Kokemuksia auton tuonnista kaivataan.

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

H.Leinonen
-

Kokemuksia auton tuonnista kaivataan.

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 8.9.2008 9:56

Hei arvon forumilaiset. Teen kaverini kanssa ammattikorkeakoulussa opinnäytetyötä, jonka aiheena on käytettyjen autojen maahantuonti. Tähän mahtieepokseen tarvitsisimme hieman teidän asiantuntevaa ja kaikkivoipaista apua.

Tarkoituksenamme on vapaamuotoisilla haastatteluilla koostaa käsityksiä ja mielikuvia yksityishenkilöiden kokemuksista käytettyjen autojen maahantuonnista anonyymisti.

Siksi pyydämme mitä nöyrimmin kaikkia asian parissa joskus puuhastelleita vastaamaan alla olevaan haastattelulomakkeen kysymyksiin joko tähän topikkiin tai privana minulle.

-----

HAASTATTELULOMAKE

Mistä saitte idean auton hakuun ulkomailta?

Mitkä seikat vaikuttivat kohdemaan valintaan?

Haitteko auton itse, vai käytittekö hyväksi ammattimaisesti autojen maahantuontia harjoittavia tahoja?

Mitä kanavaa käytitte auton etsimiseen?

Mitkä seikat vaikuttivat auton valintaan?

Vertailitteko vastaavien suomi-autojen hintoja ulkomaisiin kilpakumppaneihin?

Jos haitte auton itse, oliko hakuprosessi mielestänne hankala?

Ilmenikö hakuprosessin aikana yllättäviä vastoinkäymisiä?

Koetteko hyötyneenne siitä, että haitte auton itse ulkomailta?

Paljonko koitte säästäneenne prosentuaalisesti (arvio riittää) hakemalla auton ulkomailta, verrattuna vastaavan mallin hankintaan kotimaassa?

Voisitteko kuvitella hankkivanne auton toistamiseen ulkomailta ja jos hakisitte auton nyt, tekisittekö jotain toisin?

-----

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille. Vastaamalla tähän haastatteluun säästätte kaksi pientä opiskelijaa opettajien, sukulaisten ja perheenjäsenten polttavilta katseilta ja kysymyksiltä siitä, miksi papereita ei käsiin tippunut vielä tänä vuonna.

arc
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 8.9.2008 14:13

Mistä saitte idean auton hakuun ulkomailta?
tutut/ystävät olivat tuoneet autoja saksasta

Mitkä seikat vaikuttivat kohdemaan valintaan?
saksa lienee yleisin tuontimaa, lisäksi tuomani autot ovat saksalaisia merkkejä, joten hinta/saatavuus/valikoima siellä on laajin. plus tietenkin hyvät yhteydet jne.

Haitteko auton itse, vai käytittekö hyväksi ammattimaisesti autojen maahantuontia harjoittavia tahoja?
käytin alan firmaa

Mitä kanavaa käytitte auton etsimiseen?
olen käyttänyt aina nettiä, mobile.de ja autoscout lähinnä.

riittävän hyvä kuvaus ja sopivuus omiin kriteereihin joita ovat olleen auton kunto, matalat kilometrit, väri ja monet muut perusominaisuudet.

Vertailitteko vastaavien suomi-autojen hintoja ulkomaisiin kilpakumppaneihin?
kyllä, ja erot ovat aikamoisia. verot tietenkin tasoittavat eroa, mutta on silti mahdollista päästä aika paljon halvemmalla, riippuu kuitenkin automerkistä ja mallista, hintatasosta kummassakin maassa jne. yksi 90-luvun puolenvälin automalli, jota tällä hetkellä olen katsonut on suomessa vähintään kaksi kertaa kalliimpi täysin samoilla spekseillä.

Jos haitte auton itse, oliko hakuprosessi mielestänne hankala?
en hakenut itse, ammattilaisen avulla varsinkin prosessi on aika helppo.

Ilmenikö hakuprosessin aikana yllättäviä vastoinkäymisiä?
ei

Koetteko hyötyneenne siitä, että haitte auton itse ulkomailta?
korvaamattoman paljon, vastaavanlaisia tai kuntoisia autoja ei yksinkertaisesti ole suomessa myynnissä. valikoiman laajuus on tärkein syy omalla kohdalla.

Paljonko koitte säästäneenne prosentuaalisesti (arvio riittää) hakemalla auton ulkomailta, verrattuna vastaavan mallin hankintaan kotimaassa?
toisessa tapauksessa hinta samaa luokkaa, auton kilometrit murto-osan siitä mitä suomessa vastaavissa, sekä kunto ihan eri luokkaa. toisessa tapauksessa säästö varmaan n. 25%.

Voisitteko kuvitella hankkivanne auton toistamiseen ulkomailta ja jos hakisitte auton nyt, tekisittekö jotain toisin?
melko varmasti seuraavakin auto hankitaan saksasta.

Mikko S.
-

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 8.9.2008 14:29

riittävän hyvä kuvaus ja sopivuus omiin kriteereihin joita ovat olleen auton kunto, matalat kilometrit, väri ja monet muut perusominaisuudet.

Ja auto suoraan ylimaalaukseen. :D

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.9.2008 14:35

Eikö olisi parempi jos antaisit vaikka sähköpostiosoitteen mihin kupongin voi lähettää?

kunhan ajattelin...

Rynnäkköpäärynä
-

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 8.9.2008 16:46

Eikö olisi parempi jos antaisit vaikka sähköpostiosoitteen mihin kupongin voi lähettää?

kunhan ajattelin...

Mutta tällä tavalla suoraan foorumille postaten kokemuksista on lukijoillekin hyötyä, eikä pelkästään päättötyön kirjoittajille...

joni_wt
-

ViestiKirjoittaja joni_wt » 8.9.2008 18:48

Toinenkin kirjoittajista ilmoittautuu.

Kiitoksia jo vastanneille, privaan oli myös tullut kiitettävästi vastauksia. Lisää kokemuksia kaivataan kuitenkin, jotta meiltä Leinosen kans ei lopu työt ihan heti kesken.

arc
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 8.9.2008 23:00

Ja auto suoraan ylimaalaukseen. :D

no siinä yhdessä tapauksessa piti antaa värin kohdalla periksi, muissa se on kyllä ollut tarkkana kriteerinä ;)

H.Leinonen
-

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 10.9.2008 16:08

Vastauksia on tullut muutamia ja kiitos siitä heille, mutta vielä muutamaa lisävastaajaa emme katsoisi pahalla.

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”