Talvinopeusrajoitukset 80km/h
Valvoja: ffp jäsenet
Talvinopeusrajoitukset 80km/h
Olen nyt 4päivää ihmetellyt kanssa autoilijoiden kovaa kiirusta maantiellä.. Jokseenkin jäisellä ja paikoin routa vaurioisilla teillä, mustaa jäätäkin mukavasti ollut. yli 80km/h ajaminen huonossa kelissä on mielestäni liikaa?
Painotankin sanaa huonossa kelissä...
E. Linkki poistettu, turhaa närää herättämästä.. Niinkin turha aihe kuin ylinopeus.
Painotankin sanaa huonossa kelissä...
E. Linkki poistettu, turhaa närää herättämästä.. Niinkin turha aihe kuin ylinopeus.
Viimeksi muokannut Daword, 16.3.2013 10:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Ei ole oma tehtäväni pysäytellä ja rankaista.
Ja mittari on niin tarkka kuin analoginen vaan voi olla.. Taitaa joillakin muilla olla mittarit vähän sekaisin, ainakin täälläpäin suomee, tässä ei ohitettu vasta kuin 3 autoa kerralla mikä ei kyllä videosta erotu.. Mutta mikäs siinä jos lääniä on missä kulkea, monoo vaan.
Hyvä että tälläinen palstan yleinen mielipide tulee selväksi ylinopeudesta, keskustelua tässä herätellään ja kuullaan muiden mielipiteitä
Ja mittari on niin tarkka kuin analoginen vaan voi olla.. Taitaa joillakin muilla olla mittarit vähän sekaisin, ainakin täälläpäin suomee, tässä ei ohitettu vasta kuin 3 autoa kerralla mikä ei kyllä videosta erotu.. Mutta mikäs siinä jos lääniä on missä kulkea, monoo vaan.
Hyvä että tälläinen palstan yleinen mielipide tulee selväksi ylinopeudesta, keskustelua tässä herätellään ja kuullaan muiden mielipiteitä
Minä varmaan olen sairas ja hullu kaahaari jonka perävalot katoaa mutkaisella tiellä hetkessä näkymättömiin. Ajan toki hiukan ylinopeutta (+10%) GPS nopeus. näin ollen ohitettavia tulee väkisin, sillä aina on niitä jotka varovat mittarin nousemista edes suurimpaan sallittuun ja mittarivirheet huomioiden monesti ajavat -10% suurinta sallittua hitaammin. Ohitukseni voivat jonkun itsekkään mielestä näyttää kaahaukselta koska kasvatan tarkoituksella nopeastikin välimatkan ohitettavaan jotta tämän ei tarvitse ajaa turhan kauan lumipölyssä ja lyhyillä valoilla.
Tälläinen ajokäytös toimii maaseudulla, pitkillä välimatkoilla, ja hiljaisilla tieosuuksilla. TÄMÄ EI sovellu ruuhkasuomeen. Jos joku kysyy että miksi pitää ajaa suurinta sallittua, vastaus on... valitse oikeanpuolimmainen kaista.
ja voitte olla varmoja jos jostain syystä ajan muuta liikennettä hitaammin niin koitan olla mahdollisimman vähän haitaksi mm.vilkun käyttö ohitusmerkiksi yms.
Tälläinen ajokäytös toimii maaseudulla, pitkillä välimatkoilla, ja hiljaisilla tieosuuksilla. TÄMÄ EI sovellu ruuhkasuomeen. Jos joku kysyy että miksi pitää ajaa suurinta sallittua, vastaus on... valitse oikeanpuolimmainen kaista.
ja voitte olla varmoja jos jostain syystä ajan muuta liikennettä hitaammin niin koitan olla mahdollisimman vähän haitaksi mm.vilkun käyttö ohitusmerkiksi yms.
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
Vähän samaa mieltä noista nopeuksista ettei ne rajoitukset siellä huvin vuoksi ole, mutta vaikea niihin puuttua muuten kuin pitämällä oma mittari kurissa ja tarkastella mittarivirhettä aina kun on mahdollisuus. Tuo ohitus näytti kuitenkin siistiltä ylinopeudesta huolimatta (ajoi yli tai alle rajoituksen niin ei pitäis hankaloittaa muiden menoa). Lievää harmitusta tuottaa enemmänkin ne jotka levottomasti killuu vetokoukussa aikansa kunnes tulevat ohi ja vähän jopa kiilaavat eteen kun ei malteta mennä ohi asti. Loppujen lopuksi ei sitten edes ajeta lujempaa vaan ei joko osata ajaa toisen perässä tai pitää turvaväliä. Tuo ratkeaa kun painaa itse vakkarin hetkeksi pois päältä että toinen pääsee vähän 'karkuun'. Ja köyhällä kun on halvat huvit niin on hymy herkässä seuraavassa risteyksessä, kun joku aikaisemmin läheltäpiti henki pois kolme rinnan ohituksen tehnyt odottaa edessä vuoroaan puhumattakaan jos satut jatkamaan eri suuntaan ja ryhmityt viereen niin välillä saa niin tappavan katseen että varmasti on naapurilla numeroa liian pieni pipo. Onneksi työmatkalla olevaan risteykseen saatin ympyrä niin mieliala lääkkeiden käyttö varmasti väheni. Vielä kun kanssa autoilijat oppivat käyttämään vilkkua muustakin syystä kuin pakosta. :)
Jos tuo 80km/h on sinusta liikaa tuolle tieosuudelle niin jätä se kamera taskuun, laita molemmat kädet rattiin ja keskity hyvä mies siihen omaan ajamiseen. Tuossa todennäköisesti liikenteen vaarantamisen tunnusmerkit täyttävässä videossa (kuvaajan osalta) ei minusta näy yhtään varomattomasti ajavaa ohittajaa. Tuossa näkyy vain oikein ja turvallisesti suoritettu ohitus.
Tämä ei ollut ylinopeutta puolusteleva kannanotto. Enemmänkin ihmettelen tuota vastuutonta kuvaamista kesken ajamisen joka on iso riski kaikille tuossa tilanteessa mukana olleille. Huomattavasti isompi riski kuin se että yksi auto ohittaa suoralla tieosuudella muutaman muun auton.
Tämä ei ollut ylinopeutta puolusteleva kannanotto. Enemmänkin ihmettelen tuota vastuutonta kuvaamista kesken ajamisen joka on iso riski kaikille tuossa tilanteessa mukana olleille. Huomattavasti isompi riski kuin se että yksi auto ohittaa suoralla tieosuudella muutaman muun auton.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
persetinpersetti
Lähetetty: 14.3.2013 10:54 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Miten lienee nuo kuvaussessiot turvallisia. Monestikin kannattaisi vaan keskittyä ihan siihen omaan ajoon ja antaa muiden mennä.
Juuri niin ja kumpi on vaarallisempaa, pitkällä suoralla letkan ohittaminen, vai se, että ajellaan +3 auton letkassa tappituntumalla niin kauan kunnes rysähtää...
Mittarin näyttämä kannattaa testata ajamalla jonkun yli viisipyöräisen perässä, siellä on keskimäärin nopeus +5- 10 km/h, kovempaahan niillä ei tahdo tasamaalla tai vastaisessa päästä.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
JUUeikunn
Ei-se-ole-paskainen-se-on-valkoinen-Passatti TDI 3B
Lähetetty: 14.3.2013 13:47 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Ei nykyään tahdo pysyä sen yli viispyöräsen perässä jos ei ole reaalivauhtia 95+
A
Jos siellä edellä rajoitin pelaa, ei nopeutta voi olla tuollaisia lukemia...
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
Just niille, jotka sitä mittaria kyttää taajaman ulkopuolella, ei tee tuskaakaan ajaa sitte +10...20 km/h 30 ja 40 alueilla.
Olenko suurrikollinen, kun laitan 80 rajoituksella vakkariin 89 km/h ja satasen alueella 112?? Ja ohitan peräedellä vastaan tulevat reippaasti, enkä jää pöllyttelemään eteen??
Tosin, jos mittaan autoni nopeuden Tomtomilla, Nokialla tai tielaitoksen mittauspisteissä, niin saan kolme eri tulosta.
Olenko suurrikollinen, kun laitan 80 rajoituksella vakkariin 89 km/h ja satasen alueella 112?? Ja ohitan peräedellä vastaan tulevat reippaasti, enkä jää pöllyttelemään eteen??
Tosin, jos mittaan autoni nopeuden Tomtomilla, Nokialla tai tielaitoksen mittauspisteissä, niin saan kolme eri tulosta.
Kamera mies en ollut minä, kahta kättä ihan ratissa käyttäen.
80-90 km/h on mielestäni ihan asiallisia nopeuksia, toki kelistä kiinni sekin.
mutta vaikka tuolla vähän vaille 90 ajaa niin on tien tukkona ja tämä pätee joka kelillä.
Muutaman kerran olen vetäny sivuun ja päästänyt porukan ohi, useimmiten rekkoja kun en yksinkertaisesti uskalla joka kelillä ajaa siellä 90 tuntumassa. (on oikeesti ollut pahoja kelejä muutaman kerran tässä, tällä viikkoo)
80-90 km/h on mielestäni ihan asiallisia nopeuksia, toki kelistä kiinni sekin.
mutta vaikka tuolla vähän vaille 90 ajaa niin on tien tukkona ja tämä pätee joka kelillä.
Muutaman kerran olen vetäny sivuun ja päästänyt porukan ohi, useimmiten rekkoja kun en yksinkertaisesti uskalla joka kelillä ajaa siellä 90 tuntumassa. (on oikeesti ollut pahoja kelejä muutaman kerran tässä, tällä viikkoo)
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Minä taas oon sitä mieltä, että ihan turhia olis nuo talvirajoitukset, jos nuo tiet ei olisi reikiä täynnä nykyään. Nytkin on mahtavat kelit tuolla ulkona, aurinko paistaa, tiet sulia. Hermo menis vetää 80 tai alle. Kyllä se itelläkin vauhti nousee herkästi sinne 90-100 väliin. Ja aika vähän tarvii porukkaa ohitella, välillä joku vielä ohikin painaa, eikä yhtään haittaa, siinähän menee.
Ja kun tästä kesä tulee niin siellä tissutellaan 80km/h edessä.. Tää on aivan selvää taas tänäkin vuonna.. Mutta saahan sitä päästellä ässä audeilla tms.. Mikä sitten on järkevä vauhti sen jokainen päättäköön itse.
Tänään tuli niin paljon lunta yhdessävälissä, että koko liikenne lipui 50-60 eteenpäin.. Ei ollu kiirus kellään..
Linja-autolla ajo on kalliimpaa kuin omalla autolla totesi eräskin viisas mies.
Tänään tuli niin paljon lunta yhdessävälissä, että koko liikenne lipui 50-60 eteenpäin.. Ei ollu kiirus kellään..
Linja-autolla ajo on kalliimpaa kuin omalla autolla totesi eräskin viisas mies.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Tänään (eilen) ajoin autolla (tojotalla) noin 350 kilometriä. Ja aina kun olin 80km/h alueella, niin mittarin neula näytti noin 90km/h (GPS:n ja taksamittarin mukaan 87-88km/h). Ja kyllä, olen ammattiautoilija ja minun pitäisi näyttää liikenteessä esimerkkiä.
Mutta kumpi esimerkki sitten onkaan parempi? Sujuva liikenne vai nysväävä pilkun viilaaminen?
Ja ei, se sujuva liikenne ei käsitä hulluna kaahaamista ja pujottelemalla ohittelua. Turvallisen paikan tullen pyyhkäsen kyllä surutta ohi tällaisesta mittarikaheksaakymppiä ajavasta tulpasta.
Ja ei, en roiku sen tulpan perässä puskurissa kiinni, koska se on tyhmää. Kyllä siihen eteen jää tilaa, kun hiljentää ajoissa. Ja jos ei tajunnut hiljentää ajoissa, niin siihen voi tehdä turvaväliä vähän hidastamalla omaa vauhtiaan.
Olenko nyt kamalaakin kamalampi kriminaali? Sen ohitetun 75km/h junnaavan mielestä varmaan. Ja vielä taksilla, saatana. Kusipää mikä kusipää. Kaikki taksikuskithan ovat.
Järjenkäyttö on sallittua, itse en lievää ylinopeutta pidä millään tavalla paheksuttavana asiana. Toki tilanteesta riippuen.
Jos tie on peilijäässä ja sataa mummoja vaakatasossa, niin silloin tiputetaan nopeutta. jos on niin sankka sumu ettet näe mersun merkkiä konepellillä, niin silloin tiputetaan nopeutta.
Mutta olosuhteiden salliessa liikenne on sujuvampaa, jos siellä ei ole seassa näitä neulan tuijottajia ja "kympin" yli ajavia sormella osoittelevia kuljettajia. Jotka KUITENKIN sitten ohituskaistan tullen ajavat itsekin sen kympin yli. Elleivät jopa enemmänkin...
Ainiin, mutta omia laittomuuksia ei saanut puolustella, senhän opimme jo talousuutisista perjantaina. ;)
Mutta kumpi esimerkki sitten onkaan parempi? Sujuva liikenne vai nysväävä pilkun viilaaminen?
Ja ei, se sujuva liikenne ei käsitä hulluna kaahaamista ja pujottelemalla ohittelua. Turvallisen paikan tullen pyyhkäsen kyllä surutta ohi tällaisesta mittarikaheksaakymppiä ajavasta tulpasta.
Ja ei, en roiku sen tulpan perässä puskurissa kiinni, koska se on tyhmää. Kyllä siihen eteen jää tilaa, kun hiljentää ajoissa. Ja jos ei tajunnut hiljentää ajoissa, niin siihen voi tehdä turvaväliä vähän hidastamalla omaa vauhtiaan.
Olenko nyt kamalaakin kamalampi kriminaali? Sen ohitetun 75km/h junnaavan mielestä varmaan. Ja vielä taksilla, saatana. Kusipää mikä kusipää. Kaikki taksikuskithan ovat.
Järjenkäyttö on sallittua, itse en lievää ylinopeutta pidä millään tavalla paheksuttavana asiana. Toki tilanteesta riippuen.
Jos tie on peilijäässä ja sataa mummoja vaakatasossa, niin silloin tiputetaan nopeutta. jos on niin sankka sumu ettet näe mersun merkkiä konepellillä, niin silloin tiputetaan nopeutta.
Mutta olosuhteiden salliessa liikenne on sujuvampaa, jos siellä ei ole seassa näitä neulan tuijottajia ja "kympin" yli ajavia sormella osoittelevia kuljettajia. Jotka KUITENKIN sitten ohituskaistan tullen ajavat itsekin sen kympin yli. Elleivät jopa enemmänkin...
Ainiin, mutta omia laittomuuksia ei saanut puolustella, senhän opimme jo talousuutisista perjantaina. ;)
Metsään.Sellaisella tiellä missä uskaltaa ajaa etuveto-diesel-volkkarilla kahdeksaakymppiä niin voi ajaa ässä-audilla kahtasataa
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Järkyttävää toimintaa tiepiirissämme: Moottoritiellä pieniä pätkiä kaidetöitä pätkittäin: Rajoitukset menivät jokseenkin näin ja monta kertaa peräkkäin!
120km/h -> 100km/h -> 80km/h -> 60km/h -> 120km/h -> 100km/h -> 80km/h -> 60km/h -> 100km/h -> 80km/h -> 60km/h -> 100km/h ... jne.
Koko ajan siinä sitten kiihdytät tai jarrutat ja silti tuskin pysyt rajoituksien perässä, kun niitä oli lätkittynä muutaman sadanmetrin välein. Heikkohermoisimmat painoivat 150-160km/h ja sitten 80-100km kaidetyö aluella, lauantaina :D
420km reissu takana ja aika paljon ajeli porukka "kesänopeuksia" 80km/h talvinopeusrajoituksista huolimatta.
120km/h -> 100km/h -> 80km/h -> 60km/h -> 120km/h -> 100km/h -> 80km/h -> 60km/h -> 100km/h -> 80km/h -> 60km/h -> 100km/h ... jne.
Koko ajan siinä sitten kiihdytät tai jarrutat ja silti tuskin pysyt rajoituksien perässä, kun niitä oli lätkittynä muutaman sadanmetrin välein. Heikkohermoisimmat painoivat 150-160km/h ja sitten 80-100km kaidetyö aluella, lauantaina :D
420km reissu takana ja aika paljon ajeli porukka "kesänopeuksia" 80km/h talvinopeusrajoituksista huolimatta.
Vesku kirjoitti:Hauskaahan tässä on se et nyt kun ajelee 80 alueella tuollasta 82-85 niin porukkaa menee ohi kokoajan, mut kun vaihdetaan kesänopeudet takaisin ja ajelee 100 alueella 102-105 niin joutuu ohittelemaan kaikki tiellä liikkujat.
Niin totta! :D mutta kun alkaa ohituskaista, kaikille tulee tarve paahtaa 20 yli rajoitusten sen aikaa ja kun kaista loppuu, nopeudet tippuu taas 5-10 alinopeudelle...
"mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?"
^ Siinäpä se tiivistettynä!
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa