Renkaiden kestävyys
Valvoja: ffp jäsenet
Renkaiden kestävyys
Aika vaikeesti tuntu löytyvän informaatiota että kuinka pitkälti porukat on kesärenkailla/talvirenkailla päässyt ennenkuin on mennyyt vaihtoon. Leveys, merkki+malli ja koko olis toki mukava tietää:) Itse ajoin viimekesän michelin energy saver 205/55r16 renkailla n. 34tkm nyt alkavat olla vaihtokunnossa, kahdessa pintaa 2mm ja kahdessa n 3-4mm. Ja 195/65r15 hkpl 7:t nyt ajettuna n.35tkm pintaa jäljellä 4-6mm. Suht reippaalla ajotyylillä tulee ajettua joten kuukin tietysti vähä nopeampaa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
eipä tuota kulumista todellisuudessa voida normaalikäytössä vertailla. tienpinta vaikuttaa jo kulumiseen aika paljon. entinen pomo kerto helsingissä rengasliikettä pyörittäessä että yhellä asiakkaalla kulu renkaat n.10tkm aikana normaaliajossa. suuntaukset, merkkien vaihot ei auttanu ja taisi autoki vaihtua mutta ongelma pysyi kunnes joku oli kysyny tietä mitä se ajaa eniten ja asfaltti oli ollu karkea.
kulumiseen kuiten vaikuttaa liian monta tekijää että en alkais käyttäjäkokemusten perusteella sanomaan mitään. kyllä noita on testailti kunnollisilla testeillä ja ne kertoo luotettavammin.
ja tuo että merkkirengas on kulunu nopeammin kuin joku halpa rengas niin tartteeko sitä ihmetellä. näin kärjistettynä se kumi sulaa nopeammin alta kuin muovi :=)
kulumiseen kuiten vaikuttaa liian monta tekijää että en alkais käyttäjäkokemusten perusteella sanomaan mitään. kyllä noita on testailti kunnollisilla testeillä ja ne kertoo luotettavammin.
ja tuo että merkkirengas on kulunu nopeammin kuin joku halpa rengas niin tartteeko sitä ihmetellä. näin kärjistettynä se kumi sulaa nopeammin alta kuin muovi :=)
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Oliko paremmat kilometrimäärät saaneet halpikset myös muissa ominaisuuksissa merkkirenkaita parempia?
kyllä, falkenit yms keskitason kumit oli ainaki ruotsin TM testissä myös vesikelillä yms. parempia. Eli puolet halvempia ja selvästi parempia kaikin puolin.
nauratti kun ko testissä oli melkee kaikki rengasmerkit mitä camskill myy ja sieltä kun otti esim 225/45/17 koon, niin sama järjestys oli testissä. eli testin huonoin oli camskillin kalleimmista top3 joukossa. Keskikasti oli tietty keskikastissa ja mikä parasta... halvimmat oli testin parhaita (mukana ei ollu sunnyä ja wanlia yms). Piti oikee hieraista silmää kun sitä luin.
näin siis vuosi sitten. uusimpia testei en ole lukenu... Toisaalta jos rengastestissä on 50 rengasmallia mukana ja pisteytys on 0-10 ja kaikki saa arvosanan 7,9-9,1 väliltä niin sehä vaa kertoo siitä että todellisia eroja ei ole renkaissa juuri lainkaan, vaan suurimmat erot tulee juuri siitä kuinka ja missä autolla ajetaan.
No sehän nyt oli odotettavissa että halvemmat kestävät kauemman. Enkä nyt sillälailla meinannut että valitten ne muovista tehdyt jotka vaan kestää pitkään. Mutta sillälailla vähä osviittaa merkkirenkaista että jos kaikki ominaisuudet on muuten lähes huippua, mutta paras kestää 10tkm vähemmän niin otan sen toiseksi tulleen. Kun eipä noissa nyt liikkeestä hakemalla ainakaan tunnu saavan suurta hinta eroo aikaseksi, kaikki noi 205/55-16 merkkirenkaat maksaa suurinpiirtein sen 500-560 asennettuna...
olihan goodyearin uus kitkarengas ruottalaisten testissä parempi kuin ykskään nastarengas puhtaalla jäällä :)
tuohan testien yhteispisteissä on p*rseestä ku tuloksiin saahaan paljon vaikutusta pelkästään tietyn osa-alueen painotuksella.
ja minun mielestä monessa testissä on hintaki vaikuttava tekijä testitulokseen jota ei taas pitäis sekottaa onko rengas hyvä vai huono
tuohan testien yhteispisteissä on p*rseestä ku tuloksiin saahaan paljon vaikutusta pelkästään tietyn osa-alueen painotuksella.
ja minun mielestä monessa testissä on hintaki vaikuttava tekijä testitulokseen jota ei taas pitäis sekottaa onko rengas hyvä vai huono
Kun eipä noissa nyt liikkeestä hakemalla ainakaan tunnu saavan suurta hinta eroo aikaseksi, kaikki noi 205/55-16 merkkirenkaat maksaa suurinpiirtein sen 500-560 asennettuna...
Mitkä merkit ja missä kaupassa?
Neljän sadan pintaan saa kyseistä kokoa Nokiaa, Continentalia, ja alle 400€ Sava / BF Goodrich
60tkm olen päässyt Transporterilla kesä- ja talvirenkailla molemmilla ja vaihtokunnossa ovat viimeistään silloin. Continentalia olen nykyään pääasiassa käyttänyt mutta ekan kesä alla pyöri Michelin Agilikset. Samanlainen kestävyys molemmissa merkeissä eli kesässä sileäksi. Ajo pelkästään kestopinnalla ja keskinopeus hidas. Paljon jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Ja raskaan massan alla kokoajan.
Tarinan mukaan isä ajoi -95 Chevy Silveradon ensiasennusrenkailla 100tkm ennenkuin olivat vaihtokunnossa. Itse en muista tarinan todenperäisyyttä kun olin niin nuori vielä tuolloin. Olikohan ne ekat Bridgesstonet vai firestonet, en muista. Periaatteessa mahdollista kun raskaan auton renkaat on kevyessä rasituksessa ja kuski tarkka kun ajelee aina pois urista ettei tie ja renkaat kulu.
Tarinan mukaan isä ajoi -95 Chevy Silveradon ensiasennusrenkailla 100tkm ennenkuin olivat vaihtokunnossa. Itse en muista tarinan todenperäisyyttä kun olin niin nuori vielä tuolloin. Olikohan ne ekat Bridgesstonet vai firestonet, en muista. Periaatteessa mahdollista kun raskaan auton renkaat on kevyessä rasituksessa ja kuski tarkka kun ajelee aina pois urista ettei tie ja renkaat kulu.
Jaa-a.
Ekoturbot, pinnatut, 195/50/15, ostettu markka-aikaan uutena yhdessä alumiinivanteiden kanssa. Renkaat maksoi 200mk/sarja, vanteiden hintaa en muista. Millos se markka muuttui Euroksi ?On pikkasen hinnat pompanneet renkaissakin tuosta ajasta. Ennen vuotta 2000 ne on ostettu joka tapauksessa.
Ostin ne aikoinaan Golf -86 malliin, sen jälkeen ne ovat olleet Ventossa, Caddyssä, Seat Incassa, ja nyt Golf 1:essä. Mitä lie kilometrejä tullut, arviolta 30-40tkm. Kaksi uutta rengasta joutunut ostamaan kuluneiden tilalle mutta kaksi noita on vielä jäljellä.
Olihan ne jo uutenakin sellaiset että auto lähti vesiliirtoon yli 80km nopeudessa jos urissa ajoi, mutta ei ole mua haitannut kun tiedosti tuon. Pintaa noissa kahdessa on vielä 4-5mm eli kesäautossa mennee vielä vuosia jos ei halkeamat hajota rengasta sitä ennen :-)
Noi on ainakin hintansa väärtit olleet...
Ekoturbot, pinnatut, 195/50/15, ostettu markka-aikaan uutena yhdessä alumiinivanteiden kanssa. Renkaat maksoi 200mk/sarja, vanteiden hintaa en muista. Millos se markka muuttui Euroksi ?On pikkasen hinnat pompanneet renkaissakin tuosta ajasta. Ennen vuotta 2000 ne on ostettu joka tapauksessa.
Ostin ne aikoinaan Golf -86 malliin, sen jälkeen ne ovat olleet Ventossa, Caddyssä, Seat Incassa, ja nyt Golf 1:essä. Mitä lie kilometrejä tullut, arviolta 30-40tkm. Kaksi uutta rengasta joutunut ostamaan kuluneiden tilalle mutta kaksi noita on vielä jäljellä.
Olihan ne jo uutenakin sellaiset että auto lähti vesiliirtoon yli 80km nopeudessa jos urissa ajoi, mutta ei ole mua haitannut kun tiedosti tuon. Pintaa noissa kahdessa on vielä 4-5mm eli kesäautossa mennee vielä vuosia jos ei halkeamat hajota rengasta sitä ennen :-)
Noi on ainakin hintansa väärtit olleet...
Tarinan mukaan suomessa on yhä käytössä ensimmäisiä Nokian Hakkapeliitta nastarenkaita, kivikovalla 8mm pinnalla.
Mulla on yhessä mersussa sellaiset ja paistettu joskus 80 luvulla. nastoja puuttunee kymmenkunta per rengas ja kuviooki jälellä n 5mm. Ajeltu joka talvi tuhannen kilsaa viimiset 10v? ainakin... auton myyjä oli ne uutena ostanut. eikä sekään paljoa ole körötellyt talvisin, kesäauto.
myin ko. auton eilen... se o menos afrikkaan, mut ehkä ehtisin saamaan kuvia kumeista :)
saman auton kesärenkaatkin oli vuodelta 1992, Dunlopit ja mallia en tiä.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
(sarkasmia)
Kyllähä jumankauta sielä kylän ainoossa rengaskaupassa sanottii että on selevä ittemurha ajaa millää muulla ku Miseliinillä tai Nokialaisella ja hätätapauksessa Konttinenttali menee! Sai vielä nii halavalla ku iskäki aina ostaa renkaansa sieltä! Ei ollu kun 845 sarjalta uuvet Nokialaiset 195/65/15 koossa! Ei pidä mennä renkaskokoo muuttamaa, menee aivan kamalaksi ajaa ja ihan on pito niinku oli puurattaaseen legopalikoita liimattu! Kyllä ovat nykynuoret hulluja, eivät oo saanu penskana tarpeeks remmistä keletanajee!
Kyllähä jumankauta sielä kylän ainoossa rengaskaupassa sanottii että on selevä ittemurha ajaa millää muulla ku Miseliinillä tai Nokialaisella ja hätätapauksessa Konttinenttali menee! Sai vielä nii halavalla ku iskäki aina ostaa renkaansa sieltä! Ei ollu kun 845 sarjalta uuvet Nokialaiset 195/65/15 koossa! Ei pidä mennä renkaskokoo muuttamaa, menee aivan kamalaksi ajaa ja ihan on pito niinku oli puurattaaseen legopalikoita liimattu! Kyllä ovat nykynuoret hulluja, eivät oo saanu penskana tarpeeks remmistä keletanajee!
Huh helvetti millaisilla renkailla jengi ajelee. Jos ei ole varaa kunnon renkaisiin edes peruskokoluokissa suosittelisin polkupyörää. Järjetön paikka säästää.
Nojaa, järjetöntä millaisilla autoilla jengi ajelee, volkkarilla, kun voisi ajaa turvallisemmalla Audillakin. Järjetön paikka säästää. Jos ei ole varaa ajaa Audilla niin ajaisivat sitten polkupyörällä.
Ei herneitä :-)
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Nyt viikonloppuna pulttasin Boran alle Michelin Energy Saverit 195/65 R15 eli vakio rattaat. Talven Ajelin Nokian Hakkapelitta 4:lla eikä hakkapelitoista oo valittamista pidon suhteen. Veikkaisin kulumisen perusteella Hakkojen olleen mulla noin pari vuotiaat, hakat tulivat auton mukana noin vuosi sitten. Michelinistä ei merkkinä oo valittamista ja edellisten autojen kohdalla on se myönnettävä että halparenkaat tulee ostohetkellä halvemmaksi jos ajat todella vähän mutta jos paljon niin kannattaa todellakin satsata renkaisiin.
Ei näytä noi -06 valmistetut Hkpl 4:t kuluvan sitten millään tuolla portterin alla. Varmaan ens talvenkin pääsee niillä, kun nastatkin on säilyneet hyvin. Kokoa kumilla 225/55/17 ja itselläni nuo ovat nyt 2 talvea ollu alla. Joku 30tkm rullannu niillä ja paljonko 2 edellistä omistajaa tuon lisäksi :D
Mitkä merkit ja missä kaupassa?
Neljän sadan pintaan saa kyseistä kokoa Nokiaa, Continentalia, ja alle 400€ Sava / BF Goodrich
Joo kyllä tuohon hintaluokkaan pääsi kun vaan jaksoi nähdä vähä vaivaa ja kysellä.
Nokiasta kyselin lähinnä hakka green H:ta. Halvin mitä siitä löytyi oli 530€.
Oli sen verran kalliit että Pirelli cinturato P7:an päädyin joille jäi 420€ sarjalle hintaa. Vaikka sitte oliskin vähä korkeempi vierintä vastus kun nokiassa, niin aika varmasti halvemmaksi tulee noin. Tosin kun tämän kesän jälkeen alkaa kokemuksia olemaan että kuinka greenit kestää niin siinähän se voi toki maksaa itsensä takasin, no aika näyttää... Ehkä ne voi olla varteenotettava vaihtoehto sitten ensikesälle. Toivotaan ainaki että pirellit tämän kesän kestäis :D
Kyllä se pistää harmittamaan, jos renkaalla pääsee sen kesän tai talven ja sen jälkeen vaihotkunnossa. Toki kilsoja tulee toiselle enemmän ja toiselle vähemmän.
Itellä oli aikoinaan ekassa autossa misukan energy saverit tjsp. Sopivasti kovettuneina niin niillähän ajeli 2 kesää ja tiellä pysyi ongelmitta. Suorituskyvystä senverran, että liukkaanajon harjoitteluradalla suorassa jarrutuksessa meni laatan yli, mutta kaarteessa luisti vasta yli 60km/h vauhdissa.
Nykyseen cordobaan ostin lokakuussa uudet talvikumit hankook ipeak taisi olla merkiltään. Pito on ollut reilun 20tkm aikana ok ja tiellä on pysytty, eikä pintakaan ole kummoisesti vielä kulunut. Hintaa näille kertyi 290€ vanteille laitettuina ja konttiin kannettuina. Jyväskylästä eräästä pienemmästä pajasta ostin, ei nyt vain nimi satu mieleen, mutta kuitista tuo selviäisi.
Itellä oli aikoinaan ekassa autossa misukan energy saverit tjsp. Sopivasti kovettuneina niin niillähän ajeli 2 kesää ja tiellä pysyi ongelmitta. Suorituskyvystä senverran, että liukkaanajon harjoitteluradalla suorassa jarrutuksessa meni laatan yli, mutta kaarteessa luisti vasta yli 60km/h vauhdissa.
Nykyseen cordobaan ostin lokakuussa uudet talvikumit hankook ipeak taisi olla merkiltään. Pito on ollut reilun 20tkm aikana ok ja tiellä on pysytty, eikä pintakaan ole kummoisesti vielä kulunut. Hintaa näille kertyi 290€ vanteille laitettuina ja konttiin kannettuina. Jyväskylästä eräästä pienemmästä pajasta ostin, ei nyt vain nimi satu mieleen, mutta kuitista tuo selviäisi.
Nyt vois jakaa Pirelleistä jonkinlaisia kokemuksia. Matkaa on kertynyt n.5tkm edestä.
Mukavuustasolla yltää mielestäni misukan kanssa samalle viivalle muuten, paitsi karkealla pinnalla melua tulee jonkinverran enemmän. Muodoltaan huomattavasti pallomaisemmat ja ehkä vähän veltommat. Muuten ei oikeastaan huomaa, mutta jos kääntyy ja lähtee reippaasti kiihdyttämään luistonesto herää paljon herkemmin misukoihin verrattuna. Äkkiseltään perstuntumalta ei huomaa niin helposti pidon menetystä. Kunnon vesikeliä ei oikein ole ollut että olisi voinut kunnolla verrata. Kulutus noussut n. 3dl. Suurin miinus tähänmenessä tuntuisi olevan se että kestäviksi haukuttiin ainakin autobildin testissä. tuolla matkalla nyt edestä kadonnut jo n. 1,75mm ja takaa 1mm. Tiedä sitten mikä on karkean asfaltin vaikutus kun tulee pääasiassa ajettua sen verran reunassa. Mutta tuolla kulumisnopeudella ei kyllä kovinpitkälle päästä:/
Mukavuustasolla yltää mielestäni misukan kanssa samalle viivalle muuten, paitsi karkealla pinnalla melua tulee jonkinverran enemmän. Muodoltaan huomattavasti pallomaisemmat ja ehkä vähän veltommat. Muuten ei oikeastaan huomaa, mutta jos kääntyy ja lähtee reippaasti kiihdyttämään luistonesto herää paljon herkemmin misukoihin verrattuna. Äkkiseltään perstuntumalta ei huomaa niin helposti pidon menetystä. Kunnon vesikeliä ei oikein ole ollut että olisi voinut kunnolla verrata. Kulutus noussut n. 3dl. Suurin miinus tähänmenessä tuntuisi olevan se että kestäviksi haukuttiin ainakin autobildin testissä. tuolla matkalla nyt edestä kadonnut jo n. 1,75mm ja takaa 1mm. Tiedä sitten mikä on karkean asfaltin vaikutus kun tulee pääasiassa ajettua sen verran reunassa. Mutta tuolla kulumisnopeudella ei kyllä kovinpitkälle päästä:/
Uusilla energy savereilla lähtee vento poikittain varsin helposti. Ihanne tilanne on pintahiekkaa asfaltilla ja sit ollaan poikittain :D Kerran aamulla lähdin tuosta risteyksestä ja hölmistyneenä sit kattelin tulo suuntaan. Vahvasti veikkaan renkaita , koska tuo 75 hevosta ei nyt noin rivakoita ole !! .D
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa