MOT 28.11.2005 --> Autovero poistuu --> Oletko valmis
Valvoja: ffp jäsenet
Niin, harrasteauto ei välttämättä tarvitse olla museoikäinen, se taitaa olla nykyisen systeemin isoin puute. Toisaalta ei se mielestäni tee autosta harrasteautoa, että autoon vaihdetaan tuningpuskurit ja vanteet.
Ihan hyvä raja tuohon vois olla, että harrasteautolla ei saisi ajaa kuin esim. pari kuukautta vuodessa... jos menee tämän yli, alkaa auto olla jo (harrasteen lisäksi) käyttöauto, ja siitä on ihan asiallistakin maksaa käyttöauton verot ja maksut.
Ihan hyvä raja tuohon vois olla, että harrasteautolla ei saisi ajaa kuin esim. pari kuukautta vuodessa... jos menee tämän yli, alkaa auto olla jo (harrasteen lisäksi) käyttöauto, ja siitä on ihan asiallistakin maksaa käyttöauton verot ja maksut.
Järkevintä olisi, että käyttömaksusta tulisi oikeasti käyttömaksu. Eli harraste autojen osalta maksettaisiin vain käyttöajan mukaan kuten vakuutuksissakin.
Itteäni eniten korpeaa tossa tän hetkisessä käyttömaksussa juuri se, että sitä maksetaaan riippumatta onko auto liikenteessä tai katsastettu. Eikä todellakaan käytön mukaan.
Itteäni eniten korpeaa tossa tän hetkisessä käyttömaksussa juuri se, että sitä maksetaaan riippumatta onko auto liikenteessä tai katsastettu. Eikä todellakaan käytön mukaan.
Voihan se 4kk valinnan varaista ajoa suorittaa, pistämällä autokilpiin 4kk vuodeksi, edellytäen että verosta voi saada palautusta. Harraste-auto on todella suhteellinen käsite, niin kuin Heikki tuossa jo sanoi. Jos ko. autoille annettais verohelpotusta tai muuta erikoiskohtelua, niin mielestäni systeemi pitäisi olla samankaltainen mikä on nykyisillä museo-autoilla eli joku määrittelisi mikä on harraste-ajoneuvo.
Saksassa "ei museo"- jenkkimiehet ajelee pakon saattelemana siirtokilvillä ja päiväverolla. Muuten isokoneisia katsastetuja museo-autoja näkee liikenteessä kauniina kesäpäivänä todella paljon (rekisterikilven viimeinen kirjain H tai punainen kilpi 20v vanhalle young timerille).
http://www.autokennzeichen.info/sonder- ... eichen.htm
Saksassa "ei museo"- jenkkimiehet ajelee pakon saattelemana siirtokilvillä ja päiväverolla. Muuten isokoneisia katsastetuja museo-autoja näkee liikenteessä kauniina kesäpäivänä todella paljon (rekisterikilven viimeinen kirjain H tai punainen kilpi 20v vanhalle young timerille).
http://www.autokennzeichen.info/sonder- ... eichen.htm
Järkevintä olisi, että käyttömaksusta tulisi oikeasti käyttömaksu. Eli harraste autojen osalta maksettaisiin vain käyttöajan mukaan kuten vakuutuksissakin.
Tuollaista on ihan oikeasti jopa väläytettykkin valtiovallan taholta, hirveän hiljaista on vaan viimeaikoina ollut. Alkuperäisenä ideana oli että kilvet saa viedä säilytykseen jolloin verot ei juokse. Sitten joku varmaan rupesi ajattelemaan että miten käytännössä ruvetaan toimimaan ko. asian kanssa, on meinaan muutamat kilvet kun tulee säilöön, meidän perheestä neljät kilvet saisi ainakin viedä heti.
Järkevintä olisi, että käyttömaksusta tulisi oikeasti käyttömaksu. Eli harraste autojen osalta maksettaisiin vain käyttöajan mukaan kuten vakuutuksissakin.
Moottoripyörissähän toi on käytössä,eli maksat vain vakuutukset ajetuista päivistä.Vaarana vain on se,että maksu kohoaa niin korkeaksi,ettei monikaan halua ylimääräisiä ajella.
Noita "erikoistapauksia" on aina kiva rokottaa... :-(
Simo Rundgrenin / Keskusta, vastaus verotuksen muuttamiseen
autoverolain muuttaminen on kysymys, joka tulee jos tulee yllättäen - näin
meille on sanottu - ja tämä on luonnollista - jos tietäisimme että kuuden
kuukauden päästä autoverolaki muuttuu niin ihmisten ostokäyttäytyminen
muuttuisi ja alettaisiin odottaa tuuota päivää - joten eletään toivossa että
saamme jonakin päivänä tällaisen yllätysesityksen hallitukselta - kerrankin
positiivisen. joulunalusterveisin simo r.
meille on sanottu - ja tämä on luonnollista - jos tietäisimme että kuuden
kuukauden päästä autoverolaki muuttuu niin ihmisten ostokäyttäytyminen
muuttuisi ja alettaisiin odottaa tuuota päivää - joten eletään toivossa että
saamme jonakin päivänä tällaisen yllätysesityksen hallitukselta - kerrankin
positiivisen. joulunalusterveisin simo r.
Jos ajatellaan tätä asiaa auton omistavan vinkkelistä, niin "reiluiten" asia hoituisi siten että tätä ympäristöveroa ei perittäisi autosta, joka on ollut omistuksessa verouudistuksen voimaantulopäivänä. Kun auto vaihtaa tämän uudistuksen jälkeen omistajaa, alkaisi ympäristövero juosta siitäkin (vaikka autovero onkin jo kertaalleen maksettu).
Tästä seuraisi pari asiaa. Ensimmäinen olisi tietysti se, ettei omistajan tarvitsisi kärsiä kaksoisverotuksesta. Toinen olisi se, ettei näistä juuri ennen verouudistusta ostetuista tulisi ylihaluttuja vehkeitä. Salovaara on kuitenkin ihan oikeassa siinä että koko verouudistuksen idea on ohjata kysyntää ja edellisessä tapauksessa se ei toteutusi.
Hypoteettinen tilanne: kaveri ostaa joulukuussa -05 VW Golfin, 30ke. Autoverouudistus tulee voimaan 1.1.2006, ja kyseisen Golfin ovh putoaa, ollen nyt 20ke. Helmikuussa sankarimme saa perinnön, ja päättää ostaa sittenkin sen himoitsemansa Audi A4:n, ovh ennen uudistusta 50ke, nyt 33ke. Ilman verouudistusta väliraha olisi ollut 23ke (27->50), nyt 16ke (17->33). Erotus 7ke uuden mallin hyväksi. Toki jos (kun) auto on ostettu lainalla, niin se suurempi lainamäärä tulee vielä kuolettaa, jolloin takkiin tulee 3ke verrattuna vanhaan systeemiin. Mutta ei se nyt ihan toivoton tilanne olisi.
Sikäli ymmärrän kyllä porukan tuntoja, koska vanhojen ja suuripäästöisten autojen omistajiahan tässä ihan rehdisti nussitaan kakkoseen. Mutta jos oletetaan että muutenksen aikainen omistaja välttyisi ympäristöverolta, niin sekin tappio tulisi ainoastaan auton jälleenmyyntiarvon romahduksella (kukaan ei haluaisi suurta ymp.veroa omaavaa vanhaa autoa, koska vero olisi niin kova suhteessa hintaan). Ehkä jos mukaan saataisiin joku lauseke joka suhteuttaisi sen ymp.veron jollain tapaa arvoon, niin se olisi todella hyvä asia autoilijan kannalta.
Tästä seuraisi pari asiaa. Ensimmäinen olisi tietysti se, ettei omistajan tarvitsisi kärsiä kaksoisverotuksesta. Toinen olisi se, ettei näistä juuri ennen verouudistusta ostetuista tulisi ylihaluttuja vehkeitä. Salovaara on kuitenkin ihan oikeassa siinä että koko verouudistuksen idea on ohjata kysyntää ja edellisessä tapauksessa se ei toteutusi.
Hypoteettinen tilanne: kaveri ostaa joulukuussa -05 VW Golfin, 30ke. Autoverouudistus tulee voimaan 1.1.2006, ja kyseisen Golfin ovh putoaa, ollen nyt 20ke. Helmikuussa sankarimme saa perinnön, ja päättää ostaa sittenkin sen himoitsemansa Audi A4:n, ovh ennen uudistusta 50ke, nyt 33ke. Ilman verouudistusta väliraha olisi ollut 23ke (27->50), nyt 16ke (17->33). Erotus 7ke uuden mallin hyväksi. Toki jos (kun) auto on ostettu lainalla, niin se suurempi lainamäärä tulee vielä kuolettaa, jolloin takkiin tulee 3ke verrattuna vanhaan systeemiin. Mutta ei se nyt ihan toivoton tilanne olisi.
Sikäli ymmärrän kyllä porukan tuntoja, koska vanhojen ja suuripäästöisten autojen omistajiahan tässä ihan rehdisti nussitaan kakkoseen. Mutta jos oletetaan että muutenksen aikainen omistaja välttyisi ympäristöverolta, niin sekin tappio tulisi ainoastaan auton jälleenmyyntiarvon romahduksella (kukaan ei haluaisi suurta ymp.veroa omaavaa vanhaa autoa, koska vero olisi niin kova suhteessa hintaan). Ehkä jos mukaan saataisiin joku lauseke joka suhteuttaisi sen ymp.veron jollain tapaa arvoon, niin se olisi todella hyvä asia autoilijan kannalta.
Tästä seuraisi pari asiaa. Ensimmäinen olisi tietysti se, ettei omistajan tarvitsisi kärsiä kaksoisverotuksesta. Toinen olisi se, ettei näistä juuri ennen verouudistusta ostetuista tulisi ylihaluttuja vehkeitä. Salovaara on kuitenkin ihan oikeassa siinä että koko verouudistuksen idea on ohjata kysyntää ja edellisessä tapauksessa se ei toteutusi.
Ylihaluttu vehje ensimmäiselle omistajalle, jolla sitten ajeltais maailman tappiin saakka. Muuten hyvä idea, mutta laittaisin rajan vanhoille käytetyille esim. kapistus tulisi verolle omistajan vaihtuessa tai esim. 3 vuoden päästä veron voimaan tulosta. Valtio ei ole koskaan miettinyt mikä on reilua autoverotuksessa ja tuskin miettii nytkään. Kaikki muutokset on tehty ja tehdään, koska EU vaatii Suomea sen tekemään TAI veron tuotto on päässyt laskemaan jostain syystä. Valtakunnan isät poras vielä pari vuotta sitten, kun autoveroa joutuu laskemaan käytetyille ja silti autoveron tuotto ylitti kaikki odotukset. Poliitikoilla on mielessä ainostaan 110% tuottavat ratkaisut eikä riski päätökset mitkä saattavat leikata tuottoja edes 10%.
Olisi myös suotavaa saada joku helpotus jos pystyy ajoneuvonsa TüV hyväksytyllä muutossarjalla katsastamaan vielä vähempipäästöiseksi. Mutta varmaan "in your dreams booyyyy!".
Josta päästään aiheeseen ei TUV-hyväksytyt muutossarjat.Miten onkaan CO2 g/km arvon laita?Pukataanko vero suurimman mukaan?
Järjetön soppa valmis...
Eikös nämä dieselit ole aika vähäpäästöisiä.Tässäkin isolla myllyllä oleva diesel,mutta aika pieni päästöarvo.Meniskö saman kaavan mukaan maksu?
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... r=00400784
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... r=00400784
Niin, harrasteauto ei välttämättä tarvitse olla museoikäinen, se taitaa olla nykyisen systeemin isoin puute. Toisaalta ei se mielestäni tee autosta harrasteautoa, että autoon vaihdetaan tuningpuskurit ja vanteet.
Ihan hyvä raja tuohon vois olla, että harrasteautolla ei saisi ajaa kuin esim. pari kuukautta vuodessa... jos menee tämän yli, alkaa auto olla jo (harrasteen lisäksi) käyttöauto, ja siitä on ihan asiallistakin maksaa käyttöauton verot ja maksut.
Kannatan. Harraste ajoneuvoille myös omat kilvet kuten museoautoilla nykyään on.
Perjaatteessahan tämä on juuri sitä että maksetaan siitä ajasta jolla autolla ajetaan todellisuudessa (päiväperusteinen ei km siis ;)
Jatketaas tätä topiccia kun on tullut uutta tietoa, nyt väännetään ns. Elvi:stä mm. alle 6kk vanhojen käytettyjen kohdalla :
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 390&page=1
Muutamia poimintoja Tuulilasin nettisivuilta tuosta artikkelista :
Komission kanta on, että Suomi on jättänyt maksamatta elvin osuudelta EU:lle kuuluvan osuuden kymmenen vuoden ajalta. Summa on ilmeisesti huomattava. Komissio vaatii valtion maksamaan sen korkoineen.
Komissio on pyytänyt Suomen valtion hankkimaan vakuutusyhtiöiltä tiedot eri ikäisten autojen markkina-arvojen määrityksistä (korvaussummista) – erityisesti autoista, joiden osalta vakuutusyhtiö ei ole maksanut auton uushankintahintaa. Tietojen perusteella selvitetään mitä ilmeisimmin sitä, millainen on autojen arvonaleneminen ensimmäisten kuukausien aikana.
-koko EU-komission kirje löytyy myös skannattuna Tuulilasin sivuilta :
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=125443
Suomella on 2kk aikaa vastata EU-komission kirjeeseen miten selittää nämä asiat.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 390&page=1
Muutamia poimintoja Tuulilasin nettisivuilta tuosta artikkelista :
Komission kanta on, että Suomi on jättänyt maksamatta elvin osuudelta EU:lle kuuluvan osuuden kymmenen vuoden ajalta. Summa on ilmeisesti huomattava. Komissio vaatii valtion maksamaan sen korkoineen.
Komissio on pyytänyt Suomen valtion hankkimaan vakuutusyhtiöiltä tiedot eri ikäisten autojen markkina-arvojen määrityksistä (korvaussummista) – erityisesti autoista, joiden osalta vakuutusyhtiö ei ole maksanut auton uushankintahintaa. Tietojen perusteella selvitetään mitä ilmeisimmin sitä, millainen on autojen arvonaleneminen ensimmäisten kuukausien aikana.
-koko EU-komission kirje löytyy myös skannattuna Tuulilasin sivuilta :
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=125443
Suomella on 2kk aikaa vastata EU-komission kirjeeseen miten selittää nämä asiat.
Tuo vakuutusyhtiöperustainen arvon määritys on hieno asia (ehkä), vakuutusyhtiöhän tunnetusti "plutaa" hyvin auto lunastaessa eli 2 vaihtoehtoa: Korvaukset ja vakuutusmaksut nousevat tai autovero laskee ja korvaus pysyy ennallaan.
Useri: Tuskin taloudelliseen ahdinkoon, mutta vievät Suomen autoverotusta oikeaan suuntaan (joka suosii pieni päästöisiä eurooppalaisia autoja).
Useri: Tuskin taloudelliseen ahdinkoon, mutta vievät Suomen autoverotusta oikeaan suuntaan (joka suosii pieni päästöisiä eurooppalaisia autoja).
^Noilla kikottimilla ei varmaan uskaltaisi maantielle lähteä ajelemaan? Mutta onhan se kieltämättä hyvä suunta, että ympäristöasiatkin otetaan viimein huomioon.
Kolikon kääntöpuolena vaan tietty on se ettei kyllä taida "tavis" kansalaisella olla varaa ylläpitää turvallista perheautoa (esim. passat 1.8t / 2.0 ->) jos maksut menevät niin kuten tuulilasista tms. olen arviotaulukkoja lukenut. Puhumattakaan siitä jos kaipaisi hiukan tehokkaampaa kulkinetta kuin sen 110 heppasen 1.6:n.
Kolikon kääntöpuolena vaan tietty on se ettei kyllä taida "tavis" kansalaisella olla varaa ylläpitää turvallista perheautoa (esim. passat 1.8t / 2.0 ->) jos maksut menevät niin kuten tuulilasista tms. olen arviotaulukkoja lukenut. Puhumattakaan siitä jos kaipaisi hiukan tehokkaampaa kulkinetta kuin sen 110 heppasen 1.6:n.
Vanhemmat ja harraste-autot tulevat olemaan mielenkiintoisen käden väännön kohteena jos/kun systeemi muuttuu. Toivottavasti siihen mennessä eri karrastajakerhot lopettaa toistensa sättimisen ja ymmärtävät vetää yhtä köyttä tässä hommassa, muuten keskitytään tulevaisuudessa miettimään minkä katalysaattorin kans saadaa eniten tehoa vs. päästöt. Päästöpohjainen verotus oli ainakin tuon ensimmäisen version mukaan pahasti hukassa ihmisten tulotasoon verrattuna.
Taas tapahtuu autoverotuksessa, nyt on kyseessä muuttoautoina EU:n ulkopuolelta tuodut autot. Korkein hallinto-oikeus KHO on antanut tuomionsa.
Juttu lainattu Tuulilasin nettisivuilta, kokonaisuudessaan täällä :
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 530&page=1
Niille jotka eivät jaksa lukea koko juttua oleellisimmat rivit ovat tässä :
KHO:n päätösteksti on lyhennettynäkin hieman epäselvää juridiikkaan perehtymättömälle. Yksinkertaisesti sanottuna tämä päätös tarkoittaa, että Suomen autoverotuksen pitää myös muuttoautojen osalta toimia aivan samoin riippumatta siitä, tuodaanko muuttoauto EU-alueelta vai sen ulkopuolelta.
Tähän saakka muuttoauton verotusarvo on määritetty eri tavoin EU:n ulkopuolelta tuoduille. Se on monissa tapauksissa jäänyt niin korkeaksi, että myönnetyn muuttoauton verovähennyksen (13 450 euroa) jälkeenkin autoveroa on jäänyt maksettavaksi. EU:sta tuotujen verotusarvo on määritetty siten, että veron määrä ei ilman vähennystäkään olisi noussut korkeammaksi kuin maassa jo olevien vastaavien autojen arvon sisältämän veron määrä. Tulli on katsonut, ettei tämä vaatimus koske EU:n ulkopuolelta tuotuja.
Jatkossa kaikkien tuontiautojen autovero lasketaan ensiksi samalla tavalla kuin normaalistikin tuotavien autojen osalta. Näin saadusta autoveron määrästä vähennetään muuttoautojen osalta lain mukainen 13 450 euroa. Tämä johtaa käytännössä siihen, että useimmista tavallisista autoista ei peritä veroa lainkaan.
KHO:n päätös tarkoittaa käytännössä, että kaikilla muuttoautosta vuonna 1999 tai sen jälkeen autoveroa maksaneilla on mahdollisuus saada takaisin maksamansa autovero joko kokonaan tai kalleimpien autojen osalta ainakin suureksi osaksi.
Että tällaista tänään.
Juttu lainattu Tuulilasin nettisivuilta, kokonaisuudessaan täällä :
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 530&page=1
Niille jotka eivät jaksa lukea koko juttua oleellisimmat rivit ovat tässä :
KHO:n päätösteksti on lyhennettynäkin hieman epäselvää juridiikkaan perehtymättömälle. Yksinkertaisesti sanottuna tämä päätös tarkoittaa, että Suomen autoverotuksen pitää myös muuttoautojen osalta toimia aivan samoin riippumatta siitä, tuodaanko muuttoauto EU-alueelta vai sen ulkopuolelta.
Tähän saakka muuttoauton verotusarvo on määritetty eri tavoin EU:n ulkopuolelta tuoduille. Se on monissa tapauksissa jäänyt niin korkeaksi, että myönnetyn muuttoauton verovähennyksen (13 450 euroa) jälkeenkin autoveroa on jäänyt maksettavaksi. EU:sta tuotujen verotusarvo on määritetty siten, että veron määrä ei ilman vähennystäkään olisi noussut korkeammaksi kuin maassa jo olevien vastaavien autojen arvon sisältämän veron määrä. Tulli on katsonut, ettei tämä vaatimus koske EU:n ulkopuolelta tuotuja.
Jatkossa kaikkien tuontiautojen autovero lasketaan ensiksi samalla tavalla kuin normaalistikin tuotavien autojen osalta. Näin saadusta autoveron määrästä vähennetään muuttoautojen osalta lain mukainen 13 450 euroa. Tämä johtaa käytännössä siihen, että useimmista tavallisista autoista ei peritä veroa lainkaan.
KHO:n päätös tarkoittaa käytännössä, että kaikilla muuttoautosta vuonna 1999 tai sen jälkeen autoveroa maksaneilla on mahdollisuus saada takaisin maksamansa autovero joko kokonaan tai kalleimpien autojen osalta ainakin suureksi osaksi.
Että tällaista tänään.
ja lisää löylyä kiukaalle:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 903&page=1
ja
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=124496
Missähän vaiheessa tuo asia tulee riittävän selväksi tullin virkamiehille ja päättäjille? Tässä tuhlataan meidän kaikkien rahoja kokoajan täysin turhien oikaisujen, palautuksien muodossa. Edelleen noille samoille virkamiehille maksetaan palkkaa siitä että tekevät asian ihan liian vaikeaksi.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 903&page=1
ja
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=124496
Missähän vaiheessa tuo asia tulee riittävän selväksi tullin virkamiehille ja päättäjille? Tässä tuhlataan meidän kaikkien rahoja kokoajan täysin turhien oikaisujen, palautuksien muodossa. Edelleen noille samoille virkamiehille maksetaan palkkaa siitä että tekevät asian ihan liian vaikeaksi.
Tulli on saanut valtiovarainministeriöltä tehtävän kerätä x määrä euroja ja sen se on valmis tekemään vaikka siihen tarvittaisiin vippas konsteja ja välittämättä siitä paljonko se maksaa. Asiat selviää aikanaan, paljon kului ensimmäiseen pyörähdykseen ja paljon näyttää menevän perinpohjaiseen autoveron muuttamiseen.
EU onneksi tajuaa painostaa ja ajaa autoilua oikeaan suuntaan, koska useimmissa muissa jäsenmaissa homma on reilassa (suurempien liikennemäärien ja autoteollisuuden takia).
EU onneksi tajuaa painostaa ja ajaa autoilua oikeaan suuntaan, koska useimmissa muissa jäsenmaissa homma on reilassa (suurempien liikennemäärien ja autoteollisuuden takia).
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa