Audi TT Typ 8N

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

Audi TT Typ 8N

ViestiKirjoittaja Eemeli » 10.5.2013 14:49

Liiallinen nettiauton selaaminen on aiheuttanut suht vittumaisen autokuumeen ja jos sitä nyt ei saa jollain ihmeen konstilla laskemaan niin tollanen unkarilainen steroidikupla Audi TT on alkanut kiinnostamaan kovasti. Niin paha tuo kuume ei onneksi vielä ole, että pitäisi heti joku saada, vaan tarkoitus olisi asiaa tutkiskella ja tässä kevään ja kesän mittaan katsella mitä olisi tarjolla ja jos sopiva löytyy niin ostamista vielä harkitaan oikein vakavasti.
Faktoja kyseisestä kapistuksesta haluaisin kuitenkin nyt kuulla. Lähinnä kiinnostaa nuo mk1 165kw quattrot manuaalilaatikolla.
Näyttäs nettiautossa hinnat olevan noilla -99-04 malleilla siellä 11-15t€
-Mitä tyyppivikoja noissa on? Eli mihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos sellaista käy katsomassa?
-Mikäs noissa on jakopään vaihtoväli? 90tkm? Paljon jakopään remppa suunnilleen kustantaa?
-Kuinka pitkään voimansiirto noissa kestää ilman suurempia remontteja?
-Quattro ei itselle järin tuttu ole, mutta olen ymmärtänyt, että onko se nyt haldexin öljyt ja suodatin mitä sinne voimansiirtoon kannattaa joskus vaihtaa, mutta kuinka usein?
-Varmaan osat vähän hinnakkaampia muihin malleihin verrattuna, mutta kuinka paljon?
Se perinteinen touhutonni varmaan kannattaa olla varattuna takataskussa.
-Maltillisesti lastutettunahan tuollainen olisi mieleisin, mutta miten helposti esim. kytkin antautuu kun voimaa lisätään?

Ja joo, tiedän ei ole mikään järkevä käyttöauto ja fiksumpiakin kapistuksia löytyy vaikka muille jakaa. Mutta itsellä ei kilsoja tällä hetkellä paljoa tule ja kun ei järkisyin itselle saa autoa kuitenkaan perusteltua niin mitään "järkevää" ei ole myöskään tarkoitus hankkia. Ihan puhtaasti tunteella tämä menee, ei järjellä.
Tilaahan tuossa ei ole liikoja, mutta itselle riittää kuskin penkki ja ovi mistä sille pääsee, joten se ei ole ongelma.
Jos tässä autoa on vaihtamassa niin omat kriteerit autolle on nelikko, bensa, manuaali, ilmastointi, alle 180tkm mittarissa, hinta 10-15k€, 0-100km/h alle 7,5s, mielellään nahkasisustalla sekä kaksiovinen ja tollanen vuosituhannen alun TT täyttää nuo kaikki.

Toki voitte myös koittaa puhua järkeä ja kääntää pään polkupyörän hankintaa, koska se olisi hyvinkin edullinen ja fiksu ratkaisu...Veikkaan vaan, että se on liki mahdotonta...

Varmaan täällä jotain keskusteluja kyseisestä kapistuksesta on, mutta en nyt haulla oikein mitään löytänyt. Joten laittakaa vaan linkkejä täältä tai muilta forumeilta kyseiseen kapistukseen liittyen.

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 10.5.2013 14:54

miksei S3? täyttää kaikki samat kriteerit ja saa vielä vähän halvemmallaki..

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 10.5.2013 14:55

On sekin käynyt mielessä, mutta TT tietyillä muutoksilla miellyttää enemmän silmää. Tosin ihan vakionahan tuo on jollain tapaa jopa ruma.

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 10.5.2013 15:00

sit on eri asia jos miellyttää enemmän silmää...ite ainaki henk.koht pidän s3:sta paremman näkösenä, ainakin hillityillä muutoksilla..

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

ViestiKirjoittaja Styroks » 10.5.2013 15:45

Ei hyvät S3:t kyllä merkittävästi halvempia enää ole, samojen vaihtoehtojen kanssa tässä on myös pähkäilty. S3 on kuitenkin koriltaan A3, TT taas menevä coupe, tarviiko sitä enempää perustella?
Haldexin öljyt ja suodatin taitaa bensoissakin mennä 90 000 välein uusiksi, yhteensä noin satasen laaki.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 10.5.2013 15:47

Mittaristot noissa on ainakin melko heikkoa laatua. Mutta varmaan suurimpaan osaan jo vaihdettu tai korjattu mittaristo, kun kaikilla on ikää sen verran...

Muutenhan tekniikaltaan noi on aika pitkälti golf/a3 linjaa, eli ne osat ei hirveästi hinnoittelultaan poikkea. Korin osat yms. tietty sitten on eriävät.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 10.5.2013 15:48

Itellä on ollu pari noita 8N TT:tä ja pari S3:sta. Kaikki oli lastutettuja, ja kytkimen kanssa ei ollu ongelmia, vaikka ainakin ensimmäistä S3:sta tuli kiusattua varttimailillakin jonkinverran. TT:n tyyppivikana ainakin voi pitää mittaristoa, joka alkaa näyttää omiaan. Mittarin voi korjauttaa, tai sitte vaihtaa. Uus mittari taitaa olla jotain tonnin luokkaa.

Haldexin öljynvaihto muistaakseni 30tkm välein, ja suodatin 60tkm välein. Vaihteisto noissa kestää hyvin, mut haldexin kanssa voi tulla kalliimpia remontteja. Tuossa keskustelua siitä.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=24118

Alustassa samaa osaa kuin muissakin mk4 golfiin pohjalle tehdyissä nelikoissa, että mitään ihmeellistä ja kallista TT-only osaa siellä ei ole.

Mikään kovin tilava tuo ei tosiaan ole, mutta ihan riittävä jos ei takapenkkiä tarvitse ihmisten kuljettamiseen. Avomalliinkin mahtui 180litraa multaa. :)

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 10.5.2013 15:51

Itelläni oli Roadster, jolla myytäessä oli ajettu muistaakseni joku 240tkm eikä siinä minun aikanani (n. 4 vuotta) muistaakseni ollut mitään isompia teknisiä murheita. Ilmastoinnin kompura meni, mutta itse moottorin ja voimansiirronpuolella ei ollut mitään sanomista. Erittäin hauska peli oli kesät talvet.

Edit: Mittaristo tosiaan temppuili mulla(kin), eli ajotietokoneen näyttö ja bensamittari.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 10.5.2013 17:46

Minun toisesta TT:stä meni kytkin 125tkm paikkeilla, softattuna kerkesi olemaan noin 20-30tkm.. Mittaristot tosiaan on heikkoja, eikä uuden ostaminen vikaa poista; antaa vain hieman lisäaikaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 10.5.2013 21:27

Mikko: eikö uusi korjaa ongelman pidemmäksikin aikaa. Toinen käytetty ei liene hullua hurskaampi.

Mun mielestä tt:ssä on huomattavasti paljon parempi fiilis kuin s3:ssa. Myöskään tt ei ole niin aliohjaava kuin ässä.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 10.5.2013 22:00

Mikko: eikö uusi korjaa ongelman pidemmäksikin aikaa. Toinen käytetty ei liene hullua hurskaampi.

No kyllähän tuo varmaan taas useamman vuoden toimii mutta samat viat uusissakin mittaristoissa on, eli minun maalaisjärjellä on järkevämpää sijoittaa satanen-pari vanhan korjaamiseen, kuin että maksaisi sen 900€ uudesta mittaristosta, mihin kuitenkin tulee samat viat ajan myötä. Vaikka kyllähän nuo alkuperäiset on tainneet jo sen kymmenisen vuotta kestää suht hyvin. :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.5.2013 16:22

Mikäs sen mittaristovian aiheuttaa ja onnistuuko korjaus kotikonstein vai täytyykö se kiikuttaa jonnekin korjattavaksi? Ilmeisesti mittaristovika ei kuitenkaan matkantekoa pysäytä, eli jos sen kanssa pystyy elämään, niin se on ei niin kriittinen vika.

Nuo haldex ongelmat tietysti kuulostaa vähän vittumaisemmalta, mutta ei nuo nyt maailmaa kaada, kun pääsääntöisesti näyttäisi riittävän tuo pumpun sähkömoottorin uusiminen ja ebaysta näyttäs saavan varaosia kohtuu hintaan. Halvimmillaan ollut myös noita liitin tai johto vikoja.
Tietysti nyt jos kesäkeleillä autoa on ostamassa niin nelivedon toimivuuden testaus lienee hieman haastavaa. Myyjä saattaa tykätä kyttyrää mikäli ensimmäisenä on koeajolla hiekkatiellä revittelemässä...

Tuolta keskustelusta myös pisti silmään tuo viriohjausyksikkö, jolla sitä voimaa saa taakse nopeammin ja enemmän. Onko tuollaisessa yhtään mitään järkeä ja onko niistä kokemuksia enempää? Nuo viestit sen tiimoilta tuolla keskustelussa oli melko vanhoja joten mikä lienee saatavuus tänäpäivänä?

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 11.5.2013 21:33

Omassa näytti bensamittari liian vähän. Täydellä tankilla puolessa välissä, ja puolesta tankista eteenpäin tyhjää. Se ei itteä niin paljon haitannut, että olisin saanut aikaiseksi viedä korjattavaksi, ku trippimittarista näki kuitenkin paljonko oli ajomatkaa jäljellä.

Noi bensa ja lämpömittarit noissa kai yleisimmin vikana on, että näyttää mitä sattuu. Kotikorjaus kai riippuu tekijästä, että miten kolvi pysyy kädessä, kun noita komponentteja siihen ilmeisesti vaihdetaan. Audifinnsillä kirjoittelee ainakin yks heppu, ketä noita on korjannut.

Ite en tota mittaristovikaa pitäis kaupan esteenä, kun kuitenkin saa luultavasti korjautettua satasilla, että jos löytyy muuten hyvä yksilö.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 13.5.2013 10:41

Mittaristoista menee viisarimoottoreita, prossuja jne. Melko paljon siellä niitä vikaantuvia komponentteja on.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.7.2013 12:10

Onkos TT:ssä mahdollisesti jotain paikkoja mistä alkaisi helposti ruostumaan?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 3.7.2013 12:19

Lokarinkaaret ja helmojen alareunat, kivet tuppaa hakkaa noihin.
Sitten erityisesti sisälokarien alta, sinne kertyy vuodessa niin paljon kuraa ja paskaa, että ruostuttelee hiljalleen sieltä jos ei avaa ja putsaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 3.7.2013 13:54

Jotkut on lähtenyt ruostumaan takaspoilerin alta ja kilven valojen ympäriltä (niinkuin oma entinen TT:kin - siis tuolta kilven valojen ympäriltä). Helmojen etupäät oli kans kivet piiskannut paljaalle metallille & etukaarissa oli pientä kuppaa, kun maali oli irtoillut. Kivet varmaan tähänkin syypää.

Multa meni 2v aikana 1 sytytyspuola, vilkun rele/hätävilkkukatkaisija, haldexin esipainepumppu ja turbo omasta... Että ei sekään nyt ihan halpa ollut pitää. :) Tietty perushuoltoa lisäksi & jotain pikkunippeleitä.

Mittaristo oli mullakin sökö. Lämpömittari näytti 35 astetta liikaa ja bensamittari seilasi laidasta laitaan. Nuo kun tiesi, niin ei ne niin paljoa häirinnyt että olisi jaksanut maksaa monta sataa korjauksesta. Ajotietokone näytti kuitenkin kilsat tyhjään tankkiin oikein.

Muuten oli kyllä kiva peli. 165kW q + 3" rosteriränni turbolta taakse asti + ohjelma. Kerkesi ihan hyvin liikenteen mukana. ;)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 7.10.2013 20:13

Kesä mennyt eikä ole vieläkään tullut TT:tä ostettua. Tosin aina vaan enemmän sitä tekee mieli...
Onkos minkälaisia kokemuksia Revo Stage 1 ohjelmoinnista TT:ssä? Tai yleisesti ottaen tuollaisessa 1.8T:ssä? Kannattaako sellaiseen sotkeutua?


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa