Passat B6 vs. Golf IV (TDI + 4motion)

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Hannu^
-
Viestit: 173
Liittynyt: 22.9.2008 22:22

Passat B6 vs. Golf IV (TDI + 4motion)

ViestiKirjoittaja Hannu^ » 10.12.2010 21:27

Auton hankinta edessä ja pääpaino noissa kahdessa vaihtoehdossa. Nelivedonpoikaista pitää olla + TDI on tosiaan sellaisia pakollisia ominaisuuksia. Mutta löytyykö näistä mitään sellaista tekijää joka kallistaisi päätöksen jompaan kumpaan suuntaan? Passat menisi tosiaan farmarina ja Golf neliovisena mallina. Käyttökokemuksia yms. kaipaisin ja se että minkälaisella varustelutasolla näitä kannattaa hakea jottai saisi järkevän vastineen rahoilleen.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 10.12.2010 22:11

Nyt en ihan käsitä, miten näistä voisi valita tuon Golfin, varsinkin jos raha ei ole este asialle. Jätetään se nyt sikseen, Hannu^ voi varmaan valottaa vielä vähän taustaa miksi näitä kahta punnitaan keskenään, jos haluaa. Itsellä on ollut kumpaakin käytössä, tosin neloskoppainen Golf bensakoneella ja kolmiovisena.

Vois listata tähän nyt oman perstuntuman ja fiiliksen mukaiset hyvät puolet kummastakin, nämä siis subjektiiviselta pohjalta, ei millään tavalla vastaa mitään autolehden testiä :) Jätin tietty pois bensavekottimelle tyypilliset asiat, joilla ei ole diesel-hankinnan suhteen mitään tekemistä.

B6:
Hyvät sisätilat, tasainen tavaratila penkit laskettaessa ja reilu kontti (jonkun verran alle 500l)
Kohtuullisen vähäinen sisämelu (rengasvalinta talvella!)
Asialliset penkit, Comfortline-mallissa osin sähkösäätö
2.0TDI 103kW oli ihan mukavan pirteä ja hyvä ajaa

Golf IV:
Helppo peruuttaa
Ei jää niin helposti hankeen kiinni lyhyemmän akselivälin ansiosta?
...?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 10.12.2010 23:15

Passat menisi tosiaan farmarina ja Golf neliovisena mallina.
Siis oliko tarkoitus vertailla farmareita keskenään, vai farmari Passattia 4ov? Golfiin?

Hannu^
-
Viestit: 173
Liittynyt: 22.9.2008 22:22

ViestiKirjoittaja Hannu^ » 10.12.2010 23:49

Ah pahoitteluni pienestä epäselvyydestä. Tosiaan Passatti olisi tosiaan farkku ja golffi perus HB neliovisena. Pääasiallinen syy miksi nämä vastakkain niin olen vähän kahden vaihella hankkiakko tuollainen pienehkö ja ketterän oloinen HB vai sitten yleiskäytännöllisempi farkku passatti. Passatista minulle on tullut vähän vikaherkempi kuva kuin mitä golffista mutta voin hyvinkin olla väärässä ja siksi siis ihan vain kyselen, että mitkä näissä olisivat ne ratkaisevat erot miksi toinen olisi parempi valinta kuin toinen. Juurikin nämä perusjutut mitä tuolla vikoja puivissa topikeissa unohtuu eli sisätilojen mukavuudet ja mahdolliset puutteet + melutasot yms. kiinnostaisi ja se että kannattaako joitan tiettyjä hienouksia välttää ennemmin kuin haalia.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 11.12.2010 3:41

Ok, eli kun on kyse vieläpä mallisarjoista, joiden valmistuksen aloitusajankohdassa on n. 7 vuotta eroa, niin kyllä toi B6 vie homman kotiin ainakin käytön mukavuuden osalta. Vikaherkkyydestä en osaa sen paremmin sanoa, mutta jos et halua kiroilla tai kuunnella muiden kiroilua kuljetettaessa 4 aikuista + tavaraa.

Konepuolella ainakin 1.9TDI on hyvin perusvarma vehje, toki omat tyyppijuttunsa on siinäkin, joten moottorin luotettavuuden osalta ei taida loppujen lopuksi olla suuria eroja. Sähkölaitteitakin alkaa olemaan uudemmissa (2000->) Golfeissa suurinpiirtein yhtä paljon niin mukavuuspuolella kuin muussa tekniikassa, etten itse ainakaan sähkövikojen pelon perusteella valitsisi Golfia.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 11.12.2010 4:52

Pääpainon ollessa TDI ja 4-Motion, vertailu ei ole helppoa. Passattia saa V6:lla Golfia ei?

Tilojen puolesta vois sanoa et perheelliselle Passatti, II autoksi tai työmatka-ajoon Golf?

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 11.12.2010 8:57

Niin outoa vertailla ihan eri ikäisiä autoja. Kai tässä edes joku järki olisi jos vertailtaisiin B6 passattia vitos- tai kutoskoppaseen golffiin. Tai jos puhuttaisiin B5 passatista. Neloskoppaisia golffien hintahaitari pyörii välillä 6-13t€ ja passatit jossain 17-35t€.

Ja passat B6:sta ei muuten saa V6 TDI:nä. Ärjyin vaihtoehto on 2-litrainen 125kw.

Molemmat vaihtoehdot omistaneena niin golffin varustetasoksi ottaisin vain trend-, sport- tai highlinen.

Passateissa taas ottaisin joko sport- tai highlinen (ehkä myös comfortline). Mielummin kuittenkin sportlinen koska vakioalusta on todella löllö ainakin omaan makuun.

Hannu^
-
Viestit: 173
Liittynyt: 22.9.2008 22:22

ViestiKirjoittaja Hannu^ » 11.12.2010 18:42

Tuossa tosiaan se että olisi tutulla tuollainen B6 passatti menossa vaihtoon ja siitä voisi päästä fiksuun hintaan sopuun, mutta toisaalta moottoripyörä myös kuumottaisi ensikesälle taas niin minkälainen vaihtoehto tuo B5 passatti olisi?

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 12.12.2010 8:59

3BG-korin Passatit ovat ainakin varmoja vehkeitä. Koneeksi 96kW 1.9tdi + 6v. manuaali niin varmasti ajaa pitkään.

Vanhemmilla on 2kpl. BG-korin Passateja, toinen 2002 2.0 4Motion ja toinen 2005 1.9tdi farkku. Isoja autoja molemmat ja vikoja on ollut vähän. Bensakoneiseen on vaihdettu rele 219 ja muutamia kuluvia osia, tdi:hin pitäis vaihtaa EGR. Molemmat ~200tkm ajettuja.

Hannu^
-
Viestit: 173
Liittynyt: 22.9.2008 22:22

ViestiKirjoittaja Hannu^ » 12.12.2010 9:40

Tuohan kuulostaisi ihan fiksulta ajokilta sitten. Pitänee varmaan suunnatta tuo katse noihin 3BG-korisiin, kun niitä tuntuu Blocket.se:n mukaan tässä lähiympäristössä olevan ihan riittämiin :D


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa