Katsastus

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Mora
-
Viestit: 16
Liittynyt: 8.6.2006 22:38

ViestiKirjoittaja Mora » 28.6.2006 12:40

Seuraavan kerran jos samaa tapahtuu niin katsastaja konttaa auton alle (eikä käytä monttua) ja laittaa vaijerin paikalleen tai lopettaa työnsä välittömästi ko. konttorilla.

? mitähän tuohon nyt sanoisi...

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 8.8.2006 20:07

Lainailen vähän täältä

EIVÄT SAA PALAA AJON AIKANA. Kyseiset valot toimivat saatto valoina, ja saattovaloille ei ONNEKSI OLE SUOMEN PÄÄTTÄJÄT KEKSINEET RAJOITTEITA. Se TUV- hyväksyntä tässä tapauksessa koskee tuotteen kestävyyttä ja kiinnitystä auton pohjaan. EI SIIS SEN KÄYTTÖÄ TIE LIIKENTEESSÄ.


Olis kiva laittaa boran alle punaiset, mutta onko joku törmännyt tuohon saattovalo-pykälään jossain lakiteksteissä?

Ragdoll
-
Viestit: 14
Liittynyt: 6.4.2006 23:35

ViestiKirjoittaja Ragdoll » 8.8.2006 22:36

Näin sivuston vähemmistösukupuolen edustajana voin myös todeta todeksi sen että olen vieraillut katsastusasemalla ja saanut vain kertomuksen mitä kannattaisi vaihtaa, kun taas miehelleni on samoista asioista seuraavalla kerralla tullut huomautus/hylsy.. Mulle ne vaan tuumailee, että onpas neidillä hieno ralliauto.. Joo, ja viimeks kun konttorilla vierailin, niin katsastaja ajo vanhaa letukkaa pois dynamon päältä, kaasua reilusti, kolinaa ja räminää, ja kas letukan putki oli maassa.. sinne jäi katsastusmies sitä korjailee tiukan näköisen omistajan kanssa..

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 9.8.2006 7:18

minä kun kävin pari kuukautta sitten muutoskatsastamassa autoani niin katsoin seuraavaa episodia vuoroa oottaessa:

pihalla aivan hiljaista. vain joku autokoululainen inssin kanssa pihalla autossa juttelee ja opettaja oven luona konttorin edessä istuu. sitten ovet avautuvat. pihalle syöksyy vauhdilla vanha ruosteinen bluebird. auto rullaa sammutettuna muutaman metrin kun kaksi katsastusmiestö oli voimalla tuupanneet auton pihalle. bluebird nytkähtää ja hörähtää vaivoin ja nykimällä käyntiin ja sitten kaasuttaa pois. kaksi katsastusmiestä mitkä olivat autoole mäkistarttiapua antaneet vilkuttelevat ja nauravat ovella bluebirdille.

hauska välikohtaus odottaessa. en tiedä menikö bluebird läpi, mutta oma meni heittämällä läpi.

VTEC
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.8.2006 8:19

ViestiKirjoittaja VTEC » 9.8.2006 8:50

Jatketaanpa tästä,kun ei muuta sopivaa paikkaa löytynyt... eli käytin oman corron leimassa ja leima tuli,mutta tuli myös reikä etupuskuriin. Auto ei todellakaan ole liian matala,joka kulmasta 11cm ja pakoputki matalin 9,5 cm,mutta taisi olla hiukan innokas ja varomaton tarkastaja,kun sellaista vauhtia ajoi iskaritestiin menevälle rampille.Ei se olisi mieltä muuten kaivellut,mutta se näkyy edestä,joten häiritsee.
Konttuurin päällikkö oli jo juhannuksen vietossa,jotenasia jäi pöydälle,mutta onko jollain kokemuksia kuinka vahinkoja on korjattu/korvattu?
Itsellä ei aikaa ole nyt aikaa korjailla.


Kaveri kävi katsastamassa/rekisteröimässä Saksasta tuodun Audi A4 1.8tq. Katsastusmies taisi innostua autosta vähän liikaa ja ajoi auton sellaisella vauhdilla nosturille, että ei huomannut nosturin välissä olevaa ylös jäänyttä tunkkia. No tämän jälkeen kuului sellainenkin kolina ja rohina, että ei ollut uskoa silmiä/korvia. Pohjasta löytyi syvät naarmut, jarruletku melkein poikki ja olikohan jokin kannatin vielä solmussa. Katsastus mies vain totesi sitten, että "jopas sattui". Vahingot kyllä korjattiin katsastusaseman vieressä oleella käyttö-autolla katsastusaseman piikkiin ja sai vielä "palkintona" ilmaisen katsastuksen.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 9.8.2006 10:43

only4pro kirjoitti:Olis kiva laittaa boran alle punaiset, mutta onko joku törmännyt tuohon saattovalo-pykälään jossain lakiteksteissä?

Lakiteksti ei tunne saattovaloja.
Ja kun ei ole mainittu sallituissa valoissa, ei saa käyttää tieliikenteessä.
Elikkä parkissa saa pitää vaikka minkälaisia valoja päällä, mutta heti kun lähtee liikkeelle ne on sammutettava.
Nimim. itsellä siniset "ritari ässä" tyyppiset ledit keulassa, vain silloin tällöin parkissa ollessa pidän päälle kytkettynä :)

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 9.8.2006 15:04

Lakiteksti ei tunne saattovaloja.
Ja kun ei ole mainittu sallituissa valoissa, ei saa käyttää tieliikenteessä.
Elikkä parkissa saa pitää vaikka minkälaisia valoja päällä, mutta heti kun lähtee liikkeelle ne on sammutettava.
Nimim. itsellä siniset "ritari ässä" tyyppiset ledit keulassa, vain silloin tällöin parkissa ollessa pidän päälle kytkettynä :)


Miten tämän pitäisi selittää katsastusmiehelle? Pitääkö ne olla jotain E tai TÜV hyväksyttyjä? Entäs pitääkö olla joku kytkin että ne ei saa päälle ajon aikana?

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 9.8.2006 20:45

Kytkee niin, etteivät pala kuin käsijarrun ollessa kytkettynä? Luulisi riittävän...

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 9.8.2006 21:49

Kytkee niin, etteivät pala kuin käsijarrun ollessa kytkettynä? Luulisi riittävän...


ja sitten jonnekkin ohituskytkin :)

Onko tietoa paljonko sakkoa saa jos ne ajaa päällä?

Kaverilla on keikkabussin alla neonit eikä poliisi ole pysäyttäny kertaakaan vaikka on tullut vastaan...

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 9.8.2006 22:09

only4pro kirjoitti:
Kari.L kirjoitti:Kytkee niin, etteivät pala kuin käsijarrun ollessa kytkettynä? Luulisi riittävän...

ja sitten jonnekkin ohituskytkin :)

Tarviiko tuossa edes mitään erillisiä ohituskytkimiä.
Nostaa käsijarrua vain hieman, että merkkivalo syttyy!

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 9.8.2006 22:10

auto liian uus, alkaa tietsikka valittaa...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 9.8.2006 22:16

Napertaa extra katkaisijan käkkärin katkaisijan viereen eli käsijarrun tyvelle joka katkoo maata. Ohjaus virtalukon takaa ettei valot oo päällä esim kotopihalla koko ajan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 9.8.2006 22:58

Taas ne teinit laittelee niitä alustavalojaan ;)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 9.8.2006 23:08

Johan sitä jotain pitää harrastaa ku on päässyt 28-v kypsään ikään xD

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 10.8.2006 8:54

Taas ne teinit laittelee niitä alustavalojaan ;)


En minä nyt niinkään sanoisi, ikää on kyllä 24v.

Laittamiseen on kaksi syytä, ja toinen on kastastus :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.8.2006 9:02

Onko tietoa paljonko sakkoa saa jos ne ajaa päällä?

Tosimiehellä, joka uskaltaa ajaa alustavalot päällä, on aina sen verran pätäkkää lompsassa, että kykenee maksamaan saamansa sakot vaikka käteisellä lappua kirjoittavalle viranomaiselle...

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 10.8.2006 12:40

Ainoa syy millä ite laittaisin pohjaan valot, ois just se ettei tarvi taskulampun kans tuskailla pimeässä montussa auton alla ;)
Kaippa tuota vois tässä 28v vuoden iässä alkaa teineilemään, johan mulla on Omegassa Asconan maski muokattuna ja ritilöitten välissä "ritari ässä" valot :D
Pannaas vielä kuva: http://humppa.pp.fi/omega/Ledit.jpg
Ei tuo pirssi mikään maailman hienoin oo.. mutta näkyypä omien käsien jälki :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.8.2006 13:18

Katsastuksesta kun on puhe, niin itse menin katsastukseen perjantaina puoli tuntia ennen aseman sulkemista. Jonottaa ei tarvinnut hetkeäkään vaan heti pääsin sisälle, katsastusmieskin jo jutteli että pääsee ajoissa viikonlopun viettoon. Jotenkin koko katsastus tuntui melko köykäiseltä, esimerkiksi iskareita ei testattu lainkaan :)

No kyllähän tuo auto ihan hyväksyttävässä kunnossa on, mutta tällä kertaa katsastus meni yllättävän mukavasti läpi...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 10.8.2006 13:45

^tuostahan olisi pitänyt vaatia alennusta :-), koska eikös hinta pompsahtanut juuri iskaritestauksen tultua pakolliseksi osaksi arvuutusta?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.8.2006 14:33

^ Totta, olisi pitänyt vaatia iskaritestin hinta takaisin :)

Sitä en sitten tiedä, testaavatko kyseisellä asemalla yleensäkään kaikkien iskareita. Asemalla kun on pari "linjaa" ja vain toisella on testeri. Tokihan siihen testeriin pääsee ajamaan silloin kun se ei ole käytössä, mutta tämä vaatisi ylimääräistä peruuttelua ja veisi turhaa aikaa...

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 10.8.2006 15:15

SS: kiitos loistavasta vinkistä! Pitää itekki koittaa muistaa mennä katsastamaan just ennen sulkemisaikaa :)

VeeTuplaVee
-
Viestit: 163
Liittynyt: 30.8.2003 15:57

ViestiKirjoittaja VeeTuplaVee » 10.8.2006 18:15

No mullekin kävi alkukeväästä silleensä ton pick-upin kans että ei ne iskareita testannu. Tiedä sitten et antaako lehtijousilla varustettu auto jotenkin erilaiset tulokset. Niin ja edessä on vääntösauvajousitus.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 10.8.2006 20:15

mutta näkyypä omien käsien jälki :)

Sehän näkyy vaikka vetelis lekalla pitkin kylkiä ;-)

MadMike
-
Viestit: 139
Liittynyt: 30.1.2006 13:27

ViestiKirjoittaja MadMike » 13.8.2006 17:23

alustavalojen laillisuus riippuu aivan katsastusmiehestä ja omistajan sukupuolesta :D mutta oman auton sain kuin sainkin katsastuksessa läpi.

kaksi kertaa olen ajanut poliisiautoa vastaan alustavalot päällä, ekalla kertaa ei pysäyttäneetkään mutta toisella kerralla sain muutaman sanan ja vihaisen ilmeen. (ei sakkoja). tämän jälkeen en ole pitänyt lamppuja ollenkaan päällä ainakaan ajossa.

Mora
-
Viestit: 16
Liittynyt: 8.6.2006 22:38

ViestiKirjoittaja Mora » 14.8.2006 20:01

No mullekin kävi alkukeväästä silleensä ton pick-upin kans että ei ne iskareita testannu. Tiedä sitten et antaako lehtijousilla varustettu auto jotenkin erilaiset tulokset. Niin ja edessä on vääntösauvajousitus.

Ei testattu, koska ajoneuvon kokonaismassa on yli 2500 kg. Kyllä tulokset riippuu paljon akselistorakenteesta ja testilaitteesta, joten eivät ne arvot ole mitenkään vertailukelpoisia. Mikäli autossa on monilehtiset lehtijouset, niin lehtien välinen kitka saa aikaan vaimennusta, joten huono iskari ei välttämättä anna erityisen huonoa lukemaa, toisin kuin esim. MacPherson rakenteessa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.8.2006 20:11

Välttämättä arvuuttajan huomiota ei herätä edes se, että iskariin on porattu reikä ja sillä ei siten todellakaan ole vaimennustehoa olemassa...

parkkinen
-
Viestit: 53
Liittynyt: 26.5.2005 18:50

ViestiKirjoittaja parkkinen » 15.8.2006 2:44

Kaikesta ne jaksaa mussuttaa :D Itse käytin aikoinaan Caddya uusinta katsastuksessa ja leiman saatuaan katastusmies murjaisi. Tuo pakoputken kulma on väärä, joten kannattaisi muuttaa se. Sitten antoi jonkun palveleva A katastus vihkon kouraan. Nykyään käytän vain K1.

Saa nähdä mitä sanovat nykyään Transportterista. Joka kerta on mennyt läpi, mutta nyt kun on takalydyt vaihdettu http://www.autovaruste.net/valot/vw/FKRLX02071.jpg Saa nähdä tuleeko hylsyä noista :P

Katsastusasemille pitäisi kyllä tehdä testejä. Testataanhan tietokoneliikkeitäkin. Miksei siis katsastusasemaa. Tässä sarkaa TM:än pojille :P

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 15.8.2006 8:20

ake testaa asemia, niin katsastuspuolta kun rekisteröintiä, sokkona.
tm testaa kans.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 15.8.2006 14:22

parkkinen kirjoitti:Saa nähdä mitä sanovat nykyään Transportterista. Joka kerta on mennyt läpi, mutta nyt kun on takalydyt vaihdettu http://www.autovaruste.net/valot/vw/FKRLX02071.jpg Saa nähdä tuleeko hylsyä noista :P

Ei voi tulla hylsyä jos noissa on e-hyväksyntä.
Jos ei valoissa lue niin tarkista paketin mukana tulleet paperit.
Jos on hyväksymättömät niin ei muuta ku jännittämään huomaako :)

VeeTuplaVee
-
Viestit: 163
Liittynyt: 30.8.2003 15:57

ViestiKirjoittaja VeeTuplaVee » 15.8.2006 21:14

Jettaan ostin autovarusteelta takavalot. kirkas/punaiset. e-hyväksyntä, mutta katsuri haluis taakse heijastimet.

Hylsyy ei antanut. Valoissa jos ei ole heijastinta niin silloin pitää laittaa taakse heijastimet.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 15.8.2006 21:27

laittaa tarralla heijastimen siksi aikaa et on leiman saanut....

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.8.2006 22:03

<lakijeesustelua>Tai pysyvästi, ei se heijastin siinä takana ihan turhaan ole.</lakijeesustelua>

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.8.2006 16:22

Eikö hyväksyntään kuulu että on myös heijastin? Olikohan heijastimen tunnus W tai M... Tarkistakoot ken tahtoo...

Mulla kans kerran mussutettiin heijastimesta ja piti oikein näyttää että tosa se on ja tossa on hyväksyntämerkki.

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 16.8.2006 18:37

Mites kun mulla on Golf 3 tummapotiikka Angel eyesit mitkä on Tuv hyväksytty niin meneekö ne läpi vai pitäiskö vaihtaa orkkiksii mistä täytys vaihtaa parkit ja yks polttimo?? Onko ketään katsastanu enkelinsilmillä golffia siis hyväksytysti?

VeeTuplaVee
-
Viestit: 163
Liittynyt: 30.8.2003 15:57

ViestiKirjoittaja VeeTuplaVee » 16.8.2006 20:11

Niin no tarralla meinasin laitta jotkut heijastimet. Sit ku muistaa.. eli varmaan ennen seuraavaa katsastusta. Nii eihan ne turhaan siellä ole. Mutta heijastaahan se rekisterikilpi. Mut sit ei heijasta enää mikään jos kytät on vienyt kilvet.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.8.2006 20:43

Se heijasti kai pitäs olla e-hyväksytty?

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 16.8.2006 23:32

Heijastimen merkintä mun käsityksen mukaan IA.
Oon koittanu keräillä tonne http://humppa.pp.fi/valomerkinnat.txt noita merkintöjä.
Niin ja mitä noita parin auton alkuperäsiä takavaloja oon kattonu niin IA niissä komeilee.

Ja vinkki (hienoin heijastin taakse?): takapuskuriin koko leveydeltä hyväksytty heijastin :)

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

jepjep

ViestiKirjoittaja Misanthor » 23.1.2007 18:06

Eli auto pitäisi katsastaa nyt tässä kuussa ja ongelmana onkin "pikkaisen" tuo auton tyhjäkäynti. Kysymys siis kuuluukin että millä tavalla ne nykysin noita päästömittauksia tekevät, onko se tyhjäkäynti ja kierrosta koneeseen vai jompikumpi vain... ? Autohan siis on vm. 88 eikä mielestäni rekisteriotteessa ole mainintaa vähäpäästöisyydestä. Tyhjäkäynti vain rassaa kun tässä ihanassa talvisäässä se on suurinpiirtein varmaan 2000 - 3000 rpm parhaimillaan. Kaasarikone kyseessä ja säätöjä se vaan vaatii, mut mukavahan se ois jos sen sais ilman säätämistä menemään läpi.

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 23.1.2007 18:16

Kannattaa mittauttaa päästöt jossain muualla, kuin konttorilla. Ei maksa sen enempää, kuin asemalla ja saa säädöt samaan rahaan. Jos vähänkään epäilystä, että jäisi päästöistä kiinni niin miksi ottaa (turhaa) riskiä ?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 23.1.2007 18:45

Vaikka päästölaput oiskin hankittu muualla ennen katsastusta, voi ne katsastuksessa kuitenkin tarkistaa päästöt ja läpi on mentävä, ne ei vaan voi veloittaa siitä mittauksesta.

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 29.1.2007 22:13

tuskin katsastusmies rupee ilmatteeksi tekemään mitää päästöjä :D

mutta joo opettajan transportterin katsastusingenjööri polki vituiksi päästöjä ottaessaan...eli se leikkas kiinni.. ja eihän tietystikkään katsastus sitä korvannu..omasta pussista.. opettaja vaan sano ku meni sitte korjattuna näyttämään niin oli vähän hiljaisia miehiä siellä...

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 30.1.2007 0:13

Meillä on tapana käydä päästölaput ottamassa päivää paria ennen katsastusta paikalliselta teboililta. Tarvittaessa säätävät kaiken kohdilleen, 12e tais maksaa eikä katsastuksessa mitattu kun se on erillinen ja konttorilla aina kysyvät "otatko päästömittauksen".. Mietin vain jos ei päästöjä mittauttaiskaan ensin ja menis katsastamaan ilman päästömittausta.... Tuskin onnistuis ;)

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 30.1.2007 16:53

haha, ja päästöistähän se narahti. :D Tyhjäkäynnillä päästöt olivat liian korkeat kun taas autoa huudattaessa ne päästöt olivat hyvät. Pakokaasumittaus oli onneksi ilmainen kun käytin. Niin säästin ainakin jotain. Nyt vaan käsijarru kuntoon, kun toinen pyörä ei pidä ja päästöt kohdalleen ja hakemaan se leima lappuun... Tuskasta.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 30.1.2007 17:03

Itsellä on tapana ollut käydä polkemassa bensa autot niin kuumaksi että pakosarja hehkuu punaisena. Eli ajetaan n10km kakkosella ja kolmosella isoilla kierroksilla. Lähtee karstat samalla. ;) Sitten vain paikalliselle shellille mittariin kiinni ja tuloste kouraan. Maksaa muistaakseni 10€ jos ei tarvi säätää.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 30.1.2007 17:58

Itsellä on tapana ollut käydä polkemassa bensa autot niin kuumaksi että pakosarja hehkuu punaisena. Eli ajetaan n10km kakkosella ja kolmosella isoilla kierroksilla. Lähtee karstat samalla. ;) Sitten vain paikalliselle shellille mittariin kiinni ja tuloste kouraan. Maksaa muistaakseni 10€ jos ei tarvi säätää.


Itselläni on kyllä mennyt kunnossa oleva auto aina läpi ilman mitään kikkailuja.

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 30.1.2007 19:30

mutta kyllä se auto pitää olla lämmin ennenkä ne tulokset edes sanoo mitää.. ja sitte vasta on tulokset oikein ku on lämmin..ja usein tuo auttaa joitain autoja ku niitä käy polkemas niin menee arvot kohdalleen.. bensa autoissa

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 30.1.2007 19:45

Ja dieseleissäkin auttaa, lähtee noki putkista, eikä tartte niin monta kertaa polkasta paikallaan. Vaikka moottorille se on yks ja sama polkeeko paikallaan vai ajaessa kiekat yli 4000.
Autossa on vikaa jos savutestissä hajoaa, ei se konttorin vika ole.
Testi sinänsä aivan hanurista eikä kerro ajon aikaisista päästöistä niin mitään.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.1.2007 19:54

pelkästään positiivinen juttu se vaan on ainakin viridiiseleiden kohdalla =)

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 30.1.2007 20:50

Mitenkäs täällä muilla on syncro autoille tehty jarrutesti, kun sehän ei pysy rullila olleskaan?

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 30.1.2007 21:23

Eipä oma auto ole vag, mutta siinä on lukollinen keskitasauspyörästö. Siinä inssi kävi vaan pihalla jarruttelemassa ja totesi jarrut toimiviksi. Katsastuskin on sopivasti talvisin... Tosin ensivuonna pitää mennä konttorille, jossa on nelivedolle soveltuva jarrutesteri. Ihan omasta mielenkiinnosta, että tietää jarrujen kunnon tarkemmin.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 31.1.2007 1:27

ei o testattu paikallisellakaan konttorilla....

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 31.1.2007 9:06

minä testaan ite oman autoni boschin testerillä valvottuissa oloissa ja otan yleensä päästölukemat sekä tyhjäkäynnillä että vähän päälle 2000 kierroksella. Tosin kun kiepit 2000 on vapaalla paikoillaan niin eihän se varmaan anna ihan oikeata kuvaa vieläkään ajonaikaisesta päästöstä, koska moottoria ei rasita siinä voimansiirto, vierinvastus ja ilmanvastus ja muut kitkat. Eipä silti vaikka lapun katsarille kiikutinkin, niin olisi se silti ottanut päästöt, mikäli olisi poistoletku putken päähän mahtunut. eikä sitä päästölappu kiinnostanut juuri minkään vertaa. ainut oli että sain katsastuksen "halvemmalla", jos 47 euron katselua nyt halvaksi voi sanoa. olivat nostaneet hintoja suunnilleen sen päästömittauksen verran.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 31.1.2007 10:22

Mitenkäs täällä muilla on syncro autoille tehty jarrutesti, kun sehän ei pysy rullila olleskaan?

Takajarrut normaalisti. Etujarruja mitattaessa täytyy auto peruuttaa rullien päälle siten, että etupyörät pyörivät takaperin. Tosin sen peruutuksen jälkeen ennen pyörittämistä pitää vapauttaa vapaakytkimen lukko. Eli käynnissä/virrat päällä käyttää 1. vaihteen päällä ja sitten takaisin vapaalle.

Ja näin on myös omasta syncrostani mitattu.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 31.1.2007 16:35

Onko siä joku "räikkäsysteemi" sit tossa syncrossa??? En oo ikinä kuullutkaan. Mut eihän käkkärillä voi saada takarenkaita lukkoon ilman että etupyörät pysähtyisivät. Eli eihän niitä takajarruja voi penkissä mitata... Vai oonko ihan hakoteillä?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 31.1.2007 18:19


jvp
-
Viestit: 59
Liittynyt: 25.10.2005 21:21

ViestiKirjoittaja jvp » 2.2.2007 14:23

Mitenkäs täällä muilla on syncro autoille tehty jarrutesti, kun sehän ei pysy rullila olleskaan?


Tässä jotain: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5611&highlight=katsastus

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 2.2.2007 17:09

^Visko syncrosta oli kyse, ei torsenista.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 2.2.2007 18:57

menin Audin kanssa eilen katsastukseen, olin nostanut autoa sentin verran keulasta talvea ja myös katsastusta varten. maavarasta ei ole hajuakaan, tuskin ihan sitä vaadittua kun sitä on laskettu varmaan kuutisen senttiä. heti ekassa iskaritestissä raapaisi pohja siihen systeemin kun oli aika korkea reuna. katsastus setä näytti hämmästyneeltä ja itse meinasin revetä nauramaan. äijä totesi että "on vähän liiankin matala..". nosturissa auto työnsi sen kiskojen välissä olevan nostimen ihan perälle ja se liikkui muutenkin hiukan huonosti auton alla. setä kysyi "paljonko tätä on oikeen madallettu", johon totesin että joku 35mm. sitten pohdiskeli onko maavaraa varmasti se 8cm johon totesin että pitäisi varmaan olla. lähtiessä oli pokassa pitelemistä kun äijä varoitti vielä että "kannattaa kyllä varoa noin matalan maavaran kanssa" =D

Ari K
-
Viestit: 58
Liittynyt: 13.10.2005 12:11

ViestiKirjoittaja Ari K » 3.2.2007 12:46

Kävin katsastamassa tänään tuon Caravellen (paku) ja oli hiukan yllättävää kun inssi sanoi, että tämä auto täytyy muutoskatsastaa. Auto on ihan alkuperäisessä kunnossa, joten minä sitten ihmettelemään, että miten helkkarissa.

No katsastusmies totesi, että autossa on vain yhden istuttava penkki kuskin vieressä vaikka se on rekisteröity kolmelle. Tilanne on ollut tämä uudesta saakka (auto on vm. 97), eikä ole aikaisemmin asiaan puututtu. Meinasi ensin antaa hylsyn ja käski varata ajan muutoskatsastukseen, mutta sain onneksi puhuttua asian hoidettavaksi saman tien (meinasi vähän vituttaa maksaa turhasta, mutta ajoaika oli loppunut, joten pääasia että sai leiman).

Eturipustuksien kimpussa heppu ryskäsi heti alkuun ainakin varttitunnin, mutta kun ei sieltä vikaa löytänyt (useimmiten sieltä näissä vehkeissä löytyy...), niin keksi kai sitten tämän. Lisäksi keksi myös, että etuvilkkujen hehkuista on keltainen pigmentti käynyt liian vähiin...

Yleensä omalla kohdalla katsastukset menneet kivuttomasti, mutta nyt alkaa ilmeisesti kalusto olla liian vanhaa. Onneksi päivitystäkin on jo tilattu (tosin tuo paku ei ole lähdössä mihinkään).

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 3.2.2007 17:56

mullekin keksi sanoa vilkkujen pigmentin puutteesta. hälytin kun polttaa ovien avauksessa niitä aina 30s niin nisstä se keltainen elmukelmu ropisee sinne vilkun pohjalle hetkessä. joten aattelin sitten vaan hiljaa mielessäni että vitut niitä alan vaihtamaan jos on ihan saman näkösinä jo 3 vuotta kelvanneet. jännä ettei noista omatekoiosista w8 ledivaloista siinä sisällä sanonu mitään vaikka varmasti näki ne. kait ne on sitten vaan niin katu-uskottaviksi saanut tehtyä :)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 3.2.2007 19:31

Onhan toi katsastus muutenkin aika arpapeliä. Riippuu ihan kuun ja tähtien asennosta ja mitenkä on inssi saanut pesää viimeaikoina tuo mistä se sattuu valittamaan.

Mun mielestä turhasta valittaminen, ja ASIAKKAALLE ilkeily on typerää. Sen sijaan voisivat keskittyä kitisemään oikeista puutteista, alustan osien kunnosta, jarruista sun muusta oikeesti tärkeästä. Ja joskus voisivat neuvoa ihmisille auton kuormaamistakin, joskus aina näkee autoja joissa hattuhyllyllä on hattuhylly täynnä irtoroinaa, puhelinluetteloa sun muuta. Kolaritilanteessa ei välttämättä niin hyvä idea..

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 3.2.2007 19:41

^Niin ja samallahan he voisivat neuvoa asikasta ajamaan taloudellisesti, sekä tarkistaa auton huoltojen tilanteen, tai ainakin rengaspaineet. Kuhan keskittyvät olennaiseen, niin se ehkästä kuiten tärkeintä.

Se, miten esittävät asian, niin sillä suuri merkitys miten asiakas sen kokee. Samaisen hylkäyspäätöksen kun voi kertoa kovin monella eri tapaa. Yx kertoo armottoman vittuilun kera, toinen lohdutellen, sekä neuvoen asiassa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 3.2.2007 20:09

Juurikin.

Nykyinen käytäntö tuntuu lähinnä vittuilulta, maksat tuon reilut 50e.. ja ihan arpapeliä, millainen tuomio tulee.

Olisi hauska joskus käydä samalla autolla vaikka muutamalla eri katsastus asemalla, väittäisin että tuomiossa olisi eroja...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 3.2.2007 20:14

Tähän mennessä n. 100 auton verran juurikin ^ työn puolesta tehneenä, voipi sanoa että eroja on...

Edit: kuten yleensäkin kaikessa - myös mm huolloissa.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 3.2.2007 21:28

Noista värinsä menettäneistä vilkkupolttimoista..
Kannattaa suosiolla ostaa sinne Philips SilverVision:it.
Hankintahinta on kyllä kalliimpi kuin tavallisilla oransseilla, mutta väri pysyykin sitten huomattavasti pidempään.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 3.2.2007 21:53

joo kysyin noittenkin hintaa törkytorilla käydessä niin oli aika miehekkään hintasia. taisi hintaa kertyä melkein 20 euroa tolle paketille. arvelin että laitan jotkut halvat just ennen seuraavaa katsastusta.

jate2
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.2.2006 22:35

ViestiKirjoittaja jate2 » 4.2.2007 22:30

Joo-o. Katsastus on tänäpäivänä todella helppoa hommaa. Muistan ajan kun katsastus oli monopolihommaa. Katsastusmies oli oikein Herra Katsastusmies.
Aika piti varata, jopa 9kk. ennen katsastusta, jos sillon antoivat, tai sai juosta useamman kerran kyselemässä aikaa. Puhelintiedusteluihin todettiin: EI OO.
Aika oli se, joka sieltä annettiin ja sitä ei voinut muuttaa... Ota tai jätä...

Auto piti olla puhdas ja siisti. Ylimääräistä tavaraa ei suvaittu.
-Tämä on henkilöauto, ei pakettiauto! (2ltk takapenkillä)
Vuoroa odotettiin autossa ja kun oma vuoro tuli, ajettiin hallin ovelle, luovutettiin auto katsarin "hellään huomaan". Dynolle, sitten auto nosturille, esiteltiin runkonumero, mentiin käskystä autoon ja tehtiin ohjeiden mukaan. Turhaa tarinointia ei saanut harrastaa.
Hakkua tuli pohjaan runsaasti. Edes uusi massa ei auttanut. Piikkiä pohjaan vaan.
Ainoastaan katsarin esittämiin kysymyksiin vastattiin...
-MITÄV....A? Mikä tämä on?
-lisäjarruvalo, herra katsastusmies.
-EI AUTO OLE MIKÄÄN JOULUKUUSI. Varatkaa aika uusintakatsastukseen. Silloin saatte kilvet takaisin. Tätä ei saa ajaa korjattavaksi, sillä tämä on todella vaarallinen tieliikenteessä. V...u kaikenlaisia v...n himmeleitä...
(sillon lisäjarruvaloa ei oltu hyväksytty suomen liikenteeseen, ei kyllä kiellettykkään, erikseen)

Huomio yms. valojen paikkoja mitattiin, jos sentti väärin, hylsy, tai kilvet... Korjauskehoituksia jaettiin kitsaasti. Esim. palanut kilpivalo tarkoitti uusintaa...
Jos toit kilvettömän tai leima ummessa olevan auton, piti näyttää auto jolla ko. laite on hinattu paikanpäälle...
Jos tuli hylsy, asiaa tai vikoja ei esitelty, ilmoitettiin vain: katsastus hylätty.

Jos menit väittämään vastaan, tuulilasi saattoi yhtäkkiä olla naarmuinen tai takavalot haalistuneet tai umpiot huonot tms...
Punainen tarra saattoi tulla lasiin todella herkästi...

Itsellä oli vaikeuksi saada Consul Coupe leimasta läpi, 2.8v6 ja automaatti, tuplaputket, laskettu, wolfracet + leveät läskit alla, jne. Kaikista pahin oli että olin auton omistaja ja ikää oli tuolloin 16v. 3kertaa tuli uusinta ennenkuin sain kilvet ko. laitteeseen. Sitten oli yllätys kun nykyinen systeemi astui voimaan, autoa jopa kehuttiin hyväkuntoiseksi ja konttorilla tarjottiin kahvia... Oli siinä varmaan naamanilmeitä...
Luulen että vanhalla systeemillä puolet tämänkin foorumin autoista jäisi katsastamatta, oli senverran mielivaltaista puuhaa.
Mitähän senajan katsuri olisi sanonut tuulilasilla olevasta navigaattorista tai jostain TFT-näytöstä kojelaudassa...

Kun möykkäätte katsastuksesta, kysykää faijaltanne tai vaariltanne katsastuksesta, saatte aika mielenkiintoisia tarinoita... Sillon katsastusmiehen kusettaminen oli todella taitolaji ja se synnytti jo urbaanilegendoja...

Jos ei tullu leimaa, pitää muistaa että katsurikin on vain töissä siellä ja sillä on vielä isommat herrat takana. Ja oma perse tulessa jos mennyt hyväksymään jonkun määräystenvastaisen pommin... Entäs sitten jos jotain sattuu ja se johtuu jostain virityksestä joka on hyväksytty katsastuksessa. Kelle tulee kakkaa tuulettimeen?
Jos saa huonoa asiakaspalvelua, kannattaa tehdä reklamaatio heti. Ne on nykyään asiakaspalveluammatissa. Tietysti ei kannata mesota jos ei saa alustahalogeeneja läpi vain siksi että ne on v.tun siistit tai liian isoja/ leveitä renkaita tai 9:ää lisäpitkää auton keulalla...
Jos tulee kiistaa, kannattaa hakea lakitekstiä avuksi, Suomen tieliikennelainsäädäntö, sieltä tekniikkaosio, tai AKE:n sivuilta... Useamman kerran jouduttu tutkimaan ko. kirjaa konttorilla, asiallisesti, malttiaan menettämättä ja asiallisesti perustellen, yleensä on sopuun päästy... Tai kompromissiin...

VaniljaLo
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 25.9.2007 11:02

Poliisilta tieto alustavaloista

ViestiKirjoittaja VaniljaLo » 25.9.2007 11:06

Tänään tuli Poliisilta sähköpostia kun kysyin alustavaloista:

Normaalissa liikenteessä olevassa ajoneuvossa ei saa alustavaloja vaikka ne
eivät olisikaan päällä ajon aikana. Katsastuksessa aivan varmasti määrtään
alustavalot pois otettavaksi, samoin kuin poliisi tien päällä määrää ko.
poistettavaksi ja todennäköisesti kirjoittaa vielä sakon rakenteiltaan
määräystenvastaisen ajoneuvon kuljettamisesta.

Ylikonstaapeli Simo Savioja
Turun kihlakunnan poliisilaitos / Turvallisuuden tulosalue /
Liikenneturvallisuus



Eli kaikille selvyydeksi.

sts
-
Viestit: 88
Liittynyt: 31.8.2005 22:52

ViestiKirjoittaja sts » 25.9.2007 19:00

Kyllä noi katsastukset välillä koittelee. Juurikin tuo rekkarin valojen puuttunut e-hyväksyntä, mistä seurauksena jälkitarkastus. Tosin nuo madallussäännökset taitaa olla aika tulkinnan varaisia juttuja. Ainakin tuo 8cm minimi maavara ja 52mm maksimi madallus ei taida joka paikassa päteä:) Omassa ei kyllä tuota 8 senttiä löydy ja madallustakin on hiukan enemmän kun tuo -52mm. Nyt on ainakin kaikki muutoskatsastettu ja merkitty otteeseen niin ei valittamista.

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 27.9.2007 11:01

just kävin eilen katsastamassa ja ei ollut mitään sanomista palvelusta. Kaveri oli asiallinen vanhemman puoleinen sälli ja jutteli niitä näitä. Oli itse sillä linjalla että kaiken maan auton laittaminen pitäs kuristaa vielä nykysestäänkin. Onneks en oo autoa tuunannu kun imurilla kerran vuoteen :D

siinhän ois äijille bisness rako, laittakaa pystyyn "rakentelijoille myönteinen katsastusasema". Katsastajaks sellanen pelkissä haalareissa oleva povikas mimmi ja takahuoneeseen sikaarit ja pokeripöytä katsastuksen ajaks. "Katsastus Lounge, miehille jotka kulkevat omia polkujaan".

zorza05
-
Viestit: 108
Liittynyt: 30.12.2006 21:12

ViestiKirjoittaja zorza05 » 2.10.2009 17:38

Nostetaan vähän vanhaa topiccia. Miten on, kun nyt auto pitäisi viedä jälkitarkastukseen ja alla on takana sakkokumit.Voiko ne valittaa niistä vai kattooko ne vaan katkenneen jousen joka piti siis vaihtaa?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.10.2009 22:17

Auto pitää olla tieliikenteeseen soveltuvassa kunnossa, voi tulla uusi hylky renkaista vaikka niitä ei olisi aikaisemmin merkitty.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 2.10.2009 22:28

Miten on, kun nyt auto pitäisi viedä jälkitarkastukseen ja alla on takana sakkokumit.

No miksi et vaihda alle kunnollisia kumeja kun kerran tiedät niiden olevan huonossa kunnossa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.10.2009 22:36

Tai laita ne toisen kauden renkaat alle. Tähän aikaan vuodesta uskaltaa mennä kummilla vaan kun päivät on plussalla ja yöllä käy miinuksella.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 2.10.2009 22:39

joo,kyllä ne sakkorenkaat jätetään kierrätyskasaan jo muiden tielläliikkujien turvallisuuden vuoksikin...ja jälkitarkastuksessa kattoo vaan hylätyn kohdan...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.10.2009 22:57

Voiko vielä nykyään muuten mennä väärän kauden renkailla katsastukseen? Takavuosina sai hyväksytyn vaikka meni heinäkuussa piikkipyörillä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.10.2009 22:59

ja jälkitarkastuksessa kattoo vaan hylätyn kohdan...


Mutta tarkka katsastusmies katsoo myös ne sakkokumit ja hylkää niistä, varsinkin jos jousia joutuu katsomaan niin aika lähelle niitä renkaita silmä osuu.

Muistaakseni Max 20km matkan saa ajaa väärillä kumeilla konttorille.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 2.10.2009 23:20

Voiko vielä nykyään muuten mennä väärän kauden renkailla katsastukseen? Takavuosina sai hyväksytyn vaikka meni heinäkuussa piikkipyörillä.

Saa mennä millä vain kunhan ovat lailliset.

Muistaakseni Max 20km matkan saa ajaa väärillä kumeilla konttorille.

Ei se sitä inssiä kiinnosta toitko autosi sinne trailerilla vai ajoitko.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.10.2009 23:27

Voiko vielä nykyään muuten mennä väärän kauden renkailla katsastukseen? Takavuosina sai hyväksytyn vaikka meni heinäkuussa piikkipyörillä.
Saa mennä millä vain kunhan ovat lailliset.
Lailliset katsastusajankohtana ajettavaksi vai hyväksyttävä pinta/nastojen määrä?

Mulla olis yks n vuoden projekti jossa pelkät nastarenkaat. Ehkä vielä joskus pitäsi viedä se katsurillekin...

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 2.10.2009 23:54

Minä olen katsastanut harrasteajoneuvon useana vuonna talvella niin, että alla on kesärenkaat ja katsastusmiestä ei ole asia kiinnostanut. Jos katsastat nastarenkailla niin se vaan katsoo, että ne on lailliset nastarenkaat. Jos taas katsastat kesärenkailla niin se katsoo onko ne lailliset kesärenkaat. Ei se vuodenaika sitä kiinnosta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.10.2009 23:56

Right On!

Hyvä kuulla :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.10.2009 0:16

Polliisisetää saattaa kiinnostaa jos ajaa kesärenkailla talvirengaspakon aikaan. Lakiin on kirjoitettu tuo 20km maksimisiirtomäärä. Itsekkin ensi viikolla meinaan mennä nastakumeilla konttorille, vaikka kelitkin alkaa ne kyllä pikku hiljaa laillisestikkin sallimaan.

Nastaeroja tai sekarengastusta ei silti saa konttorilla olla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.10.2009 0:30

Polliisisetää saattaa kiinnostaa...
No se sitten vaan on pa??aa säkää jos niin sattuu :)

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

katsastuksen hinnat

ViestiKirjoittaja 204 » 7.10.2009 19:08


Whitebe
-
Viestit: 281
Liittynyt: 17.12.2006 20:49

ViestiKirjoittaja Whitebe » 7.10.2009 19:23

kerrankin on tästä asuin paikasta jotain hyötyä:D

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 7.10.2009 19:44

Whitebe, tosiaan kerrankin jotain hyötyä =) Mietin vain mistä olivat keksineet tuossa uutisessa noin kalliin hinnan kuin 34€ bensa-autolle.. Tuohan alkaa olla dieselauton hintoja.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 7.10.2009 22:42

Ihme juttu, toi mun pick up meni leimasta läpi huomautuksitta, ku hiukan jänskätti mitä katsari tuumaan ylikokosista renkaista ja 1½" spacereistä jotka loistaa vanteen ja navan välissä joka nurkassa :D HInta tosin oli suolanen 84€ sisältäen diisselin päästömittauksen...

mabe-fi
-
Viestit: 28
Liittynyt: 6.9.2009 19:26

ViestiKirjoittaja mabe-fi » 8.10.2009 9:02

Katsastuksen kilpailutus on kyllä mukavaa.
Itse katselin tuolta www.katsastushinnat.fi sivulta halvimman pk-seudun katsastajan ja kun useampi oli niin valitsin niistä lähimmän.

Mukava oli auto käyttää tuolla heikinlaakson katsastajilla. Kahvia ryystäen ja vierestä autoa tuijotellen meni kärry läpi.

Päivävaloja ensin arveli sumuvaloiksi ja rupesi kytkintä niille etsimään. Kommentoin sitten asianlaidan ja tämä nuori katsuri halusi mielenkiinnosta katsella onko niissä valokuviota ollenkaan.

Pikkuvikaa löytyi kuitenkin, vasen takapyörä kohteena. Jarruvoima oli hieman heikompi, levy ei ihan parhaassa hapessa enää ja laakerissakin hieman väljää. Näin siis sanoi minulle siinä katsastuksen aikana, ei mitään merkintöjä otteelle.

70e joutui kaikkineen tuon bensan katsastuksesta köyhtymään, mutta oli siinä jo pieni säästö kotiin tulleeseen 92e ehdotukseen verrattuna. Positiivinen tapahtuma. (Edellisellä kerralla itäväylän joku katsuri pisti merkinnän pimenneestä rekkarivalosta ja joutui odottelemaan pitkään itse katsastusta)

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 8.10.2009 14:09

Omaa golfia oli madallettu noin 40mm ja menin katsastukseen siinä uskossa ettei tarviis muutosskatsastaa. No ensimmäisenä katsastusmies hoksasi madalluksen, mutta valkoisella valheella "ostin tarvikejouset kun alkoi olemaan todella löysä alusta". Katsastusmies siihen että no katsotaanhan mitä muuta löytyy että ei tuo nyt niin vakavaa, mutta kannattaa nuo muutoskatsastaa koska voi tulla tikettiä liikenteessä muuten. Noh olihan siellä pari väljää puslaa niin sovittiin sitten katsastusmiehen kanssa että muutoskatsastan siinä samalla kuin uusintatarkastukseen tuon.

Hyvä palvelu, vaikka aina se syljettää kun euroja menee..

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 8.10.2009 14:57

Takavuosina sai hyväksytyn vaikka meni heinäkuussa piikkipyörillä.
Piikkipyörillä leimalle? -ei kai nyt sentään? Nehän on vain jää-/rallikäyttöön tarkoitettu, eikä tavalliseen tieliikennekäyttöön ollenkaan, ralliautojen leimatarkastukset sitten asia erikseen.

Kaihis24
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.5.2008 21:53

ViestiKirjoittaja Kaihis24 » 8.10.2009 22:01

Itsellä ihan hyviä kokemuksia leimalla käynnistä. Aikaisemmin syksyllä katsastin oman kulkineen ja samalla tuon Jomin alustasatsin. Maavarasta itsellä ei ole mitään hajua vaikka nostin autoa jonkun verran katsastukseen, ei se sitä mitannutkaan siellä konttorilla, ainoat mitat olivat kaaresta keskiöön ja se että lampuihin oli maasta 51cm. Kolme kertaa otti pohja kiinni konttorilla, ensin iskaritesteriin, sitten jarrudynoon ja viimeisen kerran vielä nosturin ramppien välissä olleeseen keventäjään. Keventäjä kuitenkin mahtui liikumaan auton alla (nihkeäsit mutta kuitenkin) kun etupyörät oli nostettu joidenkin alustojen päälle. Inssi vaan totes että aika matala tää sun autos.

Niin ja kun kaiki muut esteet oli voitettu niin jarruistahan se pomppas prkl.

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 8.10.2009 22:14

Viime aikoina katsastuksessa käynti on ollut suorastaan hauskaa verrattuna 1980-luvun loppuun, jolloin ainakin Helsingin Hakuninmaalla piti aina käydä kaksi kertaa, vikaa löytyi aina vaikka olisi ollut minkälainen auto. Kerrankin vaihdettiin hiljattain uusittu raidetangon pää uuteen ja toisella puolella oleva väljä sai olla vaihtamatta.

Viimeksi kävin rekisteröintikatsastuksessa Jenkki-mallin Jetallani pari viikkoa sitten Kantolan autokatsastuksessa Hämeenlinnassa. Hieman kyllä jännitti, mutta huomautuksitta hyväksyttiin. Savutusmittauksessakin polkaistiin vain kerran, kierroksia kolmisen tuhatta (automaattivaihteisto) ja tulos oli vähän päälle 1. Inssi sanoi vielä että moottorin tienoilla on hieman öljyvuotoa, mutta sehän on ominaisuus näissä 80-luvun dieseleissä.

Aikoinaan kaveri pisti emäntänsä pienen kitisevän pojan kanssa autoa katsastamaan (siellä samaisella Hakuninmaalla) ja läpi meni äkkiä, kun inssi halusi päästä kitisijästä eroon nopeasti.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 9.10.2009 9:17

Hyviä kokemuksia katsastuksista itselläkin, kakkista käytetty konttorilla 3 kertaa puolenvuoden aikana ja mutisematta kaikista läpi. Eipä nuo turhista tunnu motkottavan kun perusasiat jaksaa pitää kunnossa.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.10.2009 11:25

^älä, ihanko totta?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 9.10.2009 11:46

Totisinta totta.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 9.10.2009 13:34

Jopas meinas tippa tulla linssiin kun kävin Passatin eilen rekisteröintikatsastamassa A-Katsastuksessa Virroilla. Rek.katsastus+kilvet 197€. Jotenkin oli sellanen harhakuva että tuo olisi satasen päälle ollut. Kilvet maksoi sen 12€ joten 185€ jäi katsastukselle hintaa. Ihanan kallista...

sonikk
-
Viestit: 83
Liittynyt: 21.1.2007 15:27

ViestiKirjoittaja sonikk » 9.10.2009 21:38

Pakko kehua tota Tuusulan Autokatsastusta, varsin asiantuntevaa ja asiallista meininkiä. Meni jälkiasennus-xenonit ja S6 leditkin heittämällä läpi, katto vaan merkinnät umpioista eikä joutunu kinaamaan. Ja paljastu inssi itekkin VAG-mieheks kun siinä juteltiin. Hinta ei kyllä sen halvempi kun muuallakaan (68e).

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 14.10.2009 9:42

Positiivinen kokemus Oulussa oli käyttää Oulun katsastus oy:lla katsastamassa auto.Diesel auton katsastus 68e ja palvelu oli kyllä rempseää.Muualla täälläpäin katsastus ollut n.85e luokkaa d-autolle ja bensa vehkeelle n.75e luokkaa.Sairaan hintasta jokatapauksessa varttitunnin hommasta ...

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 14.10.2009 10:33

Mitäs mitäs, täällä meillä päin hinnat pyörii siinä 25e/katsastus + pakokaasutestit ~15e/obd-testi 25e :) Ei kallista.

Enliz
-
Viestit: 313
Liittynyt: 12.8.2003 22:53

ViestiKirjoittaja Enliz » 15.10.2009 9:34

Konalassa maksoi vuosikatastus 50e+päästöt 28e diesel+muutoskatsastus 50e + maavara riittämätön + 20e = mistä näitä hintoja oikein revitään. Pitäisköhän perustaa asema :D


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa