Vuosi on tullut sinniteltyä rouvan pikkuauton turvin (edellinen oma oli -00 A6). Nyt on alkanut taas tuntua siltä, että voisi jopa laittaa oman auton ensi vuoden alussa. Autolle on periaatteessa vain muutama vaatimus, mutta toisaalta ne rajaavat mallien valintaa aika reilusti. Auton on oltava inhimillisen hintainen ylläpitää, sen on oltava bensakäyttöinen, sen perään on säätävä vähintään 1400kg peräkärri (välillä on pakko vetää hevostraileria) ja sen hinnan olisi oltava luokassa 5-7t€.
Tähän mennessä vaatimukset täyttäviksi vaihtoehdoiksi ovat muodostuneet:
Opel Omega -99-02 2.0 tai 2.2 (tilava ja edullinen, mutta taitaa edelleenkin ruostua)
Subaru Legacy -98-00 2.0 (neliveto on yliveto, mutta on todennäköisesti kallis ylläpitää ja valikoima on vähäinen)
Toyota Avensis 98-01 2.0 (halvin ylläpitää ja syö vähiten, mutta ankea)
Volvo V70 -97-99 2.4 tai 2.4T (riittävän tehokkaita ja penkit on mukavat, mutta ovat janoisia)
VW Passat -97-00 1.8 20v (turbo olisi parempi, mutta siinä ei riitä kytkentämassa)
Jos noista pitäisi valita, niin minkä ottaisit? Kun ei ole pätkääkään merkkiuskollinen, niin hankala on päättää...
Halpaa käyttöfarkkua etsimässä
Valvoja: ffp jäsenet
V70 on ajettu ja se oli ok, samoin muutaman vuoden vanhempi omega ja ei siinäkään mainittavaa vikaa ollut, leppoisa iso auto se on. Anjoviksessa ja legassa ahdistaa sisustan muovisuus, sama kuin istuisi sisään 20v vanhaan corollaan. Eniten noista tavallaan kiinnostaisi juuri omega, mutta kun on opelista joskus päässyt eroon ja on vannonut, ettei sellaista enää osta, niin kyllä se vähän tökkii vastaan.
Vetohommiin nuista ainut kunnollinen vaihtoehto on Opel Omega. Lähiaikoina tullu suhailtua työkaverin 2.5 V6 automaatti omegalla ja tuosta ei paljon auto voi huolettomammaksi muuttua. Laiskahan se on, mutta kun vauhtiin saa niin uskomattoman mukava peli päästellä matkaa.
Itselle haaveilin talveksi V70 T5 Volvoa, mutta tuon omegan jälkeen on kyllä haaveet siitäkin haihtuneet. Tehoahan numeroina volvoon saa samaan rahaan enemmän, mutta muuten kyllä pallosalama vie muita tässä hintaluokassa 100-0.
E: Jos vähän vanhempi auto kelpaa, niin 960/V90 Volvo on aivan käsittämättömän hieno ja luja peli tiellä ;). Kiitos.
Itselle haaveilin talveksi V70 T5 Volvoa, mutta tuon omegan jälkeen on kyllä haaveet siitäkin haihtuneet. Tehoahan numeroina volvoon saa samaan rahaan enemmän, mutta muuten kyllä pallosalama vie muita tässä hintaluokassa 100-0.
E: Jos vähän vanhempi auto kelpaa, niin 960/V90 Volvo on aivan käsittämättömän hieno ja luja peli tiellä ;). Kiitos.
Ei nuo opelin kutoset kyllä minuakaan innosta, tosin eivät ekotykit ole paljon luotettavampia, mutta kuitenkin. Nuo 960/V90 volvot olisivat kyllä toisaalta mielenkiintoinen vaihtoehto, ne ovat hyvin varusteltuja ja hinnat ovat kohtuullisia. Se vain, että kestävätkö noiden automaattilootat vetoa ja kuinka hillittömästi nuo syövät. Vetoa hevostrailerin kanssa tulee vain maksimissaan pari tuhatta vuodessa, mutta pakko se on ottaa huomioon autoa hankittaessa.
kyllä opelin V6 moottori kestää, ainoa vaan ompussa kun on muoviset venttiilikopat niin ne vuotaa öljyä aina. harmillisia ominaisuuksia toki löytyy mm. 60tkm jakoremmin vaihtoväli, ja sen vaihtotyö vaati jo vähän osaamista ja erikoiskamojakin(itseltä moiset löytyy).
huono ominaisuus toki on bensan kulutus joka on maantiellä 7,5-8l ja sit siitä nousten kaasujalan mukaan sinne 10l kulmille ja talvisin kaupunki pyörittelyissä sinne 12l kulmille asti.
toki varmasti hevostrailerikin tulee perässä jopa liiankin hyvin niillä väännöillä ja kilowateilla jota moottori tarjoaa käyttöön.
huono ominaisuus toki on bensan kulutus joka on maantiellä 7,5-8l ja sit siitä nousten kaasujalan mukaan sinne 10l kulmille ja talvisin kaupunki pyörittelyissä sinne 12l kulmille asti.
toki varmasti hevostrailerikin tulee perässä jopa liiankin hyvin niillä väännöillä ja kilowateilla jota moottori tarjoaa käyttöön.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Yli kuukausi meni ensimmäisestä viestistä ennen kuin sain hankittua käyttöfarkun. Hain reilu viikko sitten Raisiosta -00 opel omega 2.2 classic caravanin. Mittarissa oli 212tkm ja kun hinta ja kunto kohtasivat, niin en epäröinyt hetkeäkään. Kytkentämassa tuossa on 1650kg ja ainakin 740kg traileri + n. 500kg hepokatti tulivat nätisti perässä 160km vaikka keli oli liukas. Ainoa miinus tuossa on oikeastaan se, että luistonestoa tai esp:tä ei ole ja kun perässä on lukko, niin perä haluaa lähteä sivulle lähes tilanteessa kuin tilanteessa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa