Autoliikkeen ajoturva / lisätakuu

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

Autoliikkeen ajoturva / lisätakuu

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 29.4.2013 10:18

On autonvaihto ajankohtainen ja mietin noiden autoliikkeiden 12kk ajoturvia jotka saa uudehkoon autoon esim. 500-650€ lisähintaan. Autoliikkeellähän on aina Se vähintään 6kk virhevastuu ja onko tuo jopa pitempi jos ilmenee selvästi odottamaton vika auton ikään ja kilometreihin nähden? Eli maksaako tuossa tyhjästä vai onko tuosta oikeasti hyötyä. Noihin kuuluu siis periaatteessa kaikki auton osat poislukien kulutusosat. Kuten jarrupalat/-levyt ja kytkinlevy. Kaksoismassavp kuuluu turvaan. Kyseessä olisi 2.0 tdi cr manuaalilootalla...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 29.4.2013 11:21

Bisnestähän tuossa tehdään, eikä hyväntekeväisyyttä. Mikäli takki kestää pienet (epätodennäköiset) lompakolle käyvät pettymykset, en suosittele. Mikäi haluat heittää rahaa kaivoon, mutta maksaa mielenrauhasta, tilanne on toinen.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 29.4.2013 11:39

Tässä vähän vastaavasta "vakuutuksesta" juttua, jos nyt oikein ymmärsin mitä haet takaa:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14538.0

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.4.2013 13:10

Itse en ole ottanut yhteenkään autoon minkäänlaisia ylimääräisiä takuita tai vakuutuksia vikojen varalta, koska nämä haiskahtavat todella pahasti kusetukselta. Kerran myyjä yritti kaupata jotain ekstra-takuuta, joka olisi kattanut rikkoutuneista osista ja töistä puolet. Eli siis myyjällä on silloin mustaa valkoisella, että ei tarvitse maksaa kuin puolet remontista! Ja tämäkin oli johonkin tiettyyn summaan saakka vain.
Muutenhan myyjä on tuon 6kk valvollinen maksamaan käytännössä suuremmat remontit kokonaan. Eli selvää kusetusta.

Jos auto menee rikki, niin se korjataan. Jos alle puoli vuotta kaupoista, niin myyjäliikkeen piikkiin, jos sen jälkeen, niin omaan piikkiin...
Käytetyn auton ostaminen on aina vähän arpapeliä. Monesti on joutunut maksamaan itsensä kipeäksi vanhaa autoa korjatessa.

Jos auton rikkoutuminen mietityttää, niin sitten pitää marssia kauppaan ja ostaa uusi. Siihen saa 2 vuoden takuun.

vwg4
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.3.2006 17:29

ViestiKirjoittaja vwg4 » 29.4.2013 13:49

Tuota vagArena juttua lukiessa tuli mieleen kymysys.

Onko todellakin niin että jos asiakas ottaa/saa vapaaehtoisen vakuutuksen myyjäliike ei ole enää missään vastuussa?

Eli jos kerran vakuutusyhtiö ei korvaa, ei myyjäliikkeelläkään ole mitään vastuuta enään?

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 29.4.2013 20:55

Työkaverin 535D bemussa oli 12kk Fintakuu (tjsp) ilmeisesti laajin versio ja siinä se oli kyllä kullan-arvoinen.
Siihen vaihdettiin turbiini, imusarjan läpät yms...pelkkä vaihteistoöljyn vaihto olisi ollut jo 800ekua mutta meni turbiini vaihdon yhteydessä.
Eli jos vähänkin erikoisempi/uitettu auto ja liike sen myöntää sille (sisällytetty hintaan) niin eikai siitä haittaakaan ole?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 29.4.2013 22:39

Virhevastuun pituus ei ole 6kk vaan paaaaaaljon pidempi, melkeinpä voisi sanoa ikuinen. Tuo 6kk on virheolettama, eli virhe on ollut jo ostohetkellä, virhevastuu jatkaa olemassaoloaan vielä vuosia tuon jälkeen. Jos jakopää laukeaa, myyjäliike vastaa siitä yleisen käytännön mukaan noin 300tkm lukemaan asti, kustannukset jakaantuvat kilometrien suhteessa tuohon 300tkm rajaan. Myös ostohinta vaikuttaa, jos auto on poikkeuksellisen halpa, se laskee myyjän vastuuta.

Virhevastuuta ei katkaise mikään, paitsi auton myyminen pois.

Takuu on vapaaehtoinen lisäturva, joka kattaa myös niitä asioita, missä ei voida osoittaa selvää virhettä tai sitten, että kyseisen osan oletettu käyttöikä on jo täynnä... esim. iskunvaimentimen virhevastuun pituus lasketaan kymppitonneissa, ei sadoissa.

Nikke L
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.3.2007 22:10

ViestiKirjoittaja Nikke L » 30.4.2013 9:14

Kaverin 2008 BMW:stä meni moottori vaihtoon jakoketjun hyppäämisen takia. Fintakuu maksoi moottorin ja matkakulut ym.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.4.2013 13:09

Aika jännä, että Bemarissa ketjun hyppääminen/venyminen on ihan läpihuutojuttu, mutta Volkkarissa se "kuuluu vuosimalliin".

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 30.4.2013 13:28

Kysehän onkin usein merkin imagosta, hoidetaan hiljaa ongelmat niin maine säilyy, myös audilla on vastaavanlaista toimintaa, ollaan hyshys ongelmista ja korjataan vanhempia vaurioita kuin virhevastuu edellyttäisi.

Tuo bemarin jakoketjun hyppy useimmiten kuuluisi virhevastuuseen, jos auto on ostettu elinkeinonharjoittajalta, mutta silloin myös asiakas maksaa osan korjauskuluista. Jos kuluja ei tule asiakkaalle, se on good-will toimintaa, eli valmistaja/maahantuoja vastaa kustannuksista myös siltä osin, kun se ei heille kuuluisi.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 2.5.2013 8:08

Virhe vastuu toimii jos osaa vaatia oikeasta syystä.

Oon saanu virtalukon ja akun takuuseen.
V6 mondeosta kone remontti kun sylinteri vuoti ja napsutti.

Voihan sen myydä "siinä kunnossa kun kaupan tekohetkellä on" pykälälläkin. (ainakin ennen pystyi)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.5.2013 10:39

Voihan sen myydä "siinä kunnossa kun kaupan tekohetkellä on" pykälälläkin. (ainakin ennen pystyi)

Voihan se siellä lukea mutta eipä sillä mitään merkitystä ole.
Oon saanu virtalukon ja akun takuuseen.

Takuu ja virhevastuu 2 eri asiaa.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa