Akun lämmitys

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

Akun lämmitys

ViestiKirjoittaja vk » 25.2.2007 13:04

Onko kukaan testannut/mitannut tuota akun lämpöeristämistä ja lämmittämistä talvella. Tässä mietin oisko jopa mahdollista että vaikka akku lämmittäisi itseään omalla virrallaan (maltillisen ajan tietenkin), siitä irtoaisi enemmän energiaa käynnistystapahtumaan kuin kylmällä akulla huippupakkasilla.

Kuva

Tai sitten lohkolämmittimen kanssa joitain tuollaista mutta ehkä hieman kookkaampaa

kokemuksia/ajatuksia?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 25.2.2007 13:23

joissakin kuorma-autoissa on tuo akun lämmitin käytössä. niissä on ongelmana, että akku hyytyy kokonaan ajon aikana kylmyyden takia, eikä ota enää virtaa vastaan.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 25.2.2007 14:48

Ei oo omakohtaista kokemusta, mutta käytössähän noita on lentokoneissakin. Itse ajattelin tuohon generaattoriprojektiin laittaa eristetyn/lämmitetyn akkukotelon jos se vaan talvikäyttöön tulee.

Jos omalla virralla lämmittelee, niin tarvis tehdä vähän pakkastestejä millä ajalla saadaan paras hyöty akun tyhjenemättä liikaa. jne..

[ajatuksia]
Generaattorin -30 pakkasesta käyntiin vetämiseen tarvitaan kuitenkin "ulkoista apua" jolla ladataan ja lämmitetään akkua että saadaan lisälämmitin päälle jne...[/ajatuksia]

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.2.2007 14:57

Akun lämmityksestä on sikäli hyötyä, että jo -18° pakkasessa akun kapasiteetti on pudonnut puoleen. Akun lämmittäminen sen omalla sähköllä taas syö sitä olematonta kapasiteettia, joka siinä pakkasella on.
Muistelen, että jollain valmistajalla olisi ollut lohkolämppärisysteemiin liitetty akun lämmitin.

BTW, aamu alkoi tänään todella hilpeästi: lehdessä oli juttua autopalosta Polvijärvellä: bensiinikäyttöistä autoa oli yritetty elvyttää liikkeelle laittamalla palavia grillihiiliä moottoritilan alle. Polttoaineputki oli ilmeisesti saanut hieman lämpöä ja auto oli ns. kärynnyt. Meitä on moneksi.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

Akun lämmitin.

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 26.2.2007 9:34


JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 26.2.2007 10:59

Tuo Arctic vois olla hyvä, siihen vielä kaveriksi naftanlämmitin Eberille. Hintaa oli joku 1000€ joten jäänee laittamatta. Miten olisi sitten Eberin hukkalämmön (pakokaasujen) käyttö akun lämmittämiseen? Siinähän voisi käyttää siis hukkalämpöä, eli lisäenergiaa ei menisi lämmittämiseen. Taitaa vaan olla aika uhkarohkeaa pelata tuon paloturvallisuuden kanssa? Niin ja tuo Arcticcihan lämmittää auton ollessa käynnissä, jolloin virranottokyky paranee, tuskin toiminee kaupunkiajossa.

andy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 19.8.2006 22:40

ViestiKirjoittaja andy » 26.2.2007 11:32

Paikallisen Raskoneen hinnat oli sekä polttoainelämmittimelle että akkulämmittimelle 450 euroa. Tuntui pikkasen kalliille joten jätin väliin. Olis ollu kiva kokeilla miten tommoset pelaa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 26.2.2007 21:50

siis kumpikin maksaa erikseen sen 450 vai? jos näin niin jää kyllä hankkimatta... moni hyvä keksintö pilataan hinnalla.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 26.2.2007 21:53

joo, mut tässä on hyvä aihe T-S-I miehelle.. Esim tohon generaattorin talvivarusteluun saa ihan käyttää mielikuvitustaan, jos meinaa tehdä siittä toimintavarman pakkaseen..

andy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 19.8.2006 22:40

ViestiKirjoittaja andy » 27.2.2007 13:49

LauriJT: Kyllä, 450 euroa erikseen. Ei oikein kiinnostanut laittaa 900 euroa. Todellakin hinnalla pilattu, valitettavasti.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 28.2.2007 19:05

defalta saa muuten kahta eri kokoa akkulatureita, jotka kytkeytyy päälle kun laittaa roikan seinään. isompi noin 250€ luokkaa ja pienempi vähän päälle satkun. ainakin merkkiliikkeessä.

http://www.defa.com/heating4.php3?aid=8&lang=6&ndid=

teemu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 23.7.2003 9:55

ViestiKirjoittaja teemu » 28.2.2007 19:20

Äiteelle laitatin muutama vuosi sitten autoon tuommosen pikkulaturin, sen ajot kun on tyyliä pari kertaa viikossa kauppaan eli ei oikein meinannu pysyä akku latingissa. Ei oo tarttenu sen koommin käydä latailemassa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 28.2.2007 19:21

saako noita miten paljon halvemmalla jostain AD tai osasilta tai vastaavilta?

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 8.12.2011 14:49

jatketaan vanhaan topikkiin...

minulla on pari noita ekan kuvan näköisiä lämmittimiä, mitenköhän saisi ne silleen että ne olisi päällä kun akkua ladataan? Eli joku jännitteentunnistus, että kun jännite on yli 13V niin ne kytkeytyy päälle.

Muuten voisi olla auton +15 linjasta, mutta haluaisin myös että ne olisi päällä jos lataa ulkopuolisella laturilla.

Onko tähän olemassa joku valmis juttu? löytyy kyllä noita akkuvahteja, mutta ne kun on tehty sinne 10,75V eli ei käy.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 16:40

Toimiskohan noin: Plussasta potentiometri josta vastus maahan. Niiden väliin muodostuu säädettävä jännitteenjakokytkentä josta otetaan ohjaus releelle. Ymmärsikö kukaan? :D

Jos tuo edes toimii niin vastusta on säädettävä joka releelle uudestaan. Lisäksi pitäisi vstuksia mitoitettaessa tietää releen käämin impedanssi ja vaadittava vetovirta.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 8.12.2011 17:57

Nykyiset jälkiasennus päivävalothan toimii tuolla jännitetunnistimella eli joku halpa sarja motonetistä, rele perään ja testaamaan.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 8.12.2011 18:11

akku lämmittäisi itseään omalla virrallaan

Kuormitettunahan se nimenomaan tekee näin, eli lämmittää itse itseään. Aikoinaan umpiroudasta turistibussia aamuun herättäessä ei inahtanutkaan avaimesta, mutta 20min webastoa pöhisteltyä kuura katosi jo akustostakin ja lähti konekkin heräilemään pakkasaamuun.

Tuolla lämmittämisellä/eristämisellä on merkitystä akun latautumiseen ajossa, mutta liekkö akkua kannata nyt kuitenkaan esilämmittää erillisellä lämmitysvastuksella, mikä toimii saman akun jännitteellä?

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 8.12.2011 20:35

Tuolla lämmittämisellä/eristämisellä on merkitystä akun latautumiseen ajossa, mutta liekkö akkua kannata nyt kuitenkaan esilämmittää erillisellä lämmitysvastuksella, mikä toimii saman akun jännitteellä?


Kyllä mä sanoisin että siitä on hyötyä, koska lämmityksen kulutus on pienmpi kun siitä saatava hyöty. Eihän tämä mikään ikiliikkuja ole, mutta kun auton laturi on kuitenkin aika tehokas, ja jos akku ei ota latausta vastaan niin siitähän jää sitten yli...

tosin en vielä ole löytänyt vastausta että onko ideaa lämmittää AGM akkua? Ostin viime keväänä Bosch S6 70Ah...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 22:42

tosin en vielä ole löytänyt vastausta että onko ideaa lämmittää AGM akkua?
Kemialliset prosessit nopeutuvat lämmön noustua?..

Tosin kannattavuus olisi kiva selvittää.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 8.12.2011 22:53


H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 22:55

Kaupallista propagandaa :D Eri asia olisi MIT:n tutkimustulokset.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.12.2011 9:07

eipä oo itellä tarvinnu apuvirtaa soitella ikinä ku vehkeet on ollu kunnossa. kuhan käy välistä ajaan pitemmän lenkin niin uskoisin normaaleissa olosuhteissa akkujenki riittävän ilman lämmitystä.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 9.12.2011 11:49

minulla juuri se ongelma että työmatka on se 6km, eikä pidempiä matkoja juuri tule talvella tehtyä... työpaikalla tolppa, mutta jos akku kylmä niin ei se tahdo kunnolla latautua. tämä oli tosin sillä vanhalla kalcium akulla, nyt eka talvi AGM akulla.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.12.2011 12:05

Mulla työmatka 10minuuttia, ihan hyvin oon pärjännyt ilman lataamisia. Webaston käytön takia sitten tulee kovilla pakkasilla laitettua lataantumaan. Jos sulla työpaikan tolppaan tulee koko ajan sähkö, niin ei ikinä pääse akku loppumaan. Yhen 8tunnin latauksen aikana ladataan monen päivän kulutus.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 9.12.2011 13:01

toinen talvi menossa tuolla articin lämmittimellä, ei oo webastoa va lyhyt työmatka. kyllähän se lämmityksen jälkeen eri kepeästi käynnistyy vrt. jos lämmitin ei ole käytössä.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 9.12.2011 13:18

tulee sähköä, mutta ei ole laturia kiinni työpaikalla...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.12.2011 18:23

Pistät sinne tollasen:
http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=392

Tuo syöttää myös 10A virtaa kun akun jännite laskee webaston ollessa käytössä, laitoin viime talvena omaan Touraniin kun webastoa käytettiin paljon ja ajomatkat ovat lyhyitä. Eipä ole ongelmia ollut akun varaustilan kanssa sen jälkeen.

kaara100
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 7.11.2012 12:12

Akun lämmitys

ViestiKirjoittaja kaara100 » 7.11.2012 12:18

Tuossa olisi valmis ja hyväksytty ratkaisu ja voi myös kykeä lohkolämmittimeen niin kuin ketjun aloittaja oli esittänytkin.
Sivuilta löytyy myös Webasto-ratkaisu.

http://www.polarheater.fi/category/5/akkulammittimet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.11.2012 16:47

Mitenhän perus sulanapitokaapeli toimisi akun ympärillä. Sitähän voi leikata sopivan pituisen pätkän. Eikä se ole kovinkaan kallista.

kaara100
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 7.11.2012 12:12

ViestiKirjoittaja kaara100 » 9.11.2012 18:32

Ei varmaankaan maksa paljon ja täyttää varmaankin kaikki ajoneuvodirektiivin määräykset, että sillee...
Saishan siinä katsastusmies makeat naurut kun akun ympärillä olisi vyyhti lämpökaapelia ja lisukkeena viiden metrin roikka vyyhdillä konepeliin alla.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 9.11.2012 23:34

Kaivoit sitten mun aloittaman, nyt jo vuoden vanhan keskustelun esille, loit uudet käyttäjätunnukset, että pääset esittämään tuon linkin

Hieno mainos mutta taisi olla kiellettyä täällä

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 11.11.2012 11:10

Kyllä tuos jeepissä tuntuu akku pelaavan paremmin kun Fordista akun eristeen laitoin. Tuossa kun vielä umpion aukon kautta puhaltaa ajoviima suoraan akkuun. Oleellisin ero on ollu akun latautumisessa kun välistä on lyhkäsempää ajoa.

pasi86
-
Viestit: 64
Liittynyt: 14.3.2004 12:48

ViestiKirjoittaja pasi86 » 20.11.2012 17:44

http://www.wolverineheater.com/product-p/bh-60csace.htm

Ei ole tuolla laitteet hinnan kirossa mutta kytkentä pistokkeella. Sisäpistoke konetilaan ja kaapeli kiinni, joten ei iso säätäminen olis. Lyhyellä ajolla ei olis lämmitin haitaksi.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa