Wanhalla kolopallolla (tms) radalle ajamaan?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 24.7.2003 10:28
Wanhalla kolopallolla (tms) radalle ajamaan?
Ilmapuolen tyyppien kanssa mietitty tämmöstä vaihtoehtoa radalla ajamiseen:
http://www.fvwa.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=25046
Kommetit jatkoksi & kyselyt Åkelle :)
http://www.fvwa.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=25046
Kommetit jatkoksi & kyselyt Åkelle :)
Urhon Ajajien hallitus miettii tulevaisuuden suuntaviivoja järjestettävien tapahtumien suhteen ja sitä mihin suuntaan sarjaa kehitetään. Yhtenä esillä olevana asiana on ollut mukana olevien autojen laajentaminen myös vesijäähdytteisiin volkkareihin. Urhon Ajoja harrastetaan hyvin läheisessä yhteistyössä Volkkariyhdistyksen kanssa, joten siltäkin kannalta asia on ajankohtainen, koska yhdistykseen kuuluu molempien lajikuntien harrastajia.
Nyt selvitetään mahdollisesti halukkaita osallistujia jos sarjaan voisi osallistua myös vesijäähdytteisillä volkkareilla. Mitään päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta kyselyä käytetään pohjana päätöksille.
Alustavasti mietittyjä sääntöjä vesijäähdytteisille:
- automallin vamistuksen alkamisesta pitää olla kulunut 30 vuotta
- tekniikkasäännöt laadittaisiin siten, että vesijäähdytteiset ja ilmajäähdytteiset olisivat keskenään samassa nopeusluokassa ja siten, että vesijäähdytteisten rakentaminen olisi yksinkertaista ja edukasta
- turvallisuusmääräykset olisivat molemmille samat (turvakaaret, turvavyöt, penkki, yms.)
Kysymyksiä ja kommentteja voi esittää tähän keskusteluketjuun tai sähköpostilla allekirjoittaneelle.
Åke Mether
Tiedottaja
Urhon Ajajat ry
[email protected]
Laitetaan tännekin tuo info niin on helpompi kommentoida.
Vanhoilla kolopalloillahan ajellaan kovasti (tai ainakin täysillä) jo nyt nopeuskilpailuja. Tässä uudessa ideassahan on kyse ilmeisesti kestävyyskilpailuista? Tekniikkasääntöjen kanssa on luultavasti aika paljon tekemistä jos niillä pyritään saamaan kaikki autot tasaväkisiksi. Eihän se mahdotonta tietenkään ole. Ihan mielenkiintoinen idea ja saattaa jopa kiinnostaakin jos vaan tekniikkasäännöt tulee olemaan järkeviä vesijäähdytteisten kohdalla.
30.8.- 1.9. Räyskälässähän on mahdollisuus nähdä molemmilla jäähdytystavoilla varustettuja laitteita tositoimissa radalla, siellä on varmasti hyvä paikka saada lisää keskustelua ja kommentteja aiheesta.
Urhot ovat endurance ajoharjoitteluita. Sivustolta www.urhonajot.fi saa jotain lisätietoa aiheesta.
Hienoimmat asiat Urhoissa omasta mielestäni ovat:
- Ei tarvitse tehdä peltitöitä tapahtumien jälkeen (väki kunnioittaa toisten kalustoa).
- Tapahtumapäivän aikana saa ajaa paljon (6h ajo kaverin kanssa puokkiin).
- Auton rakentamis- ja ylläpitokulut jakautuvat useammalle lompakolle (tiimeissä yleensä 2 -> 5 jäsentä).
- Aika ei tule pitkäksi, koska tapahtumat järjestetään samalla porukalla kun ajetaan (lippumiehenä näkee rata-ajoa hienoista katselupaikoista).
Urhoissa tasaväkisyys on tällä hetkellä sillä tasolla, että suurin osa autoista on noin 5 sec sisään toisistaan kierrosajoissa, mutta kun tankauspysähdys on min. 4 min ja kerralla saa tankata max. 20 litraa, niin pelkkä nopeus ei ratkaise...
Äkkiä katsottuna viime kesänä Alastarolla Haapala on ajanut FFP Cupin paalulle ajalla 1.34:62 ja Urhoissa on nopein kierrosaika ollut 1.35:95, joten 8v Gti Kolffi voisi olla vakiomoottorillaan hyvin Urhojen vauhtiin sopiva (ja varmaan edukas peli ylläpitää). Tänä kesänä meillä oli Jurvassa verrokkina mk1 Gti Kolffi, mutta vertailu meni pommiin Kolffin tekniikkamurheiden takia.
Jos homma kiinnostaa, niin tulkaa BSD:ssä sunnuntai aamuna nappaamaan Urho porukoita hiasta kiinni...
T. Juha (#50 Team Lightspeed)
Hienoimmat asiat Urhoissa omasta mielestäni ovat:
- Ei tarvitse tehdä peltitöitä tapahtumien jälkeen (väki kunnioittaa toisten kalustoa).
- Tapahtumapäivän aikana saa ajaa paljon (6h ajo kaverin kanssa puokkiin).
- Auton rakentamis- ja ylläpitokulut jakautuvat useammalle lompakolle (tiimeissä yleensä 2 -> 5 jäsentä).
- Aika ei tule pitkäksi, koska tapahtumat järjestetään samalla porukalla kun ajetaan (lippumiehenä näkee rata-ajoa hienoista katselupaikoista).
Urhoissa tasaväkisyys on tällä hetkellä sillä tasolla, että suurin osa autoista on noin 5 sec sisään toisistaan kierrosajoissa, mutta kun tankauspysähdys on min. 4 min ja kerralla saa tankata max. 20 litraa, niin pelkkä nopeus ei ratkaise...
Äkkiä katsottuna viime kesänä Alastarolla Haapala on ajanut FFP Cupin paalulle ajalla 1.34:62 ja Urhoissa on nopein kierrosaika ollut 1.35:95, joten 8v Gti Kolffi voisi olla vakiomoottorillaan hyvin Urhojen vauhtiin sopiva (ja varmaan edukas peli ylläpitää). Tänä kesänä meillä oli Jurvassa verrokkina mk1 Gti Kolffi, mutta vertailu meni pommiin Kolffin tekniikkamurheiden takia.
Jos homma kiinnostaa, niin tulkaa BSD:ssä sunnuntai aamuna nappaamaan Urho porukoita hiasta kiinni...
T. Juha (#50 Team Lightspeed)
Ei ffp cupissakaan ole juurikaan peltitöitä tehty, ja jos on, niin ei yksikään osuma ole tahaallaan aiheutettu, vaan kiivaan ajoharjoittelun mukanaan tuomaa touhua ja tohinaa.
Endurance vaan on niin eri tyyppistä (lue tylsää mielestäni) kuin tuollaiset noin 10 kierroksen spritit. Kilvanajon meininki puuttuu, ja luotettavuus sekä selviytymistaistelu näyttelevät liian suurta roolia mun makuun.
ffp cup kalusto on 16V ja ilmeisesti tuossa tarkoitetaan, että kuppikakkikset ovat liian nopeita urhojen sekaan. Toki ffp cupissakin on radasta riippuen lähes viiden sekunnin kierrosaikaeroja nopeimman ja hitaamman välillä, vaikka autot sääntöjen puitteissa ovat lähes identtisiä.
Endurance vaan on niin eri tyyppistä (lue tylsää mielestäni) kuin tuollaiset noin 10 kierroksen spritit. Kilvanajon meininki puuttuu, ja luotettavuus sekä selviytymistaistelu näyttelevät liian suurta roolia mun makuun.
ffp cup kalusto on 16V ja ilmeisesti tuossa tarkoitetaan, että kuppikakkikset ovat liian nopeita urhojen sekaan. Toki ffp cupissakin on radasta riippuen lähes viiden sekunnin kierrosaikaeroja nopeimman ja hitaamman välillä, vaikka autot sääntöjen puitteissa ovat lähes identtisiä.
Peltitöillä en viitannut FFP Cupiin, vaan kokemuksiini AKK:n endurance sarjasta. Kun mennään ihan tosissaan, niin jälki on aina välillä sen näköistä.
Lyhyen kilvanajon ja tunteja kestävän rykäisyn vertaaminen toisiinsa on oikeastaan varsin vaikeaa (ja turhaa). Rolle toi esiin toisen puolen, joten vastineeksi sille voisin todeta, että minusta on hyvin erilaista (lue tylsää) mennä radalle ajamaan vain muutama kierros saman näköisten autojen joukossa ;-)
Mutta takaisin itse asiaan... Urhojen mahdollinen leviäminen vesiautoihin ei ole tarkoitettu millään tavalla kilpailevaksi vaihtoehdoksi hyvässä lennossa olevalle FFP Cupille, vaan tarjoamaan edukkaita ratakierroksia paria kolmea naksua vähemmän totisessa radan kiertämisen maailmassa. Ehkäpä vasta-alkajille kesä tai pari Urhoissa voisi olla hyvää pohjaa myöhemmälle FFP Cup uralle?
Alla Urhojen tekniikkaryhmän alustavia kaavailuja vesiautojen tekniikkaan koskeviksi säännöiksi (muilta osin Urhojen säännöt koskisivat vesiautojakin). Säännöillä tavoiteltaiin kulujen pitämistä alhaisella tasolla ja vauhdin rajaamista vanhojen autojen kanssa samalle hehtaarille. Postatkaahan perusteltuja kommentteja sääntöihin liittyen.
* Automallin valmistamisen alkamisesta on pitänyt kulua noin 30 vuotta
* Vain bensamoottoriset autot hyväksytään mukaan
* Ei vierasmoottoreita, käytettävä mallisarjaan kuulunutta lohkoa, sylinterikantta ja imusarjaa
* Kaikenlainen ahtaminen kielletty
* Vain mallisarjaan kuuluvat vaihteistot alkuperäisillä välityksillä sallittuja
* Moniventtiilikansi korottaa +50kg minimipainoa
* Ns. FFP CUP mk2 Golf 16v autot kelpaavat mukaan oman luokkansa sääntöjen mukaisessa kunnossa
* 4 sylinterinen moottori, max. 1,8L
* Neliveto kielletty
* Max. 15 IN vannehalkaisija
Lyhyen kilvanajon ja tunteja kestävän rykäisyn vertaaminen toisiinsa on oikeastaan varsin vaikeaa (ja turhaa). Rolle toi esiin toisen puolen, joten vastineeksi sille voisin todeta, että minusta on hyvin erilaista (lue tylsää) mennä radalle ajamaan vain muutama kierros saman näköisten autojen joukossa ;-)
Mutta takaisin itse asiaan... Urhojen mahdollinen leviäminen vesiautoihin ei ole tarkoitettu millään tavalla kilpailevaksi vaihtoehdoksi hyvässä lennossa olevalle FFP Cupille, vaan tarjoamaan edukkaita ratakierroksia paria kolmea naksua vähemmän totisessa radan kiertämisen maailmassa. Ehkäpä vasta-alkajille kesä tai pari Urhoissa voisi olla hyvää pohjaa myöhemmälle FFP Cup uralle?
Alla Urhojen tekniikkaryhmän alustavia kaavailuja vesiautojen tekniikkaan koskeviksi säännöiksi (muilta osin Urhojen säännöt koskisivat vesiautojakin). Säännöillä tavoiteltaiin kulujen pitämistä alhaisella tasolla ja vauhdin rajaamista vanhojen autojen kanssa samalle hehtaarille. Postatkaahan perusteltuja kommentteja sääntöihin liittyen.
* Automallin valmistamisen alkamisesta on pitänyt kulua noin 30 vuotta
* Vain bensamoottoriset autot hyväksytään mukaan
* Ei vierasmoottoreita, käytettävä mallisarjaan kuulunutta lohkoa, sylinterikantta ja imusarjaa
* Kaikenlainen ahtaminen kielletty
* Vain mallisarjaan kuuluvat vaihteistot alkuperäisillä välityksillä sallittuja
* Moniventtiilikansi korottaa +50kg minimipainoa
* Ns. FFP CUP mk2 Golf 16v autot kelpaavat mukaan oman luokkansa sääntöjen mukaisessa kunnossa
* 4 sylinterinen moottori, max. 1,8L
* Neliveto kielletty
* Max. 15 IN vannehalkaisija
Juu nämähän ovat mielipideasioita. Mielestäni parasta on juuri tasainen tiukka kilvanajo, eikä hurun ajelu tuntitolkulla.
Jos tuonne tosiaan voisi tulla ffp cup sääntöisellä autolla, niin voisi olla ihan hauska yksi kisa vaikka ensi kaudella kokeilla jollain porukalla. Vaikka pääsisihän noilla ffp kakkiaisilla ihan virallistakin endua ajamaan kun vaihtaa vakiopakosarjan.
Jos tuonne tosiaan voisi tulla ffp cup sääntöisellä autolla, niin voisi olla ihan hauska yksi kisa vaikka ensi kaudella kokeilla jollain porukalla. Vaikka pääsisihän noilla ffp kakkiaisilla ihan virallistakin endua ajamaan kun vaihtaa vakiopakosarjan.
* Vain bensamoottoriset autot hyväksytään mukaan
* Ei vierasmoottoreita, käytettävä mallisarjaan kuulunutta lohkoa, sylinterikantta ja imusarjaa
* Kaikenlainen ahtaminen kielletty
Itse kerkesin jo toivoa ja pyöritellä ajatusta nimenomaan dieselikäyttöisestä ajoharjoitteluautosta, jolloin vanhaan koriin istutettaisiin hieman nykyaikaisempi, tai edes esim. 90-luvulta oleva dieselmoottori jotka luonnollisestikin ovat lähes aina ahdettuja, tai että sillä olisi ylipäätänsä mitään ideaa lähteä ajoharjoittelua nautinnolla suorittamaan. Mielestäni jos säännöt sallisivat tällaisen mahdollisuuden esimerkiksi tietyin rajoituksi (lisäpainot, tankkaussäännöstelyt ( kuten myös E85:lla ajaville )? toisi se mukavasti lisää väriä ja erisuuntaisia rakenteluja tekniikan osalta vesisarjaan, joka mielestäni alunperin Urhon Ajoissa onkin ollut kaikesta mielenkiintoisinta. Ennemminkin hieman vapautettaisiin rakentamista tekniikan osalta, sensijaan että tehtäisiin kaikista mahdollisimman tasaväkisiä koska tämähän on nimenomaan ajoharjoittelua eikä kilpailua. Toki myös yksi mahdollisuus olisi, jos säännöt rajaisi dieselmoottorin osalta käytetettävän vaikka auton mallisarjaan jo kuuluvaa moottoria, mutta tämä veisi selkeästi tätä rakentelua ja mielenkiintoa erilaisten autojen rakentamiseen vain vähäisemmäksi.
Urhon Ajojen toisinaan pienentynyttä osallistujamäärää ei tuskin tarvinne ihmetellä sen enempää kun tarkistelee mielestäni hieman liialti kiristyneitä sääntömuutoksia tälle Ajoharjoittelulle, eli mielestäni jostain pitäisi löytää se kultainen keskitie turvallisuuden ja rakentelun vapauden väliltä tekniikan osalta, jota nyt tietysti on varmaan 10 vuotta jo järjestäjien taholta hierottukin.
Järjestäjille siis täysi rispekti asian tiimoilta, järjestelyt on toimineet urtsissa ihan sikahyvin. Mutta liian tiukat säännöt tarjolla olevaan "iloon" nähden yhdistettynä ajoharjoittelun uudistumattomuuteen pienentää todennäköisesti osallistujamäärää sekä lisää ajoharjoittelun vakavuutta aina enemmän kilpailumaiseksi. Kaiholla muistellen sitä aikaa kun varikkopilttuussa oli grilli kuumana ja auton alla olleet renkaat olivat jokainen erimerkkisiä pienen budjetin takia -eihän niillä niin hyvin pärjänny mutta kivaa oli silti.
" Urhon Ajojen ydinjoukko on aktiiviset tiimit, jotka ITSE haluavat järjestää mahdollisuuden harrastaa rata-ajoa edullisella ja ennenkaikkea hauskalla tavalla. Rata-ajoa oikealla asenteella, "tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka!" "
* Ei vierasmoottoreita, käytettävä mallisarjaan kuulunutta lohkoa, sylinterikantta ja imusarjaa
* Kaikenlainen ahtaminen kielletty
Itse kerkesin jo toivoa ja pyöritellä ajatusta nimenomaan dieselikäyttöisestä ajoharjoitteluautosta, jolloin vanhaan koriin istutettaisiin hieman nykyaikaisempi, tai edes esim. 90-luvulta oleva dieselmoottori jotka luonnollisestikin ovat lähes aina ahdettuja, tai että sillä olisi ylipäätänsä mitään ideaa lähteä ajoharjoittelua nautinnolla suorittamaan. Mielestäni jos säännöt sallisivat tällaisen mahdollisuuden esimerkiksi tietyin rajoituksi (lisäpainot, tankkaussäännöstelyt ( kuten myös E85:lla ajaville )? toisi se mukavasti lisää väriä ja erisuuntaisia rakenteluja tekniikan osalta vesisarjaan, joka mielestäni alunperin Urhon Ajoissa onkin ollut kaikesta mielenkiintoisinta. Ennemminkin hieman vapautettaisiin rakentamista tekniikan osalta, sensijaan että tehtäisiin kaikista mahdollisimman tasaväkisiä koska tämähän on nimenomaan ajoharjoittelua eikä kilpailua. Toki myös yksi mahdollisuus olisi, jos säännöt rajaisi dieselmoottorin osalta käytetettävän vaikka auton mallisarjaan jo kuuluvaa moottoria, mutta tämä veisi selkeästi tätä rakentelua ja mielenkiintoa erilaisten autojen rakentamiseen vain vähäisemmäksi.
Urhon Ajojen toisinaan pienentynyttä osallistujamäärää ei tuskin tarvinne ihmetellä sen enempää kun tarkistelee mielestäni hieman liialti kiristyneitä sääntömuutoksia tälle Ajoharjoittelulle, eli mielestäni jostain pitäisi löytää se kultainen keskitie turvallisuuden ja rakentelun vapauden väliltä tekniikan osalta, jota nyt tietysti on varmaan 10 vuotta jo järjestäjien taholta hierottukin.
Järjestäjille siis täysi rispekti asian tiimoilta, järjestelyt on toimineet urtsissa ihan sikahyvin. Mutta liian tiukat säännöt tarjolla olevaan "iloon" nähden yhdistettynä ajoharjoittelun uudistumattomuuteen pienentää todennäköisesti osallistujamäärää sekä lisää ajoharjoittelun vakavuutta aina enemmän kilpailumaiseksi. Kaiholla muistellen sitä aikaa kun varikkopilttuussa oli grilli kuumana ja auton alla olleet renkaat olivat jokainen erimerkkisiä pienen budjetin takia -eihän niillä niin hyvin pärjänny mutta kivaa oli silti.
" Urhon Ajojen ydinjoukko on aktiiviset tiimit, jotka ITSE haluavat järjestää mahdollisuuden harrastaa rata-ajoa edullisella ja ennenkaikkea hauskalla tavalla. Rata-ajoa oikealla asenteella, "tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka!" "
Kiitokset Kimmolle kommenteista. Sen verran haluan sinua korjata, että autoista ei missään tapauksessa yritetä tehdä tasaväkisiä (sitä Urhot eivät ole koskaan olleet, eivätkä tule koskaan olemaan). Mutta mahdolliset uudet tulokkaat rajataan varmasti säännöillä siten, että niiden nopeus radalla on samassa luokassa perinteisten Urhojen kanssa.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 24.7.2003 10:28
Ketsan kommenttia tarkentaen...kahden auton välillä..
Kaiteet on paukkunu sitä useamminkin, kuten lajiin kuuluu.
***
Puhuin varikkoalueella ainakin kolmen eri kuskinne kanssa (Rolle, Heikki & ??) siitä että yksi kokeilu vois olla että tulette URHOjen johonkin kisaan ja ajatte seassa vaikka 1h alkaen startista.
Kun kuski on veivannu rataa kyllästymiseen asti, renkaat alkaa olemaan kaputt, teknikka alkaa piputtamaan tai vaikka polttoaine alkaa olemaan finaalissa, niin sitten vaan varikolle tuumaamaan oliko tuo nyt sitten kivaa vai ei.
Jos tämä kiinnostaa, niin kuitatkaa vaikka tähän jatkoksi. Meidän viimenen ajoharjoittelu on 12.10. 2013 Alastaro
***
BSD parannettavaa ei ole oikestaan URHO / FFP akselille mielestäni paljoa jäänyt. Mitä nyt URHOjen walkie-talkerit olis voinu kääntää FFP taajuudella, kun otille lippupisteet haltuun. Tosin jatkossa (jos jatkoa tulee) niin meidän laitteet ei toimi kuin n5h, joten FFP miehille mukaan ladatut FFP talkerit lippupisteille, niin ei tule viestintäkatkoksia.
***
T; Petteri / URHOjen päälippu
Kaiteet on paukkunu sitä useamminkin, kuten lajiin kuuluu.
***
Puhuin varikkoalueella ainakin kolmen eri kuskinne kanssa (Rolle, Heikki & ??) siitä että yksi kokeilu vois olla että tulette URHOjen johonkin kisaan ja ajatte seassa vaikka 1h alkaen startista.
Kun kuski on veivannu rataa kyllästymiseen asti, renkaat alkaa olemaan kaputt, teknikka alkaa piputtamaan tai vaikka polttoaine alkaa olemaan finaalissa, niin sitten vaan varikolle tuumaamaan oliko tuo nyt sitten kivaa vai ei.
Jos tämä kiinnostaa, niin kuitatkaa vaikka tähän jatkoksi. Meidän viimenen ajoharjoittelu on 12.10. 2013 Alastaro
***
BSD parannettavaa ei ole oikestaan URHO / FFP akselille mielestäni paljoa jäänyt. Mitä nyt URHOjen walkie-talkerit olis voinu kääntää FFP taajuudella, kun otille lippupisteet haltuun. Tosin jatkossa (jos jatkoa tulee) niin meidän laitteet ei toimi kuin n5h, joten FFP miehille mukaan ladatut FFP talkerit lippupisteille, niin ei tule viestintäkatkoksia.
***
T; Petteri / URHOjen päälippu
Urhojen kotisivuja ei tosiaan pahemmin päivitellä, mutta säännöt sinne Puavo on vienyt.
http://www.urhonajot.fi/urhon+ajojen+saannot/
Onkos noissa GTi-cupeissa vakiotankit?
http://www.urhonajot.fi/urhon+ajojen+saannot/
Onkos noissa GTi-cupeissa vakiotankit?
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 24.7.2003 10:28
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa