Eurotour raportaasi
Lukuja:
13 päivää
9 maata (Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Saksa, Itävalta, Slovenia ja Suomi)
6440km
9,2l/100km
4 ukkoa, kontti täynnä tavaraa.
Yksi vääntynyt etulokasuoja
Kaksi kulahtanutta rengasta
Kulut per ukko 575€ Sisältää, lautat, dieselit, majoitukset, tietullit ja sisäänpääsymaksut. Halpa kahden viikon reissu!
Day 1 - 592km
Ylivieska - Mikkeli - Helsinki
Poimittiin kyytiläiset Mikkelistä mukaan ja paahdettiin kohti Viking Linen terminaalia. Yötä laivassa.
Day 2 - 1016km
Tallinna - Varsova
Via Balticasta oltiin kuultu yhtä sun toista, lähdettiin ottamaan selvää pääseekö "matalalla" autolla Baltian läpi. Tallinnan keskusta oli talven jäljiltä ihan hirveässä kunnossa. Kaupungista kun pääsi itse Via Balticalle niin ei ollut mitään hätää. Tie oli tosi hyvä. Latvian rajalta oli joku 10-15km pätkä vähän heikossa hapessa, kuulemma maakiistojen vuoksi ei ole päästy oikaisemaan tietä. Muuten tiestö oli ihan siedettävässä kunnossa. Puolassa tiet olivat jopa Varsovan keskustassa hyvässä kunnossa. Latvia ja Liettua todella tylsiä ajettavia, peltoa, peltoa ja vähän peltoa. 90km/h rajoitus koko ajan, virkavaltaa näkyi aika paljon tutkailemassa niin ei viitsitty posottaa kovin paljon ylimääräistä. Yötä oltiin Varsovassa uudehkossa ja erittäin siistissä vuokrahuoneistossa jossa vartioitu parkkihalli.
Day 3 - 777km
Varsova - Praha
Puolasta Tsekkeihin tiet olivat tosi hyviä, uutta 6-kaistaista motaria oli pitkän matkaa. 130km/h rajoitus ei näyttänyt juuri ketään kiinnostavan niin posoteltiin sitten muitten mukana. Yöksi Prahaan. Hotelli oli sekoittanut varaukset ja jouduttiin vaihtaan hotellia, minkä he kyllä olivat varanneet valmiiksi. Neuvosto vaikutteinen betonibunkkeri jossa kahdella huoneella oli yhteinen pesuhuone/WC. Ei parkkihallia tai vartioitua parkkista. Muuten ihan siisti ja aamupala oli hyvä. Auto Prahan pimeimmälle sivukujalle yöksi. Eikä edes pöllitty! :DIlalla käytiin käppäileen kaupungilla, todella kaunis kaupunki. Strippiclubin sisäänheittäjän fraasi jäi soimaan koko reissun ajaksi Nonstop blowjobs, fresh tits, c'mon in!
Kuvia Prahan illasta:
http://duke.1g.fi/kuvat/Trips/Eurotour+ ... i+-+Praha/
Day 4 - 863km
Praha - Ingolstadt - Wörthersee
Tsekin puolelta ajeltiin W12 A8:n perässä soppelia 180-200 matkavauhtia kunnes raja vaihtui ja kasikuski runttas pedaalin lattiaan. Niin tehtiin mekin mutta 240 km/h ei riittänyt kasin takavalojen ihmettelyyn. Sinne se katos horisonttiin. Ajeltiin Ingolstadtiin Audin museoon. Hieno paikka, joskin vähän pienehkö? Mutta 2€ sisääpääsy maksulle taatusti vastinetta. Autoja meidän piti tältä reissulta myös tuoda ja käytiinkin kattoon yhtä autoa, varmaan 100tkm oli ruuvattu mittarista kun penkkejä ja rattia katsoi, kolhuja siellä täällä, jäi ostamatta joten ajeltiin sitten Itävaltaan, rajalta pitää muistaa ostaa vignette-tarra tuulilasiin niin saa ajella motareita ilman sakkojen pelkoa siltä osin. Majoitus oli idyllinen huoneisto Ossiacher järven rannalla. Illalla käytiin heittään Wörtherseellä pilistä ja ensimmäinen kiekka legendaarisen Mischkulnigin Shellin (joka nykään on kyllä Eni) ohi tuotti ensimmäisen poliisipysäytyksen. Halt! Papieren! Varsin tiukan oloinen polliisi kyttäsi todella tarkasti auton paperit ja taskulampun kanssa kyylättiin takarenkaasta rengaskokoa. Ei saatu sakkoja mutta tyyli millä se sanottiin oli kyllä aikalailla "No tämän kerran". Staticci poikien matalat vehkeet otti päähän niin paljon että ajeltiin sitten varsin matalalla koko ilta ja liikenneympyrässä oikea etulokari sitten taittui renkaan päälle, perkele. Pikku fixiä rengasaivaimella. Muita suomalaisia käytiin morjenstaan Veldenin Casinolla.
Kuvia Audilta:
http://duke.1g.fi/kuvat/Trips/Eurotour+ ... di+museum/
Day 5 - 486km
Käytiin Slovenian pääkaupungissa Ljubljanassa syömässä. Ljubljana oli varsin hieno kaupunki ja vanhankaupungin rakennukset kauniita. Ruoka oli paskaa ja kallista, todettiin. Vesisade vei uimahalut, mutta käytiimpä kumminkin katsomasa välimerta Piranissa. Slovenian tiet olivat varsin hyvässä kunnossa, elleivät jopa reissun parhaat. Navi opasti rannikolta meidät pois jotain vanhaa tietä eikä motari/tunnelia mitä tultiin, serpentiiniä, 10-12% laskuja ja nousuja pimeässä ja vesisateessa, oli hienoa!
Kuvia:
http://duke.1g.fi/kuvat/Trips/Eurotour+ ... a+-+Piran/
Day 6-8 - 570km
Käytiin etsimässä autoja pitkin Itävaltaa, tuloksetta. Chillailua ja pilistelyä järvellä, m-a-h-t-a-v-u-u-t-t-a! Hochosterwitzin linnaan olis haluttu mutta se oli remontissa, tyydyttiin kuvaileen ulkoapäin. Käytiin vuoren päällä yli 1800 metrissä katteleen maisemia, 12% nousua 17km, ylhäällä oli laskettelukeskus josta löytyi vielä lunta. Lämpötila oli huipulla 12 astetta vähemmän kuin alhaalla. Alas tullessa taisi jo jarrut vähän haiskahtaa :)Gti-Treffenin festari helvetti alkoi virallisesti 8. päivä. Enemmän näkemistä oli ennen tätä järven ympärillä. Tultiin ilmeisesti liian myöhään tänäkin vuonna kun hienoin kalusto oli jo kaikonnut.
Kuvia autoista:
http://duke.1g.fi/kuvat/Tapahtumat/2013 ... I-Treffen/
Kuvia Itävallasta:
http://duke.1g.fi/kuvat/Trips/Eurotour+ ... ympäristö/
Day 9 - 575km
Wörthersee - Neuschwansteinin linna - Lindau
Aamulla kamat takaisin autoon ja taas kerran epäonnistuneen auton katselu mutkan jälkeen Neuschansteinin linnalle. Varsin vaikuttava, Disney on ottanut tästä linnasta mallia piirrettyihinsä. Mentiin hevoskyydillä ylös kun ei jaksettu vesisateessa talsia. Illaksi Lindauhun hotelliin yöksi.
Kuvia linnalta:
http://duke.1g.fi/kuvat/Trips/Eurotour+ ... in+castle/
Day 10 - 238km
Tuning World Bodensee - Stuttgart
Messut käytiin tsekkaan ehkä vähän turhankin pikaisesti. Tarjontaa oli kyllä laidasta laitaan. Aivan jäätävää lasikuitupulkka paskaa mutta sitten taas todella viimeisteltyjä vehkeitä. Kovasti yritettiin autoa ostaa taas mutta Horsti laittaa kilpikonttorinsa perjantaina jo puoliltapäivin kiinni ja yksityiseltä osto tyssäsi siihen. Vitutti. Ajeltiin sitten Stuttgartin keskustaan Ibis hotelliin yöksi.
Kuvia Tuning Worldista
http://duke.1g.fi/kuvat/Tapahtumat/2013 ... +Bodensee/
Day 11 - 738km
Stuttgart - Hampuri - Travemünde
Aamulla työnnettiin Porsche museoon joka oli jo rakennuksena näkemisen arvoinen, saatikka sitten sisältö! Todella paljon autoja ja kaikenlaista teknistä näkemistä. Poikettiin myös tien toiselle puolen kunnon autokauppaan. Uusi 911 GT3 olis irronnut sadallatonnilla matkaan. Stugista lähdettin ajeleen satamaa kohti muutaman mutkan kautta. Illalla lauttaan tyhjin käsin, ei löytynut autoja.
Kuvia Porschelta:
http://duke.1g.fi/kuvat/Trips/Eurotour+ ... he+museum/
Day 12
Kitumista Finnlinesin onnettomalla kipolla. Tekemisvaihtoehdot: nukkuminen ja juominen. Syöminenkin oli tehty niin sika hintaiseksi että kynnet maistu ihan hyvältä.
Day 13 - 592km
Helsinki - Mikkeli - Ylivieska
Takaisin liikenteen kehitysmaassa. Ei joustamista, onnettomat nopeudet ja reissun surkeimmat tiet ja vanhimmat autot
Hieno reissu kaikenkaikkiaan. Via Baltican pelkääjille tiedoksi että hyvin pääsee kun vähän varoo ja käyttää maalaisjärkeä.