Terve,
Perheen käyttis, ihan tavallinen 1.8-litrainen henkilöauto vuosimallia '99 alkoi jokin aika sitten pitää outoa naputusta, joka oli kierrosluvusta riippuvainen ja paheni lämpimänä. Epäilin aluksi kiertokangen laakeria, mutta muut oireet eivät viitanneet siihen. Eilen sitten kotiin palatessa kone alkoi käydä aina välillä kolmella. Irrotin ensimmäisenä tulpat, ja niinpä sieltä kakkospytyn tulpasta oli keskielektrodi pudonnut :( Arvatenkin tuo noin 2x5mm kokoinen nappula on junttaantunut kanteen tai mäntään ja koputtelee sitten koneen pyöriessä. Kansi pitäisi tietysti avata, mutta kannattaisikohan kysellä maksumiestä tulpan maahantuojan suunnalta? Tulpan ajomäärää en pysty 100% varmuudella sanomaan koska ne olivat paikallaan kun ostin auton. Tyyppi sinänsä oli suositusten mukainen.
Sytytystulppa hajosi - korvauksia?
Valvoja: ffp jäsenet
"Tulpan ajomäärää en pysty 100% varmuudella sanomaan koska ne olivat paikallaan kun ostin auton"
Eiköhän tämä ollu tässä :D
Onhan sekin vähän hassua jos tulpan virhevastuu päättyy sillä hetkellä kun auto, johon se on kiinnitetty, vaihtaa omistajaa. Kohtuullista on olettaa että autoa on huollettu normaalin ohjelman mukaan ja ajoittaa vaihdot sen mukaan. Tulpan "failure mode" normaalissa käytössä ei mielellään saisi olla metalliosien irtoileminen. Muuten tulpissa ei nimittäin ole ylikuumenemisen merkkejä, pyöristyneitä elektrodeja, lohjenneita eristeitä tms.
Ainoa tapa saada varmuus tulppien vaihdosta on tietenkin vaihtaa tulpat itse, mutta vian sattuessa on vain oma sana vakuutena siitä, milloin vaihto on tehty ja paljonko autolla on sen jälkeen ajettu. Huoltoliikkeen tapauksessa on tietenkin kohtuullista olettaa että tulpat vaihdetaan jos siitä laskutetaankin, mutta olenpa kuullut VV-autossa 80-luvulla toimineilta asentajilta, että bokserikoneella varustetun tölkkipakun yksi tulppa jätettiin käytännössä aina vaihtamatta koska se oli niin ilkeässä paikassa.
Enpä olisi koko asiaa alkanut taivastelemaan mutta tunnen erään henkilön joka maksatti 50% turbovolvonsa koneremontista tulpan valmistajalla kun tulpan osa oli mennyt palotilan ja turbon läpi. Omassa tapauksessa kulut olisivat parhaassa tapauksessa tiivistesarja + jäähdytysnesteet ja omaa työtä joten sikäli on ehkä turha alkaa vääntää mutta tulipahan mieleen...
On kyllä käynyt erikoisen huono tuuri, jos tulpan rakenne on pettänyt ja elektrodi karannut.
"Pudonnut keskielektrodi voi kieliä myös laihasta seoksesta, joten jos se menisi vielä vaikka auton takuuseen :D"
Kun ja kun uudet tulpat laitat, niin mahdollisuus että kävisi uudelleen tämä sama haveri, jos johtui juurikin laihasta seoksesta tulpan rakenteen hajoaminen?
Esimerkkinä:
Isäukolla joskus oli mahtava Hyundai Sonata 2.0glsi, jonka moottori pohjautuu Mitsubishiin, lohko taisi olla Hyundain omaa vetelää valmistetta, mutta muuten "kysta" bishiä. Tulppien posliinit halkesivat oikein huolella ja tulpat ihan läpikuultavan valkoiset ja tämä tapahtui koneremppaa ennen ja jälkeen. No eipä tämä uusikaan kone kauaa kestänyt johtuen laihalla käymisestä ja nakuttamisesta yms hienoista häiriöistä palamisessa.
"Pudonnut keskielektrodi voi kieliä myös laihasta seoksesta, joten jos se menisi vielä vaikka auton takuuseen :D"
Kun ja kun uudet tulpat laitat, niin mahdollisuus että kävisi uudelleen tämä sama haveri, jos johtui juurikin laihasta seoksesta tulpan rakenteen hajoaminen?
Esimerkkinä:
Isäukolla joskus oli mahtava Hyundai Sonata 2.0glsi, jonka moottori pohjautuu Mitsubishiin, lohko taisi olla Hyundain omaa vetelää valmistetta, mutta muuten "kysta" bishiä. Tulppien posliinit halkesivat oikein huolella ja tulpat ihan läpikuultavan valkoiset ja tämä tapahtui koneremppaa ennen ja jälkeen. No eipä tämä uusikaan kone kauaa kestänyt johtuen laihalla käymisestä ja nakuttamisesta yms hienoista häiriöistä palamisessa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa