Diesel polttoaineen merkki eroavaisuudet
Valvoja: ffp jäsenet
Diesel polttoaineen merkki eroavaisuudet
Olen viime kesänä tämän jo pannut merkille.
Olen nyt Alfalla mitannut kolmisen tankillista. Ei kerro totuutta, mutta huomasin Passatilla saman. Nyt on kuitenkin uusi tuttavuus.
Kolmen tankillisen tietoja:
- Neste Express, Pro Diesel, paikka 1: Ajotietokone 7l/100km (todellisuus 8,07l/100km)
- Neste Express, Pro Diesel, paikka 2: Ajotietokone 6,8l/100km (todellisuus 7,6l/100km)
- ABC, Smart Diesel: Ajotietokone 6,9l/100km (todellisuus 6,7l/100km)
Kokemuksia? Testaus jatkuu..
Olen nyt Alfalla mitannut kolmisen tankillista. Ei kerro totuutta, mutta huomasin Passatilla saman. Nyt on kuitenkin uusi tuttavuus.
Kolmen tankillisen tietoja:
- Neste Express, Pro Diesel, paikka 1: Ajotietokone 7l/100km (todellisuus 8,07l/100km)
- Neste Express, Pro Diesel, paikka 2: Ajotietokone 6,8l/100km (todellisuus 7,6l/100km)
- ABC, Smart Diesel: Ajotietokone 6,9l/100km (todellisuus 6,7l/100km)
Kokemuksia? Testaus jatkuu..
Oliko testipätkät saman mittaiset ja samanlaista ajoa? Ei varmaankaan olleet...
En jaksa uskoa, että dieselpolttoaineessa noin suuria laatueroja on, että kulutuksessa olisi OIKEASTI yli 1,3l/100km ero. Oon Jettaan tankannut aina milloin mistäkin, aina on samoissa lukemissa kulutus pyörinyt.
Noita ST1:n ja Nesteen "spesiaalipolttonesteitä" kokeilin kans, ei mitään havaittavaa eroa auton käynnissä, kulkupuolessa, saatikka kulutuksessa.
En jaksa uskoa, että dieselpolttoaineessa noin suuria laatueroja on, että kulutuksessa olisi OIKEASTI yli 1,3l/100km ero. Oon Jettaan tankannut aina milloin mistäkin, aina on samoissa lukemissa kulutus pyörinyt.
Noita ST1:n ja Nesteen "spesiaalipolttonesteitä" kokeilin kans, ei mitään havaittavaa eroa auton käynnissä, kulkupuolessa, saatikka kulutuksessa.
Testipätkät eivät olleet kilometrilleen täysin samanlaiset, mutta täysin samanlaista ajoa.
Huomasin Passatilla samaa vaivaa, mutta en noin suurena. En puhu erikois naftasta, vaan yleisesti merkkien välillä. Pieniä eroja. 1-2dl/100km eroja korkeintaan.
Osia ei ole vaihdettu. Tuntuu hämärältä tuollainen kauhea heitto. Ei kai ajotietokonekaan voi vaihdella noin paljoa (ei ainakaan VAGeissa). Passatissa piti aika tarkalleen aina kutinsa +-2dl.
Huomasin Passatilla samaa vaivaa, mutta en noin suurena. En puhu erikois naftasta, vaan yleisesti merkkien välillä. Pieniä eroja. 1-2dl/100km eroja korkeintaan.
Osia ei ole vaihdettu. Tuntuu hämärältä tuollainen kauhea heitto. Ei kai ajotietokonekaan voi vaihdella noin paljoa (ei ainakaan VAGeissa). Passatissa piti aika tarkalleen aina kutinsa +-2dl.
Mulla menee jo yli hilseen se kun työmatkalla (50km) on eroa 0,2-0,4l/100km (ajotietokone) vaikka ajo on mielestäni aina samanlaista, aamuvuoroon mennessä ei ole ruuhkaa joka selittäisi eron, ajotapa on samanlainen..tietty aikas pilkun halkomista mutta jotenkin musta on tullut niin nuuka että aina jostain kumman syystä tarkistan matkan kulutuksen saavuttuani duuniin..
Meni hieman ohi aiheesta, polttoaineiden eroa en ole huomioinut koskaan.
Meni hieman ohi aiheesta, polttoaineiden eroa en ole huomioinut koskaan.
Juu vesisade tekee matkasta jo paljon raskaamman.
Muutoin matka noudattaa samaa kaavaa: kotipihasta kilometrin verran isommalle tielle, siinä vakkari päällä ekat 15km, liikenneympyrä ja siitä kohta motarille, loput matkaa taas vakkari päällä.
Vaikka olis olusuhteet (sää) sama niin toisinaan vaan vie enemmän ( saatta tietty olla että eilen myötäinen, tänään tuuleton ja huomenna vastatuuli jne..)
Muutoin matka noudattaa samaa kaavaa: kotipihasta kilometrin verran isommalle tielle, siinä vakkari päällä ekat 15km, liikenneympyrä ja siitä kohta motarille, loput matkaa taas vakkari päällä.
Vaikka olis olusuhteet (sää) sama niin toisinaan vaan vie enemmän ( saatta tietty olla että eilen myötäinen, tänään tuuleton ja huomenna vastatuuli jne..)
kuten on mainittu niin taitaa olla mahdotonta testata tälläistä normaali tieolosuhteissa.. polttoaineen määrä sekä "tyhjänä" että tankkauksen jälkeen saattaa heittää hieman.. sitten on matkojen määrä vs etäisyydet, nopeudet, nopeuden vaihtelu, pysähdykset/seisonta (parkkipaikalla, liikennevaloissa), käynnistykset/sammutukset, tie (materiaali ja kunto), sade vs kuiva, tuulenvastus, lämpötilat...
Oon havainnut jonkin verran kulutusvaihtelua omassa eri diesellaatujen kesken, lähinnä kokemukset on Teboil/ST1 vs. Neste ProDiesel. Tankkauksen yhteydessä olen nollanut tripin ja otanta on satoja tankkauksia ja Nesteen dieselillä pääsee 950 - 980km/tankkaus kun tebskan dieselillä 850 - 900 km/tankillinen. Joku muu voi kommentoida syitä, tämä on minun oma havainto.
Hain siis sitä, kun ajotietokone näyttää hirveästi liian vähän Nesteen polttoaineilla. Eli kulutus ajotietokoneen lukemaa suurempi. Ei se selity millään ajotavalla, se on samanlainen päivästä toiseen. Katotaan miltä tulokset näyttää kuukauden kahden päästä. Jos edelleen pääsee ABC:n naftalla on pienempi todellinen keskikulutus niin laadussa täytyy olla eroa. No, annetaan ajan kulua.
Me vedetään samalla autolla, samaa reittiä, samalla nopeudella samassa lastissa 50 kertaa talvessa ja tankataan melkein aina samalla pumpulla napsuun asti. Kaikki tankkaukset syötetään pädille josta saadaan aika tarkat käppyrät kulutuksesta. Uskomattomia kulutuseroja mitataan välillä vailla mitään selvää syytä. Tuuli, tienpinta, lämpötila, DPF poltto, lumikuorma. Kaikki nää tekee aivan hirveetä eroa kulutukseen vaikka nämä normaalit vaihtelevat tekijät eliminoidaan lähes täysin.
Ajetaan pääasiassa Shellin tavaralla mutta myös Nesteen prolla, välilaadulla, talvella ja arktisella eikä suurempia eroja ole havaittu laatujen välillä. Kieltämättä joskus ajotietokone antaa liian alhaisia lukemia vaikka yleensä on karvan verran kovemmat lukemat kuin todellisuudessa on, mutta tätä tapahtuu kaikkien laatujen kanssa.
Ajetaan pääasiassa Shellin tavaralla mutta myös Nesteen prolla, välilaadulla, talvella ja arktisella eikä suurempia eroja ole havaittu laatujen välillä. Kieltämättä joskus ajotietokone antaa liian alhaisia lukemia vaikka yleensä on karvan verran kovemmat lukemat kuin todellisuudessa on, mutta tätä tapahtuu kaikkien laatujen kanssa.
Vaikka eroa olisikin, ajotietokoneen ilmoittaman kulutuksen ja todellisen kulutuksen ero pysyy todella tarkasti samoissa aina, mutta nuo erot voi tulla tankatessa: Aja 3-5 tankillista aina samalla laadulla perätysten ja tee niistä johtopäätökset. Tarkimmat tankkaukset olen itse saavuttanut tekemällä sen aina samassa paikassa, samassa asennossa, ilmausnappi pohjassa ja piripintaan. Tankkauspistoolin "napsu" voi tulla paljoltikin eri kohdassa riippuen esimerkiksi polttoainelaadusta (mm. vaahtoutuvuus) ja pistoolin asennosta.
Ite oon tässä lähinnä tankannu Shellin/ST1/Nesteen asemilla ja jotenki aina alhaissimmat kulutukset on tullut Nesteen litkulla. Ehkä vaan sattumaa, joten en anna hirveen suurta painoarvoa. Sattunut vaan niin useasti sama tilanne, että pistäny miettimään, että olisko sittenki jotain eroa. Tosin merkille pantavaa on ollut vaihtelu Nesteen löpön laadussa. Välillä kun tankkaa niin tumuttaa ihan törkeesti ja sit seuraavalla tankkaus on taas ns. normitilanne. Tän on parit kaveritkin noteerannut omissa autoissaan. Onkos muilla ollut vastaavia tuntemuksia? Mistä moinen edes voisi johtua?
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa