, koska korjaaminen ei enää kannttaisi. Ja taas jos menee lunastukseen, niin silloin kulut kuitenkin kasvavat, joten lopputulos tarkemmin ajateltuna taitaa olla vakuutusmaksujen suhteen plusmiinus nolla.
Uudessa tuulilasissa oli taulukko mitä autot maksaisivat ja kuinka suuri käyttömaksu olisi.
Esim:
Audi A4 2.0 T FSI
Hinta nyt: 41 650 €
Uusi hinta: 28 904 €
Vuosivero: 701 €
Tuolla erotuksella ja vuosiverolla ajelisi reilut 18 vuotta ennenkuin maksettujen vuosiverojen määrä ylittäisi erotuksen. Itse en kolmea vuotta pidempää ole samalla autolla ajanut, joten tahtoo vuosiverotus -perusteisen verotuksen ja heti! Noilla hinnoilla voisi aina ajaa uudella takuualaisella autolla .. voisi jopa harkita huoltosoppariakin ja vieläkin olisi halpaa.. :P
Uudessa tuulilasissa oli taulukko mitä autot maksaisivat ja kuinka suuri käyttömaksu olisi.
Esim:
Audi A4 2.0 T FSI
Hinta nyt: 41 650 €
Uusi hinta: 28 904 €
Vuosivero: 701 €
Ajatellaan nyt vaikka tuota kaavaa.Kaveri on ostanut nyt juuri uuden tuollaisen auton ja maksanut siitä tänä vuonna tuon hinnan + muutama tonni,jotta sen saa uutena ajoon.(renkaat,väri,varusteet,ym.)hinta pyörii jossain 45 000 euron kinttailla.Uudistuksen mukaan uuden auton listahinta on 28 904 euroa - 13% 1 vuoden arvonpudotus (keskimäärin).Eli hemmon auton hyvitys pyörii kieppeillä 25 000 euroa,jos hyvin käy.
Oletuksena,että uudistus astuu voimaan ensi vuonna.Eli n.20 000 euroa on tullut vuodessa pataan tälle kuvitelulle autonostajalle 1 vuoden käytön jälkeen kun ottaa huomioon verouudistuksen.
Suomalainen nöyrästi vain nielee saamansa paskan...
Eihän siinä mitään niissä tapauksissa,jossa ostetaan taas jatkossa uusi auto.Väliraha pysyy kuitenkin suurinpiirtein samana,siis nou hätä...
Mutta ne autoilijat,jotka tarvii jossain vaiheessa halvemman auton,niitä käy sääliksi.Otetaan nyt vaikka tämä kuviteltu "audikuski" malliksi taas.Kyseinen hemmo joutuu työttömyyden tai talonrakennusprojektin/muun vuoksi vaihtamaan halvempaan.Eli maksettu 45 000 euroa ja rahoitettu se esim:35 000 euron mukaan,(välissä meni 10 000 euron auto).Vuoden pidon jälkeen tulee vaihto eteen,hinta luokaa 20-25 000 euroa ja lainaa vielä 30 000 euroa jäljellä.
Eli auto myytiin ja lainaa jäi vielä maksettavaa luokkaa 10 000 euroa.Eli maksat vielä pitkään sitä autoa,jota sinulle ei edes enää ole.Kiitos verouudistuksen.
Tämä oli vain karkea esimerkki,mutta suuntana jokin tällainen voi koitua jonkun kohtaloksi...
Heikki J:n kanssa samoilla linjoilla. Suomalainen on luonteeltaan sen verran paljon lammas, että kyllä sitä täällä "kulissin takana" jurissaan asiasta hetken aikaa, mutta pöly laskeutuu nopeasti ja sen jälkeen kiristetään vyötä ja maksetaan verot mukisematta. Toista se voisi olla jossain Italiassa tms. jossa on yleislakko ja kansa barrikaadeilla paljon pienemmästäkin asiasta.
Joo, ei suomalaiset mitään ihmeellistä ole noista veroista
tai niiden poistoista tehneet.
Jos vaikka mietitään vertauksena ranskalaiset manviljelijät
tai rekkakuskit, jotka pisti koko liikenteen seisomaan.
Olisin kyllä messissä barrikaadeille, mutta eipä suomessa
tollasta tapahdu, vaikka tuplaisivat autoveron tai minkä
tahansa veron.
tai niiden poistoista tehneet.
Jos vaikka mietitään vertauksena ranskalaiset manviljelijät
tai rekkakuskit, jotka pisti koko liikenteen seisomaan.
Olisin kyllä messissä barrikaadeille, mutta eipä suomessa
tollasta tapahdu, vaikka tuplaisivat autoveron tai minkä
tahansa veron.
Veron poisto saattaa avata myös mielenkiintoisia vaihtoehtoja autojen hankinnalle, koska tehtaat eivät pysty vielä harmonisoimaan tehdashintoja euroopassa esim. Tanskassa, Puolassa jne. autot vielä huomattavasti halvempia eli sieltä esim. perus audi 20000e (tuo 28k versio) + päälle uus hankinnasta johtuvat ALV -->24400e.
Suomipoijjaat eivät ole barrikaadeille nousseet sitten viime kapinan, joten ei varmasti tapahdu nytkään. Joka tapauksessa tuo Huulilasin malli näyttää ihan mielenkiintoiselta. Touaregin myynti taitaa laskea. Oliko muuten Diesel esimerkkejä saatavilla?
Suomipoijjaat eivät ole barrikaadeille nousseet sitten viime kapinan, joten ei varmasti tapahdu nytkään. Joka tapauksessa tuo Huulilasin malli näyttää ihan mielenkiintoiselta. Touaregin myynti taitaa laskea. Oliko muuten Diesel esimerkkejä saatavilla?
Mites tää nyt oikein menee? Autoveron alennustahan on pidetty toivottavana. Sitten kun sitä suunnitellaan toteutettavaksi, niin vastustusta löytyy heti. Eli halutaan halpoja autoja, mutta oma auto ei saa halventua. Eihän tuo kirpaise kuin kerran, eli silloin kun myyt ennen veronalennusta ostetun auton. Jatkossahan kaikilla on kivaa kun saa paremman kärryn halvemmalla...
Tuo vuosittainen vero on toinen juttu, mutta mieluummin maksaa verottajalle kuin pankille korkoja. Ja ostokynnys alenee ja ilma paranee.
Tuo vuosittainen vero on toinen juttu, mutta mieluummin maksaa verottajalle kuin pankille korkoja. Ja ostokynnys alenee ja ilma paranee.
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
Heh hee... Tästä samasta aiheesta keskustelua toisaallakin.
Ihan varma on ettei hyvä tule sittenkään kun asiassa jonkinmoinen päätös tulee, joten siinähän miettivät...
Itse olen ainakin valmis lähtemään apinatalonportaille banderollia heiluttamaan ja seisottamaan vanhaa kotteroani manskulle jos jo kertaalleen raskaasti verottettua kulkinettani kohtaa raskain mahdollinen haittavero, tms.
Ihan varma on ettei hyvä tule sittenkään kun asiassa jonkinmoinen päätös tulee, joten siinähän miettivät...
Itse olen ainakin valmis lähtemään apinatalonportaille banderollia heiluttamaan ja seisottamaan vanhaa kotteroani manskulle jos jo kertaalleen raskaasti verottettua kulkinettani kohtaa raskain mahdollinen haittavero, tms.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
lmu2002 kanssa samaa mieltä. Autohan on aina paska sijoitus. Itse ostan auton sillä mielellä että kaikki menee mitä siihen laitan. Olishan se nyt komeeta jos verotus muuttuisi ja sais kerrankin kunnon auton alle. Vai pitäisikö ajatella et pidetään vaan verot niin ei naapurin papan mersun hinta laske...
Siinämielessä aika outo tilanne,että aina sitä autoveron ollaan kirottu,mutta ei tämä uusikaan ehdotus ole sen järkevämpi autoilijan kannalta.Valtiovalta laskee kyllä asiat omaan pussiin,verotulot pysyy satavarmana samana.
Vai mitä mieltä on esim:VR6 Golf kuskit...autonarvo tippuu melkeimpä nollaan ja kaupanpäälle saa vielä 1000 euron jokavuotisen veron maksettavaksi.Tyytyväinen??
Entäpä harrasteautoilijat,jolla on 3.0-5.0 litraiset koneet harrasteena + 1.6 kauppakassin verot päälle,tyytyväisiä??
Entäpä velkarahalla ostaneet auton omistajat..auton arvo putoaa,velka jää.Tyytyväisiäkö?
Autoliikkeet...koko halli täynnä vaihtoautoja,joiden hinta tippuu.Tyytyväisiä??
Vai mitä mieltä on esim:VR6 Golf kuskit...autonarvo tippuu melkeimpä nollaan ja kaupanpäälle saa vielä 1000 euron jokavuotisen veron maksettavaksi.Tyytyväinen??
Entäpä harrasteautoilijat,jolla on 3.0-5.0 litraiset koneet harrasteena + 1.6 kauppakassin verot päälle,tyytyväisiä??
Entäpä velkarahalla ostaneet auton omistajat..auton arvo putoaa,velka jää.Tyytyväisiäkö?
Autoliikkeet...koko halli täynnä vaihtoautoja,joiden hinta tippuu.Tyytyväisiä??
[asiaton kommentti] Köyhää se vaan kirpasee h0hh0h [/asiaton kommentti]
Nykysen auton arvo niin huikee että ei taida autoverotuksen muuttuminen paljoo kirpaista. Jos se muuttuis niin saattasin jopa ostaa nopeemmin uuden auton. Kakkiksella ajelen siksi kun en tosiaan halua velkarahalla autoa ostaa...
Jos se autovero menisi niin, että veroa otettais vain niiltä kuukausilta jolloin auto on ajossa niin tuskin se kirpaisis niin paljoa niitä >3l moottorillakaan ajelevia? Vai onko ne ympärivuotisessa käytössä :)
Nykysen auton arvo niin huikee että ei taida autoverotuksen muuttuminen paljoo kirpaista. Jos se muuttuis niin saattasin jopa ostaa nopeemmin uuden auton. Kakkiksella ajelen siksi kun en tosiaan halua velkarahalla autoa ostaa...
Jos se autovero menisi niin, että veroa otettais vain niiltä kuukausilta jolloin auto on ajossa niin tuskin se kirpaisis niin paljoa niitä >3l moottorillakaan ajelevia? Vai onko ne ympärivuotisessa käytössä :)
Itse tuon muutoksen olen mieltänyt siten, että jos saksan mallin mukainen verotus tulisi, ei tuo väliraha uuteen autoon juurikaan muuttuisi, vain uuden hinta ja varusteet olisivat edullisempia, mutta edelleen tililtä vaadittaisiin suurinpiirtein saman verran katetta auton vaihtoon. Toisaalta helppo sanoa, kun auto on maksettu ja lisävarusteiden (>40% hinnasta) takia vaihdossa tulee takkiin väkisin aina paljon. Tietenkin tuo tuntuu hurjalta, kun auton arvosta katoaa yhtäkkiä 15k€, mutta toisaalta mikä olisi edes nyt oman auton todellinen arvo, jos sen myisi? Tuskin kovin moni saisi sitä mitä pitää auton arvona. Jokainen jolta auto on mennyt lunastukseen on varmaan tämän kokenut.
Onko kukaan miettinyt sellaista hommaa,jolla on tällä hetkellä vanhempia (vm:93-->)isokoneisia autoja.Esim:2,8..3,0..3,5 litraisia autoja miten niiden omistajien käy?
Taulukkoa katsomalla uusien vähänsaastuttavien verot on n.+1000 euroa vuodessa,mitä ne näillä vanhemmilla onkaan?Käsi sydämmmelle...kuka ostaa tuollaisen vanhan isokoneisen auton jatkossa jos bensanhintakin nousee vielä tästä,ei kukaan!
Ja liikkeet ei varmaankaan ota edes vaihdossa niitä,koska niistä ei pääse enää jatkossa eroon ylisuuren vuosiveron vuoksi.Luulenpa,että porukka jää "mottiin" näiden autojen kanssa.
Taulukkoa katsomalla uusien vähänsaastuttavien verot on n.+1000 euroa vuodessa,mitä ne näillä vanhemmilla onkaan?Käsi sydämmmelle...kuka ostaa tuollaisen vanhan isokoneisen auton jatkossa jos bensanhintakin nousee vielä tästä,ei kukaan!
Ja liikkeet ei varmaankaan ota edes vaihdossa niitä,koska niistä ei pääse enää jatkossa eroon ylisuuren vuosiveron vuoksi.Luulenpa,että porukka jää "mottiin" näiden autojen kanssa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Taulukko näyttää aika hienolta muuten, mutta kertoimet voisivat olla toista luokkaa (jenkit poistunevat Suomen markkinoilta ainakin about heti). Vanhat hinataa taatusti mukaan, eri asia sitten minkä mukaan ne laitetaan verolle. Tuskin samalla periaattella kuitenkaan, muuten siitä harrasteauto tasolla olevasta käyttöautosta tupsahtaa ~1000e veroa vuosittain.
Turha sitä naapurin mersun hinnan alenemista on tuijoittaa liemessä on kaikki jolla auto on Suomen kilvessä. Käytön verottaminen käy järkeen enemmän kuin vanha veromalli. No, turha messuta enempää kohta? nähdään mikä on todellisuutta.
Turha sitä naapurin mersun hinnan alenemista on tuijoittaa liemessä on kaikki jolla auto on Suomen kilvessä. Käytön verottaminen käy järkeen enemmän kuin vanha veromalli. No, turha messuta enempää kohta? nähdään mikä on todellisuutta.
Muuten hyvä mutta ton taulukon hinnat sais kyllä mieluusti jakaa kahdella. Noi summat on kyllä aivan liian korkeita normaalin ihmisen maksettavaksi.
Joku valitti vakuutusmaksuista? Suomessa on aivan sikahalvat vakuutusmaksut! Itse maksan saksassa pelkkää liikennevakuutusta yli 1000e vuodessa, suomessa samoilla nollabonuksilla alle 400e. Englannissa vakuutusmaksut lienee vielä kalliimmat.
Joku valitti vakuutusmaksuista? Suomessa on aivan sikahalvat vakuutusmaksut! Itse maksan saksassa pelkkää liikennevakuutusta yli 1000e vuodessa, suomessa samoilla nollabonuksilla alle 400e. Englannissa vakuutusmaksut lienee vielä kalliimmat.
No, tämä kaikki on toistaiseksi spekulointia ja arvailua... eihän sitä tuollaista lakia vielä ole säädetty, että jo kertaalleen verotetutkin tulisivat uuden systeemin mukaan verotettaviksi... vaikka se todennäköistä onkin.
No tässähän se porsaanreikä piileekin, nimetään tämä uusi käyttöMAKSUKSI tai saastehaittaKORVAUKSEKSI tai joksikin, niin asia ei olekaan enää vertailukelpoinen. Näinhän semenee, kuten kerran työkkärissä oli joku alkupalaveri kaikille koulun lopettaneille työttömille, kovasti korostettiin, että työmarkkinatuessa yms. ei ole karenssia vaan omavastuuaika, ja tuota hoettiin sitten tusinan kertaa eri vaiheessa. Mitenhän tässäkin tapauksessa se termin muotoilu sen tosiseikan poistaa, että ei saa tiettyyn päivämäärään kuitenkaan rahaa.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Mä vain en ymmärrä sitä että miksi kaikkien pitäisi ajaa uusilla autoilla??
Tai jos 90% suomalaisista haluaisikin niin miksi se loppu 10% pitää pakottaa?
Mä ainakin ajan vanhalla autolla jos en nyt minkään muun takia niin ainakin sitten sen, että niitä vituttaa jotka lässyttävät autokannan uusiutumisesta ja siitä että kaikilla pitää olla uusi auto.
Lainaus Overdrivesta: "Liikenneministerimme Susanna Huovinen (sosiaalidemokraatti) oli sitä mieltä, että valtion puolesta ajoneuvoharrastamiseksi luetaan ainoastaan näyttelytoiminta (eli esitellään kilvettömiä autoja), rata-ajot ja romuralli. Kaikki muu on vain käyttöautoilua ja sitä verotetaan sen mukaan. Vitun demarilehmä!!!"
....varsin persoonallinen kommentti...... :D Toisaalta tuskan ymmärtää ameriikka-porukassa jos kesäajoneuvosta pistetään menee neljä tonnia veroa vuodessa.
Lisäksi tarpeeksi vanhat autot pitäisi vapauttaa kaikesta maksupelleilystä ja prosenttipelleilyistä.
Onneksi myös täällä ruotsinkieli taipuu niin voi lähteä maasta kun parhaaksi näkee.
Tai jos 90% suomalaisista haluaisikin niin miksi se loppu 10% pitää pakottaa?
Mä ainakin ajan vanhalla autolla jos en nyt minkään muun takia niin ainakin sitten sen, että niitä vituttaa jotka lässyttävät autokannan uusiutumisesta ja siitä että kaikilla pitää olla uusi auto.
Lainaus Overdrivesta: "Liikenneministerimme Susanna Huovinen (sosiaalidemokraatti) oli sitä mieltä, että valtion puolesta ajoneuvoharrastamiseksi luetaan ainoastaan näyttelytoiminta (eli esitellään kilvettömiä autoja), rata-ajot ja romuralli. Kaikki muu on vain käyttöautoilua ja sitä verotetaan sen mukaan. Vitun demarilehmä!!!"
....varsin persoonallinen kommentti...... :D Toisaalta tuskan ymmärtää ameriikka-porukassa jos kesäajoneuvosta pistetään menee neljä tonnia veroa vuodessa.
Lisäksi tarpeeksi vanhat autot pitäisi vapauttaa kaikesta maksupelleilystä ja prosenttipelleilyistä.
Onneksi myös täällä ruotsinkieli taipuu niin voi lähteä maasta kun parhaaksi näkee.
Lainaus Overdrivesta: "Liikenneministerimme Susanna Huovinen (sosiaalidemokraatti) oli sitä mieltä, että valtion puolesta ajoneuvoharrastamiseksi luetaan ainoastaan näyttelytoiminta (eli esitellään kilvettömiä autoja), rata-ajot ja romuralli. Kaikki muu on vain käyttöautoilua ja sitä verotetaan sen mukaan. Vitun demarilehmä!"
Alkuperäinen lausuma taitaa olla heikki kuitusen, jonka puoluekantaa ei tiedetä mutta veikataan että kokoomus, kuitenkin autoja saisi rakennella kunhan vaan kuljettaa niitä trailerilla näyttelyihin.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Joku valitti vakuutusmaksuista? Suomessa on aivan sikahalvat vakuutusmaksut! Itse maksan saksassa pelkkää liikennevakuutusta yli 1000e vuodessa, suomessa samoilla nollabonuksilla alle 400e. Englannissa vakuutusmaksut lienee vielä kalliimmat.
Tehdään tämä nyt selväksi. Kaverilla ja mulla autona Audi 200 20V(89-91), saksankaverilla se EGS eli euro2 pakokaasukierrätys/happipumppu. Käyttömaksu(vero tms) Saksassa vähän kalliimpi max 80-90eur/ vuosi. Vakuutusmaksut on suunnilleen samat(paitsi et sillä sisältää lasitkin). Bensa siellä kalliimpaa. Katsastus joka toinen vuosi, vanhoillakin autoilla. Tehoa siis 220hv(2.2L), en muista onko muutoskatsastettu 280ps lastulle. Ilmeisesti on. Autoilu siellä todella kallista vanhalla turbopelillä jolle saa euro2 luokituksen. Hahaha :D .
Okei, vielä vanhemmissa ilman kattia se kyllä jo maksaa enemmän,paljon enemmän.
Juhakill: Tee selväksi kun tiedät mitä teet selväksi :-D
Ilmeisesti kaverisi ei maksa itse autonsa käyttökuluja, koska autovero on pelkäästään 161e kuutiotilavuuden mukaan (E2:na), mitä tuo chippi tuo lisää, niin se juttu erikseen (=>Ei vähennä, jos katsastettu). Käyttömaksu voi olla pienempi, jos ajalet ns. kausikilvillä, mutta vuoden käyttömaksuistahan tässä puhuttiin.
Täältä voi tarkistaa tuon veronmäärän:
http://www.kfz-steuer.de/
Vakuutusmaksu on aloittavalle autoilijalle tuon 1000e, mulla ~400e täyskaskolla (suurin omavastuu ja täydet boonukset 70%) ja 25000tkm vuodessa. Jos kaverisi ajaa esim. 5tkm vuodessa, hän voi päästä suht. pienellä maksulla jos yhtiö halpa.
Onko kaverisi muuten muistanut kertoa, että katsastus on myös todella tiukka. Varmasti tiukempi kuin missään muualla ja koskee kaikkia ajoneuvoja (mp:t mukaan lukien), joten en tiedä missä se helpotus on, jos sitä yritit sanoa ja maksaa muistaakseni ~70e kaikkinensa.
Referenssi: http://www.tuev-sued.de/auto_tuev/hu_au ... /1_139.pdf
Ilmeisesti kaverisi ei maksa itse autonsa käyttökuluja, koska autovero on pelkäästään 161e kuutiotilavuuden mukaan (E2:na), mitä tuo chippi tuo lisää, niin se juttu erikseen (=>Ei vähennä, jos katsastettu). Käyttömaksu voi olla pienempi, jos ajalet ns. kausikilvillä, mutta vuoden käyttömaksuistahan tässä puhuttiin.
Täältä voi tarkistaa tuon veronmäärän:
http://www.kfz-steuer.de/
Vakuutusmaksu on aloittavalle autoilijalle tuon 1000e, mulla ~400e täyskaskolla (suurin omavastuu ja täydet boonukset 70%) ja 25000tkm vuodessa. Jos kaverisi ajaa esim. 5tkm vuodessa, hän voi päästä suht. pienellä maksulla jos yhtiö halpa.
Onko kaverisi muuten muistanut kertoa, että katsastus on myös todella tiukka. Varmasti tiukempi kuin missään muualla ja koskee kaikkia ajoneuvoja (mp:t mukaan lukien), joten en tiedä missä se helpotus on, jos sitä yritit sanoa ja maksaa muistaakseni ~70e kaikkinensa.
Referenssi: http://www.tuev-sued.de/auto_tuev/hu_au ... /1_139.pdf
?? en osaa käyttää?
169eur on maksimi mitä saan?? (pienempi summa 141eur) ?
Kaveri asuu vuorilla,ihan Itävallan rajalla, 30v.
Voi olla et ollaan verrattu autoveroa ja olen pitäny sitä mitättömänä verrattuna Suomeen.
Muuten katsastuksesta en tiedä, kahden vuoden välein jaksaa pingottaakin. Ja onhan niitä juuri Saksassa katsastettuja pompannu tääläkin katsastuksessa? Mutta tuloveroja maksan vähemmän, koska kaveri on sinkku.
edit: Mun auton vakuutusmaksut suomessa yli 500eur, bonuksien(en muista paljon) kanssa.
169eur on maksimi mitä saan?? (pienempi summa 141eur) ?
Kaveri asuu vuorilla,ihan Itävallan rajalla, 30v.
Voi olla et ollaan verrattu autoveroa ja olen pitäny sitä mitättömänä verrattuna Suomeen.
Muuten katsastuksesta en tiedä, kahden vuoden välein jaksaa pingottaakin. Ja onhan niitä juuri Saksassa katsastettuja pompannu tääläkin katsastuksessa? Mutta tuloveroja maksan vähemmän, koska kaveri on sinkku.
edit: Mun auton vakuutusmaksut suomessa yli 500eur, bonuksien(en muista paljon) kanssa.
Vuosimalli ei vaikuta tuon ikäisessä (siis onko 89-91), suurempi maksu on tullut voimaan se vuosiluvun jälkeen minkä yhteydessä se maksu mainittu eli se mitä maksetaan tänä päivänä. Niin kun kirjoitin, ilman schlüsselnumeroa tarkkaa veroa ei ole tiedossa (tuo määrittää päästöt jne. myös lastun). Paikka ei vaikuta muutakuin vakuutusmaksuihin. Tuloveroja hemmo maksaa ~41% defaulttina.
No, niin taikka näin. Toivottvasti suomalaistenkin päättävien järki pelaa tässä asiassa. Mietin vain sitä metsien miestä joka tarttee se auton tosissaan. Vanha 6000mk vähän liikaa.
No, niin taikka näin. Toivottvasti suomalaistenkin päättävien järki pelaa tässä asiassa. Mietin vain sitä metsien miestä joka tarttee se auton tosissaan. Vanha 6000mk vähän liikaa.
Selkeästi tämänkin lakimuutoksen kanssa tulee ns. väliinputoajia. Ikävää miettiä mitä esim. itse maksaisin käyttömaksu omasta audistani, kun silmäilee tuota taulukkoa. Haluaako joku ostaa...
Uusien autojen suhteen tuo on selvä kuvio, mutta näillä vanhemmilla vehkeillä voi v-käyrä jossain välissä hipoa taivaita. Yleensä valtio ei ole se joka näissä ottaa mitään omaan pikkiin.
Uusien autojen suhteen tuo on selvä kuvio, mutta näillä vanhemmilla vehkeillä voi v-käyrä jossain välissä hipoa taivaita. Yleensä valtio ei ole se joka näissä ottaa mitään omaan pikkiin.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
oopeelle vielä, tuosta saksan käyttömaksusta. Yritin ettiä vanhoi mailei, mutta varmaan jo liian vanhoi. Tän kaveri kuitenkin laittoi euro2 päivityksen jälkeen.
Luulen et autovero on unohtunut multa koska jotain 200eur vuosi ei voi kun nauraa,sen jälkeen kun on omansa tullannu ja verot maksanu :/
this year my audi costs at year 336euro tax and with the euro2 kit only 169euros/year
Luulen et autovero on unohtunut multa koska jotain 200eur vuosi ei voi kun nauraa,sen jälkeen kun on omansa tullannu ja verot maksanu :/
Tämän päivän Turun Sanomissa oli artikkeli kaavailluista autoverouudistuksista. Koko juttu löytyy netistä taloussivuilta.
Ote artikkelista:
Käyttömaksu noussee kaikilla
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa on puheenvuoroissa esitetty, että uusi käyttömaksu ei saisi rasittaa niitä autoilijoita, jotka ajavat vanhoilla autoilla ja ovat autoveron maksaneet rekisteröinnin yhteydessä. Toisin sanoen tuplaverotusta pitäisi välttää. Lopullisessa mietinnössä tätä ei näy.
- Ajatus on täysin direktiiviehdotuksen hengen vastainen. Käyttömaksun eli ajoneuvoveron tulee koskettaa niin vanhoja kuin uusia autoja, muuten veron ohjaavuusidea katoaa, sanoo valiokunnassa istuva kansanedustaja Pertti Salovaara (kesk).
- Ajatellaanpa jos meillä astuisi voimaan sellainen ajoneuvoverotus, jossa rajataan ulos autot, joista on kertaalleen oston yhteydessä maksettu korkeampi vero. Mitä tapahtuisi? Sekä uusien että vanhojen autojen hinta putoaa, mutta samalla käyttömaksut nousisivat vain uusien osalta. Silloinhan vanhoista autoista tulisi se houkuttelevampi vaihtoehto. Tilanne ohjaisi kuluttajia hankkimaan vanhoja paljon saastuttavia autoja, huomauttaa Salovaara.
Lähde: Turun Sanomat 10.12.2005
Että Prkl!
Laitoin jo postia tälle herralle, niin tekee varmaan moni muukin!
Ote artikkelista:
Käyttömaksu noussee kaikilla
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa on puheenvuoroissa esitetty, että uusi käyttömaksu ei saisi rasittaa niitä autoilijoita, jotka ajavat vanhoilla autoilla ja ovat autoveron maksaneet rekisteröinnin yhteydessä. Toisin sanoen tuplaverotusta pitäisi välttää. Lopullisessa mietinnössä tätä ei näy.
- Ajatus on täysin direktiiviehdotuksen hengen vastainen. Käyttömaksun eli ajoneuvoveron tulee koskettaa niin vanhoja kuin uusia autoja, muuten veron ohjaavuusidea katoaa, sanoo valiokunnassa istuva kansanedustaja Pertti Salovaara (kesk).
- Ajatellaanpa jos meillä astuisi voimaan sellainen ajoneuvoverotus, jossa rajataan ulos autot, joista on kertaalleen oston yhteydessä maksettu korkeampi vero. Mitä tapahtuisi? Sekä uusien että vanhojen autojen hinta putoaa, mutta samalla käyttömaksut nousisivat vain uusien osalta. Silloinhan vanhoista autoista tulisi se houkuttelevampi vaihtoehto. Tilanne ohjaisi kuluttajia hankkimaan vanhoja paljon saastuttavia autoja, huomauttaa Salovaara.
Lähde: Turun Sanomat 10.12.2005
Että Prkl!
Laitoin jo postia tälle herralle, niin tekee varmaan moni muukin!
Prkl kyllähän ne vanhat autot joka tapauksessa poistuu hiljalleen liikenteestä, suola tekee tehtävänsä. Jos kaikki suomen autot vaihdettaisiin kerralla uudempiin, niin melkoinen määrä syntyisi romua täysin käyttökelpoisista autoista. Kukaan ei ajattele, ettei se uusien autojen tekeminen ja vanhojen romuttaminenkaan aivan puhdasta touhua ole...
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Mikä perkele siinä nyt oikein on kun hehkutetaan autojen saastuttamisesta!?!
Eikö nyt kuitenkin tehtaista, meri- ja ilmaliikenteestä luulisi tulevan moninkerroin enemmän saasteita kuin yksityisautoilusta.
Ei jumalauta tätä pelleilyä!
Onneksi Pertti osaa näköjään käyttää selvää järkeä. Mutta silti on naurettavaa että valtio pakottaa ihmiset ostamaan uuden auton väkisin. Miten tulee tunne että kohta asun 70-luvun DDR:ssä?
Eikö nyt kuitenkin tehtaista, meri- ja ilmaliikenteestä luulisi tulevan moninkerroin enemmän saasteita kuin yksityisautoilusta.
Ei jumalauta tätä pelleilyä!
Onneksi Pertti osaa näköjään käyttää selvää järkeä. Mutta silti on naurettavaa että valtio pakottaa ihmiset ostamaan uuden auton väkisin. Miten tulee tunne että kohta asun 70-luvun DDR:ssä?
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Olisi se vaan hauskaa ajella 700e arvoisella autolla ja maksaa 700e käyttömaksua vuodessa...
Edit: Olisi mukava nähdä jotain arvioita siitä, paljonko tulisi olemaan esimerkiksi tällaisen vanhan (vähäpäästöisen) kakkosgolfin käyttömaksu.
Edit2: Kumma että autoilijoita täytyy aina rahastaa. Samaan aikaan tuetaan kymmenillä miljoonilla kaiken maailman nykytaiteen museoita ja oopperataloja, joissa käy pääsääntöisesti vain pieni (ja hyvätuloinen) väestönosa.
Edit: Olisi mukava nähdä jotain arvioita siitä, paljonko tulisi olemaan esimerkiksi tällaisen vanhan (vähäpäästöisen) kakkosgolfin käyttömaksu.
Edit2: Kumma että autoilijoita täytyy aina rahastaa. Samaan aikaan tuetaan kymmenillä miljoonilla kaiken maailman nykytaiteen museoita ja oopperataloja, joissa käy pääsääntöisesti vain pieni (ja hyvätuloinen) väestönosa.
Niin,mikä se sinun auton Co2 g/km sitten onkaan?Tämän taulukon mukaan luku 185 edellyttää 701 euron veroa vuodessa.
Luulen,että sinun päästöarvo on huomattavasti isompi,joten myös maksu on isompi.Miten vanhojen autojen päästöarvo sitten mitataankaan?Kaikki joukolla katsastusasemalle tyyliinkö ja mittaus/verolippu käteen tyyppinen ratkaisu?
Omassani on Co2 g/km luku 190 joka tietää meikäläiselle 755 euron lippua kotiin.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 43&page=2l
Luulen,että sinun päästöarvo on huomattavasti isompi,joten myös maksu on isompi.Miten vanhojen autojen päästöarvo sitten mitataankaan?Kaikki joukolla katsastusasemalle tyyliinkö ja mittaus/verolippu käteen tyyppinen ratkaisu?
Omassani on Co2 g/km luku 190 joka tietää meikäläiselle 755 euron lippua kotiin.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 43&page=2l
Jees, vihdoinkin. Autoilu on ollut tähän asti niin halpaa että kaikki korotukset ovat varmasti tervetulleita. Tehdään oikein porukalla autoilusta pirun kallista niin maailma pelastuu.
Varmasti kiviäkin kiinnostaa uusien autojen hinnat koska ainakin 95% autoilevista ajelee jokatapauksessa muutaman vuoden vanhoilla käytetyillä autoilla koska ei työmatkoihin tai kauppakassiksi tarvitse sen parempaa kulkuneuvoa.
Varmasti kiviäkin kiinnostaa uusien autojen hinnat koska ainakin 95% autoilevista ajelee jokatapauksessa muutaman vuoden vanhoilla käytetyillä autoilla koska ei työmatkoihin tai kauppakassiksi tarvitse sen parempaa kulkuneuvoa.
Mistäköhän CO2-päästön näkisi? Periaatteessahan tuo on suhteessa kulutukseen, joten 170g/km ei varmaankaan kovin kaukana oikeasta ole. Jenkkiautojen harrastajat (miksei muutkin) varmaan muuten olisivat mielissään, jos autolla tulee ajettua muutamana kesäviikonloppuna vuodessa ja käyttömaksua rapsahtaa 3000e :)
Hmm, eikös tuon maksun voisi suhteuttaa suoraan tuotettuihin päästöihin. Joka vuosi katsastuksessa mitattaisiin päästöt, katsottaisiin kilometrit ja laskettaisiin paljonko sitä on tullut tupruteltua. Laskutus kuutiohinnalla =)
Edit: Jos taulukosta katsoo muutaman yleisen auton hintapudotusta ja käyttömaksua, niin 10 vuodessa hintaero tulee maksettua kohonneena käyttömaksuna. Jos aikoo ajella samalla autola yli 10 vuotta, on loppusumma nykyistä kalliimpi. Jos autojen käyttöikä ei uudistuksen jälkeen suomessa merkittävästi putoa, niin valtion tulothan kasvavat huomattavasti! Se kai tässä lieneekin ajatuksena...
Hmm, eikös tuon maksun voisi suhteuttaa suoraan tuotettuihin päästöihin. Joka vuosi katsastuksessa mitattaisiin päästöt, katsottaisiin kilometrit ja laskettaisiin paljonko sitä on tullut tupruteltua. Laskutus kuutiohinnalla =)
Edit: Jos taulukosta katsoo muutaman yleisen auton hintapudotusta ja käyttömaksua, niin 10 vuodessa hintaero tulee maksettua kohonneena käyttömaksuna. Jos aikoo ajella samalla autola yli 10 vuotta, on loppusumma nykyistä kalliimpi. Jos autojen käyttöikä ei uudistuksen jälkeen suomessa merkittävästi putoa, niin valtion tulothan kasvavat huomattavasti! Se kai tässä lieneekin ajatuksena...
Mistäköhän CO2-päästön näkisi?
Tuosta näkee ainakin uudempien autojen päästöt.Valitsee vain merkin ja mallin...
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/
Normaalista pakokaasutestistä ei saa päästöjä tuossa muodossa, vaan ainoastaan prosentteina. Tuo automallikohtainen päästömäärähän mitataan ajamalla laboratoriossa joku standardi testisykli ja mittaamalla päästöt.
No autoilijat tietenkin käy omakustannehintaan ajamassa tuon laboratoriohässäkän,jotta saa sen kupongin käteen,jolla marssii sitten anomaan verolippua. :-)
Vaikka uusien autojen hinta puolittuisi niin se ei lisää uusien autojen myyntiä.
Silloinkin se järkevä kuluttaja ostaisi vaikka 3v. vanhan auton koska sen hinta on parhaimmillaan puolet uuden hinnasta. Ihan sama mitä uusi maksaa. Tämä uusien vs. käytettyjen autojen hintasuhde pysyy samana oli ostohinta mikä tahansa.
Näin kuluttajan näkövinkkelistä mielummin maksaisi kertarysäyksellä enemmän kuin maksaisi oston jälkeen omistamisesta joka vuosi maailman tappiin saakka. Ei auto ole mikään kertakäyttökulutustavara ole joka pitäisi aina muutaman vuoden jälkeen vaihtaa uuteen.
Silloinkin se järkevä kuluttaja ostaisi vaikka 3v. vanhan auton koska sen hinta on parhaimmillaan puolet uuden hinnasta. Ihan sama mitä uusi maksaa. Tämä uusien vs. käytettyjen autojen hintasuhde pysyy samana oli ostohinta mikä tahansa.
Näin kuluttajan näkövinkkelistä mielummin maksaisi kertarysäyksellä enemmän kuin maksaisi oston jälkeen omistamisesta joka vuosi maailman tappiin saakka. Ei auto ole mikään kertakäyttökulutustavara ole joka pitäisi aina muutaman vuoden jälkeen vaihtaa uuteen.
Ajattelinpas vaikeasti. Samaan lopputulokseen pääsee paljon helpommalla lisäämällä se vero bensan hintaan! Mitä enemmän saastutat, sitä enemmän maksat. Maksua voi vähentää ajamalla vähemmän tai ostamalla vähemmän kuluttavan auton. Enpä olisi ikinä uskonut sanovani tätä, mutta bensan lisäverotus olisi jo paljon järkevämpi vaihtoehto kuin joku kiinteä vuotuinen 800e lasku.Hmm, eikös tuon maksun voisi suhteuttaa suoraan tuotettuihin päästöihin. Joka vuosi katsastuksessa mitattaisiin päästöt, katsottaisiin kilometrit ja laskettaisiin paljonko sitä on tullut tupruteltua. Laskutus kuutiohinnalla =)
"Tero V" Saahan esim.verotuksessa matkakulukorvausta pitkistä työmatkoista.Ja joutuuhan nyt uusien autojen ostajat maksamaan veroa lisää,vaikka ne on jo maksettu.
Ei tätä systeemiä saa koskaan kaikkia osapuolia tyydyttäväksi.
Ei tätä systeemiä saa koskaan kaikkia osapuolia tyydyttäväksi.
Viimeksi muokannut T-Power, 10.12.2005 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei kuulosta ei, mutta ei kuulosta tuo Salovaarankaan puhe. Työmatkoista tosiaankin saa verottajalta hyvitystä ja hyvitys on vieläpä jollain tavalla suhteutettu polttoaineen hintaan. Tokihan välttämätöntä ajoa aina jonkin verran tulee työmatkojen ulkopuolellakin, sitä ei voi kiistää. Samahan se nytkin on jossain määrin, itsekin "korvessa" asuvana tiedän asian...ss: tuo malli vaan rankaisisi eniten niitä jotka sitä autoa oikeasti tarvitsee ja joutuu liikkumaan paljon kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole ja taas toisaalta suurimmat hyötyjät olis ne joiden ei tarvitse ajaa paljoa ja pystyvät liikkumaan muillakin kulkuvälineillä. Ei kuulosta oikein hyvältä.
Jenkkiautojen harrastajat (miksei muutkin) varmaan muuten olisivat mielissään, jos autolla tulee ajettua muutamana kesäviikonloppuna vuodessa ja käyttömaksua rapsahtaa 3000e :)
Aika paljon kun on vanhojen autojen harrastajia kuitenkin suomessa joilla on helposti useampiakin autoja niin varmaan lähtisi ylimääräiset autot kilvistä pois ja näin ollen veroja ei maksettaisi kuin käyttökoslista ja eiköhän vanhojen autojen kova verotus tekisi sen että vähätkin harvinaisuudet suomesta valuisi ulkomaille ja minun kertaalleen suomeen muuttoautona tullut harrastebiili muuttaisi muualla ja saisi toiset kilvet ja varmaan liikkuisi yhtä paljon suomessa silti ja minun omistuksessani. Voisi suuret autotapahtumat kuolla, ratapäivät vähetä ja vaikka mitä kauaskantoisia vaikutuksia autoveron nostamiselle kohtuuttomiin vanhoille , kauhuskenaariona muutama harrasteautoihin keskittyneet puljut nurin,romiksille ehjiä autoja jotka varmaan paalattaisiin(etipä sitten vag-konsernin tuotteisiinkaan osia), bensiinin myynti vähenisi->vähemmän verotuloja. On vanhat jenkkiautot/muunmaalaiset harrastevehkeet suomelle/helsingillekin omalla tavalla nähtävyys, oli stadin kruisingeissa kauppatorilla jenkit ja muutkin turistit ihmeissään kun torillinen vanhoja jenkkejä pörrää.
Johan noita harrasteautoja putosi varmaan aika määrä kilvistä kun nykyinen käyttömaksu tuli autoihin.
Jenkkituristi vain ihmettelee että miten on Kuubaan joutunut kun lippu piti olla Suomeen.
On vanhat jenkkiautot/muunmaalaiset harrastevehkeet suomelle/helsingillekin omalla tavalla nähtävyys, oli stadin kruisingeissa kauppatorilla jenkit ja muutkin turistit ihmeissään kun torillinen vanhoja jenkkejä pörrää.
Jenkkituristi vain ihmettelee että miten on Kuubaan joutunut kun lippu piti olla Suomeen.
Jotain tämänsuuntaista muutosta olen pitänyt todennäköisenä jo pari-kolme vuotta. Oikeastaan ainoa uusi asia on tuon osamaksuluontoisen omistusveron nimeäminen ympäristöveroksi. Kieltämättä nerokasta, näin se voidaan kohdistaa myös niille, joiden autoista sen koko iäksi kaavailtu verokertymä on jo kertaalleen uutena otettu.
Olen nähnyt laskelman, jossa valtion autoilusta pumppaama verotulo pysyy kiinteänä, ja tutkittiin paljonko pitäisi ns. uuden systeemin autoista (ei autoveroa ostaessa) ottaa vuotuista käyttömaksua, jos vanhoista sitä ei tarvitsisi maksaa. Hinta per auto per vuosi oli jotain tähtitieteellistä. Tämän seurauksena uusien autojen myynti pysähtyisi ehkä noin kymmeneksi vuodeksi, tai niin pitkäksi aikaa kuin vanhoja romuja mitenkään voidaan tekohengittää, ja verotulot tipahtaisivat joka tapauksessa. Eli ei tule tapahtumaan. Valitettavasti en nyt pysty osoittamaan linkkiä tähän laskelmaan, joskus taanoin se s.h.a* -nyyssiryhmissä oli.
Onpahan joskus vanhana sitten muisteltavaa, kuinka joskus oli mahdollisuus ajaa tehokkaalla hienolla mukavalla isolla autolla, olkoonkin että se oli 20 vuotta vanha silloinkin :) Jollakin tonnin vuotuisella omistusmaksulla se nimittäin menee välittömästi paalaukseen, ja siihen loppui autoharrastus. Mikäli on pakko joku kulkine hankkia, niin sitten tutkitaan todella tarkkaan kaikki veronkiertomallit ja/tai päädytään johonkin pienenpieniä kukkasia pakoputkestaan pyöräyttelevään Altoon.
Olen nähnyt laskelman, jossa valtion autoilusta pumppaama verotulo pysyy kiinteänä, ja tutkittiin paljonko pitäisi ns. uuden systeemin autoista (ei autoveroa ostaessa) ottaa vuotuista käyttömaksua, jos vanhoista sitä ei tarvitsisi maksaa. Hinta per auto per vuosi oli jotain tähtitieteellistä. Tämän seurauksena uusien autojen myynti pysähtyisi ehkä noin kymmeneksi vuodeksi, tai niin pitkäksi aikaa kuin vanhoja romuja mitenkään voidaan tekohengittää, ja verotulot tipahtaisivat joka tapauksessa. Eli ei tule tapahtumaan. Valitettavasti en nyt pysty osoittamaan linkkiä tähän laskelmaan, joskus taanoin se s.h.a* -nyyssiryhmissä oli.
Onpahan joskus vanhana sitten muisteltavaa, kuinka joskus oli mahdollisuus ajaa tehokkaalla hienolla mukavalla isolla autolla, olkoonkin että se oli 20 vuotta vanha silloinkin :) Jollakin tonnin vuotuisella omistusmaksulla se nimittäin menee välittömästi paalaukseen, ja siihen loppui autoharrastus. Mikäli on pakko joku kulkine hankkia, niin sitten tutkitaan todella tarkkaan kaikki veronkiertomallit ja/tai päädytään johonkin pienenpieniä kukkasia pakoputkestaan pyöräyttelevään Altoon.
Tämän seurauksena uusien autojen myynti pysähtyisi ehkä noin kymmeneksi vuodeksi, tai niin pitkäksi aikaa kuin vanhoja romuja mitenkään voidaan tekohengittää, ja verotulot tipahtaisivat joka tapauksessa
Ne jotka on odottanut tähtitaivasta tämän autoverouudistuksen kautta,tulevat myös pettymään.Unelma isosta ja tehokkaasta autosta ei toteudu ainakaan siinämäärin missä sitä unelmoitiin.Tämä on rankka mesta autoilun kannalta,me asutaan paikassa..."mate in vinland"
Jos "haluttavien" autojen hinnat tipahtavat esim:40---> 30 000 euroon höystettynä n.1000 euron kiinteällä jokavuotisella verolla,niin kallista se edelleen on.Ottaen huomioon koron,joka on jatkossa varmasti nouseva kuten bensanhintakin,niin ei se ainakaan helpota autoilua.
Valtion pitää kuitenkin saada jokin tietty rahamäärä autoilusta vuosittain,ei tämä ole mikään "veronhelpotustilaisuus",joten menetetty euromäärä suhteutettuna tienattuun euroon pysyy samana.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Kaikki autoharrastajat kasvattamaan/polttamaan "hamppua", siitä kun tulee pienemmät sanktiot kuin autoilusta :-D
Ei vaan, jotenkin nuo harrastusautot pitäis voida "katsastaa" harrastusautoksi, ja siihen vois liittyä jonkintapaisia helpotuksia kuten museoajoneuvoihinkin.
T-Power:
Johan ne aikaisemmin luuli että autoverohelpotukset pudottaa valtion tuloja vaikka miten paljon, mutta mites kävikään, kun porukka roudaa noita kippoja Saksasta selkä vääränä... Tais tulla historian suurimmat tuotot autoverosta.
Ei vaan, jotenkin nuo harrastusautot pitäis voida "katsastaa" harrastusautoksi, ja siihen vois liittyä jonkintapaisia helpotuksia kuten museoajoneuvoihinkin.
T-Power:
Johan ne aikaisemmin luuli että autoverohelpotukset pudottaa valtion tuloja vaikka miten paljon, mutta mites kävikään, kun porukka roudaa noita kippoja Saksasta selkä vääränä... Tais tulla historian suurimmat tuotot autoverosta.
Johan ne aikaisemmin luuli että autoverohelpotukset pudottaa valtion tuloja vaikka miten paljon, mutta mites kävikään, kun porukka roudaa noita kippoja Saksasta selkä vääränä... Tais tulla historian suurimmat tuotot autoverosta.
Aivan,mutta kyseessä onkin vanhat käytetyt autot,"jotka ei maksa mitään" (Huom sarkastisuus :-))Nythän onkin tarkoituksena saada uusia vähänsaastuttavia autoja Suomeen liikkeelle,vai miten tuo Salovaara näkemyksestään tuolla aiemmin kirjoittikaan?
Eli eikö sillä ympäristösaastumisella olekkaan väliä?Mistä tuo Co2 g/km vero sitten koostuu,siis turha maksu(-ko)??
No mutta pieneneekö käytettyjen hinnat missään määrin??? kun ostaa yksityiseltä... Ehkä ehkä ei. Jos ne pienenee parilla sadalla niin minkälainen on se käyttö veron määrä vuodessa. Samanlaista kuin uusilla autoilla vai pieneneekö se vero auton vanhetessa, se olisi loogista. Esin jos ostat romun jolla ajat pisteestä a pisteeseen b ja maksat siitä 500€ + joka vuotinen auto vero joka olisi (uuden auton luokkaa, mitä noissa taulukoissa on) ?? Suuri vai pieni.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa