Autoliikkeen ajoturva / lisätakuu
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Autoliikkeen ajoturva / lisätakuu
On autonvaihto ajankohtainen ja mietin noiden autoliikkeiden 12kk ajoturvia jotka saa uudehkoon autoon esim. 500-650€ lisähintaan. Autoliikkeellähän on aina Se vähintään 6kk virhevastuu ja onko tuo jopa pitempi jos ilmenee selvästi odottamaton vika auton ikään ja kilometreihin nähden? Eli maksaako tuossa tyhjästä vai onko tuosta oikeasti hyötyä. Noihin kuuluu siis periaatteessa kaikki auton osat poislukien kulutusosat. Kuten jarrupalat/-levyt ja kytkinlevy. Kaksoismassavp kuuluu turvaan. Kyseessä olisi 2.0 tdi cr manuaalilootalla...
Tässä vähän vastaavasta "vakuutuksesta" juttua, jos nyt oikein ymmärsin mitä haet takaa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14538.0
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14538.0
Itse en ole ottanut yhteenkään autoon minkäänlaisia ylimääräisiä takuita tai vakuutuksia vikojen varalta, koska nämä haiskahtavat todella pahasti kusetukselta. Kerran myyjä yritti kaupata jotain ekstra-takuuta, joka olisi kattanut rikkoutuneista osista ja töistä puolet. Eli siis myyjällä on silloin mustaa valkoisella, että ei tarvitse maksaa kuin puolet remontista! Ja tämäkin oli johonkin tiettyyn summaan saakka vain.
Muutenhan myyjä on tuon 6kk valvollinen maksamaan käytännössä suuremmat remontit kokonaan. Eli selvää kusetusta.
Jos auto menee rikki, niin se korjataan. Jos alle puoli vuotta kaupoista, niin myyjäliikkeen piikkiin, jos sen jälkeen, niin omaan piikkiin...
Käytetyn auton ostaminen on aina vähän arpapeliä. Monesti on joutunut maksamaan itsensä kipeäksi vanhaa autoa korjatessa.
Jos auton rikkoutuminen mietityttää, niin sitten pitää marssia kauppaan ja ostaa uusi. Siihen saa 2 vuoden takuun.
Muutenhan myyjä on tuon 6kk valvollinen maksamaan käytännössä suuremmat remontit kokonaan. Eli selvää kusetusta.
Jos auto menee rikki, niin se korjataan. Jos alle puoli vuotta kaupoista, niin myyjäliikkeen piikkiin, jos sen jälkeen, niin omaan piikkiin...
Käytetyn auton ostaminen on aina vähän arpapeliä. Monesti on joutunut maksamaan itsensä kipeäksi vanhaa autoa korjatessa.
Jos auton rikkoutuminen mietityttää, niin sitten pitää marssia kauppaan ja ostaa uusi. Siihen saa 2 vuoden takuun.
Työkaverin 535D bemussa oli 12kk Fintakuu (tjsp) ilmeisesti laajin versio ja siinä se oli kyllä kullan-arvoinen.
Siihen vaihdettiin turbiini, imusarjan läpät yms...pelkkä vaihteistoöljyn vaihto olisi ollut jo 800ekua mutta meni turbiini vaihdon yhteydessä.
Eli jos vähänkin erikoisempi/uitettu auto ja liike sen myöntää sille (sisällytetty hintaan) niin eikai siitä haittaakaan ole?
Siihen vaihdettiin turbiini, imusarjan läpät yms...pelkkä vaihteistoöljyn vaihto olisi ollut jo 800ekua mutta meni turbiini vaihdon yhteydessä.
Eli jos vähänkin erikoisempi/uitettu auto ja liike sen myöntää sille (sisällytetty hintaan) niin eikai siitä haittaakaan ole?
Virhevastuun pituus ei ole 6kk vaan paaaaaaljon pidempi, melkeinpä voisi sanoa ikuinen. Tuo 6kk on virheolettama, eli virhe on ollut jo ostohetkellä, virhevastuu jatkaa olemassaoloaan vielä vuosia tuon jälkeen. Jos jakopää laukeaa, myyjäliike vastaa siitä yleisen käytännön mukaan noin 300tkm lukemaan asti, kustannukset jakaantuvat kilometrien suhteessa tuohon 300tkm rajaan. Myös ostohinta vaikuttaa, jos auto on poikkeuksellisen halpa, se laskee myyjän vastuuta.
Virhevastuuta ei katkaise mikään, paitsi auton myyminen pois.
Takuu on vapaaehtoinen lisäturva, joka kattaa myös niitä asioita, missä ei voida osoittaa selvää virhettä tai sitten, että kyseisen osan oletettu käyttöikä on jo täynnä... esim. iskunvaimentimen virhevastuun pituus lasketaan kymppitonneissa, ei sadoissa.
Virhevastuuta ei katkaise mikään, paitsi auton myyminen pois.
Takuu on vapaaehtoinen lisäturva, joka kattaa myös niitä asioita, missä ei voida osoittaa selvää virhettä tai sitten, että kyseisen osan oletettu käyttöikä on jo täynnä... esim. iskunvaimentimen virhevastuun pituus lasketaan kymppitonneissa, ei sadoissa.
Kysehän onkin usein merkin imagosta, hoidetaan hiljaa ongelmat niin maine säilyy, myös audilla on vastaavanlaista toimintaa, ollaan hyshys ongelmista ja korjataan vanhempia vaurioita kuin virhevastuu edellyttäisi.
Tuo bemarin jakoketjun hyppy useimmiten kuuluisi virhevastuuseen, jos auto on ostettu elinkeinonharjoittajalta, mutta silloin myös asiakas maksaa osan korjauskuluista. Jos kuluja ei tule asiakkaalle, se on good-will toimintaa, eli valmistaja/maahantuoja vastaa kustannuksista myös siltä osin, kun se ei heille kuuluisi.
Tuo bemarin jakoketjun hyppy useimmiten kuuluisi virhevastuuseen, jos auto on ostettu elinkeinonharjoittajalta, mutta silloin myös asiakas maksaa osan korjauskuluista. Jos kuluja ei tule asiakkaalle, se on good-will toimintaa, eli valmistaja/maahantuoja vastaa kustannuksista myös siltä osin, kun se ei heille kuuluisi.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa