Tapahtui Motonetissä
Valvoja: ffp jäsenet
Tapahtui Motonetissä
Tänään oli Turun Motonetissä ilmainen vikakoodien luku päivä. Ennen OBD pistokkeen tökkimistä paikoilleen auto käynistyi kuten ennenkin. OBD:stä ei tullut vikakoodeja. Testin jälkeen auto ei enää käynisty kuin kaasu puolessa välissä. Myös moottorin vikavalo palaa.
Kovasti koitti testaaja laittaa minun nimiini homman, ei muka johtunut heistä. Aivan varmasti johtui, tuskin mikään olisi hajonnut sillä 20 metrin matkalla jonka auton siirsin testausteltaan.
Noh nyt auto on Länsiautossa tutkittavana. Onko arvauksia mikä olisi voinut hajota?
Laitteet ei edes toiminut kunnolla, Olin ensimmäinen sekä viimeinen testattava.
Kovasti koitti testaaja laittaa minun nimiini homman, ei muka johtunut heistä. Aivan varmasti johtui, tuskin mikään olisi hajonnut sillä 20 metrin matkalla jonka auton siirsin testausteltaan.
Noh nyt auto on Länsiautossa tutkittavana. Onko arvauksia mikä olisi voinut hajota?
Laitteet ei edes toiminut kunnolla, Olin ensimmäinen sekä viimeinen testattava.
Sanoisimpa tähän että tutki vikakoodit ensimmäisenä :)
Kerroit että autostasi luettiin vikakoodit, mutta myöhemmin että siitä testattiin jotain. Mitä siitä testattiin? Kerroit että laitteet ei toimineet kunnolla. Mitkä laitteet eivät toimineet kunnolla, ja millä tavalla ne eivät toimineet?
Kerroit että kyseessä on auto. Tämä on ihan hyvä tarkennus, koska kyseessähän voisi olla vaikka moottoripyörä tai traktori. Tämä tarkennus (vai arvoitus) kertoo kuitenkin mahdollisille vian arvaajille ihan yhtä paljon kuin käytetyn auton kauppias tietämättömälle.
Kerroit että autostasi luettiin vikakoodit, mutta myöhemmin että siitä testattiin jotain. Mitä siitä testattiin? Kerroit että laitteet ei toimineet kunnolla. Mitkä laitteet eivät toimineet kunnolla, ja millä tavalla ne eivät toimineet?
Kerroit että kyseessä on auto. Tämä on ihan hyvä tarkennus, koska kyseessähän voisi olla vaikka moottoripyörä tai traktori. Tämä tarkennus (vai arvoitus) kertoo kuitenkin mahdollisille vian arvaajille ihan yhtä paljon kuin käytetyn auton kauppias tietämättömälle.
Vähän tarkennusta. Auto Seat ibiza tdi 130, softa vaihdettu. Motonetin korjaamolla tutkittiin Boschin testerillä, ei vikakoodeja. Moottorin vikavalo palaa kun virrat kytketty, valo ei sammu ennen kun moottorin saa käymään. Testaamisella tarkoitin vikakoodien lukemista. Laiteet mitkä eivät toimineet oli laite, jolla vikakoodit luettiin. Mielestäni tuo sarkastisuutesi ei nyt oikein sovi tähän viestiketjuun.
Veikkaan että vikakoodien lukemisella ei ole mitään tekemistä vioittumisen kanssa. Kerroit myös että autosi ei käynnisty kuin kaasupoljin puolessa välissä, tämä on oletettavasti ainoa ongelma mikä lukemisen yhteydessä tuli, ja auto toimii muutoin normaalisti?
Kerroit myös että moottorin vikavalo palaa, ja alunpitäen sellaisella kohtaa että siitä pystyi olettamaan vikavalon palavan auton käynnistämisen jälkeen ja kokoajan, mutta myöhemmin kerroit että vikavalo sammuu kun auto käynnistetään.
Kerroit että vikakoodit luettiin Bosch -testerillä. Et kertonut luettiinko ne ennen vai jälkeen ongelman ilmestymisestä. Vikakoodit kuuluisi lukea vian ilmestymisen jälkeen. Mikäli moottorin vikavalo palaa aiheesta, on viasta silloin myös vikakoodi. En muista, kuuluuko tuon vikavalon palaa auton virrat kytkettynä kun moottori ei käy. Kaikki anturitiedot olisi syytä tutkia auton käydessä.
Tehtiinko testin yhteydessä muuta? Käytettiinkö konepeltiä auki, roplattiinko sulakkeita tms ?
Hyvä esimerkki artikuloinnista ja sen ymmärtämisestä ongelmatilanteissa :)
Kerroit myös että moottorin vikavalo palaa, ja alunpitäen sellaisella kohtaa että siitä pystyi olettamaan vikavalon palavan auton käynnistämisen jälkeen ja kokoajan, mutta myöhemmin kerroit että vikavalo sammuu kun auto käynnistetään.
Kerroit että vikakoodit luettiin Bosch -testerillä. Et kertonut luettiinko ne ennen vai jälkeen ongelman ilmestymisestä. Vikakoodit kuuluisi lukea vian ilmestymisen jälkeen. Mikäli moottorin vikavalo palaa aiheesta, on viasta silloin myös vikakoodi. En muista, kuuluuko tuon vikavalon palaa auton virrat kytkettynä kun moottori ei käy. Kaikki anturitiedot olisi syytä tutkia auton käydessä.
Tehtiinko testin yhteydessä muuta? Käytettiinkö konepeltiä auki, roplattiinko sulakkeita tms ?
Hyvä esimerkki artikuloinnista ja sen ymmärtämisestä ongelmatilanteissa :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllä mulla ainakin palaa taulussa moottorin ja akun varoitusvalot kunnes auton käynnistää. Muut valot (airbag jne) sammuvat, jos niillä on aihetta siihen. Autona -06 Jetta.
Näin olettaisin siis, että sinulla EI pala moottorin häiriövalo, jos se käynnistettäessä sammuu. Moottorin häiriövalo jättää myös 99% varmuudella jonkin vikakoodin, ei se ihan syyttä suotta syty.
Luulenpa että sulla on vikana ainoastaan se kaasun toiminta. Ja luulenpa myös että vika ei ole tullut tuosta testeristä. En ainakaan ole koskaan kuullut, että testerit olisivat autoja hajottaneet. Joku adaptointi on toki voinut jäädä kesken, kun jäi vieläkin epäselväksi että mitä piuhan päässä autollesi tehtiin.
Jos vikakoodeja ei ole Boschin testerillä, kannattaa luetuttaa jossain vielä VCDS:llä varmuuden vuoksi. Ja ajaa läpi kaikki mahdolliset adaptoinnit.
Vika voi olla myös kaasupolkimessa. Tai kaasuläpässä. Näistä ei välttämättä jää vikakoodia, jos anturitiedot on ECU:n mielestä järkeenkäypiä.
Mut ihan eka siis vikakoodit lukuun VCDS:llä ja joka ohjainlaitteista. Sitten adaptoinnit ja anturitietojen tuijottelua. Kannattaa kokeilla vaikka akun miinusnavan irroitusta puoleksi tunniksi, jos ei heti pääse piuhan perään?
Autolla on yleensä tapana särkyä juuri sillä 20 metrin matkalla missä se särkyy...
Näin olettaisin siis, että sinulla EI pala moottorin häiriövalo, jos se käynnistettäessä sammuu. Moottorin häiriövalo jättää myös 99% varmuudella jonkin vikakoodin, ei se ihan syyttä suotta syty.
Luulenpa että sulla on vikana ainoastaan se kaasun toiminta. Ja luulenpa myös että vika ei ole tullut tuosta testeristä. En ainakaan ole koskaan kuullut, että testerit olisivat autoja hajottaneet. Joku adaptointi on toki voinut jäädä kesken, kun jäi vieläkin epäselväksi että mitä piuhan päässä autollesi tehtiin.
Jos vikakoodeja ei ole Boschin testerillä, kannattaa luetuttaa jossain vielä VCDS:llä varmuuden vuoksi. Ja ajaa läpi kaikki mahdolliset adaptoinnit.
Vika voi olla myös kaasupolkimessa. Tai kaasuläpässä. Näistä ei välttämättä jää vikakoodia, jos anturitiedot on ECU:n mielestä järkeenkäypiä.
Mut ihan eka siis vikakoodit lukuun VCDS:llä ja joka ohjainlaitteista. Sitten adaptoinnit ja anturitietojen tuijottelua. Kannattaa kokeilla vaikka akun miinusnavan irroitusta puoleksi tunniksi, jos ei heti pääse piuhan perään?
tuskin mikään olisi hajonnut sillä 20 metrin matkalla jonka auton siirsin testausteltaan
Autolla on yleensä tapana särkyä juuri sillä 20 metrin matkalla missä se särkyy...
Mikähän auto tämä joka o saanu nämä ongelmat obd luvun jälkeen?
Vanhemmat EI OBD yhteensopivat voi flipata jos näillä halpistestereillä lukasee.
Esim. itsellä kerran tuli testeriä kokeillessa että testeri ei ilmotellu vikakoodia mutta vikavalo hyppäsi tauluun ja kun kunnon testerillä lukasi niin vikakoodihan sinne oli pompannu.
Nollaus ja ei ole sen jälkeen kummitellu enää...
Fiatin mittaristokin tekee sellasen että kaikki valot alkaa vilkkua ja mittarit menee "Täysille" ja tästä vikatilasta ei lähde edes akun irrotuksella. Lopulta sain mittariston rokkaamaan sillä että kaivelin testeristä oikean mittaristovaihtoehdon ja lukasin sillä koodit ja ja tyhjensin mittariston vikamuistin joka oli täynnä koodeja jotka lähti pois onneks nollaamalla.
Tämäkin oli ihan kunnon testerillä. Ainoastaan väärä vaihtoehto tuli valittua.
Vanhemmat EI OBD yhteensopivat voi flipata jos näillä halpistestereillä lukasee.
Esim. itsellä kerran tuli testeriä kokeillessa että testeri ei ilmotellu vikakoodia mutta vikavalo hyppäsi tauluun ja kun kunnon testerillä lukasi niin vikakoodihan sinne oli pompannu.
Nollaus ja ei ole sen jälkeen kummitellu enää...
Fiatin mittaristokin tekee sellasen että kaikki valot alkaa vilkkua ja mittarit menee "Täysille" ja tästä vikatilasta ei lähde edes akun irrotuksella. Lopulta sain mittariston rokkaamaan sillä että kaivelin testeristä oikean mittaristovaihtoehdon ja lukasin sillä koodit ja ja tyhjensin mittariston vikamuistin joka oli täynnä koodeja jotka lähti pois onneks nollaamalla.
Tämäkin oli ihan kunnon testerillä. Ainoastaan väärä vaihtoehto tuli valittua.
Eipä tuolla Boschin ns.laatutesterillä saanet Mekonomen "ammattilaiset" vikakoodia esiin 1.6tdi cr:stä. Omalla Vag-comilla tuo kuitenkin näkyy. No korjasin itse vian, mutta tietää ainakin, missä puljuissa on turha käyttää. Ei maksa 10:ä enempää kkl-kaapeli ja softan saa ilmaiseksi. Joten turha ainakaan vanhempia moottorinohjauksia on missään yleistesterimittauksissa käyttää.
Kuinka vikakoodien luku pystyy vaurioittaman softaa? Sieltä luetaan tietoa, ei kirjoiteta.
eikös ainakin jossain ABS bokseissa ollut sellainen ominaisuus että väärin laittein tai kaapelein luettuna se hajosi se boksi vaihtokuntoon?
tässähän on siis Boschin testeri käytetty eli en sitä epäile mutta että olisi kuitenkin mahdollista...?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ylempänä mainittua "Softa vaihdettu". Eli auto siis lastutettu. Onko ihme että länsiautossa sanovat että ecun tietoja vaurioitettu?
Ja tarkennan sen verran asiaa että kyseisen auton vikakoodit luettiin ensin Motomaatissa joka toimii Motonetin pihalla. Tämän jälkeen kun auto ei käynnistynyt (joka kerta) ilman kaasua, luettiin auton vikakoodit Motonet korjaamossa Boschin testerillä ja vikakoodeja ei löytynyt.
Eli kyseinen auto siis lähtee käyntiin välillä ilman kaasuakin.
Vaikea sen enempää ottaa kantaa kun ei ole autoa aiemmin nähnyt, mutta auton omistaja sanoi omistaneensa auton n. 2viikkoa ennen meidän (motomaatin) testausta. Kun auton käynnistää puski se pienen pölläyksen mustaa ja alkoi ahdin viheltää.
Mutta olen myös vahvasti sitä mieltä että vika ei ole meidän testerin tuottama. Kyseinen testeri lukee toistaiseksi ainoastaan Moottorin päästöihin vaikuttavat vikakoodit, eli samat jotka luetaan katsastuksessa bensa autoista 2001->
Toivotaan kuitenkin että saat autosi kuntoon.
Terv. Kyseisen motomaatin työntekijä
Ps. Kommentoin tätä yksityishenkilönä. En Motonetin, Motomaatin tai Motonet korjaamon nimissä.
Ja tarkennan sen verran asiaa että kyseisen auton vikakoodit luettiin ensin Motomaatissa joka toimii Motonetin pihalla. Tämän jälkeen kun auto ei käynnistynyt (joka kerta) ilman kaasua, luettiin auton vikakoodit Motonet korjaamossa Boschin testerillä ja vikakoodeja ei löytynyt.
Eli kyseinen auto siis lähtee käyntiin välillä ilman kaasuakin.
Vaikea sen enempää ottaa kantaa kun ei ole autoa aiemmin nähnyt, mutta auton omistaja sanoi omistaneensa auton n. 2viikkoa ennen meidän (motomaatin) testausta. Kun auton käynnistää puski se pienen pölläyksen mustaa ja alkoi ahdin viheltää.
Mutta olen myös vahvasti sitä mieltä että vika ei ole meidän testerin tuottama. Kyseinen testeri lukee toistaiseksi ainoastaan Moottorin päästöihin vaikuttavat vikakoodit, eli samat jotka luetaan katsastuksessa bensa autoista 2001->
Toivotaan kuitenkin että saat autosi kuntoon.
Terv. Kyseisen motomaatin työntekijä
Ps. Kommentoin tätä yksityishenkilönä. En Motonetin, Motomaatin tai Motonet korjaamon nimissä.
Kiinnostaa edelleen tietää, millä metodilla länsiauto päätyi diagnoosiin ja mikä heidän käyttämänsä lukulaite on?
Länsiauto Turussa on merkin edustaja, eli eiköhän heillä ole ihan 'virallinen teatteri' jolla asiaa ovat muun muassa diagnosoineet.
Itse en usko siihen että vikaluku on vikaa aiheuttanut, vain valitettava sattuma että vika on tullut tämän jälkeen.
On sekin kyllä teoreettisesti mahdollista että obd pistokkeen kautta vikaa aiheuttaa esim. syöttämällä virtaa väärään paikkaan. Lukemani perusteella ymmärsi että Motonet on käyttynyt vikakoodien lukuun Bosch:n laitetta. Bosch on laite valmistajana kyllä niin lähetettävä että vaikea siihenkin uskoa. VW, SEAT ja Skoda on diagnoosi protokollaltaan varsin helppo jakin, Audi on sitä vähän enemmän salannut, ainakin ennen ei ollut ihan puhtaasti samanlainen kuin näissä muissa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa