Passat B6 vs. Golf IV (TDI + 4motion)
Valvoja: ffp jäsenet
Passat B6 vs. Golf IV (TDI + 4motion)
Auton hankinta edessä ja pääpaino noissa kahdessa vaihtoehdossa. Nelivedonpoikaista pitää olla + TDI on tosiaan sellaisia pakollisia ominaisuuksia. Mutta löytyykö näistä mitään sellaista tekijää joka kallistaisi päätöksen jompaan kumpaan suuntaan? Passat menisi tosiaan farmarina ja Golf neliovisena mallina. Käyttökokemuksia yms. kaipaisin ja se että minkälaisella varustelutasolla näitä kannattaa hakea jottai saisi järkevän vastineen rahoilleen.
Nyt en ihan käsitä, miten näistä voisi valita tuon Golfin, varsinkin jos raha ei ole este asialle. Jätetään se nyt sikseen, Hannu^ voi varmaan valottaa vielä vähän taustaa miksi näitä kahta punnitaan keskenään, jos haluaa. Itsellä on ollut kumpaakin käytössä, tosin neloskoppainen Golf bensakoneella ja kolmiovisena.
Vois listata tähän nyt oman perstuntuman ja fiiliksen mukaiset hyvät puolet kummastakin, nämä siis subjektiiviselta pohjalta, ei millään tavalla vastaa mitään autolehden testiä :) Jätin tietty pois bensavekottimelle tyypilliset asiat, joilla ei ole diesel-hankinnan suhteen mitään tekemistä.
B6:
Hyvät sisätilat, tasainen tavaratila penkit laskettaessa ja reilu kontti (jonkun verran alle 500l)
Kohtuullisen vähäinen sisämelu (rengasvalinta talvella!)
Asialliset penkit, Comfortline-mallissa osin sähkösäätö
2.0TDI 103kW oli ihan mukavan pirteä ja hyvä ajaa
Golf IV:
Helppo peruuttaa
Ei jää niin helposti hankeen kiinni lyhyemmän akselivälin ansiosta?
...?
Vois listata tähän nyt oman perstuntuman ja fiiliksen mukaiset hyvät puolet kummastakin, nämä siis subjektiiviselta pohjalta, ei millään tavalla vastaa mitään autolehden testiä :) Jätin tietty pois bensavekottimelle tyypilliset asiat, joilla ei ole diesel-hankinnan suhteen mitään tekemistä.
B6:
Hyvät sisätilat, tasainen tavaratila penkit laskettaessa ja reilu kontti (jonkun verran alle 500l)
Kohtuullisen vähäinen sisämelu (rengasvalinta talvella!)
Asialliset penkit, Comfortline-mallissa osin sähkösäätö
2.0TDI 103kW oli ihan mukavan pirteä ja hyvä ajaa
Golf IV:
Helppo peruuttaa
Ei jää niin helposti hankeen kiinni lyhyemmän akselivälin ansiosta?
...?
Ah pahoitteluni pienestä epäselvyydestä. Tosiaan Passatti olisi tosiaan farkku ja golffi perus HB neliovisena. Pääasiallinen syy miksi nämä vastakkain niin olen vähän kahden vaihella hankkiakko tuollainen pienehkö ja ketterän oloinen HB vai sitten yleiskäytännöllisempi farkku passatti. Passatista minulle on tullut vähän vikaherkempi kuva kuin mitä golffista mutta voin hyvinkin olla väärässä ja siksi siis ihan vain kyselen, että mitkä näissä olisivat ne ratkaisevat erot miksi toinen olisi parempi valinta kuin toinen. Juurikin nämä perusjutut mitä tuolla vikoja puivissa topikeissa unohtuu eli sisätilojen mukavuudet ja mahdolliset puutteet + melutasot yms. kiinnostaisi ja se että kannattaako joitan tiettyjä hienouksia välttää ennemmin kuin haalia.
Ok, eli kun on kyse vieläpä mallisarjoista, joiden valmistuksen aloitusajankohdassa on n. 7 vuotta eroa, niin kyllä toi B6 vie homman kotiin ainakin käytön mukavuuden osalta. Vikaherkkyydestä en osaa sen paremmin sanoa, mutta jos et halua kiroilla tai kuunnella muiden kiroilua kuljetettaessa 4 aikuista + tavaraa.
Konepuolella ainakin 1.9TDI on hyvin perusvarma vehje, toki omat tyyppijuttunsa on siinäkin, joten moottorin luotettavuuden osalta ei taida loppujen lopuksi olla suuria eroja. Sähkölaitteitakin alkaa olemaan uudemmissa (2000->) Golfeissa suurinpiirtein yhtä paljon niin mukavuuspuolella kuin muussa tekniikassa, etten itse ainakaan sähkövikojen pelon perusteella valitsisi Golfia.
Konepuolella ainakin 1.9TDI on hyvin perusvarma vehje, toki omat tyyppijuttunsa on siinäkin, joten moottorin luotettavuuden osalta ei taida loppujen lopuksi olla suuria eroja. Sähkölaitteitakin alkaa olemaan uudemmissa (2000->) Golfeissa suurinpiirtein yhtä paljon niin mukavuuspuolella kuin muussa tekniikassa, etten itse ainakaan sähkövikojen pelon perusteella valitsisi Golfia.
Niin outoa vertailla ihan eri ikäisiä autoja. Kai tässä edes joku järki olisi jos vertailtaisiin B6 passattia vitos- tai kutoskoppaseen golffiin. Tai jos puhuttaisiin B5 passatista. Neloskoppaisia golffien hintahaitari pyörii välillä 6-13t€ ja passatit jossain 17-35t€.
Ja passat B6:sta ei muuten saa V6 TDI:nä. Ärjyin vaihtoehto on 2-litrainen 125kw.
Molemmat vaihtoehdot omistaneena niin golffin varustetasoksi ottaisin vain trend-, sport- tai highlinen.
Passateissa taas ottaisin joko sport- tai highlinen (ehkä myös comfortline). Mielummin kuittenkin sportlinen koska vakioalusta on todella löllö ainakin omaan makuun.
Ja passat B6:sta ei muuten saa V6 TDI:nä. Ärjyin vaihtoehto on 2-litrainen 125kw.
Molemmat vaihtoehdot omistaneena niin golffin varustetasoksi ottaisin vain trend-, sport- tai highlinen.
Passateissa taas ottaisin joko sport- tai highlinen (ehkä myös comfortline). Mielummin kuittenkin sportlinen koska vakioalusta on todella löllö ainakin omaan makuun.
3BG-korin Passatit ovat ainakin varmoja vehkeitä. Koneeksi 96kW 1.9tdi + 6v. manuaali niin varmasti ajaa pitkään.
Vanhemmilla on 2kpl. BG-korin Passateja, toinen 2002 2.0 4Motion ja toinen 2005 1.9tdi farkku. Isoja autoja molemmat ja vikoja on ollut vähän. Bensakoneiseen on vaihdettu rele 219 ja muutamia kuluvia osia, tdi:hin pitäis vaihtaa EGR. Molemmat ~200tkm ajettuja.
Vanhemmilla on 2kpl. BG-korin Passateja, toinen 2002 2.0 4Motion ja toinen 2005 1.9tdi farkku. Isoja autoja molemmat ja vikoja on ollut vähän. Bensakoneiseen on vaihdettu rele 219 ja muutamia kuluvia osia, tdi:hin pitäis vaihtaa EGR. Molemmat ~200tkm ajettuja.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa