trailerin rakentamisesta

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

j_power
-
Viestit: 296
Liittynyt: 7.10.2006 11:13

trailerin rakentamisesta

ViestiKirjoittaja j_power » 3.9.2009 21:16

tutulla olis kaupan "työmaaparakki" mikä on rakennettu käsittääkseni asuntovaunun jarrullisen akselin päälle, oliskohan siinä järkeä että heittäs siitä sen parakkirakennelman hitolle ja rakentais tilalle tasapohjaisen trailerin.
kävin katsastamassa avoa ja sit samalla kysyin katsastusmiehen mielipidettä ni se sano et kunhan pysytään kantavuuden rajoissa ni voi rakentaa ja saa muutoskatsatettuakin.
punnitaanko kärri muutoskatsastuksen yhteydessä? kun kantavuushan määräytyy vanhan akselin mukaan mutta massahan varmaan vähenisi kun "asunto-osan" tilalle tulis vaan tasinen pohja, ni sais ottaa enemmän kuormaa. tarkoitus olis siis tehdä tasapohjainen kärri millä vois kulettaa ykkös ja kakkos koppasia ja muuta tarpeellista (irto)tavaraa eli ei ihan hiton isoa kantavuutta tarvis saada aikasesk.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 3.9.2009 21:44

Vai tuleeko helpommaks rakentaa kokonaan uus kärry, ni ei tartte tehä sen vanhan alustan ehdoilla... Tuolta tuli ostettua akselit yms. rojut kun autotrailerin tein: http://www.teohydrauli.fi/ Osien hinnat näkee siletä web-kaupasta...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 3.9.2009 22:17

Lopullisen kärryn kantavuus määräytyy sen akselin mukaan, ei sen mukaan millainen rohjo siinä on ennen ollut päällä.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 15.9.2009 11:49

Samaa asiaa oon itekkin selvitellyt ja kävin jopa hakemassa jatsastus konttorilta maksulliset kärryn/ trailerin rakennus ohjeen, mikä pitää sisällään kaiken OSAAVAN rakentajan tarvitseman tiedon. Eli Kuka on osaava ja kuka ei, sitä en määrittele...

Mutta ohje muistaakseni maksoi 3 € joten ei hinnalla pilattu. Tosin samat tiedot löytyy hajanaisesti netistä etsittynä, lähinnä säästin itse aikaa.

Muutama kysymys tosin heräsi: 1. Aisan tulee olla hyväksytty muissa tapauksissa PAITSI??? jos se katkaisematta vedetään trailerin perälle asti...?? eikö näin?

2. Jos rakennan itse akseliston, tätä en oikein ymmärtäny... ( ostan jarrulliset akselit jostain alan puljusta ja rakennan jousituksen) Niin meneekö läpi, vai pitikö siinä olla sen "akseliston" osalta jotain todistuksia, vai saako jarrut ottaa suoraan Golffin taka-akselista ja pultata jousitettuun kelkkaan kiinni?? ( nelipyörä)

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 15.9.2009 17:03

1. Totta, toi säännös on tehty lähinnä vissiin venetrailereita varten. Semmonen lisäys siihen viä et aisaa ei saa hitsata vaan se täytyy liittää pultein muuhun runkoon.

2. Jarruja et saa ite tehä. Niistä täytyy olla paperilla valmistajan tekemä jarrulaskelma. Jousituksenkin rakentaminen on lähes mahdotonta, muuten kuin lehtijousilla ja siihenkin tarttee sit tehdastekosen akselin. Helpoin on kun ostaa jarrulliset kumijoustoakselit, ei tartte ku pultata kiinni.

EDIT. Siinä vihkosessa on aikas hyvin esitetty lamppujen sijoittelu! Niitä valaistuksen sijoitteluita ja näkyvyyskulmia kannattaa lukee aika tarkkaan, kertoo nimimerkki kokenut :D

JPM
-
Viestit: 79
Liittynyt: 3.9.2003 14:55

ViestiKirjoittaja JPM » 15.9.2009 20:28

Multa nyhtivät siitä ohjeläpyskästä kokonaisen kymmenen euroa. Mihinköhön hinnoittelu perustuu...?

Aisavaatimuksesta olen sitä mieltä, että tehdasvalmisteisen aisan vaatiminen on vähän liikaa,
olisivat esimerkiksi laittaneet aisamateriaalille ja koolle minimivaatimukset.

janitkon
-
Viestit: 100
Liittynyt: 28.10.2007 19:08

ViestiKirjoittaja janitkon » 15.9.2009 20:49

Eikö kannattaisi ostaa joltain vaikka täysin mädäntynyt asuntovaunu ns. teli-akselistolla?
Kantavuutta on ihan mukavasti jo noissa isoissa vaunuissa.
Ja varmasti on tarjolla läpeensä lahoja kamppeita ympäri suomen niemen. Esim. kuivaa Kafi-merkkistä asuntovaunua ei taida olla olemassakaan.

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 16.9.2009 16:30

Jos rakentaa telitrailerin ni miks ei voi rakentaa "kunnollista" elikkä riittävän kokosta? Oli meinaa aika työ löytää semmonen traileri mihin portteri mahtui.

Kattelin tuolta ^linkistä ni siellä ei edes ollut niin leveitä akseleita myynnissä.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 16.9.2009 18:27

Jos rakentaa telitrailerin ni miks ei voi rakentaa "kunnollista" elikkä riittävän kokosta? Oli meinaa aika työ löytää semmonen traileri mihin portteri mahtui.


Kärryn paino saattaa lähtee käsistä ja sit ei enää löydykkään vetoautoo...

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

ViestiKirjoittaja Alexf » 19.9.2009 12:19

SK-T4: Paljonko portteri vaatii leveyttä? Kun tuolla teohydraulilla on esim. 1950x5000mm lavan mahdollistava runko. Laitojen n. 20mm paksuuden huomioon ottaen voisi kuvitella että portteri sopii 1910x4960mm kokoiselle kärrylle?

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 19.9.2009 22:50

Jos oikein muistan ni oli 195cm ku mittasin. Siinä on noi "audin" vanteet ni leventää pikkusen, mut kyllä se varmaan menee tolle 1910mm lavalle normivanteilla.

E: mun tarvii mitata kyllä kun näyttäs autowiki et normileveys on 1840mm. Oliskohan se kuitenkin ollu 1870mm. en tie ku kaikenlaisia numeroita hyppii mieleen.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa