Sisätilalämmitin
Valvoja: ffp jäsenet
Sisätilalämmitin
Etsin autooni sisätilalämmitintä (Golf V), olen katsellut tälläistä lämmitintä.
Onko teillä kokemuksia sisätilalämmittimistä?
Itse voin käyttää kerrostalon tolpassa käyttää n.700W tehoista lämmitintä.
Onko nuo lämmittime jotenkin uudistuneet vuoden aikana, minulla on nyt yksi lämmitin mutta se ei puhalla lämmintä ilmaa, puhaltaako uudet nopeammin lämmintä ilmaa?
Onko teillä kokemuksia sisätilalämmittimistä?
Itse voin käyttää kerrostalon tolpassa käyttää n.700W tehoista lämmitintä.
Onko nuo lämmittime jotenkin uudistuneet vuoden aikana, minulla on nyt yksi lämmitin mutta se ei puhalla lämmintä ilmaa, puhaltaako uudet nopeammin lämmintä ilmaa?
Meillä on tuommoinen samanlainen puhallin ollut polossa noin kuukauden ja hyvin on asiansa ajanut. Pienemmälläkin teholla puskee lämmintä ilman melko nopeasti ja auton sisälämpö saatu nostettua -20 asteesta siedettävälle tasolle noin tunnin käytöllä. Jos mieli tekee saunoa niin lämmitetään sauna erikseen kämpillä.
Aloittajan linkin takaa löytyvän mallinen lämmitin palveli itseäni vuosia uskollisesti, ei mitään valittamista. Edullinen ja toimiva laite.
Syksyllä päivitin laitteen kuitenkin yksitehoiseen Terminiin tilan säästön nimissä. Hyvin se tuokin on hommansa hoitanut, ääni on kiihkeämpi kuumailmapuhallin tyyppinen johtuen varmaan pienestä siivestä ja kovemmista kierroksista. Mutta kukapa tuota on kuuntelemassa.
Syksyllä päivitin laitteen kuitenkin yksitehoiseen Terminiin tilan säästön nimissä. Hyvin se tuokin on hommansa hoitanut, ääni on kiihkeämpi kuumailmapuhallin tyyppinen johtuen varmaan pienestä siivestä ja kovemmista kierroksista. Mutta kukapa tuota on kuuntelemassa.
mulla on tuommonen puhallinen farkku pasuunassa ja ei se kyllä lämmintä autoa saa aikaiseksi, mutta tuulilasin jäät se sulattaa
Tietysti on henkilökohtainen kysymys, että mikä on lämmin auto, mutta minusta ainakin omasta farkku passatista tulee sopivan lämmin tuolla puhaltimella ja sulattaa kaikki ikkunat alas asti kovemmallakin pakkasella. Sitten kun on -20, niin teho ei riitä enää kunnolla, mutta aina tuonne -15 asti sulattaa hyvin.
Aloittajan mainitsemalla puoliteholla (700W) en ole koskaan kokeillut, mutta voisin kuvitella, että huomattavasti mukavampi on autoon silti mennä vaikka siellä ei täysi kesäkeli vallitsekaan...
Aloittajan mainitsemalla puoliteholla (700W) en ole koskaan kokeillut, mutta voisin kuvitella, että huomattavasti mukavampi on autoon silti mennä vaikka siellä ei täysi kesäkeli vallitsekaan...
Juu ja jos pakkasta on enemmän kuin 15 astetta, niin tuskin sinne autoon ollaan shortseissa ja t-paidoissa hyppäämässäkään. Varmasti tuo aloituspostauksen perusdefa ajaa tässä asiansa, kun autokaan ei taida olla farkkumallia. Oikein suunnattuna sulattanee nätisti ikkunat. Termini on toki pieni ja sievä, mutta tuo paksu perus-Defa tarjoaa tässä parempaa vastinetta rahoille, kun on alle puolet kaksteho-Terminin hinnasta.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
Meitsillä taitaa olla tuo sama, mitä alottaja ehdotteli.. Kuten sanottiin niin ei se juuri yli -15 asteen pakkasilla autoa kovin kuumaksi saa.. Mutta eilenkin noin 12 asteen pakkasella sisällä oli varmaan plussan puolella reippaasti.. Auto on farkku passatti, ja ei se edes ole kummemin suunnattu, mutta etuikkunat on sulana.. Jos jaksais suunnata ja nostaa lattialta vähän ylemmä niin varmaan takaikkunatkin sulas..
Itse juuri purin reilun vuoden vanhan lämmittimen (en muista nyt merkkiä, joku ruottalainen kait) kun ei enään puhallellut. Tuulettimen moottori oli hajonnut.
Nyt sitten vois kattella vaikka defalaista tilalle kun on tuo muija niin pahalla päällä jos joutuu töihin menemään kylmällä autolla. TT:ssä ei ole etes lohkolämppäriä.
Pari vuotta olen jo suunnitellut letkulämppäriä ja sisähaaraa audiinkin, mutta ei saa aikaseksi ostaa osia, saatikka alottaa hommaa.
Nyt sitten vois kattella vaikka defalaista tilalle kun on tuo muija niin pahalla päällä jos joutuu töihin menemään kylmällä autolla. TT:ssä ei ole etes lohkolämppäriä.
Pari vuotta olen jo suunnitellut letkulämppäriä ja sisähaaraa audiinkin, mutta ei saa aikaseksi ostaa osia, saatikka alottaa hommaa.
Tuo postin lämmitin on omassa golffisssa kiinni. Puoliteho käytössä juuri samasta tolpan rajallisuudesta johtuen.
Lämpöä tulee ihan mukavasti, ei toki kesäkeliä vastaavasti mutta ehdottomasti tyhjää parempi. Jos auton päälle on satanut lunta ja lämppäri on päällä niin ei riitä sulattamaan lumia laseista. Pienet jäät lähtee kyllä. Oma lämppäri on kiinni apukuskin puolella keskitunnelin muoveissa. Osoittaa penkin ohi takaviistoon. Haittaa hieman leveyden vuoksi jalkatilaa mutta ei ole mikään hirveä kynnyskysymys.
Viiden asteen pakkasessa ja pari senttiä lunta auton päällä tilanteesta muuta tunti ja lasit on sulat, sisällä jokuńen aste plussaa 5-10 ja kattokin on kohtalaisen pitkälti sulanut. Kovilla pakkasilla tarvitsisi jo kovempaa tehoa muttei tolppa kestä.
Lämpöä tulee ihan mukavasti, ei toki kesäkeliä vastaavasti mutta ehdottomasti tyhjää parempi. Jos auton päälle on satanut lunta ja lämppäri on päällä niin ei riitä sulattamaan lumia laseista. Pienet jäät lähtee kyllä. Oma lämppäri on kiinni apukuskin puolella keskitunnelin muoveissa. Osoittaa penkin ohi takaviistoon. Haittaa hieman leveyden vuoksi jalkatilaa mutta ei ole mikään hirveä kynnyskysymys.
Viiden asteen pakkasessa ja pari senttiä lunta auton päällä tilanteesta muuta tunti ja lasit on sulat, sisällä jokuńen aste plussaa 5-10 ja kattokin on kohtalaisen pitkälti sulanut. Kovilla pakkasilla tarvitsisi jo kovempaa tehoa muttei tolppa kestä.
Defan Terminille ääni täältä!
Puhaltaa vallan per*eleen paljon kovempaa kuin perinteiset mallit, joten ilma kiertää autossa ihan toiseen malliin. Äänikin muistuttaa lähinnä suihkukonetta. Lisäksi vastuselementti on hieman nykyaikaisempi ja pienempi, kuin vanhoissa.
2100W mallilla on lämmintä autossa :)

Puhaltaa vallan per*eleen paljon kovempaa kuin perinteiset mallit, joten ilma kiertää autossa ihan toiseen malliin. Äänikin muistuttaa lähinnä suihkukonetta. Lisäksi vastuselementti on hieman nykyaikaisempi ja pienempi, kuin vanhoissa.
2100W mallilla on lämmintä autossa :)

Defan Terminiä löytyy 0/1350W, 0/800/1800W ja 0/1300W/2100W mallia.
Eli tuosta kun laskee I=P/U (virta=teho/jännite), jossa teho on lohkolämmitimen+sisätilanlämmittimen teho ja jännite 230V, niin selviää tarvittava sulakekoko.
Perinteiset lohkolämmittimet on luokkaa+/-500W ja säteilylämmittimet luokkaa +/-300W.
Näillä arvoilla kun mitoittaa, niin pitäisi sulakkeiden riittää:
6A sulake kestää noin 1380W kuorman.
10A sulake kestää noin 2300W kuorman.
16A sulake kestää noin 3680W kuorman.
Eli tuosta kun laskee I=P/U (virta=teho/jännite), jossa teho on lohkolämmitimen+sisätilanlämmittimen teho ja jännite 230V, niin selviää tarvittava sulakekoko.
Perinteiset lohkolämmittimet on luokkaa+/-500W ja säteilylämmittimet luokkaa +/-300W.
Näillä arvoilla kun mitoittaa, niin pitäisi sulakkeiden riittää:
6A sulake kestää noin 1380W kuorman.
10A sulake kestää noin 2300W kuorman.
16A sulake kestää noin 3680W kuorman.
Mulla on tuollainen aloituspostauksen lämmitin nyt kolmatta tai neljättä talvea. Pelkkää ykköstehoa oon käyttänyt ja kyllä silläkin ikkunat auki saa zafirastakin.
Mun mielestä parempi ettei enempää sulatakaan, muuten on tiivisteet, lukot ja auton kyljet jäässä kun kun se auton päältä sulatettu lumi jämähtää uudestaan.
Mun mielestä parempi ettei enempää sulatakaan, muuten on tiivisteet, lukot ja auton kyljet jäässä kun kun se auton päältä sulatettu lumi jämähtää uudestaan.
Itse olen tullut aivan hyvin toimeen puolipeitteellä, mikä estää ikkunoiden jäätymisen käytännössä kokonaan.
Oma kolmoskoppanen 1.8 lämpeää sen verran nopeasti jos on ollut roikan päässä että kabiiniin tulee 5min pyörimisen jälkeen jo oikein lämpöstä ilmaa jopa 20 asteen pakkasilla.
En oikein ymmärrä sitä periaatetta että jos auto on kinoksen sisällä ja pakkasta viitisen astetta niin kaikki tuo lumi sulatetaan sisätilalämmittimellä. Vesi valuu sieltä tiivisteisiin yms. Puolipeite vaan pois ja esilämmitetyllä koneella baanalle. Kyllä talvella osaa sen verran pukeutua ettei siinä 5min ehdi kylmä koittelemaan. Toisekseen siinä kun auton on käynnistänyt ja vielä lumiharjalla kopaisee loput lumet poikkeen niin tuo kyseinen 5min on jo oikeastaan mennyt ja sisälle puhaltelee jo mukavan lämmintä.
Ja jos joku väittää että puolipeite on hankala tapaus ainakaan golfin kokoisessa autossa se ei tuota sen enempää ongelmaa kuin sängyn petaaminen aamulla.
Käytännössä:
-auto on roikassa ja puolipeitteen alla
-tulet autolle, otat etunurkan peitteestä auki, käynnistät auton
-otat lumiharjan käteen ja nouset autosta.
-Enimmät lumet pois ympäri autoa
-Kopautat peitteen ja taittelet sen vaikka peräkonttiin
-voila, auto on jo lämmennyt hyvää vauhtia ja valmis matkaan.
Tietysti mikäli auto seisoo työpaikalla tms ja ajat lyhyttä ajoa ja saat auton aina tolppaan, on sisätilanlämmitin varmasti yksi parhaista ystävistäsi, halusin sanoa että itse tulen toimeen ilmankin
Oma kolmoskoppanen 1.8 lämpeää sen verran nopeasti jos on ollut roikan päässä että kabiiniin tulee 5min pyörimisen jälkeen jo oikein lämpöstä ilmaa jopa 20 asteen pakkasilla.
En oikein ymmärrä sitä periaatetta että jos auto on kinoksen sisällä ja pakkasta viitisen astetta niin kaikki tuo lumi sulatetaan sisätilalämmittimellä. Vesi valuu sieltä tiivisteisiin yms. Puolipeite vaan pois ja esilämmitetyllä koneella baanalle. Kyllä talvella osaa sen verran pukeutua ettei siinä 5min ehdi kylmä koittelemaan. Toisekseen siinä kun auton on käynnistänyt ja vielä lumiharjalla kopaisee loput lumet poikkeen niin tuo kyseinen 5min on jo oikeastaan mennyt ja sisälle puhaltelee jo mukavan lämmintä.
Ja jos joku väittää että puolipeite on hankala tapaus ainakaan golfin kokoisessa autossa se ei tuota sen enempää ongelmaa kuin sängyn petaaminen aamulla.
Käytännössä:
-auto on roikassa ja puolipeitteen alla
-tulet autolle, otat etunurkan peitteestä auki, käynnistät auton
-otat lumiharjan käteen ja nouset autosta.
-Enimmät lumet pois ympäri autoa
-Kopautat peitteen ja taittelet sen vaikka peräkonttiin
-voila, auto on jo lämmennyt hyvää vauhtia ja valmis matkaan.
Tietysti mikäli auto seisoo työpaikalla tms ja ajat lyhyttä ajoa ja saat auton aina tolppaan, on sisätilanlämmitin varmasti yksi parhaista ystävistäsi, halusin sanoa että itse tulen toimeen ilmankin
Tietysti mikäli auto seisoo työpaikalla tms ja ajat lyhyttä ajoa ja saat auton aina tolppaan, on sisätilanlämmitin varmasti yksi parhaista ystävistäsi, halusin sanoa että itse tulen toimeen ilmankin
Kaikki ei vaan ole aina niin ahkeria, että jaksaisivat noita peitesulkeisia harrastaa.
Itellä ollu Termina (siis tuo Jykkemuksen linkittämä lämppäri), hyvin sillä ikkunat sulaa ja auton sisätilat lämpiää. HB golffi on aika lämmin jo puolessa tunnissa kun on esim. -10 pakkasta ulkona. Lämmittimen suuntaus on aika olennainen asia, yleisimmin se lämppäri on siellä repsikan jalkatilassa, lämmitysteho ei ole sieltä parhaimmasta päästä. Ite pistin golffiin keskikonsolin sivuun telineen johon lämppärin saa kiinni. Ja jos kyydissä sattuu oleen vähän isompi äijä/muija, saa lämppärin nopsaan pois "jaloista", vaikka pyörimään sinne repsikan jalkatilaan... :D
Käytännössä:
-auto on roikassa ja puolipeitteen alla
-tulet autolle, otat etunurkan peitteestä auki, käynnistät auton
-otat lumiharjan käteen ja nouset autosta.
-Enimmät lumet pois ympäri autoa
-Kopautat peitteen ja taittelet sen vaikka peräkonttiin
-voila, auto on jo lämmennyt hyvää vauhtia ja valmis matkaan.
Ja sit ku auto lämpiää ni ne lumen jäämät siitä peitteestä sulaa sinne peräkonttiin, ei sekään niin kivaa oo...
Jos aloittajalla on liian pieni sulake niin olisiko sellaisesta "lohko/sisälämppäri-vaihtelijasta" iloa / apua ongelmaan. Sitten vois laittaa isomman sisälämppärin.
ps. noista peitesulkeisista. Ostin armysurplus kaupasta intin villahuopia hintaan 14,90. Tuon kun nakkaa konepellin alle niin onhan ero koneen lämmöissä ku lohkolla lämmittää muutaman tunnin.
ps. noista peitesulkeisista. Ostin armysurplus kaupasta intin villahuopia hintaan 14,90. Tuon kun nakkaa konepellin alle niin onhan ero koneen lämmöissä ku lohkolla lämmittää muutaman tunnin.
Voisi olla, mutta pätkäsähkö saattaa lyhentää lohkolämppärin vastuksen kestoikää.Jos aloittajalla on liian pieni sulake niin olisiko sellaisesta "lohko/sisälämppäri-vaihtelijasta" iloa / apua ongelmaan. Sitten vois laittaa isomman sisälämppärin.
Defan Termineistä on tässä ketjussa puhuttu, niin vinkkinä esimerkiksi HongKongeista löytyy vastaavan kokoisia ja näköisiä ruotsalaisia Modernumin lämmittimiä. 1400W maksoi 49,90 ja 1700W taisi olla pari kymppiä enemmän. Toimivia vehkeitä, tosin topikin aloittajalle liian suuritehoisia.
Itselläni on 1400W Defa Termini eikä silläkään autoa oikein mukavan lämpimäksi saa, töistä lähtiessä pakkasta oli joku alle 10 astetta, auto lämmennyt 2h ja siltikin tuulilasin päällä oli tuore lumikerros, vaikkakin alta sula sellainen.
Tehoista puhuessa kannattaa sitten huomioida, että nuo antavat PTC-vastuksen takia maksimitehonsa vasta -25 asteessa, "normaaleilla" Etelä-Suomen talvikeleillä teho on pienempi :(
itellä on tollanen topicin aloittajan himoitsema defa. Jo toinen samanlainen menossa. Eka kesti kumminkin 7 vuotta kovaa käyttöä ja tämän nykyisen ostin viimetalvena mega?tarjouksesta 15 eur:lla.
Ihan hyvä laite; juurikin tuota pienempää tehoaluetta tullut käytettyä ja se riittää mainiosti pitämään mk3 variantin ikkunat jäättömänä. Eli esim tänään lunta oli satanut reilu 5 senttiä, auto oli aivan lumessa, myös ikkunat. Mutta ei ole kertaakaan tarvinnut jääraappaa käyttää kun on ollut sisätilalämmitin päällä, itse arvostan juurikin tätä. Ja sitten vielä se, niinkuin JP tuossa jo kirjoitti; että ei ole auton kyljet jäässä ovia ja lukkoja myöten, eli ei sulata lunta liikaa.
Töissä tuo töhöttääkin sitten sen +8h päivittäin, ja kuten sanoin 7 vuotta pääsin edellisellä. Toivottavasti tällä myös :)
Ihan hyvä laite; juurikin tuota pienempää tehoaluetta tullut käytettyä ja se riittää mainiosti pitämään mk3 variantin ikkunat jäättömänä. Eli esim tänään lunta oli satanut reilu 5 senttiä, auto oli aivan lumessa, myös ikkunat. Mutta ei ole kertaakaan tarvinnut jääraappaa käyttää kun on ollut sisätilalämmitin päällä, itse arvostan juurikin tätä. Ja sitten vielä se, niinkuin JP tuossa jo kirjoitti; että ei ole auton kyljet jäässä ovia ja lukkoja myöten, eli ei sulata lunta liikaa.
Töissä tuo töhöttääkin sitten sen +8h päivittäin, ja kuten sanoin 7 vuotta pääsin edellisellä. Toivottavasti tällä myös :)
Meillä on tolpassa 16A automaattisulake jaettu kahdelle parkkiruudulle, nyt toiseen ruutuun on ilmestynyt matkailuauto josta tulee alta keskeltä piuha tolppaan. Minkähän tehoinen vehje sieltä voisi löytyä, pitäisi itse hommata sisätilan lämppäri mutta kuinka tehokas jotta tuo sulake kestäisi? Omassa autossa on moottorille säteilylämmitin joka ei ilmeisesti kovin tehokas ole, 800w lämppärin luulisi sulake kestävän?
Matkailuauto latailee varmaan akkujaan tolpasta, tuskin siellä ainakaan lämmitin tolppasähköllä pyörii.
Ostin tuollaisen Defa Terminin, muistaakseni 0/800/1800W mallin. Vanhasta Defan paksukaisesta hajosi moottorin kiinnitys, alkoi pitämään aika krapelia... Itse laitan lämmityksen päälle kaukosäätimellä herättyäni, jolloin lämmitysaika on jotain tunnin luokkaa. Tässä ajassa 800W ei tee juurikaan mitään, mutta 1800W lämmittää penkitkin mukavan lämpöiseksi. Ihan hyvä, varsinkin kun penkinlämmitin on luonnollisesti kaput... Auto on kylmässä tallissa, eli lunta ja jäätä ei tarvitse sulattaa.
Ostin tuollaisen Defa Terminin, muistaakseni 0/800/1800W mallin. Vanhasta Defan paksukaisesta hajosi moottorin kiinnitys, alkoi pitämään aika krapelia... Itse laitan lämmityksen päälle kaukosäätimellä herättyäni, jolloin lämmitysaika on jotain tunnin luokkaa. Tässä ajassa 800W ei tee juurikaan mitään, mutta 1800W lämmittää penkitkin mukavan lämpöiseksi. Ihan hyvä, varsinkin kun penkinlämmitin on luonnollisesti kaput... Auto on kylmässä tallissa, eli lunta ja jäätä ei tarvitse sulattaa.
*Tapsala: Ja sit ku auto lämpiää ni ne lumen jäämät siitä peitteestä sulaa sinne peräkonttiin, ei sekään niin kivaa oo...*
//Mites hitossa tässä saa oikean Quoten?
Minulla on ollut jo vuosia useammassa autossa sellainen Orthexin kannellinen muovilaatikko, jonne laitan peitteen. Sekin tosin pitää muistaa tyhjentää aina silloin tällöin vedestä (jota tulee muuten yllättävän paljon).
//Mites hitossa tässä saa oikean Quoten?
Minulla on ollut jo vuosia useammassa autossa sellainen Orthexin kannellinen muovilaatikko, jonne laitan peitteen. Sekin tosin pitää muistaa tyhjentää aina silloin tällöin vedestä (jota tulee muuten yllättävän paljon).
Eli luuletko että se tolppa kestäisi 1380Wluulempa vaan että taloyhtiö ei halua sähkölaskua :) Näin meillä oli aikanaan rivitalossa, muut eivät ees uskaltaneet käyttää lämmitintä kun se oli NIIN kallista (kaikki 6 muuta asuntoa oli eläkeläisiä) ja mulla sitten 2 autoo tohotti tuntitolkulla tommosta paria kilowattia joka aamu :)
Ottakaa myös huomioon että tolpissa voi olla 16A sulakkeet, mutta jos jokainen laittaa parikilowattia tolppaan kiinni niin pääsulakkeet paukkuvat. Valitettavan usein nuo pääsulakkeet on mitoitettu juuri niin että kestää vaan sen vajaa kilowatin per auto.
Isännöitsijä sanoi että 1200W kestää, yritin udelle et mitä jos menee hiukan yli mutta ei ole vastausta tullut.
Meinasin että lohkolämmitin (n.450W) + sisätilalämmitin (800W) = n.1250W
Kestääköhän jos menee tuon verran yli
Mitä sitä ihmeempiä pähkäilemään kestääkö. Kokeilemalla se selviää. Jos sulake menee niin isännöitsijä vaihtaa uuden/napsauttaa takas päälle. Ja tottakai siinä vaiheessa sanotaan, että ei meillä ole kun tavan lohkolämmitin ollut päällä...
Aiemmassa asuinpaikassa oli katoksessa ehdottomasti kielletty sisälämppäreiden käyttö kun kuulemma ei sulakkeet kestä millään niitä. No, 3 talvea itse pidin lämppäriä autossa joka aamu ja hyvin kesti. Ja niin muuten käytti aika moni muukin. SIllä kai ne monesti niitä kieltää käyttämästä kun sähkölasku kasvaa...
Aiemmassa asuinpaikassa oli katoksessa ehdottomasti kielletty sisälämppäreiden käyttö kun kuulemma ei sulakkeet kestä millään niitä. No, 3 talvea itse pidin lämppäriä autossa joka aamu ja hyvin kesti. Ja niin muuten käytti aika moni muukin. SIllä kai ne monesti niitä kieltää käyttämästä kun sähkölasku kasvaa...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Näyttää vaan siltä et tuon oikean puoleisen kellon vikavirtasuoja on vaihdettu tuohon automaattisulakkeeseen. Yleensä noissa on molemille kelloille oma vikavirtasuoja. Tai vaihtoehtoisesti molemmat kellot tulee samasta vikavirtasuojasta ja automaattisulakkeesta.
Tuo 25A on siis maksimi etusulakkeen koko tuolle vikavirtasuojalle. Edelleen pitäis nähdä tuonne pellin taakse miten on johdotettu ja miten yleensä koko tolppien syöttö on toteutettu. (Tuleeko joka tolpalle oma syöttö vai onko tolppien syöttö ketjutettu tolpalta toiselle.)
Tuo 25A on siis maksimi etusulakkeen koko tuolle vikavirtasuojalle. Edelleen pitäis nähdä tuonne pellin taakse miten on johdotettu ja miten yleensä koko tolppien syöttö on toteutettu. (Tuleeko joka tolpalle oma syöttö vai onko tolppien syöttö ketjutettu tolpalta toiselle.)
Näyttää vaan siltä et tuon oikean puoleisen kellon vikavirtasuoja on vaihdettu tuohon automaattisulakkeeseen. Yleensä noissa on molemille kelloille oma vikavirtasuoja. Tai vaihtoehtoisesti molemmat kellot tulee samasta vikavirtasuojasta ja automaattisulakkeesta.
Noitakin on toteutettu monenlailla, on kahdella vikavirtasuojalla ja kahdella sulakkeella, yhdellä vikavirtasuojalla ja kahdella sulakkeella, kahdella vikavirtasuojalla ja yhdellä sulakkeella. Tuossa näyttäisi sitten olevan molemmat yhteisiä kummallekkin puolelle.
Jos tuo sulake on 10A niin ei se kestä isoa sisälämmitintä, varsinkaan kahteen autoon. 16A:lla voi olla aika huoletta sisälämppärin kanssa, kunhan vain pääsulakkeet kestää.
(Tuleeko joka tolpalle oma syöttö vai onko tolppien syöttö ketjutettu tolpalta toiselle.)
No ei varmasti tule omaa syöttöä joka tolpalle, vaan se on ketjutettu.
Mites oot tästä näin varma??
Niin meinaat että keskukselta tulee oma syöttö joka tolpalle? Empä ole vielä sellaiseen törmännyt...ei olisi kovin kustannustehokasta.
Normaalistihan systeemi rakennetaan ketjuttamalla siten että kolmella vaiheella syötetään koko P-aluetta, jolloin joka kolmas tolppa saa virtansa samalta vaiheelta. Isommilla P-alueilla tietysti syöttöjä on useampia.
(olisin laskenutkin vaan eipä löydy laskinta)
Millä ihmeen vekottimella nettiä selaat, kun ei siinä laskinta ole?
1250W jaettuna 230 V = 5,434782.... A
edit. Voi voi voi, ei siitä nyt kannata mieltä pahoittaa...
Viimeksi muokannut Eemeli, 10.1.2010 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Millä ihmeen vekottimella nettiä selaat, kun ei siinä laskinta ole?
Voi mussun mussun! Jostain kumman syystä ei halunnu tämä härveli aukaista laskintaan. Sorry sulle Eemeli, kun en nyt sitä kertonu.
Itselläni omassa autossa 550W loki ja sisätilanlämmittimessä tehoo 1300W. Tolpassa 16A sulake eli minä tarviin siitä x-määrän Ampeereita (Eemeli kyllä laskee tarkan määrän). Kyllä toi on kestäny vielä minun ja naapurin auton. Tietenkään varma en voi olla paljonko naapurin kiulun lämmittimet imasee sähköö, mutta kuitenkii. Kokeilemalla se sitten selviää :)
-
- -
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.1.2010 3:19
Itselläni on Defan joku 1350 wattinen sisätilanlämppäri, en jaksa muistaa mallia, mutta en ole järin tyytyväinen siihen; kyllähän sillä lasit sulana pitää, mutta saa olla monta tuntia päällä, ennenkuin on auto lämmin ja ei ehtinyt olla kuin kuukauden käytössä kun kösähti jo ykkösvaihe siitä katkaisimesta. Kyllähän se takuuseen menisi kun tuossa vuoden takuu on, mutta sillä ykkösvaiheella ei tee yhtään mitään niin enpä jaksa vaivautua.
-
- -
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.1.2010 3:19
Makuasioita, mielestäni autossa saisi olla vaikka samantien ne samat 23 astetta, johon ilmastointikin on asetettu :) Tosin autoilen aika ohkaisella vaatetuksella, ei kauaa ulkona tarkene...
Tuollaisella 1300W lämmittimellä (esim. Defa Termini) kyllä G3 kokoisen auton saa suht. lämpimäksi parin tunnin lämmityksellä. Kun lämpötila lähentelee -20 astetta, niin silloin tehoa saisi olla hieman enemmän. Miedommilla pakkasilla ohut lumikerros kyllä sulaa lasien päältä kokonaan ja kovemmillakin pakkasilla lumen alta löytyy vesikerros, ei tartte skrabata.
Tuollaisella 1300W lämmittimellä (esim. Defa Termini) kyllä G3 kokoisen auton saa suht. lämpimäksi parin tunnin lämmityksellä. Kun lämpötila lähentelee -20 astetta, niin silloin tehoa saisi olla hieman enemmän. Miedommilla pakkasilla ohut lumikerros kyllä sulaa lasien päältä kokonaan ja kovemmillakin pakkasilla lumen alta löytyy vesikerros, ei tartte skrabata.
-
- -
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.1.2010 3:19
Re: Vastaus JyKKemuksen kysymykseen
JyKKemus kirjoitti:minkä sulakkeen taakse yleensä sisätilapistoke laitetaan?
Sisätilanpistoke saa virtansa lohkolämmittimen haaroittimesta eli ulkoisesta virtalähteestä (esim. sähkötolppa), joten auton virtapiiriin ei tarvitse minkäänlaista sulaketta.
Onhan niitä tupakinsytyttimestäkin virtansa saavia lämppäreitä. Tosin ne on aika turhia.
Tolppien kytkennästä voin kyllä sanoa, että ne ketjutetaan tolpalta toiselle. Kaapelina yleensä 10 tai 16 neliöinen, riippuen tolppien määrästä. Sulakkeet ennen tolppia siis 35 tai 63A. Tehoa esim 35A(yleensä kerrostalon parkkiksella) sulakkeilta saadaan 3*230*35A=24kW. Jos keskimäärin autossa on 1700W lämmitystä, voi tolppia olla yhtäaikaa käytössä 14kpl. Tolppia on kuitenkin yleensä paljon enemmän. Tällä yritän kertoa, että jokaiseen tolppaan ei suinkaan ole varattuna 16A, vaikka siinä sellainen sulake onkin.
Kuitenkaan läheskään kaikki parkkiksen tolpat ei ole samaan aikaan päällä(vaikka johto olisikin kiinni). Ihmiset lähtee liikkeelle eri aikaan.
Olen kyllä asunut talossa, jonka pihassa oli tolpissa jokaiselle oma 4A sulake, sillä ei tosiaan pidetä juuri muuta, kuin lohkoa.
Tolppien kytkennästä voin kyllä sanoa, että ne ketjutetaan tolpalta toiselle. Kaapelina yleensä 10 tai 16 neliöinen, riippuen tolppien määrästä. Sulakkeet ennen tolppia siis 35 tai 63A. Tehoa esim 35A(yleensä kerrostalon parkkiksella) sulakkeilta saadaan 3*230*35A=24kW. Jos keskimäärin autossa on 1700W lämmitystä, voi tolppia olla yhtäaikaa käytössä 14kpl. Tolppia on kuitenkin yleensä paljon enemmän. Tällä yritän kertoa, että jokaiseen tolppaan ei suinkaan ole varattuna 16A, vaikka siinä sellainen sulake onkin.
Kuitenkaan läheskään kaikki parkkiksen tolpat ei ole samaan aikaan päällä(vaikka johto olisikin kiinni). Ihmiset lähtee liikkeelle eri aikaan.
Olen kyllä asunut talossa, jonka pihassa oli tolpissa jokaiselle oma 4A sulake, sillä ei tosiaan pidetä juuri muuta, kuin lohkoa.
Talvi tulee...
Nostetaas vanhaa ketjua ylös.
Tarvetta olis siis sisätilanlämmittimelle. Yksi tolppapaikka käytössä, mut ei jaksais aina autosta toiseen lämmitintä siirtää.
Joten kumpi malli järkevämpi hankinta Defa Termiini 1350W vai Termiini missä 1350W/2100W. Lämmitettävänä autona Mini, millä puoliso pääsääntösesti ajelee ja arvostaa sitä että auto on lämmin kun sillä lähtee liikenteeseen ;) Hinta eroahan noilla nyt ei ole kun se muutama kymppi.
Vai onko joku muu mikä ois parempi hankinta?
Tarvetta olis siis sisätilanlämmittimelle. Yksi tolppapaikka käytössä, mut ei jaksais aina autosta toiseen lämmitintä siirtää.
Joten kumpi malli järkevämpi hankinta Defa Termiini 1350W vai Termiini missä 1350W/2100W. Lämmitettävänä autona Mini, millä puoliso pääsääntösesti ajelee ja arvostaa sitä että auto on lämmin kun sillä lähtee liikenteeseen ;) Hinta eroahan noilla nyt ei ole kun se muutama kymppi.
Vai onko joku muu mikä ois parempi hankinta?
Joo ei ole haittaa ja eihän sitä tiedä jos lämmitin tulee isompaan autoon niin silloin aina lisälämmitys on hyväksi, mutta itselläni on nyt joka aamu ollut autossa n.24 astetta
EDIT: siis 27 astetta
EDIT: siis 27 astetta
Viimeksi muokannut JyKKemus, 26.10.2010 8:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä tarviiko jossain jo roikkaa aamuisin?
noissa mitoituksissa kansii muistaa että jos 10A sulake kestää sen 2300VA niin kun laitteen käynnistää niin imaisee yleensä pikkuisen yli ilmoitetun. eli 10A taakse joku rapsa 2KVA ja 16A taakse sitten rapsa 3KVA.
ja tosiaan pääkseskukselta voipi olla syötöt tolpilla esim 25A eli ei niihin monia lämppäreitä laiteta yhtäaikaa.
noissa mitoituksissa kansii muistaa että jos 10A sulake kestää sen 2300VA niin kun laitteen käynnistää niin imaisee yleensä pikkuisen yli ilmoitetun. eli 10A taakse joku rapsa 2KVA ja 16A taakse sitten rapsa 3KVA.
ja tosiaan pääkseskukselta voipi olla syötöt tolpilla esim 25A eli ei niihin monia lämppäreitä laiteta yhtäaikaa.
Pari asiaa mitkä on hyvä muistaa:
- kerrostalojen ja rivitalojen pihalla (yms. taloyhtiöt) tolppapaikat on käytännössä aina ketjutettu, joten jos teidän tolpassa on esim. 10A sulake, se kestää kyllä sen 2300W mutta jos joka tolpalla on samanlainen kuorma alkaa noususulakkeet (ylkeensä 25A) varmasti paukkua pääkeskukselta...
- lohkolämmittimen teho on helppo laskea kun otatte yleismittarin käteen ja mittaatte auton keulasta siitä töpselistä sen lämmittimen vastuksen (R).. P=U*I ja I=U/R
Esim. mitattu R= vaikka 100 Ohm. laske virta: 230V jaettuna 100 Ohm.=2.3 A
laske teho: 230V * 2.3 A = 529W
- kerrostalojen ja rivitalojen pihalla (yms. taloyhtiöt) tolppapaikat on käytännössä aina ketjutettu, joten jos teidän tolpassa on esim. 10A sulake, se kestää kyllä sen 2300W mutta jos joka tolpalla on samanlainen kuorma alkaa noususulakkeet (ylkeensä 25A) varmasti paukkua pääkeskukselta...
- lohkolämmittimen teho on helppo laskea kun otatte yleismittarin käteen ja mittaatte auton keulasta siitä töpselistä sen lämmittimen vastuksen (R).. P=U*I ja I=U/R
Esim. mitattu R= vaikka 100 Ohm. laske virta: 230V jaettuna 100 Ohm.=2.3 A
laske teho: 230V * 2.3 A = 529W
Tuolla www.defa.com sivulla on kunkin sisälämmittimen kohdalla teoreettinen sulake vaatimus, kun lohkolämmittimen koko on oletuksena ~600W.
Lisäksi sisälämmitin ottaa täyden tehon kun sisääntuleva lämpötila on -25astetta. Kun lämpötila nousee tehon kulutus laskee. Millanen tuo käppyrä mahtaa olla teho vs. lämpötila.
Lisäksi sisälämmitin ottaa täyden tehon kun sisääntuleva lämpötila on -25astetta. Kun lämpötila nousee tehon kulutus laskee. Millanen tuo käppyrä mahtaa olla teho vs. lämpötila.
10A johdonsuojaa voi kuormittaa helposti 2300W kuormalla ja ylikin kun kyse on lähinnä resistiivisestä kuormasta, ei synny mitään kummempia piikkejä.
JyKKemus: Kannattaa kysellä naapuripaikan omaavalta minkätehoista sisätilalämmitintä hän käyttää. Tuo 10A on senverran vähän kuitenkin kahdelle autolle. Toisaalta pääsulakkeetkaan eivät varmasti ole järin suuret kun kahta autoa kohden on vain yksi kympin johdonsuoja.
Edellisessä asuinpaikassani panin merkille, että lämmitystolppia ei käyttänyt juuri kukaan. Saattoi ainakin hyvällä omallatunnolla huudattaa omaa sisätilalämppäriä eikä ollut pelkoa paukkuvista pääsulakkeista,
Tuolta näkee, että Terminin PTC-vastuksen teho ei muutu kovin merkittävästi lämpötilan mukaan.
http://wup.defa.com/no/pdf/2010/Termini ... 0-Bruk.pdf
JyKKemus: Kannattaa kysellä naapuripaikan omaavalta minkätehoista sisätilalämmitintä hän käyttää. Tuo 10A on senverran vähän kuitenkin kahdelle autolle. Toisaalta pääsulakkeetkaan eivät varmasti ole järin suuret kun kahta autoa kohden on vain yksi kympin johdonsuoja.
Edellisessä asuinpaikassani panin merkille, että lämmitystolppia ei käyttänyt juuri kukaan. Saattoi ainakin hyvällä omallatunnolla huudattaa omaa sisätilalämppäriä eikä ollut pelkoa paukkuvista pääsulakkeista,
Tuolta näkee, että Terminin PTC-vastuksen teho ei muutu kovin merkittävästi lämpötilan mukaan.
http://wup.defa.com/no/pdf/2010/Termini ... 0-Bruk.pdf
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei luulis olevan vaikea löytää vaikka Motonetistä tai Biltemasta.
Itse ostin joskus vajaa kymmenen vuotta sitten jonkin merkittömän 2kw lämmittimen.
Isohko mörkö oli mutta aivan loistava.
Kaksi tehoa ja portaaton lämpötilan säätö. Lisäksi oli pelkkä puhallus toiminto.
Parasta oli että kun lämmitys alkoi, niin se puhalsi lähes välittömästi todella lämmintä.
Täydellä teholla jopa poltteli näppejä jos likellä piteli.
Ei ehkä se turvallisin, mutta teki hommansa hyvin. Jos lämpeni liikaa niin pätkäs lämmityksen pois.
Laite toimii vieläkin kuin uusi.
Annoin kaverille pakettiautoon, kun ei lohkoa kummempaa sillä ollut.
Tuosta Termini 1800w tai mikä lie kaksi pykäläinen.. En pidä.
Saa huudattaa jonkin aikaa että puhaltaa kättä lämpösempää.
Omasta mielestä menee vähän hukkaan lämppärin etu, jos aina tarvii sen pari tuntia olla että on lämmin sisällä.
Isot watit ja mitätön teho silti.
Eikö ne lämpöanturit ole sitä varten että kun lämmin niin ei lämmitä?
On se nyt toistaiseksi pikku pakkasilla lasit sulattanut, mutta on se silti pettymys.
Kaipuu vanhaan on kova, kun auto oli usein lumisateidenkin jälkee kuiva kattoa myöten :D.
Liikaa vaa vei tilaa jalkotilassa.
Isohko mörkö oli mutta aivan loistava.
Kaksi tehoa ja portaaton lämpötilan säätö. Lisäksi oli pelkkä puhallus toiminto.
Parasta oli että kun lämmitys alkoi, niin se puhalsi lähes välittömästi todella lämmintä.
Täydellä teholla jopa poltteli näppejä jos likellä piteli.
Ei ehkä se turvallisin, mutta teki hommansa hyvin. Jos lämpeni liikaa niin pätkäs lämmityksen pois.
Laite toimii vieläkin kuin uusi.
Annoin kaverille pakettiautoon, kun ei lohkoa kummempaa sillä ollut.
Tuosta Termini 1800w tai mikä lie kaksi pykäläinen.. En pidä.
Saa huudattaa jonkin aikaa että puhaltaa kättä lämpösempää.
Omasta mielestä menee vähän hukkaan lämppärin etu, jos aina tarvii sen pari tuntia olla että on lämmin sisällä.
Isot watit ja mitätön teho silti.
Eikö ne lämpöanturit ole sitä varten että kun lämmin niin ei lämmitä?
On se nyt toistaiseksi pikku pakkasilla lasit sulattanut, mutta on se silti pettymys.
Kaipuu vanhaan on kova, kun auto oli usein lumisateidenkin jälkee kuiva kattoa myöten :D.
Liikaa vaa vei tilaa jalkotilassa.
Onko jollakin hyvää tee-se-itse-vinkkiä miten kiinnittää sisälämppäri esim. hanskalokeron pohjaan ylösalaisin tai jalkotilan seinään kun lämppäriin ei ole enää alkuperäistä kiinnityslevyä tallella?
Olen huomannut, että lattialla oleva lämmitin nostaa vaan turhaa kosteutta ja puhallusilmakin on siten kovin viileää.
Olen huomannut, että lattialla oleva lämmitin nostaa vaan turhaa kosteutta ja puhallusilmakin on siten kovin viileää.
Ei ole TSI kikka eikä halpa mutta esim RAM b-sarjan telineellä saat lämppärin just minne haluat ja just mihin kulmaan haluat. Mulla Octaviassa iso termini sijaitsee käytännössä hanskalokeron pohjaa vasten mutta osoittaa kohti kuskin niskatukea. Varsi on kiinni matkustajan jalkatilan seinämuovissa. Todella hyvin kiertää lämpö autossa.
Telineitä myy esim nettikauppa Yepnet.
Telineitä myy esim nettikauppa Yepnet.
Tosiaan puhallin ei ole parhaassa paikassa jalkatilassa. Itselläni on tapana nostaa lämmitin vaihdekepin tai käsijarrukahvan eteen pystyyn osoittamaan tuulilasille, niin sulaa lasit kaikkein perhaiten. Muinoin, kun mulla oli vain 600W lämmitin, asensin sen hattuhyllylle, josta se jaksoi inhimillisessä ajassa sulattaa kaikki lasit.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Jos omistat auton, jossa on takana keskellä niskatuki, hitsauskoneen, lattarautaa, 10mm pyörötankoa ja vähän mielikuvitusta, ni syntyy kätevästi teline vaikka pikku terminille, joka puhkuu ensitöikseen tuulilasin puhtaaksi.
Ja turha pelätä! Ei mene tuulilasi halki! Ellei sitte oo pänningissä jostain jo ennestään.
Ja turha pelätä! Ei mene tuulilasi halki! Ellei sitte oo pänningissä jostain jo ennestään.
Itsellä on 2100 termini apparin jalkotilassa.
Tosin keskikonsolin muoveihin laitettu sen oma teline ja osoittaa yläviistoon kattoa kohti.
Lämmintä on kyllä ja puhaltaa kivasti katon kautta koko autolle, eikä vain jalkotilaan.
Aikaisemmin oli 1850 termini jota hieman haukuin tehottomaksi.
Taisi vain johtua juuri siitä täyden tehon lämmityksestä vasta -20 pakkasella.
Mutta kyllähän pienen watti nousun huomasi pienilläkin pakkasilla.
Ei paljoa pakkasta, mutta selvästi lämpösempää tuuttas tulemaan tuo uusi.
Puhaltaa selvästi lämpöisempää myös heti alusta alkaen.
Kuinka muuten lohko ottaa itteensä pidemmistä lämmitys ajoista?
Naapuri kun ei käytä tolppaa, joten mietin että tekis Y-haaran ja ajastais 4h putkeen omalle autolle =)
Lähinnä kovia pakkasia varten mietin, että onko siitä ajasta juuri hyötyä?
Työmatka tämän talven niin lyhyt että auto kerkee juuri lämmetä, kun jo pitää sammuttaa.
Tosin keskikonsolin muoveihin laitettu sen oma teline ja osoittaa yläviistoon kattoa kohti.
Lämmintä on kyllä ja puhaltaa kivasti katon kautta koko autolle, eikä vain jalkotilaan.
Aikaisemmin oli 1850 termini jota hieman haukuin tehottomaksi.
Taisi vain johtua juuri siitä täyden tehon lämmityksestä vasta -20 pakkasella.
Mutta kyllähän pienen watti nousun huomasi pienilläkin pakkasilla.
Ei paljoa pakkasta, mutta selvästi lämpösempää tuuttas tulemaan tuo uusi.
Puhaltaa selvästi lämpöisempää myös heti alusta alkaen.
Kuinka muuten lohko ottaa itteensä pidemmistä lämmitys ajoista?
Naapuri kun ei käytä tolppaa, joten mietin että tekis Y-haaran ja ajastais 4h putkeen omalle autolle =)
Lähinnä kovia pakkasia varten mietin, että onko siitä ajasta juuri hyötyä?
Työmatka tämän talven niin lyhyt että auto kerkee juuri lämmetä, kun jo pitää sammuttaa.
^^^ Tuo on kätevä paikka lämmittimelle, eikä telineen tekoon tarvitse edes hitsausvälineitä.
Sopiva palanen vaneria tms. kaupasta niskatuen kiinnikkeisiin sopivat pultit ja vaneriin poraa oikeisiin kohtiin reiät pulteilla ja kiinnittää vanerin niskatuen paikalle.
Jalkatilatiloihin ei tulla asennuksella varmasti lämmin ilma kierrä, mutta lasit saa nopeammin sulaksi.
^Ei se lohkolämmitin siitä pidemmästä lämmitysajasta sen enempää kulu kuin muustakaan käytöstä, jos ei sitten kuukausia pidä roikassa ja kiehuta nesteitä kuivaksi.
Se kahden tunnin maksimiaika on jonkun viisaan laskema aika jonka jälkeen moottorin lämmittäminen sähköllä ei ole enää niin paljon halvempaa kuin polttoaineella ja moottorin omalla hukkalämmöllä. Varsinkin jos ei itse tarvi jokaista kWh:ta erikseen maksaa, niin...
Kyllä se moottori vielä selvästi lämpenee kahden tunnin lohkolämmityksen jälkeenkin vaikka valistajat muuta väittää.
Sopiva palanen vaneria tms. kaupasta niskatuen kiinnikkeisiin sopivat pultit ja vaneriin poraa oikeisiin kohtiin reiät pulteilla ja kiinnittää vanerin niskatuen paikalle.
Jalkatilatiloihin ei tulla asennuksella varmasti lämmin ilma kierrä, mutta lasit saa nopeammin sulaksi.
^Ei se lohkolämmitin siitä pidemmästä lämmitysajasta sen enempää kulu kuin muustakaan käytöstä, jos ei sitten kuukausia pidä roikassa ja kiehuta nesteitä kuivaksi.
Se kahden tunnin maksimiaika on jonkun viisaan laskema aika jonka jälkeen moottorin lämmittäminen sähköllä ei ole enää niin paljon halvempaa kuin polttoaineella ja moottorin omalla hukkalämmöllä. Varsinkin jos ei itse tarvi jokaista kWh:ta erikseen maksaa, niin...
Kyllä se moottori vielä selvästi lämpenee kahden tunnin lohkolämmityksen jälkeenkin vaikka valistajat muuta väittää.
Niitä lohkolämmittimiä on kestäviä ja ei kestäviä. En tiedä mikä AFN koneessa oli ku joka talvi meni vastus paskaksi vaikka tolppa oli juuri tälläinen kahden tunnin tolppa ja vastus defa.
Isältä kyselin selitystä nii se ei meinannut uskoa että vastus edes voi mennä paskaksi. Ei oo kuulemma koskaan mennyt yhdestäkään hänen vehkeestään vaikka ne tosiaan on useimmiten koko yön tai jopa päiviä roikassa ja kymmeniä vuosia käytössä.
Eli ihan sama miten käytät. Se menee tai ei.
Nii ja tosiaan meillähän on kotipaikalla ulkosaunassa käytössä hehkulamppu vuodelta 72 joka Toimii edelleen. Pieniä laatueroja varmaan näissäkin.
Isältä kyselin selitystä nii se ei meinannut uskoa että vastus edes voi mennä paskaksi. Ei oo kuulemma koskaan mennyt yhdestäkään hänen vehkeestään vaikka ne tosiaan on useimmiten koko yön tai jopa päiviä roikassa ja kymmeniä vuosia käytössä.
Eli ihan sama miten käytät. Se menee tai ei.
Nii ja tosiaan meillähän on kotipaikalla ulkosaunassa käytössä hehkulamppu vuodelta 72 joka Toimii edelleen. Pieniä laatueroja varmaan näissäkin.
Tosiaan puhallin ei ole parhaassa paikassa jalkatilassa. Itselläni on tapana nostaa lämmitin vaihdekepin tai käsijarrukahvan eteen pystyyn osoittamaan tuulilasille, niin sulaa lasit kaikkein perhaiten. Muinoin, kun mulla oli vain 600W lämmitin, asensin sen hattuhyllylle, josta se jaksoi inhimillisessä ajassa sulattaa kaikki lasit.
Taas tuli huomattua, että lattialla oleva puolitehoinen lämppäri on huono. Lunta oli vielä auton laseissa kun lämppäri oli päällä 1,5 tuntia joten lasit tietysti sisäpuolelta huurussa kun lämppäri nostaa kosteutta lattiasta ja lasin sisäpinta on lumen takia kylmä.
Onko näkynyt kunnon lämppäreitä kaupoissa? En maksa 80€ minidefasta vaan hakusessa olisi vanhan liiton lämppäri, sellaisia oli joskus jotka puhalsi _kuumaa_ ja teho taisi olla 2000-2500W.
1200W Defalla ei oikein tehnyt mitään, usein se nosti kosteutta lattialta joka sitten jäi viileisiin ikkunapintoihin.
Viitseliäs jos olisi niin johdottaisi 2-3 kpl tällaisia autoon eri puolille :)
Periaatteessa joku tällainen voisi olla auttaa jos sen kiinnittäisi esim. hanskalokeron alapintaan jottei ilmavirta nuole lattiaa ja nosta kosteutta.
1200W Defalla ei oikein tehnyt mitään, usein se nosti kosteutta lattialta joka sitten jäi viileisiin ikkunapintoihin.
Viitseliäs jos olisi niin johdottaisi 2-3 kpl tällaisia autoon eri puolille :)
Periaatteessa joku tällainen voisi olla auttaa jos sen kiinnittäisi esim. hanskalokeron alapintaan jottei ilmavirta nuole lattiaa ja nosta kosteutta.
Termini™ 1850 ollu Caravellessä eli avopakussa käytössä.
No joka paikassa ei sulakkeet kestä lohkolämpärin kanssa.
Varsinkin firman parkiksella jos toinen lykkää myös autonsa lämppärin/lämppärit pöhisemään.
Alkaa olemaan noita automaattisulakkeita ympäriinsä.
Wanhanmallin hidas 10A kestää vielä 1850attisen ja lohkolämpärin vastuksen.
No joka paikassa ei sulakkeet kestä lohkolämpärin kanssa.
Varsinkin firman parkiksella jos toinen lykkää myös autonsa lämppärin/lämppärit pöhisemään.
Alkaa olemaan noita automaattisulakkeita ympäriinsä.
Wanhanmallin hidas 10A kestää vielä 1850attisen ja lohkolämpärin vastuksen.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 43 vierailijaa