Onko Corrado turvallinen auto?
Valvoja: ffp jäsenet
Onko Corrado turvallinen auto?
Keskustelimme kotona vaimon kanssa aiheesta kun vaimon näkemys autosta on se että koska ikää on jo melkein 25 vuotta, ei kyseessä voi olla turvallinen auto.
Itse luonnollisesti puolustin asiaa ja totesin että onhan jo 90-luvulla ymmärretty turvallisuus (kolari ym) asioiden päälle, mutta kun aloin selvittämään netistä, en löytänyt mitään asiaan liittyvää tietoa.
Onko kellään mitään kättäpitempää tietoa liittyen aiheeseen?
Itse luonnollisesti puolustin asiaa ja totesin että onhan jo 90-luvulla ymmärretty turvallisuus (kolari ym) asioiden päälle, mutta kun aloin selvittämään netistä, en löytänyt mitään asiaan liittyvää tietoa.
Onko kellään mitään kättäpitempää tietoa liittyen aiheeseen?
Corrado on hankala, kun kyseessä on melko harvinainen automalli. Jotain osviittaa vammautumisriskistä saanee Golf/Jetta 2:n ja Passat 35i:n tiedoista. Linkkejä:
http://www.yvk.fi/fi/etusivu_lvk/tilast ... vallisuus/
http://lib.tkk.fi/TIEDE_TEKNOLOGIA/2011 ... 044422.pdf
http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/me ... +%28pdf%29
http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... kerarbilen
http://www.yvk.fi/fi/etusivu_lvk/tilast ... vallisuus/
http://lib.tkk.fi/TIEDE_TEKNOLOGIA/2011 ... 044422.pdf
http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/me ... +%28pdf%29
http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... kerarbilen
Kyllä turvallisuuden päälle ymmärrettiin jo paljonkin 1930luvullakin, silloin alkoi ensimmäiset turvatestit ja varustelu. Turvallisuus paranee joka vuosi, 90luvun alun isokin auto on tämän päivän pikkuauton rinnalla täysi kuolemanloukku.
Corrado ei ole varmsti mitenkään ihmeellinen aikakautensa edustaja turvallisuudessa. Muistaakseni ei ole mitään sivutörmäysvahvikkeita joita alkoi tuohon aikaan tulemaan, eikä nokkakolarissakaan ole käytetty "nykytekniikkaa" voimien jakamiseksi kummallekkin puolelle autoa.
Corrado ei ole varmsti mitenkään ihmeellinen aikakautensa edustaja turvallisuudessa. Muistaakseni ei ole mitään sivutörmäysvahvikkeita joita alkoi tuohon aikaan tulemaan, eikä nokkakolarissakaan ole käytetty "nykytekniikkaa" voimien jakamiseksi kummallekkin puolelle autoa.
Eiköhän se aikalaisekseen ole ihan turvallinen, mutta... ei passaa nykyauton kanssa kummoisesti kolaroida etteikö olisi kakkosena. Jokin aika sitten kun oli mk2 jetta, niin eihän se turvalliselta tuntunut vrt. 2000-luvun autot, jämäkältä ikäisekseen kyllä.
Mikäli on harrastekippo, niin turha ajatella liikoja mitenkä turvallinen se on. Ajaa jotkut rodeillakin, enkä kutsuisi niitä mitenkään turvallisiksi....
Mikäli on harrastekippo, niin turha ajatella liikoja mitenkä turvallinen se on. Ajaa jotkut rodeillakin, enkä kutsuisi niitä mitenkään turvallisiksi....
Ymmärrän luonnollisesti että ei tätä voi verrata uutena myytävään autoon.
Ajattelin löytää vanhaa dataa siitä miten on yleisesti pärjännyt aikalaisiaan vastaan. Ja oliko jotain innovaatista ns. tulevaisuuden ratkaisuja ym.
Harrastepelit ovat aina mitä ovat ja varmasti bussilla matkustaminen olisi turvallisempaa :) Syy keskusteluunkin aloittamiseen kotona kumpusi jälkipolven matkustamisesta autossa..
Ajattelin löytää vanhaa dataa siitä miten on yleisesti pärjännyt aikalaisiaan vastaan. Ja oliko jotain innovaatista ns. tulevaisuuden ratkaisuja ym.
Harrastepelit ovat aina mitä ovat ja varmasti bussilla matkustaminen olisi turvallisempaa :) Syy keskusteluunkin aloittamiseen kotona kumpusi jälkipolven matkustamisesta autossa..
Eipä kyllä Corrado tainut olla mitenkään edistyksellinen auto aikanaan turvallisuuden nimissä. Tuohon aikaan yleistyneitä turvavarusteitat tulee mieleen turvavöiden esikiristys ja sivutörmäyssuojaus, mitä ei kumpaakaan ole tainut rahallakaan saada Corradoon. Volkkari on kuitenkin se halpismerkki konsernissa, Audiin nuo varusteet sai.
Corrado on kolariturvallisuudeltaan hyvin samaa luokkaa mk2 Golfin ja 35i Passatin kanssa, korirakenne on melko samasta puusta veistetty.
Ja jos jonkun mielestä mk2 Golf on turvallinen, niin onnea vaan. :D
50km/h puuta päin törmäyksessä ei ehkä henki vielä lähde, mutta ei sieltä välttämättä kävellen poistuta paikalta...
Ja jos jonkun mielestä mk2 Golf on turvallinen, niin onnea vaan. :D
50km/h puuta päin törmäyksessä ei ehkä henki vielä lähde, mutta ei sieltä välttämättä kävellen poistuta paikalta...
Syy keskusteluunkin aloittamiseen kotona kumpusi jälkipolven matkustamisesta autossa..
Jos jälkipolvet on vielä turvaistuin kokoluokkaa niin aika paljon ratkaisee myös turvaistuinten laatu. Tosin kun kattelee minkälaisissa katiskoissa lapsia kuljetetaan jopa niin ettei ole vöissä vaan hypitään takapenkillä, niin enempi taitaa olla omasta huolehtimisesta kiinni miten kolaritilanteessa käy.
vaimon näkemys autosta on se että koska ikää on jo melkein 25 vuotta, ei kyseessä voi olla turvallinen auto
Jos ajoneuvo on kunnossa, lakien, määräysten ja asetuksien mukainen, on se yhtä turvallinen kuin se liikenteen osanen penkin ja ratin välissä - oli se ajopeli sitten minkä ikäinen tahansa.
Kolariturvallisuus on parantunut suurin harppauksin 25 vuodessa, mutta edelleen reitin suunnittelu, ennakoiva ajo ja turvaväli ovat ihan päteviä juttuja myös sillä uudemmalla, turvallisella autolla kurvaillessa. Fysiikan lait kun ovat edelleen pysyneet samana vaikka tekniikka niille yrittääkin laittaa kovasti hanttiin.
^ Juurikin näin. Ratin ja penkin välissä tehdään ne suurimmat ratkaisut ja aika moni kyllä muistaa, että kun autossa on lapsia niin lasti on kallis. Kaikkiin liikennetapahtumiin ei kuitenkaan voi itse vaikuttaa ja se lähtö tulee jos on tullakseen niin vanhassa kuin uudemmassakin autossa.Näin ainakin itse uskon. Esim. kaveri kuoli aikoinaan kun rekan perävaunusta katkesi jarruletku ja kärri tuli sivuttain suoraan päin. Siitä tuskin olisi selvinnyt nykyautollakaan/sen verran on massassa tuota eroa.
Joo, kolariturvallisuus on parantunut nimenomaan tuolla kaupunkinopeuksissa tapahtuvissa törmäyksissä. Autothan suunnitellaan ottamaan energia vastaan, joten ne rusentuvat enemmän nykyään kuin mitä tuo Corrado esimerkiksi. 100km/h nokkakolarissa ei korisuunnittelu paljoa enää lämmitä, ainoa joka saattaa pelastaa hengen on turvatyyny. Kai Cortsusta sellainen sentään löytyy?
Nimenomaan nykyinen korisuunnittelu pelastaa siellä isoissa nopeuksissa nokkakolarissa. Suurlujuusterästen ja paljon paremmin suunniteltujen rakenteiden ansiosta voimat jakautuu koko keulan mitan tasan. Corradolla kun ajaa nokkakolarin mikä usein on toispuoleinen, menee sen puolen keula ohjaamoa myöten kasaan. Uusissa autoissa keula menee toispuoleisesti kasaan, mutta ohjaamon kohdalla sitten koko leveydeltä otetaan voimaa vastaan huomattavasti paremmin. Corradossa siis kuskista voi tulla jalaton, ja uudessa Scirocossa saattaa olla vain mitättömän pieniä muodonmuutoksia.
Toki kaupunkinopeuksissakin on tullut paljon kehitystä, kun on tullut huomattavasti helpommin kasaan menevää rakennetta runkopalkkeihin piennopeustörmäyksiä varten.
Toki kaupunkinopeuksissakin on tullut paljon kehitystä, kun on tullut huomattavasti helpommin kasaan menevää rakennetta runkopalkkeihin piennopeustörmäyksiä varten.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa