Autoverotus ja korruptio - Veho loistanut

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Hasty
-

Autoverotus ja korruptio - Veho loistanut

ViestiKirjoittaja Hasty » 10.5.2009 20:26

Seuraava autoverokeskustelu lähtenyt liikenteeseen. Saattaapi Veho olla juuri hankkinut ilmaista media-aikaa omalla toiminnallaan.

http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... orruptiota
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... s-hesariin
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/ke ... 5&tstart=0

Ostin vuosi sitten uuden Mersun Pitäjänmäen Veholta. Ennen tilausta selvitin mitä vastaava maksaa uutena saksassa, ja paljonko siitä menisi veroa. Ilmoitin sitten Veholle mihin hintaan olen valmis tilaamaan auton heiltä. He (Kimmo Elo) esittivät autoverolaskelman siitä paljonko veroa kuulemma menisi. Laskelman mukaan auto oli liki saman hintainen Veholta kuin Saksasta hankittuna ja itse verotettuna. Tehdessäni tilausta esitin kaupanehdoksi, että veho toimittaa minulle ns. tilaajavastuulain mukaisen selvityksen verojen maksusta, siis tositteen heidän maksamastaan autoverosta ja ELV:stä, toimituksen yhteydessä.

Selvitystä ei kuitenkaan annettu toimituksen yhteydessä 19.6.2008, Kyselin selvitystä säännöllisesti automyyjältä, mutta sitten tämä nuori myyjä olikin yhtäkkiä erotettu! (Sattuma?) Jatkoin selvityksen pyytämistä Vehon ylemmiltä johtajilta (Teemu Tallqvist), mutta en sitä saanut. 3.2.2009 sain kyseisen selvityksen, kun olin sitä vaatinut myös Vehon toimitusjohtajalta (Mr. Börman).

Ehdin perehtyä asiaan työkiireiden vuoksi vasta maaliskuussa, mutta huomasin heti että Vehon antaman laskelman laskutapa ei täsmää heidän maksamiensa verojen kanssa. Luvutkin olivat toki hiukan erilaiset varustemuutosten vuoksi. Totesin, että mikäli minut olisi verotettu Saksasta ostamastani autosta kuten Veho, niin olisin saanut autoni n. 2600,- Euroa halvemmalla itse tuomalla. Esitin Veholle pyynnön selvittää tämä asia ja korvaamaan vahinko. Ei vastausta. Kimmo Elo lähti seuraavana päivän Thaimaaseen, eikä häntä tavoittanut enää myöskään matkapuhelimesta (Sattuma?)

Mr. Börman vastasi viestiini lopulta, kun sama viesti meni myös HS-toimittajalle ja VVM Jyrki Kataiselle. Kenneth Söderholm alkoi selvittää asiaa. Asian selvittelyyn meni lukuisia sähköpostiviestejä ja puheluita.

Lyhyesti kuvattuna selvitys eteni seuraavasti:

Mitään virhettä ei olekaan, ja en vain osaa laskea. -> No laskimme asiaa yhdessä.

Virhe johtuu ns. Suomi-varusteista -> Autossa ei ollut lainkaan suomivarusteita.

Virhe johtuu talvirenkaista -> Auto toimitettiin yksillä renkailla.

Tässä vaiheessa keskustelun sävy muuttui, ja olin yhtäkkiä Kenneth Söderholmin hyvä ystävä(?!!). Yhtäkkiä melkein vuosi auton tilauksen jälkeen he huomasivat laskuttaneensa minua liikaa, lisäksi minulle luvattiin palauttaa 3851,- Euroa, kunhan vain ilmoittaisin tilinumeron, Samalla ehdotettiin että seuraava autokauppa hoituisi sopivasti, kunhan vain ottaisin yhteyttä suoraan ylimpään johtoon ohi rivimyyjien. No, koska 3851,- euroa on lahja siinä missa lippahattukin, ilmoitun oman tilinumeroni, vaikka auto olikin yritykseni ostama. Yritysten väliset maksupalautuksethan hoidetaan kuitenkin aina hyvityslaskuin siten että myös ALV tulee käsitellyksi.

Niinpä tililleni sitten tupsahti tuo raha yritykseni ostamasta autosta, vaikkei hinnastosta pysty tuollaista 3851,- euron virhettä edes löytämään. Kävin nimittäin viime viikolla sitä Kimmo Elolta kysymässä, mutta ei kai automyyjän tarvitse osata OVH:ta edes kertoa?
Viimeksi muokannut Hasty, 11.5.2009 6:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Muikku
-

ViestiKirjoittaja Muikku » 10.5.2009 21:59

Heh heh, kuullostaa kohtalokkaalta... Näissä piireissä pyöriessään vielä ei, mutta kun iso paha media kertoo asiasta, alkaa veholla puntti tutista :)

Kiva vaan katsoa miten hommat kusee, kun yritetään joka asiassa kusettaa parhaansa mukaan.

Heke26
-

ViestiKirjoittaja Heke26 » 10.5.2009 23:36

Joku tietää ettei samaa tapaa käytetty muissa firmoissa?

taggis
-

ViestiKirjoittaja taggis » 11.5.2009 10:44

Ei, eikä varmasti Vehon aiemmissa tai tuon jälkeenkään tuomissa autoissa :D

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”