Farmari Golf IV 1.9 TDI

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

Farmari Golf IV 1.9 TDI

ViestiKirjoittaja Eemeli » 17.4.2009 17:19

Vanhemmat on ostamassa tollasta IV korista farkku golfia, ja vähän nyt kiinnostaisi tietää onko noissa mitään erityistä mitä kannattaisi katsoa?
Miten varma toiminen tuo 1.9 66kW TDI kone on ja mitä on odotettavissa kun sille kilometrejä kertyy?
Tuossa olisi pari 300tkm rullattua -00 yksilöä mitkä kiinnostaa, joten onko tuolla kilometri määrällä odotettavissa mitään erikoisempaa?
Yksilöitähän autot on ja riippuu aika paljon kuinka niitä on pidetty, mutta taas noin niinkun yleisesti vinkkejä kaivataan.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 28.5.2009 21:20

Nostetaas topiksia ylös. Kun haulla löytyi melkein vastaava...

Neloskoppaista farmarigolfia rupean etsimään huomisesta eteenpäin mutsille uudeksi käyttöautoksi.

Mitä kannattaa näissä autoissa erityisesti huomioida? Ikäähän näillä on kertynyt jo melkoisesti, että tarkka pittää olla, niinkun aina.

Diesel tekniikkana, suljetaan pois. Pitää olla bensa. Bensakoneista suljen kokonaan 1.4 litraisen moottorin pois ja tarkoitus on nytten keskittyä siihen 1.6 bensiinimoottorin etsimiseen. Varusteista ilmastointi on oltava. Oli se manuaalinen tai automaattinen... Molemmat käy... Hintakatto on kuulemma 8000 euroa.

Taino, jos sulla on kriteereihin sopivaa autoa, tarjoa vaikka. Saapi myös kertoo ihan reilusti ja rehellisesti nyt plussat ja miinukset autosta, tarjosit semmoista tai et.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 28.5.2009 21:39

AKL moottorikoodilla olevia kaasari 1.6 SR tekniikalla olevia kannattaa välttää. Nimittäin vaihelaatikko otti ja hajos atomeiksi. Kytkin myös finaalissa oli 140tkm ajettu. Edellinen omistaja oli tietojen mukaan joku pankin herra. Bensiinin kulutuskin oli liian suuri 1600cc koneelle. Ruiskulla olevia suosisin.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 29.5.2009 13:46

-04 tai -03 1.6 bensa farkku...ajettu noin 170tkm. laiska ja melkonen bensarosvo, muistaakseni noin 100hv. kakkos- ja kolmosvaihde rusahteli vaihtaessa kylmänä. muuta pahaa sanottavaa en keksi.

auto tosin vaihtui jo porukoitten toimesta diiseliin :)

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 29.5.2009 14:19

^ Joskus -01 tuommonen ihan uuden karhee 1.6 bensa farmari tyrkättiin sijaisautoksi. Kummallinen kuljin oli ei vääntänyt eikä oikein kiertänytkään ;)
Sen jälkeen päädyin noihin Focuksiin, ei niissäkään ne bensat niin väännä, eikä ne(kään) voimalla puhuttele mutta kiertää ne sentään ;)

Joku viisaampi voisi muuten kommentoida kulutusta
Onko tuo nyt sitten paljon vai vähän, jos ajatellaan että marssivauhti on sen rajoitus +8-15 kmh ja ohituksissa aina "käsi käyp".

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 29.5.2009 14:56

AKL moottorikoodilla olevia kaasari 1.6 SR tekniikalla olevia kannattaa välttää.

Kaasari? Neljällä suuttimella, erillisellä kaasuläpällä ja ilmamäärämittarilla?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.5.2009 16:52

Samaa mietin tuossa. Taitaa viimeisimmät kaasarikoneet olla kuitenkin 90-luvun alkupuolelta VW:n valikoimassa. :) Eli ruiskujahan nuo on siis kaikki.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 29.5.2009 20:31

minusta taas tuo 1.6 mikä meillä oli, tuntu semmoselta korkee kierros koneelta. :) tiedä sit

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 30.5.2009 13:26

Joo. Kävin eilen ajamassa yhtä neloskoppaista varianttia....

Se oli juurikin 1.6 litraisella 77kW moottorilla. Kiinnitin huomiota heti täälläkin jo kerrottuun alaväännön "kiitettävään" puutteeseen. Läksin kiihdytyskaistalta tulemaan isomalle tielle. "Eitapahdumitään, eitapahdumitään, eitapahdumitään" Kierroslukumittarin jo mentäessä neljän tonnin paremmalla puolella alkoi oikeastaan vasta vetoja tulemaan autoon. Häiritsi ihan älyttömästi tuo alaväännön järkyttävä puuttuminen. Oma RP MK2 oli raketti verrattuna siihen kun läksin sitten kotia kohti.

Kyseenomainen yksilö oli 2003 vuosimallia ja ajettu 85 000km, että ei se ainakaan liiallisesta käytöstä niin tuhnulta tuntunut. Että kyllä se moottorin 148nm vääntö, on aivan liian pieni verrattuna auton kokoon ja painoonsa nähden. Alkoi uudelleen miettiminen asiassa, että kannattaako tällaisella moottorilla tätä edes ottaa...? Mut vaihtoehtoja ei paljoa loppuunsa ole.

Enpä minä oikeastaan muuta moitittavaa autosta löytänyt. Trendline varustelutasokin toi sopivat varusteet autoon ja ehkä hieman liikaakin. Mammaa ei paljoo vakionopeudensäätimet kiinnosta, mut on se pitemmällä matkalla vaan helkutiseen hyvä väline. Alusta oli yllättävänkin hyvä, vaikka on tottunut ajamaan noilla kivirekimalleilla, ei kolissut, ei ylimääräisiä niiaillut. Napakka ja hyvä auto se oli ajaa, niinkun nää volkkarit on aina.

Jatketaan etsintää... Eihän tuo nyt ainut variantti tässä maassa ole. :D

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 1.6.2009 7:48

En tiedä mitä eroa noissa 1.6:ssa koneissa on mutta velipojan -00 1.6 golf variant on just tuommoinen ettei alakierroksilla tapahdu yhtään mitään. Yhtä hengetön kuin saman ikäinen opel astra 1.6. Sitten toi meidän -00 polo classic 1.6 on taas ihan toisenlainen eli alakierroksilla lähtee vähän liiankin herkästi. Kaasu on todella kisakireä ja maltillisien lähtöjen oppimiseen meni useampi kuukausi. Yläkierroksilla taasen meno hiipuu selkeästi. Golffissa ja polossa molemmissa 1.6 SR kone.

pela
-
Viestit: 18
Liittynyt: 20.10.2007 19:37

ViestiKirjoittaja pela » 1.6.2009 18:53

itselläni oli tuollainen 01 ALH koneella varustettu 66kW TDI

Ajelin reilu 200 000km
-ilmamassamitari meni alle 100tkm
-ahtopaineen säätöventtiili vaihdettiin
-öljynpaineanturi antautui
-tuulilasinpyyhkimet ja takalasin pyyhin hajosivat
-penkinlämmittimet hajosivat

siinäpä ne tärkeimmät.Pahmepaa sen sijaan oli että noissa alunperin long life huoltoväli oli jopa 50tkm/2vuotta jolla itsekin ajelin käytännössä noin 45tkm huoltovälillä.

Älä osta näitä ylipitkillä huoltoväleillä ajettuja. Hinta riittämättömästä huollosta lankeaa sille joka auton elinkaaren loppupuolella hankkii.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 3.6.2009 18:28

Nonnih... Etsintä on päättynyt. Kiitokset käyttökokemuksista ja autotarjouksista. Useiden käsistä livenneiden helmien, ruostepommien ja pettymysten jälkeen on päädytty voittoon ja haluttuun yksilöön...

1.6 77kW bensiinikone
Vm. 2003
116tkm ajettu
Ensimmäiseltä omistajalta
Merkkiliikkeen täydellinen huoltokirja
Firstline varustelutaso

Kuva

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 9.6.2009 11:07

Pikkulohkojen (myös 1.6) yhteydessä DUU vaihdelootaa kannattaa karttaa kuin ruttoa...

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 9.6.2009 18:27

Ei se 1.6SR edes ole mikään ihan kauhea - siinä 8-venttiilisessä on sentään vähän vääntöä alempanakin, se uudempi 16v malli on sellainen mitä kannattaa pelätä ja karttaa. Kauhea laite kun alavääntö puuttuu. Meni muuten 5000km kohdalla meilläkin sellaisesta eka vaihteisto takuuseen :).


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa