Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?
Valvoja: ffp jäsenet
Joo mutta toi moottorijarruttaminenkin sitten aiheuttaa sen että ensimmäinen pääsee siihen mukavan taloudellisesti, seuraavan täytyy jo hiljentää pitemmällä ja niin se siirtyy siitä eteenpäin niin että sanotaanko nyt vaikka 10:s saa jo kokoajan nilkuttaa sillä kytkimellä itteään sinne risteykseen. Kun ite on se kymmenes ni kiva siinä sitte vaikkapa sintterikykällä liutella itteään.
Valoihin matelemisestä on kyllä hyvää kokemusta kun töihin tulee niin matkalla on liikennevalot jotka vaihtuu niin pitkän ajan päästä että joutuu suht kauan odottamaan että vaihtuu vihreeks. Tänä aamuna tälle kadulle käännyttäessä oltiin isän kanssa vikana jonossa jossa oli 5-10 autoa ja kaikki meni vasemmalle kaistalla ja siinä kannatti sitten ottaa oikea kaista koska oli tiedossa ettei niistä valoista suoraan pääse paitsi jos vähän matelee.. Vähän turhan hitaasti tuli madeltua mutta silti koko jonosta mentiin ohi yhtä autoa lukuunottamatta :) Eli on tilanteita jossa kannattaa madella sinne valoihin mutta ei aina. Omasta mielestä toi on hyvä esimerkki miks kannattaa madella valoihin kun liikenne sujuu paljon sujuvammin kun ei tarvi pysähtyä valoihin.
Tänään aamulla tossa vihdintiellä varmasti takaa tulijat kiittivät, kun minun edessäni auto mateli valoihin ja mun takana autot olisivat olleet siirtymässä oikeanpuolimmaiselle kääntyvälle kaistalle, jolla vielä paloi vihreä valo. Vaikka kuinka vedin puskuriin kiinni ja ihan kaistan vasempaan laitaan, ei älykääpiö tajunnut antaa takaa tuleville tilaa. Ja kaiken huippuhan oli se, että valot olivat juuri vaihtuneet punaisiksi ja satavarmasti oli tiedossa, että matelemallakaan ei valoista pysähtymättä selviä.
Eli sopiihan sitä toki ajaa taloudellisesti ja madella valoihin, mutta katotaan sitten peileihin eikä ajatella vaan omaa persettä.
Eli sopiihan sitä toki ajaa taloudellisesti ja madella valoihin, mutta katotaan sitten peileihin eikä ajatella vaan omaa persettä.
No tässäkin tulee taas tää eli tilanteita on erilaisia ja järkeä saa käyttää. Jos kääntyvillä on vihreä niin ei ehkä ole viisasta madella enkä itsekään alota sitä matelua mistään kilometrin päästä, huvittaa kuitenkin sellaiset jotka sitten jarruttaa niihin valoihin aina viimemetreillä kun pitää kokoajan olla vauhti niin päällä. Sekin huvittaa kun pitää päästä sille kääntyvälle kaistalle HETI ja oikein kiihdyttää siihen risteykseen vaikka siinä olisi punaset valot. Kiirehtiä toki saa, mutta se kannattaa tehdä oikeissa paikoissa ;)
Kovin tarkasti en tätä ketjua lukenut, mutta kommentoin silti. Kaupunkilaisille tiedoksi: vaikka taajamien ulkopuolella sijaitseville teille ei ole maalattu keskiviivaa, ei se tarkoita että tie olisi yksikaistainen.
Nyt kun mökkiläiset taas ajelee sivuiteillä, niin en voi ymmärtää miksei sitä autoa osata kuljettaa tien reunassa - jokainen on varmaankin ajotaitonsa todistanut korttinsa vastineeksi? Pimeisiin mutkiin körötellään rohkeasti keskellä tietä. Ja ajetaan alle puolet sallitusta nopeudesta, muttei anneta ohitustilaa. ...%&#kele!
Nyt kun mökkiläiset taas ajelee sivuiteillä, niin en voi ymmärtää miksei sitä autoa osata kuljettaa tien reunassa - jokainen on varmaankin ajotaitonsa todistanut korttinsa vastineeksi? Pimeisiin mutkiin körötellään rohkeasti keskellä tietä. Ja ajetaan alle puolet sallitusta nopeudesta, muttei anneta ohitustilaa. ...%&#kele!
Tänään kun kävin täällä Suomen Beverly Hilssin keskustassa ja ajoin noin 10-15 metriä toisen auton takana. Suojatiehen oli matkaa noin 50 metriä. Katseeni kiinnittyi vaalea hiuksiseen tiukka perseiseen olentoon kävelykadulla. Muutaman sekunnin katsottuani häntä käänsin pääni takaisin menosuuntaan niin olikin edessä oleva auto pysähtynyt kokonaan noin 20 metriä ennen suojatietä päästääkseen kävelijöitä yli. Eli peräänajo oli lähellä, pari sekuntia enemmän jos olisin vielä katsellut muualle niin olisi pamahtanut. Kysymys kuuluukin miksi v*tussa pitää pysähtyä noin paljon aikaisemmin ennen suojatietä?? kyllä minun mielestäni se metri riittäisi. Vaikka syy loppupeleissä olikin minun koska en keskittynyt siihen ajamiseen niin pisti v*ituttamaan tuo edellä olevan toiminta.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Mua v*tuttaa liikenteessä moni tämän keskustelun kommenteista!
Mua ottaa nuppiin ne jotka:
- Sanovat että nykyautoilla pitää pystyä ajamaan suurinta sallittua nopeutta
- Mesoavat alinopeudesta
- Roikkuvat perseessä 100km/h nopeudessa n. 1m päässä takapuskurista
- Kaahaa älytöntä ylinopeutta risteykseen ja vilkuttelevat valoja että miks prkl! stn! et antanu mun mennä eka!
terveisin: "Ei oo alinopeutta, on vain nopeusrajoitusten mukaan ajavia ihmisiä"
Mua ottaa nuppiin ne jotka:
- Sanovat että nykyautoilla pitää pystyä ajamaan suurinta sallittua nopeutta
- Mesoavat alinopeudesta
- Roikkuvat perseessä 100km/h nopeudessa n. 1m päässä takapuskurista
- Kaahaa älytöntä ylinopeutta risteykseen ja vilkuttelevat valoja että miks prkl! stn! et antanu mun mennä eka!
terveisin: "Ei oo alinopeutta, on vain nopeusrajoitusten mukaan ajavia ihmisiä"
Viimeksi muokannut Volkkarijermu, 6.7.2006 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Allekirjoittanutta vituttaa liikenteessä harvoin, mutta joskus ihmetyttää perässä roikkuvat motoristit... Viimeisin ja ehkä räikein esimerkki tapahtui moottoritiellä Oulusta eteläänpäin, kun olin ajamassa lavamallisella Transportterilla semmoista reipasta vauhti ohituskaistaa, niin perään liimautui motoristi joka oli niin lähellä perää etten peilistä nähnyt muuta kuin itse kuskin yläosan lavanlaidan takaa...
Etäisyyttä perään ei silloin ole voinut olla kuin pari metriä...
Etäisyyttä perään ei silloin ole voinut olla kuin pari metriä...
Soratielläkin voi sattua ja tapahtua: ennen juhannusta olin vähän niinkuin reissussa tuolla savonmualla, niin siellä verenpainetta nosti paikallinen jäätelöautokuski: ajettiin mäkistä ja aika kapeaa pikkutietä ja tää sankari tulee reiluu ylinopeutta (siinä oli 50 rajotus ja mä ajoin piirongilla 40) lähes keskellä tietä eikä tee mitään liikettä väistääkseen, vaikka varmasti näki, että levee auto tulee vastaan. Siinä sitten mentiin niin reunassa kuin voi ja toivoin ettei tienreuna petä. Vanha vertaus sunnuntain Hesarista peilien välinä piti valitettavasti paikkansa eli siis mahduttiin(hiinä ja hiinä..) kohtaamaan ilman vaurioita. Kuski oli joku nuori sankari, joka oli voimaisa tunnossa, kun on saanu Sprinterin alleen. Onhan niillä tiukat aikataulut, mutta vois silti ajaa ihmisten lailla; ei pieni väistö olis mitään vaikuttanu...
Sama pätee kaupunkeihin, mulle on autokoulussa ainakin opetettu, että tie on samaan suuntaan kaksikaistainen silloin kun siinä sopii ajamaan 2 autoa rinnakkain. Monesta kaupungista löytyy noita jumalattoman leveitä kaistoja ilman viivoja, suurin osa autoilijoista vaan ajaa tasan keskellä sitä 8m leveää "kaistaa".Kaupunkilaisille tiedoksi: vaikka taajamien ulkopuolella sijaitseville teille ei ole maalattu keskiviivaa, ei se tarkoita että tie olisi yksikaistainen.
Edit:
Samoin pysähdytään risteykseen "kaistan" keskelle, yksi esimerkki löytyy Tampereelta Nekalan Rauta-Otran nurkalta kun mennään Motonettia kohti. Mielestäni liikennevaloista jatkuu 2 kaistaa suoraan tien yli ja valoihin voi siis pysähtyä kahteen jonoon. Tosin oikeanpuoleinen jono ei pysty aina jatkamaan matkaansa suoraan, sillä risteyksen takana on yleensä pysäköity autoja tien oikeaan laitaan. Joka tapauksessa malkoista harakiriä kaistan valinta ko. risteyksessä...
Finlex kirjoitti: 9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.
Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.
Eilen ajelin menemään, tuli muutama auto perä edellä vastaan. Omaan perään tuli joku hopeanharmaa Audi, jolla tuntui olevan kiireempi :)
Edessä oli asuntoauto, kuorma-auto, olikohan Golffi, ja hiace.
Ensin ajattelin että 2 edelläni ajavaa autoa hiljensivät kuorma-auton takia, mutta lähemmäksi päästyäni ja parissa mutkassa tarkasteltuani tilannetta huomasin letkan keulassa ajavan asuntoauton, joka mittarin mukaan päästeli 80 mikä Omegassa tarkoittaa 70km/h todellista.
No minähän sitten ajoin sopivan tilaisuuden tullen näistä kaikista ohi kerralla kun jos ohittamaan lähdetään niin ohitetaan kunnolla eikä korkata vain yhtä tai kahta.
Kuorma-auton eteen ja asuntoauton taakse meinasin ajaa, mutta otin riskin mutkaan johon ei nähnyt tuleeko vastaantulevia, onneksi ei tullut niin pääsin ohi.
(olis ollu rankka vitutus jos olis joku tullu vastaan, tai sitten olis ooteltu arkkua...)
Jonkun aikaa meni ennenku ne muut ohitti asuntoauton, mutta sitten kun Kauhavalla lentokentän vieressä ajettiin tuli tämä Audi taakse, laitoin vilkun oikealle ja siirryin tien reunaan (sellanen hätävarakiitoratatie..) vaikka se reuna ei ajettavaksi ole tarkoitettu.
Näin pääsi helposti tämä kiireinen Audi ohi, taisi kuski olla tyytyväinen :)
Samoissa liikennevaloissa Kauhavalla kuitenkin peräkkäin oltiin punaisissa, noin 3km ohituspaikasta...
Asuntoautoa ei näkynyt peilistä :)
(ohitustilanteessa Omega kulki yli rajoitusten mutta eipä sitä viitsi tosiaan sitä suurinta sallittua (100) kinnata ohi tuollaisesta letkasta joka 80km/h kulkee...)
Ei vituttanut yhtään muu kuin se että ne hiace ja henkilöauto jäi sinne kuorma-auton perään, taisivat tosin siinä kiitotiellä ohittaa? (epäilen asuntoauton ajaneen samalla lailla reunaan kuten minäkin)
Tunnistiko kukaan foorumiin kirjotteleva Audikuski itteään? Ajattelin tossa ajaessa että jos Audi ois halpakaupan pihaan ajanu niin ois voinu kysästä onko foorumiin kirjottelija.. :)
Edessä oli asuntoauto, kuorma-auto, olikohan Golffi, ja hiace.
Ensin ajattelin että 2 edelläni ajavaa autoa hiljensivät kuorma-auton takia, mutta lähemmäksi päästyäni ja parissa mutkassa tarkasteltuani tilannetta huomasin letkan keulassa ajavan asuntoauton, joka mittarin mukaan päästeli 80 mikä Omegassa tarkoittaa 70km/h todellista.
No minähän sitten ajoin sopivan tilaisuuden tullen näistä kaikista ohi kerralla kun jos ohittamaan lähdetään niin ohitetaan kunnolla eikä korkata vain yhtä tai kahta.
Kuorma-auton eteen ja asuntoauton taakse meinasin ajaa, mutta otin riskin mutkaan johon ei nähnyt tuleeko vastaantulevia, onneksi ei tullut niin pääsin ohi.
(olis ollu rankka vitutus jos olis joku tullu vastaan, tai sitten olis ooteltu arkkua...)
Jonkun aikaa meni ennenku ne muut ohitti asuntoauton, mutta sitten kun Kauhavalla lentokentän vieressä ajettiin tuli tämä Audi taakse, laitoin vilkun oikealle ja siirryin tien reunaan (sellanen hätävarakiitoratatie..) vaikka se reuna ei ajettavaksi ole tarkoitettu.
Näin pääsi helposti tämä kiireinen Audi ohi, taisi kuski olla tyytyväinen :)
Samoissa liikennevaloissa Kauhavalla kuitenkin peräkkäin oltiin punaisissa, noin 3km ohituspaikasta...
Asuntoautoa ei näkynyt peilistä :)
(ohitustilanteessa Omega kulki yli rajoitusten mutta eipä sitä viitsi tosiaan sitä suurinta sallittua (100) kinnata ohi tuollaisesta letkasta joka 80km/h kulkee...)
Ei vituttanut yhtään muu kuin se että ne hiace ja henkilöauto jäi sinne kuorma-auton perään, taisivat tosin siinä kiitotiellä ohittaa? (epäilen asuntoauton ajaneen samalla lailla reunaan kuten minäkin)
Tunnistiko kukaan foorumiin kirjotteleva Audikuski itteään? Ajattelin tossa ajaessa että jos Audi ois halpakaupan pihaan ajanu niin ois voinu kysästä onko foorumiin kirjottelija.. :)
Ne 70km/h 100-rajotusalueella matelevat asuntoautot todellakin joskus meinaa pistää vituttamaan.
Tosin tuostakin olis Kauhavalla päässy kiertotietä ohi jos olis muutamia kilometrejä jaksanu letkassa madella. Jos olisin tuntia aikasemmin tullu samaan tilanteeseen oisin kai madellu, mutta piti kiirehtiä kauppaan ennen kuin ne isommat jonot kassoille tulee.
Tero V: olikos sun kommentissa sitte jotain todella ihmeellistä ja mihinköhän se mahto liittyä? ;)
Niin, nuo varakiitoradat on siitä mukavia että niissä voi päästellä hätäsimpiä nätisti ohi, mutta ei niitäkään kaikki asuntoautoilijat/vaunuilijat älyä käyttää.
Tosin tuostakin olis Kauhavalla päässy kiertotietä ohi jos olis muutamia kilometrejä jaksanu letkassa madella. Jos olisin tuntia aikasemmin tullu samaan tilanteeseen oisin kai madellu, mutta piti kiirehtiä kauppaan ennen kuin ne isommat jonot kassoille tulee.
Tero V: olikos sun kommentissa sitte jotain todella ihmeellistä ja mihinköhän se mahto liittyä? ;)
Niin, nuo varakiitoradat on siitä mukavia että niissä voi päästellä hätäsimpiä nätisti ohi, mutta ei niitäkään kaikki asuntoautoilijat/vaunuilijat älyä käyttää.
No jo on jotenkin ristiriitaiset mielipiteet:
Ja nyt on pitänyt henkiä uhmaten työntää ohi?
Pisimmillään ajanu traktorin perässä huimat 5 kilometriä, koskaan ei ole ollut "kiire" vaan aina on ollut aikaa katsella maisemia. Traktorin perässä hitaammin körötellessä on sitä paitsi hyvä vaihtaa uusi cd mp3-soittimeen, käärästä sätkä, tarkistaa että puhelimen hf on kunnolla kiinnitetty ja tulppa hyvin korvassa, kirjottaa tekstiviesti ym ym... Voi jopa juoda kahvit termarista täysin rauhassa.
Että sellasta. Elämä on ihanaa kun traktorin perässä körötellään.
Ja nyt on pitänyt henkiä uhmaten työntää ohi?
tuo ainainen yli/alinopeusmarmatus saatais vähenemään, jos nopeudennäyttötauluja (toimivia) olis riittävästi muuallakin kuin 80 -alueilla.
Asuntoautojen matelusta: oman piirongin mittari kun näyttää 80, todellinen on 77 ja ite yritän aina ajaa mahdollisimman reunassa ja n. 90 satasen alueella (taloudellisin nopeus ja matka etenee).
Osassa vanhemmista autoista on painoon nähden niin tehottomat moottorit, että se 70 matkavauhti on joskus jo työtä ja tuskaa varsinkin vasta/ sivuvastaisessa tuulessa. Omassa on 85 kW ja painoa 3200 kg ja sillä on vielä pärjätty. Tehoahan ei koskaan ole liikaa ja kyllä tuollakin tarvittaessa ohi pääsee ja on päästy, kunhan on riittävästi tilaa. Eli jos ei pikkuautolla pääse turvallisesti meistä teidentukoista ohi, niin sitten se on autonvaihdon paikka ;)
Asuntoautojen matelusta: oman piirongin mittari kun näyttää 80, todellinen on 77 ja ite yritän aina ajaa mahdollisimman reunassa ja n. 90 satasen alueella (taloudellisin nopeus ja matka etenee).
Osassa vanhemmista autoista on painoon nähden niin tehottomat moottorit, että se 70 matkavauhti on joskus jo työtä ja tuskaa varsinkin vasta/ sivuvastaisessa tuulessa. Omassa on 85 kW ja painoa 3200 kg ja sillä on vielä pärjätty. Tehoahan ei koskaan ole liikaa ja kyllä tuollakin tarvittaessa ohi pääsee ja on päästy, kunhan on riittävästi tilaa. Eli jos ei pikkuautolla pääse turvallisesti meistä teidentukoista ohi, niin sitten se on autonvaihdon paikka ;)
Tosta nopeudesta vielä sen verran että omasta autosta on GPS:llä katottu 99km/h satasen vauhdissa, virhe tuntuisi pysyvän samana kautta nopeusalueen (120 asti katsottu), tien varrella olevan tutkanäytön mukaan näytti jopa tasan samaa kuin mittari. Joka tapauksessa, tuossa tulee huomattua kuinka monessa autossa sitä mittarivirhettä on enemmänkin, koska tasan suurinta sallittua ajaessakin alkaa perä tulla vastaan, puhumattakaan jos pitää pienehköä ylinopeutta. Monet siis jotka ajaa ns. hieman ylinopeutta ajavat todellisuudessa vasta sitä suurinta sallittua.
Eli kannattaa tarkistella ne omat mittarivirheet niin voi vaikuttaa siihen ettei itse ole tien tukkona tietämättään.
Eli kannattaa tarkistella ne omat mittarivirheet niin voi vaikuttaa siihen ettei itse ole tien tukkona tietämättään.
^ GPS:n nopeuslukemaa seuranneena olen ihmetellyt sitä, että joskus auton mittari vaikuttaisi heittävän 80km/h nopeudessa jopa 10km/h ja joskus vain 6...7km/h. Nopeusmittarin viisarin pysyessä millilleen paikoillaan, GPS-nopeus saattaa vaihdella jopa 4km/h.
Huomioiko GPS:t yleensä esimerkiksi maaston epätasaisuuksia nopeusmittauksessaan vai perustuuko nopeuslukema vaakasuoraan etenemään?
Huomioiko GPS:t yleensä esimerkiksi maaston epätasaisuuksia nopeusmittauksessaan vai perustuuko nopeuslukema vaakasuoraan etenemään?
Pari sellaista mitä ei tässä vielä tullut, eli ottaa päähän nekin jotka motarilta poistuessaan hiljentävät jo ennen liittymään kääntymistään ja sen jälkeen jarrutetaan lisää ja madellaan 60km/h, vaikka olis suora pätkä ja nopeusrajoituskyltti vasta 500m päässä.
Ja OMG jos liittymässä on oikein mutka niin sitten ajellaan kahtakymppiä tai pysähdytään.
Huomattavasti vaarallisempi, varsinkin talvella, ovat ne sankarit jotka ajavat kapeita "mökkiteitä" keskellä tietä kun ei uskalleta ajaa reunassa.
Tämän seurauksena teille muotoutuu vain 3 renkaanuraa, joista on komia väistää sitä keskiuraa tulevaa urpoa jäiselle penkalle...
Ja OMG jos liittymässä on oikein mutka niin sitten ajellaan kahtakymppiä tai pysähdytään.
Huomattavasti vaarallisempi, varsinkin talvella, ovat ne sankarit jotka ajavat kapeita "mökkiteitä" keskellä tietä kun ei uskalleta ajaa reunassa.
Tämän seurauksena teille muotoutuu vain 3 renkaanuraa, joista on komia väistää sitä keskiuraa tulevaa urpoa jäiselle penkalle...
Ajan puoliperävaunuyhdistelmää työkseni opiskelun ohella ja kaikenlaista tulee tien päällä vastaan. Pahimpina mainittakoon eteen kääntyvät henkilöautoilijat joilla kiire tosiaan loppuu siihen kun pääsee eteen. Toinen on näin kesällä ne karavaanarit jotka ajavat 70 km/h. Mutta jos se yhdistelmä on takapuskurissa kiinni niin siihen on yleensä joku syy, esim. vauhdin santsaaminen mäkeen tai se että edellä menevän henkilöauton vauhti on vähemmän kuin kyseisen tieosuuden suurin sallittu. Eli jos tälläinen tilanne tulee niin sitä vauhtia kannattaa itsekin ottaa lisää tai laskea se rahtivankkuri ohi. Ei ne huvikseen siellä tien tukkona ole.
Ja ettei kenellekään jää epäselväksi niin mainittakoon että vihaan itsekin sitä että yhdistelmällä roikutaan takapuskurissa kiinni.
Ja ettei kenellekään jää epäselväksi niin mainittakoon että vihaan itsekin sitä että yhdistelmällä roikutaan takapuskurissa kiinni.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Itseäni vituttaa eniten juurikin ne alinopeuden ajajat ja sellaiset kuskit, jotka kääntyvät eteen, mutta eivät ehdi kiihdyttämään pois tieltä.
Samoin, sekä rahtarit jotka vetää maantiejunillaan 120 km/h.. Eikös niissä teoriassa oo 90 rajotin?
Alinopeus ajelijoista voi kyllä mennä ohi ja lukee sitten vain lehdestä yleisön palstalta kenen ohi on mennyt.. :)
Se on kyllä ärsyttävää kun 80 alueella mennään 95 ja 100 aluella 85.. prkl
JA samoin se jos miliisit tulee vastaan niin hidastetaan 6 kymppiin vauhti ja ajetaan sitä 5,6km..
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Eli minun pitää ajaa ylinopeutta jos edessä on mäki ja perässä on rekka? Kuulostaa melko oudolta. Usein nuo perässä roikkujat tulevat 60km/h alueella aivan puskuriin kiinni mittarinopeuden ollessa 80km/h. Lähistöllä on soramonttu, joten sorarekkoja alueella liikkuu paljon.Mutta jos se yhdistelmä on takapuskurissa kiinni niin siihen on yleensä joku syy, esim. vauhdin santsaaminen mäkeen tai se että edellä menevän henkilöauton vauhti on vähemmän kuin kyseisen tieosuuden suurin sallittu. Eli jos tälläinen tilanne tulee niin sitä vauhtia kannattaa itsekin ottaa lisää tai laskea se rahtivankkuri ohi. Ei ne huvikseen siellä tien tukkona ole.
Jos rekka haluaa ottaa vauhtia mäkeen, kannattanee sitä välimatkaa jättää sen verran, että vauhdinottovaraa jää. Tuossa kyseisellä osuudella ei kovin isoja mäkiä ole ja usein siinä perässä roikkuvassa rekassa ei ole lainkaan lastia, ei jää taakse ylämäissäkään.
Edit: Toki osa kuskeista ajaa asiallisesti, iso osa ainakaan täälläpäin ei.
Edit2: Tuli mieleen noista rajoittimista, tässä jokunen vuosi sitten Tampereelta Helsinkiin vievällä moottoritiellä roska-auto puski ohi kun meikäläisellä oli lasissa 120km/h...
Niin muuten, mikäs kumma siinä on jos rekka tulee perä edellä vastaan niin pitää ajaa metrin päähän perästä?
Eikö voi rekkaan tosiaan pitää vaikka 5 autonmittaa väliä niin voi ohittaa helpommin kun saa sen paskakinnerin kiihtymään?
Sopiva pitkä suora ja ajaa keskiviivan tuntumassa kiihdyttäessä ja sitten metrin päähän rekan perästä ja koukkaa pikasesti ohi....
Onko muuten niitä heppoja tarpeeks jos pääsee 5-vaihteella ohittamaan 90km/h kulkevan rekan kun väliä on pari autonmittaa? (122hp vain tossa Omegassa, ja tuo onnistuu...)
+: kaikki joilla on kakkiksessa eberi saa ohittaa mut millon vain, kiitoksena ohituksesta typerä virnistys ja ehkä jopa peukaloa nostan ;)
Nimim. pierupurkki akan Jetassa.
Eikö voi rekkaan tosiaan pitää vaikka 5 autonmittaa väliä niin voi ohittaa helpommin kun saa sen paskakinnerin kiihtymään?
Sopiva pitkä suora ja ajaa keskiviivan tuntumassa kiihdyttäessä ja sitten metrin päähän rekan perästä ja koukkaa pikasesti ohi....
Onko muuten niitä heppoja tarpeeks jos pääsee 5-vaihteella ohittamaan 90km/h kulkevan rekan kun väliä on pari autonmittaa? (122hp vain tossa Omegassa, ja tuo onnistuu...)
+: kaikki joilla on kakkiksessa eberi saa ohittaa mut millon vain, kiitoksena ohituksesta typerä virnistys ja ehkä jopa peukaloa nostan ;)
Nimim. pierupurkki akan Jetassa.
Kaikki. 80%prosenttia ihmisistä ajaa päin vittua.
Ja se 20% on ne ketä ajaa ammatikseen.
möö
Jep, tämä tuli todistettua taas perjantaina.. Onneksi suurin osa ammatikuskeista ei tätä tekisi.
http://img.photobucket.com/albums/v217/ ... ikuski.jpg
Edit, sori huono kuva, ei tollasella puhelimen kameralla hääviä jälkeä tule.
Eilen kun ajelin Haminaan päin venäläis rekkojen ja henkilöautojen seassa, pakko myöntää että välillä pelotti enemmän ja joissain tilanteissa vieläkin enemmän... hyvä esimerkki tuli kun ohitin venäjän kilvissä olevan Ladan (yllätyskö)!?!?!?. Siinä kohtaa oli 80 rajoitus ja lada veteli semmosta 65 km/h pitkän matkaa siinä edessäni, vastaantulijoiden takia jouduin köröttelemään pari kilometriä siinä perässä ennen kuin pystyin ohittamaan. Ohituksen jälkeen nopeusrajoitus nousi heti sataseen ja itse ajelin mittarin mukaan 110. Jostain kumman syystä kun ohitin niin alkoi Ladakin löytää sitä vauhtia ja liimautui aika nopeasti aivan takapuskuriin kiinni, valehtelematta etäisyyttä oli alle 2 metriä. Taustapeilistä katselin vähän väliä kun Lada kuski yritti kansainvälisin käsimerkein ja nyrkin näyttämisellä kertoa jotakin, mutta minulle ei ole vieläkään valjennut, että mitä tein väärin. Sitten alkoi onneksi motarikin jo niin ajattelin että rykäisen sellasen eron ennen kuin Kalashnikovin piippu osoittaa sieltä ettei koko Ladaa näy enään. Onko tuo Venäläläisittäin ihan normaalia että jos joutuu ns. kierroksella ohitetuksi niin alkaa sentterit ja luu vitoset heilumaan? vai valehteliko Ladan mittari niin paljon että se luuli alunperinkin ajavansa sitä kaheksaakymppiä.
Viimeksi muokannut Kurdi, 8.7.2006 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse duunailen tienpäällä työkseni roska-autolla, tukkirekalla tai millä millonkin, vilkun käyttö on se jota soisi kanssa autoilijoiden opiskelevan enemmän ja sit se et kun rykäsen mettätieltä eteen niin voisi tajuta myös sen et ei se +60ton. lähde kiihtyyn niin kovin äkisti kuten ei myöskään pysähdy. Vaikka meillä päin kalusto pidetään kunnossa myös jarrujen osalta, niin silti olis hyvä kattoo peiliin ennen kuin tekee mitään kovin äkkinäisiä liikkeitä.
Jos rekka roikkuu puskurissa kiinni, niin silloin on kuljettaja väärässä ammattissa. Jokainen työkseen ajava ymmärtää seuraukset jos eellä tulee jokin fiba, silloin on vähä huono selittää mut kun pomo käski.
Jos rekka roikkuu puskurissa kiinni, niin silloin on kuljettaja väärässä ammattissa. Jokainen työkseen ajava ymmärtää seuraukset jos eellä tulee jokin fiba, silloin on vähä huono selittää mut kun pomo käski.
Huomannut venäläisissä autoilijoissa sen piirteen että usein ajetaan joko tarkalleen sitä suurinta sallittua tai reilusti alle. Mut sit kun joku ohittaa niin samantien löytyy kaasupedaali ja lähdetään imuun. Pelkääkö ne poliisia että ilman "turva-autoa" ei uskalleta ajaa edes sitä sallittua...
Ja ei ole ollut auton merkkiin tai hintaan sidottu tämä ominaisuus, niin vanhat ladat kuin uudet mersutkin käyttäytyy näin ;)
Ja ei ole ollut auton merkkiin tai hintaan sidottu tämä ominaisuus, niin vanhat ladat kuin uudet mersutkin käyttäytyy näin ;)
Joku hullu mersumies teki aika temput Turku - Helsinki välisellä tiellä. Ihme ettei kukaan kuollut tai joutunut onnettomuuteen siinä helvetillisessä häslingissä. Rekka oli kerännyt peräänsä pitkän jonon autoja ja ensimmäisenä rekanperässä oli joku dieselmese ja tokana minä itse. Pitkässä loivassa ylämäessä oli ohituskaista ja mesemies tietysti kurvas ohituskaistalle ja yritti rekan ohi. Koko ohituskaistan se yritti rekasta ohi ja kaistan loppuessa löi jarrut kii. Meitä oli siinävaiheessa n. 20 autoa samalla ohituskaistalla ja samalla oli oikeanpuolimmainen pääkaista täyttynyt autoista ja kaikkien piti väkisin vääntää ohituskaistalta pois. Siellä renkaat kilju kun ihan kaikki seisoi jarrulla ja kumpikin jono seisoi lähes paikallaan ja rekka meni yksinään menojaan. Ja oli muuten ihan uskomaton sählinki sillähetkellä. ihme etti kukaan kuollut siinä rytäkässä.
No mikä meni vikaan? Miten tälläistä pääsi tapahtumaan? Jos mersumieheltä olisi päässyt kysymään niin se olisi varmaan kirkkain silmin väittänyt ettei tehnyt mitään väärää. Alitehoisellakin autolla ilmeisesti pärjää kun ajelee rauhallisesti. Aina on alamäki ja aina paistaa aurinko takaviistosta meni minne tahansa. Ja kaikki yli litraset moottorit on turhia Suomen nopeusrajoituksilla. Koskaan ei tarvii tehoreserviä, eihän?
No toinen mikä ottaa kupoliin on noi moottoritielle liityttyessä olevat kiihdytyskaistat. Ne voisi nimetä uudestaan hidastuskaistoiksi tai pysäytyskaistoiksi koska ihmiset ottaa rampissa vauhtia ja jarruttaa kiihdytyskaistalla vauhdin alle 40kmh ja siirtyy moottoritielle ja kiihdyttää hiljalleen uudestaan. Eihän siinä ole mitään järkeä.
No mikä meni vikaan? Miten tälläistä pääsi tapahtumaan? Jos mersumieheltä olisi päässyt kysymään niin se olisi varmaan kirkkain silmin väittänyt ettei tehnyt mitään väärää. Alitehoisellakin autolla ilmeisesti pärjää kun ajelee rauhallisesti. Aina on alamäki ja aina paistaa aurinko takaviistosta meni minne tahansa. Ja kaikki yli litraset moottorit on turhia Suomen nopeusrajoituksilla. Koskaan ei tarvii tehoreserviä, eihän?
No toinen mikä ottaa kupoliin on noi moottoritielle liityttyessä olevat kiihdytyskaistat. Ne voisi nimetä uudestaan hidastuskaistoiksi tai pysäytyskaistoiksi koska ihmiset ottaa rampissa vauhtia ja jarruttaa kiihdytyskaistalla vauhdin alle 40kmh ja siirtyy moottoritielle ja kiihdyttää hiljalleen uudestaan. Eihän siinä ole mitään järkeä.
Jonkun verran tulee ajeltua tuossa 5-tiellä
Tuostapa assosioitui, että oiva keino alentaa nopeusrajoituksia, on tehdä niin huonoja teitä, että niille ei voi laittaa 100 km/h rajoitusta.
Tänä keväänä olen ajellut Varkaudesta etelään uutta vitostien pätkää, jossa on keskikoroke, eli tien pitäisi olla mahdollisimman turvallinen. Edellytykset korkealle nopeudelle ovat siis olemassa, mutta tie on niin uskomattoman kuoppainen ja urainen, että siinä ei ole turvallista ajaa kovaa vauhtia. Siksi 80 km/h rajoitus ko. tienpätkällä.
Käsittääkseni tie on valmistunut viime syksynä. En oikein osaa ymmärtää, miksi kohtalaisen tuoretta päällystettä on jo nyt paikattu.
Joku varmaan tietää paremmin, miksi asian laita on näin. Jonkin aikaa sitten oli uutisissa, että ajoaika Joensuusta Helsinkiin on lyhentynyt uuden viitostien myötä. Ehkä niin, mutta mieluummin ajaa pidemmän matkan tasaista ja leveää kuutostietä itärajan kautta kuin tuollaista kinttupolkua.
Tulee melko usein ajettua juuri tuota Joroinen-Varkaus uutta pätkää. Tosiaan viime syksynä tais valmistua, ja on kyllä oikea taidonnäyte suomalaisesta tienrakennustaidosta, not. Alkuun siinä oli 100 rajoitus, mutta tie alkoi käydä sen verran epätasaiseksi ja asfaltti reikiintyä parin kuukauden jälkeen että rajoitus tippui 80:aan. Paikoin on kyllä huonommassa kunnossa kuin monet pienet syrjätiet, ja pitäis pääväylä olla...
Oliko liian kiire saada tie valmiiksi, että pohjien teko meni v..uiks. Tiepiirikin taisi jo myöntää että tien rakentaminen kaikilta osin ei onnistunut. Sinne taas veromarkkoja kylvettiin surutta ja tehtiin sutta :S Ei sillä, se väli kyllä olikin uudistuksen tarpeessa, kun vaan olis kerralla tullut hyvä. Katsotaan nyt miten kauan kestää ennen kuin löytyy rahaa sen korjaukseen.
Oliko liian kiire saada tie valmiiksi, että pohjien teko meni v..uiks. Tiepiirikin taisi jo myöntää että tien rakentaminen kaikilta osin ei onnistunut. Sinne taas veromarkkoja kylvettiin surutta ja tehtiin sutta :S Ei sillä, se väli kyllä olikin uudistuksen tarpeessa, kun vaan olis kerralla tullut hyvä. Katsotaan nyt miten kauan kestää ennen kuin löytyy rahaa sen korjaukseen.
^Samanlaista se on joka paikassa, täälläkin päin eräs tie kunnostettiin pari vuotta sitten ja nyt se on taas yhtä huonossa kunnossa kuin ennen remonttia. Ihmettelin koko touhua, hienoa ja halpaa filleri-hiekkaa ajettiin ensin tienpohjalle ja vähän karkeampaa vasta sen päälle. Se hieno hiekka imi vettä kuin sieni jo rakennusvaiheessa ja nyt tie on routinut pahoin.
Se vituttaa liikenteessä että ohituskaistalla ajetaan 110km/h jotta ei viitsi oikein ohi ajaa ja heti kun ohituskaista loppuu niin nopeus tippuu 95-100km/h.
Toivottavasti se kusipää sinisestä Vw Touranista lukee foorumia...
Matkailuautolla vuodelta 1976 tuli ajeltua joskus ja ohi pääsi kyllä paremmin kuin joillain 90-luvun perheautoilla ;)
Harmi vaan kun en tiedä missä olisi toimiva nopeusnäyttötaulu.
Se ei aina ole uskalluksesta kiinni.
Tuli viikonloppuna taas maantiellä ajeltua enemmän ja tuli hieman testailtua:
Suunnilleen tasaista,keiketi vastatuuli= 4:s vaihteella 100-->120km/h 10.7s
Hyvin lievä ylämäki, kaiketi vastatuulta=4:s vaihteella 80km/h-->120km/h 28s.
Keskinopeus ohittaessa on siis 100km/h jolloin auto liikkuu 27.7m/s.
27.7sX28s=775m, joka tarvitaan ohitukseen.
Toki 3:s vaihteella kiihdyttäessä aika tippuu varmasti muutaman sekunnin, mutta ½km sitä suoraa on silti pakko olla vähintään, mielellään reilusti enemmän jos sattuukin joku tulemaan vastaan.
Toivottavasti se kusipää sinisestä Vw Touranista lukee foorumia...
Osassa vanhemmista autoista on painoon nähden niin tehottomat moottorit, että se 70 matkavauhti on joskus jo työtä ja tuskaa varsinkin vasta/ sivuvastaisessa tuulessa. Omassa on 85 kW ja painoa 3200 kg ja sillä on vielä pärjätty. Tehoahan ei koskaan ole liikaa ja kyllä tuollakin tarvittaessa ohi pääsee ja on päästy, kunhan on riittävästi tilaa. Eli jos ei pikkuautolla pääse turvallisesti meistä teidentukoista ohi, niin sitten se on autonvaihdon paikka ;)
Matkailuautolla vuodelta 1976 tuli ajeltua joskus ja ohi pääsi kyllä paremmin kuin joillain 90-luvun perheautoilla ;)
Eli kannattaa tarkistella ne omat mittarivirheet niin voi vaikuttaa siihen ettei itse ole tien tukkona tietämättään.
Harmi vaan kun en tiedä missä olisi toimiva nopeusnäyttötaulu.
Tossa on kans asiaa! Monesti rekan perässä ajaa kakski paskahousua, jotka ei uskalla lähteä ohi! Yleensä ei semmosta saumaa tuu et pääsis niiden kaikkien kolmen ohi!!
Se ei aina ole uskalluksesta kiinni.
Tuli viikonloppuna taas maantiellä ajeltua enemmän ja tuli hieman testailtua:
Suunnilleen tasaista,keiketi vastatuuli= 4:s vaihteella 100-->120km/h 10.7s
Hyvin lievä ylämäki, kaiketi vastatuulta=4:s vaihteella 80km/h-->120km/h 28s.
Keskinopeus ohittaessa on siis 100km/h jolloin auto liikkuu 27.7m/s.
27.7sX28s=775m, joka tarvitaan ohitukseen.
Toki 3:s vaihteella kiihdyttäessä aika tippuu varmasti muutaman sekunnin, mutta ½km sitä suoraa on silti pakko olla vähintään, mielellään reilusti enemmän jos sattuukin joku tulemaan vastaan.
Perjantainen Pösö 406 rupes vituttamaan ja kunnolla!
Ajelin Lahden moottoritieä töistä kotiin. Noh klo 15.30 ja ruuhkaa tietenkin vähän oli. Ohituskaistaa ajoin jonon perällä n. 130km/h vauhtia. Kohta liimautuu pösö konttiin kiinni. En siihen reagoinut enempää vaan ajelin jonossa sitä 130 km/h. Noh pösöhän päätti lähteä ohittamaan oikealta. Ajattelin mielessä, ettei varmasti kukaan anna tässä jonossa tilaa. Noh kohta se tuli peräedellä vastaan ja yritti ängetä minun eteeni. Noh kiihdytin vielä pikkasen, että se ois päässyt minun taakseni. Noh ei siihen se välttämättä halus. Noh selkeästi esitin toiveeni, että menis minun taakseni. Sinne se lopulta meni ja ajoi aivan puskurissa kiinni välillä yritti jopa vasemmalta ohi. Huomaa itse olen ohituskaistalla. Sitten se vilkautti valoja. Siinä vaiheessa oli jo hermot tiukalla. Noh näytin kansainvälisen käsimerkin ikkunasta. En viitsinyt jarrua alkaa painamaan. Tiedä mikä hullu siellä oli. Noh se vilkutteli pitkiä takana ja varmaan luuli, että minä olin sen jonon tukkeena? Ja ajoi vielä kerran vierelleni ja näytti keskisormea. N. 65-70v vanha mies. Ajeli siinä minun vierelläni varmaan 3km kunnes meni rampista alas. Ei ollu kauheen terve järkistä touhua.
Ajelin Lahden moottoritieä töistä kotiin. Noh klo 15.30 ja ruuhkaa tietenkin vähän oli. Ohituskaistaa ajoin jonon perällä n. 130km/h vauhtia. Kohta liimautuu pösö konttiin kiinni. En siihen reagoinut enempää vaan ajelin jonossa sitä 130 km/h. Noh pösöhän päätti lähteä ohittamaan oikealta. Ajattelin mielessä, ettei varmasti kukaan anna tässä jonossa tilaa. Noh kohta se tuli peräedellä vastaan ja yritti ängetä minun eteeni. Noh kiihdytin vielä pikkasen, että se ois päässyt minun taakseni. Noh ei siihen se välttämättä halus. Noh selkeästi esitin toiveeni, että menis minun taakseni. Sinne se lopulta meni ja ajoi aivan puskurissa kiinni välillä yritti jopa vasemmalta ohi. Huomaa itse olen ohituskaistalla. Sitten se vilkautti valoja. Siinä vaiheessa oli jo hermot tiukalla. Noh näytin kansainvälisen käsimerkin ikkunasta. En viitsinyt jarrua alkaa painamaan. Tiedä mikä hullu siellä oli. Noh se vilkutteli pitkiä takana ja varmaan luuli, että minä olin sen jonon tukkeena? Ja ajoi vielä kerran vierelleni ja näytti keskisormea. N. 65-70v vanha mies. Ajeli siinä minun vierelläni varmaan 3km kunnes meni rampista alas. Ei ollu kauheen terve järkistä touhua.
Se, ettei osata käyttää sitä s.tanan vilkkua. Kuten myös se ettei porukka tajua siitä osamaksupaskasta löytyvän kaasupolkimen. Meinaan kumma että saan 1,4:n 45kw kehittävän patonkipaskan liikkumaan rivakammin kuin moni superhyperturpogtmontaventtiiliä virityksen. Ja se että täällä Nääsvillessä kaikilla on minäminäminä-asenne ja sormi pyllyssä kun tuolla pyörii.
Niin ja Suomessa ei ole liikenneruuhkia. Katsokaa eurooppaan tai kauko-itään.
Niin ja Suomessa ei ole liikenneruuhkia. Katsokaa eurooppaan tai kauko-itään.
Tiensuunnittelussa pitäs huomioida tien yli kulkeva liikennemäärä ja massat ja vielä puolet ylimäärästä.
Mutta eihän nuo paviaanit opi koskaan tekemään urien kohdalle kestävämpää pohjaa :)
Mikähän se papparainen oli joka ei tuntunu tajuavan liikenteestä mitään pösöillessään?
Sellasia oon nähny muutamia vuosia sitten, just jossain Kehä III tienoilla pahimpaan ruuhka-aikaan... Niitä vartenhan ne bussit on jotka ei nää että edellä ajavan auton edessä on noin 10km mittanen jono autoja :)
Mutta eihän nuo paviaanit opi koskaan tekemään urien kohdalle kestävämpää pohjaa :)
Mikähän se papparainen oli joka ei tuntunu tajuavan liikenteestä mitään pösöillessään?
Sellasia oon nähny muutamia vuosia sitten, just jossain Kehä III tienoilla pahimpaan ruuhka-aikaan... Niitä vartenhan ne bussit on jotka ei nää että edellä ajavan auton edessä on noin 10km mittanen jono autoja :)
Eihän nää nyt hirveesti vituta, mutta taitaa tää helle pehmittää ihmisten päät:
1) Lauantaina joskus about 21.00 matkalla Tsadista kotiin päin ja Mikkelin jälkeen edessä menee joku uitto-BMW-kupee.. Nopeutta (siis näin väitti gps) 95-105, ajattelin että kun alkaa nuo ohituskaistat kohta niin josko sitä sitten ohi. Aaa, ohituskaista alkaa ja säädyllisen välimatkan päästä käännän ohituskaistalle. Uuuuuu. yyber hienosta kupee-kikkelin-venyttimestä löytyykin kaasu. No, kisaamaan en perhe päällä varsinkaan intoonnu joten noin 140 nopeuden jälkeen tulen takaisin BMW taakse ja vilautan valoilla että "Grattis, älynlahjasi on huomioitu". Iloisena vastauksena kattoluukusta ojentuu käsi kera keskisormen. No, tavoitteeni tosin täyttyi koska seuraavat noin 25 km tultiinkin sitten sitä noin rajoitus + 10-15 kmh nopeutta Vehmaan risteykseen saakka josta ko. teidenritari poistui.
2) Juuri muutama tunti sitten tulen paikallisesta rakennustarvikeliikkeen pihasta tielle kääntyen vasemmalle. Paikassa liikennevalo-ohjaus ja lähden vihreällä liikkeellee niin siitä edestäpä sompaa joku tätykkä (oikealta lähestyen) ihan pokkana tooodella selkeitä punaisia päin.
3) Tästä noin puolisen tuntia eteen päin. Lähestyn erästä tunnettua "punaisia päin"-risteystä. Päädyn ekaksi valoihin, joten mietin että minkähän kylkeen tänään pääsis. Vihreä vaihtuu ja lähden liikkeelle, niin eikös vielä ihan reteesti vastakkaisesta suunnasta tulija kurvaa edestäni (heillä siis palaa siellä jo ajoissa punainen). Käsi oli jo valmiiksi torvella kun näin kyseisen torven lähestymisen valoihin. Onneton meni torvesta niin sekaisin että meinasi pysähtyä keskelle risteysaluetta (!)
EDIT: Muuten, tuo Vitostie välillä Varkaus-Joroinen. Jossain aviisissa keväällä tien rakennuttamisesta jollakin tasolla vastuussa ollut henkilö kertoi ihan vakavissaan että kyllä tuo tie oli ihan tarkoituksella tehty siten että sitä tänä kesänä pitääkin korjata. Se että miten huono siitä sitten tulikin oli kuulemma hieman yllätys. Tässä menee taas kyseenalaiseksi se vanha sanonta, että kannattaa tehdä kerralla kunnolla...
1) Lauantaina joskus about 21.00 matkalla Tsadista kotiin päin ja Mikkelin jälkeen edessä menee joku uitto-BMW-kupee.. Nopeutta (siis näin väitti gps) 95-105, ajattelin että kun alkaa nuo ohituskaistat kohta niin josko sitä sitten ohi. Aaa, ohituskaista alkaa ja säädyllisen välimatkan päästä käännän ohituskaistalle. Uuuuuu. yyber hienosta kupee-kikkelin-venyttimestä löytyykin kaasu. No, kisaamaan en perhe päällä varsinkaan intoonnu joten noin 140 nopeuden jälkeen tulen takaisin BMW taakse ja vilautan valoilla että "Grattis, älynlahjasi on huomioitu". Iloisena vastauksena kattoluukusta ojentuu käsi kera keskisormen. No, tavoitteeni tosin täyttyi koska seuraavat noin 25 km tultiinkin sitten sitä noin rajoitus + 10-15 kmh nopeutta Vehmaan risteykseen saakka josta ko. teidenritari poistui.
2) Juuri muutama tunti sitten tulen paikallisesta rakennustarvikeliikkeen pihasta tielle kääntyen vasemmalle. Paikassa liikennevalo-ohjaus ja lähden vihreällä liikkeellee niin siitä edestäpä sompaa joku tätykkä (oikealta lähestyen) ihan pokkana tooodella selkeitä punaisia päin.
3) Tästä noin puolisen tuntia eteen päin. Lähestyn erästä tunnettua "punaisia päin"-risteystä. Päädyn ekaksi valoihin, joten mietin että minkähän kylkeen tänään pääsis. Vihreä vaihtuu ja lähden liikkeelle, niin eikös vielä ihan reteesti vastakkaisesta suunnasta tulija kurvaa edestäni (heillä siis palaa siellä jo ajoissa punainen). Käsi oli jo valmiiksi torvella kun näin kyseisen torven lähestymisen valoihin. Onneton meni torvesta niin sekaisin että meinasi pysähtyä keskelle risteysaluetta (!)
EDIT: Muuten, tuo Vitostie välillä Varkaus-Joroinen. Jossain aviisissa keväällä tien rakennuttamisesta jollakin tasolla vastuussa ollut henkilö kertoi ihan vakavissaan että kyllä tuo tie oli ihan tarkoituksella tehty siten että sitä tänä kesänä pitääkin korjata. Se että miten huono siitä sitten tulikin oli kuulemma hieman yllätys. Tässä menee taas kyseenalaiseksi se vanha sanonta, että kannattaa tehdä kerralla kunnolla...
Jossain aviisissa keväällä tien rakennuttamisesta jollakin tasolla vastuussa ollut henkilö kertoi ihan vakavissaan että kyllä tuo tie oli ihan tarkoituksella tehty siten että sitä tänä kesänä pitääkin korjata.
Meilläpäin ainakin eräs nimeltämainitsematon firma tekee asfaltoinnit kauttaaltaan 2cm paksuksi (puhutaan siis kävelyteistä) vaikka säännöt sanovat selkeästi että pinnoitteen pitää olla vähintään 5cm paksua. Syynä tähän ei ole suinkaan se että sen saa taas vähän ajan päästä korjata, vaan että asfaltti on yksinkertaisesti kallista. Joitakin vuosia sitten muuttui asfaltoinnin osalta maksukäytäntö niin että nykyään maksetaan yleensä neliöhintaa tehdystä työstä siinä missä ennen kuutiohintaa käytetystä asfaltista. Kyllä, halvalla saa hyvää
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30.8.2003 15:57
Joo kyllähän tuolla liikenteessä on kaiken näköistä sählääjää.
100:sen rajoitus. Välillä mennään alle kahdeksaa kymppiä mutta harvoin yli 100:aa
Savonlinnan keskustan liikenne. Aivan sekaisin välillä.
Liikenne valot toimii kaikki eri tahtiin eli jos meinaan kaupungin läpi, todella harvoin pääsee vihreillä läpi. Eli ei ole ns. vihreää aaltoa. Ja entäs jalankulkijat. 5s välein joku aina ylittää tietä ja eikun pysähdy. Todella kivaa siinä sit ajaa kuorma-autolla ku vähän saa vauhtia ni eikun jarruta ku joku taas ylittää tietä.
Sitten kun saavutaan valoihin, niin joku arpoo että menenkö vihreillä vai en. menen en mene. Menenpäs. Ja keltaiset valot ja jarrut lukkoon ja hyvä ettei olla kuorma-autolla kontissa kiinni. Se on varmaan niin vaikeeta kattoo peileihin että tuleeko takaa ketä ja millaisella ajoneuvolla. Noh entäs kun vihreet vaihtuu. Vihree palaa ja sit etitään ykköstä pesään ja käsijarru pois ja liikkeelle ja 5s vihree jo palanu. Eikö prkl niitä valoja voi seurata ja yrittää lähtee ripeästi edestä pois että pääsis mahdollisiman monta autoa samoilla valoilla. Ja jokainen vois viellä nostaa kytkintä samaan aikaan eikä vasta sitten kuin edellä ajava on jo 50 metrin päässä.
Ja vilkkua voisi mielellään käyttää ja ajoissa, eikä vasta sitten kuin käännyn.
Monta kertaa ollut läheltä piti tilanteita ku ei taas tiedetä minne mennään.
Ja kaistan vaihdoissa vois antaa vaikka tietä tai kaistalle vaihtava ajaa samaa kaistaa eikä tukita kaistaa kun toiselle kaistalle ei pääse. Kerrankin sattui tapaus että edestä joku oli vaihtamassa kaistaa vasemmalle ja ei päässyt sille kaistalle. Valot oli vihreet oikealle ja ohi ei päässyt. Jumita siinä sitten niin pitkään ennenkuin vasemmalle kaistalle syttyi vihreet että jono liikkui ja edessä ajava pääsi vasemmalle kaistalle. Itelle paloikin jo sit punainen. Todella kivoja tilanteita.
Ja viel vois jotkut kuljettajat opetella autonsa äärimitat et miten läheltä voi ajaa että ei osu. Välillä on melkein metri tilaa ja ei muka mahdu. Kuorma-autolla kun ajaa kaupungin läpi oikeeta kaistaa niin parhaimmillaan 10 cm parkissa olevaan autoon väliä ku vasemmalla kaistalla joku ajaa vieressä.
Jotkut varmaan huomannu keskustasta päin ajaessa tulliportin valoihin oikella viimeisen parkki paikan. Parkkiruudun ja kaistojen viivojen väli ei oo edes paria metriä. Siinäkö sitten ajellaan kuorma-autolla. Ahdasta on.
Ei oo ollenkaan mukava ajaa savonlinnassa.
Kai päättäjät joskus ymmärtää savonlinnan rekka liikenteen ku joku säiliöauto kaatuu tai sattuu joku muu onnettumuus että kaupunkilaiset on vaarassa.
Mutta onneks ei oo viellä pahempaa tapahtunut vaikka rekat välil luistelee rinteissä.
En väitä että olisin mailman paras kuski mutta en ole se huonoinkaan.
EDIT: Tie töistä sen verran ku niitä on taas täälläpäin. Vetävät ns remix asfalttia. eli kuumentaa ja rouhii ja uutta hieman sekaan. Mutta aika epätasaista jälkeä paikkapaikoin.
100:sen rajoitus. Välillä mennään alle kahdeksaa kymppiä mutta harvoin yli 100:aa
Savonlinnan keskustan liikenne. Aivan sekaisin välillä.
Liikenne valot toimii kaikki eri tahtiin eli jos meinaan kaupungin läpi, todella harvoin pääsee vihreillä läpi. Eli ei ole ns. vihreää aaltoa. Ja entäs jalankulkijat. 5s välein joku aina ylittää tietä ja eikun pysähdy. Todella kivaa siinä sit ajaa kuorma-autolla ku vähän saa vauhtia ni eikun jarruta ku joku taas ylittää tietä.
Sitten kun saavutaan valoihin, niin joku arpoo että menenkö vihreillä vai en. menen en mene. Menenpäs. Ja keltaiset valot ja jarrut lukkoon ja hyvä ettei olla kuorma-autolla kontissa kiinni. Se on varmaan niin vaikeeta kattoo peileihin että tuleeko takaa ketä ja millaisella ajoneuvolla. Noh entäs kun vihreet vaihtuu. Vihree palaa ja sit etitään ykköstä pesään ja käsijarru pois ja liikkeelle ja 5s vihree jo palanu. Eikö prkl niitä valoja voi seurata ja yrittää lähtee ripeästi edestä pois että pääsis mahdollisiman monta autoa samoilla valoilla. Ja jokainen vois viellä nostaa kytkintä samaan aikaan eikä vasta sitten kuin edellä ajava on jo 50 metrin päässä.
Ja vilkkua voisi mielellään käyttää ja ajoissa, eikä vasta sitten kuin käännyn.
Monta kertaa ollut läheltä piti tilanteita ku ei taas tiedetä minne mennään.
Ja kaistan vaihdoissa vois antaa vaikka tietä tai kaistalle vaihtava ajaa samaa kaistaa eikä tukita kaistaa kun toiselle kaistalle ei pääse. Kerrankin sattui tapaus että edestä joku oli vaihtamassa kaistaa vasemmalle ja ei päässyt sille kaistalle. Valot oli vihreet oikealle ja ohi ei päässyt. Jumita siinä sitten niin pitkään ennenkuin vasemmalle kaistalle syttyi vihreet että jono liikkui ja edessä ajava pääsi vasemmalle kaistalle. Itelle paloikin jo sit punainen. Todella kivoja tilanteita.
Ja viel vois jotkut kuljettajat opetella autonsa äärimitat et miten läheltä voi ajaa että ei osu. Välillä on melkein metri tilaa ja ei muka mahdu. Kuorma-autolla kun ajaa kaupungin läpi oikeeta kaistaa niin parhaimmillaan 10 cm parkissa olevaan autoon väliä ku vasemmalla kaistalla joku ajaa vieressä.
Jotkut varmaan huomannu keskustasta päin ajaessa tulliportin valoihin oikella viimeisen parkki paikan. Parkkiruudun ja kaistojen viivojen väli ei oo edes paria metriä. Siinäkö sitten ajellaan kuorma-autolla. Ahdasta on.
Ei oo ollenkaan mukava ajaa savonlinnassa.
Kai päättäjät joskus ymmärtää savonlinnan rekka liikenteen ku joku säiliöauto kaatuu tai sattuu joku muu onnettumuus että kaupunkilaiset on vaarassa.
Mutta onneks ei oo viellä pahempaa tapahtunut vaikka rekat välil luistelee rinteissä.
En väitä että olisin mailman paras kuski mutta en ole se huonoinkaan.
EDIT: Tie töistä sen verran ku niitä on taas täälläpäin. Vetävät ns remix asfalttia. eli kuumentaa ja rouhii ja uutta hieman sekaan. Mutta aika epätasaista jälkeä paikkapaikoin.
Samaa kuullut myös. Homma kuulemma menee niin, että kun siihen tiehen kuitenkin tulee aluksi kuoppia ja painumia, niin annetaan sen ekan kerroksen ensin jokin aika hajota ja vasta sitten vedetään lopullinen pinta päälle. Näin saadaan yhdellä kertaa kuopat sileiksi ja uusi asvaltti päälle.Jossain aviisissa keväällä tien rakennuttamisesta jollakin tasolla vastuussa ollut henkilö kertoi ihan vakavissaan että kyllä tuo tie oli ihan tarkoituksella tehty siten että sitä tänä kesänä pitääkin korjata.
Ei moista ennen ole tehty, ilmeisesti pohjatyöt voidaan näin toimimalla tehdä hutiloiden...
Eniten nyppii taajamissa piittamattomat autoilijat, joille suojatie on tuntematon käsite, suorastaan punainen vaate. Nähdään että jalankulkija tulossa suojatielle, niin painetaan kaasua hiljentämisen sijaan.
Itse meinasin saada tässä joku aika sitten auton konttin seuraavan laisessa tapauksessa. Ajoin autolla taajamassa 40 alueella karvan alle 50. Suojatien eteen oli pysäköity auto alle 5:n metrin päähän. En meinannut itsekään tajuta tilannetta, mutta huomasin hieman turhan myöhään, ja kaiken lisäksi lapsi tulossa suojatielle. No, reilu jarrutus sen kummempia peiliin katsomatta, ja sain pysäytettyä helposti ennen suojatietä. Samassa takaa kuuluu renkaan ulvominen kun joku töhö työntää kauheella kiireellä perässä reilua ylinopeutta keskittyen aivan johonkin muuhun kuin ajamiseen.
Samantien alkoi takaa kun sai pysähtymään kauhea valo ja äänishow. Mietin vaan että mitähän mahtoi tarkoittaa... Ystävällinen kansainvälinen tervehdys takaikkunasta, niin siitähän tämä teiden ritari pillastui täysin, alkoi vielä armottomampi show. Onneksi sain hillittyä itseni, eikä vintillä pimennyt yhtä pahasti kuin Zidanella loppuottelussa ;)
Ilmeisesti takanatulijan mielestä ei olis kuulunut pysähtyä siinä tilanteessa. Ajakoot rajoitusten mukaan ja riittävällä turvavälillä jos kerran pitää munia roplata samalla kun kirjoittaa tekstiviestiä vaihtaen mankkaan cd:tä :P Olis tehnyt mieli avautua kunnolla tälle tyypille, mutta mitäpä se auttaisi, eikä se kansainvälinenkään merkki mitään auta, mutta kummasti helpotti...
Ei sillä, piittaamattomia löytyy myös jalankulkijoista ja pyöräilijöistä. Kaikki kun osaisi joustaa ja sopivasti luopua "oikeuksistaan" niin liikenne sujuisi kevyenliikenteen ja autoilijoiden kesken sujuvasti ja turvallisesti, mutta vaikeeta tuntuu olevan.
Itse meinasin saada tässä joku aika sitten auton konttin seuraavan laisessa tapauksessa. Ajoin autolla taajamassa 40 alueella karvan alle 50. Suojatien eteen oli pysäköity auto alle 5:n metrin päähän. En meinannut itsekään tajuta tilannetta, mutta huomasin hieman turhan myöhään, ja kaiken lisäksi lapsi tulossa suojatielle. No, reilu jarrutus sen kummempia peiliin katsomatta, ja sain pysäytettyä helposti ennen suojatietä. Samassa takaa kuuluu renkaan ulvominen kun joku töhö työntää kauheella kiireellä perässä reilua ylinopeutta keskittyen aivan johonkin muuhun kuin ajamiseen.
Samantien alkoi takaa kun sai pysähtymään kauhea valo ja äänishow. Mietin vaan että mitähän mahtoi tarkoittaa... Ystävällinen kansainvälinen tervehdys takaikkunasta, niin siitähän tämä teiden ritari pillastui täysin, alkoi vielä armottomampi show. Onneksi sain hillittyä itseni, eikä vintillä pimennyt yhtä pahasti kuin Zidanella loppuottelussa ;)
Ilmeisesti takanatulijan mielestä ei olis kuulunut pysähtyä siinä tilanteessa. Ajakoot rajoitusten mukaan ja riittävällä turvavälillä jos kerran pitää munia roplata samalla kun kirjoittaa tekstiviestiä vaihtaen mankkaan cd:tä :P Olis tehnyt mieli avautua kunnolla tälle tyypille, mutta mitäpä se auttaisi, eikä se kansainvälinenkään merkki mitään auta, mutta kummasti helpotti...
Ei sillä, piittaamattomia löytyy myös jalankulkijoista ja pyöräilijöistä. Kaikki kun osaisi joustaa ja sopivasti luopua "oikeuksistaan" niin liikenne sujuisi kevyenliikenteen ja autoilijoiden kesken sujuvasti ja turvallisesti, mutta vaikeeta tuntuu olevan.
Mulla ärsyttää sellaiset paskahousut jotka ei uskalla tai muuten kykene liikkumaan tiellä muun liikenteen mukana. Tämmösillä tapauksilla huomiointikyky on muutenkin sitä luokkaa ettei kaiken sen jännittämisen ja empimisen ohessa huomioida tarpeeksi muita tielläliikkuia ja nämä on sitten niitä jotka kääntyy yllättäen toisten eteen tai ainakin kolhivat parkkipaikalla muiden autoja. Näiltä toheloilta puuttuu usein myös vilkun käyttö ja ajovalot; auton käynnistäminen ja liikkeelle lähteminenkin on niin jännittävä tilanne ettei sitä kaikkea voi aina muistaa. Tätä oireyhtymää tapaa enimmäkseen vanhoilla ihmisillä, toki nuoremmillakin, ja kyllä minä olen edelleen sitä mieltä että autokoulun jälkeen täytyisi vaikka viiden vuoden välein ajaa inssi uusiksi ja jos tuntuu siltä ettei henkilöllä ole edellytyksiä ajaa turvallisesti liikenteessä niin kortti hyllylle tai jonnekin radalle harjoittelemaan ohjatusti omaan laskuun. Sanotaan vaikka vitsinä että kyllä siinä vaiheessa jos merkkihuoltoon tuodaan sama parin vuoden ikäinen micra kolmatta kertaa kytkimen vaihtoon niin korjaamolla tulis olla oikeus vihjaista asiasta viranomaisille.
Toinen ääripää on sitten teinit jotka autokoulun jälkeen unohtavat joko tahtomattaan tai tahallaan kaiken oppimansa ja nämä sitten ajelee ilman valoja ja vilkkuja keskustassa ylinopeutta, korkeintaan jotku neonpunaset pilluvalot palaa parkkeina keulalla. Suppariin kyllä riittää virtaa mutta silti hämärässäki ajetaan pelkillä parkkivaloilla ja valastuilla pissapojilla. Niinku sen kasikasin korollan ulkonäkö nyt v*ttu johonki paranis ajamalla jotku ritariässävalot päällä.
Toinen ääripää on sitten teinit jotka autokoulun jälkeen unohtavat joko tahtomattaan tai tahallaan kaiken oppimansa ja nämä sitten ajelee ilman valoja ja vilkkuja keskustassa ylinopeutta, korkeintaan jotku neonpunaset pilluvalot palaa parkkeina keulalla. Suppariin kyllä riittää virtaa mutta silti hämärässäki ajetaan pelkillä parkkivaloilla ja valastuilla pissapojilla. Niinku sen kasikasin korollan ulkonäkö nyt v*ttu johonki paranis ajamalla jotku ritariässävalot päällä.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 2.1.2005 18:05
Että 5 vuoden välein inssi? NO FUCKING WAY!
KUUKAUDEN VÄLEIN INSSI KAIKILLE 18-28- JA 50-100-VUOTIAILLE JOTKA HALUAA LIIKENTEESSÄ AJELLA.
Vuoden välein sitte 28-49-vuotiaille.
Ja jos inssissä pomppaa, seuraava yritys 5 vuoden päästä. Kiitos.
Poikkeuksena vois olla pätevät ammattiautoilijat, tosin niille sais olla joku viimesen päälle tehokas pätevyyskoe joka karsii kaikki U-käännöksiä tekevät koffirekan kuljettajat.
Ja tosiaan, autokoulussa opetetaan että pitää ajaa ennakoivasti, kyllä muaki vituttaa ne jotka 40 rajotusalueella ajaa 60 ja tulee puskuriin kiinni ku pitää hiljentää/pysähtyä suojatien eteen ku joku kävelee yli, ja ku noi pölvänät ei koskaan tajua että se on oma vika jos ensin ajaa ylinopeutta ja räplää muniaan tai soitinta ja kattelee muualle kun se edellä ajavan puskuri yhtäkkiä ilmaantuu metrin päähän, ei vaan tottakai tööttiä valoja ja käsimerkkejä, hyvä ettei autosta hypätä näyttämään muillekki autoilijoille sitä omaa tyhmyyttä ku melkein tuli ajettua kolari...
Ite kyllä monesti päästän pari kolme autoa menemään ennen hyökkäämistä suojatielle, ja erityisesti kuorma-autot päästän aina.
KUUKAUDEN VÄLEIN INSSI KAIKILLE 18-28- JA 50-100-VUOTIAILLE JOTKA HALUAA LIIKENTEESSÄ AJELLA.
Vuoden välein sitte 28-49-vuotiaille.
Ja jos inssissä pomppaa, seuraava yritys 5 vuoden päästä. Kiitos.
Poikkeuksena vois olla pätevät ammattiautoilijat, tosin niille sais olla joku viimesen päälle tehokas pätevyyskoe joka karsii kaikki U-käännöksiä tekevät koffirekan kuljettajat.
Ja tosiaan, autokoulussa opetetaan että pitää ajaa ennakoivasti, kyllä muaki vituttaa ne jotka 40 rajotusalueella ajaa 60 ja tulee puskuriin kiinni ku pitää hiljentää/pysähtyä suojatien eteen ku joku kävelee yli, ja ku noi pölvänät ei koskaan tajua että se on oma vika jos ensin ajaa ylinopeutta ja räplää muniaan tai soitinta ja kattelee muualle kun se edellä ajavan puskuri yhtäkkiä ilmaantuu metrin päähän, ei vaan tottakai tööttiä valoja ja käsimerkkejä, hyvä ettei autosta hypätä näyttämään muillekki autoilijoille sitä omaa tyhmyyttä ku melkein tuli ajettua kolari...
Ite kyllä monesti päästän pari kolme autoa menemään ennen hyökkäämistä suojatielle, ja erityisesti kuorma-autot päästän aina.
Nyt tuli muuten yks mieleen. Valaiskaapa minua, että onko tämä liikennesääntö muuttunut sitten late -80. Minulle autokoulussa opetettiin, että mikäli ennen valoja ei ole ns. pysähtymisviivaa niin sitten auto pysäytetään siten että keula on suurin piirtein sen ns. primääriopasteen kohdalla. Primääriopaste on se liikennevalo joka on kulkusuunnassasi ensimmäinen oikealla. Tässä joku viikko sitten ajoin kyliltä kotiin ja matkalle jää noin 5-6 valot.
Edessäni ajoi noin 25-30 v. jurpo jonka oli kaikissa noissa matkamme varrelle sattuneissa valoissa aivan pakko ryömiä se auto sinne suojatien päälle ja parissa paikkaa jopa ohikin.... Täytyy todeta että pikkusen puhisin siellä takana ja manasin ko. kusipään vaikka minne. Pariin otteeseen oli niin nätisti suojatiellä että jalankulkijat ei menneet siihen (siis heillä reilusti vihreää) kun koko suojatiellä makasi tuon teidenritarin (taisi olla joku early -90 Accord) kiesi... Asiaan sitten hieman myöhemmin pohdittuani tulin siihen tulokseen että on tuota tullut nähtyä kyllä ennenkin. Onko tuo sitten sitä toiset huomioon ottavaa liikennekäyttäytymistä, kun itse valun sinne valojen ohi niin sitten ns. kakkonen onkin piikkipaikalla. Huraa... yksi auto enemmän valoista läpi (no, älkää nyt tähän viimeiseen vastatko, saakoon sarkasmi omansa..)
Edessäni ajoi noin 25-30 v. jurpo jonka oli kaikissa noissa matkamme varrelle sattuneissa valoissa aivan pakko ryömiä se auto sinne suojatien päälle ja parissa paikkaa jopa ohikin.... Täytyy todeta että pikkusen puhisin siellä takana ja manasin ko. kusipään vaikka minne. Pariin otteeseen oli niin nätisti suojatiellä että jalankulkijat ei menneet siihen (siis heillä reilusti vihreää) kun koko suojatiellä makasi tuon teidenritarin (taisi olla joku early -90 Accord) kiesi... Asiaan sitten hieman myöhemmin pohdittuani tulin siihen tulokseen että on tuota tullut nähtyä kyllä ennenkin. Onko tuo sitten sitä toiset huomioon ottavaa liikennekäyttäytymistä, kun itse valun sinne valojen ohi niin sitten ns. kakkonen onkin piikkipaikalla. Huraa... yksi auto enemmän valoista läpi (no, älkää nyt tähän viimeiseen vastatko, saakoon sarkasmi omansa..)
Tuossa ihan vieressä on stop -risteys, jossa on luonnollisesti heikko näkyvyys. Siinä on pysäytysviiva ja sen jälkeen suojatie. Jos lain mukaan pysäyttää viivan kohdalle, ei risteävän tien liikennettä juuri pysty havainnoimaan, sen vuokis on joko pysähdyttävä en sin viivan kohdalle ja sitten ajettava suojatien päälle, että näkee risteävän tien liikenteen. Tai sitten on ajettava suoraan suojatien päälle ja pysähdyttävä siihen, mikä ei ole ihan lain kirjaimen mukaista.
Joka päivä näkee, kun auto "melkein" pysähtyy stop -merkkiin. Koska auto ei kokonaan pysähdy, tuosta saa helposti päiväsakkoa, jos liikennevalvonta niin haluaa.
Joka päivä näkee, kun auto "melkein" pysähtyy stop -merkkiin. Koska auto ei kokonaan pysähdy, tuosta saa helposti päiväsakkoa, jos liikennevalvonta niin haluaa.
Tuota näkee valitettavan usein, jos se auto pysähtyy suojatien eteen, niin hiljalleen punaisten aikana valutellaan se auto siihen raidoitukselle. Ei voi ymmärtää, miksi noin pitää toimia.Edessäni ajoi noin 25-30 v. jurpo jonka oli kaikissa noissa matkamme varrelle sattuneissa valoissa aivan pakko ryömiä se auto sinne suojatien päälle ja parissa paikkaa jopa ohikin....
Suojatielle ei saa pysähtyä.
Oliko jopa niin että pitää olla metri viivotukseen, oli sitten suojatien edessä tai takana.
Monia paikkoja on suomessa kyllä missä näkee sivuilta tulevan liikenteen vasta kun keula on keskellä tietä.
Jos vain mahdollista, pyrin välttämään näitä paikkoja jos moisia tiedän ja tiedän myös kiertoreitit.
Ja yks vitutuksen aihe lisää: risteysten läheisyydessä olevat puskat.
Kaupunki/kunta on päättänyt että teiden varsille pitää laittaa pensaita.
Pensaat vain eivät saa kasvaa korkeammiksi kuin 50cm tien vieressä.
Esimerkkinä mainittakoon Kauhava, jossa ei todellakaan näe muutamista keskustan risteyksistä sivuille liikennettä ollenkaan kun puskat ovat yli metrin korkeita.
Mutta eipä kukaan asioista välitä.. Ois hieno joskus käydä vesurin kanssa katkomassa puskat pois ja heittää kärryllä kaupungintalon pihaan, sinne ne joutas.
Ehkä sitte vois tapahtua kun sattus useita kolareita jotka johtuvat ylikorkeista puskista, ja niistä nostettaisiin syyte kaupunkia vastaan... :D
Oliko jopa niin että pitää olla metri viivotukseen, oli sitten suojatien edessä tai takana.
Monia paikkoja on suomessa kyllä missä näkee sivuilta tulevan liikenteen vasta kun keula on keskellä tietä.
Jos vain mahdollista, pyrin välttämään näitä paikkoja jos moisia tiedän ja tiedän myös kiertoreitit.
Ja yks vitutuksen aihe lisää: risteysten läheisyydessä olevat puskat.
Kaupunki/kunta on päättänyt että teiden varsille pitää laittaa pensaita.
Pensaat vain eivät saa kasvaa korkeammiksi kuin 50cm tien vieressä.
Esimerkkinä mainittakoon Kauhava, jossa ei todellakaan näe muutamista keskustan risteyksistä sivuille liikennettä ollenkaan kun puskat ovat yli metrin korkeita.
Mutta eipä kukaan asioista välitä.. Ois hieno joskus käydä vesurin kanssa katkomassa puskat pois ja heittää kärryllä kaupungintalon pihaan, sinne ne joutas.
Ehkä sitte vois tapahtua kun sattus useita kolareita jotka johtuvat ylikorkeista puskista, ja niistä nostettaisiin syyte kaupunkia vastaan... :D
Että 5 vuoden välein inssi? NO FUCKING WAY!
KUUKAUDEN VÄLEIN INSSI KAIKILLE 18-28- JA 50-100-VUOTIAILLE JOTKA HALUAA LIIKENTEESSÄ AJELLA.
Vuoden välein sitte 28-49-vuotiaille.
Jos totta puhutaan, niin minun mielestä se kyllä sais olla vaikka joka vuosi. Eihän sen tarvi kovin iso tapaus olla, kyllä sitä jo pikku lenkin jälkeen näkee onko tyypistä liikenteeseen vai ei. Ensin tuli mieleen että autoa katsastettaessa testattas kuskikin samalla, mutta ongelmaksihan muodostuu se ettei kaikki kortilliset omista ja/tai katsasta autoa. Jokatapauksessa kun tuommonen vuosittainen ajokoe säädettäs lakiin ja maksatettaisiin ajokortin omistajilla niin toteutuksen ei pitäis jäädä mistään kiinni.
Jos vielä laskeudutaan hieman lähemmäs maanpintaa niin suurin riskiryhmä näissä luettelemissani paskahousuissa lienee kuitenkin selvästi vanhemmat henkilöt ja niille täytyisi keksiä joku seuranta. Eikös se lääkäri määrää tietyn iän jälkeen, saako ajaa, mutta ei se kyllä aivan sama ole kuin että käydään liikenteessä testaamassa kuskia. Näönhän se lääkäri tutkii yms., vai...? Mutta kyllähän niitä avuttomia löytyy heti 18 vuodesta ylöspäin, muistan aikoinaan ku kävin toisen vaiheen niin siellä oli porukkaa (tyttöjä) jotka olivat viimeksi ajaneet autolla inssissä 2 vuotta takaperin. Liukkaan kelin radalla nämä tyypit ei osanneet tehdä autolla lukkojarrutusta edes viidennellä yrityksellä. Mutta onhan niitä myös sellaisia alle 65 vuotiaita avuttomia, jotka kuitenkin autolla ajaa...
Mutta kyllä mutulla voin sanoa että suurin riskiryhmä on 18-25v nuoret miehet.. Pitää heti kaahata kun luulee että osaa kauheesti vaikkei osaa p*skaakaan. Noille pitäs määrätä joku nopeusrajotus ja jos ei noudata niin kortti pois ja vuoden pääst uudestaan. Tai joku millä vois seurata niitten liikennekäyttäytymistä..
Näistä riskiryhmistä sen verran, että pahin mielestäni on nämä mopoilijat jotka vetää kaheksaakymppii pyörätiellä ja risteykseen ei himmata sitten yhtään eikä pahemmin pääkään käänny. välillä oikeen pahaa tekee. Eikö niillä ole mitään itsesuojelu vaistoa. Ei siinä auta sit selitellä enään kun toinen jalka on ojan pohjalla, että auto tuli eteen kun olin suojatiellä. Ehkä sen jälkeen oppii kun kerran kokeilee auton kanssa.
Mutta kyllä mutulla voin sanoa että suurin riskiryhmä on 18-25v nuoret miehet.. Pitää heti kaahata kun luulee että osaa kauheesti vaikkei osaa p*skaakaan. Noille pitäs määrätä joku nopeusrajotus ja jos ei noudata niin kortti pois ja vuoden pääst uudestaan. Tai joku millä vois seurata niitten liikennekäyttäytymistä..
Toinen tähän sopiva ryhmä on n. keski-ikäinen farkkukuski. Tuntuu melkein puolet silmiin sattuvista kaahareista olevan juuri noita. Toinen puoli on sitten sitä perus sakkia. Viimeksi eilen sattui silmiin joku sankari, jonka oli pakko ottaa siitä kartanostaan jokaisessa valossa kaikki irti, ja silti joutui jok'ikiseen valoon n. 3km matkalla. Parhaillaan oli varmasti80-100km/h, pitkällä suoralla jossa rajoitus 60km/h. Pitääkö sitä kenties näyttää että "kyllä täältäkin"? Eilenkään ei tätä sankaria kukaan provosoinut valoissa. Ja harvoin tarvitsee.
Ja kuten todettua, tämä on ihan yleistä. En tiedä sitten sattuuko noi farkut silmiin useammin, mutta moni on huomannut samaa itseni lisäksi.
että pahin mielestäni on nämä mopoilijat
yksi mikä tässä taas säväytti oli nuo mopoautot.Ajatuksissani ajelin (tunnustan) ja turkutiellä someron liittymästä tuli ko.kulkine eteen. Vasta viime hetkessä hokasin,että kiihtypä hitaasti.
Olihan se oma moka,kun en sitä noteraannut,mutta täytyy sanoa,että rohkeesti tuli eteen ja ajoi aivan keskellä kaistaa.Ilman mitään väistämisaikeita.
Iso viiri niihin pitäisi katolle laittaa,ei se kilpi pahemmin näy...
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30.8.2003 15:57
Onneksi noihin on tulossa hitaan ajoneuvon kilpi pakolliseksi, on sitä odotettukin.yksi mikä tässä taas säväytti oli nuo mopoautot.Ajatuksissani ajelin (tunnustan) ja turkutiellä someron liittymästä tuli ko.kulkine eteen. Vasta viime hetkessä hokasin,että kiihtypä hitaasti.
Olihan se oma moka,kun en sitä noteraannut,mutta täytyy sanoa,että rohkeesti tuli eteen ja ajoi aivan keskellä kaistaa.Ilman mitään väistämisaikeita.
Iso viiri niihin pitäisi katolle laittaa,ei se kilpi pahemmin näy...
Ihme homma muuten, että lain mukaan mopoautolla tai mopoksi rekisteröidyllä mönkijällä ei saisi ajaa pientareella. 2-pyöräisellä mopolla taas pitää ajaa, lainsäädäntö laahaa monta vuotta jäljessä...
No eipä kait pientareelle väistämisestä kukaan sakota :)
Niin siellä liikenteessä v*tuttaa mua varmaan eniten:
- Lyhytnäköisyys ajatuksissa
- Itsekeskeisyys
- Kommunikoimattomuus
- Päätöksentekokyvyttömyys
- Kilpaileminen.
Noista riskialttiuksista ikäryhmittäin muistan nähneeni hiljattain taulukon jossa ikäjaottelu oli hyvin tiheä. 18-19 oli ylivoimaisesti suurin ja laski sitten saavuttaen minimin noin 30 vuoden tietämillä, jonka jälkeen riskialttius taas kasvoi selvästi. Riskin kasvu iän myötä lienee ihan järkeen käypää kun fyysinen suorituskyky laskee, autot paranee ja asenteet saa uusia suuntia elämäntilanteiden muutoksissa.
- Lyhytnäköisyys ajatuksissa
- Itsekeskeisyys
- Kommunikoimattomuus
- Päätöksentekokyvyttömyys
- Kilpaileminen.
Noista riskialttiuksista ikäryhmittäin muistan nähneeni hiljattain taulukon jossa ikäjaottelu oli hyvin tiheä. 18-19 oli ylivoimaisesti suurin ja laski sitten saavuttaen minimin noin 30 vuoden tietämillä, jonka jälkeen riskialttius taas kasvoi selvästi. Riskin kasvu iän myötä lienee ihan järkeen käypää kun fyysinen suorituskyky laskee, autot paranee ja asenteet saa uusia suuntia elämäntilanteiden muutoksissa.
Tunnen kuuluvani riskiryhmään: olen ajellut autolla neljännesvuosisadan ajan ja tiedän siis olevani keskivertoa parempi kuski. Oikeesti 8)
Pihassamme on vain farmariautoja, joista toinen tehonpuutteen vuoksi hädintuskin kulkee rajoitusten mukaan tien päällä ja toinen on taas sellainen, että minulla päähän kasvaa heti sarvet kun pääsee puikkoihin.
Kohta pitää tilata aika pakolliselle näöntarkastukselle...
Pihassamme on vain farmariautoja, joista toinen tehonpuutteen vuoksi hädintuskin kulkee rajoitusten mukaan tien päällä ja toinen on taas sellainen, että minulla päähän kasvaa heti sarvet kun pääsee puikkoihin.
Kohta pitää tilata aika pakolliselle näöntarkastukselle...
Pex| kirjoitti:Mutta kyllä mutulla voin sanoa että suurin riskiryhmä on 18-25v nuoret miehet.. Pitää heti kaahata kun luulee että osaa kauheesti vaikkei osaa p*skaakaan. Noille pitäs määrätä joku nopeusrajotus ja jos ei noudata niin kortti pois ja vuoden pääst uudestaan. Tai joku millä vois seurata niitten liikennekäyttäytymistä..
Ennen joutu ajaa 80-lätkä perseessä jonkun aikaa.
Ja niitähän siviiliautoilla sitte koitettiinki härnätä jos vaikka sais pikavoittoja annettua :)
Sama meininki takas vaan, kyllä se 80-lätkä sais olla pakollinen vuoden pari siitä kun kortin saa ja vaikka vuoden lisää 2-vaiheen suorittamisesta vielä kaupan päälle :)
drako kirjoitti:Riskin kasvu iän myötä lienee ihan järkeen käypää kun fyysinen suorituskyky laskee, autot paranee ja asenteet saa uusia suuntia elämäntilanteiden muutoksissa.
Heh joo.. ku ei vain ite alkas 30 jälkeen ihan pelleks.
kortin ajoin vasta 21-vuotiaana, oon monesti miettiny että jos heti 18-vuotiaana oisin ajellu ois meininki varmaan ollu toista.
On sitä pikkusella fiestalla tullu kiihdytettyä ja ohitettua, muttei mitään suuria riskejä niinku moni vasta kortin saanu. Ja koko ajan laskussa ollu innostus typeriin riskeihin.
Mutta jos sitte päälle 30-vuotiaana meinaan alkaa autolla leikkimään, pitää hommata joku 0.8-koneella oleva Daewoo jota täällä Suomessa myydään Chevroletin lätkällä.
-
- -
- Viestit: 147
- Liittynyt: 11.9.2003 22:21
Jos pitää kääntää rekan eteen tiukkaan väliin niin miksi vitussa pitää sitte jäädä siihen ajamaan 60-70 km/h? ei sillä 60 tonnarilla niin vain päästä ohi.. yleensä rekalla joka roikkuu perässä on kiire johonkin, päästää sen ohi jos se niin helvetisti pelottaa katella sitä scanian merkkiä taustapeilistä! Se rekka ei varmaan roikkunu perässä kiinni siellä sivutiellä. Yleinen asenne näkyy kuitenki olevan se että tässä nyt ajellaan ja vitut muista!
Toinen mikä vituttaa helvetisti on ne kuolemaa pelkäämättömät ha-kuskit jotka lähtee ohi niin vitun ahtaissa paikoissa että vaarannetaan sillä omaa ja toisten turvallisuutta. Jos edessä on 20 auton jono joka liikkuu 80-90km/h niin kääntää vaikka kahville tms. jos ei halua ajella jonossa. se 80km/h kulkeva jono ehtii yllättävän kauas ku istuu vartin kahvilla...
Toinen mikä vituttaa helvetisti on ne kuolemaa pelkäämättömät ha-kuskit jotka lähtee ohi niin vitun ahtaissa paikoissa että vaarannetaan sillä omaa ja toisten turvallisuutta. Jos edessä on 20 auton jono joka liikkuu 80-90km/h niin kääntää vaikka kahville tms. jos ei halua ajella jonossa. se 80km/h kulkeva jono ehtii yllättävän kauas ku istuu vartin kahvilla...
no tuo oli kyllä asiapitoinen avautuminen. on se tosiaan kumma että etenkin toisten henki pitää vaarantaa niillä tyhmänrohkeilla ja usein turhilla ohituksilla ja varsinkin mahdollisimman idioottimaisissa paikoissa. kyllä minäkin ohittelen joskus pieniä autoletkoja kerralla mutta sentään semmosissa paikoissa missä sen voi tehdä pelottelematta ohitettavia ja vastaantulijoita kuoliaaksi. ja jos letka kulkee 80 alueella mittari 90 niin jään kyllä kiltisti sinne taakse ja oikein jos on ärsyttänyt niin käyn yleensä jaloittelemassa jossain pysäkillä niin se letka kyllä ehtii sen verran kauas ettei sitä tarvitse useimmiten enää edes nähdä.
Tuli tuossa kateltua nenän edessä yhden itsemurha kandidaatin etenemistä taannoin. Tätönen yritti rekasta ohitse ~5 km nopeuserolla ja paikalla ei ollut väliä. Yhdessä ylämäki ohituksessa se päästeli vasemmalla kaistalla koko ylämäen. Henki olis ollut löyhässä. Pääsin lopulta siitä ohitse ja afrikkalainen tätönenhän sitä rattia ruuvas :-).
Tulipa eilen mielenkiintonen tilanne.
Kaverin kanssa liikenteessä pulla-UAZilla, minä ensimmäistä kertaa kuskina.
Joku henkilöauto veti peräkärryllä jotain betonimyllyä, vauhti aika tarkkaan 50km/h GPS:n mukaan, sen takana joku punanen civic, akka ratissa.
Muutama kilometri ajettiin perässä tiellä jolla 100 rajotus, UAZilla saa ajaa korkeintaan 80. (keltanen lätkä persuksissa)
Olis päässy heti ohi kun perään tultiin, mutta jäätiin ihmettelemään mikä oli homman nimi.
Kuitenkin, parin kilometrin jälkeen ajettiin UAZilla ohi kun ei se akka uskaltanu ohittaa pitkällä suoralla...
Ja mainittakoon että UAZin kiihtyvyys on olematon 4-vaihteella, 3-vaihteella 50-60 vauhtiin huutaa niin perkeleesti ja 4-vaihde on kuin tyhjäkäynnillä.
Ei niitä heppojakaan kauheesti löydy... mutta ohi päästiin :D Mahto noi 2 kuskia henkilöautoissaan ihmetellä kovasti...
Ja mitä siihen kahville kääntymiseen tulee, itse on sitä tullut harrastettuakin kun etelään päin joskus ajelin, kauhea jono autoja niin ei muuta kuin 30 minuutiks kahville ja kas kummaa, ei auton autoa liikkeellä...
Kaverin kanssa liikenteessä pulla-UAZilla, minä ensimmäistä kertaa kuskina.
Joku henkilöauto veti peräkärryllä jotain betonimyllyä, vauhti aika tarkkaan 50km/h GPS:n mukaan, sen takana joku punanen civic, akka ratissa.
Muutama kilometri ajettiin perässä tiellä jolla 100 rajotus, UAZilla saa ajaa korkeintaan 80. (keltanen lätkä persuksissa)
Olis päässy heti ohi kun perään tultiin, mutta jäätiin ihmettelemään mikä oli homman nimi.
Kuitenkin, parin kilometrin jälkeen ajettiin UAZilla ohi kun ei se akka uskaltanu ohittaa pitkällä suoralla...
Ja mainittakoon että UAZin kiihtyvyys on olematon 4-vaihteella, 3-vaihteella 50-60 vauhtiin huutaa niin perkeleesti ja 4-vaihde on kuin tyhjäkäynnillä.
Ei niitä heppojakaan kauheesti löydy... mutta ohi päästiin :D Mahto noi 2 kuskia henkilöautoissaan ihmetellä kovasti...
Ja mitä siihen kahville kääntymiseen tulee, itse on sitä tullut harrastettuakin kun etelään päin joskus ajelin, kauhea jono autoja niin ei muuta kuin 30 minuutiks kahville ja kas kummaa, ei auton autoa liikkeellä...
Vähän ehkä OT, mutta mun mielestä ton jälkeen ei tarttis korttia antaa enään ikinä takasin. Lapset viel kyydissä. Vastuuntuntoa löytyy!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006071 ... 3_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006071 ... 3_uu.shtml
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Liikenteessä v*tutta ne ketkä luulevat olevansa niin p*rkeleen hyviä kuskeja. Ja erityisesti perässäroikkujat MYÖS ammattiautoilijoista löytyy näitä paljon. Jos edellä menee auto esim 80km/h alueella, 90-95km/h mittarinopeutta. Niin perässä roikkuu joku v*tun teiniviiksikofflippispääkesämihenapupoika Scanina ratissa vetää rajoitinta vasten vaikka rajoitus on 80km/h ja yhdistelmän max. nopeus 80km/h.
Itse en ole ammattiautoilija. Eikä tämä manaaminen koske läheskään kaikkia autoilijoita.
Itse en ole ammattiautoilija. Eikä tämä manaaminen koske läheskään kaikkia autoilijoita.
Tietyöalueiden läpi kaahaaminen ihmetyttää, tänään meikäläisen sai lyhyellä 50km/h tietyöpätkällä kiinni ExpressBus. Itse ajon 60km/h mittarinopeutta (55 todellista). Samaa ilmenee muidenkin autojen kanssa, harva tuntuu hidastavan vaikka tiellä hyppii työmiehiä ja tietä on kavennettu keilojen kanssa.
Ei siinä parin sadan metrin hidastuksessa nyt paljoa matka-ajassa häviäisi!
Edit: Ennen ko. pätkää bussiin oli väliä ~200m.
Ei siinä parin sadan metrin hidastuksessa nyt paljoa matka-ajassa häviäisi!
Edit: Ennen ko. pätkää bussiin oli väliä ~200m.
Tosta bussista tuliki mieleen, että noissa bussikuskeissa on kyllä osasta ihan järjetöntä sakkia.
Joskus kotopuolesta lähettiin kirkonkylälle, jonne matkaa on 7-8 km. Kattelin heti kättelys, että eipä tarvi kiiruhtaa, kun maantielle rakoa kärkkyessä ohi porhalsi 2 rekkaa ja vielä yks jonka vierellä bussi ohituksessa. Siinä sitte kattelin tota touhua, kun bussi paineli niistä kahdesta muustakin rekasta ohi, että näkyypä kiire olevan. Itse ajelin kaikes rauhas niiden perässä kun matka oli noin lyhyt. Siinä vaiheessa meinas silmät pudota päästä kun tämä sankari kaarsi samaiselle kirkonkylälle, ollen n. 250 metriä edellä.
Ja toinen tapaus, kun päästelin satasen rajotuksella mittarin mukaan 110 välissä oli 80:n pätkiäkin, jossa meikän nopeus 90. Bussihan sielä roikku perseessä koko matkan. Jossain välissä yritti ohittekki, mutta eipä päässy vaikka ajoin tismalleen samaan nopeutta kuin ennen yritystäkin. Olis varmaan päässy ihan helvetin paljo lujempaa, jos olis jaksanu ohitte asti. Lopussa tuli sitten vähän pitempi 80:n pätkä, niin siinähän se sitte päästeli ohi. Taajama kun tuli vastaan niin se liputettiin heti ekalle linkkapysäkille ja meikä kerkes ohi.
Ei voi kun kysyä molemmissa tapauksissa, että mitä järkeä?
Taksit on kans luku erikseen. Yks tapaus oli kun tämä suikkas tasa-arvosessa risteyksessä vitunmoisella vauhdilla oikealta ohi, kun odotin oikealta tulevia! No, eipä niistä jaksa sen enempää. Kaikkihan ne varmaan tietää... ne nk. ammattiautoilijat! Huom. ei koske rekkakuskeja.
Joskus kotopuolesta lähettiin kirkonkylälle, jonne matkaa on 7-8 km. Kattelin heti kättelys, että eipä tarvi kiiruhtaa, kun maantielle rakoa kärkkyessä ohi porhalsi 2 rekkaa ja vielä yks jonka vierellä bussi ohituksessa. Siinä sitte kattelin tota touhua, kun bussi paineli niistä kahdesta muustakin rekasta ohi, että näkyypä kiire olevan. Itse ajelin kaikes rauhas niiden perässä kun matka oli noin lyhyt. Siinä vaiheessa meinas silmät pudota päästä kun tämä sankari kaarsi samaiselle kirkonkylälle, ollen n. 250 metriä edellä.
Ja toinen tapaus, kun päästelin satasen rajotuksella mittarin mukaan 110 välissä oli 80:n pätkiäkin, jossa meikän nopeus 90. Bussihan sielä roikku perseessä koko matkan. Jossain välissä yritti ohittekki, mutta eipä päässy vaikka ajoin tismalleen samaan nopeutta kuin ennen yritystäkin. Olis varmaan päässy ihan helvetin paljo lujempaa, jos olis jaksanu ohitte asti. Lopussa tuli sitten vähän pitempi 80:n pätkä, niin siinähän se sitte päästeli ohi. Taajama kun tuli vastaan niin se liputettiin heti ekalle linkkapysäkille ja meikä kerkes ohi.
Ei voi kun kysyä molemmissa tapauksissa, että mitä järkeä?
Taksit on kans luku erikseen. Yks tapaus oli kun tämä suikkas tasa-arvosessa risteyksessä vitunmoisella vauhdilla oikealta ohi, kun odotin oikealta tulevia! No, eipä niistä jaksa sen enempää. Kaikkihan ne varmaan tietää... ne nk. ammattiautoilijat! Huom. ei koske rekkakuskeja.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa