Audi TT Typ 8N
Valvoja: ffp jäsenet
Audi TT Typ 8N
Liiallinen nettiauton selaaminen on aiheuttanut suht vittumaisen autokuumeen ja jos sitä nyt ei saa jollain ihmeen konstilla laskemaan niin tollanen unkarilainen steroidikupla Audi TT on alkanut kiinnostamaan kovasti. Niin paha tuo kuume ei onneksi vielä ole, että pitäisi heti joku saada, vaan tarkoitus olisi asiaa tutkiskella ja tässä kevään ja kesän mittaan katsella mitä olisi tarjolla ja jos sopiva löytyy niin ostamista vielä harkitaan oikein vakavasti.
Faktoja kyseisestä kapistuksesta haluaisin kuitenkin nyt kuulla. Lähinnä kiinnostaa nuo mk1 165kw quattrot manuaalilaatikolla.
Näyttäs nettiautossa hinnat olevan noilla -99-04 malleilla siellä 11-15t€
-Mitä tyyppivikoja noissa on? Eli mihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos sellaista käy katsomassa?
-Mikäs noissa on jakopään vaihtoväli? 90tkm? Paljon jakopään remppa suunnilleen kustantaa?
-Kuinka pitkään voimansiirto noissa kestää ilman suurempia remontteja?
-Quattro ei itselle järin tuttu ole, mutta olen ymmärtänyt, että onko se nyt haldexin öljyt ja suodatin mitä sinne voimansiirtoon kannattaa joskus vaihtaa, mutta kuinka usein?
-Varmaan osat vähän hinnakkaampia muihin malleihin verrattuna, mutta kuinka paljon?
Se perinteinen touhutonni varmaan kannattaa olla varattuna takataskussa.
-Maltillisesti lastutettunahan tuollainen olisi mieleisin, mutta miten helposti esim. kytkin antautuu kun voimaa lisätään?
Ja joo, tiedän ei ole mikään järkevä käyttöauto ja fiksumpiakin kapistuksia löytyy vaikka muille jakaa. Mutta itsellä ei kilsoja tällä hetkellä paljoa tule ja kun ei järkisyin itselle saa autoa kuitenkaan perusteltua niin mitään "järkevää" ei ole myöskään tarkoitus hankkia. Ihan puhtaasti tunteella tämä menee, ei järjellä.
Tilaahan tuossa ei ole liikoja, mutta itselle riittää kuskin penkki ja ovi mistä sille pääsee, joten se ei ole ongelma.
Jos tässä autoa on vaihtamassa niin omat kriteerit autolle on nelikko, bensa, manuaali, ilmastointi, alle 180tkm mittarissa, hinta 10-15k€, 0-100km/h alle 7,5s, mielellään nahkasisustalla sekä kaksiovinen ja tollanen vuosituhannen alun TT täyttää nuo kaikki.
Toki voitte myös koittaa puhua järkeä ja kääntää pään polkupyörän hankintaa, koska se olisi hyvinkin edullinen ja fiksu ratkaisu...Veikkaan vaan, että se on liki mahdotonta...
Varmaan täällä jotain keskusteluja kyseisestä kapistuksesta on, mutta en nyt haulla oikein mitään löytänyt. Joten laittakaa vaan linkkejä täältä tai muilta forumeilta kyseiseen kapistukseen liittyen.
Faktoja kyseisestä kapistuksesta haluaisin kuitenkin nyt kuulla. Lähinnä kiinnostaa nuo mk1 165kw quattrot manuaalilaatikolla.
Näyttäs nettiautossa hinnat olevan noilla -99-04 malleilla siellä 11-15t€
-Mitä tyyppivikoja noissa on? Eli mihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos sellaista käy katsomassa?
-Mikäs noissa on jakopään vaihtoväli? 90tkm? Paljon jakopään remppa suunnilleen kustantaa?
-Kuinka pitkään voimansiirto noissa kestää ilman suurempia remontteja?
-Quattro ei itselle järin tuttu ole, mutta olen ymmärtänyt, että onko se nyt haldexin öljyt ja suodatin mitä sinne voimansiirtoon kannattaa joskus vaihtaa, mutta kuinka usein?
-Varmaan osat vähän hinnakkaampia muihin malleihin verrattuna, mutta kuinka paljon?
Se perinteinen touhutonni varmaan kannattaa olla varattuna takataskussa.
-Maltillisesti lastutettunahan tuollainen olisi mieleisin, mutta miten helposti esim. kytkin antautuu kun voimaa lisätään?
Ja joo, tiedän ei ole mikään järkevä käyttöauto ja fiksumpiakin kapistuksia löytyy vaikka muille jakaa. Mutta itsellä ei kilsoja tällä hetkellä paljoa tule ja kun ei järkisyin itselle saa autoa kuitenkaan perusteltua niin mitään "järkevää" ei ole myöskään tarkoitus hankkia. Ihan puhtaasti tunteella tämä menee, ei järjellä.
Tilaahan tuossa ei ole liikoja, mutta itselle riittää kuskin penkki ja ovi mistä sille pääsee, joten se ei ole ongelma.
Jos tässä autoa on vaihtamassa niin omat kriteerit autolle on nelikko, bensa, manuaali, ilmastointi, alle 180tkm mittarissa, hinta 10-15k€, 0-100km/h alle 7,5s, mielellään nahkasisustalla sekä kaksiovinen ja tollanen vuosituhannen alun TT täyttää nuo kaikki.
Toki voitte myös koittaa puhua järkeä ja kääntää pään polkupyörän hankintaa, koska se olisi hyvinkin edullinen ja fiksu ratkaisu...Veikkaan vaan, että se on liki mahdotonta...
Varmaan täällä jotain keskusteluja kyseisestä kapistuksesta on, mutta en nyt haulla oikein mitään löytänyt. Joten laittakaa vaan linkkejä täältä tai muilta forumeilta kyseiseen kapistukseen liittyen.
Mittaristot noissa on ainakin melko heikkoa laatua. Mutta varmaan suurimpaan osaan jo vaihdettu tai korjattu mittaristo, kun kaikilla on ikää sen verran...
Muutenhan tekniikaltaan noi on aika pitkälti golf/a3 linjaa, eli ne osat ei hirveästi hinnoittelultaan poikkea. Korin osat yms. tietty sitten on eriävät.
Muutenhan tekniikaltaan noi on aika pitkälti golf/a3 linjaa, eli ne osat ei hirveästi hinnoittelultaan poikkea. Korin osat yms. tietty sitten on eriävät.
Itellä on ollu pari noita 8N TT:tä ja pari S3:sta. Kaikki oli lastutettuja, ja kytkimen kanssa ei ollu ongelmia, vaikka ainakin ensimmäistä S3:sta tuli kiusattua varttimailillakin jonkinverran. TT:n tyyppivikana ainakin voi pitää mittaristoa, joka alkaa näyttää omiaan. Mittarin voi korjauttaa, tai sitte vaihtaa. Uus mittari taitaa olla jotain tonnin luokkaa.
Haldexin öljynvaihto muistaakseni 30tkm välein, ja suodatin 60tkm välein. Vaihteisto noissa kestää hyvin, mut haldexin kanssa voi tulla kalliimpia remontteja. Tuossa keskustelua siitä.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=24118
Alustassa samaa osaa kuin muissakin mk4 golfiin pohjalle tehdyissä nelikoissa, että mitään ihmeellistä ja kallista TT-only osaa siellä ei ole.
Mikään kovin tilava tuo ei tosiaan ole, mutta ihan riittävä jos ei takapenkkiä tarvitse ihmisten kuljettamiseen. Avomalliinkin mahtui 180litraa multaa. :)
Haldexin öljynvaihto muistaakseni 30tkm välein, ja suodatin 60tkm välein. Vaihteisto noissa kestää hyvin, mut haldexin kanssa voi tulla kalliimpia remontteja. Tuossa keskustelua siitä.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=24118
Alustassa samaa osaa kuin muissakin mk4 golfiin pohjalle tehdyissä nelikoissa, että mitään ihmeellistä ja kallista TT-only osaa siellä ei ole.
Mikään kovin tilava tuo ei tosiaan ole, mutta ihan riittävä jos ei takapenkkiä tarvitse ihmisten kuljettamiseen. Avomalliinkin mahtui 180litraa multaa. :)
Itelläni oli Roadster, jolla myytäessä oli ajettu muistaakseni joku 240tkm eikä siinä minun aikanani (n. 4 vuotta) muistaakseni ollut mitään isompia teknisiä murheita. Ilmastoinnin kompura meni, mutta itse moottorin ja voimansiirronpuolella ei ollut mitään sanomista. Erittäin hauska peli oli kesät talvet.
Edit: Mittaristo tosiaan temppuili mulla(kin), eli ajotietokoneen näyttö ja bensamittari.
Edit: Mittaristo tosiaan temppuili mulla(kin), eli ajotietokoneen näyttö ja bensamittari.
Mikko: eikö uusi korjaa ongelman pidemmäksikin aikaa. Toinen käytetty ei liene hullua hurskaampi.
No kyllähän tuo varmaan taas useamman vuoden toimii mutta samat viat uusissakin mittaristoissa on, eli minun maalaisjärjellä on järkevämpää sijoittaa satanen-pari vanhan korjaamiseen, kuin että maksaisi sen 900€ uudesta mittaristosta, mihin kuitenkin tulee samat viat ajan myötä. Vaikka kyllähän nuo alkuperäiset on tainneet jo sen kymmenisen vuotta kestää suht hyvin. :)
Mikäs sen mittaristovian aiheuttaa ja onnistuuko korjaus kotikonstein vai täytyykö se kiikuttaa jonnekin korjattavaksi? Ilmeisesti mittaristovika ei kuitenkaan matkantekoa pysäytä, eli jos sen kanssa pystyy elämään, niin se on ei niin kriittinen vika.
Nuo haldex ongelmat tietysti kuulostaa vähän vittumaisemmalta, mutta ei nuo nyt maailmaa kaada, kun pääsääntöisesti näyttäisi riittävän tuo pumpun sähkömoottorin uusiminen ja ebaysta näyttäs saavan varaosia kohtuu hintaan. Halvimmillaan ollut myös noita liitin tai johto vikoja.
Tietysti nyt jos kesäkeleillä autoa on ostamassa niin nelivedon toimivuuden testaus lienee hieman haastavaa. Myyjä saattaa tykätä kyttyrää mikäli ensimmäisenä on koeajolla hiekkatiellä revittelemässä...
Tuolta keskustelusta myös pisti silmään tuo viriohjausyksikkö, jolla sitä voimaa saa taakse nopeammin ja enemmän. Onko tuollaisessa yhtään mitään järkeä ja onko niistä kokemuksia enempää? Nuo viestit sen tiimoilta tuolla keskustelussa oli melko vanhoja joten mikä lienee saatavuus tänäpäivänä?
Nuo haldex ongelmat tietysti kuulostaa vähän vittumaisemmalta, mutta ei nuo nyt maailmaa kaada, kun pääsääntöisesti näyttäisi riittävän tuo pumpun sähkömoottorin uusiminen ja ebaysta näyttäs saavan varaosia kohtuu hintaan. Halvimmillaan ollut myös noita liitin tai johto vikoja.
Tietysti nyt jos kesäkeleillä autoa on ostamassa niin nelivedon toimivuuden testaus lienee hieman haastavaa. Myyjä saattaa tykätä kyttyrää mikäli ensimmäisenä on koeajolla hiekkatiellä revittelemässä...
Tuolta keskustelusta myös pisti silmään tuo viriohjausyksikkö, jolla sitä voimaa saa taakse nopeammin ja enemmän. Onko tuollaisessa yhtään mitään järkeä ja onko niistä kokemuksia enempää? Nuo viestit sen tiimoilta tuolla keskustelussa oli melko vanhoja joten mikä lienee saatavuus tänäpäivänä?
Omassa näytti bensamittari liian vähän. Täydellä tankilla puolessa välissä, ja puolesta tankista eteenpäin tyhjää. Se ei itteä niin paljon haitannut, että olisin saanut aikaiseksi viedä korjattavaksi, ku trippimittarista näki kuitenkin paljonko oli ajomatkaa jäljellä.
Noi bensa ja lämpömittarit noissa kai yleisimmin vikana on, että näyttää mitä sattuu. Kotikorjaus kai riippuu tekijästä, että miten kolvi pysyy kädessä, kun noita komponentteja siihen ilmeisesti vaihdetaan. Audifinnsillä kirjoittelee ainakin yks heppu, ketä noita on korjannut.
Ite en tota mittaristovikaa pitäis kaupan esteenä, kun kuitenkin saa luultavasti korjautettua satasilla, että jos löytyy muuten hyvä yksilö.
Noi bensa ja lämpömittarit noissa kai yleisimmin vikana on, että näyttää mitä sattuu. Kotikorjaus kai riippuu tekijästä, että miten kolvi pysyy kädessä, kun noita komponentteja siihen ilmeisesti vaihdetaan. Audifinnsillä kirjoittelee ainakin yks heppu, ketä noita on korjannut.
Ite en tota mittaristovikaa pitäis kaupan esteenä, kun kuitenkin saa luultavasti korjautettua satasilla, että jos löytyy muuten hyvä yksilö.
Jotkut on lähtenyt ruostumaan takaspoilerin alta ja kilven valojen ympäriltä (niinkuin oma entinen TT:kin - siis tuolta kilven valojen ympäriltä). Helmojen etupäät oli kans kivet piiskannut paljaalle metallille & etukaarissa oli pientä kuppaa, kun maali oli irtoillut. Kivet varmaan tähänkin syypää.
Multa meni 2v aikana 1 sytytyspuola, vilkun rele/hätävilkkukatkaisija, haldexin esipainepumppu ja turbo omasta... Että ei sekään nyt ihan halpa ollut pitää. :) Tietty perushuoltoa lisäksi & jotain pikkunippeleitä.
Mittaristo oli mullakin sökö. Lämpömittari näytti 35 astetta liikaa ja bensamittari seilasi laidasta laitaan. Nuo kun tiesi, niin ei ne niin paljoa häirinnyt että olisi jaksanut maksaa monta sataa korjauksesta. Ajotietokone näytti kuitenkin kilsat tyhjään tankkiin oikein.
Muuten oli kyllä kiva peli. 165kW q + 3" rosteriränni turbolta taakse asti + ohjelma. Kerkesi ihan hyvin liikenteen mukana. ;)
Multa meni 2v aikana 1 sytytyspuola, vilkun rele/hätävilkkukatkaisija, haldexin esipainepumppu ja turbo omasta... Että ei sekään nyt ihan halpa ollut pitää. :) Tietty perushuoltoa lisäksi & jotain pikkunippeleitä.
Mittaristo oli mullakin sökö. Lämpömittari näytti 35 astetta liikaa ja bensamittari seilasi laidasta laitaan. Nuo kun tiesi, niin ei ne niin paljoa häirinnyt että olisi jaksanut maksaa monta sataa korjauksesta. Ajotietokone näytti kuitenkin kilsat tyhjään tankkiin oikein.
Muuten oli kyllä kiva peli. 165kW q + 3" rosteriränni turbolta taakse asti + ohjelma. Kerkesi ihan hyvin liikenteen mukana. ;)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa