Rengas tulee ulos lokarista - mitä tuumataan katsastuksessa?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2984
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Rengas tulee ulos lokarista - mitä tuumataan katsastuksessa?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.9.2014 10:23

Koitin kysellä parilta muulta foorumilta mutta enpä saanut vastauksen vastausta. Täällä kai luulisi saman ongelman kanssa painineita olevan?

Eli eturengastus näyttäisi tulevan juuri ja juuri sen verran ulos että renkaan kontaktipinta jää kaaren sisään. Onko muilla kokemuksia vastaavasta eli onko tiedossa katsastukseen ongelmia?
Ja jos inssi ei hyväksy, onko tuo automaattinen hylkäys vai vain korjauskehoitus?

Kuva Kuva

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 27.9.2014 11:43

CDLC foorumilla painittiin saman ongelman kanssa ja sinne linkkasin löytämäni EU-direktiivin, joka on alunperin vuodelta -78 ja siihen on tehty lisäys -94. Ilmeisesti se on edelleen voimassa. Itse en löytänyt uudempaa, jota sovellettaisiin M1-ajoneuvoihin. Jos joku löytää uudemman direktiivin tai Suomen laissa olevan maininnan asiasta, niin voi toki kertoa ja sivistää meitä.

[quote=Komission direktiivi 94/78/EY]2.1 Lokasuojien on täytettävä seuraavat vaatimukset, kun ajoneuvo on ajokunnossa (ks. liitteessä II oleva 2.6 kohta) ja kun sen etuistuimella on yksi matkustaja ja kun pyörät ovat suoraan eteenpäin -asennossa:

2.1.1 Siinä osassa, jonka muodostavat pyörien keskustasta 30° kulmassa eteenpäin ja 50° kulmassa taaksepäin olevat säteen suuntaiset tasot (ks. kuva 1), on lokasuojan kokonaisleveyden (q) oltava riittävä peittämään koko renkaan leveys (b), ottaen huomioon valmistajan ilmoittaman sekä liitteen III lisäyksessä olevassa 1.3 kohdassa vahvistetun rengas/pyörä -yhdistelmän muoto. Paripyörien osalta otetaan huomioon kahden pyörän kokonaisleveys (t).[/quote]

Alkuperäinen direktiivi

Direktiiviin tehdyt lisäykset

Noissa PDF tiedostoissa on kuva tuohon kohdan 2.1.1 selitykseen.

Voimassaolosta en oikein ole varma, kun ainakin tuo vanha direktiivi on kumottu tällä. Onko tuo lisäyskään sitten voimassa. Tuolla Eur-lexin nettisivulla sille ei ainakaan ole päättymispäivää annettu. Ja tuolla aiemman linkin asetuksessa ei puhuta mitään lokasuojista.

Jultsu
-
Viestit: 2984
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.9.2014 12:28

Tyhjentävä vastaus. Lienee mukava katsastuskokemus tiedossa kun otetaan kalkulaattorit ja astelevyt esiin.

Tosin jos jollakulla on ihan oman käden tietoa vastaavasta tilanteesta niin saa kertoa tarinansa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.9.2014 15:05

Mitä nyt maastureita ym on tullu kateltua ja parilla tutulla sellaiset onkin niin renkaan kulutuspinta pitää olla kaaren sisällä, muuten voi tulla ulos kaaresta.

Jultsu
-
Viestit: 2984
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.9.2014 16:14

Juu, sen olen minäkin saanut kaivettua eri foorumeilta tietooni. Mutta mikä lasketaan tuoksi "kulutuspinnaksi" ? Se osuus joka on asfalttiin kontaktissa? Vaiko pelkästään pääura? Noihin kuvan renkaisiin on kulunut selkeä reuna siihen kohtaan jossa kumi ei enää kosketa tienpintaan. Tämä reuna on juuri tuon lokarin ulkosyrjän kohdilla. Onko kyseessä siis laillinen setuppi vai ei?

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 27.9.2014 17:01

Laitetaanpa taas tuota ihanan ihmeellistä EU:n lainsäädäntöä.

NEUVOSTON DIREKTIIVI 92/23/ETY kertoo meille että:

"2 Tässä direktiivissä tarkoitetaan:

2.8 `kulutuspinnalla` sitä osaa renkaasta, joka koskettaa maahan(5);

2.11 `kulutuspinnan uralla` tilaa vierekkäisten ulokkeiden tai palamaisten elementtien välissä kulutuspinnan kuviossa(8);"

Tämä ilmeisesti vielä voimassa, kun täällä kerrotaan direktiivin kumoutuvan vasta 2017.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 28.9.2014 0:09

ihan mutu-tuntumalta sanoisin että se kohta mihin kuvio lakkaa on se kulutuspinnan reuna, muutenhan voisi (kärjistettynä esimerkkinä) lyödä sellaiset japsi-camberit että puolet nakista koskee maahan ja saivarrella kulutuspinnan loppuvan keskelle rengasta.

Mielestäni oman auton kohdalla katsuri tiiraili nimenomaan kuvion olevan kaaren sisällä, mitä se oli ihan millin-parin verran. Tämä ei toki tarkoita etteikö tulkintoja voisi olla monenlaisia...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa