Kusetus autoliike
Valvoja: ffp jäsenet
Kusetus autoliike
Morjensta..
Nyt olis tälläinen tapaus menossa.
Auto jonka ostin oli ajettu autoliikkeen ja mittarin mukaan 92tkm,
Ihmeteltyäni auton etupäästä kuuluvia ääniä, yms.. rupesin tutkimaan autoa tarkemmin.
Löysin radion ohjevihon välistä moottorin vaihtokuitin
, autoon vaihdettu moottori vaihdettu 168tkm kohdalla
ja mittari nollattu ja huollot/korjaukset tehty uutena autona tuohon 92tkm asti.
Tarkistin asian liikkeestä joka vaihtoi moottorin ja on tehnyt korjaukset tuon jälkeen..
Sekä merkkihuollosta, jossa oli viimeisin merkintä 132tkm.
Eli autolla olikin oikeasti ajettu 260tkm.
Huoltokirja vaihdettu ja siihen merkattu vaihdetun moottorin huollot.
Kyseisessä automallissa se vaikuttaa hintaan n.4500€.
Autoliikkeelle ilmoitin 2 päivänpäästä, kun auto oli siirtynyt minun nimilleni.
Autoliike haki auton takaisin n.11kk sitten ja heidän piti korvata auto tai toimittaa vastaava.
Mutta auto on edelleen nimissäni nyt tammikuussa 2012 ja autoliike yrittää myydä sitä eteenpäin väärillä kilsoilla.
Olen tehty liikkelle kaupan purku ilmoitus. Toukokuussa ja virallisemman kaavan kautta elokuussa uudellen.
Pääsimme marraskuussa sopuun hyvitys summasta jonka maksavat autosta.
Osto hinta-käyttökilometreistä tulleet vähennykset.
Mutta eivät ole edelleenkään maksaneet rahoja.
Maksavat kuulemma vasta, kun saavat myytyä auto.. Eivät suostu enään ottamaan autoa itselleen.
Kuluttaja-asiamieskin oli yhteydessä heihin ja antoi päivän mihin mennessä ilmoittavat mitä tekevät.. eivät ilmoittaneet, eivätkä enään vastanneet puhelimeen.
Asia on Kuluttajariita lautakunnassa ja seuraavaksi varmaan edessä Käräjät?
Vai onko hyviä ehdotuksia kuinka toimia?
Nyt olis tälläinen tapaus menossa.
Auto jonka ostin oli ajettu autoliikkeen ja mittarin mukaan 92tkm,
Ihmeteltyäni auton etupäästä kuuluvia ääniä, yms.. rupesin tutkimaan autoa tarkemmin.
Löysin radion ohjevihon välistä moottorin vaihtokuitin
, autoon vaihdettu moottori vaihdettu 168tkm kohdalla
ja mittari nollattu ja huollot/korjaukset tehty uutena autona tuohon 92tkm asti.
Tarkistin asian liikkeestä joka vaihtoi moottorin ja on tehnyt korjaukset tuon jälkeen..
Sekä merkkihuollosta, jossa oli viimeisin merkintä 132tkm.
Eli autolla olikin oikeasti ajettu 260tkm.
Huoltokirja vaihdettu ja siihen merkattu vaihdetun moottorin huollot.
Kyseisessä automallissa se vaikuttaa hintaan n.4500€.
Autoliikkeelle ilmoitin 2 päivänpäästä, kun auto oli siirtynyt minun nimilleni.
Autoliike haki auton takaisin n.11kk sitten ja heidän piti korvata auto tai toimittaa vastaava.
Mutta auto on edelleen nimissäni nyt tammikuussa 2012 ja autoliike yrittää myydä sitä eteenpäin väärillä kilsoilla.
Olen tehty liikkelle kaupan purku ilmoitus. Toukokuussa ja virallisemman kaavan kautta elokuussa uudellen.
Pääsimme marraskuussa sopuun hyvitys summasta jonka maksavat autosta.
Osto hinta-käyttökilometreistä tulleet vähennykset.
Mutta eivät ole edelleenkään maksaneet rahoja.
Maksavat kuulemma vasta, kun saavat myytyä auto.. Eivät suostu enään ottamaan autoa itselleen.
Kuluttaja-asiamieskin oli yhteydessä heihin ja antoi päivän mihin mennessä ilmoittavat mitä tekevät.. eivät ilmoittaneet, eivätkä enään vastanneet puhelimeen.
Asia on Kuluttajariita lautakunnassa ja seuraavaksi varmaan edessä Käräjät?
Vai onko hyviä ehdotuksia kuinka toimia?
Jeesustellaan tämäkin nyt heti pois alta kun joku jälkiviisas siihen kuitenkin takertuu: "kyllä ostotilanteessa sokeankin pitäisi auton kunnosta pystyä päättelemään ettei mittarissa ole todelliset kilometrit.. plaa plaa..." ;)
Mielestäni olet ihan oikeassa järjestyksessä edennyt asian hoidossa. Ensin koittaa selvittää liikkeen kanssa homma asiallisesti, sitten kuluttaja-asiamieheltä ja kuluttajariitalautakunnasta lisäapua. Ja jos ei vieläkään löydy sopua niin käräjille vaan.
Mielestäni olet ihan oikeassa järjestyksessä edennyt asian hoidossa. Ensin koittaa selvittää liikkeen kanssa homma asiallisesti, sitten kuluttaja-asiamieheltä ja kuluttajariitalautakunnasta lisäapua. Ja jos ei vieläkään löydy sopua niin käräjille vaan.
No niinpä niin. Taas yksi esimerkki lisää kuinka Suomessa olevat autokauppiaat huijaavat asiakkaitaan samalla tapaa kuin muuallakin. Ei Suomi auto ole sen turvallisempi kuin ulkomailtakaan tuotu. Tietysti voi aina jälkiviisastella mutta itse kun käytettyä autoa olen katsonut niin olen aina käynyt paikallisella katsastuskonttorlla rekisterinumeron kera ja kysynyt sieltä kilometrit /katsastusajankohdat/ edellisten omistajien määrän. Avuliaasti ovat auttaneet. Minäkin hakisin auton pois liikkeestä ja seisottaisin sitä omassa pihassa.
Eikö myyjäliikken kanssa päässyt sopuun hinnan alennuksesta tms. Onko auto minkä ikäinen ja maksoitko omasta mielestäsi liikaa kuntoon nähden. Kuitenkin ilmeisesti auto on normaali käyttöpeli jota on tarkoitus pitää muutama vuosi ja sitten päivittää taas johonkin. Se mitä autollasi on arvoa seuraacassa vaihdossa niin kilmetrejä on ilmeisemmin jo sen verran että niillä ei ole hinnan kanssa mitään tekemistä vaan seuraava myyntiarvo on yleiskunto.
Nyt pahimmassa tapauksessa tämä liike tekee konkurssin ja se määrätään joskus oikeudessa maksamaan sinulle takaisin jonkun summan ja käytännössä et tule koskaan rahojasi näkemään.
Hae auto pois ja vaadi keulan kolinat korjattavaksi ja kovaa ajoa. Niellä tällä kertaa tappionsa ja oppia tästä seuraavassa kaupassa. Uskallatko julkistaa tämän liikkeen nimen.
Eikö myyjäliikken kanssa päässyt sopuun hinnan alennuksesta tms. Onko auto minkä ikäinen ja maksoitko omasta mielestäsi liikaa kuntoon nähden. Kuitenkin ilmeisesti auto on normaali käyttöpeli jota on tarkoitus pitää muutama vuosi ja sitten päivittää taas johonkin. Se mitä autollasi on arvoa seuraacassa vaihdossa niin kilmetrejä on ilmeisemmin jo sen verran että niillä ei ole hinnan kanssa mitään tekemistä vaan seuraava myyntiarvo on yleiskunto.
Nyt pahimmassa tapauksessa tämä liike tekee konkurssin ja se määrätään joskus oikeudessa maksamaan sinulle takaisin jonkun summan ja käytännössä et tule koskaan rahojasi näkemään.
Hae auto pois ja vaadi keulan kolinat korjattavaksi ja kovaa ajoa. Niellä tällä kertaa tappionsa ja oppia tästä seuraavassa kaupassa. Uskallatko julkistaa tämän liikkeen nimen.
Liikkeiden ohella, syyttäisin myös liikkeiden asiakkaita. Varsin monet kun vievät sen auton vaihtoon kun alkaa ongelmia ilmetä.. En kuitenkaan ole kuullut, että liikkeet lähtisivät vaatimaan korvauksia yksityishenkilöltä kovin helposti.
Oma luotto liikkeisiin ainakin on aika heikko, vaikka toisaalta käytettyä tavaraa ostavan pitää mielestäni itse olla kärryillä mihin on sekaantumassa. - Kun kerran liikkeet eivät monesti tiedä edes mikä moottori myytävässä autossa on. - Ja aika harvoin myyjä kertoo suoraan ajokin viat.
Oma luotto liikkeisiin ainakin on aika heikko, vaikka toisaalta käytettyä tavaraa ostavan pitää mielestäni itse olla kärryillä mihin on sekaantumassa. - Kun kerran liikkeet eivät monesti tiedä edes mikä moottori myytävässä autossa on. - Ja aika harvoin myyjä kertoo suoraan ajokin viat.
No.. kyllä 92k vs. 260k ajetulla autolla _luulisi_ olevan aika paljon eroa olemuksessa ja tuntumassakin. - Ja onko autoa myyty nimenomaan ajomäärällä, vai mittarilukemalla..
Ja onko se moottori vaihdettu kenties pariviikkoa auton käyttöönotosta? - Siis onko huoltokirjassa eka merkintä vaikkapa 7v käyttöönotosta?
Mutta siltikin, painottaisin nykypäivänä ihmisten omaa vastuuta. Muita on niin helppo syytellä, mutta en ainakaan minä jaksa millään taistella kaikesta ja uhrata omia rahojani.
- kun niitä ongelmia voi pienellä oma-aloitteisuudella välttää.
- Ja ei, en halua piruilla / kääntää veistä kenenkään haavoissa, mutta oikeasti, vähän oma-aloitteisuutta ja tarkkuutta käytetyn tavaran kaupassa!
Ja onko se moottori vaihdettu kenties pariviikkoa auton käyttöönotosta? - Siis onko huoltokirjassa eka merkintä vaikkapa 7v käyttöönotosta?
Mutta siltikin, painottaisin nykypäivänä ihmisten omaa vastuuta. Muita on niin helppo syytellä, mutta en ainakaan minä jaksa millään taistella kaikesta ja uhrata omia rahojani.
- kun niitä ongelmia voi pienellä oma-aloitteisuudella välttää.
- Ja ei, en halua piruilla / kääntää veistä kenenkään haavoissa, mutta oikeasti, vähän oma-aloitteisuutta ja tarkkuutta käytetyn tavaran kaupassa!
Joo.. tuli tyhmänä uskottua autoliikettä asiassa.
Mulla tosiaan kaikki meidän sopimat asiat paperilla.
Keskustelut käyty meili keskusteluina ja tekstiviestinä(iphone), niin siitä kun saa tulostettua ne viesti suoraan paperille..
Lisäksi löytyy alkuperäinen myynti-ilmoitus sekä ilmoitukset jolla nyt myyvät..
Eilen tosiaan kaveri kyseli autosta liikkeestä, niin eivät kauheasti yrittäneet edes myydä sitä hänelle..
Itse olen jo lokakuussa hyväksynyt tosiaan heidän tarjouksensa jolla lunastaisivat auton, jossa tappio minun kohdallani olisi 2000€. Mutta he eivät vain maksa sitä.
Eilen lähetin liikkeelle viestiä ,että voisin hakea auton pois koti talliin seisomaan.
Mutta eivät enään vastaa viesteihin eivätkä puheluihin.
(matkaa reilu 300km, niin ei viitsi turhaan ajaa..jos eivät paikalla)
Lisäksi lähetin myös tarjouksena ,että voisivat hyvittää 4500€ minulle ja pitäisin auton. Hyvä tarjous sillä löysin yhden ainoa vastaavan auton ,jolla ajettu noin paljon ja se oli myyty 5500€ halvemmalla.
Ei viitsi oikein moista tappiota niellä. Ja lisäksi kyseisellä liikkellä on rahaa maksaa auto.
Ei kai tässä valittelut auta ,vaan käräjä haaste kehiin ja auto siksi aikaa seisontaan kotitalliin
Mulla tosiaan kaikki meidän sopimat asiat paperilla.
Keskustelut käyty meili keskusteluina ja tekstiviestinä(iphone), niin siitä kun saa tulostettua ne viesti suoraan paperille..
Lisäksi löytyy alkuperäinen myynti-ilmoitus sekä ilmoitukset jolla nyt myyvät..
Eilen tosiaan kaveri kyseli autosta liikkeestä, niin eivät kauheasti yrittäneet edes myydä sitä hänelle..
Itse olen jo lokakuussa hyväksynyt tosiaan heidän tarjouksensa jolla lunastaisivat auton, jossa tappio minun kohdallani olisi 2000€. Mutta he eivät vain maksa sitä.
Eilen lähetin liikkeelle viestiä ,että voisin hakea auton pois koti talliin seisomaan.
Mutta eivät enään vastaa viesteihin eivätkä puheluihin.
(matkaa reilu 300km, niin ei viitsi turhaan ajaa..jos eivät paikalla)
Lisäksi lähetin myös tarjouksena ,että voisivat hyvittää 4500€ minulle ja pitäisin auton. Hyvä tarjous sillä löysin yhden ainoa vastaavan auton ,jolla ajettu noin paljon ja se oli myyty 5500€ halvemmalla.
Ei viitsi oikein moista tappiota niellä. Ja lisäksi kyseisellä liikkellä on rahaa maksaa auto.
Ei kai tässä valittelut auta ,vaan käräjä haaste kehiin ja auto siksi aikaa seisontaan kotitalliin
Komppaan kyllä jiisimulaa. Pienellä omalla tarkkuudella voi säästää useita tuhansia. Jos ei itelle tule mieleen penkoa autoa läpikotaisin niin ottaa vaikka jonkun kaverin mukaan tsekkaamaan.Ja silti vielä nukkuu yön yli ennenkuin tekee kaupat. Ilmeisestikkin auto on joku pikkuliike johon vaihto-auto on tullut jonkin merkkiliikkeen kautta. Ja tässä välissä on huoltokirja duunattu uudestaan. Muutenkin tarkoitin viestissäni koskien auton arvoa / kilometrejä . Olet mielestäsi maksanut noin 4000-5500 € liikaa autosta vuonna 2011. Jos moottri on ollut uusi tehdastakuu moottori , kori ja vaihteisto on asianomaisessa kunnossa niin mitä loppujen lopuksi väliä. Seuraavan autonvaihdon yhteydessä kilmetrejä on kuitenkin jo yli 200tkm ja auto niin vanha ettei auton arvoon vaikuta huoltokirjat eikä mitkään muutkaan asiat. Kunto määrää hinnan. Etupään kolinat kuntoon liikkeen laskuun ja kovaa ajoa. Toivoo vielä että joku pamauttaa persauksiin jotta vakuutusyhtiö vie sen 100tkm ajettuna. Tietysti ilman henkilövahinkoja. Näitä vaan sattuu aina jollekkin eikä vaan pelkästään autoissa. Asunnoissa puhutaankin sitten jo eri luokan summista.
ei voi ymmärtää tätä että asiakkaan pitää olla automekaaniikan ammattilainen. autoliikkeelle kuuluu tietää autoista ja huomata mahdolliset virheet hehän myyvät autoja joten heillä luulisi olevan kokemusta erottaa 90tkm mittarilukemalla jos autolla on ajettua todellisuudessa enemmän, kuitenkin hehän sen vastaanottavat ja tarkistavat ja tällöin luulisi oikovan mittarilukeman. miksi näin ei siis tapahdu? ei tätä voi kuluttajalta vaatia.
itse kukin voi miettiä minkä takia automyyjien maine on mitä on
itse kukin voi miettiä minkä takia automyyjien maine on mitä on
Se on totta, että harvoin automyyjä tietää myytävästä tavarasta yhtikäs mitään.
Se olisikin hienoa, jos liikkeet tietäisivät tasan mitä myyvät, fiksaisivat vikoja kuntoon ja niin edelleen. Mutta ei, se ei kannata. Kuluttajat kun haluavat auton mahdollisimman halvalla..
..ja tietenkin omasta vaihdokista (pikkuvikoineen) pitäisi saada huippuhinta:)
Mutta toisaalta, käytettyä roinaa ostaessa, on ostajankin hyvä olla hereillä. Jos haluaa takuita tavarasta, voi aina ostaa uutta.
-> ja tosiaan, ei kannata ihmetellä surkeita vaihtohyvityksiä, ei yksinkertaisesti uskalleta maksaa mitään mistään, koska tavarassa voi olla jotain vikaa josta lankeaa lasku liikkeelle.
Se olisikin hienoa, jos liikkeet tietäisivät tasan mitä myyvät, fiksaisivat vikoja kuntoon ja niin edelleen. Mutta ei, se ei kannata. Kuluttajat kun haluavat auton mahdollisimman halvalla..
..ja tietenkin omasta vaihdokista (pikkuvikoineen) pitäisi saada huippuhinta:)
Mutta toisaalta, käytettyä roinaa ostaessa, on ostajankin hyvä olla hereillä. Jos haluaa takuita tavarasta, voi aina ostaa uutta.
-> ja tosiaan, ei kannata ihmetellä surkeita vaihtohyvityksiä, ei yksinkertaisesti uskalleta maksaa mitään mistään, koska tavarassa voi olla jotain vikaa josta lankeaa lasku liikkeelle.
Mitä minä olen ollut mukana kun autoa on likkeessä vaihdettu niin harvoin automyyjä vaivautuu edes ulos asti autoa katsomaan saati sitten koeajamaan. Hyvityksen määrä luetaan näyttöpäätteeltä suoraan. Ehkä se näin meneekin, silloin myyjä ei tiedä auton vioista etukäteen ja jos ei tiedä niin ei tarvitse/voi kertoakaan.
Kertaakaan ei ole kysytty sitä paljon mainostettua huoltokirjaakaan, luulisi kiinnostavan onko sitä edes olemassa ?
Kertaakaan ei ole kysytty sitä paljon mainostettua huoltokirjaakaan, luulisi kiinnostavan onko sitä edes olemassa ?
Huoltokirjakin minusta vähän kyseenalainen. - Eri juttu, jos se on sellainen, johon merkitty kaikki korjaukset sun muut, mutta ei ainakaan omaa mieltä ihan älyttömästi lohduta tieto pelkistä öljynvaihdoista wanhassa autossa..
Sitä saa mitä tilaa. - Harva ostaja tuntuu ostavan ajokkiaan kunnon perusteella. - Vain ikä/korimalli ja mittarilukema ratkaisee.. Ja niin, hinnan pitää tietty olla nettihautomon halvin :)
Sitä saa mitä tilaa. - Harva ostaja tuntuu ostavan ajokkiaan kunnon perusteella. - Vain ikä/korimalli ja mittarilukema ratkaisee.. Ja niin, hinnan pitää tietty olla nettihautomon halvin :)
-
- -
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”